0111-KDWB.4015.36.2026.1.APA
Skutki podatkowych otrzymania od córki darowizny środków pieniężnych które nie zostaną przelane na rachunek którego byłby Wnioskodawca właścicielem jako obdarowany, lecz zostaną przekazane przez córkę przelewem bezpośrednio na rachunek urzędu skarbowego.
- Sygnatura
- 0111-KDWB.4015.36.2026.1.APA
- Rodzaj dokumentu
- Interpretacja indywidualna
- Data wydania
- Organ
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- Status
- Aktualna
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od spadków i darowizn jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 lipca 2026 r. wpłynął Pana wniosek z 9 lipca 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania od córki środków pieniężnych przelanych bezpośrednio na rachunek urzędu skarbowego.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, wobec której prowadzone jest postępowanie egzekucyjne z tytułu zaległych zobowiązań podatkowych wobec Skarbu Państwa, reprezentowanego przez właściwy organ podatkowy. Zaległości te powstały w związku z uprzednio prowadzoną działalnością gospodarczą oraz pełnieniem funkcji płatnika podatku.
Zaległości podatkowe Wnioskodawcy wynoszą łącznie ok. (...)zł (winno być: (...) zł).
Córka Wnioskodawcy zamierza udzielić Wnioskodawcy pomocy finansowej poprzez dokonanie darowizny środków pieniężnych przeznaczonych na spłatę części zaległości podatkowych Wnioskodawcy, wobec Skarbu Państwa – tj. w wysokości (...) zł.
W tym celu Wnioskodawca oraz jego córka zawrą pisemną umowę darowizny. W tej umowie strony wprost wskażą, że przedmiotem darowizny są środki pieniężne przeznaczone na spłatę zaległości podatkowych Wnioskodawcy. Strony postanowią również, że darowizna zostanie wykonana w ten sposób, że córka Wnioskodawcy dokona przelewu środków pieniężnych bezpośrednio ze swojego rachunku bankowego na rachunek bankowy stosownego urzędu skarbowego, właściwego do zapłaty zobowiązań podatkowych Wnioskodawcy.
W pisemnej umowie darowizny zostanie wskazany numer rachunku bankowego, na który córka Wnioskodawcy dokona przelewu. Umowa będzie również wskazywała, że zapłata dokonana na ten rachunek stanowi sposób wykonania darowizny na rzecz Wnioskodawcy, a nie darowiznę na rzecz Skarbu Państwa. Skarb Państwa ani urząd skarbowy nie będą stroną umowy darowizny ani obdarowanymi.
Środki przeznaczone na wykonanie darowizny będą pochodziły z majątku osobistego córki Wnioskodawcy. Córka Wnioskodawcy nie będzie żądała od Wnioskodawcy zwrotu kwoty przekazanej na rachunek właściwy do zapłaty jego zobowiązań podatkowych. Między Wnioskodawcą a jego córką nie zostanie zawarta umowa pożyczki, umowa zlecenia finansowania ani żadna inna umowa przewidująca obowiązek zwrotu środków przekazanych na ten rachunek.
Planowana zapłata zostanie dokonana na podstawie art. 62b § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, tj. jako zapłata zobowiązania podatkowego Wnioskodawcy przez członka jego najbliższej rodziny.
W tytule przelewu zostaną wskazane dane umożliwiające jednoznaczne przypisanie wpłaty do zobowiązań podatkowych Wnioskodawcy, w szczególności dane Wnioskodawcy oraz oznaczenie należności, której dotyczyć będzie wpłata. Płatność zostanie udokumentowana potwierdzeniem przelewu bankowego, z którego będzie wynikać rachunek bankowy nadawcy przelewu, rachunek bankowy odbiorcy przelewu, kwota przelewu, data przelewu oraz tytuł płatności.
