0115-KDST2-1.4011.442.2026.2.NC
Określenie właściwej stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla wykonywanych usług.
- Sygnatura
- 0115-KDST2-1.4011.442.2026.2.NC
- Rodzaj dokumentu
- Interpretacja indywidualna
- Data wydania
- Organ
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- Status
- Aktualna
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 lipca 2026 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 sierpnia 2026 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Zawarł Pan umowę współpracy z firmą z branży nieruchomości, w ramach której będzie świadczył usługi związane z zarządzaniem projektami, które są zgodne z głównym kodem PKD Pana działalności (70.20.Z Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania).
Usługi świadczone w ramach umowy są sklasyfikowane wg PKWiU jako 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Nie posiada Pan uprawnień budowlanych, nie pełni samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie oraz nie podejmuje decyzji zarządczych ani strategicznych w imieniu Kontrahenta.
Świadczone przez Pana usługi dostarczają Kontrahentowi wsparcia operacyjnego oraz administracyjnego, na podstawie których może samodzielnie podejmować decyzje.
Zakres obowiązków w ramach świadczonych usług obejmuje:
a) Techniczne utrzymanie i aktualizacja arkuszy kalkulacyjnych – wprowadzanie danych liczbowych do istniejących struktur arkuszy (plików obliczeniowych) dostarczonych lub zatwierdzonych przez Kontrahenta. Czynność ta ma charakter odtwórczy i polega na agregacji danych wejściowych (np. kosztów, powierzchni) w celu wygenerowania zestawień wynikowych.
b) Przygotowywanie bieżących wyliczeń (kalkulacji) na podstawie otrzymanych wytycznych – wykonywanie technicznych obliczeń wybranych przez Kontrahenta wskaźników rentowności dla potencjalnych projektów. W ramach przygotowywanych kalkulacji nie rekomenduje Pan decyzji o przystąpieniu inwestycji, a jedynie przedstawia wyniki obliczeń osobom decyzyjnym.
c) Administracyjna koordynacja obiegu dokumentacji – w procesach transakcyjnych (zakup/sprzedaż nieruchomości) zajmuje się Pan gromadzeniem, porządkowaniem i dystrybucją dokumentów oraz monitoruje kompletność dokumentacji wymaganej do procesów due dilligence, ale nie dokonuje Pan jej merytorycznej oceny prawnej ani technicznej (znajduje się to w obowiązkach zewnętrznych doradców prawnych i technicznych Kontrahenta wykonujących badanie due dilligence).
d) Wsparcie administracyjne procesów inwestycyjnych – monitoruje Pan harmonogramy przepływu informacji i dokumentów w projektach inwestycyjnych, raportując status prac (postęp administracyjny) do kierownictwa Kontrahenta.
Uzupełnienie wniosku
Doprecyzował Pan, że świadczone usługi nie będą stanowiły strategicznego doradztwa zarządczego ani nie będą wiązały się z podejmowaniem kluczowych decyzji biznesowych kształtujących politykę firmy Kontrahenta. W ramach działalności nie będzie Pan świadczył usług doradczych (konsultingowych). Pana rola będzie ograniczać się wyłącznie do sfery operacyjnej i wykonawczej, czyli do technicznego prowadzenia powierzonych Panu projektów. Nie będzie Pan podejmować decyzji o charakterze strategicznym ani finansowym – wszystkie kluczowe rozstrzygnięcia będą leżeć wyłącznie po stronie kadry zarządzającej Kontrahenta. Pan będzie jedynie realizować cele i założenia, które zostaną Panu odgórnie narzucone.
Usługa będąca przedmiotem wniosku nie będzie polegać na udzielaniu porad, opinii ani wyjaśnień charakterystycznych dla usług doradztwa.
