0113-KDIPT2-2.4011.637.2026.3.KK
Skutki podatkowe zbycia nieruchomości.
- Sygnatura
- 0113-KDIPT2-2.4011.637.2026.3.KK
- Rodzaj dokumentu
- Interpretacja indywidualna
- Data wydania
- Organ
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- Status
- Aktualna
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 lipca 2026 r. wpłynął Pana wniosek z 30 czerwca 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 sierpnia 2026 r. (data wpływu 3 września 2026 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca z żoną A A (w ramach wspólności ustawowej małżeńskiej) są osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Posiadają oni obywatelstwo polskie i zamieszkują na stałe na terytorium Polski. Posiadają nieograniczony obowiązek podatkowy zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 z późn. zm.).
Małżonkowie (…) od dnia 2 września 1996 r. posiadali umowę dzierżawy gruntów rolnych od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, następnie w 2002 r. i 2007 r. nabyli od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa do majątku wspólnego:
- dnia 21 stycznia 2002 r. nieruchomość niezabudowaną działkę numer 16 o powierzchni 2,3744 ha, położoną w obrębie (…), jednostka ewidencyjna (…), powiat (…), województwo (…) (KW nr (…) prowadzona przez SR w …),
- dnia 5 lutego 2007 r. niezabudowaną działkę gruntu nr 19 o powierzchni 0,84 ha, na którą składały się grunty orne (KW nr (…) prowadzona przez SR w …).
Zgodnie z uchwałą nr (…) Rady Gminy (…) z dnia 21 października 2003 r., zmienionej uchwałą z dnia 1 grudnia 2003 r. (opublikowana w Dzienniku Urzędowym Woj. (…) nr (…) z dnia (…) pod poz. (…), przeznaczenie działek było następujące: działka nr 16 i 19, położone w obrębie ewidencyjnym (…), gmina (…), znajdujące się na terenie o symbolu 4.RP.31 - tereny użytków rolnych w części na terenie o wyjątkowych walorach środowiska przyrodniczego. D-d: wypis z planu zagospodarowania przestrzennego z dnia 18 czerwca 2015 r. – kserokopia.
Dnia 17 sierpnia 2017 r. Wnioskodawca złożył wniosek w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla nieruchomości nr 16 i 19 na przeznaczenie na zabudowę mieszkaniową. D-d: wniosek – kserokopia.
Dnia 27 kwietnia 2021 r. Gmina (…), uchwałą nr (…) Rady Gminy (…) z dnia 27 kwietnia 2021 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy (…) dla obszaru nr (…) w granicach ewidencyjnych obrębów: (…) i (…) (Dz. U. Woj. (…) poz. (..) z dnia 25 maja 2021 r.), dokonała zmiany planu. Stosownie do cytowanej uchwały, przedmiotowe działki stanowią tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. D-d: wypis z planu zagospodarowania przestrzennego - kserokopia.
Dnia 30 czerwca 2025 r. małżonkowie (…) złożyli wniosek o wydanie decyzji zatwierdzającej projekt podziału przedmiotowych działek. D-d: wniosek kserokopia.
Dnia 11 lipca 2025 r. Wójt Gminy (…), decyzją znak (…), dokonał zatwierdzenia podziału działki 16 na 4 działki, w sposób następujący:
- działka nr 1/1 o powierzchni 0,7601 ha, pod zabudowę;
- działka nr 1/2 o powierzchni 0,1039 ha, wydzielona jako droga dojazdowa;
- działka nr 1/3 o powierzchni 1,3562 ha, pod zabudowę;
- działka nr 1/4 o powierzchni 0,1542 ha, wydzielana jako droga dojazdowa.
D-d: decyzja o zatwierdzeniu podziału działek z 11 lipca 2025 r. kserokopia.
Podział działek obejmował również wytyczenie dróg wewnętrznych, bowiem nie ma możliwości sprzedaży działek jeśli nie ma dostępu do drogi dojazdowej. D-d: decyzja o zatwierdzeniu podziału nieruchomości z 11 lipca 2025 r.
