0112-KDSL1-1.4011.616.2026.3.DS
Ryczałt i stawka ryczałtu dla usług sklasyfikowanych PKWiU 74.90.19.0 - inspektor RODO.
- Sygnatura
- 0112-KDSL1-1.4011.616.2026.3.DS
- Rodzaj dokumentu
- Interpretacja indywidualna
- Data wydania
- Organ
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- Status
- Aktualna
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 lipca 2026 r. wpłynął Pana wniosek z 28 lipca 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 września 2026 r. (wpływ 2 września 2026 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca, prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Działalność została zarejestrowana w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) z datą rozpoczęcia przypadającą na dzień (…) kwietnia 2025 r. Wnioskodawca posiada numer NIP oraz REGON. Stałe miejsce wykonywania działalności oraz adres do doręczeń znajduje się w A.
Zgodnie z wpisem w CEIDG, zakres działalności obejmuje m.in.: 70.20.Z – Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (przeważająca działalność); 85.59.D – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji; 69.10.Z – Działalność prawnicza.
Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca dokonuje rozliczenia podatku dochodowego z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej z zastosowaniem tej formy opodatkowania.
Od początku prowadzenia działalności, tj. od kwietnia 2025 r., Wnioskodawca współpracuje z głównym klientem: B (Polska) Sp. z o.o. (dalej: „Kontrahent”). Współpraca odbywa się za pośrednictwem agencji C sp. z o.o. W ramach tej umowy Wnioskodawca świadczy usługi z zakresu (…) oraz ochrony danych osobowych (…), które w swojej strukturze i charakterze odpowiadają funkcjom operacyjnym Inspektora Ochrony Danych (dalej: „Usługi”). Usługi te są świadczone w sposób ciągły, a rozliczenie następuje co miesiąc na podstawie liczby przepracowanych godzin.
Szczegółowy zakres czynności wykonywanych na rzecz Kontrahenta obejmuje:
· Wsparcie operacyjne narzędzi IT: przeprowadzanie użytkowników biznesowych przez proces korzystania z narzędzia (…) oraz nadzór nad poprawnością wprowadzania danych.
· Celem wyjaśnienia Wnioskodawca wskazuje, że narzędzie (…) zostało stworzone na potrzeby wewnętrzne grupy X według wytycznych Inspektorów Ochrony Danych grupy X, którzy sprawują nad nim nadzór merytoryczny.
· Zarządzanie ryzykiem (…): Przeprowadzanie ocen prywatności w procesach operacyjnych w celu identyfikacji i mitygacji ryzyk.
· Wsparcie projektowe: Doradztwo merytoryczne dla kierowników projektów w zakresie wdrażania inicjatyw dotyczących prywatności.
· Pełnienie roli eksperta przedmiotowego (…): Działanie jako globalny ekspert w zakresie przepisów o ochronie danych (np. RODO, (…)), ale w ujęciu zgodności procesowej (…), a nie świadczenia pomocy prawnej sensu stricto.
· Edukacja i szkolenia: Opracowywanie materiałów edukacyjnych oraz prowadzenie szkoleń dla pracowników organizacji.
· Analiza luk (…): Monitorowanie zgodności z przepisami i koordynowanie programów naprawczych w odpowiedzi na zidentyfikowane niedociągnięcia.
· Standardy i procedury: Wspieranie tworzenia i utrzymywania standardów danych oraz kontroli ochrony danych w skali globalnej.
Wnioskodawca podkreśla, że powyższe czynności mają charakter techniczno-operacyjny i administracyjny (zapewnienie zgodności procesów wewnątrz korporacji), a nie charakter doradztwa strategicznego w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem.
Powyższe czynności mieszczą się w ramach PKWiU 74.90.19.0. Wnioskodawca wskazuje, że obok głównej współpracy z Kontrahentem incydentalnie wykonywał również zlecenia o charakterze stricte prawnym na rzecz innych podmiotów. Zlecenia te obejmowały przygotowywanie i weryfikację umów, sporządzanie pism procesowych oraz opinii prawnych, a także weryfikację dokumentacji prawnej publikowanej na stronach internetowych. Czynności te pozostawały całkowicie odrębne od usług świadczonych na rzecz Kontrahenta, charakteryzowały się odmiennym przedmiotem oraz były rozliczane niezależnie.
Przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia tych usług Wnioskodawca kwalifikował jako przychody z usług prawniczych (doradczych) i opodatkowywał ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 15%.
Wnioskodawca zaznacza, że zakres wpisów PKD ma charakter ewidencyjny i nie przesądza o rzeczywistym charakterze usług świadczonych na rzecz Kontrahenta, które zostały szczegółowo opisane powyżej.
Ponadto, pismem uzupełniającym z 2 września 2026 r. odpowiadając na pytania organu doprecyzował Pan opis sprawy o następujące informacje:
1) czy posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.)?
Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 i 1a ustawy o PIT.
2) czy złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego – zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.)?
Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego w ustawowym terminie zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.).
3) czy w okresie, którego dotyczy wniosek, w odniesieniu do Pana zachowane zostaną warunki zawarte w art. 6 ust. 4 ww. ustawy?
Odpowiedź: Tak, w okresie, którego dotyczy wniosek, w odniesieniu do Wnioskodawcy zachowane zostaną warunki zawarte w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (przychody w roku poprzedzającym nie przekroczyły 2 000 000 euro).
4) czy w okresie, którego dotyczy wniosek do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Nie, w okresie, którego dotyczy wniosek, do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
5) jakie dokładnie czynności/zadania wykonuje Pan w ramach usług z zakresu (…) oraz ochrony danych osobowych (…), które w swojej strukturze i charakterze odpowiadają funkcjom operacyjnym Inspektora Ochrony Danych (dalej: „Usługi”), które to usługi obejmują:
· Wsparcie operacyjne narzędzi IT: przeprowadzanie użytkowników biznesowych przez proces korzystania z narzędzia (…) oraz nadzór nad poprawnością wprowadzania danych. Celem wyjaśnienia wskazał Pan, że narzędzie (…) zostało stworzone na potrzeby wewnętrzne grupy X według wytycznych Inspektorów Ochrony Danych grupy X, którzy sprawują nad nim nadzór merytoryczny;
· Zarządzanie ryzykiem (…): przeprowadzanie ocen prywatności w procesach operacyjnych w celu identyfikacji i mitygacji ryzyk;
· Wsparcie projektowe: doradztwo merytoryczne dla kierowników projektów w zakresie wdrażania inicjatyw dotyczących prywatności;
· Pełnienie roli eksperta przedmiotowego (…): działanie jako globalny ekspert w zakresie przepisów o ochronie danych (np. RODO, (…)), ale w ujęciu zgodności procesowej (…), a nie świadczenia pomocy prawnej sensu stricto;
· Edukacja i szkolenia: opracowywanie materiałów edukacyjnych oraz prowadzenie szkoleń dla pracowników organizacji;
· Analiza luk (…): monitorowanie zgodności z przepisami i koordynowanie programów naprawczych w odpowiedzi na zidentyfikowane niedociągnięcia;
· Standardy i procedury: wspieranie tworzenia i utrzymywania standardów danych oraz kontroli ochrony danych w skali globalnej.
Należało opisać charakter tych czynności/zadań, tj. wskazać:
- na czym konkretnie polegają i czego dotyczą,
- jaki jest ich zakres, co jest ich przedmiotem
- co jest ich efektem (rezultatem) oraz
- w jaki sposób efekty (rezultaty) Pana usług są wykorzystywane przez klienta?
Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do wszystkich ww. czynności.
Odpowiedź: Wnioskodawca pragnie podkreślić, że świadczone Usługi z zakresu (…) mają charakter weryfikacyjny, audytowy i techniczno-operacyjny, oparty na ustandaryzowanych procedurach (…).
· Wsparcie operacyjne narzędzi IT (…):
- Na czym polega i czego dotyczy: Nawigacja techniczna użytkowników biznesowych po platformie IT (…) oraz zasilanie bazy danych.
