0114-KDIP2-2.4010.329.2026.1.ASK
W zakresie wyboru opodatkowania Spółki ryczałtem od dochodów spółek.
- Sygnatura
- 0114-KDIP2-2.4010.329.2026.1.ASK
- Rodzaj dokumentu
- Interpretacja indywidualna
- Data wydania
- Organ
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- Status
- Aktualna
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie przyjęcia, że:
1) Spółka jako podmiot prowadzący Poradnię będzie uprawniona do wyboru ryczałtu od dochodów spółek jako formy opodatkowania w tracie trwania 2026 r., tj. począwszy od wybranego miesiąca tego roku, jeżeli pozostałe warunki uprawniające do wyboru tej formy opodatkowania będą spełnione - jest prawidłowe;
2) Spółka jako mały podatnik rozpoczynający działalność w 2026 r., który dokona wyboru opodatkowania ryczałtem w trakcie trwania tego roku (przed jego zakończeniem), nie będzie zobowiązana do zatrudniania choćby jednego pracownika lub zleceniobiorcy aby skorzystać z opodatkowania ryczałtem w 2026 r. - jest nieprawidłowe;
3) Spółka jako mały podatnik rozpoczynający działalność w 2026 r., który dokona wyboru opodatkowania ryczałtem w trakcie trwania tego roku będzie uprawniona do korzystania z ryczałtu odpowiednio w 2027 r. oraz 2028 r. jeżeli w 2027 r. zatrudni jednego pracownika (na pełny etat) a w 2028 r. zatrudni dwóch pracowników (na pełny etat) - choćby w tym okresie (czyli w 2027 r. i 2028 r.) nie zatrudniała żadnego zleceniobiorcy - jest nieprawidłowe;
4) Spółka jako mały podatnik rozpoczynający działalność w 2026 r., który dokona wyboru opodatkowania ryczałtem w trakcie trwania tego roku, będzie uprawniona do opodatkowania ryczałtem w czwartym roku działalności (tj. 2029 r.) jeżeli w tym roku spełni warunek zatrudnienia przewidziany w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a lub w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT, a w okresie 2026-2028 nie utraci prawa do opodatkowania ryczałtem - jest nieprawidłowe;
5) w stosunku do Spółki, która dokona wyboru opodatkowania ryczałtem, warunek opisany w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b Ustawy CIT będzie można uznać za spełniony w danym roku podatkowym jeżeli w każdym miesiącu tego roku Spółka będzie wypłacać wynagrodzenia z tytułu umów zlecenia na rzecz co najmniej 3 osób fizycznych, których łączna wysokość stanowić będzie co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw i jednocześnie Spółka będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, lecz ze względu na zbieg tytułów ubezpieczeń może nie być zobowiązana do odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne (z uwagi na zatrudnienie zleceniobiorców w ramach umów o pracę u innych pracodawców) - jest prawidłowe;
6) w przypadku zatrudnienia w ramach stosunku pracy lub umów zlecenia członków rodziny zarządu Spółki lub jej udziałowców osoby te oraz wartość wypłacanego im wynagrodzenia będą uwzględniane w przy określeniu limitów dotyczących ilości osób zatrudnionych oraz poziomu wypłacanego wynagrodzenia dla celów stosowania art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a) lub litera b) Ustawy CIT - jest prawidłowe;
7) w przypadku, gdy dwoje Udziałowców pozostaje fundatorami i członkami zarządu fundacji mającej na celu wspieranie młodzieży w nauce, od której jednak żaden z udziałowców Spółki nie otrzymuje i nie będzie otrzymywał bezpośrednio lub pośrednio jakichkolwiek świadczeń (w tym wynikających ze sprawowanych funkcji w fundacji) nie wyklucza możliwości korzystania przez Spółkę z opodatkowania w formie ryczałtu - jest prawidłowe;
8) planowane działania polegające na zamknięciu ksiąg rachunkowych z końcem wybranego miesiąca przypadającego w 2026 r., sporządzeniu sprawozdania finansowego w formie elektronicznej, za okres od początku działalności spółki do końca tego wybranego miesiąca oraz otwarcie ksiąg z początkiem kolejnego miesiąca (przypadającego również w 2026 r.) wraz ze złożeniem przed upływem tego kolejnego miesiąca zawiadomienia ZAW-RD (wskazującego na wybór ryczałtu od początku tego kolejnego miesiąca) będzie uprawniało Spółkę do skorzystania z ryczałtu począwszy od tego kolejnego miesiąca - jest prawidłowe;
9) sprawozdanie finansowe sporządzone przez Spółkę na koniec wybranego miesiąca przypadającego w 2026 r. w związku ze wyborem opodatkowania ryczałtem od kolejnego miesiąca przypadającego w 2026 r., nie będzie podlegało obowiązkowi złożenia do KRS lub badaniu przez biegłego rewidenta i nie będzie musiało być złożone w formie elektronicznej z zachowaniem struktury logicznej oraz formatu udostępnianych w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 lipca 2026 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 lipca 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wyboru opodatkowania Spółki ryczałtem od dochodów spółek.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, mającą siedzibę oraz zarząd na terytorium Polski utworzoną w 2026 roku (data wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego: 20 marca 2026). Spółka podlega oraz będzie podlegać opodatkowaniu CIT w Polsce od całości swoich dochodów zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy CIT. Spółka jest małym podatnikiem w rozumieniu art. 4a pkt 10 Ustawy CIT i będzie miała status małego podatnika co najmniej w latach 2026-2028. Przeważającym przedmiotem działalności Wnioskodawcy wskazanym w KRS jest kod PKD 85.59.D - „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Spółka, zamierza prowadzić niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną (dalej: Poradnia), tj. jednostkę objętą systemem oświaty, o której mowa w art. 2 pkt 6 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (dalej: Prawo Oświatowe). Spółka, jako podmiot mający osobowość prawną, będzie pełnić rolę organu prowadzącego Poradnię zgodnie z art. 4 pkt 16 w związku z art. 4 pkt 14 i art. 2 pkt 6 Prawa Oświatowego.
Jako placówka objęta systemem oświaty Poradnia prowadzona przez Spółkę będzie podlegać nadzorowi pedagogicznemu kuratora oświaty zgodnie z art. 51, 55, 169 i 180 Prawa Oświatowego. Poradnia będzie ujęta w ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek (art. 168 ust. 1 Prawa Oświatowego). Jako placówka oświatowa Poradnia będzie także ujęta w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych (dalej: RSPO) prowadzonym na podstawie przepisów o systemie informacji oświatowej. Ponadto, zgodnie z wymogiem przewidzianym w art. 12 Prawa Oświatowego Poradnia będzie zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej i w związku z tym będzie dysponowała odrębnym od Spółki numerem REGON.
Poradnia, jako placówka oświatowa, będzie miała swój odrębny statut nadany jej przez organ prowadzący, tj. Spółkę, zgodnie z art. 172 Prawa Oświatowego, podlegający zgłoszeniu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego wraz ze wszelkimi zmianami dokonanymi po jego zgłoszeniu (art. 168 ust. 4 pkt 4 oraz ust. 13 Prawa Oświatowego).
Celem statutowym Poradni będzie udzielanie pomocy edukacyjnej oraz psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży, a także udzielanie rodzicom (opiekunom prawnym) i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży. Jednocześnie do zadań statutowych Poradni, należeć będzie m.in. organizacja zajęć (kursów) edukacyjnych pomagających dzieciom i młodzieży przygotowanie się do egzaminów kończących edukację w zakresie szkoły podstawowej oraz szkół średnich, a także kursów ukierunkowanych na pogłębianie wiedzy szkolnej w zakresie rozpoznanych predyspozycji i uzdolnień ucznia, prowadzenie zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, zajęć wyrównawczych i specjalistycznych dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Poradnia nie będzie jednak samodzielną jednostką organizacyjną. W szczególności Poradnia nie będzie posiadała własnego majątku ani też, z uwagi na brak osobowości prawnej, nie będzie stroną zawieranych umów. Wszelkie umowy dotyczące działalności Poradni, a w szczególności dotyczące usług świadczonych w ramach Poradni (w tym usług edukacyjnych) będą zawierane przez organ prowadzący Poradnię, czyli przez Spółkę - zgodnie z zasadami reprezentacji Spółki wynikającymi z KRS. Spółka będzie zatem zawierać umowy z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczniów (ewentualnie bezpośrednio z pełnoletnimi uczniami), potrzebujących wsparcia edukacyjnego, pedagogicznego lub psychologicznego, jako organ prowadzący Poradnię. W szczególności w ogólnych warunkach świadczenia usług udostępnionych na stronie internetowej prowadzonej przez Spółkę dla Poradni, wnioskodawca będzie wskazywał, iż jest organem prowadzącym Poradnię.
Spółka będzie uzyskiwała przychody oraz ponosiła wydatki i koszty związane z działalnością Poradni, w szczególności związane ze świadczeniami (usługami) wykonywanymi w ramach Poradni na rzecz dzieci i młodzieży, tj. uczniów szkół podstawowych i średnich (zwanych dalej: Uczniami) lub na rzecz ich rodziców lub opiekunów prawnych.
Jako organ prowadzący Poradnię Spółka będzie zapewniać zaplecze majątkowe i organizacyjne Poradni, zawierając m.in. stosowne umowy najmu pomieszczeń wykorzystywanych do działalności Poradni oraz ponosząc wszelkie koszty z tym związane (w tym koszty wynajęcia pomieszczeń, koszty zatrudnienia specjalistów Poradni, koszty organizacyjne i księgowe). Spółka, jako organ prowadzący Poradnię, będzie odpowiedzialna m.in. za:
- spełnienie wszelkich wymogów wynikających z przepisów oświatowych, którym będzie podlegać działalność Poradni,
- nadanie statutu Poradni (zgodnie z art. 172 Prawa Oświatowego) i przedkładanie go właściwym organom rejestrowym lub nadzorczym,
- zapewnienie kadry Specjalistów Poradni, w tym nauczycieli, pedagogów lub psychologów,
- wyznaczenie dyrektora Poradni odpowiedzialnego za kierowanie jej działalnością, w tym za organizację pracy Specjalistów Poradni, ustalanie terminów spotkań, zajęć, w tym kursów edukacyjnych organizowanych w ramach Poradni,
- umożliwienie realizacji spotkań, zajęć, w tym kursów edukacyjnych, organizowanych w ramach Poradni, w szczególności poprzez zapewnienie odpowiednich warunków lokalowych oraz zapewnienie środków technicznych prowadzenia spotkań/zajęć w sposób zdalny (online),
- prowadzenie dokumentacji Poradni, w tym ewidencji księgowej i podatkowej,
- prowadzenie strony internetowej zapewniającej m.in. szczegółową informację o świadczeniach (usługach) oferowanych w ramach działalności Poradni, w tym harmonogramie zajęć edukacyjnych organizowanych w ramach Poradni w danym roku szkolnym dla Uczniów, możliwość zdalnego zawierania umów z rodzicami i opiekunami prawnymi Uczniów oraz pobieranie płatności za zajęcia,
- ustalanie wysokości opłat za usługi świadczone przez Poradnię,
- zawarcie z bankiem umowy rachunku bankowego, który będzie służył do obsługi działalności Poradni, w tym do przyjmowania opłat za usługi oraz dokonywanie wszelkich płatności związanych z działalnością Poradni, w tym kosztów wynagrodzeń wypłacanych specjalistom zatrudnionym do pracy w Poradni.
