0112-KDWL.4011.182.2026.1.WS
Obowiązki podatkowe w przypadku hodowli (chowu) zwierząt egzotycznych i terrarystycznych.
- Sygnatura
- 0112-KDWL.4011.182.2026.1.WS
- Rodzaj dokumentu
- Interpretacja indywidualna
- Data wydania
- Organ
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- Status
- Aktualna
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 września 2026 r. wpłynął Pana wniosek z 8 września 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi chów oraz hodowlę żywych zwierząt egzotycznych i terrarystycznych. Zwierzęta pochodzą zarówno z własnego rozrodu Wnioskodawcy, jak również są nabywane od innych hodowców i dostawców. Nabyte zwierzęta nie są bezpośrednio odsprzedawane. W przypadku zwierząt pochodzących z własnego rozrodu Wnioskodawca prowadzi proces hodowlany obejmujący rozmnażanie, narodziny lub wyklucie młodych osobników, ich odchów, rozwój oraz utrzymywanie do momentu sprzedaży. W przypadku zwierząt nabywanych Wnioskodawca prowadzi ich dalszy chów. Każde nabyte zwierzę objęte niniejszym wnioskiem jest przetrzymywane przez Wnioskodawcę przez okres co najmniej 3 miesięcy od dnia nabycia. W okresie tym następuje rzeczywisty biologiczny wzrost zwierzęcia, w szczególności zwiększenie jego masy i rozmiarów ciała, rozwój organizmu oraz przechodzenie kolejnych etapów rozwoju biologicznego. Wnioskodawca zapewnia zwierzętom warunki właściwe dla poszczególnych gatunków, obejmujące w szczególności odpowiednie żywienie, temperaturę, wilgotność, oświetlenie oraz odpowiednie terraria, akwaria lub inne miejsca utrzymania. Przedmiotem sprzedaży są wyłącznie żywe zwierzęta w stanie nieprzetworzonym (naturalnym), pochodzące z własnej hodowli Wnioskodawcy albo z prowadzonego przez niego chowu. Działalność Wnioskodawcy obejmuje w szczególności:
1. Zwierzęta terrarystyczne, których dieta obejmuje owady, w tym gekony orzęsione (Correlophus ciliatus), gekony lamparcie (Eublepharis macularius), żaby rogate (Ceratophrys spp.) oraz drzewołazy (Dendrobates spp.);
2. Pozostałe zwierzęta egzotyczne i terrarystyczne, w szczególności węże, w tym węże mahoniowe i pytony, kraby i inne skorupiaki oraz owady ozdobne nieprzeznaczone na pokarm dla zwierząt i niebędące entomofagami.
W związku z chowem i hodowlą zwierząt wskazanych w pkt 1 Wnioskodawca nie prowadzi upraw roślin żywicielskich. Powierzchnia upraw roślin żywicielskich związanych z prowadzoną hodowlą wynosi 0 m2. W odniesieniu do zwierząt nabytych przed ich sprzedażą zawsze upływa okres co najmniej 3 miesięcy od dnia nabycia i w okresie tym następuje ich biologiczny wzrost. Zwierzęta, w przypadku których nie następuje biologiczny wzrost w wymaganym okresie, nie są objęte niniejszym wnioskiem. Wnioskodawca uzyskał wcześniej interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (...), w której potwierdzono, że prowadzona przez Wnioskodawcę hodowla żółwi oraz chów nabytych żółwi, podczas którego następuje ich biologiczny wzrost, stanowią działalność rolniczą, a uzyskiwane z tej działalności przychody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Niniejszy wniosek dotyczy ustalenia skutków podatkowych analogicznego sposobu chowu i hodowli pozostałych wskazanych wyżej zwierząt egzotycznych i terrarystycznych, z uwzględnieniem szczególnych zasad mogących mieć zastosowanie do zwierząt kwalifikowanych jako entomofagi.
Pytanie
Czy prowadzony przez Wnioskodawcę chów i hodowla zwierząt, których dieta obejmuje owady, w szczególności gekonów orzęsionych (Correlophus ciliatus), gekonów lamparcich (Eublepharis macularius), żab rogatych (Ceratophrys spp.) oraz drzewołazów (Dendrobates spp.), stanowi hodowlę lub chów entomofagów zaliczany do działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2. Jeżeli działalność wskazana w pytaniu nr 1 stanowi hodowlę lub chów entomofagów zaliczany do działów specjalnych produkcji rolnej, czy w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie prowadzi żadnych upraw roślin żywicielskich, a powierzchnia takich upraw wynosi 0 m2, nie powstaje dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ustalany na podstawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej?
