0112-KDIL2-1.4011.859.2026.1.MKA
Zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów i kosztów pracowniczych.
- Sygnatura
- 0112-KDIL2-1.4011.859.2026.1.MKA
- Rodzaj dokumentu
- Interpretacja indywidualna
- Data wydania
- Organ
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- Status
- Aktualna
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie pytań nr 1 i 3 w części dotyczącej możliwości zastosowania kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 sierpnia 2026 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 9 września 2026 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Ukończył Pan studia wyższe w 2005 r., uzyskując tytuł magistra inżyniera. Od września 2009 r. jest Pan zatrudniony w firmie B sp. z o.o. (poprzednio A Sp. z o.o.) na podstawie umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy, tj. 40 godzin/tydzień. W 2013 r. uzyskał Pan uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych i został Pan wpisany na listę członków (…). Od momentu uzyskania ww. uprawnień, tj. od 2013 r. w ramach swoich obowiązków służbowych wynikających z zajmowanego stanowiska zajmuje się Pan czynnie projektowaniem obiektów sieci i instalacji elektrycznych i elektroenergetycznych. Firma B sp. z o. o m.in. posiada (…) w dziedzinie kompleksowego projektowania (…). W ramach zakresu obowiązków wynikających z zajmowanego stanowiska oraz wiedzy fachowej twórczo, samodzielnie lub jako członek zespołu autorskiego uczestniczy Pan czynnie w procesach projektowania ww. obiektów budowlanych, urządzeń, sieci i instalacji elektrycznych i elektroenergetycznych. W ramach obowiązków służbowych zajmuje się Pan m.in. projektowaniem (wykonuje Pan projekty budowlane, techniczne, wykonawcze, powykonawcze, na które składają się m.in. rysunki, obliczenia oraz opisy techniczne sygnowane Pana imieniem i nazwiskiem) w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane. Pracodawca nie uwzględnia godzin twórczych, a co za tym idzie nie różnicuje przychodu w PIT-11. W ramach udokumentowania ilości godzin twórczych jest Pan w stanie przedstawić ewidencję prac projektowych z wyspecyfikowanymi czynnościami projektowymi, ilością godzin twórczych i odpowiadającemu im przychodowi. Ponadto ze względu na specyfikę prac projektowych jako udokumentowanie ww. pracy twórczej mogą posłużyć także wykonane przez Pana projekty, utwory, które częściowo stanowią także oficjalne załączniki (…).
Zgodnie z art. 22 ust. 9b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2026 r. poz. 592, 779, 846 z późn. zm.) wykonuje Pan w ramach obowiązków służbowych prace będące działalnością twórczą w zakresie inżynierii budowlanej i architektonicznej, na które składa się dokumentacja projektowa instalacji elektrycznych będąca integralną częścią obiektów budowlanych. Na przedmiotową dokumentację projektową składają się: rysunki, opisy oraz obliczenia. Każdy projekt wykazuje indywidualne podejście do zagadnienia i jest niepowtarzalny w rozumieniu ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych – art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. (Dz. U. z 2025 r. poz. 24 ). Projektowane sieci, instalacje i urządzenia stanowią opracowania samodzielne oraz związane z utworami architektonicznymi, architektoniczno-urbanistycznymi i urbanistycznymi. Proces projektowania obejmuje wszystkie fazy powstawania dokumentacji projektowej, od koncepcji, poprzez projekt budowlany, techniczny, a skończywszy na projekcie wykonawczym oraz powykonawczym (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego; Dz. U. z 2003 r. Nr 120, poz. 1133). Będąc autorem projektów, posiada Pan do nich prawa autorskie, które następnie przenoszone są na rzecz pracodawcy. Za wykonaną pracę, czyli stworzenie utworu oraz przekazanie go wraz z prawami autorskimi otrzymuje Pan wynagrodzenie wynikające z zawartej umowy o pracę.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku podał Pan następujące informacje.
Pytania nr 1 i 3 dotyczą możliwości zastosowania do otrzymanego przychodu z tytułu kosztów uzyskania przychodu określonych w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych z tytułu określonego w art. 22 ust. 9b pkt 1.