- Zakres i przedmiot: Walidacja wprowadzanych danych pod kątem wymogów technicznych narzędzia.
- Efekt: Prawidłowo utworzony rekord w systemie, stanowiącym Rejestr Czynności Przetwarzania (wymóg z art. (…) RODO).
- Wykorzystanie przez klienta: Utrzymanie spójności i integralności ("czystości") bazy danych niezbędnej do celów sprawozdawczych.
· Zarządzanie ryzykiem (…):
- Na czym polega i czego dotyczy: Mapowanie procesów biznesowych i operacyjnych (np. wdrażanie systemów HR) pod kątem zgodności z technicznymi wymogami bezpieczeństwa informacji.
- Zakres i przedmiot: Zestawianie planowanej architektury procesu z wymogami bezpieczeństwa.
- Efekt: Generowanie ustandaryzowanych raportów/metryk oceny ryzyka.
- Wykorzystanie przez klienta: Narzędzie analityczne wspierające kierownictwo w podejmowaniu decyzji o architekturze wdrażanych systemów IT.
· Wsparcie projektowe:
- Na czym polega i czego dotyczy: Walidacja obecnych i planowanych zabezpieczeń z pożądanym stanem opartym na matrycach procedur przygotowanych przez nadrzędnych Inspektorów Ochrony Danych.
- Zakres i przedmiot: Dobieranie w systemie odpowiednich, w 100% ustandaryzowanych środków technicznych i organizacyjnych na podstawie deklaracji kierowników projektów (PM). Weryfikacja obecności (audyt) formularzy i klauzul oraz informowanie o stwierdzonych brakach bez uprawnień decyzyjnych (ostateczna treść zależy od działu prawnego).
- Efekt: Instruktaż dla osób pełniących funkcję Project Managera w zakresie ustandaryzowanych wymagań operacyjnych.
- Wykorzystanie przez klienta: Standaryzacja realizowanych projektów zgodnie z odgórnie narzuconymi procedurami korporacyjnymi.
· Pełnienie roli eksperta przedmiotowego (…):
- Na czym polega i czego dotyczy: Audytowanie procesów operacyjnych w oparciu o szeroki, stale aktualizowany zbiór procedur (…) dostarczony przez klienta.
- Zakres i przedmiot: Subsumpcja zjawisk biznesowych pod konkretne, ustandaryzowane środki zaradcze wymagane przez globalne ramy prywatności, co ułatwia rejestrację tych procesów w dedykowanych narzędziach informatycznych.
- Efekt: Zapewnienie operacyjnej zgodności (…) na poziomie mikro.
- Wykorzystanie przez klienta: Płynne wdrażanie globalnych standardów ochrony danych na niższych szczeblach organizacyjnych bez angażowania za każdym razem zewnętrznych kancelarii prawnych.
· Edukacja i szkolenia:
- Na czym polega i czego dotyczy: Oddolne podnoszenie świadomości pracowników operacyjnych.
- Zakres i przedmiot: Instruktaż dotyczący poruszania się po obsługiwanych platformach IT oraz higieny danych (np. zasady bezpiecznego korzystania z systemów).
- Efekt i wykorzystanie: Zwiększenie kompetencji cyfrowych i bezpieczeństwa w codziennej pracy personelu klienta.
· Analiza luk (…):
- Na czym polega i czego dotyczy: (…) weryfikacja adekwatności procesów z (…). Ponadto, w ramach zdarzeń przyszłych: operacyjne wsparcie w przeglądzie polityk przetwarzania danych i bezpieczeństwa informacji, opiniowanie realizowanych praw dostępu przez podmioty danych, przygotowywanie raportów dla kadry kierowniczej.
- Zakres i przedmiot: Identyfikacja rozbieżności między globalnym frameworkiem a lokalnymi standardami wdrażanymi przez biznes.
- Efekt i wykorzystanie: Powstawanie rejestru rozbieżności, na podstawie którego osoby pełniące funkcję Project Managera planują zadania korygujące.
