Przejdź do treści

0111-KDIB2-3.4014.378.2026.4.BZ

Skutki podatkowe sprzedaży prawa własności gruntu oraz prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z naniesieniami na tym gruncie.

Sygnatura
0111-KDIB2-3.4014.378.2026.4.BZ
Data wydania
Organ
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
Status
Aktualna

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lipca 2026 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 22 lipca 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży prawa własności gruntu oraz prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z naniesieniami na tym gruncie. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – w piśmie z 4 września 2026 r. (wpływ: 7 września 2026 r.).

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)  Zainteresowany będący stroną postępowania:

A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Zbywca)

NIP: (…)

2)  Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Nabywca)

NIP: (…)

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka A. sp. z o.o. (dalej jako Zbywca) jest spółka z siedzibą na terytorium Polski, będącą rezydentem podatkowym w Polsce. Zbywca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Nabywca (B. sp. z o. o.) jest spółką z siedzibą na terytorium Polski, będącą rezydentem podatkowym w Polsce. Spółka na dzień złożenia wniosku nie jest jeszcze zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (Nabywca jest w trakcie procesu rejestracji jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, niemniej jednak zakłada, że do dnia wydania wnioskowanej interpretacji, Nabywca będzie już zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług). Nabywca jest spółką celową ((…)) należącą do grupy kapitałowej, utworzoną jako docelowy podmiot nabywający Nieruchomości i mającą kontynuować prowadzoną na nich działalność gospodarczą w zakresie najmu powierzchni handlowej. Nabywca wchodzi w skład portfela spółek celowych, których podstawowym przedmiotem działalności jest posiadanie i wynajem parko w handlowych. Nabycie Nieruchomości zostanie sfinansowane w pierwszej kolejności finansowaniem wewnątrzgrupowym (pożyczką od podmiotu z grupy kapitałowej Nabywcy), które docelowo ma zostać zrefinansowane finansowaniem bankowym.

Zbywca jest ujawniony jako użytkownik wieczysty nieruchomości gruntowej położonej w miejscowości (…), składającej się z działek ewidencyjnych o nr (…), (…) oraz (…) o łącznym obszarze 2,0740 ha oraz właścicielem budynków posadowionych na tej nieruchomości, stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności, dla których Sąd Rejonowy w (…), Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…). W ww. księdze wieczystej, w dziale I-O ujawniona jest wzmianka (…) z (…) 2025 r. dotycząca odłączenia części lub całości nieruchomości i przyłączenia do innej KW., ww. wzmianka dotyczy odłączenia części nieruchomości obejmującej działkę nr (…) o powierzchni 217 m² i przyłączenia do innej księgi wieczystej w związku z decyzją Starosty (…) nr (…) z (…) 2025 r. (sygnatura (…)) o zezwoleniu na realizację inwestycji (...) „(…)”. Ww. nieruchomość objęta księgą wieczystą nr (…), z wyłączeniem działki nr (…) o powierzchni 217 m².

Ponadto Zbywca jest właścicielem nieruchomości położonej w miejscowości (…), składającej się z działek ewidencyjnych o nr (…) (poprzednio: (…)), (…) (poprzednio: (…)), (…) (poprzednio: (…)) oraz (…) (poprzednio: (…)) o łącznym obszarze 0,5512 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…), Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…). W ww. księdze wieczystej, w dziale I-O ujawniona jest wzmianka (…) z (…) 2025 r. dotycząca odłączenia części lub całości nieruchomości i przyłączenia do innej KW., ww. wzmianka dotyczy odłączenia części nieruchomości obejmującej działkę nr (…) (poprzednio (…)) o powierzchni 74 m² i przyłączenia jej do innej księgi wieczystej. Ww. nieruchomość objęta księgą wieczystą nr (…), z wyłączeniem działki nr (…) (poprzednio (…)) o powierzchni 74 m².

Zbywca planuje dokonać zbycia (dalej także jako Transakcja) prawa użytkowania wieczystego działek o nr ewidencyjnych (…) i (…) objętych księgą wieczystą nr (…) oraz prawa własności działek o nr ewidencyjnych (…) (poprzednio: (…)), (…) (poprzednio: (…)) oraz (…) (poprzednio: (…)) wraz ze wszystkimi znajdującymi się na nich budowlami i budynkami oraz całym wyposażeniem które jest częścią budynku, które są kompleksem budynków handlowo-usługowych w rozumieniu ustawy Prawo budowlane składających się na galerię handlową o nazwie „(…)” do których należą:

·      Działka nr (…) – na której posadowione są budowle (w tym urządzenia budowlane): wew. układ drogowy (m.in. parkingi, place manewrowe), instalacje hydrantowe, sieć wodociągowa, kanalizacja deszczowa, sieć elektroenergetyczna, sieć teletechniczna;

