Przejdź do treści

0111-KDIB1-3.4010.548.2026.1.JKU

W sytuacji, w której Zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie SSE wygaśnie z dniem 31 grudnia 2026 r., a posiadane przez Wnioskodawcę Decyzje o wsparciu zostaną wygaszone przed dniem 1 stycznia 2027 r., art. 28k ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT nie będzie stanowił przeszkody do wyboru przez Wnioskodawcę opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 stycznia 2027 r., pomimo że w 2027 r. Wnioskodawca złoży zeznanie CIT za 2026 r., w którym wykaże dochody korzystające ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT.

Sygnatura
0111-KDIB1-3.4010.548.2026.1.JKU
Data wydania
Organ
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
Status
Aktualna

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 sierpnia 2026 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej: „Wnioskodawca”, „Podatnik”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Podatnik jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca ma siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od osiąganych dochodów.

Przeważającym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja (…). W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca specjalizuje się w produkcji wyrobów z (…).

(…) 2017 r. Wnioskodawca uzyskał zezwolenie nr (…) (dalej: „Zezwolenie”) na powadzenie działalności gospodarcze na terenie (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „SSE”).

Zezwolenie zostało wydane na powadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, rozumiane jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy, określonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. z 2015 poz. 1676):

(…)

Oprócz tego Wnioskodawca posiada decyzję o wsparciu nr (…) z (…) 2021 r. (dalej: „DoW 2”) wydaną przez (…) na prowadzenie działalności gospodarczej, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych lub usług świadczonych na terenie wskazanym w pkt I.2 DoW 2, określonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie PKWiU (Dz.U. z 2015 r., poz. 1676 z późn.zm., dalej: „Rozporządzenie PKWiU”):

•       (…).

Decyzja wydana została na 15 lat, licząc od dnia jej wydania. Wnioskodawca w 2026 r. złoży wniosek o wygaszenie DoW 2.

Wnioskodawca posiada także decyzję o wsparciu nr (…) z (…) 2021 r. (dalej: „DoW 3”) wydaną przez (…) na prowadzenie działalności gospodarczej, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych lub usług świadczonych na terenie wskazanym w pkt I.2. DoW 3, określonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego wprowadzonej Rozporządzeniem PKWiU:

•       (…).

Decyzja wydana została na 15 lat, licząc od dnia jej wydania. Wnioskodawca w 2026 r. złoży wniosek o wygaszenie DoW 3.

Wnioskodawca posiada także decyzję o wsparciu nr (…) z (…) 2021 r. (dalej: „DoW 4”) wydaną przez (…)  na prowadzenie działalności gospodarczej, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych lub usług świadczonych na terenie wskazanym w pkt I.2. DoW 4, określonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego wprowadzonej Rozporządzeniem PKWiU:

•       (…)

Decyzja wydana została na 15 lat, licząc od dnia jej wydania. Wnioskodawca w 2026 r. złoży wniosek o wygaszenie DoW 4.

Zgodnie z § 5 ust. 4 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie Zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (dalej: „Rozporządzenie SSE”) Wnioskodawca jest podmiotem, którego przedsiębiorstwo objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, w związku z czym zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych przysługuje od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudniania, określone w Zezwoleniu, w okresie od dni uzyskania Zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Rada Ministrów (...) wprowadzających regulację wydłużającą o 6 lat termin funkcjonowania Specjalnych Stref Ekonomicznych, tj. do końca 2026 r. Zgodnie z § 1 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia (…) w sprawie (…) specjalnej strefy ekonomicznej ((…), dalej: „Rozporządzenie SSSE”) strefa działa do 31 grudnia 2026 r.

W związku z realizacją inwestycji objętych powyższym Zezwoleniem Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT – jako dochody z działalności prowadzonej na terenie SSE.

Wnioskodawca zamierza dokonać przekształcenia w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. 2024, poz. 18). Następnie Wnioskodawca zamierza od stycznia 2027 r. skorzystać z ryczałtu od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28c i nast. Ustawy CIT.

Wnioskodawca posiada rok podatkowy taki sam jak rok kalendarzowy. W konsekwencji dochód uzyskany z działalności prowadzonej na terenie SSE w okresie od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2026 r. zostanie wykazany w zeznaniu CIT składanym do końca trzeciego miesiąca 2027 r., a więc już w okresie, w którym Wnioskodawca planuje podlegać opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek.

