Przejdź do treści

0112-KDSL1-2.4011.585.2026.2.MO

Stawka ryczałtu dla usług operacyjnego wsparcia procesów finansowych związanych z uzgadnianiem danych transakcyjnych oraz monitorowaniem prawidłowości przepływów finansowych.

Sygnatura
0112-KDSL1-2.4011.585.2026.2.MO
Data wydania
Organ
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
Status
Aktualna

Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 lipca 2026 r. wpłynął Pani wniosek z 22 lipca 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z – brak daty sporządzenia (wpływ 25 sierpnia 2026 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i świadczy usługi na rzecz kontrahenta w ramach zawartej umowy o świadczenie usług.

Przedmiotem świadczonych usług jest operacyjne wsparcie procesów finansowych związanych z uzgadnianiem danych transakcyjnych oraz monitorowaniem prawidłowości przepływów finansowych. Zakres wykonywanych czynności obejmuje w szczególności:

·         przeprowadzanie rekonsyliacji danych dotyczących transakcji płatniczych,

·         porównywanie i uzgadnianie danych pochodzących z różnych systemów informatycznych,

·         identyfikowanie rozbieżności i przekazywanie informacji właściwym zespołom odpowiedzialnym za ich usunięcie,

·         przygotowywanie raportów, zestawień oraz wskaźników KPI,

·         opracowywanie i aktualizowanie dokumentacji procesowej,

·         proponowanie usprawnień organizacyjnych oraz automatyzacji powtarzalnych czynności wykonywanych w procesach operacyjnych,

·         współpracę z innymi zespołami odpowiedzialnymi za obsługę procesów płatniczych.

Wnioskodawczyni wykonuje czynności o charakterze operacyjnym i analitycznym.

W ramach świadczonych usług Wnioskodawczyni:

·         nie prowadzi ksiąg rachunkowych, ani podatkowych,

·         nie świadczy usług księgowych, ani usług doradztwa podatkowego,

·         nie świadczy usług doradztwa finansowego ani doradztwa związanego z zarządzaniem,

·         nie sporządza sprawozdań finansowych,

·         nie reprezentuje kontrahenta przed organami administracji publicznej,

·         nie podejmuje decyzji biznesowych, ani finansowych w imieniu kontrahenta,

·         nie świadczy usług audytu, ani kontroli finansowej.

Wszelkie czynności wykonywane są zgodnie z procedurami obowiązującymi u kontrahenta i mają charakter wsparcia procesów operacyjnych.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzowała Pani opis sprawy o następujące informacje:

Działalność gospodarczą rozpoczęła Pani (…) lipca 2026 r.

Przychody osiągane w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej opodatkowuje Pani ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Pierwszy przychód z działalności gospodarczej, dotyczący usług będących przedmiotem wniosku, uzyskała Pani (…) sierpnia 2026 r. Kwota pierwszego przychodu wyniosła 6 400 zł.

Podlega Pani w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Prowadzona przez Panią działalność ma charakter usługowy, operacyjny i analityczny. Świadczone usługi polegają na pozyskiwaniu danych wymaganych do procesu rekonsyliacji, sprawdzaniu ich kompletności i zgodności czasowej, wprowadzaniu lub importowaniu danych do narzędzi wykorzystywanych przez kontrahenta, porównywaniu danych dotyczących tych samych operacji pochodzących z różnych źródeł, dopasowywaniu odpowiadających sobie rekordów, identyfikowaniu rozbieżności, klasyfikowaniu pozycji wymagających wyjaśnienia, aktualizowaniu statusów procesu, przygotowywaniu raportów operacyjnych oraz dokumentowaniu wykonania kontroli.

Nie prowadzi Pani ksiąg rachunkowych, ani podatkowych, nie sporządza Pani sprawozdań finansowych, nie wykonuje Pani audytu finansowego, nie świadczy Pani doradztwa podatkowego, prawnego, finansowego, ani doradztwa związanego z zarządzaniem.

Podtrzymuje Pani informacje przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, z zastrzeżeniem, że kwalifikacja wykonywanych czynności jako wykonywanych w ramach wolnego zawodu powinna zostać dokonana na podstawie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Usługi objęte wnioskiem wykonuje Pani w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej jako czynności operacyjne i analityczne związane z rekonsyliacją danych oraz dokumentowaniem procesu. Nie wykonuje Pani w ramach tych usług czynności właściwych dla zawodów wymienionych w definicji wolnego zawodu w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostało przez Panią złożone w ustawowym terminie.

W odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności nie występują przesłanki wyłączające możliwość opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym są w Pani przypadku spełnione.

Działalność gospodarczą rozpoczęła Pani (…) lipca 2026 r. Przewidywana wysokość przychodów z działalności gospodarczej w 2026 r. wynosi około 100 000 zł.

Zakres czynności wykonywanych w ramach działalności został przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Poniższy katalog obejmuje wszystkie czynności wykonywane przez Panią w ramach usług objętych wnioskiem.

