Przejdź do treści

0112-KDSL1-1.4011.615.2026.2.MJ

Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług pośrednictwa w sprzedaży

Sygnatura
0112-KDSL1-1.4011.615.2026.2.MJ
Data wydania
Organ
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
Status
Aktualna


Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 lipca 2026 r. wpłynął Pana wniosek z 22 lipca 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 września 2026 r. (wpływ 1 września 2026 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od dnia (…) czerwca 2026 r. Działalność została zgłoszona pod kodem PKD 74.99.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Obecnie rozlicza Pan podatek dochodowy na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz prowadzi ewidencję osiąganych przychodów. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania przepisy wymienione w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Spełnia Pan warunki uprawniające do korzystania z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Przychody osiągane z prowadzonej działalności nie przekraczają limitu określonego w ustawie o ryczałcie, tj. 2 000 000 euro, i nie przewiduje Pan, aby taka sytuacja nastąpiła w przyszłości.

Obecnie świadczy Pan usługi wyłącznie na rzecz jednego kontrahenta posiadającego siedzibę w (…). Zakres wykonywanych przez Pana czynności polega na pośredniczeniu pomiędzy kontrahentem a potencjalnymi klientami, w szczególności klinikami, szpitalami, centrami wellness oraz prywatnymi gabinetami lekarskimi znajdującymi się w różnych krajach Europy.

Do Pana głównych obowiązków należy w szczególności:

‐       identyfikowanie potencjalnych klientów,

‐       nawiązywanie kontaktu z potencjalnymi klientami,

‐       organizowanie spotkań,

‐       prezentowanie usług oferowanych przez kontrahenta,

‐       prowadzenie rozmów sprzedażowych,

‐       wspieranie procesu sprzedaży usług kontrahenta.

Po doprowadzeniu do nawiązania współpracy pomiędzy kontrahentem a klientem może Pan uczestniczyć w utrzymywaniu kontaktu handlowego pomiędzy stronami. Czynności te polegają wyłącznie na ułatwianiu komunikacji pomiędzy kontrahentem a pozyskanym klientem oraz wspieraniu prawidłowego przebiegu współpracy. Nie stanowią one odrębnej usługi, lecz są naturalną konsekwencją wykonanych czynności pośrednictwa handlowego.

W przypadku pytań lub problemów klientów przekazuje Pan informacje odpowiednim osobom po stronie kontrahenta oraz wspiera Pan komunikację pomiędzy stronami. Czynności te mają charakter pomocniczy wobec podstawowej działalności polegającej na pozyskiwaniu klientów oraz wspieraniu procesu sprzedaży.

Nie jest Pan uprawniony do zawierania umów w imieniu kontrahenta. Ostateczna decyzja o zawarciu umowy oraz akceptacja warunków współpracy należą wyłącznie do kontrahenta.

Nie negocjuje Pan samodzielnie warunków handlowych z klientami. W przypadku zgłoszenia przez klienta propozycji zmiany warunków współpracy przekazuje Pan taką informację osobom decyzyjnym po stronie kontrahenta.

Nie świadczy Pan usług doradczych, konsultingowych ani zarządczych. Nie opracowuje Pan strategii biznesowych, nie zarządza  działalnością kontrahenta, nie podejmuje decyzji dotyczących kierunku rozwoju przedsiębiorstwa ani nie odpowiada za procesy operacyjne kontrahenta.

Otrzymuje Pan również wynagrodzenie prowizyjne uzależnione od sprzedaży testów wygenerowanej przez kliniki, w przypadku których uczestniczył Pan w procesie sprzedażowym. Wynagrodzenie prowizyjne stanowi element wynagrodzenia za wykonywane czynności pośrednictwa handlowego i nie jest wynagrodzeniem za odrębny rodzaj usług.

W zawartej z kontrahentem umowie Pana rola została określona jako „Broker”. Określenie to ma charakter opisowy i odpowiada faktycznemu zakresowi wykonywanych czynności, polegających na kojarzeniu kontrahenta z potencjalnymi klientami oraz wspieraniu procesu sprzedaży.

Klasyfikuje Pan świadczone usługi jako usługi pośrednictwa komercyjnego mieszczące się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego.