Wnioskodawca zakłada, że wszystkie decyzje o wsparciu, tj., DoW 2, DoW 3 i DoW 4 (dalej: „Decyzje o wsparciu”) zostaną skutecznie wygaszone w 2026 r., tj. przed 1 stycznia 2027 r., od którego Wnioskodawca planuje wybór opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Pytanie

Czy w sytuacji, w której Zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie SSE wygaśnie z dniem 31 grudnia 2026 r., a posiadane przez Wnioskodawcę Decyzje o wsparciu zostaną wygaszone przed dniem 1 stycznia 2027 r., art. 28k ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT nie będzie stanowił przeszkody do wyboru przez Wnioskodawcę opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 stycznia 2027 r., pomimo że w 2027 r. Wnioskodawca złoży zeznanie CIT za 2026 r., w którym wykaże dochody korzystające ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a Ustawy CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji, w której Zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie SSE wygaśnie z dniem 31 grudnia 2026 r., a posiadane przez Wnioskodawcę Decyzje o wsparciu zostaną wygaszone przed dniem 1 stycznia 2027 r., art. 28k ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT nie będzie stanowił przeszkody do wyboru przez Wnioskodawcę opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 stycznia 2027 r., pomimo że w 2027 r. Wnioskodawca złoży zeznanie CIT za 2026 r., w którym wykaże dochody korzystające ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą objętą zwolnieniem z opodatkowania na podstawie uzyskanego Zezwolenia. Dochody osiągane z tej działalności korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT, który wskazuje, że zwolnieniu podlegają „dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1604, dalej: „Ustawa o SSE”), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami”.

Analogiczne uprawnienie wynika z art. 12 ust. 1 Ustawy o SSE, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4.

Z powyższych regulacji wynika, że przesłanką zastosowania zwolnienia jest uzyskanie dochodu z działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie ważnego zezwolenia. Przepisy nie uzależniają natomiast prawa do zwolnienia od momentu złożenia zeznania podatkowego, w którym dochód ten zostanie wykazany.

Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2025 r. poz. 469, dalej: „Ustawa WNI”) zastąpiła dotychczasowy system zezwoleń strefowych systemem decyzji o wsparciu, jednocześnie zachowując prawa nabyte przez przedsiębiorców posiadających zezwolenia wydane przed jej wejściem w życie. Zgodnie z art. 40 ust. 1 i 2 Ustawy WNI, do takich zezwoleń stosuje się przepisy dotychczasowe, a same zezwolenia zachowują ważność w zakresie i przez czas w nich określony.

Zgodnie z § 1 ust. 3 Rozporządzenia SSSE strefa działa do dnia 31 grudnia 2026 r. Natomiast zgodnie z art. 19 ust. 1 Ustawy o SSE zezwolenie wygasa z upływem okresu, na jaki została ustanowiona strefa.

W konsekwencji Zezwolenie Podatnika wygaśnie z dniem 31 grudnia 2026 r. Do tego dnia Podatnik będzie uprawniony do osiągania dochodów korzystających ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT, natomiast począwszy od 1 stycznia 2027 r. nie będzie już mógł osiągać nowych dochodów objętych tym zwolnieniem. Zdaniem Wnioskodawcy, oznacza to, że dochody uzyskane do 31 grudnia 2026 r. zachowają przy tym charakter dochodów zwolnionych, niezależnie od tego, że zostaną wykazane w zeznaniu podatkowym składanym w 2027 r.

Bez wpływu na powyższe pozostaje określony w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. 2025 r. poz. 468) moment udzielenia pomocy publicznej. W myśl tego przepisu, przez dzień udzielenia pomocy należy rozumieć dzień, w którym podmiot ubiegający się o pomoc publiczną nabył prawo do otrzymania tej pomocy, a w przypadku gdy udzielenie pomocy w formie ulgi podatkowej następuje na podstawie aktu normatywnego, bez wymogu wydania decyzji:

a)      dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia deklaracji albo innego dokumentu określającego wartość pomocy, z zastrzeżeniem lit. b,

b)      dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego – w przypadku udzielenia pomocy w formie ulgi w podatku dochodowym,

c)      dzień faktycznego przysporzenia korzyści finansowych - w przypadku braku obowiązku złożenia deklaracji albo innego dokumentu określającego wartość pomocy,- chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.