Zakres Pani usług jest następujący:

-        ustala Pani datę roboczą, za którą ma zostać wykonana rekonsyliacja i pracuje Pani na danych dotyczących właściwego okresu,

-        pozyskuje Pani pliki i dane wymagane do wykonania rekonsyliacji z systemów, folderów roboczych i źródeł udostępnionych przez kontrahenta,

-        sprawdza Pani, czy wymagane pliki są dostępne, czy dotyczą prawidłowej daty, czy mają oczekiwany format i czy są kompletne,

-        umieszcza lub importuje Pani dane do narzędzi służących do rekonsyliacji, zgodnie z procedurą kontrahenta,

-        sprawdza Pani status importu i potwierdza, czy dane zostały poprawnie wczytane; w razie błędu zapisuje Pani informację o błędzie i przekazuje ją Pani do zespołu odpowiedzialnego za jego usunięcie,

-        uruchamia Pani procesy automatycznego dopasowywania danych w narzędziu rekonsyliacyjnym i sprawdza Pani wynik ich wykonania,

-        porównuje Pani dane odnoszące się do tej samej operacji, pochodzące z systemu operacyjnego kontrahenta, danych dostawcy płatności, danych bankowych albo innych źródeł wskazanych w procedurze danego procesu,

-        dopasowuje Pani odpowiadające sobie rekordy na podstawie cech transakcji dostępnych w danym procesie, takich jak data, kwota, waluta, identyfikator transakcji, identyfikator zewnętrzny, opis transakcji lub referencja płatności,

-        analizuje Pani pozycje, które po automatycznym dopasowaniu pozostają nierozliczone i sprawdza Pani przyczynę braku zgodności na poziomie dostępnych danych,

-        wykonuje Pani ręczne dopasowanie rekordów, jeżeli dane potwierdzają, że dotyczą tej samej operacji, a reguła automatyczna nie dokonała dopasowania,

-        klasyfikuje Pani pozycje nierozliczone do właściwych kategorii operacyjnych przewidzianych w procesie, w tym rozróżnia Pani pozycje oczekujące, zwroty, odrzucone transakcje, transfery wewnętrzne, duplikaty, pozycje techniczne i inne kategorie zdefiniowane w procedurze kontrahenta,

-        w procesie porównuje Pani dane pochodzące z systemu operacyjnego z odpowiadającymi im danymi bankowymi; przypisuje Pani niedopasowane pozycje do kategorii zgodnych z walutą i statusem transakcji oraz sprawdza Pani, czy po wykonaniu uzgodnienia pozostają materialne rozbieżności,

-        sprawdza Pani prawidłowość ujęcia zwrotów i return-of-funds, wykonuje Pani ręczne uzgodnienia pozycji pozostających po automatycznym dopasowaniu oraz klasyfikuje Pani pozycje, które nie stanowią rzeczywistej ekspozycji wypłatowej,

-        porównuje Pani dane dotyczące pozycji (…), ruchów transakcyjnych i danych bankowych, sprawdza Pani zgodność raportowanych sald i przepływów na poziomie operacyjnym oraz identyfikuje Pani różnice wymagające dalszego wyjaśnienia przez właściwy zespół,

-        porównuje Pani kwoty zagregowane i partie transakcji z odpowiadającymi im danymi bankowymi, gdy dany proces jest prowadzony na poziomie partii,

-        identyfikuje Pani brakujące, zduplikowane, nieprawidłowo sklasyfikowane albo techniczne rekordy, które wpływają na wynik rekonsyliacji,

-        aktualizuje Pani status pozycji w narzędziach i plikach kontrolnych po zakończeniu analizy,

-        przekazuje Pani zespołom odpowiedzialnym za dany obszar informacje o nierozwiązanych rozbieżnościach wraz z danymi potrzebnymi do ich dalszego wyjaśnienia,

-        aktualizuje Pani pliki kontrolne i rejestry służące do śledzenia, czy dana rozbieżność została już zgłoszona, jest nadal analizowana albo została zamknięta,

-        przygotowuje Pani operacyjne zestawienia wyników rekonsyliacji, obejmujące status procesu, liczbę i wartość pozycji uzgodnionych, liczbę i wartość pozycji pozostających bez uzgodnienia, status rozbieżności oraz informacje potrzebne do dalszego monitorowania,

-        zapisuje Pani wymagane dowody wykonania procesu, takie jak statusy importów, wyniki dopasowania, eksporty danych, pliki kontrolne i potwierdzenia zamknięcia procesu,

-        aktualizuje Pani dokumentację opisującą kolejność czynności, źródła danych, sposób wykonania kontroli, sposób klasyfikacji rozbieżności i sposób dokumentowania zakończenia procesu,

-        zgłasza Pani zauważone problemy techniczne lub procesowe do zespołu odpowiedzialnego za ich naprawę; nie podejmuje Pani samodzielnie decyzji dotyczących zmiany zasad rachunkowości, polityki finansowej, strategii zarządzania, ani sposobu podatkowego rozliczenia transakcji.

Rezultatem Pani usług są uzgodnione dane operacyjne, zidentyfikowane i sklasyfikowane rozbieżności, zaktualizowane statusy procesu, raporty operacyjne oraz dokumentacja wykonania kontroli.

Nie prowadzi Pani ksiąg rachunkowych, ani podatkowych, nie dokonuje Pani zapisów księgowych, nie sporządza Pani sprawozdań finansowych, nie wykonuje Pani audytu finansowego, nie wydaje Pani opinii księgowych, podatkowych, ani finansowych, nie podejmuje Pani decyzji dotyczących środków kontrahenta i nie zarządza Pani zespołami kontrahenta.