· Standardy i procedury:
- Na czym polega i czego dotyczy: Opracowywanie wtórnych instrukcji technicznych (…) oraz testowanie środowiska (…) (przedprodukcyjnego) dla wewnętrznych narzędzi IT (…).
- Zakres i przedmiot: Tworzenie instrukcji obsługi („jak otworzyć narzędzie”, „jak skontaktować się z weryfikatorem”) oraz zgłaszanie błędów oprogramowania (bugów).
- Efekt i wykorzystanie: Usprawnienie procesów on-boardingu nowych użytkowników systemów wewnętrznych klienta.
6) czy formalnie pełni Pan funkcję Inspektora Ochrony Danych na rzecz Kontrahenta, czy też wykonuje Pan jedynie czynności wspierające osoby pełniące tę funkcję?
Odpowiedź: Funkcja IOD – stan faktyczny – obecnie Wnioskodawca nie pełni formalnie funkcji Inspektora Ochrony Danych, a jedynie wykonuje czynności operacyjnie wspierające osoby pełniące te funkcję.
7) czy:
- usługi świadczone przez Pana, wykonywane są pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
- wykonując te czynności, ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością;
- odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności podejmowanych przez Pana oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi Pan, czy zlecający wykonanie tych czynności?
Odpowiedź: Samodzielność i ryzyko:
- Nie, usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego. Zgodnie z zawartą umową współpracy typu B2B, Wnioskodawca nie ma stałych godzin świadczenia usług i wykonuje je w pełni samodzielnie, określając czas i dynamikę pracy w sposób najbardziej odpowiadający celowi umowy, bez bezpośredniego nadzoru.
- Tak, wykonując te czynności, Wnioskodawca w pełni ponosi ryzyko gospodarcze. Potwierdzeniem tego są m.in. klauzule przewidujące rygorystyczne kary umowne nałożone na Wnioskodawcę (np. rzędu dziesiątek czy setek tysięcy złotych) w przypadku naruszenia warunków poufności, zakazu konkurencji czy utraty klienta.
- Zgodnie z przepisami prawa cywilnego, odpowiedzialność wobec osób trzecich ponosi podmiot zlecający (Kontrahent), jednakże w ramach reżimu kontraktowego B2B umowa przewiduje pełny regres wobec Wnioskodawcy (obowiązek pokrycia w pełnej wysokości kosztów odszkodowań, zadośćuczynień czy kosztów obsługi prawnej w przypadku roszczeń z przyczyn leżących po stronie Wnioskodawcy).
8) w jaki sposób ustalane jest Pana wynagrodzenie? Czy Kontrahent płaci Panu osobne wynagrodzenie za każdą z wyświadczonych usług, czy też za całość usług wyświadczonych w danym okresie rozliczeniowym, objętych zawartą umową?
9) czy na fakturach miesięcznych wystawianych na rzecz Kontrahenta wyodrębnia Pan wynagrodzenie za każdą poszczególną usługę, czy też faktury są wystawiane za całość usług objętych zawartą umową wyświadczonych w danym okresie?
Odpowiedź: Zasady wynagradzania i fakturowania – wynagrodzenie Wnioskodawcy jest ustalane wyłącznie jako iloczyn poświęconych godzin oraz z góry ustalonej stawki godzinowej za całość usług wyświadczonych w danym okresie rozliczeniowym (miesiącu kalendarzowym). Kontrahent nie płaci osobnego wynagrodzenia za każdą pojedynczą czynność, lecz uiszcza jedno, łączne wynagrodzenie z tytułu świadczenia ogółu usług objętych umową współpracy.
Na fakturach miesięcznych wystawianych na rzecz Kontrahenta Wnioskodawca nie wyodrębnia wynagrodzenia za poszczególne czynności (tj. nie dzieli usług na godziny analizy, godziny szkoleń itp.).
Faktura zawiera jedną, zbiorczą pozycję (określaną z reguły kodem alfanumerycznym nadanym przez Kontrahenta dla danego projektu) dokumentującą całość usług w danym miesiącu.
10) czy prowadzi Pan ewidencję, która umożliwia Panu identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami ryczałtu?