3. Czy zasada wskazana w pytaniu nr 2 ma zastosowanie zarówno do zwierząt pochodzących z własnego rozrodu Wnioskodawcy, jak również do zwierząt nabytych, które są następnie przetrzymywane przez Wnioskodawcę przez okres co najmniej 3 miesięcy od dnia nabycia, w którym następuje ich rzeczywisty biologiczny wzrost, a następnie są sprzedawane jako żywe zwierzęta w stanie nieprzetworzonym (naturalnym)?
4. Czy prowadzenie przez Wnioskodawcę hodowli oraz chowu pozostałych zwierząt egzotycznych i terrarystycznych, w szczególności węży, w tym węży mahoniowych i pytonów, krabów i innych skorupiaków oraz owadów ozdobnych nieprzeznaczonych na pokarm dla zwierząt i niebędących entomofagami, stanowi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli zwierzęta pochodzą z własnego rozrodu albo, w przypadku zwierząt nabytych, są przetrzymywane przez okres co najmniej 3 miesięcy od dnia nabycia i w tym okresie następuje ich biologiczny wzrost?
5. Czy do przychodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę ze sprzedaży żywych zwierząt wskazanych w pytaniu nr 4, w stanie nieprzetworzonym (naturalnym), nie stosuje się przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, o ile dany rodzaj hodowli lub chowu nie stanowi działu specjalnego produkcji rolnej?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy odpowiedzi na przedstawione pytania powinny być następujące:
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawcy chów i hodowla zwierząt, których dieta obejmuje owady, w szczególności gekonów orzęsionych (Correlophus ciliatus), gekonów lamparcich (Eublepharis macularius), żab rogatych (Ceratophrys spp.) oraz drzewołazów (Dendrobates spp.), może zostać zakwalifikowana jako hodowla lub chów entomofagów, stanowiący dział specjalny produkcji rolnej w rozumieniu art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W odniesieniu do gekonów stanowisko takie znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 lutego 2026 r., znak 0112-KDIL2-2.4011.965.2025.3.KP.
Ad. 2
Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli hodowla lub chów zwierząt wskazanych w pytaniu nr 1 zostanie zakwalifikowana jako hodowla entomofagów, to przy braku jakiejkolwiek powierzchni upraw roślin żywicielskich nie powstaje dochód ustalany na podstawie norm szacunkowych. Wnioskodawca nie prowadzi żadnych upraw roślin żywicielskich, a powierzchnia takich upraw wynosi 0 m2. W tabeli norm szacunkowych dochodu dla hodowli entomofagów jednostką produkcji jest 1 m2 powierzchni uprawy roślin żywicielskich. W konsekwencji przy powierzchni 0 m2 brak jest podstawy do ustalenia dodatniego dochodu według normy szacunkowej. Analogiczne stanowisko zostało uznane za prawidłowe przez Dyrektora KIS w interpretacji z 6 lutego 2026 r., znak 0112-KDIL2-2.4011.965.2025.3.KP.
Ad. 3
Zdaniem Wnioskodawcy zasada wskazana powyżej powinna mieć zastosowanie zarówno do zwierząt pochodzących z własnego rozrodu, jak również do zwierząt nabytych i następnie chowanych przez Wnioskodawcę. Nabyte zwierzęta objęte wnioskiem nie są bezpośrednio odsprzedawane. Są przetrzymywane przez okres co najmniej 3 miesięcy od dnia nabycia, a w tym okresie następuje ich rzeczywisty biologiczny wzrost, w szczególności zwiększenie masy i rozmiarów ciała oraz rozwój organizmu.
Ad. 4
Zdaniem Wnioskodawcy hodowla oraz chów pozostałych zwierząt egzotycznych i terrarystycznych, w szczególności węży, w tym węży mahoniowych i pytonów, krabów i innych skorupiaków oraz owadów ozdobnych nieprzeznaczonych na pokarm dla zwierząt i niebędących entomofagami, stanowi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile dany rodzaj hodowli lub chowu nie stanowi działu specjalnego produkcji rolnej. Dotyczy to zwierząt pochodzących z własnego rozrodu, jak również zwierząt nabytych, jeżeli są one przetrzymywane przez Wnioskodawcę przez okres co najmniej 3 miesięcy od dnia nabycia i w okresie tym następuje ich biologiczny wzrost. Stanowisko dotyczące hodowli zwierząt niewymienionych jako działy specjalne produkcji rolnej znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji Dyrektora KIS z 17 lipca 2026 r., znak 0112-KDIL2-2.4011.542.2026.2.AA.
