0115-KDIT3.4011.666.2026.3.AWO
Możliwość skorzystania ulgi termomodernizacyjnej.
- Sygnatura
- 0115-KDIT3.4011.666.2026.3.AWO
- Rodzaj dokumentu
- Interpretacja indywidualna
- Data wydania
- Organ
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- Status
- Aktualna
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 sierpnia 2026 r. wpłynął Pana wniosek z 5 sierpnia 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwania - pismami z: 4 września 2026 r. (wpływ 4 września 2026 r.) oraz 23 września 2026 r. (wpływ 23 września 2026 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W lutym 2024 r. nabył Pan - w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej - nieruchomość gruntową położoną w miejscowości A, gmina B, powiat C, zabudowaną budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w zabudowie bliźniaczej przeznaczonym do całorocznego zamieszkiwania.
Od marca 2024 r. ponosi Pan koszt podatku od nieruchomości za wyżej wskazaną nieruchomość. Budynek ten od sierpnia 2024 r. jest wykorzystywany dla potrzeb mieszkaniowych - przez Pana, Pana małżonkę i dzieci. Budynek usadowiony jest na gruncie stanowiącym składki majątku wspólnego Pana i Pana małżonki. Budynek został wzniesiony w latach 2009-2012 (oddany do użytkowania w 2012 r.) i od tego czasu jest przystosowany do zamieszkiwania. Ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej panuje w Pana małżeństwie nieprzerwanie od 20 lipca 2013 r.
Planuje Pan zrealizować w roku 2026 (w terminie krótszym niż trzy lata od rozpoczęcia) modernizację istniejącej instalacji ogrzewania i ogrzewania ciepłej wody. W ramach modernizacji planuje Pan zlecenie usługi wymiany elementów istniejącej instalacji ogrzewczej oraz instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej, tj. usług z zakresu wymiany elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej, o których mowa w ust. 2 pkt 7 załącznika do Rozporządzenia. Usługa nie obejmuje wymiany źródła ciepła.
W ramach modernizacji, przewiduje Pan zastąpienie starych elementów instalacji ogrzewania i ogrzewania ciepłej wody nowymi, w tym: demontaż starych i montaż nowych rur w otulinach izolacyjnych, montaż hydraulicznych grup pompowych w izolacji służących do bardziej efektywnego rozprowadzenia ciepła w instalacji i sterowania przepływem ciepła.
Celem inwestycji jest modernizacja instalacji ogrzewania i poprawa efektywności działania istniejącej instalacji grzewczej i ogrzewania wody w tym zmniejszenie zapotrzebowania na energię.
Skutkiem realizacji inwestycji jest ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynku mieszkalnego. Usługa, o której mowa powyżej, nie została wykonana, a żadne prace nie zostały rozpoczęte.
Wykonanie usługi zostanie udokumentowane fakturą VAT wskazującą na zakres wykonanych prac oraz wymienionych elementów instalacji ogrzewania i ogrzewania wody. Dobór i zakup poszczególnych elementów instalacji, w tym rur w otulinach grup pompowych, będzie po stronie wykonawcy usługi, który będzie podatnikiem podatku VAT. Faktury zostaną wystawione imiennie na Pana. Całość kosztów usługi zostanie sfinansowana wyłączenie ze środków własnych - majątku wspólnego Pana i Pana małżonki, bez jakichkolwiek dotacji, dofinansowań, itp.
Jest Pan podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i dochody za rok 2026 rozliczać będzie Pan według skali podatkowej, zaś koszt usługi planuje Pan wyłącznie rozliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
Budynek, którego dotyczy modernizacja w momencie składania zeznania będzie pozostawał Pana własnością i będzie wykorzystywany przez Pana do celów mieszkaniowych, zaś jego stan techniczny będzie do tego przystosowany.
W uzupełnieniu wniosku z 4 września 2026 r. - odpowiadając na poniższe pytania - doprecyzował Pan, że:
· Wobec fragmentu: „Wnioskodawca w lutym 2024 r. nabył w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej nieruchomość gruntową położoną w miejscowości A gmina B pow. C, zabudowaną budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w zabudowie bliźniaczej przeznaczonym do całorocznego zamieszkiwania”. Czy elementy konstrukcyjne obu nieruchomości (zabudowy bliźniaczej) są od siebie oddzielone – od fundamentu aż do dachu? Jeśli nie, to czy w całej nieruchomości są wydzielone jakiekolwiek lokale (ile i jakiego rodzaju)?
