0112-KDIL2-1.4011.658.2026.4.JK
Skutki podatkowe podziału spółki przez wydzielenie.
- Sygnatura
- 0112-KDIL2-1.4011.658.2026.4.JK
- Rodzaj dokumentu
- Interpretacja indywidualna
- Data wydania
- Organ
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- Status
- Aktualna
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych – jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
16 lipca 2026 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnili go Państwo w piśmie z 31 sierpnia 2026 r. Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1. Zainteresowany będący stroną postępowania:
A sp. z o.o. („Spółka”, „Spółka dzielona”, „A”);
2. Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:
BB
3. Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
CB
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka jako Zainteresowany 1 będący stroną postępowania jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością i ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest polskim rezydentem podatkowym oraz w dniu, w którym nastąpi podział przez wydzielenie będzie opodatkowana na zasadach ryczałtu od dochodów spółek, zgodnie z Rozdziałem 6b „Ryczałt od dochodów spółek” ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „Estoński CIT” lub „Ryczałt”). Rokiem obrotowym Spółki jest rok kalendarzowy. Spółka sporządza sprawozdanie finansowe zgodnie z ustawą o rachunkowości. Spółka w ustawowym terminie złożyła zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (Estoński CIT), o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na moment złożenia wspomnianego zawiadomienia Spółka spełniła określone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przesłanki wyboru tego sposobu opodatkowania określone w art. 28j ww. ustawy. W stosunku do Spółki nie wystąpiły również okoliczności opisane w art. 28k ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (których wystąpienie wyłącza możliwość rozliczania się Estońskim CIT).
Spółka dopełniła obowiązki związane z wyborem Estońskiego CIT określone w art. 7aa ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka prowadzi księgi rachunkowe oraz sporządza sprawozdania finansowe na podstawie przepisów o rachunkowości w sposób spełniający warunki określone w art. 28d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności wykazuje wyodrębnienie w kapitale własnym zysków lub strat, o których mowa w art. 28d ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, w sprawozdaniu finansowym sporządzanym zgodnie z przepisami o rachunkowości do roku wypłaty tych zysków lub pokrycia tych strat.
Na dzień złożenia wniosku jak również na moment rejestracji opisanego w dalszej części wniosku podziału Spółka będzie nadal spełniać ww. przesłanki opodatkowania Estońskim CIT.
Spółka prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.
Spółka jest także zarejestrowana dla potrzeb podatku od towarów i usług. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż hurtowa paliw i produktów pochodnych (kod PKD 46.71.Z). Natomiast przedmiotem pozostałej działalności Spółki jest m.in. sprzedaż hurtowa i detaliczna pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (kod PKD 45.19.Z), działalność agentów zajmujących się sprzedażą paliw, rud, metali i chemikaliów przemysłowych (kod PKD 46.12.Z), transport drogowy towarów (kod PKD 49.41.Z), wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z), roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków (PKD 41).
Wspólnikami Spółki Dzielonej są dwie osoby fizyczne:
· BB (jako Zainteresowany 2 niebędący stroną postępowania), jednocześnie pełniąca funkcję Prezesa Zarządu Spółki Dzielonej, posiadająca 49% udziałów w Spółce Dzielonej,
· CB (jako Zainteresowany 3 niebędący stroną postępowania), posiadający 51% udziałów w Spółce Dzielonej,
dalej łącznie określani jako: „Wspólnicy”.
Wspólnicy podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.
Wspólnicy Spółki planują przeprowadzić reorganizację Spółki Dzielonej, aby rozdzielić niezwiązane ze sobą operacyjne obszary działalności, które już obecnie funkcjonują w znacznym stopniu niezależnie od siebie.
Działalność A, jako spółki operacyjnej działającej na rynku węgla i materiałów opałowych, wiąże się z podwyższonym poziomem ryzyka rynkowego, regulacyjnego i geopolitycznego. Zmiany polityki klimatycznej, regulacje dotyczące rynku paliw, wahania popytu oraz ceny surowców mogą w krótkim czasie istotnie wpływać na wyniki finansowe Spółki. Jednocześnie A dysponuje znacznym majątkiem o charakterze inwestycyjnym (w szczególności nieruchomościami, innymi aktywami długoterminowymi), który z natury wymaga bardziej podejścia o długim horyzoncie czasowym i odrębnych, rozbudowanych procesów decyzyjnych.
Wspólnicy Spółki w celu ograniczenia wpływu ryzyk związanych danym obszarem działalności na funkcjonowanie drugiego z obszarów działalności podjęli decyzję w przedmiocie prawnego odseparowania działalności operacyjnej w zakresie m.in. sprzedaży materiałów opałowych od działalności w zakresie majątkowo-inwestycyjnej.
Z ekonomicznego punktu widzenia, podział służy dywersyfikacji ryzyka – potencjalne problemy w działalności operacyjnej, tj. przykładowo spadek popytu na węgiel nie muszą bezpośrednio przekładać się na bezpieczeństwo majątku inwestycyjnego.
W tym celu, w pierwszej kolejności, na mocy uchwały zarządu Spółki, w ramach A zostaną wyodrębnione dwie zorganizowane części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”):
1) część obejmującą zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia operacyjnej działalności gospodarczej przez Spółkę w zakresie m.in. sprzedaży materiałów opałowych (dalej: „Dział Operacyjny”) oraz
2) część obejmującą zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej przez Spółkę w zakresie działalności majątkowoinwestycyjnej, w tym zarządzania nieruchomościami (dalej: „Dział Inwestycyjny”),
dalej zwane również łącznie: „Działami”.
Zadaniem Działu Operacyjnego będzie prowadzenie podstawowej działalności operacyjnej Spółki, w szczególności w zakresie: sprzedaży materiałów opałowych, ich transportu oraz innych czynności bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością operacyjną Spółki w ramach i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach oraz wewnętrznych regulacjach Spółki.
Zadaniem Działu Inwestycyjnego będzie prowadzenie działalności majątkowo-inwestycyjnej polegającej w szczególności na:
1) realizacji projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków;
2) nabywanie i zbywanie nieruchomości;
3) wynajem i zarządzanie nieruchomościami;
4) lokowaniu środków finansowych oraz innych aktywów w nieruchomości, inwestycje, w tym w instrumenty finansowe i inne aktywa o charakterze inwestycyjnym, z wyłączeniem udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
5) zarządzaniu portfelem inwestycyjnym, w tym planowaniu, realizacji i monitorowaniu strategii inwestycyjnych;
6) zawieraniu i realizacji umów inwestycyjnych oraz innych umów bezpośrednio związanych z działalnością inwestycyjną;
7) analizie i ocenie ryzyk inwestycyjnych oraz podejmowaniu decyzji inwestycyjnych w oparciu o zatwierdzone zasady;
8) innych czynnościach pozostających w bezpośrednim związku z prowadzeniem działalności inwestycyjnej Spółki.
Dokładne zasady organizacji i funkcjonowania obydwu Działów zostaną wskazane w Regulaminie organizacyjnym Spółki stanowiącym załącznik do uchwały zarządu Spółki w sprawie wyodrębnienia ZCP w ramach Spółki (dalej: „Regulamin organizacyjny”).
Wyodrębnienie dwóch zorganizowanych części przedsiębiorstwa w ramach A spowodowane jest faktem, iż Spółka prowadzi operacyjną działalność gospodarczą obejmującą m.in. sprzedaż paliw, pojazdów, maszyn, części i akcesoriów samochodowych, naprawy pojazdów i świadczenie usług transportu, jak również działalność inwestycyjną związaną z generowaniem przez Spółkę znacznych zysków i chęcią ich zabezpieczenia, uchronienia przed utratą wartości oraz mnożenia. Wyodrębnienie dwóch ZCP ma na celu uproszczenie, wzrost przejrzystości oraz zwiększenie efektywności ekonomicznej działalności prowadzonej przez spółkę A oraz formalnego potwierdzenia wyodrębnienia w strukturze Spółki dwóch niezależnych działów.
