0111-KDIB2-2.4014.200.2026.4.PB
W zakresie skutków podatkowych zawarcia umów pożyczek.
- Sygnatura
- 0111-KDIB2-2.4014.200.2026.4.PB
- Rodzaj dokumentu
- Interpretacja indywidualna
- Data wydania
- Organ
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- Status
- Aktualna
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
20 lipca 2026 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 20 lipca 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umów pożyczek. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 września 2026 r. (wpływ 2 września 2026 r.). Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1) Zainteresowany będący stroną postępowania:
Fundacja (…)
(…);
2) Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
Pan A. A.
(…);
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Fundacja (…) („Fundacja”) jest fundacją rodzinną wpisaną do Rejestru Fundacji Rodzinnych pod numerem RFR (…), utworzoną i funkcjonującą na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 lutego 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326 ze zm.; „UFR”) oraz statutu Fundacji („Statut”).
Fundacja nie jest zarejestrowana dla celów podatku od towarów i usług („VAT”).
Z kolei, zainteresowany niebędący stroną postępowania, tj. Pan A. A. („(…)” lub „Beneficjent”) jest jednym z beneficjentów Fundacji.
Fundacja została utworzona w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundacja ma zagwarantować kontynuację działalności biznesowej w ramach rodziny fundatorów i ich zstępnych. Aby zapewnić realizację celów Fundacji, zgodnie ze Statutem, Fundacja może wykonywać działalność gospodarczą (w zakresie zgodnym z art. 5 UFR) obejmującą udzielanie pożyczek i) spółkom kapitałowym, w których Fundacja posiada udziały albo akcje, ii) spółkom osobowym, w których Fundacja uczestniczy jako wspólnik oraz iii) beneficjentom Fundacji.
Wykonując działalność gospodarczą w powyższym zakresie Fundacja zamierza systematycznie udzielać pożyczek na rzecz podmiotów wskazanych w Statucie, w tym na rzecz beneficjentów Fundacji. Przedmiotem umów pożyczek będą środki pieniężne. Umowy pożyczek będą zawierane na warunkach rynkowych, w tym w szczególności oprocentowanie będzie ustalane w oparciu o wytyczne zawarte w obwieszczeniach Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie ogłoszenia rodzaju bazowej stopy procentowej i marży dla potrzeb cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych (tzw. safe harbour).
Obecnie Fundacja zamierza udzielić pożyczki na rzecz Beneficjenta. Pożyczka zostanie udzielona Beneficjentowi na konkretny cel, tj. zakup nieruchomości na terenie Polski do celów mieszkaniowych wraz z pokryciem kosztów związanych z zakupem tej nieruchomości. Pożyczka zostanie wypłacona na rachunek bankowy Beneficjenta jednorazowo na pokrycie ww. wydatków związanych z zakupem nieruchomości. Umowa pożyczki zostanie zawarta na warunkach rynkowych na okres dwóch lat. Odsetki będą naliczane od dnia wypłaty na rzecz Beneficjenta kwoty pożyczki przez Fundację do dnia spłaty pożyczki.
W przyszłości, Fundacja zamierza udzielać kolejnych pożyczek podmiotom wskazanym w Statucie, również na stosunkowo krótki okres, tj. na okres 1-2 lat. Fundacja zakłada, choć nie przesądza, że pożyczki nie będą przedłużane na kolejny okres, natomiast Fundacja przewiduje, że pożyczki mogą zostać wcześniej spłacone, w szczególności przez Beneficjenta.
Udzielanie pożyczek za wynagrodzeniem w postaci odsetek pozwoli Fundacji na realizację celów Statutowych, tj. gromadzenia majątku. Stosunkowo krótkie okresy pożyczek, pozwolą zaś Fundacji na zwiększenie kontroli nad udzielonym kapitałem oraz zmniejszenie ryzyka kredytowego z uwagi na: (i) ryzyko ewentualnej niewypłacalności pożyczkobiorcy w przyszłości oraz (ii) zmiany otoczenia prawnego, inflację czy też sytuację gospodarczą.
Zważywszy, że udzielenie pożyczki środków pieniężnych na zasadach opisanych powyżej przez Fundację na rzecz Beneficjenta nastąpi po dniu złożenia wniosku, lecz przed uzyskaniem interpretacji indywidualnej w niniejszym postępowaniu, niniejszy wniosek dotyczy zarówno zaistniałego stanu faktycznego, jak i zdarzenia przyszłego.
Pytanie
Czy w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym udzielenie przez Fundację (pożyczkodawcę) pożyczki pieniężnej nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o PCC, zaś na pożyczkobiorcy (tj. Beneficjencie) nie będzie ciążył obowiązek zapłaty PCC od udzielonej przez Fundację pożyczki, jak też złożenia związanej z taką pożyczką deklaracji podatkowej PCC-3? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, mając na uwadze stanowisko przedstawione w odniesieniu do pytań nr 1 i 2 powyżej, zgodnie z którym udzielenie Beneficjentowi przez Fundację pożyczki pieniężnej na zasadach określonych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podlega opodatkowaniu VAT (jako zwolnione z VAT świadczenie usług udzielania pożyczek, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT) i tym samym podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Zasadniczo bowiem VAT oraz podatek od czynności cywilnoprawnych się wykluczają. Wynika to z treści art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o PCC. Stosownie do tego przepisu, PCC nie podlegają czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach oraz umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.