Świadczone przez Pana usługi polegają przede wszystkim na:

‐       kojarzeniu stron zainteresowanych współpracą gospodarczą,

‐       pozyskiwaniu klientów dla kontrahenta,

‐       wspieraniu procesu sprzedaży usług kontrahenta,

‐       ułatwianiu nawiązania i utrzymania współpracy pomiędzy kontrahentem a klientami.

Świadczone przez Pana usługi nie obejmują doradztwa gospodarczego, zarządzania przedsiębiorstwem, opracowywania strategii biznesowych, usług marketingowych ani innych usług stanowiących odrębny przedmiot działalności.

Ponadto pismem, które wpłynęło do mnie 1 września 2026 r., w odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu, doprecyzował Pan opis sprawy o następujące informacje:

1.     Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.) ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odpowiedź: Tak.

2.     Czy wymienione we wniosku usługi są/będą wykonywane przez Pana w Polsce czy w innym państwie?

Odpowiedź: Usługi są wykonywane przeze przez Pana w Polsce. Wykonuje Pan swoje usługi przy pomocy komputera oraz telefonu.

3.     Jeśli usługi są/będą wykonywane przez Pana w innym państwie, proszę wskazać, czy działalność gospodarcza w tym państwie będzie prowadzona przez Pana za pośrednictwem zakładu w rozumieniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Polską a tym państwem?

Odpowiedź: -

4.     W związku ze wskazaniem w opisie sprawy:

Do moich głównych obowiązków należy w szczególności:

- identyfikowanie potencjalnych klientów,

- nawiązywanie kontaktu z potencjalnymi klientami,

- organizowanie spotkań,

- prezentowanie usług oferowanych przez kontrahenta,

- prowadzenie rozmów sprzedażowych,

- wspieranie procesu sprzedaży usług kontrahenta.

proszę podać jakie dokładnie czynności/zadania wykonuje Pan w ramach świadczonych usług będących przedmiotem wniosku (zapytania). Proszę opisać charakter tych czynności/zadań, tj. wskazać na czym konkretnie polegają, czego dotyczą, co jest ich przedmiotem, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem (rezultatem). Wskazany opis należy odnieść do każdej z ww. czynności.

Odpowiedź: Do Pana głównych obowiązków należy w szczególności:

A.  Identyfikowanie potencjalnych klientów:

Samodzielnie identyfikuje Pan potencjalnych klientów dla Pana Kontrahenta, przeglądając artykuły branżowe, strony internetowe, informacje dotyczące wydarzeń oraz posty publikowane w mediach społecznościowych. Ostatecznym celem tych działań jest wzbudzenie zainteresowania potencjalnych klientów ofertą Kontrahenta oraz identyfikowanie potencjalnych możliwości biznesowych.

B.  Nawiązywanie kontaktu z potencjalnymi klientami

Kontaktuje się Pan z potencjalnymi klientami Pana Kontrahenta za pośrednictwem poczty elektronicznej, telefonu oraz (...). Wiadomości wysyłane przez Pana w imieniu Kontrahenta są wysyłane z adresu e-mail wykorzystującego domenę Pana Kontrahenta, który jest hostowany na jego serwerze. W imieniu Kontrahenta przesyła Pan również oferty handlowe drogą elektroniczną.

Ostatecznym celem tych działań jest ułatwienie zawarcia umowy pomiędzy Kontrahentem a klientem.

C. Organizowanie spotkań

W przypadku zainteresowania potencjalnego klienta dalszą rozmową, spotkania są organizowane telefonicznie lub online, za pośrednictwem narzędzi takich jak (…).

Ostatecznym celem tych działań jest poznanie potrzeb klientów, przedstawienie oferowanych usług oraz ułatwienie zawarcia umowy pomiędzy Kontrahentem a klientem.

D. Prezentowanie usług oferowanych przez Kontrahenta

Prezentuje Pan usługi na dwa sposoby: przesyła broszury drogą elektroniczną; podczas spotkania online udostępnia Pan ekran i przedstawia prezentację w programie (…).

Ostatecznym celem tych działań jest przedstawienie wartości oferowanych usług oraz ułatwienie zawarcia umowy pomiędzy Kontrahentem a klientem.

E.  Prowadzenie rozmów sprzedażowych

W przypadku gdy klient wyraża chęć współpracy z Kontrahentem, przesyła Pan mu umowę do podpisania. Umowa została przygotowana przez Kontrahenta. Jeżeli którekolwiek z jej postanowień jest niejasne, mogą odbyć się dodatkowe rozmowy za pośrednictwem poczty elektronicznej, telefonu lub podczas spotkania online.

