0114-KDIP2-2.4011.120.2026.1.JM
Skutki podatkowe otrzymywanych środków pieniężnych od osób fizycznych, które są przekazywane dobrowolnie na prowadzenie i rozwój lokalnego portalu internetowego.
- Sygnatura
- 0114-KDIP2-2.4011.120.2026.1.JM
- Rodzaj dokumentu
- Interpretacja indywidualna
- Data wydania
- Organ
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- Status
- Aktualna
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 lipca 2026 r. wpłynął Pana wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie skutków podatkowych otrzymywanych środków pieniężnych od osób fizycznych, które są przekazywane dobrowolnie na prowadzenie i rozwój lokalnego portalu internetowego. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której prowadzi Pan lokalny portal internetowy (...), funkcjonujący nieprzerwanie od 2009 r. Portal publikuje ogólnodostępne i nieodpłatne materiały dotyczące życia społecznego, działalności organów samorządu terytorialnego, wydarzeń kulturalnych, sportowych, edukacyjnych oraz innych spraw istotnych dla mieszkańców (…). Korzystanie z portalu nie wymaga rejestracji ani ponoszenia jakichkolwiek opłat. W ostatnich latach działalność redakcyjna portalu została znacznie ograniczona z przyczyn ekonomicznych. Obecnie zamierza Pan ponownie rozwinąć działalność portalu poprzez zwiększenie liczby publikowanych materiałów prasowych, reportaży filmowych oraz relacji z wydarzeń lokalnych. W celu częściowego pokrycia kosztów prowadzenia i rozwoju portalu zamierza Pan umożliwić osobom fizycznym dobrowolne przekazywanie środków pieniężnych na rachunek bankowy wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej. Wpłaty będą miały charakter całkowicie dobrowolny. Ich dokonanie nie będzie warunkiem korzystania z portalu ani dostępu do jakichkolwiek publikowanych treści. Portal pozostanie w całości bezpłatny i ogólnodostępny. Osoby przekazujące środki pieniężne nie będą otrzymywały od Pana żadnego świadczenia wzajemnego. W szczególności nie będą uzyskiwały dostępu do dodatkowych materiałów, usług, treści dostępnych wyłącznie dla wspierających, rabatów, nagród, prezentów ani jakichkolwiek innych korzyści majątkowych lub niemajątkowych. Na stronie internetowej portalu oraz w jego mediach społecznościowych zostanie zamieszczona informacja o możliwości dobrowolnego przekazywania środków pieniężnych wraz z numerem rachunku bankowego lub kodem QR umożliwiającym dokonanie przelewu. Nie będzie Pan narzucał ani wymagał użycia określonego tytułu przelewu. Osoba przekazująca środki będzie mogła samodzielnie określić jego treść. Nie będzie Pan zawierał z osobami przekazującymi środki żadnych umów ani zobowiązywał się do wykonania jakiegokolwiek świadczenia w zamian za dokonane wpłaty. Jedynym celem przekazywania środków będzie dobrowolne wsparcie prowadzenia i dalszego rozwoju lokalnego portalu internetowego.
Pytanie
Czy środki pieniężne otrzymywane przez Pana od osób fizycznych w ramach opisanego zdarzenia przyszłego, przekazywane dobrowolnie na prowadzenie i rozwój lokalnego portalu internetowego, bez obowiązku ich przekazywania oraz bez jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego z Pana strony, stanowią przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a jeżeli nie, to jaka jest ich prawidłowa kwalifikacja podatkowa oraz sposób ich dokumentowania dla celów podatkowych, niezależnie od treści tytułu przelewu wpisanego przez osobę dokonującą wpłaty (np. „darowizna”, „wpłata własna”, „wsparcie”, „na rozwój portalu”, „na działalność portalu” lub innego podobnego określenia)?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem o kwalifikacji podatkowej otrzymywanych środków pieniężnych powinien decydować ich rzeczywisty charakter wynikający z opisanego zdarzenia przyszłego, a nie nazwa użyta przez osobę przekazującą środki pieniężne ani treść komunikatu informującego o możliwości ich dobrowolnego przekazywania. Wpłaty będą miały charakter całkowicie dobrowolny. Ich dokonanie nie będzie warunkiem korzystania z portalu internetowego, a osoby przekazujące środki nie będą otrzymywały od Pana żadnego świadczenia wzajemnego, w szczególności dostępu do dodatkowych treści, usług, rabatów, nagród ani innych korzyści majątkowych lub niemajątkowych. Stoi Pan na stanowisku, że prawidłowa kwalifikacja podatkowa opisanych wpłat powinna wynikać z ich rzeczywistego charakteru oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego. W związku z powyższym zwraca się Pan o potwierdzenie, czy opisane wpłaty stanowią przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a jeżeli nie, o wskazanie ich prawidłowej kwalifikacji podatkowej oraz sposobu ich dokumentowania i ewidencjonowania dla celów podatkowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Pana wątpliwości skupiają się wokół kwestii skutków podatkowych otrzymywanych środków pieniężnych od osób fizycznych, które są przekazywane dobrowolnie na prowadzenie i rozwój lokalnego portalu internetowego.
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która została wyrażona w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 i 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są:
- pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
- inne źródła (pkt 9).
