0111-KDIB2-1.4010.445.2026.3.ED
Transakcja będzie stanowić transakcję zakupu ZCP w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, w związku z czym Bank w odniesieniu do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wchodzących w skład ZCP będzie zobowiązany do ustalenia ich łącznej wartości początkowej w oparciu o art. 16g ust. 10 Ustawy o CIT, a w konsekwencji do ustalenia również, czy w ramach nabycia doszło do powstania dodatniej wartości firmy w oparciu o art. 16g ust. 2 Ustawy o CIT.
- Sygnatura
- 0111-KDIB2-1.4010.445.2026.3.ED
- Rodzaj dokumentu
- Interpretacja indywidualna
- Data wydania
- Organ
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- Status
- Aktualna
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 lipca 2026 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej m.in. w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 31 sierpnia 2026 r. (data wpływu tego samego dnia).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 31 sierpnia 2026 r.)
Wnioskodawca (dalej także: „Bank”) jest podmiotem prowadzącym działalność na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (t.j. Dz. U. z 2026 r. poz. 38; dalej: „Prawo Bankowe”). Bank stanowi instytucję finansową o szerokim profilu działalności, zarejestrowana jako spółka akcyjna. Bank jest (…) członkiem grupy kapitałowej X (dalej: „Grupa X”). W swojej działalności Wnioskodawca skupia się na świadczeniu kompleksowych usług finansowych zarówno dla klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorstw, w tym międzynarodowych korporacji. Główne obszary działalności obejmują prowadzenie rachunków bankowych, udzielanie kredytów hipotecznych i gotówkowych, oferowanie produktów oszczędnościowych oraz nowoczesnych rozwiązań w zakresie bankowości internetowej i mobilnej, jak również świadczenie usług maklerskich poprzez wyodrębnione organizacyjnie w Banku biuro maklerskie.
Bank jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”) oraz podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: „CIT”) bez względu na miejsce ich osiągania.
W ramach struktury organizacyjnej Banku funkcjonuje wyodrębniona jednostka organizacyjna prowadząca działalność maklerską (dalej: „Biuro Maklerskie Banku”). Biuro Maklerskie Banku świadczy usługi w zakresie obrotu instrumentami finansowymi oraz inne usługi inwestycyjne i działalność pomocniczą zgodnie z właściwymi przepisami prawa.
Analogiczną działalność w zakresie usług maklerskich prowadzi również spółka z Grupy X – Y S. A. (dalej: „Y”), która wykonuje zbliżony zakres czynności w obszarze usług maklerskich, adresując je do podobnej grupy klientów.
Z uwagi na fakt, że w ramach jednej grupy kapitałowej tożsame funkcje biznesowe są realizowane równolegle przez dwa podmioty (Bank oraz Y), w ramach Grupy X podjęto decyzję biznesową o konsolidacji tej działalności w ramach jednego podmiotu – Banku.
Realizacja powyższego celu ma nastąpić poprzez przeniesienie działalności maklerskiej prowadzonej dotychczas przez Y do Banku, w ramach transakcji sprzedaży na rzecz Banku materialnych oraz niematerialnych składników majątkowych należących do Y związanych z działalnością maklerską wyodrębnioną w ramach Y (dalej: „ZCP”) za cenę odpowiadającą wartości rynkowej ZCP określonej przez niezależny podmiot (dalej: „Transakcja”).
Intencją Wnioskodawcy jest zatem nabycie w drodze kupna materialnych i niematerialnych składników majątkowych, dzięki nabyciu których całość działalności maklerskiej w ramach grupy kapitałowej ma być docelowo prowadzona przez Bank. Powyższa decyzja ma zatem charakter wyłącznie biznesowy i wynika z dążenia do racjonalizacji oraz optymalizacji struktury działalności inwestycyjnej w ramach grupy kapitałowej, przy zachowaniu ciągłości obsługi klientów oraz zgodności z obowiązującymi przepisami prawa i wymaganiami nadzorczymi.
ZCP, który nabędzie Wnioskodawca obejmować będzie w szczególności wszelkie składniki majątkowe, wykorzystywane przez Y do prowadzenia działalności maklerskiej oraz zobowiązania przypisane do tej działalności.
Tym samym, po nabyciu ZCP Wnioskodawca będzie miał faktyczną możliwość kontynuowania działalności maklerskiej prowadzonej dotychczas przez Y, bez konieczności angażowania innych składników majątkowych, niebędących przedmiotem nabycia oraz podejmowania dodatkowych działań faktycznych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o nabyte składniki.
Jednocześnie wskazane składniki nabywane przez Wnioskodawcę mogą być wykorzystywane przez Bank zarówno do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT, jak również czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Dodatkowo może wystąpić sytuacja, w której wskazane składniki nabywane przez Wnioskodawcę będą w części służyć wykonywaniu czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Z perspektywy operacyjnej, Wnioskodawca nabędzie w ramach Transakcji wchodzące w skład Y departamenty, które służyły dotychczas prowadzeniu działalności maklerskiej w ramach Y, tj.:
- Departament Sprzedaży, do zadań którego należy (…);
- Departament Produktów Handlu Elektronicznego i Innowacji, którego zadaniami jest m.in. (…);
- Departament Rynków Kapitałowych, który realizuje zadania w zakresie (…);
- Departament Analiz, którego zadania obejmują (…);
- Departament Rozliczeń, którego zadania polegają m. in. na (…);
- Zespół Middle Office, do którego należy realizacja zadań związanych z m.in. (…);
- Zespół Księgowości Własnej, którego zadaniem jest w szczególności (…);
- Departament Informatyki, zajmującym się m.in. (…).