Odpowiedź: Ewidencja – tak, Wnioskodawca prowadzi (za pośrednictwem profesjonalnego biura rachunkowego) ewidencję przychodów, która umożliwia bezproblemową identyfikację i wyodrębnienie rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami ryczałtu (np. oddzielenie przychodów ze świadczenia usług prawniczych opodatkowanych stawką 15% od przychodów z usług objętych stawką 8,5%).
Pytanie
Czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia Usług na rzecz Kontrahenta, opisanych w stanie faktycznym i wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, stanowią przychody z działalności usługowej, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, i w konsekwencji podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej stanowią przychody z działalności usługowej, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: RyczałtU), i podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Świadczone przez Wnioskodawcę Usługi polegają na zapewnianiu zgodności procesów przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych (RODO), przeprowadzaniu analiz ryzyka, opracowywaniu procedur wewnętrznych, prowadzeniu szkoleń oraz wspieraniu użytkowników biznesowych w zakresie narzędzi (…).
Usługi te mają charakter specjalistycznego doradztwa techniczno-regulacyjnego i nie stanowią usług prawniczych ani doradztwa w zakresie zarządzania. Koncentrują się na wdrażaniu rozwiązań organizacyjno-technicznych oraz zapewnieniu zgodności z regulacjami, a nie na świadczeniu pomocy prawnej, zastępstwie procesowym czy udzielaniu porad prawnych.
W konsekwencji, właściwym grupowaniem PKWiU dla tych usług jest 74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane. Usługi te nie mieszczą się ani w dziale 69 PKWiU (usługi prawnicze), ani w dziale 70 PKWiU (doradztwo związane z zarządzaniem).
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a RyczałtU, ryczałt wynosi 8,5% dla działalności usługowej, z wyłączeniem usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 i 3 RyczałtU (objętych wyższymi stawkami 15% lub 17%). Świadczone Usługi nie stanowią również wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 RyczałtU (Wnioskodawca nie wykonuje zawodu adwokata, radcy prawnego czy doradcy podatkowego).
Tym samym działalność ta podlega stawce podstawowej 8,5%, gdyż nie została zakwalifikowana do katalogu usług objętych wyższymi stawkami na mocy przepisów szczególnych.
Prawidłowość opodatkowania stawką 8,5% przychodów zaklasyfikowanych do PKWiU 74.90.19.0 potwierdza utrwalona linia interpretacyjna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in.:
· interpretacja indywidualna z dnia 22 maja 2025 r. (sygn. 0114-KDIP3-1.4011.194.2025.3.PT) – organ potwierdził stosowanie stawki 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a RyczałtU dla usług w grupowaniu PKWiU 74.90.19.0;
· interpretacja indywidualna z dnia 7 grudnia 2023 r. (sygn. 0115-KDST2- 2.4011.417.2023.3.PR) – organ wskazał, że przychody ze świadczenia usług z ugrupowań PKWiU 74.90.12.0 oraz 74.90.19.0 podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%;
· interpretacja indywidualna z dnia 17 lutego 2026 r. (sygn. 0115- KDST2-1.4011.675.2025.2.MR) – organ potwierdził, że usługi z obszaru ochrony danych osobowych i compliance (niebędące usługami prawniczymi ani doradztwem w zarządzaniu) mogą korzystać ze stawki 8,5%.
Podsumowując, z uwagi na opis stanu faktycznego, przepisy prawa oraz jednolite stanowisko organów podatkowych, przychody uzyskiwane ze świadczenia opisanych Usług stanowią przychody z działalności usługowej (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ryczałtu) i podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2026 r., poz. 592 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Natomiast z art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że użyte w ustawie:
Określenie „wolny zawód” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Podkreślić też należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że:
· Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
· Prowadzi Pan od kwietnia 2025 r. jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Stałe miejsce wykonywania działalności oraz adres do doręczeń znajduje się w A.
· Zgodnie z wpisem w CEIDG, zakres działalności obejmuje m.in.: 70.20.Z – Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (przeważająca działalność); 85.59.D – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji; 69.10.Z – Działalność prawnicza.