·      Działka nr (…) – na której posadowione są części budynku Galerii, budynek – wiaty śmietnikowej (pow. 45,79 m² ) oraz budowle (w tym urządzenia budowlane): wew. układ drogowy (m.in. parkingi, place manewrowe), chodniki, miejsca składowania odpadów, dwa pylony reklamowe, stacja transformatorowa, oświetlenie zewnętrzne parkingu, fundamenty stacji ładowania pojazdów elektrycznych, zbiornik retencyjny podziemny, instalacja hydrantowa, sieć wodociągowa, kanalizacja sanitarna, kanalizacja deszczowa, separator substancji ropopochodnych, sieć elektroenergetyczna, sieć ciepłownicza, sieć gazowa, sieć teletechniczna;

·      Działka (…) – na której posadowione są części budynku Galerii, budynek – wiaty śmietnikowej (pow. 45,79 m² ) oraz budowle (w tym urządzenia budowlane): wew. układ drogowy (m.in. parkingi, place manewrowe), chodniki, miejsca składowania odpadów, ogrodzenie terenu, oświetlenie zewnętrzne parkingu, zbiornik retencyjny podziemny, instalacja hydrantowa, sieć wodociągowa, kanalizacja sanitarna, kanalizacja deszczowa, separator substancji ropopochodnych, sieć elektroenergetyczna, sieć gazowa, agregat prądotwórczy (fundament);

·      Działka (…) – na której posadowione są budowle (w tym urządzenia budowlane): wew. układ drogowy (m.in. parkingi, place manewrowe), chodniki, instalacje hydrantowe, sieć wodociągowa, kanalizacja deszczowa, sieć elektroenergetyczna, sieć gazowa;

·      Działka (…) - na której posadowione są budowle (w tym urządzenia budowlane): wew. układ drogowy (m.in. parkingi, place manewrowe) oraz kanalizacja deszczowa;

(dalej: jako Nieruchomości, przy czym przez Nieruchomości rozumie się całość inwestycji, tj. znajdujące się na ww. działkach budynki wraz ze wszystkimi budowlami, urządzeniami budowlanymi oraz wyposażeniem trwale związanym z tymi budynkami i budowlami).

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz zgodnie z uchwałą Gminy Nr (…) wskazane Nieruchomości zakwalifikowane są jako BI – INNE TERENY ZABUDOWANE.

Zbywca jak i Nabywca zamierzają zawrzeć przedwstępną umowę sprzedaży Nieruchomości.

Przedmiotem Transakcji będzie Nieruchomość oraz następujące rzeczy i prawa:

a)  majątkowe prawa autorskie do utworów architektonicznych związanych z Galerią handlową;

b)  prawa i obowiązki wynikające z umów najmu zawartych pomiędzy Zbywcą a najemcami, na podstawie których wynajmowane są powierzchnie w Galerii handlowej;

c)  należności o charakterze pieniężnym w postaci kaucji otrzymanych przez Zbywcę na podstawie ww. umów najmu;

d)  prawa Zbywcy wynikające z umów z wykonawcami robót budowlanych, remontowych i wykończeniowych na Nieruchomości oraz udzielonych na ich podstawie gwarancji i zabezpieczeń;

e)  dokumentacja związana z przenoszonym majątkiem w szczególności (i) dokumenty dotyczące umów najmu wraz z wszelkimi aneksami i załącznikami, protokołami i oświadczeniami składanymi w ramach wykonywania umów najmu oraz dokumenty dotyczące rozliczeń z najemcami itp.; (ii) dokumentacja dotycząca budynków znajdujących się na Nieruchomości, (iii) wszelkie decyzje administracyjne, podatkowe i sądowe oraz orzeczenia dotyczące Nieruchomości i mające wpływ na Nabywcę, w szczególności pozwolenie na budowę, pozwolenie na użytkowanie, świadectwa wydane dla budynków znajdujących się na Nieruchomości, oświadczenia o podatku od nieruchomości; (iv) dokumentacja projektu budowlanego; (v) wszelkie umowy dotyczące tytułu prawnego do Nieruchomości z aneksami i załącznikami.