Wnioskodawca będzie dysponował pisemną umową darowizny oraz potwierdzeniem przelewu bankowego dokonanego przez córkę na rachunek właściwy do zapłaty jego zobowiązań podatkowych. Dokumenty te będą łącznie potwierdzały, że córka Wnioskodawcy dokonała darowizny środków pieniężnych na rzecz Wnioskodawcy, a wykonanie tej darowizny nastąpiło przez przekazanie środków bezpośrednio na rachunek wierzyciela publicznoprawnego Wnioskodawcy, tj. Skarbu Państwa reprezentowanego przez właściwy organ podatkowy.
Skutkiem planowanej wpłaty będzie częściowe zmniejszenie zobowiązania podatkowego Wnioskodawcy wobec Skarbu Państwa, bez jednoczesnego powstania po stronie Wnioskodawcy obowiązku zwrotu równowartości tej wpłaty na rzecz córki.
Wnioskodawca zamierza zgłosić nabycie darowizny właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia wykonania darowizny, tj. od dnia dokonania przelewu przez córkę Wnioskodawcy na rachunek bankowy właściwy do zapłaty zobowiązań podatkowych Wnioskodawcy.
Pytanie
Czy darowizna środków pieniężnych dokonana przez córkę na rzecz Wnioskodawcy, na podstawie pisemnej umowy darowizny, wykonana przez przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z rachunku bankowego córki Wnioskodawcy na rachunek bankowy stosownego urzędu skarbowego wskazany w umowie darowizny jako rachunek właściwy do spłaty zobowiązań podatkowych Wnioskodawcy wobec Skarbu Państwa, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od spadków i darowizn, o którym mowa w art. 4a ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, jeżeli Wnioskodawca zgłosi nabycie darowizny właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w ustawowym terminie i będzie dysponował pisemną umową darowizny oraz potwierdzeniem przelewu bankowego?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, darowizna środków pieniężnych dokonana przez córkę na rzecz Wnioskodawcy, na podstawie pisemnej umowy darowizny, wykonana przez przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z rachunku bankowego córki Wnioskodawcy na rachunek bankowy stosownego urzędu skarbowego właściwy do spłaty zobowiązań podatkowych Wnioskodawcy wobec Skarbu Państwa, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od spadków i darowizn, o którym mowa w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn, pod warunkiem dokonania przez Wnioskodawcę zgłoszenia nabycia darowizny właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w ustawowym terminie.
Zgodnie z art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez osoby należące do najbliższej rodziny, w tym m.in. przez wstępnych i zstępnych, jeżeli zostaną spełnione warunki wskazane w tym przepisie.
Wnioskodawca jest ojcem darczyńcy, a zatem należy do kręgu osób objętych zwolnieniem, o którym mowa w art. 4a ustawy.
W przypadku darowizny środków pieniężnych, jeżeli wartość majątku nabytego od tej samej osoby przekracza kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy, warunkiem zastosowania zwolnienia jest zgłoszenie nabycia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego oraz udokumentowanie otrzymania środków dowodem przekazania na rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek inny niż płatniczy w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej albo przekazem pocztowym.
W ocenie Wnioskodawcy warunek dokumentacyjny należy rozumieć zgodnie z jego celem. Celem tego warunku jest zapewnienie organowi podatkowemu możliwości weryfikacji rzeczywistego dokonania darowizny, ustalenia osoby darczyńcy, osoby obdarowanego, wysokości przekazanych środków oraz źródła ich pochodzenia. Nie jest natomiast celem tego przepisu wymaganie dokonania sztucznego i czysto technicznego przepływu środków najpierw przez rachunek bankowy obdarowanego, jeżeli z pisemnej umowy darowizny oraz dokumentów bankowych jednoznacznie wynika, że środki zostały przekazane przez darczyńcę w celu wykonania darowizny na rzecz obdarowanego przez zapłatę jego zobowiązania wobec wierzyciela – w szczególności wierzyciela publicznego.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym darowizna zostanie udokumentowana w sposób pozwalający na jednoznaczną weryfikację jej dokonania. Wnioskodawca oraz jego córka zawrą pisemną umowę darowizny, w której zostanie wskazane, że przedmiotem darowizny są środki pieniężne przeznaczone na spłatę zobowiązań podatkowych Wnioskodawcy wobec Skarbu Państwa. W umowie zostanie również wskazany rachunek bankowy właściwy do zapłaty zobowiązań podatkowych Wnioskodawcy, na który córka Wnioskodawcy dokona przelewu w celu wykonania darowizny.