W przypadku Wnioskodawcy dniem udzielenia pomocy odnoszącej się do roku podatkowego 2026 będzie zatem dzień 31 marca 2027 r. Data ta nie przesądza jednak o momencie osiągnięcia dochodu objętego zwolnieniem. Dochód strefowy zostanie bowiem osiągnięty do 31 grudnia 2026 r., natomiast w 2027 r. nastąpi jedynie jego wykazanie w zeznaniu podatkowym.

Powyższe znajduje bezpośrednie potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z 21 października 2025 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.530.2025.1.KW, w której Organ podatkowy wskazał, że „(…) wskazane wyżej przepisy prawa nie uzależniają prawa do zwolnienia z opodatkowania od momentu złożenia deklaracji podatkowej. Zatem, mogą Państwo korzystać ze zwolnienia z opodatkowania dochodów powstałych w okresie od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2026 r. na podstawie otrzymanego zezwolenia w sytuacji, gdy deklaracja CIT za rok podatkowy obejmujący ten okres zostanie złożona po tej dacie, tj. w 2027 r.”

Powyższe rozróżnienie pomiędzy momentem osiągnięcia dochodu strefowego a momentem jego późniejszego wykazania w zeznaniu podatkowym ma zasadnicze znaczenie z perspektywy planowanego przez Wnioskodawcę wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Mianowicie, zgodnie z art. 28k ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT przepisów rozdziału dotyczącego ryczałtu od dochodów spółek nie stosuje się do podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a Ustawy CIT.

W konsekwencji z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek wyłączeni są m.in. podatnicy osiągający dochody zwolnione w związku z działalnością prowadzoną na terenie SSE na podstawie zezwolenia lub na podstawie decyzji o wsparciu. Podatnik korzystający ze zwolnienia strefowego nie może zatem skutecznie wybrać opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w okresie, w którym nadal osiąga dochody objęte tym zwolnieniem.

W przypadku Wnioskodawcy sytuacja ta ulegnie jednak zmianie z dniem 31 grudnia 2026 r. Z upływem tego dnia SSE przestanie funkcjonować, a Zezwolenie Wnioskodawcy wygaśnie z mocy prawa. Począwszy od dnia 1 stycznia 2027 r. Wnioskodawca nie będzie zatem posiadał ważnego Zezwolenia i nie będzie mógł osiągać nowych dochodów objętych zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT.

Tym samym, począwszy od dnia 1 stycznia 2027 r. Wnioskodawca nie będzie już podatnikiem osiągającym dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT, a w konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie wobec niego znajdowało zastosowania wyłączenie przewidziane w art. 28k ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT.

Bez wpływu na powyższe pozostaje okoliczność, że już po rozpoczęciu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek Podatnik złoży zeznanie CIT dotyczące 2026 r., w którym wykaże dochód objęty zwolnieniem strefowym. Zeznanie to będzie bowiem dotyczyć okresu poprzedzającego wejście Wnioskodawcy w system ryczałtu oraz dochodów osiągniętych w czasie, gdy Zezwolenie pozostawało ważne.

Samo wykazanie w 2027 r. dochodu strefowego osiągniętego w 2026 r. nie oznacza, że Wnioskodawca w 2027 r. nadal osiąga dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT. Jest to wyłącznie realizacja obowiązku sprawozdawczego dotyczącego poprzedniego roku podatkowego i pozostaje bez wpływu na status Wnioskodawcy na moment wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Innymi słowy, należy rozróżnić moment osiągnięcia dochodu korzystającego ze zwolnienia strefowego od momentu jego późniejszego wykazania w zeznaniu podatkowym. Dla zastosowania art. 28k ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT znaczenie ma fakt osiągania przez podatnika dochodów wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a Ustawy CIT, a nie samo późniejsze rozliczenie dochodów osiągniętych w okresie poprzedzającym wybór ryczałtu.

W konsekwencji fakt, że w 2027 r. Wnioskodawca złoży zeznanie CIT za 2026 r., w którym wykaże dochody zwolnione osiągnięte przed wygaśnięciem Zezwolenia, nie powinien stanowić przeszkody dla skutecznego wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 2027 r.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy w przypadku wygaśnięcia Zezwolenia z dniem 31 grudnia 2026 r. Wnioskodawca zachowa prawo do objęcia zwolnieniem podatkowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT dochodu uzyskanego z działalności prowadzonej na terenie SSE w okresie od dnia 1 stycznia 2026 r. do dnia 31 grudnia 2026 r., również w sytuacji, gdy zeznanie CIT za rok podatkowy obejmujący ten okres zostanie złożone po tej dacie, tj. w 2027 r.