Ad. 5
Zdaniem Wnioskodawcy do przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży żywych zwierząt w stanie nieprzetworzonym (naturalnym), pochodzących z opisanej hodowli lub chowu, w zakresie w jakim działalność ta stanowi działalność rolniczą i nie stanowi działu specjalnego produkcji rolnej, nie stosuje się przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy. Nie jest to zwolnienie z podatku dochodowego, lecz ustawowe wyłączenie przychodów z działalności rolniczej spod zakresu stosowania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Takie rozumienie przepisów zostało już potwierdzone wobec Wnioskodawcy w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z (...), dotyczącej hodowli i chowu żółwi. Wnioskodawca uważa, że analogiczne zasady powinny mieć zastosowanie do pozostałych zwierząt objętych niniejszym wnioskiem, z uwzględnieniem odrębnych zasad dotyczących zwierząt kwalifikowanych jako entomofagi.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1) miesiąc – w przypadku roślin,
2) 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3) 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4) 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt
– licząc od dnia nabycia.
Przychodami z działalności rolniczej są więc tylko te przychody, które pochodzą z działalności rolniczej w rozumieniu zdefiniowanym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.
Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów są:
– pozarolnicza działalność gospodarcza,
– działy specjalne produkcji rolnej.
Stosownie do treści art. 24 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa, poczynając od roku podatkowego 2002, ogłasza w drodze rozporządzenia normy szacunkowe, o których mowa w ust. 4, zmieniając je corocznie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
Rodzaje i rozmiary działów specjalnych produkcji rolnej oraz normy szacunkowe dochodu rocznego zawarte są w załączniku nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tabelę rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego – obowiązującą w 2026 r. − opublikowano w rozporządzeniu Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 9 października 2025 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2025 r. poz. 1403).
Z powyższych przepisów wynika, że działy specjalne produkcji rolnej są wyłączone z działalności rolniczej. Uprawa określonych roślin, hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w załączniku nr 2 do ustawy. Jeżeli wskazana w treści załącznika uprawa, hodowla czy też chów przekracza rozmiary w nim wskazane, należy uznać, że uprawa ta, hodowla czy też chów stanowią działy specjalne produkcji rolnej, a do uzyskiwanych z tego tytułu dochodów zastosowanie mają przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Działalnością rolniczą dla potrzeb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wszelka produkcja roślinna i zwierzęca (z zastrzeżeniem art. 2 ust. 3 ustawy) w stanie nieprzetworzonym, określonym jako naturalny, wykorzystująca materiał roślinny lub zwierzęcy pochodzący z własnych upraw, hodowli, chowu oraz wykorzystująca materiał roślinny i zwierzęcy nabyty od innych producentów. Z uwagi na to, że działy specjalne produkcji rolnej są rodzajem działalności rolniczej, muszą być spełnione przesłanki dla uznania działalności za rolniczą. W przypadku nabycia przez podatnika roślin lub zwierząt od innych producentów, okresy ich przetrzymywania, w których następuje ich biologiczny wzrost (tzn. czas liczony od dnia nabycia do dnia zbycia) – nie mogą być krótsze niż określone w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, by można uznać tę działalność za działalność rolniczą.
Z wniosku wynika, że prowadzi chów oraz hodowlę żywych zwierząt egzotycznych i terrarystycznych. Zwierzęta pochodzą zarówno z własnego rozrodu, jak również są nabywane od innych hodowców i dostawców. Nabyte zwierzęta nie są bezpośrednio odsprzedawane. W przypadku zwierząt pochodzących z własnego rozrodu prowadzi Pan proces hodowlany obejmujący rozmnażanie, narodziny lub wyklucie młodych osobników, ich odchów, rozwój oraz utrzymywanie do momentu sprzedaży. W przypadku zwierząt nabywanych prowadzi Pan ich dalszy chów.