Płatność zostanie dokonana przelewem bankowym bezpośrednio z rachunku córki Wnioskodawcy na rachunek bankowy stosownego urzędu skarbowego właściwy do zapłaty zobowiązań podatkowych Wnioskodawcy. W tytule przelewu zostaną wskazane dane umożliwiające przypisanie wpłaty do zadłużenia Wnioskodawcy. Potwierdzenie przelewu będzie wskazywało nadawcę przelewu, odbiorcę przelewu, kwotę, datę oraz tytuł płatności. Dokument ten, w powiązaniu z pisemną umową darowizny, będzie pozwalał na ustalenie, że środki pochodziły od córki Wnioskodawcy oraz zostały przekazane na poczet zobowiązania podatkowego Wnioskodawcy wobec Skarbu Państwa.
Sam fakt, że środki zostaną przekazane bezpośrednio na rachunek stosowego urzędu skarbowego właściwy do zapłaty zobowiązań podatkowych Wnioskodawcy, a nie najpierw na rachunek Wnioskodawcy, nie powinien pozbawiać Wnioskodawcy prawa do skorzystania ze zwolnienia z art. 4a ustawy. W takim przypadku Skarb Państwa, reprezentowany przez właściwy organ podatkowy, będzie pełnił funkcję wierzyciela Wnioskodawcy, na rzecz którego darczyńca dokona płatności w celu wykonania darowizny na rzecz obdarowanego. Skutek ekonomiczny będzie taki sam, jak w przypadku przekazania środków na rachunek Wnioskodawcy i ich niezwłocznego przelania przez Wnioskodawcę na rachunek właściwy do zapłaty jego zobowiązań podatkowych. Wymaganie dokonania dwóch kolejnych przelewów miałoby charakter wyłącznie formalny i nie zwiększałoby bezpieczeństwa ani weryfikowalności transakcji.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 maja 2025 r., Znak: 0111-KDIB2-3.4015.229.2021.8.BB, opublikowanej w systemie Eureka pod numerem informacji 135177, wydanej po uwzględnieniu wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 25 stycznia 2023 r., sygn. akt I SA/GI 1069/22, oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 grudnia 2024 r., sygn. akt III FSK 669/23. W interpretacji tej organ uznał, że zastosowanie zwolnienia z podatku od spadków i darowizn jest możliwe także wtedy, gdy środki pieniężne są przekazywane przez darczyńcę bezpośrednio na rachunek wierzyciela obdarowanego, pod warunkiem należytego udokumentowania darowizny. Organ wskazał, że przesłanka udokumentowania polega w istocie na wykazaniu, że obdarowany rzeczywiście otrzymał środki oraz z jakiego źródła, a udokumentowanie takie może być skuteczne również wtedy, gdy darowane środki wpływają nie na rachunek obdarowanego, lecz na rachunek wierzyciela obdarowanego.
Warto przytoczyć stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażone w tej sprawie: „Warunek zastosowania zwolnienia określony w art. 4a ust. 1 pkt 2 u.p.s.d. – „udokumentują ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym” należy uznać za zrealizowany także w przypadku, gdy darczyńca przekazał środki pieniężne na wskazany przez obdarowanego rachunek bankowy jego wierzyciela”.
W ocenie Wnioskodawcy powyższa argumentacja znajduje pełne zastosowanie również w niniejszej sprawie. Różnica polega jedynie na tym, że wierzycielem Wnioskodawcy nie będzie sprzedawca nieruchomości ani inny podmiot prywatny, lecz Skarb Państwa reprezentowany przez właściwy organ podatkowy. Nie zmienia to jednak istoty czynności. W każdym przypadku dochodzi do przekazania środków przez darczyńcę na rachunek wierzyciela obdarowanego w celu wykonania darowizny na rzecz obdarowanego oraz wygaśnięcia części jego zobowiązania.