Czynności wykonuje Pani na rzecz kontrahenta wskazanego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Charakter oraz działalność kontrahenta zostały przedstawione w pierwotnym wniosku.

Kontrahent prowadzi działalność w obszarze (…).

Nie świadczy Pani usług płatniczych na rzecz klientów kontrahenta, nie dysponuje Pani środkami klientów, nie jest Pani stroną transakcji płatniczych i nie podejmuje Pani decyzji dotyczących transferu lub wykorzystania środków.

Przygotowywane przez Panią raporty i zestawienia mają charakter operacyjny, służą uporządkowaniu oraz przedstawieniu danych dotyczących realizowanych procesów.

Wskaźniki KPI służą monitorowaniu efektywności i prawidłowości przebiegu procesów.

Raporty i zestawienia zawierają dane o statusie wykonania rekonsyliacji, liczbie i wartości pozycji objętych procesem, liczbie i wartości pozycji uzgodnionych, liczbie i wartości pozycji pozostających bez uzgodnienia, rodzaju zidentyfikowanej rozbieżności, statusie wyjaśnienia rozbieżności, czasie pozostawania pozycji w statusie otwartym oraz kompletności danych wymaganych do wykonania procesu.

Raporty te nie są sprawozdaniami finansowymi, opiniami finansowymi, ani rekomendacjami inwestycyjnymi lub zarządczymi. Służą do przedstawienia wyniku wykonanych czynności rekonsyliacyjnych i do monitorowania statusu procesu.

Dokumentacja procesowa obejmuje opis przebiegu procesów, poszczególnych etapów wykonywania czynności, wykorzystywanych danych oraz sposobu realizacji poszczególnych działań.

Dokumentacja zawiera: nazwę procesu, cel operacyjny procesu, źródła danych, listę wymaganych plików, kolejność wykonywanych czynności, sposób weryfikacji kompletności danych, sposób importowania danych, sposób uruchamiania dopasowania, sposób ręcznego uzgadniania pozycji, zasady klasyfikacji rozbieżności, sposób przekazywania nierozwiązanych pozycji do właściwego zespołu, sposób aktualizacji statusu procesu oraz sposób zapisywania dowodów wykonania kontroli.

Dokumentacja ta opisuje wykonywanie procesu operacyjnego i nie jest dokumentacją księgową, ani podatkową.

Współpraca z innymi zespołami ma charakter organizacyjny i procesowy. Dotyczy wymiany informacji, uzgadniania danych, wyjaśniania kwestii związanych z realizowanymi procesami oraz zapewnienia prawidłowego przepływu informacji.

Współpraca polega na przekazywaniu informacji o brakujących plikach, błędach importu, niedopasowanych transakcjach, niezgodnościach danych i statusie rekonsyliacji; uzyskiwaniu brakujących danych koniecznych do wykonania uzgodnienia; przekazywaniu identyfikatorów transakcji, kwot, walut, dat i opisów potrzebnych do dalszej analizy oraz potwierdzaniu, czy zgłoszona rozbieżność została wyjaśniona.

Nie kieruje Pani pracą pracowników innych zespołów, nie wydaje Pani im poleceń służbowych, nie ustala Pani ich celów, nie dokonuje Pani ich oceny i nie wykonuje Pani wobec nich czynności pracodawcy.

W ramach świadczonych usług nie wykonuje Pani usług doradztwa podatkowego, prawnego, finansowego, ani doradztwa związanego z zarządzaniem.

Nie przygotowuje Pani opinii, ani rekomendacji dotyczących sposobu finansowania działalności, polityki finansowej, strategii przedsiębiorstwa, inwestowania środków, prowadzenia ksiąg, rozliczeń podatkowych lub zarządzania personelem.

Pani czynności polegają na analizie, weryfikacji i uporządkowaniu danych, przygotowywaniu raportów i zestawień, dokumentowaniu procesów oraz wskazywaniu możliwych usprawnień.

Gdy stwierdza Pani powtarzający się błąd techniczny, brak danych albo etap wymagający manualnej obsługi, przekazuje Pani informację o tym fakcie do zespołu odpowiedzialnego za proces. Nie opracowuje Pani strategii biznesowej, ani modelu zarządzania dla kontrahenta.

Do wykonywania opisanych usług wykorzystuje Pani umiejętność analizy i porównywania danych, pracy z arkuszami kalkulacyjnymi, obsługi narzędzi do rekonsyliacji, pracy z plikami transakcyjnymi, weryfikacji kompletności danych, identyfikowania różnic między rekordami, wykonywania ręcznego dopasowania transakcji, klasyfikowania wyjątków zgodnie z procedurą, przygotowywania raportów operacyjnych, aktualizowania dokumentacji procesowej oraz komunikowania rozbieżności zespołom odpowiedzialnym za ich dalsze wyjaśnienie.

Wykorzystanie tych umiejętności służy wykonaniu czynności operacyjnych opisanych we wniosku i nie polega na świadczeniu profesjonalnego doradztwa finansowego, podatkowego, prawnego lub zarządczego.