Transakcja nie będzie obejmowała następujących składników:

a)  firmy (oznaczenia Zbywcy w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego) jak również znaku towarowego Galerii o nazwie „(…)”, praw do domeny internetowej, hostingu i strony internetowej www Galerii „(…)”;

b)  praw i obowiązków wynikających z umowy ubezpieczenia majątkowego dotyczącej Nieruchomości (stosunek ubezpieczeniowy wygaśnie z chwilą zawarcia Umowy Sprzedaży);

c)  zasobów kadrowych Zbywcy, w tym pracowników;

d)  należności Zbywcy (o ile takie wystąpią na moment Transakcji);

e)  zobowiązań́ Zbywcy (o ile takie wystąpią na moment Transakcji);

f)   praw i obowiązków z umów rachunków bankowych ani środków pieniężnych należących do Zbywcy;

g)  dokumentów (np. handlowych, korporacyjnych) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej przez Zbywcę, z zastrzeżeniem ww. dokumentacji technicznej i prawnej dotyczącej Galerii handlowej;

h)  praw i obowiązków wynikających z umowy o zarządzanie Galerią handlową;

i)    praw i obowiązków wynikających z innych umów dotyczących bieżącego funkcjonowania Zbywcy, w tym w szczególności umów o prowadzenie rozliczeń́ księgowo-podatkowych, umów serwisowych, umów o dostawę mediów;

j)    ksiąg rachunkowych Zbywcy;

k)  tajemnic i know-how przedsiębiorstwa Zbywcy.

Dla Nieruchomości oraz zespołu składników majątku stanowiącego przedmiot Transakcji nie są prowadzone oddzielne księgi rachunkowe ani nie jest sporządzane odrębne sprawozdanie finansowe. Możliwe jest wprawdzie zidentyfikowanie na podstawie ewidencji księgowej Zbywcy przychodów i kosztów związanych z Nieruchomością, jednak nie stanowią one przedmiotu odrębnej, wydzielonej ewidencji ani nie jest dla nich sporządzany odrębny wynik finansowy. Ponadto Nieruchomość (Galeria handlowa) nie jest i nie będzie na dzień Transakcji wyodrębniona organizacyjnie w strukturze Zbywcy (np. jako dział, wydział czy oddział) ani nie jest wyodrębniona funkcjonalnie jako zespół składników zdolny do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej bez udziału pozostałych składników przedsiębiorstwa Zbywcy.

Wszystkie budynki i budowle znajdujące się na Nieruchomości zostały oddane do użytkowania ponad 2 lata przed dokonaniem Transakcji. Zbywca w 2018 r. wybudował budynki i budowle składające się na Nieruchomość w ramach kontraktu z Generalnym Wykonawcą, które zostały oddane do użytkowania w marcu 2018 r. (na podstawie wydanego pozwolenie na użytkowanie). Zbywca dokonał odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług na podstawie otrzymanych faktur dokumentujących nabycie usług i towarów związanych z wybudowaniem Nieruchomości. Zbywca swoją działalność polegającą na wynajmie powierzchni komercyjnych rozpoczął w marcu 2018 r. (zawarcie pierwszej umowy wynajmu), a sam park handlowy „(…)” rozpoczął działalność także w tym okresie. Na moment obecny obiekt handlowy jest w pełni wynajmowany.

Ponadto, w ciągu ostatnich 2 lat przed Transakcją żaden budynek ani budowla znajdujący się na Nieruchomości nie został ulepszony w taki sposób, że wydatki poniesione na jego ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przekroczyły co najmniej 30% jego wartości początkowej.

Przed dokonaniem dostawy Nieruchomości Zainteresowani złożą zgodne oświadczenie o wyborze opcji jej opodatkowania, o którym mowa w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zbycie Nieruchomości na rzecz Nabywcy, Zbywca udokumentuje fakturą z podatkiem VAT.

Nabywca zamierza wykorzystywać Nieruchomość wyłącznie do wykonywania opodatkowanej podatkiem od towarów i usług działalności w zakresie najmu.

Nabywca nie zamierza kontynuować korzystania z dotychczasowych umów na dostawę mediów zawartych przez Zbywcę – celem Nabywcy jest rozwiązanie wszystkich dotychczasowych umów na dostawę mediów w okresie do 6 miesięcy od dnia Transakcji i zawarcie własnych umów w tym zakresie. Nabywca dopuszcza jednak sytuację, w której z uwagi na czas potrzebny na zmianę dostawców, przez pewien przejściowy okres po Transakcji będą obowiązywały dotychczasowe umowy na dostawę mediów zawarte przez Zbywcę, wyłącznie w celu zachowania ciągłości dostawy mediów do Nieruchomości do czasu zawarcia odpowiednich umów przez Nabywcę.

Transakcja planowana jest do końca października 2026 r.

W piśmie uzupełniających wskazali Państwo, że wszystkie naniesienia są funkcjonalnie związane (w tym połączone) z budynkami, zapewniając możliwość funkcjonowania obiektu handlowego (danego budynku) zgodnie z przeznaczeniem.

Zaznaczam, że przywołując za Państwem treść opisu zdarzenia przyszłego pominąłem tę jego część, która znajduje się w treści uzupełnienia i odnosi się wyłącznie do zagadnień dotyczących podatku od towarów i usług.