Świadczenia zapewniane przez Spółkę w ramach działalności Poradni (zwane dalej: Usługami) będą wykonywane zgodnie ze statutem Poradni i będą skierowane do Uczniów lub ich rodziców / opiekunów prawnych. Usługi będą wykonywane dzięki zatrudnionym przez Spółkę nauczycielom, psychologom, pedagogom lub innym ekspertom o stosownych kwalifikacjach (zwanych dalej: Specjalistami Poradni).
Usługi będą świadczone w ramach Poradni co do zasady w godzinach popołudniowych lub soboty. Dla wielu spośród Specjalistów praca w Poradni prowadzonej przez Spółkę będzie stanowiła dodatkowe źródło dochodu, oprócz innego źródła dochodu (np. umowy o pracę zawartej z innym podmiotem, np. ze szkołą publiczną). W związku z tym, co do zasady Specjaliści Poradni będą zatrudniani przez Spółkę na podstawie umów zlecenia, ponieważ praca Specjalistów Poradni z reguły nie będzie wymaga ich zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu. W związku z zatrudnieniem Specjalistów na podstawie umów zlecenia Spółka będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, przy czym może się zdarzyć, iż ze względu na zbieg tytułów ubezpieczeń Spółka może nie być zobowiązana do odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne (w szczególności w związku z zatrudnieniem zleceniobiorców na umowach o pracę u innych pracodawców).
Spółka nie wyklucza również zatrudnienia w ramach stosunku pracy lub umów cywilnoprawnych (w tym umowy zlecenia) osób będących członkami rodzin Udziałowców.
Usługi zapewniane przez Spółkę w ramach Poradni będą wykonywane w sposób zorganizowany i ciągły. Będą miały charakter Usług grupowych lub indywidualnych i będą wykonywane zarówno stacjonarnie w siedzibie Poradni lub poza jej siedzibą (np. w formie spacerów edukacyjnych, na terenie instytucji kultury - np. w muzeum, w teatrze, lub w kinie bądź w innym uzgodnionym miejscu), a także zdalnie (online), tj. przy użyciu komputerów lub innych urządzeń zapewniających dzięki dostępowi do Internetu komunikację audio i video w czasie rzeczywistym - na żywo (przy czym w przypadku problemów technicznych może być używana jedynie komunikacja audio). Jednocześnie Spółka wskazuje, iż sposób wykonania Usługi (indywidualny lub grupowy, stacjonarny w siedzibie Poradni lub poza nią lub zdalny) nie będzie miał żadnego wpływu na zakres przedmiotowy Usług.
W ramach działalności Poradni Spółka zamierza organizować:
1) zajęcia (kursy) edukacyjne dla dzieci i młodzieży,
2) warsztaty poświęcone skutecznemu uczeniu się,
3) kursy przygotowujące do egzaminu predyspozycji językowych,
4) kursy przygotowujące do egzaminów weryfikujących kompetencje językowe,
5) warsztaty psychologiczne dla rodziców,
6) warsztaty psychologiczne dla Uczniów,
7) analizy potencjału ucznia,
8) poradnictwo edukacyjne.
Rokiem podatkowym Spółki jest rok kalendarzowy.
Spółka planuje wybór opodatkowania swojej działalności, w tym prowadzonej w ramach Poradni, ryczałtem od dochodów spółek, tj. na zasadach określonych w rozdziale 6b Ustawy CIT (dalej: Estoński CIT lub Ryczałt).
Dwoje spośród Udziałowców Spółki, tj. Pani A.A. oraz Pani B.B., będą pozostawały fundatorkami - założycielkami Fundacji C. (KRS: (…), REGON: (…), NIP: (…), zwanej dalej Fundacją). Oprócz funkcji fundatorów Pani A.A. oraz Pani B.B. będą także zasiadały w Zarządzie Fundacji. Z treści statutu Fundacji wynika, że całość dochodów uzyskiwana przez Fundację przeznaczana jest wyłącznie na działalność statutową i tak pozostanie w przyszłości.
Jednocześnie żaden z Udziałowców Spółki, nie otrzymuje i nie będzie otrzymywać bezpośrednio lub pośrednio żadnych świadczeń od Fundacji, w tym z tytułu sprawowanych funkcji. Ponadto, Udziałowcy Spółki nie są i nie będą zatrudnieni przez Fundację ani na podstawie umowy o pracę, ani na podstawie jakiejkolwiek innej umowy cywilnoprawnej. Udziałowcy nie będą posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji.
Spółka zamierza skorzystać z możliwości przewidzianej przez ustawodawcę na mocy art. 28j ust. 5 Ustawy CIT pozwalającej podatnikowi wybrać opodatkowanie Ryczałtem jeszcze w trakcie 2026 roku, tj. przed upływem przyjętego przez Spółkę roku podatkowego. W tym celu na ostatni dzień wybranego miesiąca kalendarzowego przypadającego w 2026 roku (tj. miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania Ryczałtem) Spółka zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2026 poz. 522, dalej: UoR). Jednocześnie Spółka otworzy księgi rachunkowe z początkiem kolejnego miesiąca przypadającego w 2026 roku. Do końca tego kolejnego miesiąca Spółka złoży, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, zawiadomienie ZAW-RD o wyborze Ryczałtu, zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 7 Ustawy CIT.
Spółka będzie sporządzać sprawozdania finansowe zgodnie z ustawą o rachunkowości. Spółka nie będzie sporządzała sprawozdań finansowych wg międzynarodowych standardów rachunkowości.
Spółka nie będzie zobligowana do badania sprawozdania finansowego za 2026 rok przez biegłego rewidenta, ponieważ nie spełni wymogów przewidzianych w art. 64 UoR.
Pytania
1) Czy Spółka jako podmiot prowadzący Poradnię będzie uprawniona do wyboru Ryczałtu od dochodów spółek jako formy opodatkowania w tracie trwania 2026 roku, tj. począwszy od wybranego miesiąca tego roku, jeżeli pozostałe warunki uprawniające do wyboru tej formy opodatkowania będą spełnione?
2) Czy Spółka jako mały podatnik rozpoczynający działalność w 2026 roku, który dokona wyboru opodatkowania Ryczałtem w trakcie trwania tego roku (przed jego zakończeniem), będzie zobowiązana do zatrudniania choćby jednego pracownika lub zleceniobiorcy aby skorzystać z opodatkowania Ryczałtem w 2026 roku ?
3) Czy Spółka jako mały podatnik rozpoczynający działalność w 2026 roku, który dokona wyboru opodatkowania Ryczałtem w trakcie trwania tego roku będzie uprawniona do korzystania z Ryczałtu odpowiednio w roku 2027 oraz 2028 jeżeli w roku 2027 zatrudni jednego pracownika (na pełny etat) a w 2028 zatrudni dwóch pracowników (na pełny etat) - choćby w tym okresie (czyli w roku 2027 i 2028) nie zatrudniała żadnego zleceniobiorcy?
4) Czy Spółka jako mały podatnik rozpoczynający działalność w 2026 roku, który dokona wyboru opodatkowania Ryczałtem w trakcie trwania tego roku, będzie uprawniona do opodatkowania Ryczałtem w czwartym roku działalności (tj. 2029) jeżeli w tym roku spełni warunek zatrudnienia przewidziany w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit a lub w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit b Ustawy CIT, a w okresie 20262028 nie utraci prawa do opodatkowania Ryczałtem?
5) Czy w stosunku do Spółki, która dokona wyboru opodatkowania Ryczałtem, warunek opisany w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b Ustawy CIT będzie można uznać za spełniony w danym roku podatkowym jeżeli w każdym miesiącu tego roku Spółka będzie wypłacać wynagrodzenia z tytułu umów zlecenia na rzecz co najmniej 3 osób fizycznych, których łączna wysokość stanowić będzie co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw i jednocześnie Spółka będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, lecz ze względu na zbieg tytułów ubezpieczeń może nie być zobowiązana do odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne (z uwagi na zatrudnienie zleceniobiorców w ramach umów o pracę u innych pracodawców)?
6) Czy w wypadku zatrudnienia w ramach stosunku pracy lub umów zlecenia członków rodziny zarządu Spółki lub jej udziałowców osoby te oraz wartość wypłacanego im wynagrodzenia będą uwzględniane w przy określeniu limitów dotyczących ilości osób zatrudnionych oraz poziomu wypłacanego wynagrodzenia dla celów stosowania art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a) lub litera b) Ustawy CIT?
7) Czy przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego okoliczność polegająca na tym, iż dwoje Udziałowców pozostają fundatorami i członkami zarządu fundacji mającej na celu wspieranie młodzieży w nauce, od której jednak żaden z udziałowców Spółki nie otrzymuje i nie będzie otrzymywał bezpośrednio lub pośrednio jakichkolwiek świadczeń (w tym wynikających ze sprawowanych funkcji w fundacji) uniemożliwia Spółce skorzystanie z opodatkowania w formie Ryczałtu?
8) Czy planowane działania polegające na zamknięciu ksiąg rachunkowych z końcem wybranego miesiąca przypadającego w 2026 roku, sporządzeniu sprawozdania finansowego w formie elektronicznej, za okres od początku działalności spółki do końca tego wybranego miesiąca oraz otwarcie ksiąg z początkiem kolejnego miesiąca (przypadającego również w 2026 roku) wraz ze złożeniem przed upływem tego kolejnego miesiąca zawiadomienia ZAW-RD (wskazującego na wybór Ryczałtu od początku tego kolejnego miesiąca) będzie uprawniało Spółkę do skorzystania z Ryczałtu począwszy od tego kolejnego miesiąca?
9) Czy sprawozdanie finansowe sporządzone przez Wnioskodawcę na koniec wybranego miesiąca przypadającego w 2026 roku w związku ze wyborem opodatkowania ryczałtem od kolejnego miesiąca przypadającego w 2026 roku, będzie podlegało obowiązkowi złożenia do KRS lub badaniu przez biegłego rewidenta i czy w związku z tym będzie musiało być złożone w formie elektronicznej z zachowaniem struktury logicznej oraz formatu udostępnianych w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych?