Ostatecznym celem tych działań jest uzgodnienie warunków współpracy oraz doprowadzenie do nawiązania współpracy pomiędzy Kontrahentem a klientem.

F.  Wspieranie procesu sprzedaży usług Kontrahenta

Przedstawia Pan usługi oraz koordynuje działania i komunikację pomiędzy Kontrahentem a potencjalnymi klientami. Wspierając proces sprzedażowy po podpisaniu umowy przesyła Pan klientom drogą elektroniczną informacje oraz materiały dotyczące korzystania z usług.

Ostatecznym celem tych działań jest zapewnienie prawidłowej i skutecznej współpracy zawodowej pomiędzy Kontrahentem a klientem.

5.  Co konkretnie jest przedmiotem sprzedaży kontrahenta na rzecz pozyskanych przez Pana klientów (klinik, szpitali, centrów wellness i prywatnych gabinetów lekarskich)?

Odpowiedź: Przedmiotem sprzedaży Kontrahenta na rzecz klientów pozyskanych w wyniku Pana działań są usługi badań krwi oraz powiązane z nimi usługi diagnostyki laboratoryjnej.

W szczególności usługi oferowane przez Kontrahenta obejmują laboratoryjne badania krwi wykonywane dla pacjentów klinik, szpitali, centrów wellness, prywatnych gabinetów medycznych oraz innych podmiotów działających w sektorze ochrony zdrowia lub z nim związanych. (…).

6.  W jaki sposób ustalane jest całe wynagrodzenie za świadczone przez Pana czynności na rzecz kontrahenta? Jakie składniki obejmuje to wynagrodzenie?

Odpowiedź: Pana wynagrodzenie ustalane jest na podstawie ilości godzin poświęconych na pośrednictwo pomiędzy kontrahentem a jego potencjalnymi klientami oraz na podstawie prowizji od zawartych umów pomiędzy kontrahentem a jego klientami.

7.  Czy sprzedaż produktów (usług) kontrahenta dokonywana jest na rzecz podmiotów prowadzących sprzedaż hurtową, detaliczną, czy też klienci są ich ostatecznymi odbiorcami?

Odpowiedź: Sprzedaż usług kontrahenta nie jest dokonywana na rzecz podmiotów prowadzących sprzedaż hurtową, detaliczną. Usługi wykonywane przez kontrahenta to usługi badań krwi oraz powiązane z nimi usługi diagnostyki laboratoryjnej na zlecenie klientów: klinik, szpitali, centrów wellness i prywatnych gabinetów lekarskich. Pośredniczy Pan w nawiązywaniu umów pomiędzy kontrahentem, który wykonuje badania krwi a jego klientami.

8.  Czy oprócz opisanej we wniosku działalności uzyskuje/będzie Pan uzyskiwał w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakiego tytułu. Ponadto należy wskazać, czy prowadzi/będzie Pan prowadzić ewidencję, która umożliwia/umożliwi Panu identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami ryczałtu?

Odpowiedź: Nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Prowadzi Pan właściwą ewidencję przychodów, która w przypadku - jeżeli takie wystąpią - pozwoli zidentyfikować rodzaje przychodów opodatkowane różnymi stawkami ryczałtu.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku potwierdził Pan, że wniosek odnosi się do stanu faktycznego – usługi te są przez Pana aktualnie wykonywane.

Pytanie

Czy do przychodów ze świadczonych w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej usług pośrednictwa komercyjnego, opisanych we wniosku, osiąganych w roku podatkowym 2026 oraz w latach kolejnych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, właściwa jest stawka 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem przychody uzyskiwane z opisanych usług powinny podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Świadczone przeze Pana usługi mają charakter pośrednictwa komercyjnego i polegają na pozyskiwaniu klientów dla kontrahenta, kojarzeniu stron zainteresowanych współpracą, wspieraniu procesu sprzedaży oraz ułatwianiu współpracy pomiędzy przedsiębiorcami.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, przychody z działalności usługowej, dla której ustawa nie przewiduje szczególnej stawki podatku, podlegają opodatkowaniu według stawki 8,5%.

W przypadku usług świadczonych przez Pana ustawodawca nie przewidział odrębnej stawki ryczałtu.