Działki nie są wyposażone w żadne media. Działki nie posiadają mediów, tj. przyłączy wodnokanalizacyjnych, energii elektrycznej czy gazu. Wnioskodawca nie doprowadzał mediów do działek, ani w żaden inny sposób nie ulepszył działek poza podziałem i wytyczeniem dróg. Wnioskodawca wraz z żoną zamierza dokonać sprzedaży działek.
Wnioskodawca wraz z żoną informacje o sprzedaży nieruchomości posadowił na działce, nie wystawiał innych ogłoszeń .
Wnioskodawca wraz z żoną posiada inne nieruchomości o charakterze rolnym, nieruchomość zabudowaną budynkiem mieszkalnym. Małżonkowie nie podejmują z tymi nieruchomościami żadnych czynności zmierzających do ich zbycia. Wnioskodawca wraz z żoną nie planuje nabywać ani nieruchomości, ani udziałów w nieruchomościach.
Nie istnieją przesłanki świadczące o dużej atrakcyjności nabytej w 2002 r. nieruchomości rolnej, były to zwykłe grunty rolne przylegające do dotychczas posiadanych gruntów.
Małżonkowie planują przeznaczyć środki finansowe uzyskane ze sprzedaży wydzielonych działek na cele własne lub zatrzymać je dla bliskich. Wnioskodawca wraz z żoną nie poczynią żadnego uatrakcyjnienia tej nieruchomości.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działkę nr 16 Wnioskodawca nabył w celach osobistych, na powiększenie gospodarstwa rolnego. Nabycie ww. działki nastąpiło w ramach transakcji zwolnionej z opodatkowania. Z tytułu nabycia przedmiotowej działki nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, bowiem nie był On i nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Na pytanie Organu o treści: „W jaki konkretnie sposób wykorzystywał Pan lub Pana żona wykorzystywała działkę nr 16 od momentu jej nabycia do dnia jej podziału?”, wskazał Pan, że działki wykorzystywali dla własnych celów rolnych.
Na pytanie Organu o treści: „W jaki konkretnie sposób wykorzystuje/będzie Pan wykorzystywał lub Pana żona wykorzystywała/będzie wykorzystywała działki wydzielone z działki nr 16 do momentu sprzedaży tych działek?, wskazał Pan, że wykorzystują do ich gospodarstwa rolnego.
Na pytanie Organu o treści: „Czy działka nr 16 i/lub działki wydzielone z działki nr 16 stanowiła/stanowią część Pana gospodarstwa rolnego?”, wskazał Pan tak, stanowią część gospodarstwa rolnego.
Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym.
Wnioskodawca nie dokonuje wraz z żoną sprzedaży produktów rolnych. Działki wykorzystywane są wyłącznie do osobistych celów.
Działki nie są wyposażone w żadne media. Działki nie posiadają mediów, tj. przyłączy wodnokanalizacyjnych, energii elektrycznej, czy gazu. Wnioskodawca nie doprowadzał mediów do działek, ani w żaden inny sposób nie ulepszył działek poza podziałem i wytyczeniem dróg. Wnioskodawca wraz z żoną nie będzie ponosić żadnych nakładów w celu ich uatrakcyjnienia.
Na pytanie Organu o treści: „Czy przed dokonaniem sprzedaży ww. działek objętych zakresem pytania udzieli Pan nabywcy działki pełnomocnictwa (zgody, upoważnienia) w celu występowania w Pana imieniu w sprawach dotyczących ww. działki? Jeżeli tak, to należy wskazać:
- do uzyskania jakich konkretnie decyzji i pozwoleń udzieli Pan pełnomocnictwa nabywcy do występowania w Pana imieniu?
- jakich czynności dokona nabywca do momentu sprzedaży przez Pana działki w związku z udzielonym pełnomocnictwem?,
Wnioskodawca wskazał, że z żoną nie udzielali żadnych pełnomocnictw dotyczących przedmiotowych działek.