Tak, budynki mają odrębne elementy konstrukcyjne, fundamenty, ściany i konstrukcje dachu. Połać dachu łączy się. Administracyjnie mają odrębne pozwolenia na użytkowanie.
· Czy „budynek mieszkalny jednorodzinny w zabudowie bliźniaczej” stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, tj.: „Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych”?
Budynek stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.
Wobec fragmentu: „Wnioskodawca planuje zrealizować w roku 2026 (w terminie krótszym niż 3 lata od rozpoczęcia) modernizację istniejącej instalacji ogrzewania i ogrzewania ciepłej wody. W ramach modernizacji Wnioskodawca planuje zlecenie usługi wymiany elementów istniejącej instalacji ogrzewczej oraz instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej tj. usług z zakresu wymiany elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej – o których mowa w ust. 2 pkt 7 załącznika do w/w Rozporządzenia. Usługa nie obejmuje wymiany źródła ciepła. W ramach modernizacji przewiduje zastąpienie starych elementów instalacji ogrzewania i ogrzewania ciepłej wody nowymi, w tym: demontaż starych i montaż nowych rur w otulinach izolacyjnych, montaż hydraulicznych grup pompowych w izolacji służących do bardziej efektywnego rozprowadzenia ciepła w instalacji i sterowania przepływem ciepła. Celem inwestycji jest modernizacja instalacji ogrzewania i poprawa efektywności działania istniejącej instalacji grzewczej i ogrzewania wody w tym zmniejszenie zapotrzebowania na energię”.
a) W jaki sposób/przy wykorzystaniu jakiego źródła ciepła ogrzewany jest „budynek mieszkalny jednorodzinny w zabudowie bliźniaczej” oraz przygotowywana jest ciepła woda użytkowa dla „budynku mieszkalnego jednorodzinnego w zabudowie bliźniaczej”?
b) Czy „wymiany elementów istniejącej instalacji ogrzewczej oraz instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej” dotyczy podanego wyżej źródła ciepła? Jeśli nie, proszę żeby Pan podał jakiego źródła ciepła te wymiany dotyczą?
c) Czy z tytułu realizacji opisanego przedsięwzięcia – uwzględnić w ramach ulgi termomodernizacyjnej chce Pan wydatki poniesione na: Demontaż starych „rur w otulinach izolacyjnych”? Montaż nowych „rur w otulinach izolacyjnych”, czy również zakup „nowych rur w otulinach izolacyjnych”? Montaż „hydraulicznych grup pompowych w izolacji”, czy również zakup „hydraulicznych grup pompowych w izolacji”?
d) Czy z tytułu realizacji opisanego przedsięwzięcia chce Pan uwzględnić w ramach ulgi termomodernizacyjnej chce Pan wyłącznie wyżej wskazane wydatki? Jeśli nie, to jakie – poza powyższymi - wydatki zamierza Pan uwzględnić w ramach ulgi termomodernizacyjnej z tytułu realizacji opisanego we wniosku przedsięwzięcia?
e) Jaki wpływ na realizację opisanego we wniosku przedsięwzięcia ma/mają wydatki, które wymienił Pan powyżej (w odpowiedzi na pytanie zawarte pod literą: „d”)?
f) Czy wszystkie wskazane wyżej materiały/urządzenia/usługi były niezbędne, żeby wykonać opisane we wniosku przedsięwzięcie? Proszę żeby Pan uzasadnił z jakich powodów?
a) Główne źródło ciepła i ogrzewania wody użytkowej stanowi kocioł gazowy. Natomiast, w okresie od wiosny do jesieni do ogrzewania wody użytkowej używana jest pompa ciepła typ powietrze-powietrze, zasilana energią elektryczną.
b) Wymieniane elementy instalacji będą połączone z istniejąca instalacją, natomiast docelowo modernizacja ma m.in. pozwolić na podłączenie w przyszłości pompy ciepła.