Na moment składania uzupełnienia nie posiadała Pani odrębnej klasyfikacji PKWiU wydanej przez właściwy organ.

Podtrzymuje Pani stanowisko przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczące możliwości zastosowania stawki 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do przychodów uzyskiwanych z opisanych usług.

W pozostałym zakresie podtrzymuje Pani informacje, opis stanu faktycznego oraz stanowisko przedstawione w pierwotnym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Pytanie

Czy przychody uzyskiwane z opisanych usług mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, przychody osiągane z opisanych usług podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Świadczone usługi mają charakter operacyjnego wsparcia procesów biznesowych i finansowych. Polegają przede wszystkim na analizie danych, uzgadnianiu informacji pomiędzy systemami, sporządzaniu raportów oraz usprawnianiu przebiegu procesów. Wnioskodawczyni nie wykonuje czynności charakterystycznych dla usług księgowych, doradczych, audytorskich, ani zarządzania finansami przedsiębiorstwa.

W konsekwencji wykonywane czynności nie stanowią usług, dla których ustawa przewiduje odrębne, wyższe stawki ryczałtu, dlatego – zdaniem Wnioskodawczyni – właściwą stawką jest 8,5%.

Wnioskodawczyni wnosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)    wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)    polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)    polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-        prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)    odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)    są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)    wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)    w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)    uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)    uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)    rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.    Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)    opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)    korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)    osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)    prowadzenia aptek,

b)    (uchylona)

c)    działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)    (uchylona)

e)    (uchylona)

f)     działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)    wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)    podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)    samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)    w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)    samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-        jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)    (uchylony)

2.    Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)    wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)    wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-        w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.    Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Jak stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i tej ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99);