Przedmiotowe działki nie stanowią przedmiotu dzierżawy, ani żadnych innych umów.
Wnioskodawca nie dokonywał wcześniej sprzedaży nieruchomości.
Na pytanie Organu o treści: „Czy posiada Pan inne nieruchomości/działki/lokale, poza nieruchomością objętą wnioskiem; jeśli tak to proszę wskazać ile i jakie, oraz wskazać dla każdej z tych nieruchomości/działek/lokali:
- kiedy (data) i w jaki sposób nabył Pan te nieruchomości/działki/lokale?
- w jakim celu nabył Pan te nieruchomości/działki/lokale?
- w jaki sposób wykorzystywał i wykorzystuje Pan te nieruchomości/działki/lokale od momentu nabycia?”
Wnioskodawca wskazał, że posiada dom mieszkalny w (…) przy ul. (…), w którym zamieszkuje wraz z rodziną.
Na pytanie Organu o treści: „Na podstawie jakiej czynności prawnej (np. umowa sprzedaży) nabył Pan działkę nr 16 i jakie przepisy (np. Kodeks cywilny) były postawą zawarcia umowy nabycia przez Pana nieruchomości? Czy było to nabycie odpłatne czy nieodpłatne?”, Wnioskodawca wskazał, że wraz z żoną w 2002 r. i 2007 nabył od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa do majątku wspólnego:
- dnia 21 stycznia 2002 r. nieruchomość niezabudowaną działkę numer 16 o powierzchni 2,3744 ha położonej w obrębie (…), jednostka ewidencyjna (…), powiat (…), województwo (…) (KW nr … prowadzona przez SR w …),
- dnia 5 lutego 2007 r. niezabudowaną działkę gruntu nr 19 o powierzchni 0,84 ha, na którą składały się grunty orne (KW nr (...) prowadzona przez SR w …).
Na pytanie Organu o treści: „ Kiedy (w jakim roku podatkowym) zamierza Pan zbyć działki powstałe w wyniku podziału działki nr 16?”, wskazał Pan, że jak znajdzie się kupiec.
Wnioskodawca prowadził do 14 listopada 2024 r. jednoosobową działalność gospodarczą, handel detaliczny zniczami i kwiatami, nie prowadził nigdy działalności gospodarczej polegającej na obrocie nieruchomościami, prowadził jedynie zasiewy w ramach gospodarstwa rolnego. W chwili obecnej, nie prowadzi już żadnej działalności gospodarczej i przedmiotowe działki nigdy nie były wykorzystywane w działalności gospodarczej.
Pytania
1. Czy przychód uzyskany przez Wnioskodawcę z odpłatnego zbycia Nieruchomości (udziału) będzie stanowić przychód ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT) lub ze źródła odpłatne zbycie, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy?
2. Czy transakcja sprzedaży działek będących częścią majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego dalszej odsprzedaży i Wnioskodawca wraz z małżonką nie są podatnikami podatku VAT, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1, dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w zakresie pytania nr 2, dotyczącego podatku od towarów i usług, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy (w zakresie pytania nr 1), sprzedaż działek w opisanym stanie faktycznym powstałych przez podział, będzie kwalifikowała się jako odpłatne zbycie nieruchomości określone w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o PIT, a samo zobowiązanie podatkowe nie powstanie, albowiem od momentu nabycia działki do sprzedaży działek po podziale upłynął okres dłuższy niż 5 lat.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit a) ustawy o PIT, źródłami przychodów są odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2, nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości majątkowych określonych w lit. a-c, przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
Wnioskodawca wraz z żoną są osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Wnioskodawca wraz z żoną w 2002 r. nabył nieruchomość rolną. W okresie 2002 r. - do chwili obecnej - prowadzili oni jedynie zasiewy na potrzeby prowadzonego gospodarstwa rolnego. Z uwagi na zmianę przeznaczenia nieruchomości oraz wiek, Wnioskodawca wraz z żoną postanowili sprzedać wskazane działki.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, przychód ze sprzedaży nieruchomości przez osoby fizyczne powstaje jedynie, jeśli w okresie między nabyciem, a zbyciem minął okres krótszy niż 5 lat. Dodatkową przesłanką konieczną do braku powstania przychodu jest sprzedaż poza prowadzoną działalnością gospodarczą.