Wyodrębnienie Działu Operacyjnego i Działu Inwestycyjnego jako zorganizowanych części przedsiębiorstwa w Spółce jest uzasadnione ekonomicznie i biznesowo, w szczególności ze względu na potrzebę:
1) zwiększenia przejrzystości i efektywności zarządzania działalnością operacyjną i inwestycyjną Spółki;
2) odseparowania ryzyk gospodarczych związanych z podstawową działalnością operacyjną od działalności inwestycyjnej, służącej przede wszystkim długoterminowemu zabezpieczeniu i pomnażaniu majątku wspólników Spółki;
3) umożliwienia monitorowania wyników finansowych oraz efektywności każdego z Działów jako odrębnych segmentów działalności Spółki;
4) przygotowania struktury Spółki do ewentualnych przyszłych procesów reorganizacyjnych z zachowaniem ciągłości prowadzenia działalności operacyjnej i inwestycyjnej.
Zatem celem wyodrębnienia Działu Operacyjnego i Działu Inwestycyjnego nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania lecz wynika z uzasadnionych potrzeb biznesowych, organizacyjnych i majątkowych Spółki oraz jej Wspólników, zatem jest przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.
W strukturze organizacyjnej Spółki zarówno Dział Operacyjny, jak i Dział Inwestycyjny stanowić będą odrębne, wyodrębnione organizacyjnie jednostki, posiadające własną strukturę, zakres zadań, odpowiedzialności oraz przypisane im składniki majątkowe. Dział Operacyjny oraz Dział Inwestycyjny będą odrębnymi, autonomicznymi jednostkami organizacyjnymi funkcjonującymi niezależnie od siebie nawzajem. Działy stanowić będą organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki zespoły składników materialnych i niematerialnych, przeznaczonych odpowiednio do prowadzenia działalności operacyjnej oraz działalności majątkowoinwestycyjnej, które jednocześnie mogą stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.
Oba Działy zostaną wyposażone w odpowiednie składniki materialne i niematerialne oraz przydzielone będą do nich odpowiednie zobowiązania w taki sposób, aby każdy z Działów mógł samodzielnie realizować przypisane mu zadania gospodarcze. Poszczególne składniki materialne i niematerialne przypisane do poszczególnych Działów zostaną wymienione w załączniku do Regulaminu organizacyjnego. W przypadku nabywania nowych składników majątku przez poszczególne Działy w zakresie ich autonomii decyzyjnej, składniki te będą przypisywane do danego Działu. W przypadku nabywania nowych składników majątku przez Spółkę, Zarząd Spółki dokona przyporządkowania składnika majątku do właściwego Działu.
Do każdego z Działów przypisane zostaną również:
1) umowy,
2) zezwolenia, koncesje, decyzje i ulgi,
3) odpowiednia liczba pracowników (z uwzględnieniem potrzeb każdego Działu),
4) wyodrębnione konta księgowe,
5) rachunki bankowe,
które zostaną wymienione szczegółowo w załącznikach do Regulaminu organizacyjnego Spółki.
Zatem w wyniku uchwalenia Regulaminu organizacyjnego w Spółce powstaną dwie niezależne od siebie jednostki, prowadzące odrębne działalności z użyciem innych składników majątkowych. W rezultacie oba Działy stanowić będą zorganizowane części przedsiębiorstwa Spółki, wyodrębnione organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie w następujący sposób:
Wyodrębnienie organizacyjne Działów.
Oba Działy zostaną organizacyjnie wyodrębnione w strukturze Spółki na mocy Uchwały. Nazwy Działów będą używane dla celów porządkowych i organizacyjnych przez pracowników i członków organów Spółki. W uzasadnionym zakresie pojawią się w oznaczeniach majątkowych, dokumentach wewnętrznych i innych aktach.
Do każdego z Działów przyporządkowana zostanie odpowiednia liczba pracowników umożliwiających samodzielną i niezależną działalność każdego z Działów. Liczba pracowników uzależniona będzie od konkretnych potrzeb i wymagań każdego z Działów biorąc pod uwagę jego bieżącą działalność.
Co więcej, na mocy Uchwały przyporządkowane do każdego z Działów będą materialne i niematerialne składniki majątkowe Spółki (ich lista stanowić będzie załącznik do Uchwały).
Wyodrębnienie finansowe.
Spółka dokona również wydzielenia kont dla obu Działów (analitycznych i syntetycznych), w zapisach których ujmowane są zdarzenia i operacje ich dotyczące. Plan kont będzie opracowany w sposób zapewniający, że operacje gospodarcze dotyczące każdego Działu będą księgowane na osobnych kontach. Jednocześnie – celem przyporządkowania do poszczególnych Działów – Spółka będzie odpowiednio rejestrować (numerować) wystawiane oraz otrzymywane dokumenty księgowe. Dodatkowo Spółka będzie posiadać trzeci zespół kont do ewidencjonowania zdarzeń związanych z kosztami ogólnego zarządu, których nie da się przyporządkować wyłącznie do jednego z Działów.
Posiadane rachunki bankowe pozwolą na ewidencję wpływów i rozchodów związanych z działalnością obu Działów. Z tego względu, możliwe będzie przypisanie przychodów i kosztów Spółki do obu Działów. Jednocześnie aktywa i pasywa Spółki będą przyporządkowane do każdego z Działów.
Wyodrębnienie funkcjonalne Działów.
Oba Działy będą stanowić dwa niezależne zespoły składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, które stanowią majątek niezbędny do prowadzenia przypisanej do nich działalności.
Na podstawie Regulaminu do obu Działów przyporządkowane/i będą:
a) środki trwałe (w tym nieruchomości) oraz wyposażenie i sprzęty niestanowiące środków trwałych, niezbędne do prowadzenia działalności obu Działów,
b) środki finansowe niezbędne do prowadzenia bieżącej działalności,
c) umowy związane z działalnością obu Działów,
d) wierzytelności i zobowiązania wynikające z umów przypisanych do obu Działów,
e) należności i zobowiązania publicznoprawne, związane z działalnością obu Działów,
f) pracownicy, wykonujący czynności związane z przypisaną działalnością.
Oba Działy będą posiadać niezależne zewnętrzne źródła przychodów. Mianowicie, Dział Inwestycyjny będzie czerpać zyski przede wszystkim z tytułu umów najmu/dzierżawy, zawartych z podmiotami trzecimi i innych inwestycji. Jednocześnie Dział Operacyjny będzie czerpać zyski przede wszystkim ze swojej bieżącej działalności (sprzedaż materiałów opałowych na rzecz osób trzecich) w sposób nie zmieniony, jak dotychczas. Wobec czego będą one osiągane z tzw. zewnętrznego strumienia i nie będą miały charakteru wewnętrznego.
Ponadto do obu Działów przypisana będzie odpowiednia liczba pracowników (zatrudnionych na umowie o pracę, jak również na podstawie innych umów cywilnoprawnych), zarówno koniecznych do prowadzenia działalności obu jednostek, jak i zapewniający ich obsługę prawną, gospodarczą i administracyjną (w zakresie nie pokrytym przez zewnętrznych dostawców usług). Innymi słowy, m.in. kwestie księgowo-administracyjne, będą wykonywane niezależnie przez każdy z Działów. Lista nazwisk i stanowisk pracy pracowników przypisanych do Działów będzie zawarta w załączniku do Regulaminu.
Mając na uwadze powyższe oba Działy będą dysponować „własnymi” składnikami materialnymi i niematerialnymi, w tym tytułami prawnymi do nieruchomości, umowami, należnościami i zobowiązaniami. Zatem oba Działy mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące swoje zadania gospodarcze.