Wykonywane przez Pana czynności będą miały charakter wyłącznie operacyjny, techniczny i wykonawczy. W sytuacji przystąpienia Kontrahenta do analizy nowej inwestycji, polegającej na nabyciu projektu komercyjnego, Pana działania będą ograniczać się do technicznego uzupełnienia arkusza kalkulacyjnego (modelu finansowego). Pracę tę będzie Pan wykonywać ściśle według otrzymanych wytycznych i surowych danych liczbowych przekazanych przez różne zespoły Kontrahenta, takie jak dział akwizycji (cena zakupu projektu, koszty transakcyjne) czy dział leasingu (komercyjne warunki i stawki wynajmu powierzchni w nabywanym projekcie komercyjnym). Pana zadaniem będzie wyłącznie wprowadzenie tych pozyskanych danych wejściowych do arkusza kalkulacyjnego i przesłanie gotowego pliku do Kontrahenta. Pana usługa nie będzie obejmowała udzielania porad bądź opinii, czy Kontrahent powinien przystąpić do zakupu danego projektu komercyjnego, czy też nie. Arkusz kalkulacyjny będzie zawierał jedynie matematyczne, potencjalne stopy zwrotu z inwestycji, które będą generowane automatycznie przez strukturę pliku i które nie będą wymagały z Pana strony żadnej dodatkowej opinii, komentarza lub porady.
Nie będzie Pan świadczyć usług na rzecz podmiotu, w którym pełni funkcję prezesa zarządu, członka zarządu, prokurenta bądź jakąkolwiek inną funkcję organu stanowiącego, zarządzającego lub kontrolnego.
Oświadczył Pan również, że nie jest i nie będzie wspólnikiem, udziałowcem ani akcjonariuszem podmiotu (Kontrahenta), na rzecz którego realizowane będą opisane usługi. Nawiązana współpraca ma charakter wyłącznie biznesowy (relacja B2B). Nie łączą Pana z Kontrahentem żadne powiązania osobowe, kapitałowe, majątkowe ani rodzinne.
Zarządzane przez Pana projekty będą miały charakter biznesowo-transakcyjny, organizacyjny oraz administracyjny. Będą one dotyczyć wyłącznie branży nieruchomości, z kategorycznym wyłączeniem projektów budowlanych (nie będą dotyczyć procesów inżynieryjnych, architektonicznych ani wykonawstwa budowlanego). Usługi należy podzielić na trzy główne grupy:
a) Projekty transakcyjne (akwizycyjne i zbyciowe): będzie Pan zajmować się administracyjnym przygotowaniem transakcji kupna lub sprzedaży nieruchomości przez Kontrahenta. Pana zadania obejmą koordynację zbiórki dokumentów niezbędnych do finalizacji umowy (np. wypisów z rejestrów, ksiąg wieczystych) oraz techniczny nadzór nad harmonogramem transakcji.
b) Analiza techniczno-kalkulacyjna projektów transakcyjnych: będzie Pan przygotowywać i aktualizować arkusze kalkulacyjne (modele finansowe) na podstawie suchych danych wejściowych oraz otrzymanych wytycznych. Wygenerowane przez Pana zestawienia matematyczne będą stanowić czystą bazę informacyjną, na podstawie której Kontrahent podejmie samodzielną decyzję o zakupie lub sprzedaży projektu. Nie będzie Pan formułować ani przedstawiać żadnych rekomendacji inwestorskich.
c) Projekty organizacyjno-operacyjne: będzie Pan odpowiadać za bieżące utrzymanie i administrację portfelem istniejących nieruchomości Kontrahenta (np. poprzez monitorowanie terminów umów najmu, weryfikację opłat eksploatacyjnych oraz porządkowanie dokumentacji techniczno-prawnej budynków).
Przedstawił Pan opis czynności/zadań, które będzie wykonywał w ramach usługi będącej przedmiotem wniosku:
a) Techniczne utrzymanie i aktualizacja arkuszy kalkulacyjnych – w tym obszarze będzie Pan wykonywać wyłącznie powtarzalne, mechaniczne czynności polegające na wprowadzaniu surowych danych liczbowych do gotowych struktur plików Excel dostarczonych i zatwierdzonych przez Kontrahenta. Pana praca będzie polegać na technicznym przepisywaniu wartości wejściowych – takich jak koszty operacyjne, metraże, stawek czynszu, czy kosztów eksploatacyjnych – w celu automatycznego wygenerowania przez model oczekiwanych stop zwrotu z projektu. Będzie Pan dbać o techniczną spójność plików i pilnować struktury arkuszy. Nie będzie Pan pisać żadnego autorskiego oprogramowania ani kodować aplikacji informatycznych, przez co Pana działania będą miały charakter czysto odtwórczego i pomocniczego rzemiosła matematycznego, a nie usług IT czy przetwarzania danych.