Wnioskodawca prowadził do 14 listopada 2024 r. działalność gospodarczą, handel detaliczny zniczami i kwiatami, nie prowadził nigdy działalności gospodarczej polegającej na obrocie nieruchomościami. Wnioskodawca wraz z żoną prowadzili jedynie zasiewy w ramach gospodarstwa rolnego.
W wielu wydanych interpretacjach wskazuje się, że zbycie nieruchomości powstałej w wyniku podziału nie powoduje odnowienia okresu 5 lat określonego w wyżej wskazanych przepisach. Świadczy o tym wydana interpretacja indywidualna nr 0115-KDIT3.4011.67.2026.2.PS, skutki podatkowe sprzedaży działek wydzielonych z nieruchomości rolnej po upływie 5 lat od nabycia - pismo wydane przez Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.
Zdaniem Wnioskodawcy i Jego żony, od sprzedaży nieruchomości nie będą musieli zapłacić podatku dochodowego od osób fizycznych.
Przychód uzyskany przez Wnioskodawcę z odpłatnego zbycia Nieruchomości (udziału) nie będzie stanowić zarówno przychodu ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, jak również ze źródła: „odpłatne zbycie”, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d) innych rzeczy,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Jednocześnie, zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu I wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie zatem z powyższą definicją, działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o PIT musi przybrać przede wszystkim charakter zorganizowany i ciągły - przy czym obie te cechy muszą występować łącznie. Ponadto, aby przychody mogły być zaliczane do źródła pozarolnicza działalność gospodarcza, nie mogą podlegać zaliczeniu do innych źródeł wskazanych w art. 10 ustawy o PIT, w tym do przychodów z odpłatnego zbycia.
Działań Wnioskodawcy nie sposób natomiast uznać za zorganizowane i ciągłe. Planowane transakcje będą mieć charakter incydentalny, a podejmowanym działaniom nie można przypisać cechy powtarzalności. Celem Wnioskodawcy jest sprzedaż części prywatnego majątku, który nabył wiele lat temu, bez zamiaru wykorzystywania go w celach zarobkowych. Faktem jest, że Wnioskodawca podjął lub podejmie określone działania mające na celu doprowadzenie do zawarcia umów sprzedaży, jednak nie oznacza to automatycznie prowadzenia działalności gospodarczej. Działania te są niezbędne, by transakcje doszła do skutku.
W związku z tym, że zbycie Nieruchomości nie będzie następować w wykonaniu działalności gospodarczej, przychód uzyskany z tego tytułu mógłby być zasadniczo zaliczony do źródła odpłatne zbycie, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT. Tym samym nie zostałby spełniony kolejny warunek z definicji działalności gospodarczej, tj. działalność z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Jednocześnie z uwagi na upływ terminu wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, zbycie Nieruchomości nie będzie podlegać opodatkowaniu PIT.
Podsumowując, przychód uzyskany przez Wnioskodawcę z odpłatnego zbycia Nieruchomości (udziału) nie będzie stanowić przychodu ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, jak również ze źródła odpłatne zbycie, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT. Potwierdzenie tego stanowiska można znaleźć m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 24 września 2025 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.640.2025.2.MS2.