Wyodrębnienie ZCP w strukturze A stanowi naturalny krok poprzedzający przeniesienie Działu Inwestycyjnego do SPV (opisanego poniżej) w drodze podziału przez wydzielenie.
W związku z istnieniem w Spółce Dzielonej potrzeby bardziej efektywnego zarządzania działalnością inwestycyjno-majątkową planowane jest podzielenie Spółki przez wydzielenie Działu Inwestycyjnego do Spółki Przejmującej na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy Kodeks spółek handlowych, (dalej: „Podział”).
W ramach planowanego Podziału spółką przejmującą będzie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce, podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych, która na moment składania wniosku jeszcze nie została założona, tj. jak wskazano we wstępie „Nowa Spółka”, „SPV” lub „Spółka Przejmująca”. Osobami planującymi utworzenie Nowej Spółki w rozumieniu art. 14n §1 pkt 1 Ordynacji Podatkowej są Wspólnicy Spółki Dzielonej. Skład wspólników Spółki Przejmującej zarówno przed, jak i po podziale Spółki Dzielonej będzie zatem tożsamy ze składem wspólników tej Spółki Dzielonej. W obu Spółkach (Dzielonej oraz Przejmującej) zachowana zostanie także ta sama proporcja udziałów przypadająca na poszczególnych wspólników –odpowiadająca proporcji istniejącej obecnie w Spółce dzielonej.
Działalność gospodarcza Nowej Spółki skierowana będzie w szczególności na prowadzenie działalności inwestycyjnej, obejmującej m.in. zarządzanie nieruchomościami, aktywami oraz dokonywanie nowych inwestycji. Konstrukcja SPV ma przede wszystkim służyć uporządkowaniu i wyodrębnieniu działalności majątkowo inwestycyjnej od działalności operacyjnej.
SPV podejmie wybór opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (Estońskim CIT) od samego początku swojego funkcjonowania. SPV w ustawowym terminie złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (Estoński CIT), o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na moment złożenia wspomnianego zawiadomienia SPV spełni określone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przesłanki wyboru tego sposobu opodatkowania określone w art. 28j ww. ustawy, w stosunku do SPV nie wystąpią również okoliczności opisane w art. 28k ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (których wystąpienie wyłącza możliwość rozliczania się Estońskim CIT).
SPV dopełni obowiązki związane z wyborem Estońskiego CIT określone w art. 7aa ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. SPV będzie prowadzić księgi rachunkowe oraz sporządzać sprawozdania finansowe na podstawie przepisów o rachunkowości w sposób spełniający warunki określone w art. 28d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności wykazywać wyodrębnienie w kapitale własnym zysków lub strat, o których mowa w art. 28d ust. 1 pkt 2 ww. ustawy w sprawozdaniu finansowym sporządzanym zgodnie z przepisami o rachunkowości do roku wypłaty tych zysków lub pokrycia tych strat.
Na moment planowanego Podziału (wydzielenia) jak i rejestracji opisanego w dalszej części wniosku Podziału, SPV będzie nadal spełniać ww. przesłanki opodatkowania Estońskim CIT.
W efekcie Podziału, ZCP w postaci Działu Operacyjnego pozostanie w Spółce A, a ZCP w postaci Działu Inwestycyjnego zostanie przeniesiona do SPV, w związku z czym:
1) Spółka A będzie kontynuowała działalność operacyjną (prowadzoną obecnie przez Dział Operacyjny) polegającą m.in. na sprzedaży materiałów opałowych,
2) Nowa Spółka SPV będzie kontynuowała działalność majątkowo-inwestycyjną (prowadzoną obecnie przez Dział Inwestycyjny w ramach Spółki A oraz prowadzoną przez SPV po jej utworzeniu) obejmującą działalność inwestycyjno-majątkową w tym m.in. zarządzanie nieruchomościami.
Podział zostanie dokonany na podstawie planu podziału sporządzonego przez zarządy spółek uczestniczących w Podziale – Spółki A oraz SPV (dalej: „Plan Podziału”), zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych, zawierającym elementy wskazane w art. 534 § 1 Kodeksu spółek handlowych.
W wyniku podziału SPV nabędzie z mocy prawa składniki majątkowe i niemajątkowe składające się na Dział Inwestycyjny, w tym w szczególności:
1) aktywa o charakterze inwestycyjno-majątkowym (w szczególności nieruchomości),
2) prawa i obowiązki wynikające z umów dotyczących działalności inwestycyjnej i nieruchomościowej,
3) ewentualne środki pieniężne ulokowane na wyodrębnionym koncie i inne instrumenty finansowe przypisane do Działu Inwestycyjnego,
4) prawa i obowiązki z umów z kontrahentami oraz inne relacje gospodarcze związane z Działem Inwestycyjnym,
5) pracowników (przeniesienie ich nastąpi w trybie art. 231 ustawy Kodeks Pracy i współpracowników zaangażowanych w działalność Działu Inwestycyjnego).
Spółka A zachowa natomiast wszystkie składniki przypisane do ZCP w postaci Działu Operacyjnego, w tym przedsiębiorstwo prowadzące dotychczasową działalność operacyjną (sprzedaż, logistyka, transport itp.).
Podział zostanie przeprowadzony w taki sposób, aby zapewnić pełną ciągłość działalności zarówno po stronie Spółki A (w zakresie działalności operacyjnej), jak i SPV (w zakresie działalności inwestycyjno-majątkowej).
Zatem w myśl planowanej reorganizacji Spółka Dzielona ma być podmiotem, który po planowanym Podziale będzie kontynuować działalność operacyjną. Natomiast działalność inwestycyjno-majątkowa ma zostać przeniesiona na Spółkę Przejmującą.
Zgodnie z zasadą sukcesji uniwersalnej, o której mowa w art. 532 Kodeksu spółek handlowych, Spółka Przejmująca (SPV) z dniem wydzielenia (z dniem Podziału) wstąpi w prawa i obowiązki Spółki Dzielonej, określone w planie podziału. Na Spółkę Przejmującą przejdą z dniem wydzielenia (z dniem Podziału) w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, pozostające w związku z przydzielonymi jej w planie podziału składnikami majątku Spółki Dzielonej, a które zostały przyznane Spółce Dzielonej, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej.
Plan Podziału obejmie szczegółowe wyliczenie wszystkich składników materialnych i niematerialnych należących obecnie do Spółki A, które mają zostać wydzielone do Nowej Spółki oraz wyliczenie tych składników, które mają pozostać w Spółce A. Plan Podziału zostanie skonstruowany w taki sposób, aby:
1) wszystkie składniki materialne i niematerialne przypisane obecnie (zgodnie z Regulaminem organizacyjnym) do Działu Operacyjnego pozostały w Spółce A, a
2) wszystkie składniki materialne i niematerialne przypisane obecnie (zgodnie z Regulaminem organizacyjnym) do Działu Inwestycyjnego zostały przeniesione do SPV.
Realizacja Podziału umożliwi prawne wyodrębnienie oraz uporządkowanie poszczególnych zakresów działalności, a w konsekwencji będzie stanowiła krok do usystematyzowania struktury oraz zwiększenia bezpieczeństwa i efektywności działalności gospodarczej wykonywanej obecnie przez A, odrębnie przez każdy podmiot. Pozwoli to na utworzenie uproszczonej i przejrzystej struktury biznesowej, rozkład aktywów, funkcji i ryzyk pomiędzy dwoma podmiotami. W konsekwencji, nowa struktura pozwoli na skoncentrowanie poszczególnych kompetencji w podmiotach do tego przeznaczonych. Jednocześnie forma prawna reorganizacji, jaką jest podział przez wydzielenie, gwarantuje ciągłość prowadzenia poszczególnych działalności w związku z zasadą sukcesji uniwersalnej, w wyniku której Spółka Przejmująca wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki związane z przejmowanymi składnikami majątkowymi.