c) Wyjaśniam, że wydatki mają objąć: demontaż starych rur nieizolowanych termicznie, dostawę i montaż nowych rur w otulinach (izolowanych termicznie) oraz hydraulicznych grup pompowych w izolacji. Przez dostawę i montaż rozumie Pan, kompleksową usługę hydrauliczną obejmującą zakup przez wykonawcę niezbędnych materiałów instalacyjnych ich montaż i uruchomienie instalacji po modernizacji.
d) Tak, planowany zakres przedsięwzięcia i wydatków został opisany we wniosku.
e) Nie dotyczy.
f) Tak, wszystkie wskazane elementy przedsięwzięcia są niezbędne dla uzyskania celu jakim jest poprawa efektywności działania instalacji ogrzewania i ciepłej wody oraz efektywna regulacja temperatury i dystrybucji ciepła. Obecna instalacja nie spełnia nowoczesnych wymagań w tym zakresie i ciepło jest marnowane lub nieefektywnie rozprowadzana po domu.
· Wobec fragmentu: „Dobór i zakup poszczególnych elementów instalacji w tym rur w otulinach grup pompowych będzie po stronie wykonawcy usługi, który będzie podatnikiem podatku VAT”. Czy wszystkie faktury zostaną wystawione przez podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku?
Tak. Faktury zostaną wystawione przez podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku.
· Czy wydatki, których dotyczy wniosek zostały/zostaną przez Pana:
a) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?
b) odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
c) zwrócone Panu w jakiejkolwiek formie?
Wydatki poniesione na przedsięwzięcie nie zostaną:
· zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,
· odliczone od przychodów podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (wskazał Pan na rozliczenie według skali na zasadach ogólnych),
· zwrócone w jakiejkolwiek formie - brak dofinansowania, refinansowania lub ulg innych niż termomodernizacyjna.
Natomiast, w uzupełnieniu z 23 września 2026 r. - odpowiadając na poniższe pytania – wyjaśnił Pan, że:
· Czy „pompa ciepła”, o której mowa we fragmencie: „Wymieniane elementy instalacji będą połączone z istniejąca instalacją, natomiast docelowo modernizacja ma m.in. pozwolić na podłączenie w przyszłości pompy ciepła” - to pompa powietrze-powietrze, zasilana energią elektryczną, która podgrzewa wodę użytkową w okresie od wiosny do jesieni? Jeśli tak – to dlaczego planowane jest jej „podłączenie” dopiero w przyszłości”?
Nie, w tym fragmencie nie chodzi o pompę służącą obecnie do sezonowego podgrzania wody.
· W jaki sposób/przy zastosowaniu jakich mechanizmów „pompa ciepła powietrze-powietrze” ogrzewa wodę użytkową w okresie od wiosny do jesieni?
Wyjaśnia i jednocześnie Pan prostuje, że chodzi o urządzenie zwane pompą ciepła typu „powietrze-woda”, której element stanowi zasobnik na ciepłą wodę użytkową. Jest to rodzaj podgrzewacza wody użytkowej, który do ogrzania wody pozyskuje ciepło z powietrza. Konstrukcja i rodzaj tego urządzenia nie służy jednocześnie do ogrzania budynku - nie posiada ono takiej funkcjonalności. Nie posiada Pan wiedzy technologicznej, co do mechaników działania tego typu pompy. Natomiast, działanie zainstalowanego w Pana domu urządzenia według archiwalnej treści ulotki jego producenta polega na tym, że: wentylator pompy zasysa ciepłe powietrze i przetłacza je przez parownik (wymiennik ciepła), a następnie wychłodzone o 5‑7 stopni Celsjusza powietrze wytłacza na zewnątrz budynku. Pobrane w tym procesie ciepło, pompa wykorzystuje do podgrzania ciepłej wody użytkowej. Dla objaśnienia, o jaki typ urządzenie chodzi, w załączeniu przedkłada Pan wydruk ze strony internetowej opisujący, tego typu urządzenie. Jednocześnie, w celu uniknięcia wątpliwości wyjaśnia Pan, że w Pana domu jest zainstalowane urządzenie działające w sposób analogiczny, natomiast nie jest to dokładanie model urządzenia przedstawiony w załączniku, lecz starsza wersja tego urządzenia zastąpione przez nowocześniejsze rozwiązania. Tym samym, parametry techniczne i użytkowe urządzenia zainstalowanego u Wnioskodawcy mogą być inne niż te załącznika.