Państwa stanowisko w sprawie
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1
Zdaniem Spółki, będzie ona mogła skorzystać z opodatkowania Ryczałtem, o ile spełni warunki wskazane w przepisach Ustawy CIT, a w szczególności jeżeli spełni warunki wskazane w art. 28j Ustawy CIT oraz jeżeli nie wystąpią inne negatywne przesłanki wskazane w art. 28k Ustawy CIT. Przedmiot działalności Spółki nie wyklucza bowiem opodatkowania jej w formie Ryczałtu. Zdaniem Spółki dochody uzyskiwane przez podmioty prowadzące poradnie psychologiczno-pedagogiczne, a także inne jednostki w systemie oświaty (np. szkoły niepubliczne) są traktowane jako dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej, ponieważ działalność tego typu ma charakter działalności zarobkowej o charakterze zorganizowanym i ciągłym. Traktowanie tego typu dochodów jako dochodów z działalności gospodarczej wynika z wielu interpretacji indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (np. z interpretacji z 16.09.2020 nr 0113-KDIPT2-1.4011.548.2020.2.ISL, z interpretacji z 04.01.2018 nr 0111-KDIB1-1.4011.238.2017.2.BS).
Gdyby zatem Spółka nie wybrała opodatkowania Ryczałtem wówczas podlegałaby opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych zgodnie z przepisami Ustawy CIT. Jednocześnie przepisy tej ustawy, w tym art. 28k Ustawy CIT, nie wskazują, aby podmioty prowadzące niepubliczne poradnie psychologiczno- pedagogiczne lub inne jednostki w systemie oświaty (np. szkoły niepubliczne) miałyby być wyłączone z prawa do skorzystania z Ryczałtu. W związku z tym Spółka uważa, iż jako osoba prawna mająca, zgodnie z art. 1 ust. 1 Ustawy CIT status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, będzie uprawniona do skorzystania z opodatkowania Ryczałtem na takich samych zasadach jak inni podatnicy CIT, o ile spełni wszystkie warunki wynikające z Ustawy CIT, a w szczególności warunki wskazane w art. 28j tej ustawy oraz jeżeli nie wystąpi jakakolwiek z przesłanek negatywnych (w tym wskazana w art. 28k Ustawy CIT). Natomiast sam przedmiot prowadzonej działalności, tj. prowadzenie niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej nie będzie stał na przeszkodzie, aby spółka była opodatkowana Ryczałtem.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2
Zdaniem Spółki, jako mały podatnik rozpoczynający działalność w 2026 roku, który dokona wyboru opodatkowania Ryczałtem w trakcie trwania tego roku (przed jego zakończeniem), Spółka nie będzie zobowiązana do zatrudniania choćby jednego pracownika lub zleceniobiorcy, aby skorzystać z opodatkowania Ryczałtem w 2026 roku.
Przepisy Ustawy CIT, regulujące opodatkowanie Ryczałtem przewidują, iż podatnicy rozpoczynający działalność oraz mali podatnicy (w rozumieniu art. 4a pkt 10 Ustawy CIT) mogą liczyć na preferencyjne warunki i ułatwienia dla skorzystania z tej formy opodatkowania m.in. w zakresie struktury zatrudnienia.
Spółka została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym 20 marca 2026 roku, a jej rok podatkowy został określony jako rok kalendarzowy. Tym samym do końca swojego pierwszego roku podatkowego, tj. roku 2026, Spółka będzie podatnikiem rozpoczynającym działalność w rozumieniu art. 28j ust. 2 Ustawy CIT. W konsekwencji, zgodnie z art. 28j ust. 2 pkt 2 Ustawy CIT, w przypadku Spółki znajdzie zastosowanie reguła zezwalająca Spółce na skorzystanie z opodatkowania Ryczałtem mimo niespełnienia - do końca 2026 roku - warunku, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT.
Oznacza to, iż jeżeli w roku rozpoczęcia działalności (czyli w 2026 roku) Spółka nie zatrudni ani jednego pracownika oraz ani jednego zleceniobiorcy - nadal będzie uprawniona do skorzystania z opodatkowania Ryczałtem w tym roku (2026). Warunki dotyczące zatrudnienia zmienią się począwszy od 2027 roku.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 3
Zdaniem Spółki, jako mały podatnik rozpoczynający działalność w 2026 roku, który dokona wyboru opodatkowania Ryczałtem w trakcie trwania tego roku Spółka będzie uprawniona do opodatkowania Ryczałtem odpowiednio w roku 2027 oraz 2028, jeżeli: w roku 2027 zatrudni jednego pracownika (na pełny etat), a w 2028 zatrudni dwóch pracowników (na pełny etat) - choćby w tym okresie (czyli w roku 2027 i 2028) Spółka nie zatrudniała żadnego zleceniobiorcy. Wynika to z brzmienia art. 28j ust. 2 pkt 2 Ustawy CIT, który ma zastosowanie do podatników rozpoczynających działalność.
Oznacza to, że zatrudnienie jednego pracownika w ramach umowy o pracę, w wymiarze co najmniej jednego etatu, począwszy od drugiego roku działalności (tj. od roku 2027) i zwiększenie zatrudnienia do 2 etatów w roku trzecim (2028) sprawi, że w okresie 2027-2028 Spółka spełni warunek wskazany w pkt w art. 28j ust. 2 pkt 2 Ustawy CIT przewidziany dla podatnika rozpoczynającego działalność - choćby w tym samym okresie (2027-2028) Spółka nie zatrudniała żadnej osoby na podstawie umów cywilnoprawnych.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 4
Zdaniem Spółki jako mały podatnik rozpoczynający działalność w 2026 roku, który dokona wyboru opodatkowania Ryczałtem w trakcie trwania tego roku, Spółka będzie uprawniona do opodatkowania Ryczałtem w czwartym roku działalności (tj. 2029) jeżeli w tym roku spełni warunek zatrudnienia przewidziany w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit a lub w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit b Ustawy CIT, a w okresie 2026 - 2028 nie utraci prawa do opodatkowania Ryczałtem.
W szczególności zdaniem Spółki nic nie stoi na przeszkodzie, aby począwszy od czwartego roku działalności (tj. 2029) korzystała z opodatkowania Ryczałtem spełniając warunek wskazany w pkt 28j ust. 1 pkt 3 lit b Ustawy CIT, choćby we wcześniejszym okresie Spółka korzystała z Ryczałtu na podstawie warunku dotyczącego zatrudnienia osób na umowie o pracę (czyli na podstawie art. 28j ust. 2 pkt 2 w związku z art. 28j ust. 1 pkt lit a) Ustawy CIT. Ustawodawca nie zobowiązał bowiem podatników do kontynuowania zatrudnienia wyłącznie w ramach umów o pracę przez podatnika mającego uprzednio status podatnika rozpoczynającego działalność po zakończeniu okresu, o którym mowa w art. 28j ust. 2 pkt 2 Ustawy CIT.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 5
Zdaniem Spółki, jeżeli w danym roku Spółka będzie w każdym miesiącu tego roku wypłacać wynagrodzenia z tytułu umów zlecenia na rzecz co najmniej 3 osób fizycznych, których łączna wysokość stanowić będzie co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, wówczas warunek opisany w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b Ustawy CIT będzie można uznać za spełniony także w sytuacji, w której Spółka dokonując wypłaty tych wynagrodzeń będzie pełniła funkcję płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, lecz ze względu na zbieg tytułów ubezpieczeń nie będzie zobowiązana do odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne.
Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b Ustawy CIT podatnik chcący skorzystać z Ryczałtu powinien ponosić miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Zdaniem Spółki brzmienie powyższego przepisu, z zwłaszcza użycie spójnika „lub” wskazuje, że dla dopełnienia ww. warunku nie jest konieczna aby Spółka pełniła zarówno rolę płatnika składek podatku PIT jako i składek na ubezpieczenie społeczne. Co więcej, jeżeli bowiem przepis szczególny regulujący opodatkowanie podatkiem PIT, jak również przepisy w zakresie poboru składek na ubezpieczenia społeczne przewidują zwolnienie z opodatkowania PIT lub zwolnienie z poboru składek na ubezpieczenie społeczne, to warunek ten również zostanie spełniony, bowiem co do zasady Spółka dalej będzie występowała w roli płatnika.
Powyższe znajduje potwierdzenie w stanowiskach organów podatkowych, m.in. interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 15 lutego 2024 roku, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.482.2023.2.BJ, czy z dnia 11 października 2024 roku sygn. 0111-KDIB1-1.4010.398.2024.2.SH.
Istotnym jest również spełnienie warunku ponoszenia miesięcznych wydatków na wynagrodzenia z tytułu umów innych niż umowa o pracę w wysokości co najmniej 3 krotności średniego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw na rzecz co najmniej 3 osób fizycznych. Zdaniem Spółki omawiane przepisy należy rozumieć w ten sposób, iż ustawodawca wymaga, aby:
1. Ogólna liczba zatrudnionych w ramach umów innych niż umowa o pracę osób w każdym miesiącu wyniosła co najmniej 3 osoby, przy czym nie została uregulowana żadna górna granica zatrudnienia;
2. Suma miesięcznych wydatków na rzecz osób, z którymi zawarto takie umowy musi w każdym miesiącu wynieść co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, przy czym nie są stawiane żadne wymogi dot. wysokości wydatków przypadających na poszczególne umowy.
Mając na uwadze powyższe Spółka uważa, że warunek ten będzie można uznać za spełniony w sytuacji, gdy podejmie ona w każdym miesiącu współpracę w ramach umów zlecenia z co najmniej 3 osobami (a więc np. podjęcie współpracy z 10 lub więcej osobami będzie tak samo prawidłowe), a suma wynagrodzeń wypłacanym tym osobom łącznie wyniesie co najmniej 3-krotność przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w danym miesiącu. Nie ma przy tym znaczenia jaką konkretnie kwotę wynagrodzenia otrzymają określone osoby, byleby ich całkowita wartość w danym miesiącu odpowiadała co najmniej 3-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw.
Jeżeli zatem Spółka w każdym miesiącu będzie kontynuować współpracę w ramach umów zlecenia z co najmniej z trzema osobami na podstawie umów zlecenia, a sumarycznie ich wynagrodzenia osiągną łącznie pułap określony w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b Ustawy CIT, to Spółka spełni wskazany w tym przepisie warunek dotyczący zatrudnienia.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 6
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Spółka nie wyklucza zatrudnienia w ramach stosunku pracy lub umów cywilnoprawnych (w tym umowy zlecenia) osób będących członkami rodzin Udziałowców.
Zdaniem Spółki, w takim przypadku, zatrudnienie członków rodzin Udziałowców w ramach stosunku pracy lub w ramach umowy zlecenia i wypłata wynagrodzeń na ich rzecz będzie brana pod uwagę jako okoliczność wpływająca na spełnienie warunków wskazanych w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a) lub b) Ustawy CIT, pod warunkiem że:
a) wynagrodzenie będzie ustalone na warunkach rynkowych,
b) praca lub czynności wykonywane w ramach umowy zlecenia będą miały rzeczywisty charakter i będą związane z działalnością prowadzoną przez Spółkę.