Formalny podział działalności operacyjnej oraz działalności inwestycyjnej na odrębne podmioty umożliwi lepsze dostosowanie struktur organizacyjnych i zarządczych do różnic tych działalności, co pozwoli na bardziej efektywne i skoordynowane zarządzanie. Działalność operacyjna i majątkowoinwestycyjna prowadzone przez Spółkę Dzieloną bowiem znacznie różnią się w szczególności pod względem wymagań finansowych oraz sposobu zarządzania.
Podział zminimalizuje także ryzyko wzajemnego oddziaływania różnych obszarów działalności –trudności biznesowe występujące w jednym obszarze działalności nie będą wpływać w negatywny sposób na drugi obszar działalności, a tym samym na całą strukturę Spółki Dzielonej. Przeprowadzenie Podziału będzie także w ocenie Zainteresowanych skutkować zwiększeniem efektywności operacyjnej obydwu Działów, jak również ułatwi zarządzanie ryzykiem finansowym, co w konsekwencji doprowadzi do zwiększenia zyskowności działalności gospodarczej.
Zainteresowani podkreślają, że planowany Podział przeprowadzony zostanie z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, w szczególności głównym lub jednym z głównych celów podziału nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Działalność operacyjna oraz działalność inwestycyjna funkcjonować będą w Spółce Dzielonej w ramach dwóch odrębnych pionów organizacyjnych, a Podział ma stanowić przede wszystkim uproszczenie struktury zarządzania działalnością biznesową oraz zapewnienie większego bezpieczeństwa tej działalności poprzez uchronienie poszczególnych Działów przed ryzykami biznesowymi dotyczącymi drugiego z Działów.
W związku z powyższym, po dokonaniu Podziału zarówno Spółka Dzielona, jak i Spółka Przejmująca będą mogły prowadzić działalność gospodarczą w oparciu o posiadane materialne i niematerialne składniki majątku w sposób niezależny od siebie lub innych podmiotów. Każda ze spółek będzie wyposażona w zespół składników majątkowych i niemajątkowych, który pozwoli im na dalsze prowadzenie działalności operacyjnej (w Spółce Dzielonej) oraz działalności majątkowo-inwestycyjnej (w Spółce Przejmującej).
Podział będzie wiązał się z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki Przejmującej, zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych, tj. z odpowiednim parytetem przydziału udziałów dla wspólników Spółki Dzielonej. W wyniku tego ustalona na dzień poprzedzający dzień Podziału wartość rynkowa majątku podmiotu dzielonego otrzymanego przez Spółkę Przejmującą będzie odpowiadać wartości emisyjnej udziałów przydzielonych udziałowcom Spółki Dzielonej.
Z uwagi na fakt, że Wspólnicy w wyniku planowanego Podziału nie utracą kontroli nad żadną ze spółek (Spółką oraz Spółką Przejmującą), rozliczenie księgowe Podziału przeprowadzone zostanie zgodnie z tzw. metodą łączenia udziałów, o której mowa w art. 44c ustawy o rachunkowości.
Oznacza to, że przejmowane przez Spółkę Przejmującą składniki majątku zostaną ujęte według dotychczasowych wartości księgowych (bez ich przeszacowania do wartości godziwej czy rynkowej), a różnice nie będą wpływać na wynik finansowy. Tym samym Spółka Przejmująca nie będzie wyceniała przejętych składników majątkowych według wartości rynkowej, lecz ujmie je w księgach rachunkowych w wartości wynikającej z ksiąg rachunkowych Spółki Dzielonej, tj. zgodnie z metodami wyceny składników majątku według ustawy o rachunkowości.
Podkreślenia wymaga również, że udziały Wspólników w A nie zostały nabyte lub objęte w wyniku wymiany udziałów lub przydzielone w wyniku łączenia lub podziału. Co do wartości udziałów przydzielonych Wspólnikom w spółce SPV należy wskazać, że przyjęta przez danego Wspólnika dla celów podatkowych wartość udziałów przydzielonych przez SPV nie będzie wyższa niż wartość udziałów w A, jaka byłaby przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do Podziału.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano:
Spółka powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą działalność gospodarczą posiadającego numer oraz numer REGON. Rzeczonego przekształcenia dokonano na podstawie oświadczenia przedsiębiorcy o przekształceniu z dnia 18 maja 2023 r. objętego aktem notarialnym sporządzonym przez notariusz w Kancelarii Notarialnej. Spółka została wpisana do Rejestru Przedsiębiorców KRS w dniu (…) czerwca 2023 r.
Spółka złożyła zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (Estoński CIT), o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7 Ustawy CIT zgodnie z dyspozycja przepisu w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Spółka wybrała ryczałt od dochodów spółek jako formę opodatkowania z dniem 1 lipca 2023 r.
W skład Działu Inwestycyjnego, który ma zostać wydzielony ze Spółki Dzielonej i przeniesiony do spółki SPV, wchodzą rodzajowo następujące grupy składników materialnych i niematerialnych:
1) Składniki materialne (majątkowe) – w szczególności:
· aktywa trwałe w postaci inwestycji nieruchomościowych, obejmujące nieruchomości wykorzystywane w działalności inwestycyjnej, w tym grunty oraz budynki lokale przeznaczone na cele najmu.
· aktywa finansowe o charakterze płynnym, stanowiące część portfela inwestycyjnego Działu Inwestycyjnego, przykładowo w postaci lokat gotówkowych utrzymywanych na rachunkach bankowych i innych instrumentów finansowych jakie będą przyporządkowane do Działu Inwestycyjnego.
· aktywa wykorzystywane do obsługi administracyjnej i organizacyjnej Działu Inwestycyjnego, w szczególności rzeczowe aktywa trwałe oraz wyposażenie biurowe przypisane do Działu (np. sprzęt komputerowy, urządzenia biurowe, wyposażenie stanowisk pracy), a także zapasy i inne składniki majątkowe służące bieżącej obsłudze działalności inwestycyjnej i administracyjnej Działu.
2) Składniki niematerialne (prawa, umowy, należności i zobowiązania) – w szczególności:
· umowy najmu dotyczące nieruchomości wchodzących w skład Działu Inwestycyjnego, a także inne umowy związane z ich eksploatacją (w szczególności umowy dotyczące dostaw mediów do tych nieruchomości).
· istniejące umowy o zarządzanie nieruchomościami inwestycyjnymi oraz inne umowy o świadczenie usług ściśle związanych z nieruchomościami inwestycyjnymi, funkcjonalnie przypisane do działalności inwestycyjnej.
· dokumentacja oraz umowy dotyczące aktywów finansowych Działu Inwestycyjnego.
· należności o charakterze pieniężnym związane z przenoszonym majątkiem, w szczególności należności z tytułu czynszów najmu i innych świadczeń dotyczących nieruchomości inwestycyjnych.
· należności i zobowiązania przyporządkowane do działalności inwestycyjnej prowadzonej w ramach Działu Inwestycyjnego, obok przypisanych do tego działu przychodów i kosztów, co odzwierciedla jego wyodrębnienie finansowe w ewidencji księgowej.
· umowy oraz inne składniki niematerialne o charakterze administracyjnym związane z prowadzeniem Działu Inwestycyjnego (np. umowa dotycząca prawa do korzystania z nieruchomości, w której mieści się Dział Inwestycyjny, umowy rachunków bankowych).