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Co do zasady, przychody z działalności usługowej są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju usług do innych kategorii czynności precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których stosowane są odmienne stawki.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku oraz w uzupełnieniach wynika, że podlega Pani w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Od (…) lipca 2026 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą i świadczy Pani usługi na rzecz kontrahenta w ramach zawartej umowy o świadczenie usług. Pierwszy przychód z działalności gospodarczej, dotyczący usług będących przedmiotem wniosku, uzyskała Pani (…) sierpnia 2026 r. Przychody osiągane w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej opodatkowuje Pani ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostało przez Panią złożone w ustawowym terminie. W odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności nie występują przesłanki wyłączające możliwość opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym są w Pani przypadku spełnione. W ramach świadczonych usług nie wykonuje Pani czynności właściwych dla zawodów wymienionych w definicji wolnego zawodu w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Przedmiotem świadczonych usług jest operacyjne wsparcie procesów finansowych związanych z uzgadnianiem danych transakcyjnych oraz monitorowaniem prawidłowości przepływów finansowych. Zakres wykonywanych czynności obejmuje przeprowadzanie rekonsyliacji danych dotyczących transakcji płatniczych, porównywanie i uzgadnianie danych pochodzących z różnych systemów informatycznych, identyfikowanie rozbieżności i przekazywanie informacji właściwym zespołom odpowiedzialnym za ich usunięcie, przygotowywanie raportów, zestawień oraz wskaźników KPI, opracowywanie i aktualizowanie dokumentacji procesowej, proponowanie usprawnień organizacyjnych oraz automatyzacji powtarzalnych czynności wykonywanych w procesach operacyjnych, współpracę z innymi zespołami odpowiedzialnymi za obsługę procesów płatniczych. Prowadzona przez Panią działalność ma charakter usługowy, operacyjny i analityczny. Świadczone usługi polegają na pozyskiwaniu danych wymaganych do procesu rekonsyliacji, sprawdzaniu ich kompletności i zgodności czasowej, wprowadzaniu lub importowaniu danych do narzędzi wykorzystywanych przez kontrahenta, porównywaniu danych dotyczących tych samych operacji pochodzących z różnych źródeł, dopasowywaniu odpowiadających sobie rekordów, identyfikowaniu rozbieżności, klasyfikowaniu pozycji wymagających wyjaśnienia, aktualizowaniu statusów procesu, przygotowywaniu raportów operacyjnych oraz dokumentowaniu wykonania kontroli. Nie prowadzi Pani ksiąg rachunkowych, ani podatkowych, nie sporządza Pani sprawozdań finansowych, nie wykonuje Pani audytu finansowego, nie świadczy Pani doradztwa podatkowego, prawnego, finansowego, ani doradztwa związanego z zarządzaniem. Zakres Pani usług jest następujący: ustala Pani datę roboczą, za którą ma zostać wykonana rekonsyliacja i pracuje Pani na danych dotyczących właściwego okresu; pozyskuje Pani pliki i dane wymagane do wykonania rekonsyliacji z systemów, folderów roboczych i źródeł udostępnionych przez kontrahenta,; sprawdza Pani, czy wymagane pliki są dostępne, czy dotyczą prawidłowej daty, czy mają oczekiwany format i czy są kompletne; umieszcza lub importuje Pani dane do narzędzi służących do rekonsyliacji, zgodnie z procedurą kontrahenta; sprawdza Pani status importu i potwierdza, czy dane zostały poprawnie wczytane; w razie błędu zapisuje Pani informację o błędzie i przekazuje ją Pani do zespołu odpowiedzialnego za jego usunięcie; uruchamia Pani procesy automatycznego dopasowywania danych w narzędziu rekonsyliacyjnym i sprawdza Pani wynik ich wykonania; porównuje Pani dane odnoszące się do tej samej operacji, pochodzące z systemu operacyjnego kontrahenta, danych dostawcy płatności, danych bankowych albo innych źródeł wskazanych w procedurze danego procesu; dopasowuje Pani odpowiadające sobie rekordy na podstawie cech transakcji dostępnych w danym procesie, takich jak data, kwota, waluta, identyfikator transakcji, identyfikator zewnętrzny, opis transakcji lub referencja płatności; analizuje Pani pozycje, które po automatycznym dopasowaniu pozostają nierozliczone i sprawdza Pani przyczynę braku zgodności na poziomie dostępnych danych; wykonuje Pani ręczne dopasowanie rekordów, jeżeli dane potwierdzają, że dotyczą tej samej operacji, a reguła automatyczna nie dokonała dopasowania; klasyfikuje Pani pozycje nierozliczone do właściwych kategorii operacyjnych przewidzianych w procesie, w tym rozróżnia Pani pozycje oczekujące, zwroty, odrzucone transakcje, transfery wewnętrzne, duplikaty, pozycje techniczne i inne kategorie zdefiniowane w procedurze kontrahenta; w procesie porównuje Pani dane pochodzące z systemu operacyjnego z odpowiadającymi im danymi bankowymi; przypisuje Pani niedopasowane pozycje do kategorii zgodnych z walutą i statusem transakcji oraz sprawdza Pani, czy po wykonaniu uzgodnienia pozostają materialne rozbieżności; sprawdza Pani prawidłowość ujęcia zwrotów i return-of-funds, wykonuje Pani ręczne uzgodnienia pozycji pozostających po automatycznym dopasowaniu oraz klasyfikuje Pani pozycje, które nie stanowią rzeczywistej ekspozycji wypłatowej; porównuje Pani dane dotyczące pozycji e-money, ruchów transakcyjnych i danych bankowych, sprawdza Pani zgodność raportowanych sald i przepływów na poziomie operacyjnym oraz identyfikuje Pani różnice wymagające dalszego wyjaśnienia przez właściwy zespół; porównuje Pani kwoty zagregowane i partie transakcji z odpowiadającymi im danymi bankowymi, gdy dany proces jest prowadzony na poziomie partii; identyfikuje Pani brakujące, zduplikowane, nieprawidłowo sklasyfikowane albo techniczne rekordy, które wpływają na wynik rekonsyliacji; aktualizuje Pani status pozycji w narzędziach i plikach kontrolnych po zakończeniu analizy; przekazuje Pani zespołom odpowiedzialnym za dany