b) Przygotowywanie bieżących wyliczeń (kalkulacji) na podstawie otrzymanych wytycznych – Pana zadania w tym zakresie ograniczą się do technicznego uruchamiania obliczeń wskaźników rentowności (takich jak ROI, NPV czy stopa zwrotu) na podstawie ścisłych wytycznych i wzorów matematycznych przekazanych przez Kontrahenta. Będzie Pan podstawiać zmienne liczbowe do modeli finansowych, a gotowe wyniki obliczeń przedstawi osobom decyzyjnym w formie suchych raportów liczbowych. W ramach tych czynności kategorycznie nie będzie Pan formułować żadnych rekomendacji biznesowych, opinii inwestorskich ani sugerować Kontrahentowi, czy dana inwestycja jest opłacalna. Przekazywany przez Pana materiał będzie stanowił jedynie surowy, matematyczny wynik obliczeń, na bazie którego Kontrahent podejmie w pełni samodzielną decyzję o zakupie lub sprzedaży projektu.
c) Administracyjna koordynacja obiegu dokumentacji – w ramach procesów transakcyjnych (akwizycji i zbywania nieruchomości) będzie Pan pełnić funkcję wyłącznie koordynacyjną, odpowiadając za fizyczną i cyfrową zbiórkę dokumentacji z poszczególnych działów Kontrahenta, a następnie katalogować je w strukturze folderów Kontrahenta na potrzeby procesów due diligence. Pana rola ograniczy się do monitorowania kompletności bazy dokumentów i ich dystrybucji do odpowiednich działów. Nie będzie Pan dokonywać żadnej merytorycznej oceny prawnej ani technicznej tych dokumentów, ponieważ analizy te leżą w gestii zewnętrznych, wyspecjalizowanych kancelarii prawnych oraz inżynierów zatrudnianych przez Kontrahenta.
d) Wsparcie administracyjne procesów inwestycyjnych – Pana działania w tym punkcie będą polegały na technicznym nadzorowaniu harmonogramów przepływu informacji oraz pilnowaniu terminów w realizowanych projektach inwestycyjnych. Będzie Pan nanosić kluczowe daty, etapy transakcji oraz terminy ważności dokumentów na wspólny kalendarz projektowy i wysyłać automatyczne przypomnienia do zespołu Kontrahenta o zbliżających się terminach. Będzie Pan sporządzać cykliczne podsumowania i raporty prezentujące wyłącznie czysty postęp administracyjny (status prac: np. „dokument zebrany”, „wniosek wysłany”) na rzecz kierownictwa. Pana wsparcie będzie pozbawione jakichkolwiek funkcji zarządczych, władczych czy strategicznych – nie będzie Pan koordynował ani ludźmi, ani budżetami, a jedynie będzie pilnował formalnego i terminowego przebiegu procedur.
Świadczona przez Pana usługa nie będzie usługą przetwarzania danych rozumianą jako przekształcanie treści i postaci danych wejściowych metodą wykonywania systematycznych operacji w celu uzyskania wyników w postaci z góry określonej, włączając kompletną obróbkę i specjalistyczne raporty z danych dostarczonych przez klienta lub zapewnianie automatycznego przetwarzania danych oraz wprowadzenia danych, włącznie z prowadzeniem bazy danych. Istotą Pana działań nie jest automatyczna czy mechaniczna obróbka danych wejściowych klienta ani prowadzenie baz danych. Charakter świadczonej usługi nie będzie przetwarzał, ani modyfikował otrzymanych danych, istotą wykonywanej usługi będzie gromadzenie danych z różnych działów kontrahenta, a następnie uzupełnianie arkuszy kalkulacyjnych bez modyfikacji danych, każda ingerencja lub przekształcenie otrzymanych danych mogłoby doprowadzić do dostarczenia błędnie uzupełnionego arkusza kalkulacyjnego.