Wykonywane przeze Pana czynności nie stanowią usług doradczych, zarządczych ani innych usług objętych wyższymi stawkami ryczałtu.

Istotą Pana działalności jest umożliwienie nawiązania współpracy pomiędzy kontrahentem a potencjalnymi klientami. Nie podejmuje Pan decyzji gospodarczych dotyczących działalności kontrahenta, nie ustala strategii sprzedaży, nie określa warunków handlowych oraz nie zawiera umów w imieniu kontrahenta.

Wykonywane przez Pana czynności odpowiadają charakterowi usług pośrednictwa komercyjnego, których celem jest ułatwienie kontaktów gospodarczych pomiędzy przedsiębiorcami.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w praktyce interpretacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dotyczącej usług sklasyfikowanych jako PKWiU 74.90.12.0.

W interpretacji indywidualnej z dnia 18 czerwca 2025 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.350.2025.2.MGR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził możliwość zastosowania stawki 8,5% dla usług pośrednictwa komercyjnego obejmujących m.in. wyszukiwanie kontrahentów, utrzymywanie kontaktów handlowych oraz pośredniczenie pomiędzy stronami.

Powołana interpretacja nie stanowi źródła prawa, jednak wskazuje sposób kwalifikowania przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej analogicznych stanów faktycznych.

Opisany przez Pana zakres czynności jest zbliżony do wskazanego przypadku. Również wyszukuje Pan potencjalnych klientów, nawiązuje kontakty handlowe, prezentuje ofertę kontrahenta oraz uczestniczy w procesie prowadzącym do zawarcia współpracy.

Jednocześnie wykonywane przeze Pana czynności nie obejmują elementów charakterystycznych dla usług doradczych lub zarządczych.

Nie:

‐       zawiera Pan umów w imieniu kontrahenta,

‐       posiada pełnomocnictwa do reprezentowania kontrahenta,

‐       ustala cen, rabatów ani warunków handlowych,

‐       podejmuje decyzji dotyczących działalności kontrahenta,

‐       opracowuje strategii biznesowych.

Bieżąca komunikacja z klientami stanowi jedynie element utrzymywania kontaktu handlowego z klientami pozyskanymi w ramach działalności pośredniczącej i nie zmienia podstawowego charakteru świadczonych usług.

Opisane czynności, zakwalifikowane jako usługi pośrednictwa komercyjnego objęte PKWiU 74.90.12.0, powinny podlegać opodatkowaniu ryczałtem według stawki 8,5%.

Kluczowym elementem świadczonych usług jest doprowadzanie do nawiązania kontaktu handlowego pomiędzy przedsiębiorcami, a nie wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem lub zarządzaniem działalnością gospodarczą kontrahenta.

W konsekwencji, przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu świadczenia opisanych usług powinny podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2026 r., poz. 592 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)    wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)    polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)    polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-        prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)    odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)    są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)    wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)    uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)    uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w  formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e)  uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Stosownie natomiast do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c omawianej ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1).

Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Z informacji przedstawionych we wniosku i jego uzupełnieniu wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od dnia (…) czerwca 2026 r. Działalność została zgłoszona pod kodem PKD 74.99.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Obecnie rozlicza Pan podatek dochodowy na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz prowadzi ewidencję osiąganych przychodów. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Usługi są wykonywane przeze przez Pana w Polsce. Wykonuje Pan swoje usługi przy pomocy komputera oraz telefonu.

Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania przepisy wymienione w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Spełnia Pan warunki uprawniające do korzystania z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Przychody osiągane z prowadzonej działalności nie przekraczają limitu określonego w ustawie o ryczałcie, tj. 2 000 000 euro, i nie przewiduje Pan, aby taka sytuacja nastąpiła w przyszłości.

Obecnie świadczy Pan usługi wyłącznie na rzecz jednego Kontrahenta posiadającego siedzibę w (…). Zakres wykonywanych przez Pana czynności polega na pośredniczeniu pomiędzy Kontrahentem a potencjalnymi klientami, w szczególności klinikami, szpitalami, centrami wellness oraz prywatnymi gabinetami lekarskimi znajdującymi się w różnych krajach Europy.