Jednocześnie wykazanie tego dochodu w zeznaniu składanym w 2027 r. nie oznacza, że Wnioskodawca w 2027 r. nadal osiąga dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT, a tym samym nie powinno stanowić przeszkody do wyboru przez Wnioskodawcę opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 2027 r.

Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w praktyce interpretacyjnej organów podatkowych dotyczącej bezpośrednio możliwości wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek po wygaśnięciu zezwolenia strefowego. W interpretacji indywidualnej z 4 grudnia 2025 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.723.2025.1.DW, organ zaakceptował stanowisko, zgodnie z którym po wygaśnięciu zezwolenia strefowego podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, w tym również w trakcie tego samego roku podatkowego, w którym doszło do wygaśnięcia zezwolenia.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, wygaśnięcie Zezwolenia z dniem 31 grudnia 2026 r. powoduje, że począwszy od dnia 1 stycznia 2027 r. Wnioskodawca nie będzie już podatnikiem osiągającym dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT, a tym samym nie będzie wobec niego znajdowało zastosowania wyłączenie określone w art. 28k ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT. Bez wpływu na powyższe pozostaje okoliczność, że w 2027 r. Wnioskodawca złoży zeznanie CIT za rok podatkowy 2026, w którym wykaże dochód uzyskany do dnia 31 grudnia 2026 r. z działalności prowadzonej na terenie SSE, korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT. Złożenie tego zeznania stanowi bowiem wyłącznie rozliczenie dochodu osiągniętego w okresie obowiązywania Zezwolenia i nie oznacza osiągania przez Wnioskodawcę dochodów strefowych w 2027 r. W konsekwencji Wnioskodawca będzie uprawniony, przy spełnieniu pozostałych warunków przewidzianych w Ustawie CIT, do wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 stycznia 2027 r.

Natomiast w zakresie Decyzji o wsparciu – po wyczerpaniu limitu pomocy publicznej, albo po uchyleniu lub wygaśnięciu decyzji (zezwolenia) podatnik spełniający warunki określone w przepisach o ryczałcie może wybrać tę formę opodatkowania. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na interpretację indywidualną z 28 kwietnia 2025 r., sygn. 0114-KDIP2-2.4010.116.2025.1.IN, w której organ wskazał, że „dopiero po wyczerpaniu limitu pomocy publicznej, albo po uchyleniu lub wygaśnięciu decyzji (zezwolenia) podatnik spełniający warunki określone w przepisach o ryczałcie od dochodów spółek może wybrać tę formę opodatkowania. (…) po przekształceniu Spółki cywilnej w Spółkę z o.o., Spółka z o.o. będzie mogła złożyć zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem już w pierwszym miesiącu po przekształceniu i jednocześnie Spółka z o.o. spełni wszystkie inne warunki opisane w art. 28j i nie będzie wykluczona z art. 28k ustawy o CIT.”

W konsekwencji, skoro zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego wszystkie decyzje o wsparciu posiadane przez Wnioskodawcę zostaną wygaszone przed 1 stycznia 2027 r., począwszy od tego dnia Wnioskodawca nie będzie osiągał dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT. Tym samym, również posiadane uprzednio decyzje o wsparciu nie będą stanowiły przeszkody do wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Przedmiotem niniejszego wniosku oraz sformułowanego w nim pytania nie jest ocena spełnienia przez Wnioskodawcę pozostałych warunków uprawniających do wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, w której Zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie SSE wygaśnie z dniem 31 grudnia 2026 r., a posiadane przez Wnioskodawcę Decyzje o wsparciu zostaną wygaszone przed dniem 1 stycznia 2027 r., art. 28k ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT nie będzie stanowił przeszkody do wyboru przez Wnioskodawcę opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 stycznia 2027 r., pomimo że w 2027 r. Wnioskodawca złoży zeznanie CIT za 2026 r., w którym wykaże dochody korzystające ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określają jakie warunki zobowiązany jest spełnić podatnik aby mógł wybrać formę opodatkowania w postaci ryczałtu od dochodu spółek, czyli tzw. estoński CIT.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2026 r. poz. 554 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”):

opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1) (uchylony)

2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a) z wierzytelności,

b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c) z części odsetkowej raty leasingowej,

d) z poręczeń i gwarancji,

e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3) podatnik:

a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Jednocześnie, przepisy wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji. I tak, w myśl art. 28k ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT:

przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT,

wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1604 oraz z 2025 r. poz. 1173), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT,