Pytanie
Czy przedstawione we wniosku usługi świadczone dla Kontrahenta są zaklasyfikowane jako usługi zarządzania projektami, pod kodem PKWiU 70.22.20.0, które są opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, usługi świadczone w ramach nawiązanej współpracy z Kontrahentem są zgodne z usługami dotyczącymi zarządzania projektami, zaklasyfikowanymi pod kodem PKWiU 70.22.20.0 oraz są opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%, zaznaczając przy tym, że nie stanowią one strategicznego doradztwa zarządczego przy podejmowaniu decyzji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 i 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
- działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
- pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
(uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem istotne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. k), art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
– 15% przychodów ze świadczenia usług związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3),
– 15% przychodów ze świadczenia usług obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30),
– 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Co do zasady, przychody z działalności usługowej są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju usług do innych kategorii czynności precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których stosowane są odmienne stawki.
Z treści wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł Pan umowę współpracy z firmą z branży nieruchomości, w ramach której będzie świadczył usługi obejmujące następujące czynności/zadania:
a) Techniczne utrzymanie i aktualizacja arkuszy kalkulacyjnych – w tym obszarze będzie Pan wykonywać wyłącznie powtarzalne, mechaniczne czynności polegające na wprowadzaniu surowych danych liczbowych do gotowych struktur plików Excel dostarczonych i zatwierdzonych przez Kontrahenta. Pana praca będzie polegać na technicznym przepisywaniu wartości wejściowych – takich jak koszty operacyjne, metraże, stawek czynszu, czy kosztów eksploatacyjnych – w celu automatycznego wygenerowania przez model oczekiwanych stop zwrotu z projektu. Będzie Pan dbać o techniczną spójność plików i pilnować struktury arkuszy. Nie będzie Pan pisać żadnego autorskiego oprogramowania ani kodować aplikacji informatycznych, przez co Pana działania będą miały charakter czysto odtwórczego i pomocniczego rzemiosła matematycznego, a nie usług IT czy przetwarzania danych.
b) Przygotowywanie bieżących wyliczeń (kalkulacji) na podstawie otrzymanych wytycznych – Pana zadania w tym zakresie ograniczą się do technicznego uruchamiania obliczeń wskaźników rentowności (takich jak ROI, NPV czy stopa zwrotu) na podstawie ścisłych wytycznych i wzorów matematycznych przekazanych przez Kontrahenta. Będzie Pan podstawiać zmienne liczbowe do modeli finansowych, a gotowe wyniki obliczeń przedstawi osobom decyzyjnym w formie suchych raportów liczbowych. W ramach tych czynności kategorycznie nie będzie Pan formułować żadnych rekomendacji biznesowych, opinii inwestorskich ani sugerować Kontrahentowi, czy dana inwestycja jest opłacalna. Przekazywany przez Pana materiał będzie stanowił jedynie surowy, matematyczny wynik obliczeń, na bazie którego Kontrahent podejmie w pełni samodzielną decyzję o zakupie lub sprzedaży projektu.
c) Administracyjna koordynacja obiegu dokumentacji – w ramach procesów transakcyjnych (akwizycji i zbywania nieruchomości) będzie Pan pełnić funkcję wyłącznie koordynacyjną, odpowiadając za fizyczną i cyfrową zbiórkę dokumentacji z poszczególnych działów Kontrahenta, a następnie katalogować je w strukturze folderów Kontrahenta na potrzeby procesów due diligence. Pana rola ograniczy się do monitorowania kompletności bazy dokumentów i ich dystrybucji do odpowiednich działów. Nie będzie Pan dokonywać żadnej merytorycznej oceny prawnej ani technicznej tych dokumentów, ponieważ analizy te leżą w gestii zewnętrznych, wyspecjalizowanych kancelarii prawnych oraz inżynierów zatrudnianych przez Kontrahenta.
d) Wsparcie administracyjne procesów inwestycyjnych – Pana działania w tym punkcie będą polegały na technicznym nadzorowaniu harmonogramów przepływu informacji oraz pilnowaniu terminów w realizowanych projektach inwestycyjnych. Będzie Pan nanosić kluczowe daty, etapy transakcji oraz terminy ważności dokumentów na wspólny kalendarz projektowy i wysyłać automatyczne przypomnienia do zespołu Kontrahenta o zbliżających się terminach. Będzie Pan sporządzać cykliczne podsumowania i raporty prezentujące wyłącznie czysty postęp administracyjny (status prac: np. „dokument zebrany”, „wniosek wysłany”) na rzecz kierownictwa. Pana wsparcie będzie pozbawione jakichkolwiek funkcji zarządczych, władczych czy strategicznych – nie będzie Pan koordynował ludźmi, ani budżetami, a jedynie będzie pilnował formalnego i terminowego przebiegu procedur.