Na opracowywane projekty budowlane, techniczne, wykonawcze, powykonawcze składają się m.in. rysunki, obliczenia oraz opisy techniczne, które sygnowane są Pana imieniem i nazwiskiem.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Natomiast z przepisu art. 8 ust. 2 ww. ustawy wynika, iż domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu, lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu. W związku z powyższym w Pana ocenie, będąc autorem projektów, posiada Pan do nich prawa autorskie, które następnie przenoszone są na rzecz pracodawcy. Za wykonaną pracę, czyli stworzenie utworu oraz przekazanie go wraz z prawami autorskimi otrzymuje Pan wynagrodzenie wynikające z zawartej umowy o pracę, a więc zasadne jest stwierdzenie, iż uzyskiwane przychody wynikają wprost z korzystania przez twórcę z praw autorskich i zależnych lub rozporządzania tymi prawami w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 24 ze zm.).
Wykonywanie przez Pana projektów instalacji urządzeń i sieci elektrycznych i elektroenergetycznych wymaga każdorazowo indywidualnego, twórczego i niepowtarzalnego podejścia, co pozwala na uznanie ich za przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, stanowiącym podstawę do uznania ich jako utwór będący przedmiotem praw autorskich, w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Projektowane sieci, instalacje i urządzenia stanowią opracowania samodzielne i niepowtarzalne oraz związane są z utworami architektonicznymi, architektoniczno-urbanistycznymi i urbanistycznymi w świetle art. 1 ust. 2 ww. ustawy stanowiące utwory będące przedmiotem prawa autorskiego.
W zakresie Pana obowiązków związanych z umową o pracę na danym stanowisku stanowiącym składową część umowy o pracę, za którą otrzymuje Pan wynagrodzenie jest m.in. wykonywanie zadań związanych z wykonywaniem ww. projektów traktowanych jako utwór będący przedmiotem praw autorskich.
Częścią składową umowy o pracę jest także tzw. Oświadczenie o zapoznaniu się z warunkami twórczości pracowniczej u Pracodawcy, które stanowi akceptacje i przyjęcie do wiadomości przez Pracownika m.in. uregulowań związanych z wykonywaniem utworów, w myśl ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawach autorskich i prawach pokrewnych i ich przekazywaniem na rzecz pracodawcy w ramach otrzymywanego wynagrodzenia o pracę.
Pracodawca uwzględnia w wynagrodzeniu o pracę wynagrodzenie związane z tworzeniem utworów, do których uzyskuje później prawa autorskie w ramach umowy o pracę od pracownika, ale nie prowadzi szczegółowej ewidencji godzin twórczych, a co za tym idzie nie różnicuje przychodu w PIT-11.
W ramach udokumentowania podziału ilości godzin twórczych wykonywanych w ramach umowy o pracę i godzin nie związanych z pracą twórczą jest Pan w stanie przedstawić ewidencję prac projektowych z wyspecyfikowanymi czynnościami projektowymi, ilością godzin za pracę twórczą i odpowiadającemu im proporcjonalnie podziale w odniesieniu do osiąganego z tego tytułu przychodu.
Pytania
1) Czy do przychodu uzyskiwanego w roku 2025 z tytułu wynagrodzenia za pracę twórczą Wnioskodawca może zastosować koszty uzyskania przychodu określone w art. 22 ust. 9b, stosując jednocześnie do przychodu niemającego charakteru pracy twórczej normę art. 22 ust. 2, oraz czy Wnioskodawca może dokonać korekty zeznań za te lata, pomimo że pracodawca nie wykazywał 50% kosztów uzyskania przychodu przysługujących Wnioskodawcy z tytułu wykonywania pracy twórczej?
2) Czy Wnioskodawca Podatnik ma prawo do dokonania korekty zeznań rocznych za poprzednie lata podatkowe 2021-2025 i możliwość zastosowania 50%, kosztów uzyskania przychodu do otrzymywanego honorarium z tytułu stworzonych utworów, do którego wcześniej zastosowano standardowe koszty uzyskania przychodów?
