0111-KDIB2-3.4015.329.2026.2.BD
Otrzymanie w darowiźnie środków pieniężnych od matki z Ukrainy - Obdarowany tymczasowy pobyt w Polsce - środki pieniężne w Polsce.
- Sygnatura
- 0111-KDIB2-3.4015.329.2026.2.BD
- Rodzaj dokumentu
- Interpretacja indywidualna
- Data wydania
- Organ
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- Status
- Aktualna
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od spadków i darowizn jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 sierpnia 2026 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych darowizny środków pieniężnych od matki. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – w piśmie, które wpłynęło do Organu 15 września 2026 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pani obywatelką Ukrainy, która mieszka na stałe w Polsce. Prowadzi Pani w Polsce jednoosobową działalność gospodarczą i rozlicza w Polsce podatki. Oczekuje Pani obecnie na wydanie karty pobytu.
Pani matka jest obywatelką Ukrainy i nie posiada obywatelstwa polskiego ani miejsca stałego pobytu w Polsce. Zamieszkuje ona poza terytorium Polski.
Matka zamierza przekazać Pani w formie darowizny kwotę 50 000 USD. Środki zostaną przelane bezpośrednio z rachunku bankowego Pani matki na Pani osobisty rachunek bankowy w Polsce.
Darowizna będzie miała charakter nieodpłatny i będzie dokonana z majątku matki na rzecz jej córki.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że oczekuje na wydanie karty pobytu czasowego. W momencie otrzymania darowizny będzie Pani przebywała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Na moment składania uzupełnienia nie jest Pani w stanie określić czy w momencie otrzymania darowizny będzie już posiadała Pani decyzję o udzieleniu zezwolenia na pobyt czasowy, czy też postępowanie w sprawie udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy będzie nadal w toku. Zatem w momencie otrzymania darowizny będzie Pani albo posiadała zezwolenie na pobyt czasowy, albo będzie Pani nadal oczekiwała na zakończenie postępowania w sprawie udzielenia tego zezwolenia. Darczyńcą będzie Pani matka. Darowizna środków pieniężnych zostanie przekazana przelewem bankowym w walucie USD z rachunku bankowego Pani matki prowadzonego przez bank w Polsce na Pani rachunek bankowy. W momencie dokonania przelewu rachunek bankowy darczyńcy będzie znajdował się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Pytania – częściowo przeformułowane w uzupełnieniu wniosku
1. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym otrzymanie przez Panią darowizny środków pieniężnych od matki, przekazanych przelewem bankowym w walucie USD z rachunku bankowego Pani matki prowadzonego przez bank w Polsce na Pani rachunek bankowy, będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od spadków i darowizn na podstawie art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn, niezależnie od tego, czy w momencie otrzymania darowizny będzie już Pani posiadała zezwolenie na pobyt czasowy, czy postępowanie w sprawie jego udzielenia będzie nadal w toku?
2. Czy dla skorzystania ze zwolnienia wystarczające będzie dokonanie przelewu środków bezpośrednio z rachunku bankowego Pani matki na Pani rachunek bankowy oraz złożenie zgłoszenia SD-Z2 w ustawowym terminie?
3. Czy w opisanej sytuacji będzie Pani zobowiązana do zapłaty podatku od otrzymanej darowizny?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, otrzymanie darowizny w kwocie 50 000 USD od matki będzie korzystało ze zwolnienia z podatku od spadków i darowizn na podstawie art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Jest Pani córką darczyńcy, a darowizna zostanie przekazana bezpośrednio na Pani rachunek bankowy. Dokona Pani również zgłoszenia nabycia darowizny na formularzu SD-Z2 w ustawowym terminie.
W związku z powyższym uważa Pani, że nie będzie Pani zobowiązana do zapłaty podatku od otrzymanej darowizny.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 478 ze zm.):
Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem: darowizny, polecenia darczyńcy.
Ustawa nie definiuje pojęcia darowizny, w związku z tym należy sięgnąć do ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 795).
Z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego wynika, że:
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn – co do zasady – podlega nabycie m.in. tytułem darowizny własności rzeczy lub praw majątkowych znajdujących się/wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jednakże w art. 3 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn ustawodawca przewidział wyjątek od tej zasady.
W myśl art. 3 pkt 1 ww. ustawy:
Podatkowi nie podlega nabycie własności rzeczy ruchomych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych podlegających wykonaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli w dniu nabycia ani nabywca, ani też spadkodawca lub darczyńca nie byli obywatelami polskimi i nie mieli miejsca stałego pobytu lub siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Podstawą wyłączenia nabycia tytułem darowizny od obowiązku podatkowego na gruncie powyższego przepisu jest kumulatywne spełnienie trzech warunków:
1) przedmiotem darowizny są rzeczy ruchome znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz
2) obdarowany nie posiada obywatelstwa polskiego ani miejsca stałego pobytu w Polsce oraz
3) darczyńca nie posiada obywatelstwa polskiego ani miejsca stałego pobytu w Polsce.