W niniejszej sprawie dodatkowo darowizna zostanie potwierdzona pisemną umową darowizny, w której strony wyraźnie określą zarówno przedmiot darowizny, osobę darczyńcy, osobę obdarowanego, jak i sposób wykonania darowizny przez przelew na wskazany rachunek bankowy właściwy do spłaty zobowiązań podatkowych Wnioskodawcy. Tym samym nie powinno budzić wątpliwości, że przelew na rachunek właściwy do zapłaty zobowiązań podatkowych Wnioskodawcy będzie wyłącznie sposobem wykonania darowizny na rzecz Wnioskodawcy, a nie odrębnym świadczeniem na rzecz Skarbu Państwa.
Jeżeli zatem Wnioskodawca dokona zgłoszenia nabycia darowizny właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w ustawowym terminie oraz będzie dysponował pisemną umową darowizny i potwierdzeniem przelewu bankowego dokonanego przez córkę na rachunek stosownego urzędu skarbowego właściwy do zapłaty jego zobowiązań podatkowych, spełnione zostaną warunki zastosowania zwolnienia z art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn.
W konsekwencji Wnioskodawca stoi na stanowisku, że planowana darowizna będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od spadków i darowizn na podstawie art. 4a ustawy, mimo że środki zostaną przekazane bezpośrednio na rachunek stosownego urzędu skarbowego właściwy do zapłaty zobowiązań podatkowych Wnioskodawcy wobec Skarbu Państwa, a nie na rachunek bankowy Wnioskodawcy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2026 r. poz. 478 ze zm.):
Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem: darowizny, polecenia darczyńcy.
Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera definicji pojęcia „darowizna”. Z tego względu, celem ustalenia tej definicji należy sięgnąć do ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2026 r. poz. 795).
W myśl art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego:
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Darowizna jest zatem dobrowolnym świadczeniem na rzecz obdarowanego pod tytułem darmym, nie wynika z żadnego stosunku zobowiązaniowego czy z ustawy. Jej istotną cechą jest to, że powstaje stosunek pomiędzy darczyńcą i obdarowanym.
Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli złożone przez obie strony umowy. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny. Należy zaznaczyć, że ustawodawca nie wymaga żadnej szczególnej formy oświadczenia obdarowanego o przyjęciu darowizny.
Jak stanowi natomiast art. 890 § 1 Kodeksu cywilnego:
Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.
Daną czynność można zatem uznać za darowiznę, jeśli posiada cechy tegoż zobowiązania, tzn. gdy zostanie złożone oświadczenie darczyńcy o przekazaniu darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu, a ponadto czynność ta musi polegać na nieodpłatnym świadczeniu darczyńcy (kosztem jego majątku) na rzecz obdarowanego.
Stąd decydujące znaczenie dla dokonania oceny prawnopodatkowej w każdym indywidualnym przypadku ma treść umowy wiążącej jej strony, w szczególności zaś ustalenie:
· czy czynność prawna ma charakter nieodpłatny,
· czy występuje obdarowany oraz darczyńca,
· jaki jest charakter przekazanych środków.
Jednoznaczne określenie powyższych elementów jest niezwykle istotne, ponieważ nie każde bezpłatne przysporzenie mieści się w definicji umowy darowizny w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Nieodpłatne przekazanie majątku może bowiem wynikać także z innego tytułu prawnego (art. 889 Kodeksu cywilnego). Natomiast skutki prawnopodatkowe danego nabycia środków pieniężnych przez osoby fizyczne można oceniać na podstawie przepisów ustawy o podatku do spadków i darowizn tylko pod warunkiem, że stanowi ono nabycie tytułem ujętym w ww. art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, a więc m.in. tytułem darowizny.
Stosownie do art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn:
Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.