Wskazał Pan, że ww. usługa nie będzie polegać na udzielaniu porad, opinii ani wyjaśnień charakterystycznych dla usług doradztwa. Wykonywane przez Pana czynności będą miały charakter wyłącznie operacyjny, techniczny i wykonawczy. Ponadto świadczona przez Pana usługa nie będzie usługą przetwarzania danych rozumianą jako przekształcanie treści i postaci danych wejściowych metodą wykonywania systematycznych operacji w celu uzyskania wyników w postaci z góry określonej, włączając kompletną obróbkę i specjalistyczne raporty z danych dostarczonych przez klienta lub zapewnianie automatycznego przetwarzania danych oraz wprowadzenia danych, włącznie z prowadzeniem bazy danych. Istotą Pana działań nie jest automatyczna czy mechaniczna obróbka danych wejściowych klienta ani prowadzenie baz danych. Charakter świadczonej usługi nie będzie przetwarzał, ani modyfikował otrzymanych danych, istotą wykonywanej usługi będzie gromadzenie danych z różnych działów kontrahenta, a następnie uzupełnianie arkuszy kalkulacyjnych bez modyfikacji danych, każda ingerencja lub przekształcenie otrzymanych danych mogłoby doprowadzić do dostarczenia błędnie uzupełnionego arkusza kalkulacyjnego.
Wskazał Pan również, że nie posiada uprawnień budowlanych, nie pełni samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie oraz nie podejmuje decyzji zarządczych ani strategicznych w imieniu Kontrahenta.
Co prawda podał Pan, że świadczone w ramach zawartej umowy usługi klasyfikuje do grupowania PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, jednak pytanie interpretacyjne oraz własne stanowisko wskazują, że oczekuje Pan oceny, czy prawidłowo klasyfikuje wykonywane usługi do ww. grupowania, a tym samym czy są one objęte stawką ryczałtu 8,5%.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), zasady metodyczne do PKWiU 2015 oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Stosownie do pkt 5.3.2 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON przez podmiot gospodarczy wykonujący usługę.
Natomiast w pkt 7.6.2 ww. Zasad metodycznych wskazano, że: gdy przeprowadzona analiza opisu wykonywanych czynności wskazuje na możliwość zaliczenia usługi do dwóch lub kilku grupowań, należy przyjąć następujące reguły klasyfikowania, z tym jednak, że porównywać można jedynie grupowania tego samego poziomu hierarchicznego:
− grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności, powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny,
− usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, której nie można zaklasyfikować zgodnie ze wskazanym sposobem, powinna być zaklasyfikowana jak usługa, która nadaje całości zasadniczy charakter,
− usługę, której nie można zaklasyfikować zgodnie z (tiret 1, 2) należy zaklasyfikować w grupowaniu odpowiednim dla usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.
Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wskazane przez Pana grupowanie 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, obejmuje:
- usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
- usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,
- usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.
Grupowanie to nie obejmuje:
- usług zarządzania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej oraz wodnej sklasyfikowanych w 71.12.20.0.
Natomiast zgodnie ze schematem klasyfikacji PKWiU 2015 dział 82 USŁUGI ZWIĄZANE Z ADMINISTRACYJNĄ OBSŁUGĄ BIURA I POZOSTAŁE USŁUGI WSPOMAGAJĄCE PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ zawiera następujące grupy:
· 82.1 USŁUGI ZWIĄZANE Z ADMINISTRACYJNĄ OBSŁUGĄ BIURA, WŁĄCZAJĄC USŁUGI WSPOMAGAJĄCE,
· 82.2 USŁUGI CENTRÓW TELEFONICZNYCH (CALL CENTER),
· 82.3 USŁUGI ZWIĄZANE Z ORGANIZACJĄ KONGRESÓW, TARGÓW I WYSTAW,
· 82.9 USŁUGI WSPOMAGAJĄCE PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ, GDZIE INDZIEJ NIESKLASYFIKOWANE.