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2025 r. poz. 469), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Według art. 17 ust. 4 ustawy o CIT,

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

W „Przewodniku do Ryczałtu od dochodu spółek kapitałowych” z 23 grudnia 2021 r., (stanowiącego ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego dotyczące stosowania tych przepisów - objaśnienia podatkowe) wskazano, że „Wyłączeniu z prawa do korzystania z ryczałtu, podlega również podatnik nieosiągający dochodów z wyżej wymienionej działalności w SSE lub PSI prowadzonej w oparciu odpowiednio o zezwolenie lub decyzję, ale ponoszący na niej stratę. Wyłączeniu podlega również podatnik, który posiadając wymienione wyżej zezwolenie lub decyzję na działalność gospodarczą nie zaczął jeszcze osiągać z niej przychodów. Podatnicy tacy podlegają bowiem pod reżim stosowania art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT. Oznacza to, że podatnicy osiągający aktualnie dochody zwolnione na podstawie decyzji o wsparciu lub zezwolenia na prowadzenie działalności w SSE - bez względu na to czy w całości czy w części - są wyłączone z możliwości opodatkowania ryczałtem. Po wyczerpaniu limitu pomocy publicznej, albo po uchyleniu lub wygaśnięciu decyzji (zezwolenia) podatnik spełniający warunki określone w przepisach o ryczałcie może wybrać tą formę opodatkowania”.

W orzecznictwie SN i NSA oraz w piśmiennictwie ukształtowany jest pogląd, zgodnie z którym przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, a jedynie w sytuacjach wątpliwych, gdy językowa wykładnia nie prowadzi do ustalenia jednoznacznej treści normy prawnej, należy skorzystać z innych metod wykładni w taki sposób, by wyinterpretowana norma spójna była z innymi normami skorelowanymi, jak również by jednocześnie w pełni odzwierciedlała intencje racjonalnego ustawodawcy i nie była sprzeczna z przepisami rangi konstytucyjnej.

Jak wyżej wskazano, dopiero po wyczerpaniu limitu pomocy publicznej, albo po uchyleniu lub wygaśnięciu decyzji (zezwolenia) podatnik spełniający warunki określone w przepisach o ryczałcie od dochodów spółek może wybrać tą formę opodatkowania.

Natomiast, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1604 ze zm., dalej: „ustawa o SSE”),

Zezwolenie wygasa z upływem okresu, na jaki została ustanowiona strefa.

Zauważyć należy, że zgodnie z § 1 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z (…) w sprawie (…) specjalnej strefy ekonomicznej:

Strefa działa do dnia 31 grudnia 2026 r.

Ponadto, zakładają Państwo, że wszystkie Decyzje o wsparciu, tj., DoW 2, DoW nr 3 i DoW 4 zostaną skutecznie wygaszone w 2026 r., tj. przed dniem 1 stycznia 2027 r., od którego Wnioskodawca planuje wybór opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Uwzględniając powyższe przepisy oraz opis sprawy, należy stwierdzić, że skoro przestaną Państwo korzystać ze zwolnienia z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT do końca 2026 r., to w 2027 r. będą Państwo uprawnieni do rozpoczęcia korzystania z ryczałtu od dochodów spółek.

Zgodnie z powyższym, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, w sytuacji, w której Zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie SSE wygaśnie z dniem 31 grudnia 2026 r., a posiadane przez Wnioskodawcę Decyzje o wsparciu zostaną wygaszone przed dniem 1 stycznia 2027 r., art. 28k ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT nie będzie stanowił przeszkody do wyboru przez Wnioskodawcę opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 stycznia 2027 r., pomimo że w 2027 r. Wnioskodawca złoży zeznanie CIT za 2026 r., w którym wykaże dochody korzystające ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·      Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·      Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·      Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·      w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·      w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Źródło: system EUREKA Ministerstwa Finansów (Krajowa Informacja Skarbowa) ↗. Dokument urzędowy — nie stanowi przedmiotu prawa autorskiego (art. 4 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

Interpretacja indywidualna chroni wyłącznie wnioskodawcę, któremu została wydana, i tylko w zakresie, w jakim stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe odpowiada opisowi z wniosku. Dla innych podatników ma charakter informacyjny.

Interpretacja a sytuacja podatnika

Stanowisko organu przedstawione w interpretacji dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku. Ocena, czy odnosi się ono do sytuacji innego podatnika, wymaga analizy jego dokumentów — w ramach obsługi księgowej zajmuje się tym biuro.