W myśl art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje przy nabyciu w drodze darowizny - z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy - z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 ww. ustawy:
1. Opodatkowaniu podlega nabycie, od jednego zbywcy, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej 36 120 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
2. Jeżeli nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych od tego samego zbywcy następuje więcej niż jeden raz, do czystej wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się czystą wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych dotychczas od tego samego zbywcy w roku, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, i w okresie 5 lat poprzedzających ten rok. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie.
W myśl art. 14 ust. 1, 2 i ust. 3 pkt 1 ww. ustawy:
1. Wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca.
2. Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.
3. Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:
1) do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów.
Zgodnie z art. 62b § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.):
Zapłata podatku może nastąpić także przez małżonka podatnika, jego zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę.
Należy zauważyć, że – co do zasady – darowizna podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Podatek ustala się z uwzględnieniem tzw. kwoty wolnej od podatku. Na wysokość podatku ma wpływ przynależność do grupy podatkowej, do której zaliczany jest nabywca.
Niezależnie od powyższego, ustawa o podatku od spadków i darowizn przewiduje w swojej treści zwolnienie podmiotowo-przedmiotowe dla członków najbliższej rodziny.
Stosownie do art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn:
Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:
1) zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2–5, 7 i 8 oraz ust. 1a–2 , a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia - w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, oraz
2) w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a ich wartość doliczona do wartości majątku nabytego dotychczas od tej samej osoby w roku, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, i w okresie 5 lat poprzedzających ten rok przekracza kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 - udokumentują ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym.
Zgłoszenie o nabyciu rzeczy i praw majątkowych powinno być dokonane na formularzu SD-Z2 określonym przez Ministra Finansów w rozporządzeniu z dnia 20 listopada 2015 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2060).
Należy podkreślić, że w przypadku darowizny środków pieniężnych oba warunki wskazane w art. 4a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy muszą być spełnione łącznie, aby można było zastosować zwolnienie.
Zgodnie z art. 4a ust. 3 ww. ustawy:
W przypadku niespełnienia warunków, o których mowa w ust. 1-2, nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych podlega opodatkowaniu na zasadach określonych dla nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej.
Stosownie do art. 4a ust. 4 ww. ustawy:
Obowiązek zgłoszenia nie obejmuje przypadków, gdy:
1) wartość majątku ostatnio nabytego doliczona do wartości majątku nabytego dotychczas od tej samej osoby lub po tej samej osobie w roku, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, i w okresie 5 lat poprzedzających ten rok nie przekracza kwoty określonej w art. 9 ust. 1 pkt 1 lub
2) nabycie następuje na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego albo w tej formie zostało złożone oświadczenie woli jednej ze stron.
Z zacytowanego powyżej art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn wynika, że podstawowym kryterium uprawniającym do skorzystania ze zwolnienia, jeżeli przedmiotem darowizny są środki pieniężne, poza zgłoszeniem nabytych środków pieniężnych naczelnikowi urzędu skarbowego na formularzu SD-Z2 (za wyjątkiem sytuacji określonych w art. 4a ust. 4 ustawy) jest udokumentowanie ich otrzymania dowodem przekazania na rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym.
Z treści wniosku wynika, że wobec Pana prowadzone jest postępowanie egzekucyjne z tytułu zaległych zobowiązań podatkowych wobec Skarbu Państwa, reprezentowanego przez właściwy organ podatkowy. Zaległości te powstały w związku z uprzednio prowadzoną działalnością gospodarczą oraz pełnieniem funkcji płatnika podatku. Pana Córka zamierza udzielić Panu pomocy finansowej poprzez dokonanie darowizny środków pieniężnych przeznaczonych na spłatę części Pana zaległości podatkowych. Zawrą Państwo pisemną umowę darowizny, w której wskażą Państwo, że przedmiotem darowizny są środki pieniężne przeznaczone na spłatę Pana zaległości podatkowych. Postanowią Państwo również, że darowizna zostanie wykonana w ten sposób, że Pana córka dokona przelewu środków pieniężnych bezpośrednio ze swojego rachunku bankowego na rachunek bankowy stosownego urzędu skarbowego, właściwego do zapłaty Pana zobowiązań podatkowych. Umowa będzie również wskazywała, że zapłata dokonana na ten rachunek stanowi sposób wykonania darowizny na rzecz Pana, a nie darowiznę na rzecz Skarbu Państwa. Płatność zostanie udokumentowana potwierdzeniem przelewu bankowego, z którego będzie wynikać rachunek bankowy nadawcy przelewu, rachunek bankowy odbiorcy przelewu, kwota przelewu, data przelewu oraz tytuł płatności. Zgłosi Pan również nabycie darowizny właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia wykonania darowizny.