· Uzyskiwane przez Pana przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Dokonuje Pan rozliczenia podatku dochodowego z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej z zastosowaniem tej formy opodatkowania.
· Złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego w ustawowym terminie zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
· W okresie, którego dotyczy wniosek, w odniesieniu do Pana zachowane zostaną warunki zawarte w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (przychody w roku poprzedzającym nie przekroczyły 2 000 000 euro) oraz nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
· Od początku prowadzenia działalności, współpracuje Pan z głównym klientem (dalej: „Kontrahent”). Współpraca odbywa się za pośrednictwem agencji. W ramach tej umowy świadczy Pan usługi z zakresu (…) oraz ochrony danych osobowych (…), które w swojej strukturze i charakterze odpowiadają funkcjom operacyjnym Inspektora Ochrony Danych (dalej: „Usługi”). Usługi te są świadczone w sposób ciągły, a rozliczenie następuje co miesiąc na podstawie liczby przepracowanych godzin.
· Szczegółowy zakres czynności wykonywanych na rzecz Kontrahenta obejmuje:
- Wsparcie operacyjne narzędzi IT: przeprowadzanie użytkowników biznesowych przez proces korzystania z narzędzia (…) oraz nadzór nad poprawnością wprowadzania danych;
- Celem wyjaśnienia wskazuje Pan, że narzędzie (…) zostało stworzone na potrzeby wewnętrzne grupy X według wytycznych Inspektorów Ochrony Danych grupy X, którzy sprawują nad nim nadzór merytoryczny;
- Zarządzanie ryzykiem (…): Przeprowadzanie ocen prywatności w procesach operacyjnych w celu identyfikacji i mitygacji ryzyk;
- Wsparcie projektowe: Doradztwo merytoryczne dla kierowników projektów w zakresie wdrażania inicjatyw dotyczących prywatności;
- Pełnienie roli eksperta przedmiotowego (…): Działanie jako globalny ekspert w zakresie przepisów o ochronie danych (np. RODO, (…)), ale w ujęciu zgodności procesowej (…), a nie świadczenia pomocy prawnej sensu stricto;
- Edukacja i szkolenia: Opracowywanie materiałów edukacyjnych oraz prowadzenie szkoleń dla pracowników organizacji;
- Analiza luk (…): Monitorowanie zgodności z przepisami i koordynowanie programów naprawczych w odpowiedzi na zidentyfikowane niedociągnięcia;
- Standardy i procedury: Wspieranie tworzenia i utrzymywania standardów danych oraz kontroli ochrony danych w skali globalnej.
- Ponadto, w piśmie z 2 września 2026 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku szczegółowo opisał Pan charakter wykonywanych usług, tj. wskazał: na czym polegają i czego dotyczą, jaki jest ich zakres i przedmiot, co jest ich efektem (rezultatem) oraz w jaki sposób Kontrahent wykorzystuje efekty Pana czynności.
- Podkreśla Pan, że powyższe czynności mają charakter techniczno-operacyjny i administracyjny (zapewnienie zgodności procesów wewnątrz korporacji), a nie charakter doradztwa strategicznego w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem ponadto świadczone usługi z zakresu (…) mają charakter weryfikacyjny, audytowy i techniczno-operacyjny, oparty na ustandaryzowanych procedurach (…).
- Powyższe czynności mieszczą się w ramach PKWiU 74.90.19.0.
- Obok głównej współpracy z Kontrahentem incydentalnie wykonywał Pan również zlecenia o charakterze stricte prawnym na rzecz innych podmiotów. Zlecenia te obejmowały przygotowywanie i weryfikację umów, sporządzanie pism procesowych oraz opinii prawnych, a także weryfikację dokumentacji prawnej publikowanej na stronach internetowych. Czynności te pozostawały całkowicie odrębne od usług świadczonych na rzecz Kontrahenta, charakteryzowały się odmiennym przedmiotem oraz były rozliczane niezależnie. Przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia tych usług kwalifikował Pan jako przychody z usług prawniczych (doradczych) i opodatkowywał ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 15%.