W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.
Pojęcie działalności gospodarczej zostało natomiast zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Z tych przepisów wynika, że aby dane przychody zostały zaliczone do źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, muszą być łącznie spełnione trzy podstawowe warunki:
- zaistniały przesłanki pozytywne, o których mowa w art. 5a pkt 6 powołanej ustawy, pozwalające na stwierdzenie, że mamy do czynienia z działalnością gospodarczą,
- nie wystąpiły przesłanki negatywne, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz
- wykluczono, że uzyskane przychody są zaliczane do jednego z pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Aby daną działalność uznać za działalność gospodarczą, musi ona być prowadzona we własnym imieniu i łącznie spełniać warunki:
- celu zarobkowego,
- ciągłości,
- zorganizowanego charakteru.
Działalność zarobkowa to działalność taka, która daje możliwość wygenerowania zysku i ma na celu zapewnienie określonego dochodu. Jednak nawet ewentualna strata będąca wynikiem działalności nastawionej na zysk nie pozbawia jej takiego charakteru, gdyż istotny jest tu sam zamiar osiągnięcia dochodu. Zarobkowego charakteru nie mają natomiast czynności nastawione wyłącznie na zaspokojenie własnych potrzeb osoby, która je podejmuje.
Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Wiąże się z planowym charakterem działań i realizacją w sposób ciągły zamierzeń ukierunkowanych na osiąganie i zwiększanie zysków. Przesłanki ciągłości nie należy rozumieć jako konieczności wykonywania działalności bez przerwy - do jej zachowania wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikała intencja powtarzania określonego zespołu konkretnych czynności w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.
Prowadzenie działalności w sposób zorganizowany oznacza działanie metodyczne, systematyczne, uporządkowane, przebiegające według planu, przy udziale specjalnie dobranych środków, służących uzyskaniu dochodu. O takim zorganizowaniu mogą świadczyć (chociaż nie są decydujące) także niektóre czynności, jak na przykład wyodrębnienie pewnych składników materialnych lub niematerialnych służących danej działalności, dopełnienie obowiązków formalnych w zakresie zarejestrowania przedsiębiorcy, współpraca z podmiotami profesjonalnymi, świadczenie dodatkowych usług.
Wskazane wyżej przesłanki w każdym przypadku należy rozważyć indywidualnie, mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych danej sprawy, a więc wszystkie działania podejmowane przez podatnika, a nie tylko poszczególne czynności, pojedyncze elementy sytuacji faktycznej. Przy tym decydującego znaczenia nie ma tu subiektywne przekonanie podatnika o właściwej, jego zdaniem, kwalifikacji przychodów do danego źródła, ale to, czy w okolicznościach faktycznych danej sprawy omawiane kryteria zostały rzeczywiście spełnione.
Jak Pan wskazał w opisie sprawy, od 2009 roku nieprzerwanie prowadzi Pan lokalny portal internetowy, gdzie publikuje Pan ogólnodostępne i nieodpłatne materiały. Korzystanie z portalu nie wymaga rejestracji ani ponoszenia jakichkolwiek opłat. Zamierza Pan rozwinąć działalność portalu poprzez zwiększenie liczby publikowanych materiałów prasowych, reportaży filmowych oraz relacji z wydarzeń lokalnych. W celu częściowego pokrycia kosztów prowadzenia i rozwoju portalu zamierza Pan umożliwić osobom fizycznym dobrowolne przekazywanie wpłat na rachunek bankowy wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej. Wpłaty będą miały charakter całkowicie dobrowolny i nie będą warunkiem korzystania z portalu. Portal pozostanie w całości bezpłatny i ogólnodostępny. Nie będzie Pan świadczył żadnego świadczenia wzajemnego osobom przekazującym środki pieniężne. Na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych umieści Pan informację o możliwości dobrowolnego przekazywania środków w dowolnej wysokości.
Z wniosku wprost wynika związek dobrowolnych wpłat z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą. Portal internetowy prowadzony jest w ramach Pana działalności gospodarczej, a publikowane treści w rzeczywistości będą generować przychód z przekazanych środków pieniężnych. Nie ma tu znaczenia nazwa użyta przez osobę przekazującą środki pieniężne. Istotny jest tu ich rzeczywisty charakter związany z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą.
Skoro prowadzi Pan portal w ramach działalności gospodarczej, oznacza to, że wszelkie dobrowolne wpłaty, jakie Pan otrzyma, będą stanowiły przychód z działalności gospodarczej, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i należy opodatkować je zgodnie z wybraną przez Pana formą opodatkowania.
Tym samym w ramach przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, Pana stanowisko, że środki pieniężne otrzymywane przez Pana od osób fizycznych, przekazywane dobrowolnie na prowadzenie i rozwój lokalnego portalu internetowego, bez obowiązku ich przekazywania oraz bez jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego z Pana strony, stanowią przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych - należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualne wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia tej interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja a sytuacja podatnika
Stanowisko organu przedstawione w interpretacji dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku. Ocena, czy odnosi się ono do sytuacji innego podatnika, wymaga analizy jego dokumentów — w ramach obsługi księgowej zajmuje się tym biuro.