3) Zasoby organizacyjne (osobowe) – pracownicy przypisani do Działu Inwestycyjnego, osoby odpowiedzialne za operacyjne zarządzanie aktywami inwestycyjnymi oraz za obsługę księgową i finansową tego działu. co zapewnia wyodrębnienie organizacyjne oraz zdolność Działu Inwestycyjnego do samodzielnego funkcjonowania w strukturze spółki SPV, tj. następujące rodzaje stanowisk:
· Kierownik ds. inwestycji – odpowiedzialny za operacyjne zarządzanie aktywami inwestycyjnymi, koordynację procesów inwestycyjnych oraz nadzór nad działalnością Działu Inwestycyjnego w wymiarze organizacyjnym
· Specjalista ds. inwestycji – wspierający zarządzanie aktywami inwestycyjnymi od strony operacyjnej w ramach Działu Inwestycyjnego;
· Specjalista ds. administracji i księgowości – wspierający obsługę księgową i administracyjną Działu Inwestycyjnego, w tym bieżące rozliczenia i realizację działań inwestycyjnych prowadzonych w ramach Działu Inwestycyjnego.
Wszystkie powyższe rodzaje składników materialnych i niematerialnych, jak również związane z nimi zasoby organizacyjne, zostaną przeniesione do spółki SPV w ramach podziału, jako element Działu Inwestycyjnego. Przenoszony zespół składników materialnych, niematerialnych oraz zasobów organizacyjnych, co zostało szczegółowo opisane we wniosku, będzie obejmować nie tylko aktywa inwestycyjne i operacyjne, lecz także składniki służące obsłudze administracyjnej, finansowej i organizacyjnej Działu Inwestycyjnego (w szczególności przypisane do Działu rachunki bankowe, umowy, należności i zobowiązania oraz personel). Zapewnienie Działowi Inwestycyjnemu własnych zasobów administracyjnych i finansowych umożliwia mu samodzielną realizację zadań gospodarczych jako niezależna jednostka.
Na chwilę obecną umowy na podstawie których udzielono zbywcy finansowania dłużnego na realizację, nabycie, modernizację, adaptację lub przebudowę przenoszonych nieruchomości, o ile zbywca korzystał z takiego finansowania i jest stroną takich umów oraz umowy zarządzania aktywami nie zostały zawarte, gdyż: nie było zaciągane finansowanie dłużne na realizację, nabycie, modernizację, adaptację lub przebudowę przenoszonych nieruchomości, gdyż finansowanie odbywało się ze środków własnych oraz Spółka wykonuje czynności zarządzania aktywami własnymi środkami, w oparciu o przenoszone w ramach Podziału aktywa oraz personel. Jednocześnie w ramach posiadanych umów rachunków bankowych posiada opiekunów inwestycyjnych, którzy w ramach tego stosunku prawnego wspierają Spółkę w obsłudze portfela aktywów inwestycyjnych (nie zostały zawarte odrębne umowa na zarządzanie aktywami). Jednakże, jeżeli w ramach działalności Działu Inwestycyjnego takie umowy będą zawarte to zostaną one przeniesione w ramach Podziału na spółkę SPV.
Natomiast na chwilę obecną już istnieją i będą w ramach planowanego zbycia Działu Inwestycyjnego na Spółkę SPV przeniesione:
1) umowy o zarządzanie nieruchomościami
2) należności o charakterze pieniężnym związane z przenoszonym majątkiem.
Zainteresowani wskazują, że jeśli przedmiotem zbycia nie będą umowy o zarządzanie nieruchomością i umowy o zarządzanie aktywami to jeżeli:
1) pojawi się taka potrzeba gospodarcza,
2) zasoby przekazane w ramach Podziału okażą się niewystarczające do prowadzenia działalności właściwej dla Działu Inwestycyjnego,
3) a w rezultacie pojawi się konieczność skorzystania z usług podmiotów profesjonalnych w tym zakresie,
SPV zawrze dodatkowe umowy o zarządzanie nieruchomościami i umowy o zarządzanie aktywami we własnym zakresie.
Po podziale pomiędzy spółkami (Spółka A sp. z o.o. oraz spółką SPV) nie będą występowały jakiekolwiek zależności. Spółki nie będą wykonywały jakichkolwiek świadczeń wzajemnych.
W ramach wyodrębnienia finansowego Działu Inwestycyjnego możliwe będzie na podstawie prowadzonej ewidencji księgowej przyporządkowanie nie tylko przychodów i kosztów, ale również należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności.
Wartość emisyjna udziałów Spółki Przejmującej, przydzielonych Pani BB i Panu CB jako wspólnikom Spółki Dzielonej (ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału) będzie wyższa niż wydatki na objęcie (nabycie) przez ww. wspólników udziałów w Spółce Dzielonej obliczone zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – ustalone w proporcji, w jakiej pozostaje wartość wydzielanej ze Spółki Dzielonej części przedsiębiorstwa do wartości całego majątku Spółki Dzielonej bezpośrednio przed podziałem.
Wartość kosztów objęcia udziałów przydzielonych Pani BB i Panu CB przez Spółkę Przejmującą w związku z podziałem Spółki, które pozostaną w rachunku podatkowym Pani BB i Pana CB do rozliczenia dla celów podatkowych jako koszty uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów nie będzie wyższa niż wartość udziałów w Spółce, które zostaną unicestwione w związku z podziałem tej Spółki, jaka byłaby przyjęta przez Panią BB i Pana CB do rozliczenia dla celów podatkowych jako koszty uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia tych udziałów w Spółce, gdyby nie doszło do podziału Spółki.
Pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych
Czy dokonanie Planowanego podziału i wydanie Wspólnikom udziałów w Spółce Przejmującej będzie skutkowało po stronie Wspólników powstaniem dochodu (przychodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Państwa stanowisko w sprawie w odniesieniu do pytania dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych
W Państwa ocenie, dokonanie Planowanego podziału i wydanie Wspólnikom udziałów w Spółce Przejmującej nie będzie skutkowało po stronie Wspólników powstaniem dochodu (przychodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego w związku z planowanym Podziałem nie dojdzie po stronie Wspólników do powstania dochodu (przychodu) określonego w art. 24 ust. 5 pkt 7a Ustawy PIT, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych – respektowane co do Wspólników – przy podziale lub podziale przez wydzielenie regulują przepisy Ustawy PIT.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 Ustawy PIT źródłami przychodów są m.in. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych (...).
Zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 7a i 7a Ustawy PIT dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także:
7) w przypadku podziału spółek, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w spółce, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa – ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału nadwyżka wartości emisyjnej udziałów (akcji) przydzielonych w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej nad kosztami nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce dzielonej, obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38; jeżeli podział spółki następuje przez wydzielenie, kosztem uzyskania przychodów jest wartość lub kwota wydatków poniesionych przez wspólnika na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalona w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego wspólnika wartość wydzielanej części majątku spółki dzielonej do wartości majątku spółki dzielonej bezpośrednio przed podziałem;
7a) w przypadku połączenia spółek lub spółek niebędących osobami prawnymi albo podziału spółek w innych przypadkach niż określone w pkt 7 – ustalona na dzień poprzedzający dzień połączenia lub podziału nadwyżka wartości emisyjnej udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej, przydzielonych wspólnikowi spółki przejmowanej lub dzielonej, nad wydatkami na nabycie lub objęcie odpowiednio udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38 albo udziałów w spółce niebędącej osobą prawną; jeżeli podział spółki następuje przez wydzielenie majątku spółki stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa, kosztem uzyskania przychodów są wydatki poniesione przez wspólnika na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalone w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego wspólnika wartość wydzielonej z majątku spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa do wartości majątku spółki dzielonej bezpośrednio przed podziałem.