Pytanie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych

Czy Umowa Sprzedaży nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych

Państwa zdaniem, Umowa Sprzedaży nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Wskazali Państwo, że zgodnie z art. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają między innymi umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy oraz praw majątkowych.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 4 lit. a) ww. ustawy, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że jeśli dostawa nieruchomości dokonana na podstawie umowy sprzedaży podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie jest od tego podatku zwolniona, to taka umowa sprzedaży nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Mając na uwadze powyższe, skoro dostawa Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, oraz nie będzie korzystała ze zwolnienia od tego podatku (w przypadku skutecznego skorzystania przez Zainteresowanych w opcji z opodatkowania podatkiem od towarów i usług tej dostawy), Umowa Sprzedaży będzie pozostawała poza zakresem opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) ww. ustawy.

Reasumując, w Państwa ocenie Umowa Sprzedaży nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z uwagi na zakres tej interpretacji, przywołałem powyżej tylko tę część Państwa stanowiska, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 191):

Podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

W myśl art. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy – przy umowie sprzedaży – ciąży na kupującym.

Art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stanowi, że:

Przy umowie sprzedaży – podstawę opodatkowania stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Zgodnie natomiast z art. 6 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Stawki podatku wynoszą – przy umowie sprzedaży:

a)  nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,

b)  innych praw majątkowych – 1%.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ww. ustawy:

Notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego.

Na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ww. ustawy:

Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a)  w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, z wyjątkiem umów sprzedaży, których przedmiotem jest lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość, opodatkowanych zgodnie z art. 7a,

b)  jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

-     umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

-     umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zgodnie z art. 1a pkt 7 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2025 r. poz. 775, 894, 896, 1203, 1541 i 1811) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z treści art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona (z wyjątkami w ustawie wskazanymi). Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość lub prawo użytkowania wieczystego. Jednocześnie podkreślić należy, że z treści cytowanego przepisu (lit. a) wynika, że wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest czynność tylko w takim zakresie, w jakim jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług (z wyjątkiem ściśle określonym).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że zamierzają Państwo zawrzeć umowę sprzedaży, na mocy której Zainteresowany niebędący stroną postępowania nabędzie od Zainteresowanego będącego stroną postępowania, prawo użytkowania wieczystego gruntu (tj. działek nr (…), nr (…)) oraz prawo własności gruntu (tj. działek nr (…), nr (…) oraz nr (…)) wraz z prawem własności budynków, budowli oraz wszelkich innych naniesień na tych działkach posadowionych; określonych łącznie jako Nieruchomości. Wszystkie naniesienia są funkcjonalnie związane (w tym połączone) z budynkami.

W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek Państwa zapytanie dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja – dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług będzie bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z interpretacji indywidualnej znak: (…) w zakresie podatku od towarów i usług wynika, że: w zakresie podatku od towarów i usług wynika, że:

-     dostawa Nieruchomości w ramach Transakcji będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług jako dostawa towarów o której mowa w art. 7 ust. 1 ww. ustawy;

-     dostawa Budynków i Budowli będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług;

-     jeśli Strony opisanej transakcji (Zbywca i Nabywca) podejmą decyzję o rezygnacji ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i skutecznie złożą zgodne oświadczenie, spełniające warunki z art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, to dostawa ww. Budynków, Budowli będzie podlegała opodatkowaniu według właściwej stawki podatku od towarów i usług;

-     tym samym również dostawa gruntu (prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz prawa własności gruntu) będzie w całości opodatkowana podatkiem od towarów i usług – zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem, skoro omawiana we wniosku Transakcja (Umowa Sprzedaży) będzie w całości podlegała faktycznemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będzie z tego podatku zwolniona (bo Strony transakcji zrezygnują ze zwolnienia), to do opisanej transakcji znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W takim przypadku Umowa Sprzedaży nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ta interpretacja stanowi ocenę stanowiska Państwa wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie – interpretacje znak: (…).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·      Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

·      Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)  z zastosowaniem art. 119a;

2)  w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)  z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·      Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

A. sp. z o. o. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·      w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·      w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.

Źródło: system EUREKA Ministerstwa Finansów (Krajowa Informacja Skarbowa) ↗. Dokument urzędowy — nie stanowi przedmiotu prawa autorskiego (art. 4 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

Interpretacja indywidualna chroni wyłącznie wnioskodawcę, któremu została wydana, i tylko w zakresie, w jakim stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe odpowiada opisowi z wniosku. Dla innych podatników ma charakter informacyjny.

Interpretacja a sytuacja podatnika

Stanowisko organu przedstawione w interpretacji dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku. Ocena, czy odnosi się ono do sytuacji innego podatnika, wymaga analizy jego dokumentów — w ramach obsługi księgowej zajmuje się tym biuro.