· Czy „pompa ciepła”, którą planuje Pan „podłączyć w przyszłości”:
a) będzie służyć tylko ogrzewaniu „budynku mieszkalnego jednorodzinnego w zabudowie bliźniaczej” i podgrzewaniu wody użytkowej w tym budynku? Jeśli nie – to jakim innym celom wskazana „pompa ciepła” będzie służyć?
b) będzie częścią instalacji wykorzystywanej wyłącznie do ogrzewania pomieszczeń i przygotowania ciepłej wody użytkowej, czy również częścią jakichkolwiek innych instalacji (jakich)?
Tak, potencjalnie nowe urządzenie w postaci pompy ciepła, będzie służyć tylko do celu ogrzania budynku mieszkalnego jednorodzinnego w zabudowie i podgrzewaniu wody użytkowej. Jak Pan wyjaśnił w treści wniosku i uzupełnienia do niego, przedmiotem planowanej modernizacji opisanej we wniosku, są obecnie wyłącznie elementy instalacji służące do rozprowadzania ogrzewania i ciepłej wody użytkowej w budynku i modernizacja ta nie będzie prowadziła do zmiany funkcji, czy też przeznaczania tej instalacji.
Ponadto, w uzupełnieniu z 4 września 2026 r. wyjaśnił Pan, że zawarte w pytaniu odniesienie się do:
par. 2 pkt. 1 ppkt. 8) i 9) (…) Rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie wykazu rodzajów materiałów budowalnych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. 2025poz. 1128)
- wyraża materiały budowlane i urządzenia, w tym: materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej, materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej.
Na podstawie wyżej wskazanych okoliczności sprawy, przyjmuję, że Pana intencją jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie:
Czy planowe przedsięwzięcie polegające na usłudze wymiany starych elementów instalacji ogrzewania i ogrzewania ciepłej wody nowymi, w tym: demontaż starych i montaż nowych rur w otulinach izolacyjnych, montaż hydraulicznych grup pompowych w izolacji służących do bardziej efektywnego rozprowadzenia ciepła w instalacji i sterowania przepływem ciepła, stanowi przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu przepisów art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie wykazu rodzajów materiałów budowalnych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (w części załącznika odnoszącej się do materiałów budowlanych i urządzeń, w tym: materiałów budowlanych wchodzących w skład instalacji ogrzewczej, materiałów budowlanych wchodzących w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej; oraz wymiany elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej/wykonania nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej), dające prawo do ulgi termomodernizacyjnej za rok 2026 - odliczenia wydatków poniesionych na jego realizację od podstawy podatku od osób fizycznych za rok 2026?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, wydatki poniesione na przedmiotową usługę polegającą na zastąpieniu starych elementów instalacji ogrzewania i ogrzewania ciepłej wody nowymi, w tym: demontaż starych i montaż nowych rur w otulinach izolacyjnych, montaż hydraulicznych grup pompowych w izolacji, stanowią ulepszenie, które prowadzić będzie zmniejszać zapotrzebowania na energię dostarczaną na ogrzewanie i podgrzanie wody w budynku oraz uprawnia do ulgi termomodernizacyjnej za rok 2026, tj. odliczenia tych od podstawy podatku od osób fizycznych za rok 2026.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek
W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 843 ze zm.) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Na podstawie art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Innymi słowy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku (tj. przez podatnika VAT czynnego). Zatem, odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej mogą podlegać wyłącznie wydatki, które zostały udokumentowane fakturą VAT pochodzącą od czynnych podatników VAT.
Artykuł. 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi natomiast, że:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
A zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje zatem na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
W treści wniosku (i jego uzupełnieniu) zaznaczył Pan, że wydatki poniesione na opisane przedsięwzięcie nie zostaną:
· zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,
· odliczone od przychodów podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
· zwrócone w jakiejkolwiek formie - brak dofinansowania, refinansowania lub ulg innych niż termomodernizacyjna.
