0111-KDIB2-2.4015.217.2026.1.DR
W zakresie zachowania prawa do zwolnienia z art. 4a.
- Sygnatura
- 0111-KDIB2-2.4015.217.2026.1.DR
- Rodzaj dokumentu
- Interpretacja indywidualna
- Data wydania
- Organ
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- Status
- Aktualna
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od spadków i darowizn jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 lipca 2026 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od spadków i darowizn m.in. w zakresie zachowania prawa do zwolnienia. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, pełnoletnią, pozostającą w związku małżeńskim. Między Wnioskodawcą a jego małżonką istnieje ustawowa wspólność majątkowa małżeńska. Małżonkowie nie zawierali umowy majątkowej małżeńskiej ustanawiającej rozdzielność majątkową.
Rodzice Wnioskodawcy dokonali na jego rzecz darowizny lokalu mieszkalnego o wartości około 450 000 zł. Darowizna została dokonana wyłącznie na rzecz Wnioskodawcy. Małżonka Wnioskodawcy nie była stroną umowy darowizny i nie nabyła żadnych praw do darowanego lokalu mieszkalnego. Zgodnie z wolą darczyńców oraz treścią dokonanej czynności prawnej lokal mieszkalny został nabyty wyłącznie przez Wnioskodawcę i stanowi jego majątek osobisty. Lokal nie wszedł do majątku wspólnego małżonków.
Wnioskodawca planuje sprzedaż otrzymanego w darowiźnie lokalu mieszkalnego. Środki uzyskane ze sprzedaży lokalu mają zostać przeznaczone bez zbędnej zwłoki na wkład własny przy zakupie domu jednorodzinnego. Planowane jest, aby nabywany dom był własnością Wnioskodawcy i jego małżonki w udziałach po 50% dla każdego z małżonków albo aby został objęty majątkiem wspólnym małżonków. Źródłem środków przeznaczonych na wkład własny będą środki pochodzące ze sprzedaży lokalu mieszkalnego należącego do majątku osobistego Wnioskodawcy oraz pozostała część wartości domu zostanie pokryta kredytem hipotecznym wziętym przez obu małżonków.
Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy przeznaczenie środków z majątku osobistego na zakup nieruchomości, która ma należeć również do małżonki, może rodzić odrębne skutki podatkowe w podatku od spadków i darowizn.
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, późniejsza sprzedaż lokalu mieszkalnego otrzymanego od rodziców w drodze darowizny nie powinna powodować utraty zwolnienia z podatku od spadków i darowizn, ponieważ zwolnienie to dotyczy nabycia własności rzeczy lub prawa majątkowego od osoby z najbliższej rodziny i nie jest uzależnione od dalszego sposobu rozporządzania przedmiotem darowizny. Wnioskodawca uważa również, że samo przeznaczenie środków pochodzących ze sprzedaży składnika jego majątku osobistego na zakup domu, który ma służyć zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych rodziny, nie powinno wpływać na skutki podatkowe pierwotnej darowizny otrzymanej od rodziców.
W ocenie Wnioskodawcy nie ma podstaw do przyjęcia, że samo rozporządzenie przedmiotem darowizny po jej otrzymaniu powoduje utratę zwolnienia od podatku od spadków i darowizn, jeżeli zwolnienie zostało prawidłowo zastosowane w momencie nabycia. Wnioskodawca planuje przeznaczyć środki ze sprzedaży mieszkania na zakup domu. Zakup domu ma nastąpić do współwłasności małżonków, ewentualnie do majątku wspólnego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 478 ze zm.):
Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem: darowizny, polecenia darczyńcy.
W myśl natomiast art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn:
Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli: zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-5, 7 i 8 oraz ust. 1a-2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia - w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4.
Z treści wniosku wynika, że Pana rodzice dokonali na Pana rzecz darowizny lokalu mieszkalnego o wartości około 450 000 zł. Darowizna została dokonana wyłącznie na Pana rzecz. Planuje Pan sprzedaż otrzymanego w darowiźnie lokalu mieszkalnego.
Pana wątpliwość budzi m.in. to, czy sprzedaż otrzymanego w darowiźnie lokalu mieszkalnego spowoduje utratę zwolnienia dotyczącego darowizny otrzymanej od rodziców.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy wskazać należy, iż przepis art. 4a ww. ustawy nie nakłada na nabywcę (obdarowanego) żadnych innych warunków poza tymi, które są w nim wymienione. Wśród warunków art. 4a tejże ustawy ustawodawca nie zawarł warunku dotyczącego dalszego dysponowania przez nabywcę darowanym majątkiem.
Wobec tego, jeżeli spełnił Pan wszystkie warunki przewidziane w art. 4a tej ustawy i skorzystał z przewidzianego w tym przepisie zwolnienia podatkowego, może Pan po skorzystaniu ze wskazanego zwolnienia swobodnie dysponować nabytym majątkiem. Oznacza to, że sprzedaż otrzymanego w darowiźnie lokalu mieszkalnego nie spowoduje dla Pana konsekwencji podatkowych w podatku od spadków i darowizn. W związku z tym nie utraci Pan prawa do zwolnienia z art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pana wniosek dotyczy również powstania obowiązku podatkowego w podatku od spadków i darowizn w odniesieniu do Pana żony. W tym zakresie zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja a sytuacja podatnika
Stanowisko organu przedstawione w interpretacji dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku. Ocena, czy odnosi się ono do sytuacji innego podatnika, wymaga analizy jego dokumentów — w ramach obsługi księgowej zajmuje się tym biuro.