Grupa 82.9 USŁUGI WSPOMAGAJĄCE PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ, GDZIE INDZIEJ NIESKLASYFIKOWANE obejmuje następujące klasy:
· 82.91 USŁUGI ŚWIADCZONE PRZEZ AGENCJE INKASA I BIURA KREDYTOWE,
· 82.92 USŁUGI ZWIĄZANE Z PAKOWANIEM,
· 82.99 POZOSTAŁE USŁUGI WSPOMAGAJĄCE PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ, GDZIE INDZIEJ NIESKLASYFIKOWANE.
Klasa 82.99 POZOSTAŁE USŁUGI WSPOMAGAJĄCE PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ, GDZIE INDZIEJ NIESKLASYFIKOWANE zawiera następujące pozycje:
· 82.99.11.0 Usługi sporządzania stenotypii i protokołów,
· 82.99.12.0 Usługi przyjmowania telefonów,
· 82.99.19.0 Pozostałe różne usługi wspomagające działalność komercyjną, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Z kolei zgodnie z ww. wyjaśnieniami PKWiU 2015:
· dział 82 USŁUGI ZWIĄZANE Z ADMINISTRACYJNĄ OBSŁUGĄ BIURA I POZOSTAŁE USŁUGI WSPOMAGAJĄCE PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ obejmuje:
- usługi związane z codzienną administracyjną obsługą biura, jak również wykonywanie regularnych, rutynowych zadań w zakresie obsługi biurowej, wykonywane na zlecenie,
- pomocnicze usługi wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane.
· grupowanie 82.99.19.0 Pozostałe różne usługi wspomagające działalność komercyjną, gdzie indziej niesklasyfikowane obejmuje także:
- usługi w zakresie tworzenia napisów w czasie rzeczywistym (symultanicznie) dla transmisji telewizyjnych na żywo z różnych spotkań, konferencji itp.,
- usługi wykonywania adresowych kodów kreskowych,
- usługi wdrukowywania kodów kreskowych,
- usługi związane z organizacją zbiórki pieniędzy, gromadzeniem funduszy, wykonywane na zlecenie,
- usługi związane z odzyskiwaniem własności (rzeczy, nieruchomości),
- usługi związane ze zbieraniem monet z parkomatów,
- usługi związane z wydawaniem bonów premiowych i towarowych,
- usługi niezależnych licytatorów, inne niż związane z procedurami prawnymi,
- usługi odczytywania wskazań gazomierzy, liczników ciepła, elektryczności i wody,
- usługi przygotowywania danych,
- usługi zarządzania programami lojalnościowymi.
Grupowanie to nie obejmuje:
- usług w zakresie tworzenia napisów innych niż w czasie rzeczywistym, sklasyfikowanych w 59.12.16.0,
- usług związanych z reklamą i promocją sprzedaży, sklasyfikowanych w 73.1,
- usług przepisywania dokumentów, sklasyfikowanych w 82.19.13.0,
- usług odczytywania wskazań gazomierzy, liczników ciepła, elektryczności i wody, które są jedną z części składowych usług inkasowania opłat za zużytą energię, gaz czy wodę, sklasyfikowanych w 82.91.12.0.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy, w szczególności zakres świadczonych usług, powołane przepisy prawa oraz ww. wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015 stwierdzić należy, że Pana usługi polegające na technicznym utrzymaniu i aktualizacji arkuszy kalkulacyjnych, przygotowywaniu bieżących wyliczeń (kalkulacji) na podstawie otrzymanych wytycznych, administracyjnej koordynacji obiegu dokumentacji oraz wsparciu administracyjnym procesów inwestycyjnych, wpisują się w zakres usług związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowanych (grupa PKWiU 82.9).