Do Pana głównych obowiązków należy w szczególności:

A.  Identyfikowanie potencjalnych klientów:

Samodzielnie identyfikuje Pan potencjalnych klientów dla Pana Kontrahenta, przeglądając artykuły branżowe, strony internetowe, informacje dotyczące wydarzeń oraz posty publikowane w mediach społecznościowych. Ostatecznym celem tych działań jest wzbudzenie zainteresowania potencjalnych klientów ofertą Kontrahenta oraz identyfikowanie potencjalnych możliwości biznesowych.

B.  Nawiązywanie kontaktu z potencjalnymi klientami

Kontaktuje się Pan z potencjalnymi klientami Pana Kontrahenta za pośrednictwem poczty elektronicznej, telefonu oraz (...). Wiadomości wysyłane przez Pana w imieniu Kontrahenta są wysyłane z adresu e-mail wykorzystującego domenę Pana Kontrahenta, który jest hostowany na jego serwerze. W imieniu Kontrahenta przesyła Pan również oferty handlowe drogą elektroniczną.

Ostatecznym celem tych działań jest ułatwienie zawarcia umowy pomiędzy Kontrahentem a klientem.

C. Organizowanie spotkań

W przypadku zainteresowania potencjalnego klienta dalszą rozmową, spotkania są organizowane telefonicznie lub online, za pośrednictwem narzędzi takich jak (…).

Ostatecznym celem tych działań jest poznanie potrzeb klientów, przedstawienie oferowanych usług oraz ułatwienie zawarcia umowy pomiędzy Kontrahentem a klientem.

D. Prezentowanie usług oferowanych przez Kontrahenta

Prezentuje Pan usługi na dwa sposoby: przesyła broszury drogą elektroniczną; podczas spotkania online udostępnia Pan ekran i przedstawia prezentację w programie (...).

Ostatecznym celem tych działań jest przedstawienie wartości oferowanych usług oraz ułatwienie zawarcia umowy pomiędzy Kontrahentem a klientem.

E.  Prowadzenie rozmów sprzedażowych

W przypadku gdy klient wyraża chęć współpracy z Kontrahentem, przesyła Pan mu umowę do podpisania. Umowa została przygotowana przez Kontrahenta. Jeżeli którekolwiek z jej postanowień jest niejasne, mogą odbyć się dodatkowe rozmowy za pośrednictwem poczty elektronicznej, telefonu lub podczas spotkania online.

Ostatecznym celem tych działań jest uzgodnienie warunków współpracy oraz doprowadzenie do nawiązania współpracy pomiędzy Kontrahentem a klientem.

F.  Wspieranie procesu sprzedaży usług Kontrahenta

Przedstawia Pan usługi oraz koordynuje działania i komunikację pomiędzy Kontrahentem a potencjalnymi klientami. Wspierając proces sprzedażowy po podpisaniu umowy przesyła Pan klientom drogą elektroniczną informacje oraz materiały dotyczące korzystania z usług.

Ostatecznym celem tych działań jest zapewnienie prawidłowej i skutecznej współpracy zawodowej pomiędzy Kontrahentem a klientem.

Po doprowadzeniu do nawiązania współpracy pomiędzy Kontrahentem a klientem może Pan uczestniczyć w utrzymywaniu kontaktu handlowego pomiędzy stronami. Czynności te polegają wyłącznie na ułatwianiu komunikacji pomiędzy Kontrahentem a pozyskanym klientem oraz wspieraniu prawidłowego przebiegu współpracy. Nie stanowią one odrębnej usługi, lecz są naturalną konsekwencją wykonanych czynności pośrednictwa handlowego.

W przypadku pytań lub problemów klientów przekazuje Pan informacje odpowiednim osobom po stronie Kontrahenta oraz wspiera Pan komunikację pomiędzy stronami. Czynności te mają charakter pomocniczy wobec podstawowej działalności polegającej na pozyskiwaniu klientów oraz wspieraniu procesu sprzedaży.

Nie jest Pan uprawniony do zawierania umów w imieniu Kontrahenta. Ostateczna decyzja o zawarciu umowy oraz akceptacja warunków współpracy należą wyłącznie do Kontrahenta.

Nie negocjuje Pan samodzielnie warunków handlowych z klientami. W przypadku zgłoszenia przez klienta propozycji zmiany warunków współpracy przekazuje Pan taką informację osobom decyzyjnym po stronie Kontrahenta.