W ocenie Spółki, art. 28j ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT wskazuje, iż przy ustalaniu limitów dotyczących ilości osób zatrudnionych oraz wypłacanego im wynagrodzenia nie należy brać pod uwagę zatrudnionych udziałowców, akcjonariuszy oraz wspólników. Przepis ten nie przewiduje analogicznego ograniczenia dla członków rodzin tych osób.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 7
Zdaniem Spółki przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego okoliczność polegająca na tym, iż: dwoje Udziałowców są i będą fundatorami i członkami zarządu fundacji mającej na celu wspieranie młodzieży w nauce, od której jednak żaden z udziałowców Spółki nie otrzymuje i nie będzie otrzymywał bezpośrednio lub pośrednio jakichkolwiek świadczeń (w tym wynikających ze sprawowanych funkcji w fundacji), nie wyklucza możliwości korzystania przez Spółkę z opodatkowania w formie Ryczałtu, zwłaszcza iż, jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Udziałowcy nie posiadają i nie będą posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, nie są i nie będą zatrudnieniu przez Fundację ani na podstawie umowy o pracę, ani na podstawie jakiejkolwiek innej umowy cywilnoprawnej
Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami Spółki korzystającej z opodatkowania w formie Ryczałtu powinny być wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.
Przesłanka negatywna wskazana w przepisie art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, znajdzie zastosowanie tylko w ściśle określonej sytuacji, tj. w sytuacji, w której fundator posiadałby prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji. Z brzmienia tego przepisu nie wynika natomiast, że sam fakt, iż udziałowiec spółki kapitałowej jest fundatorem w fundacji, wyklucza możliwość stosowania ryczałtu od dochodów spółek.
Zważywszy, że Udziałowcy nie posiadają i nie będą posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, a w szczególności nie otrzymują i nie będą otrzymywać żadnych świadczeń pieniężnych i niepieniężnych oraz nie są zatrudnieni przez fundację na podstawie umowy o pracę, ani innych umów cywilnoprawnych, to w konsekwencji, po spełnieniu innych, wymienionych w Ustawie CIT wymogów dotyczących opodatkowania Ryczałtem, Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania osiąganych przez niego dochodów w ramach Estońskiego CIT.
Powyższe stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w licznej praktyce interpretacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in. interpretacji indywidualnej prawa podatkowego z dnia 2 listopada 2022 r. sygn. 0110-KDIB1-2.4010.542.2022.1.EJ, z dnia 21 listopada 2022 r. sygn. 0111-KDIB1-2.4010.647.2022.1.AW czy z dnia 11 sierpnia 2023 roku sygn. 0111-KDIB1-3.4010.293.2023.2.AN lub z dnia 30 lipca 2024 roku sygn. 0111-KDIB1-1.4010.296.2024.2.MF.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 8
Zdaniem Spółki planowane działania polegające na zamknięciu ksiąg rachunkowych z końcem wybranego miesiąca przypadającego w 2026 roku (przed zakończeniem 2026 roku), sporządzeniu sprawozdania finansowego w formie elektronicznej, za okres od początku działalności Spółki do końca tego wybranego miesiąca oraz otwarcie ksiąg z początkiem kolejnego miesiąca przypadającego w 2026 roku wraz ze złożeniem przed upływem tego kolejnego miesiąca zawiadomienia ZAW-RD (wskazującego na wybór Ryczałtu od początku tego kolejnego miesiąca) będzie uprawniało Spółkę do skorzystania z Ryczałtu w 2026 roku począwszy od tego kolejnego miesiąca.
W myśl art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, podatnik może wybrać opodatkowanie w formie Ryczałtu przed zakończeniem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem podatnik zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości.
Na podstawie art. 45 ust. 1 UoR sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2 UoR oraz na inny dzień bilansowy, przy czym, zgodnie z art. 12 ust 2 pkt 7 UoR zamknięcie ksiąg musi nastąpić nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego, na który księgi są zamykane. Zamknięcie ksiąg rachunkowych na potrzeby przejścia na estoński CIT stanowi bowiem zamknięcie ksiąg na inny dzień bilansowy, o którym mowa w art. 12 ust. 2 pkt 7 UoR.
Natomiast zgodnie z art. 52 ust. 2 UoR sprawozdanie finansowe podpisują - podając zarazem datę podpisu - osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, i kierownik jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy - wszyscy członkowie tego organu albo co najmniej jedna osoba wchodząca w skład tego organu. Przepis ten stosuje się odpowiednio również do sprawozdania finansowego sporządzonego na dzień określony w art. 12 ust. 2 UoR lub na inny dzień bilansowy (art. 52 ust. 3 UoR).
Jak wskazano w Krajowym Standardzie Rachunkowości nr 14, zgodnie z postanowieniem punktu 3.15 tego standardu „za dzień sporządzenia sprawozdania finansowego uważa się datę złożenia podpisu (kwalifikowanego, zaufanego albo osobistego) pod sprawozdaniem finansowym sporządzonym w postaci elektronicznej przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych z tym, że sprawozdanie uważa się za sporządzone z dniem złożenia podpisu przez kierownika jednostki, a w przypadku, gdy kierownikiem jednostki jest organ wieloosobowy - przez ostatniego członka tego organu”.
Jeśli zamknięcie ksiąg nastąpi na ostatni dzień wybranego miesiąca kalendarzowego przypadającego w 2026 r., a za pierwszy okres działalności Spółki, tj. od dnia rozpoczęcia działalności do końca tego miesiąca, zostanie sporządzone sprawozdanie finansowe w terminie 3 miesięcy od dnia zamknięcia ksiąg oraz w tym samym terminie zostanie ono podpisane przez osobę prowadzącą księgi rachunkowe Spółki i wszystkich członków jej zarządu (podpisem kwalifikowanym, zaufanym lub osobistym), wówczas Spółka spełni warunki określone w art. 28j ust. 5 ustawy o CIT.
W konsekwencji Spółka będzie mogła stosować Ryczałt od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego ostatni dzień był dniem, na który zamknięto księgi rachunkowe, pod warunkiem złożenia – zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT - zawiadomienia ZAW-RD do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze tej formy opodatkowania do końca pierwszego miesiąca następującego po zamknięciu ksiąg.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 9
Zdaniem Spółki sprawozdanie finansowe, które Wnioskodawca zamierza sporządzić w związku z zamknięciem ksiąg na koniec wybranego miesiąca przypadającego w 2026 roku (i rozpoczęciem od następnego miesiąca tego roku opodatkowania w formie Ryczałtu), nie będzie podlegać zgłoszeniu do KRS i badaniu przez biegłego rewidenta. Takie sprawozdanie może być sporządzone w zwykłej formie elektronicznej (np. w formie czytelnego pliku PDF) i nie musi mieć struktury logicznej oraz formatu udostępnianego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Zgodnie z art. 69 ust. 1 pkt 1-2 UoR kierownik jednostki składa we właściwym rejestrze sądowym:
1) roczne sprawozdanie finansowe,
2) sprawozdanie z badania sprawozdania finansowego, jeżeli podlegało ono badaniu.
Zdaniem Spółki zamknięcie ksiąg rachunkowych na koniec wybranego miesiąca przypadającego w 2026 roku, w związku przejściem na Ryczałt, będzie co prawda oznaczało dla Spółki obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego (w związku z brzmieniem art. 45 ust. 1 UoR), które jednak w analizowanej sprawie nie będzie sprawozdaniem rocznym.
Tym samym takie sprawozdanie nie podlega obowiązkowemu badaniu przez biegłego rewidenta oraz złożeniu w KRS. Brak obowiązku złożenia sprawozdania w KRS będzie oznaczał także brak konieczności sporządzenia go wg struktury logicznej oraz formatu udostępnianych w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych (zgodnie z art. 45 ust. 1g UoR).
Powyższe znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 czerwca 2025 roku sygn. 0111-KDIB1-1.4010.246.2025.1.MF, czy z dnia 11 lutego 2026 r. sygn. 0111-KDIB1-1.4010.663.2025.1.RH.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie przyjęcia, że:
1) Spółka jako podmiot prowadzący Poradnię będzie uprawniona do wyboru ryczałtu od dochodów spółek jako formy opodatkowania w tracie trwania 2026 r., tj. począwszy od wybranego miesiąca tego roku, jeżeli pozostałe warunki uprawniające do wyboru tej formy opodatkowania będą spełnione - jest prawidłowe;
2) Spółka jako mały podatnik rozpoczynający działalność w 2026 r., który dokona wyboru opodatkowania ryczałtem w trakcie trwania tego roku (przed jego zakończeniem), nie będzie zobowiązana do zatrudniania choćby jednego pracownika lub zleceniobiorcy aby skorzystać z opodatkowania ryczałtem w 2026 r. - jest nieprawidłowe;
3) Spółka jako mały podatnik rozpoczynający działalność w 2026 r., który dokona wyboru opodatkowania ryczałtem w trakcie trwania tego roku będzie uprawniona do korzystania z ryczałtu odpowiednio w 2027 r. oraz 2028 r. jeżeli w 2027 r. zatrudni jednego pracownika (na pełny etat) a w 2028 r. zatrudni dwóch pracowników (na pełny etat) - choćby w tym okresie (czyli w 2027 r. i 2028 r.) nie zatrudniała żadnego zleceniobiorcy - jest nieprawidłowe;
4) Spółka jako mały podatnik rozpoczynający działalność w 2026 r., który dokona wyboru opodatkowania ryczałtem w trakcie trwania tego roku, będzie uprawniona do opodatkowania ryczałtem w czwartym roku działalności (tj. 2029 r.) jeżeli w tym roku spełni warunek zatrudnienia przewidziany w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a lub w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT, a w okresie 2026-2028 nie utraci prawa do opodatkowania ryczałtem - jest nieprawidłowe;
5) w stosunku do Spółki, która dokona wyboru opodatkowania ryczałtem, warunek opisany w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b Ustawy CIT będzie można uznać za spełniony w danym roku podatkowym jeżeli w każdym miesiącu tego roku Spółka będzie wypłacać wynagrodzenia z tytułu umów zlecenia na rzecz co najmniej 3 osób fizycznych, których łączna wysokość stanowić będzie co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw i jednocześnie Spółka będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, lecz ze względu na zbieg tytułów ubezpieczeń może nie być zobowiązana do odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne (z uwagi na zatrudnienie zleceniobiorców w ramach umów o pracę u innych pracodawców) - jest prawidłowe;
6) w przypadku zatrudnienia w ramach stosunku pracy lub umów zlecenia członków rodziny zarządu Spółki lub jej udziałowców osoby te oraz wartość wypłacanego im wynagrodzenia będą uwzględniane w przy określeniu limitów dotyczących ilości osób zatrudnionych oraz poziomu wypłacanego wynagrodzenia dla celów stosowania art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a) lub litera b) Ustawy CIT - jest prawidłowe;
7) w przypadku, gdy dwoje Udziałowców pozostaje fundatorami i członkami zarządu fundacji mającej na celu wspieranie młodzieży w nauce, od której jednak żaden z udziałowców Spółki nie otrzymuje i nie będzie otrzymywał bezpośrednio lub pośrednio jakichkolwiek świadczeń (w tym wynikających ze sprawowanych funkcji w fundacji) nie wyklucza możliwości korzystania przez Spółkę z opodatkowania w formie ryczałtu - jest prawidłowe;
8) planowane działania polegające na zamknięciu ksiąg rachunkowych z końcem wybranego miesiąca przypadającego w 2026 r., sporządzeniu sprawozdania finansowego w formie elektronicznej, za okres od początku działalności spółki do końca tego wybranego miesiąca oraz otwarcie ksiąg z początkiem kolejnego miesiąca (przypadającego również w 2026 r.) wraz ze złożeniem przed upływem tego kolejnego miesiąca zawiadomienia ZAW-RD (wskazującego na wybór ryczałtu od początku tego kolejnego miesiąca) będzie uprawniało Spółkę do skorzystania z ryczałtu począwszy od tego kolejnego miesiąca - jest prawidłowe;
9) sprawozdanie finansowe sporządzone przez Spółkę na koniec wybranego miesiąca przypadającego w 2026 r. w związku ze wyborem opodatkowania ryczałtem od kolejnego miesiąca przypadającego w 2026 r., nie będzie podlegało obowiązkowi złożenia do KRS lub badaniu przez biegłego rewidenta i nie będzie musiało być złożone w formie elektronicznej z zachowaniem struktury logicznej oraz formatu udostępnianych w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych - jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek zostało uregulowane w rozdziale 6b ustawy o CIT oraz w przepisach ogólnych związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.
Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2026 r. poz. 554 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
1) (uchylony)
2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a) z wierzytelności,
b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c) z części odsetkowej raty leasingowej,
d) z poręczeń i gwarancji,
e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
3) podatnik:
a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub
b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;
5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Zgodnie z art. 28j ust. 2 ustawy o CIT:
W przypadku podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności:
1) warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się za spełniony w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem;
2) warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.
W myśl art. 28j ust. 3 ustawy o CIT:
W przypadku podatnika będącego małym podatnikiem, w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem, warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3:
1) lit. a, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 1 osobę w przeliczeniu na pełne etaty, niebędącą udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika, przez okres wskazany w tym przepisie;
2) lit. b, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzenia na rzecz zatrudnionej na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 1 osoby fizycznej, niebędącej udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika oraz w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Stosownie do art. 28j ust. 5 ustawy o CIT:
Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.
Jednocześnie, przepisy wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji. I tak, w myśl art. 28k ust. 1 ustawy o CIT:
Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:
1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;
2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;
3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;
4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;
5) podatników, którzy zostali utworzeni:
a) w wyniku połączenia lub podziału albo
b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14
- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;
6) podatników, którzy:
a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo wyodrębnienie albo
b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.
Nowy reżim opodatkowania, zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy o CIT, obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7. Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.
Jak wynika z wniosku, Spółka jest małym podatnikiem w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o CIT i będzie miała status małego podatnika w latach 2026-2028.
Spółka, zamierza prowadzić niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Celem statutowym Poradni będzie udzielanie pomocy edukacyjnej oraz psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży, a także udzielanie rodzicom (opiekunom prawnym) i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
Specjaliści Poradni będą zatrudniani przez Spółkę na podstawie umów zlecenia, ponieważ praca Specjalistów Poradni z reguły nie będzie wymaga ich zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu. W związku z zatrudnieniem Specjalistów na podstawie umów zlecenia Spółka będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, przy czym może się zdarzyć, iż ze względu na zbieg tytułów ubezpieczeń Spółka może nie być zobowiązana do odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne (w szczególności w związku z zatrudnieniem zleceniobiorców na umowach o pracę u innych pracodawców).
Spółka nie wyklucza również zatrudnienia w ramach stosunku pracy lub umów cywilnoprawnych (w tym umowy zlecenia) osób będących członkami rodzin Udziałowców.
Rokiem podatkowym Spółki jest rok kalendarzowy.
Spółka planuje wybór opodatkowania swojej działalności, w tym prowadzonej w ramach Poradni, ryczałtem od dochodów spółek.
Dwoje spośród Udziałowców Spółki, tj. Pani A.A. oraz Pani B.B., będą pozostawały fundatorkami - założycielkami FundacjI C. Oprócz funkcji fundatorów Pani A.A. oraz Pani B.B. będą także zasiadały w Zarządzie Fundacji. Z treści statutu Fundacji wynika, że całość dochodów uzyskiwana przez Fundację przeznaczana jest wyłącznie na działalność statutową i tak pozostanie w przyszłości.
Jednocześnie żaden z Udziałowców Spółki, nie otrzymuje i nie będzie otrzymywać bezpośrednio lub pośrednio żadnych świadczeń od Fundacji, w tym z tytułu sprawowanych funkcji. Ponadto, Udziałowcy Spółki nie są i nie będą zatrudnieni przez Fundację ani na podstawie umowy o pracę, ani na podstawie jakiejkolwiek innej umowy cywilnoprawnej. Udziałowcy nie będą posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji.
Spółka zamierza skorzystać z możliwości przewidzianej przez ustawodawcę na mocy art. 28j ust. 5 Ustawy CIT pozwalającej podatnikowi wybrać opodatkowanie Ryczałtem jeszcze w trakcie 2026 roku, tj. przed upływem przyjętego przez Spółkę roku podatkowego. W tym celu na ostatni dzień wybranego miesiąca kalendarzowego przypadającego w 2026 roku (tj. miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania Ryczałtem) Spółka zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Jednocześnie Spółka otworzy księgi rachunkowe z początkiem kolejnego miesiąca przypadającego w 2026 roku. Do końca tego kolejnego miesiąca Spółka złoży, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, zawiadomienie ZAW-RD o wyborze Ryczałtu, zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 7 Ustawy CIT.
Spółka będzie sporządzać sprawozdania finansowe zgodnie z ustawą o rachunkowości. Spółka nie będzie sporządzała sprawozdań finansowych wg międzynarodowych standardów rachunkowości.
Spółka nie będzie zobligowana do badania sprawozdania finansowego za 2026 rok przez biegłego rewidenta, ponieważ nie spełni wymogów przewidzianych w art. 64 UoR.
Państwa wątpliwości zgłoszone w pyt. nr 1 budzi kwestia, czy Spółka jako podmiot prowadzący Poradnię będzie uprawniona do wyboru Ryczałtu od dochodów spółek jako formy opodatkowania w tracie trwania 2026 roku, tj. począwszy od wybranego miesiąca tego roku, jeżeli pozostałe warunki uprawniające do wyboru tej formy opodatkowania będą spełnione.
Aby skorzystać z formy opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, podatnik jest obowiązany do spełnienia ustawowych warunków przewidzianych w art. 28j oraz art. 28k ustawy o CIT. Tym samym na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem, podatnik jest obowiązany do zamknięcia ksiąg rachunkowych i sporządzenia sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami o rachunkowości. Następnie księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień opodatkowania ryczałtem. Zamknięcie ksiąg rachunkowych oznacza w tym przypadku również obowiązek rozliczenia się z podatku CIT klasycznego i złożenia zeznania CIT-8.
Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, że będą Państwo uprawnieni do wyboru ryczałtu od dochodów spółek jako formy opodatkowania w trackie trwania 2026 r., o ile spełnią Państwo warunki wskazane w art. 28j ustawy o CIT oraz jeżeli nie wystąpią negatywne przesłanki wskazane w art. 28k ustawy o CIT. We wniosku wskazali Państwo, że na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem Spółka zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości, a następnie Spółka otworzy księgi rachunkowe z początkiem kolejnego miesiąca przypadającego w 2026 r. Do końca tego kolejnego miesiąca Spółka złoży, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, zawiadomienie ZAW-RD o wyborze Ryczałtu, zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT.
Prowadzenie niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej placówki oświatowej w formie spółki z o.o. spełnia definicję działalności gospodarczej. Przychody z tego tytułu nie wykluczają możliwości wyboru ryczałtu od dochodów spółek (tzw. estońskiego CIT), pod warunkiem łącznego spełnienia ww. kryteriów ustawowych.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Państwa wątpliwości budzi również kwestia (pyt. nr 2), czy Spółka jako mały podatnik rozpoczynający działalność w 2026 r., który dokona wyboru opodatkowania ryczałtem w trakcie trwania tego roku (przed jego zakończeniem), będzie zobowiązana do zatrudniania choćby jednego pracownika lub zleceniobiorcy aby skorzystać z opodatkowania ryczałtem w 2026 r.
W odniesieniu do powyższych informacji wskazać należy, że warunki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zawiera art. 28j ust. 1 ustawy CIT. W odniesieniu do części obowiązków wynikających z powyższego przepisu, w oparciu o art. 28j ust. 2 ustawy o CIT, z preferencji w tym zakresie skorzystać mogą tylko podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej.
W przypadku podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności, warunek dotyczący zatrudnienia, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i dwóch lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących. Jednak w kolejnych latach, podatnik jest zobligowany do stopniowego wzrostu zatrudnienia. Począwszy od drugiego roku podatkowego, podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększania zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy, aż do osiągnięcia poziomu zatrudnienia, określonego w tym przepisie. Do limitu osób zatrudnionych nie wlicza się wspólników podatnika.
Warunek zatrudnienia przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w sytuacji gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych – przez co najmniej 82% dni roku podatkowego, nie dotyczy podmiotów rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej. Od drugiego roku podatkowego podatnik musi jednak corocznie zwiększać zatrudnienie o co najmniej jeden etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia wymaganego przez warunek, o którym mowa w art. 28j ust. 2 ustawy o CIT. Przepis ten nie wymaga jednak, aby co roku w okresie przejściowym, każdy nowo zatrudniony na umowę o pracę pracownik, przepracował 300 dni.
Wskazać należy, że ww. przepisy prawa podatkowego odnoszą się do podmiotów rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej, które od momentu utworzenia Spółki wybrały formę opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uzależniają sposób prawidłowego ustalenia pierwszego roku podatkowego od momentu rozpoczęcia prowadzenia działalności. Przy czym, ustawa nie zawiera definicji tego pojęcia. Nie oznacza to jednak, że o rozpoczęciu prowadzenia tej działalności decyduje pierwsze zdarzenie gospodarcze wywołujące skutki podatkowe w podatku dochodowym, tj. uzyskanie pierwszego przychodu podatkowego lub poniesienie pierwszego wydatku, który może zostać uznany za podatkowy koszt uzyskania przychodu. „Rozpoczęcie działalności gospodarczej” należy bowiem rozpatrywać w sposób szeroki. Podmiot gospodarczy może bowiem dokonywać szeregu operacji gospodarczych, być podmiotem stosunków prawnych (np. stroną umów zawieranych z kontrahentami), czy też zdarzeń prawnych jeszcze przed uzyskaniem pierwszego przychodu podatkowego, bądź poniesieniem pierwszego kosztu. Wskazać także należy na regulacje wynikające z ustawy o rachunkowości, w której art. 12 ust. 1 pkt 1 stanowi, że księgi rachunkowe otwiera się, z zastrzeżeniem ust. 3, na dzień rozpoczęcia działalności, którym jest dzień pierwszego zdarzenia wywołującego skutki o charakterze majątkowym lub finansowym - w ciągu 15 dni od dnia zaistnienia tych zdarzeń. Nie można zatem przyjąć, że spółka nie rozpoczęła działalności, jeżeli nie wystąpił u niej pierwszy przychód lub koszt podatkowy. Rozpoczęcie przez spółkę działalności skutkuje bowiem nie tylko uzyskiwaniem przychodów, bądź ponoszeniem kosztów rozpoznawanych podatkowo. Przejawem działalności jest również każde inne zdarzenie gospodarcze, które winno znaleźć odzwierciedlenie w księgach rachunkowych. Zdarzeniem tym będzie np. zawarcie umowy wywierającej skutki o charakterze cywilnoprawnym, wniesienie przez wspólników, bądź to wkładów pieniężnych, bądź aportów na pokrycie kapitału zakładowego, zaciągnięcie pożyczki czy kredytu itp. Zatem dzień rozpoczęcia prowadzenia działalności należy utożsamiać z dniem powstania podatnika, tj. zawarcia umowy spółki z o.o. Zawarcie tej umowy powoduje bowiem powstanie spółki z o.o. w organizacji, która posiada podmiotowość prawną i może być podmiotem stosunków prawnych.