Charakteryzując usługi będące przedmiotem wniosku wyraźnie wskazał Pan, że wykonywane czynności będą miały charakter wyłącznie operacyjny, techniczny i wykonawczy. W sytuacji przystąpienia Kontrahenta do analizy nowej inwestycji, polegającej na nabyciu projektu komercyjnego, Pana działania będą ograniczać się do technicznego uzupełnienia arkusza kalkulacyjnego (modelu finansowego). Pracę tę będzie Pan wykonywać ściśle według otrzymanych wytycznych i surowych danych liczbowych przekazanych przez różne zespoły Kontrahenta. Będzie Pan wykonywać wyłącznie powtarzalne, mechaniczne czynności polegające na wprowadzaniu surowych danych liczbowych do gotowych struktur plików Excel dostarczonych i zatwierdzonych przez Kontrahenta.
Również w ramach przygotowywania bieżących wyliczeń (kalkulacji) na podstawie otrzymanych wytycznych, Pana zadania będą ograniczały się do technicznego uruchamiania obliczeń wskaźników rentowności (takich jak ROI, NPV czy stopa zwrotu) na podstawie ścisłych wytycznych i wzorów matematycznych przekazanych przez Kontrahenta. Pana praca będzie polegała na podstawianiu zmiennych liczbowych do modeli finansowych, a następnie gotowe wyniki obliczeń przedstawiać osobom decyzyjnym w formie suchych raportów liczbowych.
Ponadto, jak Pan wskazał, usługa wsparcia administracyjnego procesów inwestycyjnych będzie pozbawiona jakichkolwiek funkcji zarządczych – nie będzie Pan koordynował ani ludźmi, ani budżetami, a jedynie będzie pilnował formalnego i terminowego przebiegu procedur. Techniczny nadzór harmonogramów przepływu informacji oraz pilnowania terminów w realizowanych projektach inwestycyjnych będzie polegał na nanoszeniu kluczowych dat, etapów transakcji oraz terminów ważności dokumentów na wspólny kalendarz projektowy i wysyłaniu automatycznych przypomnień do zespołu Kontrahenta o zbliżających się terminach.
Opisany przez Pana zakres usług nie wpisuje się natomiast w zakres wskazanego przez Pana grupowania PKWiU 70.22.20.0, gdyż z ich opisu nie wynika, aby w jakikolwiek sposób zarządzał Pan projektem. Zakres ten nie obejmuje bowiem czynności koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta, czy też zarządzana projektami. Jak wynika z przedstawionych okoliczności zakres Pana usługi obejmuje głównie czynności o charakterze wykonawczym oraz wspomagającym, a nie zarządczym. Usługi te mają charakter wsparcia działalności gospodarczej innego podmiotu działającego na rynku nieruchomości, polegają głównie na wykonywaniu czynności odtwórczych, przygotowywaniu kalkulacji oraz technicznych obliczeń dla wskaźników rentowności projektów, a także gromadzeniu, porządkowaniem i dystrybucji dokumentów oraz raportowaniu statusu prac (postępu administracyjnego) do kierownictwa Kontrahenta.
Z powyższego wynika, że świadczone przez Pana usługi pełnią rolę pomocniczą wobec działalności gospodarczej innego podmiotu, co wpisuje się w zakres usług objętych grupą PKWiU 82.9 USŁUGI WSPOMAGAJĄCE PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ, GDZIE INDZIEJ NIESKLASYFIKOWANE.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że dla przychodów, które będzie Pan uzyskiwał ze świadczenia usług, które wpisują się w zakres grupy PKWiU 82.9, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak Pan wskazał – stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy.
Treść cytowanego przepisu art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v) jednoznacznie bowiem wskazuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów ze świadczenia usług związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 82.9) wynosi 15%.
W świetle powyższego, Pana stanowisko uznano za nieprawidłowe.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zaklasyfikowanie do odpowiedniego grupowania PKWiU zostało przeprowadzone wyłącznie na potrzeby ustalenia właściwej stawki zryczałtowanego podatku dochodowego. Zgodnie bowiem z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta, względnie usługodawcy [pkt 7.3 załącznika do Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z dnia 4 września 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 1676)].
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pana do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja a sytuacja podatnika
Stanowisko organu przedstawione w interpretacji dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku. Ocena, czy odnosi się ono do sytuacji innego podatnika, wymaga analizy jego dokumentów — w ramach obsługi księgowej zajmuje się tym biuro.