Nie ulega też wątpliwości, że transakcje sprzedaży działek zostały dokonane i będą dokonane w imieniu własnym Wnioskodawcy i Jego małżonki oraz na ich rachunek. Spełnienie jednak tylko tych dwóch warunków (z czterech wymienionych w art. 5a pkt 6 ustawy o PIT) nie pozwala przyjąć, że przychody ze sprzedaży działek będzie można zaliczyć do źródła wymienionego w art. 10 ust 1 pkt 3 ww. ustawy. Sam podział działek oraz wydzielenie działek na drogi dojazdowe i w rezultacie sukcesywna sprzedaż działek nie mogą świadczyć o zorganizowaniu i ciągłości w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o PIT. Sam podział przez właściciela jednej nieruchomości na kilka, a nawet kilkanaście działek, w tym także koniecznych do prawidłowego korzystania z działek dróg, a następnie ich sprzedaż nie mogą jednoznacznie świadczyć o zorganizowanej i ciągłej działalności gospodarczej, a raczej wskazują na elementy związane z prawidłowym gospodarowaniem własnym, osobistym mieniem.
Powyższe stanowisko potwierdza liczne orzecznictwo sądów administracyjnych, w tym wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 4 kwietnia 2019 r., II FSK 1100/17, w którym wskazano miedzy innymi: „Samo tylko wyodrębnienie z jednej nieruchomości działek gruntu, powiązane także z koniecznością uprzedniego uzyskania stosownych decyzji administracyjnych, czy uregulowania prawidłowego dostępu do nich, nie wykracza poza działania mieszczące się w zwykłym zarządzie własnymi sprawami majątkowymi”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 562 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:
Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d) innych rzeczy,
– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że nienastępujące w wykonaniu działalności gospodarczej, odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie skutkuje powstaniem przychodu. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychód uzyskany z odpłatnego zbycia w ogóle nie podlega opodatkowaniu.
Wobec powyższego, odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, jeżeli to odpłatne zbycie ma miejsce przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.
Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:
- zarobkowym celu działalności,
- wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
- prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.
Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz, czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych. Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000, organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 7 maja 2008 r., sygn. akt I SA/Op 18/08).
Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.
Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 3 czerwca 2015 r., sygn. akt I SA/Po 919/14: „Dla przyjęcia, że działalność ma charakter ciągły, nie jest niezbędne, by powtarzane były konkretne czynności; możliwe, że dana czynność (np. sprzedaż) będzie dokonana jednorazowo, natomiast wraz z poprzedzającymi ją czynnościami przygotowawczymi będzie tworzyła ciąg działań, który uznać należy za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 u.p.d.f.”.
Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.
Ponadto należy wskazać, że w myśl art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
W związku z powyższym, istotne jest również dla aktywności zarobkowej podatnika – mieszczącej się w zakresie zdefiniowanym w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nieistnienie przeszkód określonych w art. 5b ust. 1 ww. ustawy. Aby dana aktywność nie została uznana za działalność gospodarczą, konieczne jest łączne spełnienie tych przesłanek.
Z przytoczonych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości (art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ww. ustawy).
Ocena, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma ogromne znaczenie dla określenia chociażby takich kwestii, jak ustalenie sposobu opodatkowania przychodu, możliwości odliczenia kosztów jego uzyskania itp. W pewnych sytuacjach możliwe jest występowanie wątpliwości, do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować danego rodzaju przychód. Jeden i ten sam przychód stanowić może przychód wyłącznie z jednego źródła. Ponadto nie jest możliwa sytuacja, w której ten sam przychód będzie np. zaliczony częściowo do jednego źródła, a częściowo do innego.
Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania skutków działań podjętych przez Pana do właściwego źródła przychodu, należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem działek (udziału), o których mowa we wniosku.
Jak już wcześniej wyjaśniono, na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać rozpatrywany całościowo zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości. Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ww. ustawy.
Na gruncie analizowanej sprawy, powziął Pan wątpliwość czy sprzedaż działek (udziału) nr: 1/1, 1/2, 1/3, 1/4 będzie skutkowała powstaniem przychodu opodatkowanego, zgodnie z zasadami przewidzianymi w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dla odpłatnego zbycia nieruchomości (czyli źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy), lub zgodnie z zasadami przewidzianymi dla pozarolniczej działalności gospodarczej (czyli źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).