Innymi słowy:
1) art. 24 ust. 5 pkt 7 Ustawy PIT znajduje zastosowanie, gdy zarówno majątek spółki dzielonej przejmowany na skutek podziału przez wydzielenie i majątek pozostający w spółce dzielonej nie stanowią (każde z osobna) zorganizowanych części przedsiębiorstwa;
2) art. 24 ust. 5 pkt 7a Ustawy PIT ma zastosowanie do podziału spółek w innych przypadkach niż określone w art. 24 ust. 5 pkt 7 – czyli m.in. w przypadku, gdy majątek spółki przejmowany na skutek podziału przez wydzielenie stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Zgodnie z art. 5a pkt 4 Ustawy PIT (analogicznie art. 4a pkt 4 Ustawy CIT), przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
W zdarzeniu przyszłym opisanym w niniejszym wniosku zarówno Dział Inwestycyjny wydzielany do SPV, jak i Dział Operacyjny pozostający w A stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa, co wykazano w uzasadnieniu do pytania nr 1 i 2. W tym miejscu należy wskazać, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w Ustawie PIT (art. 5a ust. 4 Ustawy PIT) jest tożsama z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa wprowadzoną przez Ustawę CIT (art. 4a pkt 4 Ustawy CIT) oraz Ustawę VAT (art. 2 pkt 27e Ustawy VAT), zatem pełną aktualność zachowują poglądy wyrażone w uzasadnieniu prawnym do pytania nr 1 i nr 2 w zakresie podatku CIT i VAT, przemawiające za tym, że wydzielany ze Spółki Dzielonej zespół składników będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Tym samym, zastosowanie w analizowanym zdarzeniu przyszłym znajdą regulacje art. 24 ust. 5 pkt 7a Ustawy PIT.
Zdaniem Wnioskodawców, planowany Podział przez wydzielenie nie będzie skutkował powstaniem po stronie Wspólników – jako udziałowców Spółki – obowiązku podatkowego na moment podziału Spółki. W przedmiotowym przypadku przyjmując, że Dział Inwestycyjny będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa, na gruncie przywołanych wyżej przepisów nie powstanie dochód ani przychód, a tym samym sama transakcja będzie podatkowo neutralna dla Wspólników.
W ocenie Wnioskodawców nie będą spełnione negatywne przesłanki dla zastosowania art. 24 ust. 8 Ustawy PIT, o których mowa w ust. 8db art. 24 Ustawy PIT.
Zgodnie z art. 24 ust. 8 Ustawy PIT jeżeli w wyniku podziału spółki dochodzi do objęcia udziałów (akcji) w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej, dochód (przychód) wspólnika spółki podlegającej podziałowi ustala się dopiero w momencie odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 7a.
Natomiast zgodnie z art. 24 ust. 8 da Ustawy PIT przepis ust. 8 ma zastosowanie wyłącznie, w przypadku gdy:
1) spółka przejmująca majątek i spółka, której majątek jest przejmowany, są podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
2) spółka przejmująca majątek jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a spółka, której majątek jest przejmowany, podlega opodatkowaniu w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
3) spółka przejmująca majątek jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlegającym opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, a spółka, której majątek jest przejmowany, jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z art 24 ust. 8db Ustawy PIT przepisu ust. 8 nie stosuje się, jeżeli:
1) udziały (akcje) wspólnika w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały nabyte lub objęte w wyniku wymiany udziałów albo przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów lub
2) przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych wartość udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną jest wyższa niż wartość udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej, jaka byłaby przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych gdyby nie doszło do łączenia lub podziału.
Art. 24 ust. 8 Ustawy PIT umożliwiający odroczenie przedmiotowego opodatkowania znajdzie zastosowanie, jeżeli spełniony zostanie jeden z poniższych warunków:
· spółka przejmująca majątek i spółka, której majątek jest przejmowany, są podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1 Ustawy CIT;
· spółka przejmująca majątek jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust 1 Ustawy CIT, a spółka, której majątek jest przejmowany, podlega opodatkowaniu w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Umi Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
· spółka przejmująca majątek jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 2 Ustawy CIT, podlegającym opodatkowaniu w państwie członkowskim Umi Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, a spółka, której majątek jest przejmowany, jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 Ustawy CIT.
W zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku spełniona zostanie pierwsza z wymienionych powyżej przesłanek, tj. obie spółki uczestniczące w Podziale (A i SPV) będą w momencie Podziału podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1 Ustawy CIT. Obie spółki bowiem na moment Podziału będą miały siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz na moment Podziału będą podlegały obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów.
Aby zastosować art. 24 ust. 8 Ustawy PIT, nie mogą wystąpić okoliczności wymienione w art. 24 ust. 8db Ustawy PIT, t.j.:
· udziały wspólnika w spółce dzielonej zostały nabyte lub objęte w wyniku wymiany udziałów albo przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów lub
· przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych wartość udziałów przydzielonych przez spółkę przejmującą jest wyższa niż wartość udziałów w spółce dzielonej, jaka byłaby przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych gdyby nie doszło do podziału.
W zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku nie zostanie spełniona żadna z przesłanek wymienionych powyżej. Udziały Wspólników w A nie zostały bowiem nabyte lub objęte w wyniku wymiany udziałów lub przydzielone w wyniku łączenia lub podziału, a przyjęte przez Wspólników dla celów podatkowych wartości udziałów przydzielonych przez SPV nie będą wyższe niż wartość udziałów w A, jaka byłaby przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych gdyby nie doszło do Podziału.
W tych okolicznościach w związku z planowanym Podziałem Spółki i przeniesieniem do Spółki Przejmującej Działu Inwestycyjnego u Wspólników nie wystąpi dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 7a Ustawy PIT.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie znajdzie również zastosowania art. 24 ust. 19 Ustawy PIT, zgodnie z którym przepisów ust. 8 i 8a oraz art. 21 ust. 1 pkt 109 nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest umknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Celem przeprowadzenia reorganizacji opisanej w zdarzeniu przyszłym (w tym podziału przez wydzielenie) jest bowiem przede wszystkim zminimalizowanie ryzyka i działania mają podłoże stricte biznesowe. Uniknięcie opodatkowania lub uchylenie się od opodatkowania nie stanowi celu lub jednego z celów planowanych działań.
Mając powyższe na względzie, Zainteresowani przyjmują stanowisko, zgodnie z którym planowany Podział Spółki będzie neutralny dla Wspólników na gruncie Ustawy PIT na moment dokonania Podziału.