W przypadku darowizny środków pieniężnych, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, środki te muszą zostać przekazane w sposób ściśle w przepisie określony, a zatem na rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym.
Co prawda, zgodnie z utartą linią interpretacyjną i orzeczniczą, warunek określony we wskazanym przepisie uważa się za spełniony również wtedy, gdy wpłata dokonywana jest na rachunek bankowy osoby trzeciej, ale na subkonto wyodrębnione w ramach tego rachunku dla osoby obdarowanej. Takie subkonta wyodrębniane są w ramach rachunków prowadzonych dla deweloperów czy spółdzielni mieszkaniowych. W analizowanym przypadku taka sytuacja jednak nie występuje.
Literalne brzmienie przepisu art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn nie pozwala więc skorzystać ze zwolnienia podatkowego w przypadku wpłaty środków pieniężnych przez darującego na rzecz podmiotów (osób) trzecich – ich rachunek, gdyż nabycie nie jest udokumentowane tak, jak wskazuje przepis art. 4a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Jeżeli więc przedmiot darowizny został przekazany bezpośrednio przez darczyńcę na rachunek urzędu skarbowego, zwolnienie określone w art. 4a ustawy od spadków i darowizn nie będzie miało zastosowania.
Nie można bowiem odstąpić od jednoznacznego brzmienia ww. przepisu i stosować go z pominięciem warunków wprost w nim wyrażonych, czyli z pominięciem fragmentu przepisu (określającego wprost jak darowane środki mają być przekazane), który musiałby zostać uznany nie tyle za zbędny, co za niedopuszczalny, rażąco naruszający Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej.
Użyte w art. 4a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn wyrażenie „udokumentowanie – w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne (…) – ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym” należy rozumieć w ten sposób, że dowód ten dokumentuje dokonanie wpłaty lub przelewu środków pieniężnych, będących przedmiotem czynności prawnej darowizny (art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego), przez darczyńcę na konto obdarowanego, a nie wpłatę lub przelew na konto innego podmiotu. Zatem warunkiem do skorzystania ze zwolnienia podatkowego uregulowanego w ww. przepisie jest udokumentowanie dokonania przekazania środków pieniężnych we wskazany w tym przepisie sposób przez darczyńcę na rzecz obdarowanego.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony jeden z warunków zastosowania zwolnienia z podatku od spadków i darowizn, o którym mowa w art. 4a ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, bowiem przekazanie środków pieniężnych tytułem darowizny nie zostanie udokumentowane zgodnie z zasadami określonymi w tym przepisie. Środki pieniężne nie zostaną przelane na Pana rachunek, a więc na rachunek, którego byłby Pan właścicielem jako obdarowany, lecz zostaną przekazane przez Pana córkę przelewem bezpośrednio na rachunek urzędu skarbowego.
W konsekwencji, otrzymane przez Pana środki pieniężne, w części w jakiej przekraczają kwotę wolną od opodatkowania (wskazaną w cyt. wyżej art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn), przy uwzględnieniu zasady kumulacji zawartej w ww. art. 9 ust. 2 tejże ustawy, będą podlegać opodatkowaniu na ogólnych zasadach określonych dla nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej.
Tym samym Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do przywołanej przez Pana interpretacji indywidualnej wskazać należy, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Pana wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja a sytuacja podatnika
Stanowisko organu przedstawione w interpretacji dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku. Ocena, czy odnosi się ono do sytuacji innego podatnika, wymaga analizy jego dokumentów — w ramach obsługi księgowej zajmuje się tym biuro.