Ponadto, jak Pan podał:
· całość kosztów usługi zostanie sfinansowana wyłączenie ze środków własnych - majątku wspólnego Pana i Pana małżonki, bez jakichkolwiek dotacji, dofinansowań, itp.,
o przez dostawę i montaż rozumie Pan, kompleksową usługę hydrauliczną obejmującą zakup przez wykonawcę niezbędnych materiałów instalacyjnych ich montaż i uruchomienie instalacji po modernizacji.
Ograniczenie zawarte w treści art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma więc zastosowania do opisanych przez Pana okoliczności.
Modernizację istniejącej instalacji ogrzewania i ogrzewania ciepłej wody zamierza Pan zrealizować w roku 2026 (w terminie krótszym niż trzy lata od rozpoczęcia). Pana zapytanie obejmuje odliczenie wydatków poniesionych na realizację tego przedsięwzięcia od podstawy podatku od osób fizycznych za rok 2026.
Przez wzgląd na Pana zamierzenie muszę więc wskazać, że zgodnie z treścią art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
Zaznaczam również, że stosownie do:
· art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
· art. 26h ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
· art. 26h ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Ważne jest również to, że prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane w przypadku realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego rozumianego zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Zgodnie bowiem z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 418 , 1080 , 1535 , 1673 i 1847 ).
Stosownie do treści wskazanego wyżej artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Okoliczności Pana sprawy dotyczą budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.
Budynek - jak Pan podał:
· został wzniesiony w latach 2009-2012 (oddany do użytkowania w 2012 r.) i od tego czasu jest przystosowany do zamieszkiwania,
· został nabyty przez Pana i Pana małżonkę w lutym 2024 r.,
· od sierpnia 2024 r. jest wykorzystywany dla potrzeb mieszkaniowych.
Wskazał Pan również, że:
· celem inwestycji jest modernizacja instalacji ogrzewania i poprawa efektywności działania istniejącej instalacji grzewczej i ogrzewania wody w tym zmniejszenie zapotrzebowania na energię,
· skutkiem realizacji inwestycji jest ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynku mieszkalnego,
· obecna instalacja nie spełnia nowoczesnych wymagań w tym zakresie i ciepło jest marnowane lub nieefektywnie rozprowadzana po domu.
Konieczne jest więc przywołanie regulacji zawartej w art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 920) Stosownie bowiem do tych przepisów:
Użyte w ustawie określenia oznaczają: przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Podstawą dla jego stworzenia jest art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.
Jak wynika z treści Objaśnień podatkowych dotyczących zakresu ulgi termomodernizacyjnej (Objaśnienia z 30 czerwca 2025 r. - Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych):
Nie każdy wydatek, który przyczynia się do poprawy efektywności energetycznej budynku, podlega odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Do odliczenia uprawnia tylko ten wydatek, który znajduje się na liście wydatków, czyli został wymieniony w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju (dalej „rozporządzenie”).
Ważne! Rozporządzenie zawiera zamkniętą listę wydatków. Wydatki spoza listy nie podlegają odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
Innymi słowy, odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie. Katalog - możliwych do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej - materiałów budowlanych, urządzeń i usług bardzo precyzyjnie określa, co podlega ujęciu w ramach tej ulgi.
Ulgą termomodernizacyjną objąć można więc m.in.:
· materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej (ust. 1 pkt 8 wykazu wydatków),
· materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej (ust. 1 pkt 9 wykazu wydatków),
· wymianę elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej (ust. 2 pkt 7 wykazu wydatków).
Przedmiot Pana pytania zmierza do określenia, czy ma Pan prawo do uwzględnienia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków na realizację przedsięwzięcia polegającego na usłudze wymiany starych elementów instalacji ogrzewania i ogrzewania ciepłej wody nowymi, w tym: demontaż starych i montaż nowych rur w otulinach izolacyjnych, montaż hydraulicznych grup pompowych w izolacji służących do bardziej efektywnego rozprowadzenia ciepła w instalacji i sterowania przepływem ciepła.
Zastanawia się Pan bowiem, czy wykonane przez Pana prace będą stanowiły przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu przepisów art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przywołanego wyżej rozporządzenia - dające prawo do ulgi termomodernizacyjnej za rok 2026 (odliczenia wydatków poniesionych na jego realizację od podstawy podatku od osób fizycznych za rok 2026)?