Z wniosku oraz z jego uzupełnienia wynika, że jest Pani obywatelką Ukrainy, która mieszka na stałe w Polsce. Prowadzi Pani w Polsce jednoosobową działalność gospodarczą i rozlicza w Polsce podatki. Oczekuje Pani obecnie na wydanie karty pobytu czasowego. Pani matka jest obywatelką Ukrainy i nie posiada obywatelstwa polskiego ani miejsca stałego pobytu w Polsce. Pani matka zamierza przekazać Pani w formie darowizny kwotę 50 000 USD. W momencie otrzymania darowizny będzie Pani przebywała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i będzie Pani albo posiadała zezwolenie na pobyt czasowy, albo będzie Pani nadal oczekiwała na zakończenie postępowania w sprawie udzielenia tego zezwolenia. Darowizna środków pieniężnych zostanie przekazana przelewem bankowym w walucie USD z rachunku bankowego Pani matki prowadzonego przez bank w Polsce na Pani rachunek bankowy. W momencie dokonania przelewu rachunek bankowy darczyńcy będzie znajdował się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Dokonując analizy przedmiotowej sprawy w pierwszej kolejności należy zauważyć, że przedmiot darowizny, który będą stanowiły środki pieniężne, w chwili zawarcia umowy będzie znajdował się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Z treści wniosku jasno wynika, że darowizna środków pieniężnych zostanie przekazana przelewem bankowym z rachunku bankowego Pani matki prowadzonego przez bank w Polsce na Pani osobisty rachunek bankowy również prowadzony w Polsce.
W przedmiotowej sprawie znajdzie zatem zastosowanie – co do zasady – ogólna reguła opodatkowania określona w art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Przepis ten dotyczy bowiem rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W analizowanej sprawie istotne znaczenie ma jednak regulacja zawarta w art. 3 pkt 1 cyt. ustawy. Według jego postanowień, nie podlega opodatkowaniu nabycie tytułem darowizny własności rzeczy ruchomych (a takimi są środki pieniężne, o których mowa w treści wniosku), jeżeli w dniu nabycia ani nabywca (obdarowany), ani darczyńca nie byli obywatelami polskimi i nie mieli miejsca stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Jak wynika z treści wniosku, Pani matka jest obywatelką Ukrainy i nie posiada obywatelstwa polskiego ani miejsca stałego pobytu w Polsce. Pani również jest obywatelką Ukrainy, co prawda – wg Pani opisu – mieszka Pani na stałe w Polsce, ale nie posiada Pani w Polsce miejsca stałego pobytu. Jak wynika z wniosku, obecnie oczekuje Pani na wydanie karty pobytu czasowego. W momencie otrzymania darowizny będzie Pani przebywała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i będzie Pani albo posiadała zezwolenie na pobyt czasowy, albo będzie Pani nadal oczekiwała na zakończenie postępowania w sprawie udzielenia tego zezwolenia.
Przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy nie można utożsamiać z miejscem stałego pobytu.
Kwestie stałego pobytu cudzoziemców reguluje ustawa z 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1079 ze zm.). Warunki udzielania zezwolenia na pobyt stały zostały wymienione w art. 195 i następnych ustawy o cudzoziemcach.
I tak zgodnie z art. 195 ust. 1 ww. ustawy:
Zezwolenia na pobyt stały udziela się cudzoziemcowi na czas nieoznaczony, na jego wniosek, jeżeli: (…).
W myśl art. 210 ust. 1 ww. ustawy:
Decyzję w sprawie udzielenia cudzoziemcowi zezwolenia na pobyt stały wydaje się w terminie 6 miesięcy.
Zgodnie natomiast z art. 98 pkt 1 ustawy o cudzoziemcach:
Zezwolenia na pobyt czasowy cudzoziemcowi udziela się albo – w przypadkach, o których mowa w art. 160, art. 181 i art. 187 – można udzielić na jego wniosek, jeżeli spełnia wymogi określone ze względu na deklarowany cel pobytu, a okoliczności, które są podstawą ubiegania się o to zezwolenie, uzasadniają jego pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres dłuższy niż 3 miesiące.
Podsumowując – nabycie przez Panią środków pieniężnych od matki na podstawie darowizny nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, z uwagi na treść art. 3 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn – skoro w chwili dokonania darowizny nie będzie Pani miała miejsca stałego pobytu (karty stałego pobytu) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zatem jeśli w dniu nabycia Pani (jako obdarowana) oraz Pani mama (jako darczyńca) nie będą obywatelami polskimi i nie będą miały miejsca stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej to nabycie własności środków pieniężnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (przelew z rachunku bankowego Pani matki w Polsce na Pani osobisty rachunek bankowy w Polsce) będzie podlegać wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn na podstawie art. 3 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, a nie – jak Pani wskazała – zwolnieniu.
Skoro, nabycie przez Panią środków pieniężnych od mamy nie będzie objęte przepisami ustawy o podatku od spadków i darowizn, to w opisanej sytuacji nie może mieć zastosowanie powołane przez Panią zwolnienie. Żeby bowiem dane nabycie korzystało z ulgi w postaci zwolnienia, to musi ono podlegać opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. W opisanej sytuacji brak jest więc podstaw do składania zgłoszenia SD-Z2.
Zatem, mimo, że z tytułu opisanej darowizny nie będzie Pani zobowiązana do zapłaty podatku od spadków i darowizn, to Pani stanowisko uznałem za nieprawidłowe, gdyż brak obowiązku zapłaty podatku nie wynika z zastosowania zwolnienia, do którego się Pani odwołuje, lecz z faktu, że opisana darowizna nie będzie podlegała regulacjom zawartym w ustawie o podatku od spadków i darowizn, ze względu na spełnienie przesłanek, o których mowa w art. 3 ww. ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja a sytuacja podatnika
Stanowisko organu przedstawione w interpretacji dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku. Ocena, czy odnosi się ono do sytuacji innego podatnika, wymaga analizy jego dokumentów — w ramach obsługi księgowej zajmuje się tym biuro.