Z treści wniosku wynika m.in., że:
- Prowadził Pan do 14 listopada 2024 r. jednoosobową działalność gospodarczą, handel detaliczny zniczami i kwiatami, nie prowadził nigdy działalności gospodarczej polegającej na obrocie nieruchomościami i przedmiotowe działki nigdy nie były wykorzystywane w działalności gospodarczej.
- Od 2 września 1996 r. posiadał Pan umowę dzierżawy gruntów rolnych od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa.
- W 2002 r. i 2007 r. nabył Pan wraz z żoną od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa do majątku wspólnego:
1) 21 stycznia 2002 r. nieruchomość niezabudowaną działkę numer 16 o powierzchni 2,3744 ha,
2) 5 lutego 2007 r. niezabudowaną działkę gruntu nr 19 o powierzchni 0,84 ha.
- Zgodnie z uchwałą Rady Gminy z dnia 21 października 2003 r. przeznaczenie działek było następujące: działka nr 16 i 19 znajdujące się na terenie o symbolu 4.RP.31 - tereny użytków rolnych w części na terenie o wyjątkowych walorach środowiska przyrodniczego.
- 17 sierpnia 2017 r. złożył Pan wniosek w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla nieruchomości nr 16 i 19 na przeznaczenie na zabudowę mieszkaniową.
- 27 kwietnia 2021 r. Gmina dokonała zmiany planu zagospodarowania przestrzennego i przedmiotowe działki stanowią tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.
- 30 czerwca 2025 r. złożył Pan wraz z żoną wniosek o wydanie decyzji zatwierdzającej projekt podziału przedmiotowych działek.
- 11 lipca 2025 r. Wójt Gminy dokonał zatwierdzenia podziału działki nr 16 na 4 działki, w sposób następujący:
1) działka nr 1/1 o powierzchni 0,7601 ha, pod zabudowę;
2) działka nr 1/2 o powierzchni 0,1039 ha, wydzielona jako droga dojazdowa;
3) działka nr 1/3 o powierzchni 1,3562 ha, pod zabudowę;
4) działka nr 1/4 o powierzchni 0,1542 ha, wydzielana jako droga dojazdowa.
- Informacje o sprzedaży nieruchomości posadowił Pan na działce, nie wystawiał innych ogłoszeń .
- Posiada Pan inne nieruchomości o charakterze rolnym, nieruchomość zabudowaną budynkiem mieszkalnym.
- Planuje Pan przeznaczyć środki finansowe uzyskane ze sprzedaży wydzielonych działek na cele własne lub zatrzymać je dla bliskich.
- Działki opisane we wniosku były wykorzystywane dla własnych celów rolnych i stanowią część gospodarstwa rolnego.
- Działki nie są wyposażone w żadne media. Działki nie posiadają mediów, tj. przyłączy wodnokanalizacyjnych, energii elektrycznej, czy gazu. Nie doprowadzał Pan mediów do działek, ani w żaden inny sposób nie ulepszył działek poza podziałem i wytyczeniem dróg. Nie będzie Pan ponosić żadnych nakładów w celu ich uatrakcyjnienia.
- Nie udzielał Pan żadnych pełnomocnictw dotyczących przedmiotowych działek.
- Przedmiotowe działki nie stanowią przedmiotu dzierżawy, ani żadnych innych umów.
- Nie dokonywał Pan wcześniej sprzedaży nieruchomości. Oprócz nieruchomości opisanych we wniosku posiada Pan dom mieszkalny w (…), w którym zamieszkuje wraz z rodziną.