Zgodnie bowiem z art. 161 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18):
Z chwilą zawarcia umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powstaje spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o CIT:
W przypadku podjęcia po raz pierwszy działalności, pierwszy rok podatkowy trwa od dnia rozpoczęcia działalności do końca roku kalendarzowego albo do ostatniego dnia wybranego roku podatkowego, nie dłużej jednak niż dwanaście kolejnych miesięcy kalendarzowych.
Dzień rozpoczęcia działalności należy utożsamiać z dniem powstania podatnika, a to oznacza, że Spółka rozpoczyna działalność z chwilą zawarcia umowy spółki. Podkreślić należy, iż art. 8 ust. 2 ustawy o CIT w swej treści nie odsyła do daty rozpoczęcia działalności gospodarczej, ale do rozpoczęcia działalności, którą trzeba rozpatrywać w sposób szeroki. Dlatego też, dzień rozpoczęcia prowadzenia działalności należy utożsamiać z dniem powstania podatnika, a nie np. z dniem podpisania pierwszej umowy z kontrahentem/klientem. Z chwilą zawarcia umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powstaje spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji, która - stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest podatnikiem tego podatku.
Zasady, o których mowa powyżej dla celów podatkowych zostały szczegółowo uregulowane w treści art. 8 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o CIT:
Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.
W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o CIT:
W razie zmiany roku podatkowego, za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego. Okres ten nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe.
Stosownie do art. 8 ust. 4 cytowanej ustawy:
O wyborze roku podatkowego innego niż rok kalendarzowy podatnik informuje w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, składanym za rok podatkowy poprzedzający pierwszy po zmianie rok podatkowy.
Jak wynika z art. 8 ust. 6 tejże ustawy:
Jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.
W myśl art. 27 ust. 1 ustawy o CIT:
Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.
W myśl art. 45 ust. 1 ustawy o rachunkowości:
Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2, oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b, zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, określone w rozdziale 4.
Aby Spółka mogła dokonać zmiany formy opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek, jest zobowiązana do zamknięcia ksiąg rachunkowych na ostatni dzień miesiąca poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem oraz sporządzenia sprawozdania finansowego. W świetle powyższego na dzień poprzedzający zmianę formy opodatkowania Spółka była zobowiązana do zamknięcia ksiąg rachunkowych co oznacza zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy o CIT, że okres od pierwszego dnia miesiąca utworzenia Spółki do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych będzie uważany za pierwszy rok podatkowy.
Zgodnie z powyżej przedstawionymi przepisami prawa podatkowego stwierdzić należy, że jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.
Wobec powyższego stwierdzić należy, że art. 28j ust. 2 ustawy o CIT nie będzie miał w Państwa sprawie zastosowania. Odnosi się on bowiem, wyłącznie do podatników rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej, a za takiego podatnika nie można uznać Spółki.
Jak wynika z wniosku, Spółka została zarejestrowana w KRS 20 marca 2026 r., a jej rok podatkowy został określony jako rok kalendarzowy. Na ostatni dzień wybranego miesiąca kalendarzowego przypadającego w 2026 roku (tj. miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania Ryczałtem) Spółka zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe. Następnie Spółka otworzy księgi rachunkowe z początkiem kolejnego miesiąca przypadającego w 2026 roku.
Tym samym Spółka nie będzie podmiotem rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej, gdyż z dniem zamknięcia ksiąg rachunkowych zakończy się jej pierwszy rok podatkowy. W momencie gdy Spółka otworzy księgi rachunkowe z początkiem kolejnego miesiąca przypadającego w 2026 roku to zacznie się jej drugi rok podatkowy.
Oznacza to, że jeżeli na moment wyboru ryczałtu od dochodów spółek nie będą Państwo zatrudniali na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osób w przeliczeniu na pełne etaty, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez co okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym (art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT).
Oznacza to, że jeżeli Spółka nie będzie posiadała zatrudni ani jednego pracownika oraz ani jednego zleceniobiorcy – nie będzie uprawniona do skorzystania z opodatkowania Ryczałtem w tym roku (2026). Bowiem Spółka nie jest podatnikiem rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej i nie może skorzystać z preferencji przewidzianej w art. 28j ust. 2 ustawy o CIT.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.
W pytaniu nr 3 natomiast zgłosili Państwo wątpliwość, czy Spółka jako mały podatnik rozpoczynający działalność w 2026 r., który dokona wyboru opodatkowania ryczałtem w trakcie trwania tego roku będzie uprawniona do korzystania z ryczałtu odpowiednio w 2027 r. oraz 2028 r. jeżeli w 2027 r. zatrudni jednego pracownika (na pełny etat) a w 2028 r. zatrudni dwóch pracowników (na pełny etat) - choćby w tym okresie (czyli w 2027 r. i 2028 r.) nie zatrudniała żadnego zleceniobiorcy.
Ustawa o CIT dopuszcza spełnienie wymogów zatrudnienia na dwa niezależne sposoby:
1) poprzez umowy o pracę (art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a) albo
2) poprzez umowy inne niż umowa o pracę - np. zlecenia (art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b).
Ponieważ Spółka realizuje cel wyłącznie za pomocą umów o pracę, nie ma najmniejszego obowiązku zatrudniania jakichkolwiek zleceniobiorców. Opisany sposób zatrudnienia pracowników przez Państwa realizuje preferencyjne warunki przewidziane dla podmiotów rozpoczynających działalność gospodarczą, a brak zatrudnienia jakichkolwiek zleceniobiorców nie wpłynie negatywnie na to prawo.
Jednakże jak wskazano powyżej Spółka nie jest podatnikiem rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej i nie może skorzystać z preferencji przewidzianej w art. 28j ust. 2 ustawy o CIT. W związku z powyższym, aby Spółka była uprawniona do skorzystania z ryczałtu zobowiązana jest do spełnienia warunków przewidzianych w art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
W związku z powyższym, Spółka nie będzie uprawniona do korzystania z ryczałtu od dochodów spółek zarówno w 2027 r., jak i w 2028 r.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 jest nieprawidłowe.
Państwa wątpliwości (pyt. nr 4) dotyczą także ustalenia, czy Spółka jako mały podatnik rozpoczynający prowadzenie działalności w 2026 r., który dokona wyboru opodatkowania ryczałtem w trakcie trwania tego roku, będzie uprawniona do opodatkowania ryczałtem w czwartym roku działalności (tj. 2029), jeżeli w tym roku spełni warunek zatrudnienia przewidziany w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a lub w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b Ustawy CIT, a w okresie 2026-2028 nie utraci prawa do opodatkowania ryczałtem.
Ustawa o CIT nie zawiera przepisów, które nakazywałyby podatnikowi zachowanie ciągłości formy zatrudnienia (wyłącznie umowy o pracę) przy spełnieniu obowiązku zatrudnienia opodatkowania ryczałtem w czwartym roku działalności.
Przepisy art. 28j ustawy o CIT formułują warunki wejścia i korzystania z ryczałtu, jednak żaden przepis nie zabrania przejścia między warunkiem zatrudnienia na podstawie umowy o pracę (lit. a) a warunkiem ponoszenia wydatków na rzecz osób zatrudnionych na innych umowach, np. zlecenia (lit. b).
Po zakończeniu statusu podatnika rozpoczynającego działalność (od 4. roku), Spółka staje się „zwykłym” podatnikiem estońskiego CIT. Musi wtedy spełniać ogólne warunki zatrudnienia. Ma jednak pełne prawo wybrać, który z równorzędnych warunków określonych w art. 28j ust. 1 pkt 3 (lit. a lub lit. b) zamierza spełniać.
Aby od 2029 r. skutecznie utrzymać prawo do estońskiego CIT, Spółka będzie musiała spełniać jeden z poniższych warunków:
1) Umowy o pracę - art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT: Zatrudnianie co najmniej 3 osób na pełny etat (przez minimum 300 dni w roku lub 82% dni w okresie rozliczeniowym), przy czym pracownikami nie mogą być udziałowcy, akcjonariusze ani wspólnicy Spółki;
2) Inne umowy, np. zlecenia - art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT: Ponoszenie miesięcznie wydatków w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw na wypłaty dla co najmniej 3 osób fizycznych (innych niż udziałowcy/wspólnicy) na podstawie umów cywilnoprawnych, pod warunkiem że wypłaty te podlegają opodatkowaniu PIT i składkom ZUS.
Ponownie podkreślić należy, że Spółka nie jest podatnikiem rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej, więc nie może skorzystać z preferencji przewidzianej w art. 28j ust. 2 ustawy o CIT. W związku z powyższym, aby Spółka była uprawniona do skorzystania z ryczałtu zobowiązana jest do spełnienia warunków przewidzianych w art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Zatem, Spółka aby móc wybrać jako formę opodatkowania ryczałt od dochodów spółek, od początku musi spełniać warunek zatrudnienia przewidziany w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT lub w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT.
Oznacza to, że Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 jest nieprawidłowe.
W pytaniu nr 5 zgłosili Państwo wątpliwość, czy w stosunku do Spółki, która dokona wyboru opodatkowania ryczałtem, warunek opisany w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT będzie można uznać za spełniony w danym roku podatkowym jeżeli w każdym miesiącu tego roku Spółka będzie wypłacać wynagrodzenia z tytułu umów zlecenia na rzecz co najmniej 3 osób fizycznych, których łączna wysokość stanowić będzie co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw i jednocześnie Spółka będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, lecz ze względu na zbieg tytułów ubezpieczeń może nie być zobowiązana do odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne (z uwagi na zatrudnienie zleceniobiorców w ramach umów o pracę u innych pracodawców).