- Zakres wpisów PKD ma charakter ewidencyjny i nie przesądza o rzeczywistym charakterze usług świadczonych na rzecz Kontrahenta, które zostały szczegółowo opisane we wniosku i jego uzupełnieniu.
- Obecnie nie pełni Pan formalnie funkcji Inspektora Ochrony Danych, a jedynie wykonuje czynności operacyjnie wspierające osoby pełniące te funkcję.
- Świadczone przez Pana usługi nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego. Wykonując te czynności, w pełni ponosi Pan ryzyko gospodarcze. Zgodnie z przepisami prawa cywilnego, odpowiedzialność wobec osób trzecich ponosi podmiot zlecający (Kontrahent), jednakże w ramach reżimu kontraktowego B2B umowa przewiduje pełny regres wobec Pana (obowiązek pokrycia w pełnej wysokości kosztów odszkodowań, zadośćuczynień czy kosztów obsługi prawnej w przypadku roszczeń z przyczyn leżących po Pana stronie).
- Pana wynagrodzenie jest ustalane wyłącznie jako iloczyn poświęconych godzin oraz z góry ustalonej stawki godzinowej za całość usług wyświadczonych w danym okresie rozliczeniowym (miesiącu kalendarzowym). Kontrahent nie płaci osobnego wynagrodzenia za każdą pojedynczą czynność, lecz uiszcza jedno, łączne wynagrodzenie z tytułu świadczenia ogółu usług objętych umową współpracy. Na fakturach miesięcznych wystawianych na rzecz Kontrahenta nie wyodrębnia Pan wynagrodzenia za poszczególne czynności (tj. nie dzieli usług na godziny analizy, godziny szkoleń itp.). Faktura zawiera jedną, zbiorczą pozycję (określaną z reguły kodem alfanumerycznym nadanym przez Kontrahenta dla danego projektu) dokumentującą całość usług w danym miesiącu.
- Prowadzi Pan (za pośrednictwem profesjonalnego biura rachunkowego) ewidencję przychodów, która umożliwia bezproblemową identyfikację i wyodrębnienie rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami ryczałtu (np. oddzielenie przychodów ze świadczenia usług prawniczych opodatkowanych stawką 15% od przychodów z usług objętych stawką 8,5%).
- W wyrażonym przez Pana stanowisku, wskazuje Pan, że świadczone przez usługi polegają na zapewnianiu zgodności procesów przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych (RODO), przeprowadzaniu analiz ryzyka, opracowywaniu procedur wewnętrznych, prowadzeniu szkoleń oraz wspieraniu użytkowników biznesowych w zakresie narzędzi (…). Usługi te mają charakter specjalistycznego doradztwa techniczno-regulacyjnego i nie stanowią usług prawniczych ani doradztwa w zakresie zarządzania. Koncentrują się na wdrażaniu rozwiązań organizacyjno-technicznych oraz zapewnieniu zgodności z regulacjami, a nie na świadczeniu pomocy prawnej, zastępstwie procesowym czy udzielaniu porad prawnych. W konsekwencji, właściwym grupowaniem PKWiU dla tych usług jest 74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane.
W odniesieniu do powyższego, zauważyć należy, że jak wynika z cyt. art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.19.0 „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane” nie zostały objęte stawkami podatku wskazanymi pkt 1-4 oraz 6-8 art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy, w szczególności zakres świadczonych usług oraz wskazaną klasyfikację, jak również powołane przepisy prawa stwierdzam, że przychody osiągane przez Pana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia na rzecz Kontrahenta usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.19.0 „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane” podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji. Przyporządkowanie do wskazanej klasyfikacji zostało podane jako element opisu stanu faktycznego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r., poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja a sytuacja podatnika
Stanowisko organu przedstawione w interpretacji dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku. Ocena, czy odnosi się ono do sytuacji innego podatnika, wymaga analizy jego dokumentów — w ramach obsługi księgowej zajmuje się tym biuro.