obszar informacje o nierozwiązanych rozbieżnościach wraz z danymi potrzebnymi do ich dalszego wyjaśnienia; aktualizuje Pani pliki kontrolne i rejestry służące do śledzenia, czy dana rozbieżność została już zgłoszona, jest nadal analizowana albo została zamknięta; przygotowuje Pani operacyjne zestawienia wyników rekonsyliacji, obejmujące status procesu, liczbę i wartość pozycji uzgodnionych, liczbę i wartość pozycji pozostających bez uzgodnienia, status rozbieżności oraz informacje potrzebne do dalszego monitorowania; zapisuje Pani wymagane dowody wykonania procesu, takie jak statusy importów, wyniki dopasowania, eksporty danych, pliki kontrolne i potwierdzenia zamknięcia procesu; aktualizuje Pani dokumentację opisującą kolejność czynności, źródła danych, sposób wykonania kontroli, sposób klasyfikacji rozbieżności i sposób dokumentowania zakończenia procesu; zgłasza Pani zauważone problemy techniczne lub procesowe do zespołu odpowiedzialnego za ich naprawę; nie podejmuje Pani samodzielnie decyzji dotyczących zmiany zasad rachunkowości, polityki finansowej, strategii zarządzania ani sposobu podatkowego rozliczenia transakcji. Rezultatem Pani usług są uzgodnione dane operacyjne, zidentyfikowane i sklasyfikowane rozbieżności, zaktualizowane statusy procesu, raporty operacyjne oraz dokumentacja wykonania kontroli. Nie prowadzi Pani ksiąg rachunkowych, ani podatkowych, nie dokonuje Pani zapisów księgowych, nie sporządza Pani sprawozdań finansowych, nie wykonuje Pani audytu finansowego, nie wydaje Pani opinii księgowych, podatkowych, ani finansowych, nie podejmuje Pani decyzji dotyczących środków kontrahenta i nie zarządza Pani zespołami kontrahenta. Pani kontrahent prowadzi działalność w obszarze (…). Nie świadczy Pani usług płatniczych na rzecz klientów kontrahenta, nie dysponuje Pani środkami klientów, nie jest Pani stroną transakcji płatniczych i nie podejmuje Pani decyzji dotyczących transferu lub wykorzystania środków. Przygotowywane przez Panią raporty i zestawienia mają charakter operacyjny, służą uporządkowaniu oraz przedstawieniu danych dotyczących realizowanych procesów. Wskaźniki KPI służą monitorowaniu efektywności i prawidłowości przebiegu procesów. Raporty i zestawienia zawierają dane o statusie wykonania rekonsyliacji, liczbie i wartości pozycji objętych procesem, liczbie i wartości pozycji uzgodnionych, liczbie i wartości pozycji pozostających bez uzgodnienia, rodzaju zidentyfikowanej rozbieżności, statusie wyjaśnienia rozbieżności, czasie pozostawania pozycji w statusie otwartym oraz kompletności danych wymaganych do wykonania procesu. Raporty te nie są sprawozdaniami finansowymi, opiniami finansowymi, ani rekomendacjami inwestycyjnymi lub zarządczymi. Służą do przedstawienia wyniku wykonanych czynności rekonsyliacyjnych i do monitorowania statusu procesu. Dokumentacja procesowa obejmuje opis przebiegu procesów, poszczególnych etapów wykonywania czynności, wykorzystywanych danych oraz sposobu realizacji poszczególnych działań. Dokumentacja zawiera: nazwę procesu, cel operacyjny procesu, źródła danych, listę wymaganych plików, kolejność wykonywanych czynności, sposób weryfikacji kompletności danych, sposób importowania danych, sposób uruchamiania dopasowania, sposób ręcznego uzgadniania pozycji, zasady klasyfikacji rozbieżności, sposób przekazywania nierozwiązanych pozycji do właściwego zespołu, sposób aktualizacji statusu procesu oraz sposób zapisywania dowodów wykonania kontroli. Dokumentacja ta opisuje wykonywanie procesu operacyjnego i nie jest dokumentacją księgową, ani podatkową. Współpraca z innymi zespołami ma charakter organizacyjny i procesowy. Dotyczy wymiany informacji, uzgadniania danych, wyjaśniania kwestii związanych z realizowanymi procesami oraz zapewnienia prawidłowego przepływu informacji. Współpraca polega na przekazywaniu informacji o brakujących plikach, błędach importu, niedopasowanych transakcjach, niezgodnościach danych i statusie rekonsyliacji; uzyskiwaniu brakujących danych koniecznych do wykonania uzgodnienia; przekazywaniu identyfikatorów transakcji, kwot, walut, dat i opisów potrzebnych do dalszej analizy oraz potwierdzaniu, czy zgłoszona rozbieżność została wyjaśniona. Nie kieruje Pani pracą pracowników innych zespołów, nie wydaje Pani im poleceń służbowych, nie ustala Pani ich celów, nie dokonuje Pani ich oceny i nie wykonuje Pani wobec nich czynności pracodawcy. W ramach świadczonych usług nie wykonuje Pani usług doradztwa podatkowego, prawnego, finansowego, ani doradztwa związanego z zarządzaniem. Nie przygotowuje Pani opinii, ani rekomendacji dotyczących sposobu finansowania działalności, polityki finansowej, strategii przedsiębiorstwa, inwestowania środków, prowadzenia ksiąg, rozliczeń podatkowych lub zarządzania personelem. Pani czynności polegają na analizie, weryfikacji i uporządkowaniu danych, przygotowywaniu raportów i zestawień, dokumentowaniu procesów oraz wskazywaniu możliwych usprawnień. Gdy stwierdza Pani powtarzający się błąd techniczny, brak danych albo etap wymagający manualnej obsługi, przekazuje Pani informację o tym fakcie do zespołu odpowiedzialnego za proces. Nie opracowuje Pani strategii biznesowej, ani modelu zarządzania dla kontrahenta. Do wykonywania opisanych usług wykorzystuje Pani umiejętność analizy i porównywania danych, pracy z arkuszami kalkulacyjnymi, obsługi narzędzi do rekonsyliacji, pracy z plikami transakcyjnymi, weryfikacji kompletności danych, identyfikowania różnic między rekordami, wykonywania ręcznego dopasowania transakcji, klasyfikowania wyjątków zgodnie z procedurą, przygotowywania raportów operacyjnych, aktualizowania dokumentacji procesowej oraz komunikowania rozbieżności zespołom odpowiedzialnym za ich dalsze wyjaśnienie. Wykorzystanie tych umiejętności służy wykonaniu czynności operacyjnych opisanych we wniosku i nie polega na świadczeniu profesjonalnego doradztwa finansowego, podatkowego, prawnego lub zarządczego. Na moment składania uzupełnienia nie posiadała Pani odrębnej klasyfikacji PKWiU wydanej przez właściwy organ.

Należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Dokonując zatem analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), Zasady metodyczne do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU 2015) oraz Wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015 r.

Stosownie do pkt 5.3.2 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON przez podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

Zgodnie z pkt 7.4 ww. Zasad metodycznych, zaklasyfikowanie określonego produktu wg PKWiU 2015 należy określać możliwie jak najbardziej szczegółowo, tj. za pomocą grupowań końcowych. W przypadku, gdy dokonane zaklasyfikowanie jest zbyt szczegółowe dla potrzeb użytkowników, można wówczas ustalić mniej szczegółowe, posługując się grupowaniem macierzystym odpowiedniego poziomu.

Natomiast w pkt 7.6.2 ww. Zasad metodycznych wskazano, że gdy przeprowadzona analiza opisu wykonywanych czynności wskazuje na możliwość zaliczenia usługi do dwóch lub kilku grupowań, należy przyjąć następujące reguły klasyfikowania, z tym jednak, że porównywać można jedynie grupowania tego samego poziomu hierarchicznego:

-    grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności, powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny,

-    usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, której nie można zaklasyfikować zgodnie ze wskazanym sposobem, powinna być zaklasyfikowana jak usługa, która nadaje całości zasadniczy charakter,

-    usługę, której nie można zaklasyfikować zgodnie z (tiret 1, 2) należy zaklasyfikować w grupowaniu odpowiednim dla usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.

I tak, z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015 wynika, że w sekcji J zawarty jest m.in. dział PKWiU 63 „USŁUGI W ZAKRESIE INFORMACJI”, który obejmuje:

-     działalność wyszukiwarek portali internetowych,

-     przetwarzanie danych,

-     działalność hostingu,

-     pozostałą działalność związaną głównie z dostarczaniem informacji.

W dziale tym zawiera się klasa PKWiU 63.11 „USŁUGI PRZETWARZANIA DANYCH; USŁUGI ZARZĄDZANIA STRONAMI INTERNETOWYMI (HOSTING) I PODOBNE USŁUGI”.

Klasa PKWiU 63.11 „Usługi przetwarzania danych; usługi zarządzania stronami internetowymi (hosting) i podobne usługi” obejmuje m.in. kategorię PKWiU 63.11.1 „Usługi przetwarzania danych; usługi zarządzania stronami internetowym (hosting) oraz pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych”, która obejmuje następujące pozycje:

-        63.11.11.0 „Usługi przetwarzania danych”;

-        63.11.12.0 „Usługi zarządzania stronami internetowymi (hosting)”;

-        63.11.13.0 „Usługi w zakresie udostępniania oprogramowania użytkowego”;

-        63.11.19.0 „Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych”.

Zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług grupowanie PKWiU 63.11.11.0 „Usługi przetwarzania danych” obejmuje:

-    usługi przetwarzania danych, włączając kompletną obróbkę i specjalistyczne raporty z danych dostarczonych przez klienta lub zapewnienie automatycznego przetwarzania danych oraz wprowadzania danych, włącznie z prowadzeniem bazy danych.

W tym miejscu podkreślić trzeba, że w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ustawodawca posłużył się oznaczeniem „ex” przy symbolu PKWiU 63.11.1., co oznacza, że stawka ryczałtu 15% wymieniona w tym przepisie nie ma zastosowania do wszystkich usług objętych tą kategorią, a jedynie do tych, które są usługami przetwarzania danych. Zatem dla usług przetwarzania danych, które mieszczą się w kategorii 63.11.1 (niezależnie od ich szczegółowego zakwalifikowania do danego grupowania w ramach tej kategorii), ustawodawca przewidział 15% stawkę ryczałtu.