Stanowisko to potwierdza Dyrektor KIS min. w interpretacjach indywidualnych z:
a) 6 lipca 2025 r. znak: 0114-KDIP3-1.4011.441.2025.2.AK, w której organ odstąpił od uzasadnienia prawnego przyznając rację wnioskodawcy:
Co warte podkreślenia, zdaniem Wnioskodawcy, działania związane z podziałem Spółki przez wydzielenie nastąpią z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a ich celem nie będzie uniknięcie bądź uchylenie się od opodatkowania. Wnioskodawca wskazuje, że spółki te planują zmianę modelu prowadzonej działalności, uproszczenie struktury kapitałowej, a także dywersyfikację ryzyka związaną z poszczególnymi farmami. W przypadku inwestycji takich jak farmy fotowoltaiczne i wiatrowe, każda farma może funkcjonować jako osobna spółka, co często jest praktykowane w ramach zmniejszenia ryzyka obciążającego poszczególną inwestycję, w celu zabezpieczenia jej funkcjonowania. W przypadku prowadzenia kilku farm (wiatrowych lub fotowoltaicznych) w jednej spółce, problemy operacyjne jednej farmy mogą wpłynąć na stabilność całej spółki. W związku z powyższym przedmiotowa transakcja będzie neutralna na gruncie podatku dochodowego dla Wnioskodawcy;
b) 1 marca 2024 r., znak: 0115-KDTT1.4011.44.2024.1.MR:
Z opisu Państwa sprawy wynika też, że wartość emisyjna udziałów każdej ze Spółek Przejmujących przydzielonych każdemu z Państwa jako wspólnikowi Spółki Dzielonej (ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału przez wydzielenie) będzie wyższa niż wydatki na objęcie przez każde z Państwa udziałów w Spółce Dzielonej obliczone zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38 – ustalone w proporcji, w jakiej pozostaje u każdego z Państwa wartość wydzielanej ze Spółki części przedsiębiorstwa do wartości całego majątku Spółki bezpośrednio przed podziałem. Ta nadwyżka będzie więc Państwa przychodem, o którym mowa w art. 24 ust. 5 pkt 7a ustawy. Jednakże w Państwa sytuacji (...) zarówno Spółka Dzielona, jak i Spółki Przejmujące będą podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – a zatem spełniony będzie warunek z art. 24 ust. 8da pkt 1 ustawy; (...) Państwa udziały w Spółce Dzielonej nie zostały przez Państwa objęte w wyniku wymiany udziałów ani nie zostały przy dzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów – a zatem spełniony będzie warunek określony w art. 24 ust. 8db pkt 1 ustawy; (...) W przypadku każdego z Państwa: przyjęta wartość kosztów objęcia udziałów przy dzielonych każdemu z Państwa przez Spółki Przejmujące, która pozostanie w Państwa rachunkach podatkowych do rozliczenia dla celów podatkowych jako koszty uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów/akcji, nie będzie wyższa niż wartość udziałów każdego z Państwa w Spółce Dzielonej, jaka byłaby przez Państwa przyjęta do rozliczenia dla celów podatkowych jako koszty uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia tych udziałów w Spółce Dzielonej, gdy by nie doszło do podziału tej spółki – a zatem będzie spełniony warunek z art. 24 ust. 8db pkt 2 ustawy. Wobec powyższego, w Państwa przypadku będzie miał zastosowanie art. 24 ust. 8 ustawy - tj. Państwa przychód, o którym mowa wart. 24 ust. 5 pkt 7a ustawy nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na moment podziału. (...) A zatem planowany podział przez wydzielenie nie będzie więc skutkował powstaniem po Państwa stronie (jako wspólników Spółki Dzielonej uczestniczących w podziale przez wydzielenie) obowiązku podatkowego na moment podziału spółki – z zastrzeżeniem art. 24 ust. 19 ustawy.
c) 17 maja 2023 r., znak: 0114-KDIP3-1.4011.184.2023.4.AK, w której organ odstąpił od uzasadnienia prawnego przyznając rację wnioskodawcy:
W związku z powyższym w momencie Podziału nie powstanie przychód u Akcjonariusza (osoby fizycznej) Spółki Dzielonej, o którym mowa w art. 24 ust. 5pkt 7a ustawy o PIT, z uwagi na zastosowanie art. 24 ust. 8 i 8da ustawy o PIT i brak spełnienia przesłanek z art. 24 ust. 8db ustawy o PIT. Mając powyższe na względzie, planowany podział Spółki będzie pozostawać neutralny dla Akcjonariuszy (osób fizycznych) na gruncie ustawy o PIT.
d) 14 listopada 2022 r., znak: 0113-KDIPT2-3.4011.585.2022.4.KKA:
W przedmiotowej sprawie zarówno Spółka, jak i Spółka przejmująca podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto, z opisu sprawy wynika, że nie będą spełnione negatywne przesłanki dla zastosowania art. 24 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o których mowa w art. 24 ust. 8db ustawy. Wobec powyższego, w związku z planowanym podziałem Spółki i przeniesieniem do Spółki przejmującej Sektora Majątkowego u Akcjonariuszy nie wystąpi dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
e) 3 sierpnia 2022 r., znak: 0114-KDIP2-2.4011.374.2022.2AS:
Podsumowując, w opisanej przez Pana sprawie zarówno zespół składników majątkowych i niemajątkowych pozostający w spółce dzielonej, jak i przejmowany na skutek podziału przez spółkę nowo zawiązaną, stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 u.p.d.o.f. W chwili dokonania podziału przez wydzielenie dla wspólnika spółki nowo zawiązanej czynność ta będzie neutralna podatkowo. Pana przychód jako wspólnika tej spółki, o którym mowa w art. 24 ust. 5 pkt 7a u.p.d.o.f. nie będzie podlegał opodatkowaniu w momencie podziału spółki zgodnie z art. 24 ust. 8 u.p.d.o.f. z uwagi na brak spełnienia warunków określonych w art. 24 ust. 8db u.p.d.o.f. oraz spełnienie warunków, o których mowa w art. 24 ust. 8da u.p.d.o.f. Opodatkowanie dochodu zostanie odroczone do momentu odpłatnego zbycia przez Pana udziałów Nowej Spółki.
W ocenie Wnioskodawców, w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, dokonanie Planowanego podziału i wydanie Wspólnikom udziałów w Spółce Przejmującej nie będzie skutkowało po stronie Wspólników powstaniem dochodu (przychodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W uzupełnieniu wniosku doprecyzowano, że podział Spółki będący przedmiotem wniosku będzie neutralny podatkowo w świetle podatku dochodowego od osób fizycznych, jako że zastosowanie znajdzie art. 24 ust. 8 Ustawy PIT. Zgodnie ze wskazanym przepisem w przypadku połączenia spółek lub podziału spółek, o którym mowa w ust. 5 pkt 7a, z zastrzeżeniem ust. 8da i 8db, dochód (przychód) wspólnika spółki przejmowanej lub dzielonej nie podlega opodatkowaniu w momencie połączenia lub podziału spółek.
Art. 24 ust. 8da i 8db Ustawy PIT zawierają wyłączenia stosowania art. 24 ust. 8 Ustawy PIT. W analizowanym zdarzeniu przyszłym nie zostaną spełnione przesłanki przedstawione w przywołanych przepisach zawierających wyłączenia stosowania art. 24 ust. 8da i 8db Ustawy PIT, wobec czego podział Spółki pozostanie neutralny podatkowo na gruncie Ustawy PIT na moment dokonania podziału.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – w odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych zostały określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.).
Zgodnie z tym przepisem:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również: (…)
W myśl art. 24 ust. 5 pkt 7 i 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także:
7) w przypadku podziału spółek, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w spółce, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa – ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału nadwyżka wartości emisyjnej udziałów (akcji) przydzielonych w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej nad kosztami nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce dzielonej, obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38; jeżeli podział spółki następuje przez wydzielenie, kosztem uzyskania przychodów jest wartość lub kwota wydatków poniesionych przez wspólnika na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalona w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego wspólnika wartość wydzielanej części majątku spółki dzielonej do wartości majątku spółki dzielonej bezpośrednio przed podziałem;
7a) w przypadku połączenia spółek lub spółek niebędących osobami prawnymi albo podziału spółek w innych przypadkach niż określone w pkt 7 – ustalona na dzień poprzedzający dzień połączenia lub podziału nadwyżka wartości emisyjnej udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej, przydzielonych wspólnikowi spółki przejmowanej lub dzielonej, nad wydatkami na nabycie lub objęcie odpowiednio udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38 albo udziałów w spółce niebędącej osobą prawną; jeżeli podział spółki następuje przez wydzielenie majątku spółki stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa, kosztem uzyskania przychodów są wydatki poniesione przez wspólnika na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalone w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego wspólnika wartość wydzielonej z majątku spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa do wartości majątku spółki dzielonej bezpośrednio przed podziałem.