Nie świadczy Pan usług doradczych, konsultingowych ani zarządczych. Nie opracowuje Pan strategii biznesowych, nie zarządza działalnością Kontrahenta, nie podejmuje decyzji dotyczących kierunku rozwoju przedsiębiorstwa ani nie odpowiada za procesy operacyjne Kontrahenta.

Pana wynagrodzenie ustalane jest na podstawie ilości godzin poświęconych na pośrednictwo pomiędzy Kontrahentem a jego potencjalnymi klientami oraz na podstawie prowizji od zawartych umów pomiędzy Kontrahentem a jego klientami.

W zawartej z Kontrahentem umowie Pana rola została określona jako „Broker”. Określenie to ma charakter opisowy i odpowiada faktycznemu zakresowi wykonywanych czynności, polegających na kojarzeniu Kontrahenta z potencjalnymi klientami oraz wspieraniu procesu sprzedaży.

Klasyfikuje Pan świadczone usługi jako usługi pośrednictwa komercyjnego mieszczące się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego.

Świadczone przez Pana usługi polegają przede wszystkim na:

‐       kojarzeniu stron zainteresowanych współpracą gospodarczą,

‐       pozyskiwaniu klientów dla Kontrahenta,

‐       wspieraniu procesu sprzedaży usług Kontrahenta,

‐       ułatwianiu nawiązania i utrzymania współpracy pomiędzy Kontrahentem a klientami.

Przedmiotem sprzedaży Kontrahenta na rzecz klientów pozyskanych w wyniku Pana działań są usługi badań krwi oraz powiązane z nimi usługi diagnostyki laboratoryjnej.

W szczególności usługi oferowane przez Kontrahenta obejmują laboratoryjne badania krwi wykonywane dla pacjentów klinik, szpitali, centrów wellness, prywatnych gabinetów medycznych oraz innych podmiotów działających w sektorze ochrony zdrowia lub z nim związanych.

(…).

Badania te są wykorzystywane przez lekarzy i innych pracowników ochrony zdrowia w celu wspierania pacjentów w optymalizacji ich stanu zdrowia.

Sprzedaż usług Kontrahenta nie jest dokonywana na rzecz podmiotów prowadzących sprzedaż hurtową, detaliczną. Usługi wykonywane przez Kontrahenta to usługi badań krwi oraz powiązane z nimi usługi diagnostyki laboratoryjnej na zlecenie klientów: klinik, szpitali, centrów wellness i prywatnych gabinetów lekarskich. Pośredniczy Pan w nawiązywaniu umów pomiędzy Kontrahentem, który wykonuje badania krwi a jego klientami.

Świadczone przez Pana usługi nie obejmują doradztwa gospodarczego, zarządzania przedsiębiorstwem, opracowywania strategii biznesowych, usług marketingowych ani innych usług stanowiących odrębny przedmiot działalności.

Nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Prowadzi Pan właściwą ewidencję przychodów, która w przypadku - jeżeli takie wystąpią - pozwoli zidentyfikować rodzaje przychodów opodatkowane różnymi stawkami ryczałtu.

Jak wcześniej wspomniano, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.).

Wskazane przez Pana usługi, zgodnie z przywołaną klasyfikacją, na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2015 r. obejmują kod 74.90.12.0 – o nazwie „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Usługi te nie zostały objęte stawkami podatku wskazanymi w pkt 1-4 oraz 6-8 art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody osiągane przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z tytułu usług opisanych we wniosku, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, według stawki 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji. Przyporządkowanie do wskazanej klasyfikacji zostało podane jako element opisu stanu faktycznego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·      Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·      Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·         Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r., poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·       w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·       w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Źródło: system EUREKA Ministerstwa Finansów (Krajowa Informacja Skarbowa) ↗. Dokument urzędowy — nie stanowi przedmiotu prawa autorskiego (art. 4 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

Interpretacja indywidualna chroni wyłącznie wnioskodawcę, któremu została wydana, i tylko w zakresie, w jakim stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe odpowiada opisowi z wniosku. Dla innych podatników ma charakter informacyjny.

Interpretacja a sytuacja podatnika

Stanowisko organu przedstawione w interpretacji dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku. Ocena, czy odnosi się ono do sytuacji innego podatnika, wymaga analizy jego dokumentów — w ramach obsługi księgowej zajmuje się tym biuro.