Z treści złożonego przez Pana wniosku (i jego uzupełnień) wynika m.in., że:
· w ramach modernizacji planuje Pan zlecenie usługi wymiany elementów istniejącej instalacji ogrzewczej oraz instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej, tj. usług z zakresu wymiany elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej, o których mowa w ust. 2 pkt 7 załącznika do wyżej wskazanego rozporządzenia,
– przewiduje Pan zastąpienie starych elementów instalacji ogrzewania i ogrzewania ciepłej wody nowymi, w tym: demontaż starych i montaż nowych rur w otulinach izolacyjnych, montaż hydraulicznych grup pompowych w izolacji służących do bardziej efektywnego rozprowadzenia ciepła w instalacji i sterowania przepływem ciepła,
· usługa nie obejmuje wymiany źródła ciepła,
– główne źródło ciepła i ogrzewania wody użytkowej stanowi kocioł gazowy (w okresie od wiosny do jesieni do ogrzewania wody użytkowej używana jest pompa ciepła typ powietrze-woda, zasilana energią elektryczną (element stanowiący zasobnik na ciepłą wodę użytkową),
– wymieniane elementy instalacji będą połączone z istniejąca instalacją, natomiast docelowo modernizacja ma m.in. pozwolić na podłączenie w przyszłości pompy ciepła (pompa ciepła będzie służyć tylko ogrzewaniu budynku mieszkalnego jednorodzinnego i podgrzewaniu wody użytkowej),
· przedmiotem planowanej modernizacji są obecnie wyłącznie elementy instalacji służące do rozprowadzania ogrzewania i ciepłej wody użytkowej w budynku i modernizacja ta nie będzie prowadziła do zmiany funkcji, czy też przeznaczania tej instalacji.
Realia przedstawionej przez Pana sprawy pozwalają zatem na uznanie, że wskazane w pytaniu wydatki, będą mogły zostać przez Pana uwzględnione w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podkreślił Pan, że:
wszystkie wskazane elementy przedsięwzięcia są niezbędne dla uzyskania celu jakim jest poprawa efektywności działania instalacji ogrzewania i ciepłej wody oraz efektywna regulacja temperatury i dystrybucji ciepła.
Zatem - mając na uwadze zakres przedmiotowy planowanego przez Pana przedsięwzięcia oraz treść cytowanego wyżej załącznika stwierdzam, że:
· wykonane przez Pana prace będą stanowiły przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu przepisów art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie wykazu rodzajów materiałów budowalnych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych,
· ma Pan prawo do uwzględnienia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków dotyczących opisanej „usługi wymiany starych elementów instalacji ogrzewania i ogrzewania ciepłej wody nowymi, w tym: demontaż starych i montaż nowych rur w otulinach izolacyjnych, montaż hydraulicznych grup pompowych w izolacji służących do bardziej efektywnego rozprowadzenia ciepła w instalacji i sterowania przepływem ciepła” - w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym zostaną one (te wydatki) poniesione. Jeśli - tak jak Pan podał - przedmiotową modernizację zrealizuje Pan w roku 2026, to opisane wydatki powinny zostać przez Pana wykazane w zeznaniu podatkowym składanym za rok 2026.
Pana stanowisko uznaję zatem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji
Końcowo zaznaczam, że:
· przedstawiany przez Pana zakres żądania (zadane pytanie) zakreśla granice w jakich mogę wydać interpretację indywidualną. Przedmiotowe rozstrzygnięcie dotyczy więc tylko wyznaczonego przez Pana przedmiotu wniosku - zakresu Pana pytania,
· procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla wyżej wskazanych trybów postępowań. Nie prowadzę również postępowania dowodowego. Z wyżej wskazanych powodów, niniejszej odpowiedzi udzieliłem wyłącznie w oparciu o informacje podane we wniosku (dodany do wniosku o interpretację załącznik (wydruk ze strony internetowej) nie stanowił przedmiotu merytorycznej analizy w niniejszej sprawie).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pana do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2026 r. 143 ze zm., dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja a sytuacja podatnika
Stanowisko organu przedstawione w interpretacji dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku. Ocena, czy odnosi się ono do sytuacji innego podatnika, wymaga analizy jego dokumentów — w ramach obsługi księgowej zajmuje się tym biuro.