W przypadku podziału przez wydzielenie podatnik (udziałowiec spółki dzielonej) może uzyskać przychód (dochód), o którym mowa w tym przepisie, jeśli majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce dzielonej nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Zgodnie z art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa – oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Przez przedsiębiorstwo należy przy tym rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego (art. 5a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Stosownie natomiast do art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 795 ze zm.):
Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:
1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
5. koncesje, licencje i zezwolenia;
6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
8. tajemnice przedsiębiorstwa;
9. księgi
Jak wynika z powołanej definicji, przedsiębiorstwo jest zespołem składników majątkowych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Przez „zespół” należy rozumieć zbiór składników, między którymi istnieją powiązania pozwalające uznać go za funkcjonalną całość. Przeznaczeniem tego zespołu jest prowadzenie działalności gospodarczej, a zatem powiązania między jego elementami wynikają z funkcji pełnionych w działalności. W sytuacji, gdy w ramach przedsiębiorstwa są prowadzone działalności gospodarcze w różnych zakresach, to przy odpowiednim zorganizowaniu tych zakresów działalności możliwym jest wyodrębnienie zorganizowanych części przedsiębiorstwa.
Stosownie do art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:
1) stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań);
2) jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie;
3) jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych;
4) mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.
Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest więc dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, nie jest sumą poszczególnych składników majątkowych należących do przedsiębiorstwa. Jest to wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespół tych składników, zdolny do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.
O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa. Nie chodzi tu jednak wyłącznie o formalne wyodrębnienie (np. dział, wydział, oddział itp.), ale przede wszystkim o określoną formę zorganizowania funkcjonowania tej części przedsiębiorstwa (przypisana baza majątkowa, określone zasady funkcjonowania, struktura zarządzania).
Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.
Wyodrębnienie funkcjonalne to przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych (działalności gospodarczej w danym zakresie). Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.
Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą tworzyć pewną całość gospodarczą zdolną do urzeczywistniania określonych zadań gospodarczych. Składniki muszą umożliwić ich nabywcy kontynuowanie działalności gospodarczej, prowadzeniu której służy zorganizowana część przedsiębiorstwa u jej zbywcy.
Wskazanie, jakie składniki zorganizowanej części przedsiębiorstwa determinują spełnianie przez nią takiej funkcji, nie jest możliwe in abstracto. Jest to uzależnione od przedmiotu i warunków prowadzenia działalności gospodarczej podatnika. Stąd konieczność indywidualnego analizowania każdego przypadku.
Jednocześnie, zgodnie z art. 24 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W przypadku połączenia spółek lub podziału spółek, o którym mowa w ust. 5 pkt 7a, z zastrzeżeniem ust. 8da i 8db, dochód (przychód) wspólnika spółki przejmowanej lub dzielonej nie podlega opodatkowaniu w momencie połączenia lub podziału spółek; przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej wspólnik ustala koszt uzyskania przychodów na podstawie:
1) art. 22 ust. 1f – jeżeli udziały (akcje) w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny;
2) art. 23 ust. 1 pkt 38 – jeżeli udziały (akcje) w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały nabyte albo objęte za wkład pieniężny;\wysokości wydatków na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) spółki dzielonej, ustalonych zgodnie z pkt 1 lub 2, w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego wspólnika wartość wydzielanej części majątku spółki dzielonej do wartości majątku spółki dzielonej bezpośrednio przed podziałem; pozostała część kwoty tych wydatków stanowi koszt uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółek podzielonych przez wydzielenie.
Warunki zastosowania powołanego przepisu określa:
- art. 24 ust. 8da ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że przepis ust. 8 ma zastosowanie wyłącznie, w przypadku gdy:
1) spółka przejmująca majątek i spółka, której majątek jest przejmowany, są podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
2) spółka przejmująca majątek jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a spółka, której majątek jest przejmowany, podlega opodatkowaniu w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania
3) spółka przejmująca majątek jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlegającym opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, a spółka, której majątek jest przejmowany, jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
oraz
- art. 24 ust. 8db ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że przepisu ust. 8 nie stosuje się, jeżeli:
1) udziały (akcje) wspólnika w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały nabyte lub objęte w wyniku wymiany udziałów albo przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów lub
2) przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych wartość udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną jest wyższa niż wartość udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej, jaka byłaby przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do łączenia lub podziału.
Jak stanowi art. 24 ust. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisów ust. 8 i 8a oraz art. 21 ust. 1 pkt 109 nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Jak wynika z wniosku wydzielone zespoły składników majątkowych, tj. Dział Operacyjny oraz Dział Inwestycyjny:
1) stanowią zespoły składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań);
2) są organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie;
3) są przeznaczone do realizacji określonych (własnych) zadań gospodarczych;
4) mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.
Zatem zarówno majątek przenoszony na Spółkę Przejmującą, jak i majątek pozostający w Spółce Dzielonej stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie w przedmiotowej sprawie zastosowania nie znajdzie przepis art. 24 ust. 5 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z opisu sprawy wynika też, że wartość emisyjna udziałów Spółki Przejmującej, przydzielonych Pani BB i Panu CB jako wspólnikom Spółki Dzielonej (ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału) będzie wyższa niż wydatki na objęcie (nabycie) przez ww. wspólników udziałów w Spółce Dzielonej obliczone zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – ustalone w proporcji, w jakiej pozostaje wartość wydzielanej ze Spółki Dzielonej części przedsiębiorstwa do wartości całego majątku Spółki Dzielonej bezpośrednio przed podziałem.
Ta nadwyżka będzie więc przychodem ww. wspólników Spółki Dzielonej, o którym mowa w art. 24 ust. 5 pkt 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednak w omawianej sytuacji:
1) zarówno Spółka Dzielona, jak i Spółka Przejmująca są podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – a zatem spełniony będzie warunek z art. 24 ust. 8da pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
2) Udziały w Spółce Dzielonej nie zostały przez ww. wspólników nabyte w wyniku wymiany udziałów ani nie zostały przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów – a zatem spełniony będzie warunek określony w art. 24 ust. 8db pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
3) wartość kosztów objęcia udziałów przydzielonych ww. wspólnikom przez Spółkę Przejmującą w związku z podziałem Spółki, które pozostaną w rachunku podatkowym wspólników do rozliczenia dla celów podatkowych jako koszty uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów nie będzie wyższa niż wartość udziałów w Spółce, które zostaną unicestwione w związku z podziałem tej Spółki, jaka byłaby przyjęta przez nich do rozliczenia dla celów podatkowych jako koszty uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia tych udziałów w Spółce, gdyby nie doszło do podziału Spółki – a zatem będzie spełniony warunek z art. 24 ust. 8db pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
4) celem wyodrębnienia Działu Operacyjnego i Działu Inwestycyjnego nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania lecz wynika z uzasadnionych potrzeb biznesowych, organizacyjnych i majątkowych Spółki oraz jej Wspólników, zatem jest przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.
Wobec powyższego w omawianym przypadku będzie miał zastosowanie art. 24 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – tj. przychód wymienionych wspólników, o którym mowa w art. 24 ust. 5 pkt 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na moment podziału. Konsekwencje podatkowe po stronie Wspólników Spółki Dzielonej wystąpią w momencie dokonania przez nich odpłatnego zbycia udziałów Spółki Przejmującej, nabytych w wyniku podziału.
Końcowo wskazuję, że czynność podziału Spółki nie jest neutralna podatkowo. Jednak moment jej opodatkowania – ze względu na spełnienie pozostałych warunków – jest przesunięty do momentu odpłatnego zbycia udziałów.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ta interpretacja stanowi ocenę Państwa stanowiska wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług toczone są/były odrębne postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej.
Zaznaczyć należy, że tę interpretację wydano w oparciu o opis sprawy przedstawiony we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła.
W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące. Każdą sprawę Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.
Interpretacja a sytuacja podatnika
Stanowisko organu przedstawione w interpretacji dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku. Ocena, czy odnosi się ono do sytuacji innego podatnika, wymaga analizy jego dokumentów — w ramach obsługi księgowej zajmuje się tym biuro.