Analizując zatem przedstawiony opis sprawy, w szczególności zakres świadczonych usług, powołane przepisy prawa oraz wskazane wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015 stwierdzam, że usługi będące przedmiotem wniosku, wpisują się w zakres usług objętych grupowaniem PKWiU 63.11.11.0 „Usługi przetwarzania danych”. Wskazała Pani bowiem w opisie sprawy, że w ramach świadczonych usług pracuje Pani na danych dotyczących właściwego okresu, pozyskuje Pani pliki i dane wymagane do wykonania rekonsyliacji z systemów, folderów roboczych i źródeł udostępnionych przez kontrahenta, sprawdza Pani, czy wymagane pliki są dostępne, czy dotyczą prawidłowej daty, czy mają oczekiwany format i czy są kompletne, umieszcza lub importuje Pani dane do narzędzi służących do rekonsyliacji, zgodnie z procedurą kontrahenta, sprawdza Pani status importu i potwierdza, czy dane zostały poprawnie wczytane; w razie błędu zapisuje Pani informację o błędzie i przekazuje ją Pani do zespołu odpowiedzialnego za jego usunięcie, uruchamia Pani procesy automatycznego dopasowywania danych w narzędziu rekonsyliacyjnym i sprawdza Pani wynik ich wykonania, porównuje Pani dane odnoszące się do tej samej operacji, pochodzące z systemu operacyjnego kontrahenta, danych dostawcy płatności, danych bankowych albo innych źródeł wskazanych w procedurze danego procesu, dopasowuje Pani odpowiadające sobie rekordy na podstawie cech transakcji dostępnych w danym procesie, takich jak data, kwota, waluta, identyfikator transakcji, identyfikator zewnętrzny, opis transakcji lub referencja płatności, analizuje Pani pozycje, które po automatycznym dopasowaniu pozostają nierozliczone i sprawdza Pani przyczynę braku zgodności na poziomie dostępnych danych, wykonuje Pani ręczne dopasowanie rekordów, jeżeli dane potwierdzają, że dotyczą tej samej operacji, a reguła automatyczna nie dokonała dopasowania, klasyfikuje Pani pozycje nierozliczone do właściwych kategorii operacyjnych przewidzianych w procesie, w tym rozróżnia Pani pozycje oczekujące, zwroty, odrzucone transakcje, transfery wewnętrzne, duplikaty, pozycje techniczne i inne kategorie zdefiniowane w procedurze kontrahenta, w procesie porównuje Pani dane pochodzące z systemu operacyjnego z odpowiadającymi im danymi bankowymi; przypisuje Pani niedopasowane pozycje do kategorii zgodnych z walutą i statusem transakcji oraz sprawdza Pani, czy po wykonaniu uzgodnienia pozostają materialne rozbieżności. Sprawdza Pani również prawidłowość ujęcia zwrotów i return-of-funds, wykonuje Pani ręczne uzgodnienia pozycji pozostających po automatycznym dopasowaniu oraz klasyfikuje Pani pozycje, które nie stanowią rzeczywistej ekspozycji wypłatowej, porównuje Pani dane dotyczące pozycji (...), ruchów transakcyjnych i danych bankowych, sprawdza Pani zgodność raportowanych sald i przepływów na poziomie operacyjnym oraz identyfikuje Pani różnice wymagające dalszego wyjaśnienia przez właściwy zespół, porównuje Pani kwoty zagregowane i partie transakcji z odpowiadającymi im danymi bankowymi, gdy dany proces jest prowadzony na poziomie partii, identyfikuje Pani brakujące, zduplikowane, nieprawidłowo sklasyfikowane albo techniczne rekordy, które wpływają na wynik rekonsyliacji, aktualizuje Pani status pozycji w narzędziach i plikach kontrolnych po zakończeniu analizy, przekazuje Pani zespołom odpowiedzialnym za dany obszar informacje o nierozwiązanych rozbieżnościach wraz z danymi potrzebnymi do ich dalszego wyjaśnienia, aktualizuje Pani pliki kontrolne i rejestry służące do śledzenia, czy dana rozbieżność została już zgłoszona, jest nadal analizowana albo została zamknięta, przygotowuje Pani operacyjne zestawienia wyników rekonsyliacji, obejmujące status procesu, liczbę i wartość pozycji uzgodnionych, liczbę i wartość pozycji pozostających bez uzgodnienia, status rozbieżności oraz informacje potrzebne do dalszego monitorowania, zapisuje Pani wymagane dowody wykonania procesu, takie jak statusy importów, wyniki dopasowania, eksporty danych, pliki kontrolne i potwierdzenia zamknięcia procesu, aktualizuje Pani dokumentację opisującą kolejność czynności, źródła danych, sposób wykonania kontroli, sposób klasyfikacji rozbieżności i sposób dokumentowania zakończenia procesu, zgłasza Pani zauważone problemy techniczne lub procesowe do zespołu odpowiedzialnego za ich naprawę. Ponadto, jak wskazała Pani w opisie sprawy – rezultatem Pani usług są uzgodnione dane operacyjne, zidentyfikowane i sklasyfikowane rozbieżności, zaktualizowane statusy procesu, raporty operacyjne oraz dokumentacja wykonania kontroli. Zatem wykonywane przez Panią czynności polegające na m.in. pobieraniu przez Panią plików, sprawdzaniu ich formatów, daty, spójności i kompletności, importowaniu ich do narzędzi, uruchamianiu procesów automatycznego dopasowywania i weryfikowanie statusu wczytania danych, czy też dopasowywaniu rekordów na podstawie sztywnych cech transakcji (data, kwota, waluta, identyfikator) wpisują się w przestawiony wyżej zakres grupowania.

W związku z powyższym, odnosząc się do opisanych przez Panią usług, w kontekście przedstawionej analizy wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015 oraz grupowania PKWiU 63.11.11.0 „Usługi przetwarzania danych” stwierdzam, że usługi te wpisują się w dyspozycję art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który przewiduje stawkę opodatkowania w wysokości 15% dla usług przetwarzania danych – PKWiU ex 63.11.1. W konsekwencji, dla Pani przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług przetwarzania danych zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu w wysokości 15% określona w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pani stanowiska – stawka 8,5%.

Zatem opisane przez Panią usługi operacyjnego wsparcia procesów finansowych związanych z uzgadnianiem danych transakcyjnych oraz monitorowaniem prawidłowości przepływów finansowych, które wpisują się w przedstawiony wyżej zakres grupowania PKWiU 63.11.11.0 „Usługi przetwarzania danych”, podlegają opodatkowaniu 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wobec powyższego Pani stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaklasyfikowanie do odpowiedniego grupowania PKWiU zostało przeprowadzone wyłącznie na potrzeby ustalenia właściwej stawki zryczałtowanego podatku dochodowego. Zgodnie bowiem z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta, względnie usługodawcy [pkt 7.3 załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676)].

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·     Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·     Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)    z zastosowaniem art. 119a;

2)    w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)    z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·         Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·       w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·       w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Źródło: system EUREKA Ministerstwa Finansów (Krajowa Informacja Skarbowa) ↗. Dokument urzędowy — nie stanowi przedmiotu prawa autorskiego (art. 4 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

Interpretacja indywidualna chroni wyłącznie wnioskodawcę, któremu została wydana, i tylko w zakresie, w jakim stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe odpowiada opisowi z wniosku. Dla innych podatników ma charakter informacyjny.

Interpretacja a sytuacja podatnika

Stanowisko organu przedstawione w interpretacji dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku. Ocena, czy odnosi się ono do sytuacji innego podatnika, wymaga analizy jego dokumentów — w ramach obsługi księgowej zajmuje się tym biuro.