Ponownie wskazać należy, że zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT:
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie m.in. następujące warunki:
3) podatnik:
a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub
b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz.U. z 2026 r. poz. 199 ze zm., dalej: „ustawy systemowej”):
Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są:
1) pracownikami, z wyłączeniem prokuratorów.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy systemowej:
Osoby, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1, 3, 7b, 10, 20 i 21, spełniające jednocześnie warunki do objęcia ich obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z innych tytułów, są obejmowane ubezpieczeniami tylko z tytułu stosunku pracy, umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarły z pracodawcą, z którym pozostają w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonują pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostają w stosunku pracy, członkostwa w spółdzielni, otrzymywania stypendium doktoranckiego, służby, pobierania świadczenia szkoleniowego, świadczenia socjalnego, zasiłku socjalnego albo wynagrodzenia przysługującego w okresie korzystania ze świadczenia górniczego lub w okresie korzystania ze stypendium na przekwalifikowanie. Mogą one dobrowolnie, na swój wniosek, być objęte ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi również z innych tytułów, z zastrzeżeniem ust. 1a.
Po pierwsze podkreślić należy, że do minimalnego poziomu zatrudnienia, o którym mowa w powyższym przepisie nie wlicza się wspólników Spółki.
Aby skorzystać z ryczałtu podatnik powinien zatem zatrudniać na podstawie umowy o pracę (w przeliczeniu na etaty w pełnym wymiarze czasu pracy), nie mniej niż 3 pracowników niebędących wspólnikami, co najmniej przez okres 300 dni roku podatkowego. W przypadku, gdy rok podatkowy podatnika nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym - okres 300 dni podlega proporcjonalnemu dostosowaniu. Podatnik może również zatrudniać co najmniej 3 osoby fizyczne na podstawie innej umowy niż umowę o pracę. W takiej sytuacji konieczne jest jednak spełnienie jeszcze dwóch warunków. Po pierwsze, wysokość wydatków na wynagrodzenia takich osób fizycznych (co najmniej 3) powinna być równa co najmniej trzykrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Po drugie, wypłata wynagrodzenia musi być opodatkowana PIT (obowiązek poboru przez podatnika zaliczek na podatek PIT) oraz oskładkowana (obowiązek poboru przez podatnika składek na ubezpieczenie społeczne). W przypadku zatrudnienia na podstawie umowy innej niż umowa o pracę, oba warunki musza być spełnione kumulatywnie (łącznie).
Należy dodatkowo wyjaśnić, że w zakresie obowiązku dotyczącego opodatkowania wypłaty PIT oraz jej oskładkowania przepis art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT stanowi, iż na podatniku ma ciążyć obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Warunek ten będzie zatem spełniony, gdy podatnik występuje jako płatnik tych należności. Jeżeli zatem wystąpi obowiązek płatnika ale przepis szczególny pozwoli na zwolnienie z opodatkowania PIT lub oskładkowania to warunek ten również zostanie spełniony (np. w przypadku osób korzystających z tzw. ulgi dla młodych do ukończenia 26 roku życia - zwolnienia z PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Warunek, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT będzie spełniony również w sytuacji, gdy na mocy przepisów szczególnych, pomimo istnienia obowiązku opodatkowania oraz oskładkowania wypłaty wynagrodzenia z danego tytułu prawnego, świadczenie nie zostało opodatkowane lub oskładkowane. Potwierdza to Przewodnik z dnia 23 grudnia 2021 r. do ryczałtu od dochodów spółek (s. 19-20).
Na gruncie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek brak oskładkowania umowy zlecenia, który spowodowany jest zbiegiem tytułów do ubezpieczenia, wywołuje dokładnie taki sam skutek, jak zwolnienie, o którym mowa np. w art. 21 ust. 1 pkt 148 czy pkt 152-154 ustawy o PIT, tzn. na mocy przepisów szczególnych nie dochodzi do faktycznego poboru zaliczki na podatek PIT lub składek, o których mowa w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych. Nie oznacza to jednak naruszenia warunku, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT.
W związku z tym, nie ma powodów, dla których na potrzeby stosowania art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT należy odróżniać istnienie możliwości odstąpienia od dodatkowego oskładkowania umowy zlecenia w warunkach prawnych od obowiązywania ustawowego zwolnienia podmiotowego z opodatkowania lub oskładkowania.
Przyjęcie odmiennej interpretacji byłoby nie tylko sprzeczne z celem ustawodawcy, który został wyrażony w przywołanym fragmencie Przewodnika oraz w uzasadnieniu do projektu ustawy z dnia 27 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, ale prowadziłoby również do dalej idących skutków prawnych w postaci:
- utraty prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek,
- braku możliwości skorzystania z ryczałtu przez niektórych podatników,
- uzależnienia możliwości skorzystania z ryczałtu przez podatnika CIT od indywidualnej sytuacji pracownika, na którą pracodawca (zleceniodawca) nie ma wpływu.
Podsumowując, dopuszczony przepisami prawa brak tzw. oskładkowania umów zlecenia, na podstawie których podatnik zatrudnia pracowników, nie niweczy prawa tego podatnika do podlegania opodatkowaniu estońskim CIT.
Warunek ponoszenia miesięcznych wydatków na wynagrodzenia z tytułu umów innych niż umowa o pracę w wysokości co najmniej 3 krotności średniego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw na rzecz co najmniej 3 osób fizycznych będzie można uznać za spełniony w sytuacji, gdy Spółka podejmie w każdym miesiącu współpracę w ramach umów zlecenia z co najmniej 3 osobami (a więc np. podjęcie współpracy z 10 lub więcej osobami będzie tak samo prawidłowe), a suma wynagrodzeń wypłacanym tym osobom łącznie wyniesie co najmniej 3-krotność przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w danym miesiącu. Nie ma przy tym znaczenia jaką konkretnie kwotę wynagrodzenia otrzymają określone osoby, byleby ich całkowita wartość w danym miesiącu odpowiadała co najmniej 3-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw.
Mając na uwadze przedstawiony przez Państwo opis sprawy oraz dokonaną wykładnie przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że jeżeli w danym roku Spółka będzie w każdym miesiącu tego roku wypłacać wynagrodzenia z tytułu umów zlecenia na rzecz co najmniej 3 osób fizycznych, których łączna wysokość stanowić będzie co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, wówczas warunek opisany w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT będzie można uznać za spełniony także w sytuacji, w której Spółka dokonując wypłaty tych wynagrodzeń będzie pełniła funkcję płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, lecz ze względu na zbieg tytułów ubezpieczeń nie będzie zobowiązana do odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 5 jest prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii (pyt. nr 6), czy w wypadku zatrudnienia w ramach stosunku pracy lub umów zlecenia członków rodziny zarządu Spółki lub jej udziałowców osoby te oraz wartość wypłacanego im wynagrodzenia będą uwzględniane w przy określeniu limitów dotyczących ilości osób zatrudnionych oraz poziomu wypłacanego wynagrodzenia dla celów stosowania art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a lub lit. b ustawy o CIT.
Jak wynika z wniosku, Spółka nie wyklucza zatrudnienia w ramach stosunku pracy lub umów cywilnoprawnych (w tym umowy zlecenia) osób będących członkami rodzin udziałowców.
Zgodzić się należy z Państwem, że osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych (w tym umowy zlecenia) jeżeli będzie członkiem rodziny udziałowca, ale sama nie będzie wspólnikiem Spółki, będzie mogła zostać uwzględniana przy weryfikacji spełnienia warunku wynikającego z art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT w zw. z art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Zauważyć bowiem należy, że przepis dotyczący zatrudnienia pracowników na podstawie umowy o pracę lub innej niż umowa o pracę wskazuje, że do limitu nie wlicza się osób będących udziałowcami, akcjonariuszami i wspólnikami podatnika. Z przepisu nie wynika zatem, aby limit ten obejmował również osoby spokrewnione z członkami organów Spółki.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 6 jest prawidłowe.
Kolejna Państwa wątpliwość (pyt. nr 7) dotyczy tego, czy w przypadku gdy dwoje udziałowców pozostaje fundatorami i członkami zarządu fundacji mającej na celu wspieranie młodzieży w nauce, od której jednak żaden z udziałowców Spółki nie otrzymuje i nie będzie otrzymywał bezpośrednio lub pośrednio jakichkolwiek świadczeń (w tym wynikających ze sprawowanych funkcji w fundacji) uniemożliwia Spółce skorzystanie z opodatkowania w formie ryczałtu.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r (Dz.U z 2023 r. poz. 166 ze zm.):
Fundacje mogą ustanawiać osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą.
Zgodnie z art. 4 ww. ustawy:
Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach:
Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.
Zgodnie natomiast z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2026 r. poz. 795 ze zm.):
Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.
Prawa majątkowe to natomiast prawa podmiotowe przysługujące wobec rzeczy lub przedmiotów materialnych niebędących rzeczami albo dóbr niematerialnych lub prawnych.
Zgodnie z regulacjami zawartym w ustawie o fundacjach, fundator fundacji samodzielnie ustala statut fundacji, określając m.in. jej cele, zasady, formy i zakres działalności, skład i organizację zarządu oraz sposób jego powoływania. Fundator ustala również nie tylko obowiązki ale również uprawnienia zarządu i jego członków. Fundator ustala także inne kwestie regulujące funkcjonowanie fundacji. Fundator określa krąg beneficjentów fundacji mając przy tym całkowitą swobodę w kształtowaniu obecnych i przyszłych beneficjentów a także proporcji w jakich będą oni partycypować w zyskach fundacji. Fundator może być również jednym z beneficjentów fundacji, o czym decyduje on sam.
Odnosząc powyższe do opisu sprawy stwierdzić należy, że z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz Państwa stanowiska, nie wynika aby Spółka mogła być wykluczona z opodatkowania ryczałtem z powodu niespełnienia warunku określonego w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, tj. ze względu na udziałowca będącego fundatorem fundacji.
Wynika to z faktu, że żaden z udziałowców Spółki, nie otrzymuje i nie będzie otrzymywać bezpośrednio lub pośrednio żadnych świadczeń od Fundacji, w tym z tytułu sprawowanych funkcji. Ponadto, udziałowcy Spółki nie są i nie będą zatrudnieni przez Fundację ani na podstawie umowy o pracę, ani na podstawie jakiejkolwiek innej umowy cywilnoprawnej. Udziałowcy nie będą posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji.
Zatem, jeżeli Spółka spełnił pozostałe warunki wynikające z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT, to będzie podlega opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 7 jest prawidłowe.
W pytaniu nr 8 zgłosili Państwo wątpliwość, czy planowane działania polegające na zamknięciu ksiąg rachunkowych z końcem wybranego miesiąca przypadającego w 2026 r., sporządzeniu sprawozdania finansowego w formie elektronicznej, za okres od początku działalności spółki do końca tego wybranego miesiąca oraz otwarcie ksiąg z początkiem kolejnego miesiąca (przypadającego również w 2026 r.) wraz ze złożeniem przed upływem tego kolejnego miesiąca zawiadomienia ZAW-RD (wskazującego na wybór ryczałtu od początku tego kolejnego miesiąca) będzie uprawniało Spółkę do skorzystania z ryczałtu począwszy od tego kolejnego miesiąca.
Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT:
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki: złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Natomiast, stosownie do art. 28j ust. 5 ustawy o CIT:
Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.
Jak wynika z art. 28e ustawy o CIT:
1. Rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.
2. Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.
Z kolei jak wynika z art. 8 ust. 6a ustawy o CIT:
Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.
Opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek jest opcją podatkową (ma charakter fakultatywny). Aby z niej skorzystać podatnik spełniający ustawowe warunki powinien złożyć zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru na druku ZAW-RD, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Zawiadomienie to może zostać złożone również przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem podatnik zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku, księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Zamknięcie ksiąg rachunkowych oznacza w tym przypadku również obowiązek rozliczenia się z podatku CIT klasycznego i złożenia zeznania CIT-8.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie odnoszą się do kwestii sporządzania sprawozdania finansowego, a przepisami, które regulują tą kwestię jest ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2026 r. poz. 522 ze zm., dalej: „uor”).
Zgodnie z art. 45 ust. 1 i 1f uor:
1. Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2, oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1a-1ba, zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, określone w rozdziale 4.
1f. Sprawozdanie finansowe sporządza się w postaci elektronicznej oraz opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Z kolei stosownie do art. 52 ust. 1, 2, 2a oraz 3 uor:
1. Kierownik jednostki zapewnia sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego i przedstawia je właściwym organom, zgodnie z obowiązującymi jednostkę przepisami prawa, postanowieniami statutu lub umowy.
2. Sprawozdanie finansowe podpisują - podając zarazem datę podpisu - osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, i kierownik jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy - wszyscy członkowie tego organu albo co najmniej jedna osoba wchodząca w skład tego organu w sposób, o którym mowa w ust. 2b. Odmowa podpisu sprawozdania finansowego wymaga sporządzenia pisemnego uzasadnienia dołączonego do sprawozdania finansowego.
2a. Podpisanie sprawozdania finansowego stanowi potwierdzenie, że spełnia ono wymagania przewidziane w ustawie.
3. Przepisy ust. 1-2e stosuje się odpowiednio również do:
sprawozdania finansowego sporządzonego na dzień określony w art. 12 ust. 2 lub na inny dzień bilansowy;
sprawozdania z działalności jednostki określonego w art. 49, z tym że nie podpisuje go osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych.
Mając powyższe na uwadze, jeżeli zamknięcie ksiąg nastąpi na ostatni dzień wybranego miesiąca kalendarzowego przypadającego w 2026 r., a za pierwszy okres działalności Spółki, tj. od dnia rozpoczęcia działalności do końca tego miesiąca, zostanie sporządzone sprawozdanie finansowe w terminie 3 miesięcy od dnia zamknięcia ksiąg oraz w tym samym terminie zostanie ono podpisane przez osobę prowadzącą księgi rachunkowe Spółki i wszystkich członków jej zarządu (podpisem kwalifikowanym, zaufanym lub osobistym), wówczas Spółka spełni warunki określone w art. 28j ust. 5 ustawy o CIT.
W konsekwencji, planowane działania polegające na zamknięciu ksiąg rachunkowych z końcem wybranego miesiąca przypadającego w 2026 r. (przed zakończeniem 2026 roku), sporządzeniu sprawozdania finansowego w formie elektronicznej, za okres od początku działalności Spółki do końca tego wybranego miesiąca oraz otwarcie ksiąg z początkiem kolejnego miesiąca przypadającego w 2026 r. wraz ze złożeniem przed upływem tego kolejnego miesiąca zawiadomienia ZAW-RD (wskazującego na wybór Ryczałtu od początku tego kolejnego miesiąca) będzie uprawniało Spółkę do skorzystania z Ryczałtu w 2026 roku począwszy od tego kolejnego miesiąca.
Oznacza to, że Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 8 jest prawidłowe.
Państwa wątpliwości budzi również kwestia (pyt. nr 9), czy sprawozdanie finansowe sporządzone przez Spółkę na koniec wybranego miesiąca przypadającego w 2026 r. w związku ze wyborem opodatkowania ryczałtem od kolejnego miesiąca przypadającego w 2026 r., będzie podlegało obowiązkowi złożenia do KRS lub badaniu przez biegłego rewidenta i czy w związku z tym będzie musiało być złożone w formie elektronicznej z zachowaniem struktury logicznej oraz formatu udostępnianych w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Wskazać należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o CIT:
Podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.
W myśl art. 27 ust. 2 ustawy o CIT:
Podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego przekazują, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej sprawozdanie finansowe, odmowę podpisu, o której mowa w art. 52 ust. 2 ustawy o rachunkowości, oświadczenie lub odmowę złożenia oświadczenia, o których mowa w art. 52 ust. 2b ustawy o rachunkowości, jeżeli zostały one sporządzone, wraz ze sprawozdaniem z badania, w terminie 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, a spółki - także odpis uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe. Obowiązek przekazania sprawozdania finansowego Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej nie dotyczy podmiotów zwolnionych podmiotowo z podatku oraz podmiotów, które na podstawie odrębnych przepisów mają obowiązek przekazywania sprawozdań finansowych do Krajowego Rejestru Sądowego. Sprawozdanie finansowe jest sporządzane w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej udostępnianej na podstawie art. 45 ust. 1g ustawy o rachunkowości albo w formacie, o którym mowa w art. 45 ust. 1ga lub 1h tej ustawy. Obowiązek przekazania sprawozdania z badania nie dotyczy podatników, których sprawozdania finansowe nie są objęte obowiązkiem badania.
Stosownie natomiast do art. 12 ust. 2 UoR:
Księgi rachunkowe zamyka się, z zastrzeżeniem ust. 3-3d:
1) na dzień kończący rok obrotowy,
2) na dzień zakończenia działalności jednostki, w tym również jej sprzedaży, zakończenia likwidacji lub postępowania upadłościowego, o ile nie nastąpiło jego umorzenie,
3) na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej,
4) w jednostce przejmowanej na dzień połączenia związanego z przejęciem jednostki przez inną jednostkę, to jest na dzień wpisu do rejestru tego połączenia,
5) na dzień poprzedzający dzień podziału lub połączenia jednostek, jeżeli w wyniku podziału lub połączenia powstaje nowa jednostka, to jest na dzień poprzedzający dzień wpisu do rejestru połączenia lub podziału,
6) na dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji lub ogłoszenia upadłości,
7) na inny dzień bilansowy określony odrębnymi przepisami
- nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia zaistnienia tych zdarzeń.
Na podstawie art. 45 ust. 1 UoR:
Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2, oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b, zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, określone w rozdziale 4.
Jak bowiem wynika z art. 53 ust. 1 UoR:
Roczne sprawozdanie finansowe jednostki, z zastrzeżeniem ust. 2b, podlega zatwierdzeniu przez organ zatwierdzający, nie później niż 6 miesięcy od dnia bilansowego.
Z kolei zgodnie z art. 53 ust. 1a ww. ustawy:
Przed zatwierdzeniem roczne sprawozdanie finansowe jednostek, o których mowa w art. 64, podlega badaniu zgodnie z wymogami przeprowadzania badań określonymi w:
1) art. 66-68 oraz
2) ustawie z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz.U. z 2020 r. poz. 1415), zwanej dalej „ustawą o biegłych rewidentach”, oraz
3) rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 537/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych jednostek interesu publicznego, uchylającym decyzję Komisji 2005/909/WE (Dz.Urz. UE L 158 z 27.05.2014, str. 77 oraz Dz.Urz. UE L 170 z 11.06.2014, str. 66) - w przypadku jednostek zainteresowania publicznego w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy o biegłych rewidentach.
Stosownie do at. 69 ust. 1 UoR:
Kierownik jednostki składa we właściwym rejestrze sądowym:
1) roczne sprawozdanie finansowe,
2) sprawozdanie z badania sprawozdania finansowego, jeżeli podlegało ono badaniu,
3) odpis uchwały bądź postanowienia organu zatwierdzającego o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego i podziale zysku lub pokryciu straty,
4) sprawozdanie z działalności – w przypadku jednostek, o których mowa w art. 49 sprawozdanie z działalności jednostki ust. 1,
5) sprawozdanie z atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju – w przypadku jednostek, o których mowa w art. 63r elementy sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju ust. 1
- w terminie 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego.
Zgodnie natomiast z art. 395 § 1 i § 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 18 ze zm.):
Zwyczajne walne zgromadzenie powinno się odbyć w terminie sześciu miesięcy po upływie każdego roku obrotowego.
Przedmiotem obrad zwyczajnego walnego zgromadzenia powinno być:
1) rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania zarządu z działalności spółki oraz sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy;
2) powzięcie uchwały o podziale zysku albo o pokryciu straty;
3) udzielenie członkom organów spółki absolutorium z wykonania przez nich obowiązków.
W myśl art. 28j ust. 5 ustawy CIT podatnik, który chce wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek w trakcie roku podatkowego jest obowiązany, na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem, zamknąć księgi rachunkowe oraz sporządzić sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości oraz otworzyć księgi rachunkowe na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Zamknięcie ksiąg rachunkowych, o którym mowa w przepisie art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, jest zamknięciem – w świetle art. 12 ust. 2 pkt 7 ustawy o rachunkowości – na inny dzień bilansowy określony odrębnymi przepisami.
W myśl art. 45 ust. 1 ustawy o rachunkowości sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2 tej ustawy, oraz na inny dzień bilansowy. A zatem sprawozdanie finansowe sporządzone na podstawie ww. przepisu art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, jest sprawozdaniem finansowym w rozumieniu art. 45 ust. 1 ustawy o rachunkowości.
Natomiast roczne sprawozdanie finansowe to sprawozdanie sporządzone na podstawie ksiąg rachunkowych na dzień kończący rok obrotowy (art. 12 ust. 2 pkt 1 ustawy o rachunkowości).
W świetle przedstawionego we wniosku opisu sprawy wskazać należy, że zamknięcie ksiąg rachunkowych na koniec wybranego miesiąca przypadającego w 2026 r., w związku przejściem na ryczałt, będzie co prawda oznaczało dla Spółki obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego (w związku z brzmieniem art. 45 ust. 1 UoR), które jednak w analizowanej sprawie nie będzie sprawozdaniem rocznym.
Tym samym takie sprawozdanie nie podlega obowiązkowemu badaniu przez biegłego rewidenta oraz złożeniu w KRS. Brak obowiązku złożenia sprawozdania w KRS będzie oznaczał także brak konieczności sporządzenia go wg struktury logicznej oraz formatu udostępnianych w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych (zgodnie z art. 45 ust. 1g UoR).
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 9 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Wskazać należy, że powołane we wniosku interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja a sytuacja podatnika
Stanowisko organu przedstawione w interpretacji dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku. Ocena, czy odnosi się ono do sytuacji innego podatnika, wymaga analizy jego dokumentów — w ramach obsługi księgowej zajmuje się tym biuro.