W opisie wniosku stwierdził Pan, że każde nabyte zwierzę objęte niniejszym wnioskiem jest przetrzymywane przez Pana przez okres co najmniej 3 miesięcy od dnia nabycia. W tym miejscu wskazać należy, że termin ten jest dłuższy niż terminy określone w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wskazał Pan również, że nie prowadzi Pan upraw roślin żywicielskich w związku z tą hodowlą. Zgodnie z opisem, Pana działalność obejmuje w szczególności zwierzęta terrarystyczne, których dieta obejmuje owady, w tym gekony orzęsione (Correlophus ciliatus), gekony lamparcie (Eublepharis macularius), żaby rogate (Ceratophrys spp.) oraz drzewołazy (Dendrobates spp.), a także pozostałe zwierzęta egzotyczne i terrarystyczne, w szczególności węże, w tym węże mahoniowe i pytony, kraby i inne skorupiaki oraz owady ozdobne nieprzeznaczone na pokarm dla zwierząt i niebędące entomofagami.
Informacje zawarte w załączniku nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mają znaczenie w dziedzinie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w tym załączniku, to należy uznać, że ta uprawa, hodowla czy też chów jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji, do przychodów z tej działalności nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W poz. 13 ww. Tabeli wymieniono hodowlę entomofagów, wskazując normę szacunkową dochodu rocznego, która liczona jest od 1 m2 powierzchni uprawy roślin żywicielskich.
Przy czym, w przypadku braku powierzchni upraw roślin żywicielskich w rozumieniu poz. 13 załącznika nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz norm szacunkowych dochodu rocznego, obowiązek podatkowy nie powstanie, gdyż ustawodawca ustala stawkę podatku od działów specjalnych produkcji rolnej w zależności od powierzchni upraw roślin żywicielskich.
Na podstawie przeanalizowanych regulacji prawnych oraz przedstawionego opisu sprawy stwierdzam, że opisana przez Pana hodowla lub chów entomofagów stanowi działalność rolniczą, która będzie zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej. Jako iż prowadzona przez Pana hodowla entomofagów nie uwzględnia hodowli roślin żywicielskich, obowiązek podatkowy nie powstanie, gdyż stawkę podatku od działów specjalnych produkcji rolnej ustala się w zależności od powierzchni upraw roślin żywicielskich.
Odnosząc się natomiast do pozostałych zwierząt niebędących entomofagami, zauważam, że hodowla zwierząt egzotycznych i terrarystycznych, w szczególności węży, w tym węży mahoniowych i pytonów, krabów i innych skorupiaków oraz owadów ozdobnych nieprzeznaczonych na pokarm dla zwierząt, nie została wymieniona w Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego (tj. załączniku nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), co oznacza, że dochody uzyskane z tego tytułu nie będą stanowić działów specjalnych produkcji rolnej.
Stąd na podstawie przeanalizowanych regulacji prawnych stwierdzam, że hodowla zwierząt egzotycznych i terrarystycznych, w szczególności węży, w tym węży mahoniowych i pytonów, krabów i innych skorupiaków oraz owadów ozdobnych nieprzeznaczonych na pokarm dla zwierząt jest działalnością rolniczą. Z uwagi na taką kwalifikację − dochody uzyskiwane z hodowli tych organizmów nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy, stwierdzić należy, iż powyższe uzasadnienia mają zastosowanie zarówno do zwierząt pochodzących z własnego rozrodu, jak i nabytych i – po okresie chowu przekraczającym 3 miesiące – odsprzedawanych przez Pana dalej.
Podsumowując, wskazuję, że przychody otrzymywane z tytułu sprzedaży entomofagów będą zaliczane do przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej, jednak obowiązek podatkowy w zakresie przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej w związku ze sprzedażą entomofagów nie powstanie.
Hodowla pozostałych zwierząt egzotycznych i terrarystycznych, w szczególności węży, w tym węży mahoniowych i pytonów, krabów i innych skorupiaków oraz owadów ozdobnych nieprzeznaczonych na pokarm dla zwierząt, niebędących entomofagami, jest działalnością rolniczą i nie stanowi działów specjalnych produkcji rolnej. W konsekwencji przychody ze sprzedaży tych organizmów pochodzących z własnej hodowli – jako przychody z działalności rolniczej – są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, nie będzie Pan objęty obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu ich sprzedaży.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja a sytuacja podatnika
Stanowisko organu przedstawione w interpretacji dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku. Ocena, czy odnosi się ono do sytuacji innego podatnika, wymaga analizy jego dokumentów — w ramach obsługi księgowej zajmuje się tym biuro.