Podejmowane przez Pana działania dotyczące planowanej sprzedaży działek (udziału) nr 1/1, 1/2, 1/3, 1/4 mieszczą się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, związanym ze zwykłym gospodarowaniem tym majątkiem i nie wskazują na działania o charakterze inwestycyjnym, typowym dla przedsięwzięć realizowanych w ramach działalności gospodarczej. Okoliczności opisane we wniosku nie wskazują, że sprzedaż działek opisanych we wniosku nastąpi w ramach zorganizowanej i ciągłej działalności, która wyczerpywałaby znamiona działalności gospodarczej, określone w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zakres, stopień zaangażowania i cel działania wskazuje, że są to działania należące do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. W związku z tym, kwoty uzyskane ze sprzedaży ww. działek (udziału) nie będą stanowiły przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe wskazać należy, że planowana przez Pana sprzedaż działek (udziału) nr: 1/1, 1/2, 1/3, 1/4, nie będzie mieć związku z działalnością gospodarczą i nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej. Zatem przychód ze sprzedaży ww. działek (udziału) nie będzie stanowił dla Pana źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc nie będzie stanowił przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej i nie będzie Pan zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego z tego tytułu.
Wobec powyższego, skutki podatkowe tych czynności należy ocenić w kontekście przesłanek wynikających z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma forma prawna ich nabycia oraz moment nabycia. Aby zatem ustalić, czy w przedmiotowej sprawie planowana sprzedaż przez Pana działek podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, istotne jest ustalenie, czy ich odpłatne zbycie nastąpi po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie.
Z treści wniosku wynika, że w 2002 r. Pan i Pana żona nabyli do majątku wspólnego działkę nr 16. W 2025 r. dokonano podziału działki nr 16 na cztery działki nr: 1/1, 1/2, 1/3, 1/4, które zamierza Pan sprzedać.
Wskazać również należy, że dla opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nie jest istotny sam fakt podziału nieruchomości, jeżeli przez podział nieruchomości rozumie się proces mający na celu np. zyskanie korzystniejszej konfiguracji poszczególnych nieruchomości (działek). Jeżeli zatem właściciel dokonuje podziału nieruchomości, nie mamy do czynienia z żadnym nabyciem, bo chodzi o nieruchomość, której ta osoba jest już właścicielem. Sam podział nieruchomości nie stanowi przy tym daty nowego nabycia w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W wyniku podziału, właściciel nie nabędzie żadnych nowych nieruchomości ponad to, czego jest już właścicielem. W wyniku samego podziału działek, nie zmieni się struktura własności każdej z mniejszych działek wydzielonych w drodze podziału. Właściciel nadal będzie posiadał takiej samej wielkości nieruchomości jak przed podziałem, tyle że w mniejszych działkach. Stąd, czynność ta nie ma wpływu na określenie początku biegu terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle powyższego stwierdzić należy, że planowana przez Pana sprzedaż działek (udziału) nr: 1/1, 1/2, 1/3, 1/4, nie będzie stanowić dla Pana źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż sprzedaż zostanie dokonana po upływie okresu pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie ww. działek (okres ten minął bowiem z dniem 31 grudnia 2007 r.).
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego czy kontrolnego. Przy wydawaniu interpretacji indywidualnych w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.), Organ opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przy wydawaniu niniejszej interpretacji Organ dokonuje wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.
Jednocześnie wyjaśnić należy, że na powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma wpływu wystąpienie (lub niewystąpienie) obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług. Kwestie związane z podatkiem od towarów i usług są regulowane poprzez odrębne przepisy zawarte w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 1263 ze zm.). Oznacza to, że rozstrzygnięcia spraw w zakresie regulowanym ustawą o podatku od towarów i usług zasadniczo nie mają wpływu na rozstrzygnięcia w zakresie regulowanym ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wskazać należy, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast „zainteresowanym” w rozumieniu art. 14b § 1 tej ustawy, jest osoba, która występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej i będąca wnioskodawcą. W związku z tym, niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pana, nie wywołuje skutków prawnych dla innych osób (Pana żony).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja a sytuacja podatnika
Stanowisko organu przedstawione w interpretacji dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku. Ocena, czy odnosi się ono do sytuacji innego podatnika, wymaga analizy jego dokumentów — w ramach obsługi księgowej zajmuje się tym biuro.