Mając na uwadze powyższy przepis, udzielenie przez Fundację na rzecz Beneficjenta pożyczki, której przedmiotem są / będą środki pieniężne nie podlega opodatkowaniu PCC. Podlegają one bowiem opodatkowaniu VAT, przy czym Fundacja – jak wykazano powyżej – będzie zwolniona w tym zakresie z zapłaty VAT z uwagi na zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 38 Ustawy VAT.
W rezultacie po stronie pożyczkobiorcy (tj. Beneficjenta) nie powstanie obowiązek zapłaty PCC od udzielonej przez Fundację pożyczki, jak też złożenia związanej z taką pożyczką deklaracji podatkowej PCC-3.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora KIS, np. w interpretacji indywidualnej z 29 września 2025 r., Znak: 0111-KDIB2-2.4014.218.2025.3.PB.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 191) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy:
Podatkowi podlegają: umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.
W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.
Na podstawie art. 4 pkt 7 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie pożyczki i umowie depozytu nieprawidłowego – na biorącym pożyczkę lub przechowawcy.
W związku z powyższymi regulacjami prawnymi należy stwierdzić, że umowy pożyczki podlegają generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na biorącym pożyczkę.
Niezależnie od powyższego podkreślić należy, że w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ww. ustawy:
Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:
a) w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, z wyjątkiem umów sprzedaży, których przedmiotem jest lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość, opodatkowanych zgodnie z art. 7a,
b) jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
- umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.
W przypadku umów pożyczki o wyłączeniu, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług. Podstawę do ww. wyłączenia może stanowić m.in. fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest zwolniona z podatku od towarów i usług.
W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2025 r. poz. 775, 894, 896, 1203, 1541 i 1811) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Fundacja zamierza udzielić pożyczki na rzecz Beneficjenta. Pożyczka zostanie udzielona Beneficjentowi na konkretny cel, tj. zakup nieruchomości na terenie Polski do celów mieszkaniowych wraz z pokryciem kosztów związanych z zakupem tej nieruchomości. Pożyczka zostanie wypłacona na rachunek bankowy Beneficjenta jednorazowo na pokrycie ww. wydatków związanych z zakupem nieruchomości. Umowa pożyczki zostanie zawarta na warunkach rynkowych na okres dwóch lat. Odsetki będą naliczane od dnia wypłaty na rzecz Beneficjenta kwoty pożyczki przez Fundację do dnia spłaty pożyczki. W przyszłości, Fundacja zamierza udzielać kolejnych pożyczek podmiotom wskazanym w Statucie, również na stosunkowo krótki okres, tj. na okres 1-2 lat. Fundacja zakłada, choć nie przesądza, że pożyczki nie będą przedłużane na kolejny okres, natomiast Fundacja przewiduje, że pożyczki mogą zostać wcześniej spłacone, w szczególności przez Beneficjenta. Zważywszy, że udzielenie pożyczki środków pieniężnych na zasadach opisanych powyżej przez Fundację na rzecz Beneficjenta nastąpi po dniu złożenia wniosku, lecz przed uzyskaniem interpretacji indywidualnej w niniejszym postępowaniu, niniejszy wniosek dotyczy zarówno zaistniałego stanu faktycznego, jak i zdarzenia przyszłego.
W związku z tym podkreślić należy, że jakkolwiek Państwa zapytanie dotyczy opodatkowania umów pożyczek podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności ustalenia wymaga kwestia czy transakcje te podlegają regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia ich podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tych czynności regulacjami w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług skutkuje wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
W interpretacji indywidualnej z (...) 2026 r. Znak: (...), wydanej dla Zainteresowanych w zakresie podatku od towarów i usług, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że „(…) czynność udzielenia przez Państwa (pożyczkodawcę) odpłatnych pożyczek pieniężnych na rzecz podmiotów wskazanych w Statucie, w tym Beneficjenta (pożyczkobiorcę), jest czynnością mieszczącą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, jako odpłatne świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy. Z uwagi na to, że usługi udzielania pożyczek mieszczą się w zakresie czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy jako wymienione wprost w tym przepisie - korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy. Tym samym odpłatne pożyczki pieniężne na rzecz podmiotów wskazanych w Statucie, w tym Beneficjenta (pożyczkobiorcę), których zamierzają Państwo (pożyczkodawca) udzielić, korzystają/będą korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie tego przepisu.”
Zatem, skoro zarówno pożyczka już udzielona przez Fundację na rzecz Beneficjenta, jak również pożyczki, które zostaną udzielone w przyszłości podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i jednocześnie korzystają ze zwolnienia od tego podatku, to w opisanej sytuacji zastosowanie znajdzie wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, o którym mowa w art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym zawieranie umów pożyczek pomiędzy Państwem, nie podlegało/nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena Państwa stanowiska tylko w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie – interpretacja indywidualna z (...) 2026 r. Znak: (...).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Fundacja (…) (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.
Interpretacja a sytuacja podatnika
Stanowisko organu przedstawione w interpretacji dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku. Ocena, czy odnosi się ono do sytuacji innego podatnika, wymaga analizy jego dokumentów — w ramach obsługi księgowej zajmuje się tym biuro.