3) Czy do przychodów w latach następnych (od 2026 r.), uzyskiwanych z tytułu wynagrodzenia za pracę twórczą, które to wynagrodzenie wynikać będzie z czasu pracy dokumentowanego w systemie rozliczeniowym obowiązującym u pracodawcy, można będzie zastosować 50% koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2026 r. poz. 592, 779, 846 z późn. zm.), przy czym do pozostałego przychodu, tzn. za pracę niemającą charakteru pracy twórczej, koszty uzyskania przychodu określane będą na podstawie art. 22 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomimo że pracodawca w PIT-11 nie będzie wykazywał kosztów uzyskania przychodu przysługujących pracownikowi z tytułu wykonywania pracy twórczej, natomiast gotowy jest wydać stosowne zaświadczenie na wniosek pracownika dotyczący kosztów uzyskania przychodu z tytułu wykonywania pracy twórczej?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 1 i 3 w części dotyczącej możliwości zastosowania kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w zakresie pytania nr 2 i pytań nr 1 i 3 w części dotyczącej możliwości zastosowania przez Pana 50% kosztów uzyskania przychodów wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, w stosunku do przychodów osiągniętych w ramach umowy o pracę w 2025 r. za prace twórcze będzie Pan uprawiony do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2026 r. poz. 592, 779, 846 z późn. zm.). Natomiast do pozostałej części wynagrodzenia uzyskanego z tytułu zwykłych obowiązków pracowniczych zastosowanie znajdą zryczałtowane koszty uzyskania przychodu wynikające z ww. art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W Pana ocenie mając powyższe na uwadze może Pan złożyć korektę zeznania podatkowego za 2025 r.
W Pana ocenie prawo do korekty deklaracji (zeznania) istnieje tak długo, jak długo istnieje zobowiązanie podatkowe, czyli 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 ordynacji podatkowej).
Odnośnie pytania trzeciego, w Pana ocenie, odpowiedź powinna być twierdząca, gdyż jest Pan czynnym współtwórcą utworów w zakresie inżynierii budowlanej i architektonicznej. Wykonywane projekty instalacji urządzeń i sieci elektrycznych i elektroenergetycznych wymagają każdorazowo indywidualnego, twórczego i niepowtarzalnego podejścia, co pozwala na uznanie ich za przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze. W związku z powyższym, stanowią przedmiot prawa autorskiego w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych . Będąc autorem projektów posiada Pan prawa autorskie, które następnie przenoszone są na rzecz pracodawcy. Za wykonywaną pracę, czyli m.in. stworzenie utworu oraz przekazanie go wraz z prawami autorskimi, otrzymuje Pan wynagrodzenie wynikające z zawartej umowy o pracę.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Według art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Stosownie do art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.
W myśl art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Koszty uzyskania przychodów zostały natomiast uregulowane w przepisach rozdziału 4 omawianej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak wynika z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Natomiast zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej:
1) wynoszą 250 zł miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 3000 zł – w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody z tytułu jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;
2) nie mogą przekroczyć łącznie 4500 zł za rok podatkowy – w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;
3) wynoszą 300 zł miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 3600 zł – w przypadku gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, i podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę;
4) nie mogą przekroczyć łącznie 5400 zł za rok podatkowy – w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, i podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę.
Zatem, co do zasady, w przypadku uzyskiwania należności (przychodów) ze stosunku pracy, koszty uzyskania przychodów zostały określone kwotowo i ich wysokość zależy od ilości zawartych umów o pracę oraz miejsca położenia zakładu pracy, tj. czy podatnik zamieszkuje w miejscowości, w której znajduje się zakład pracy, czy też poza tą miejscowością.
Pana wątpliwość budzi możliwość zastosowania do przychodu uzyskanego ze stosunku pracy za pracę niemającą pracy twórczej kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W opisie sprawy wskazał Pan, że wykonywanie przez Pana projektów instalacji urządzeń i sieci elektrycznych i elektroenergetycznych wymaga każdorazowo indywidualnego, twórczego i niepowtarzalnego podejścia, co pozwala na uznanie ich za przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, stanowiącym podstawę do uznania ich jako utwór będący przedmiotem praw autorskich, w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Projektowane sieci, instalacje i urządzenia stanowią opracowania samodzielne i niepowtarzalne oraz związane są z utworami architektonicznymi, architektoniczno-urbanistycznymi i urbanistycznymi w świetle art. 1 ust. 2 ww. ustawy stanowiące utwory będące przedmiotem prawa autorskiego. Składową część umowy o pracę, za którą otrzymuje Pan wynagrodzenie stanowi m.in. wykonywanie zadań związanych z wykonywaniem ww. projektów traktowanych jako utwór będący przedmiotem praw autorskich.
Zatem do przychodów ze stosunku pracy za pracę niemającą charakteru pracy twórczej będą miały zastosowanie koszty uzyskania przychodów określone na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
- zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja a sytuacja podatnika
Stanowisko organu przedstawione w interpretacji dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku. Ocena, czy odnosi się ono do sytuacji innego podatnika, wymaga analizy jego dokumentów — w ramach obsługi księgowej zajmuje się tym biuro.