Wyżej wymienione departamenty oraz zespoły wchodzące w skład ZCP, służące wykonywaniu działalności maklerskiej przez Y, zostały wyodrębnione organizacyjnie w strukturze Y, w szczególności na podstawie obowiązującego w Y Regulaminu Organizacyjnego. Regulamin ten w sposób jednoznaczny określa zadania wskazanych jednostek organizacyjnych realizowane w ramach działalności maklerskiej prowadzonej przez Y, a także precyzuje podmioty odpowiedzialne za nadzór nad departamentami i zespołami wchodzącymi w skład ZCP.
W wyniku planowanej Transakcji, dojdzie również do transferu personelu zatrudnionego we wskazanych powyżej departamentach oraz zespołach wchodzących w skład ZCP, jak również personelu zatrudnionego w recepcji Y oraz osoby współpracującej z Y na podstawie umowy zlecenie, a także osób pełniących kluczowe funkcje w Y, tj.:
- Menedżera ds. Zarządzania Ryzykiem,
- Inspektora Nadzoru,
- Radcy Prawnego,
- Audytora Wewnętrznego,
- Specjalisty ds. Administracji.
Tym samym, w ramach Transakcji dojdzie do przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę (Bank) zgodnie z art. 23¹ ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r., Kodeks pracy (t.j. Dz. U z 2025 r. poz. 277 ze zm.).
W konsekwencji powyższego, Bank nabędzie kompletny zespół pracowniczy przypisany organizacyjnie do działalności maklerskiej prowadzonej dotychczas przez Y, co zapewni Wnioskodawcy możliwość kontynuowania tej działalności w sposób pełny i nieprzerwany.
W ramach planowanej Transakcji Wnioskodawca nabędzie również środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne przypisane do ZCP, niezbędne do prowadzenia działalności maklerskiej.
Przedmiot nabycia obejmować będzie w szczególności (…).
W skład ZCP nabywanego przez Bank w ramach Transakcji wejdą również prawa i obowiązki wynikające z umów przypisanych do ZCP, zawartych przez Y w związku z prowadzeniem działalności maklerskiej, w szczególności będą to:
- umowy zawierane przez Y z klientami dotyczące produktów oferowanych przez Y w ramach działalności maklerskiej,
- umowy związane z operacyjnym prowadzeniem działalności maklerskiej przez Y, w tym m.in. umowa najmu nieruchomości.
Ponadto, na Wnioskodawcę przejdą zobowiązania oraz należności przypisane do ZCP, pozostające w bezpośrednim związku z dotychczasową działalnością maklerską prowadzoną przez Y. W ramach Transakcji Wnioskodawca obejmie również środki pieniężne związane z działalnością ZCP.
Równocześnie, po sprzedaży ZCP na rzecz Banku w strukturach Y pozostanie wyodrębniony organizacyjnie i funkcjonalnie zespół osób oraz zasobów, który będzie kontynuował działalność w zakresie świadczenia usług agencyjnych. W rezultacie zbycie ZCP w wyniku Transakcji nie doprowadzi do zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej Y. Po Transakcji, Y będzie prowadziła działalność agencyjną w oparciu o pozostający w jej strukturach zespół składników organizacyjnych i majątkowych, który umożliwia samodzielne kontynuowanie tej działalności w dotychczasowym zakresie. Przedmiotem Transakcji nie będzie również licencja do prowadzenia działalności maklerskiej, gdyż zgodnie z powszechnie obowiązującym prawem licencja taka jest przypisana do konkretnego podmiotu, który ją otrzymał i nie może być przedmiotem zbycia.
Wyjaśnić również należy, że Y prowadzi ewidencję księgową, która pozwala na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP, jak również prowadzi rejestr środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, który pozwala wyodrębnić aktywa przyporządkowane do ZCP.
Tym samym określić należy, że planowana Transakcja będzie stanowić nabycie przez Bank określonych składników materialnych i niematerialnych, które u Y stanowią:
1. wyodrębniony finansowo zespół składników materialnych i niematerialnych, do których możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań dzięki ewidencji prowadzonej przez Y, jak również możliwe jest wyodrębnienie finansów Y od finansów przypadających na wskazany zespół składników materialnych i niematerialnych (ZCP);
2. wyodrębnioną organizacyjnie całość, która jest w stanie samodzielnie funkcjonować na rynku, tj. posiada potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy.
3. wyodrębniony funkcjonalnie zespół składników materialnych i niematerialnych, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem będzie zdolny do prowadzenia samodzielnej działalności po przetransferowaniu z przedsiębiorstwa Y do przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.
Bank ponadto zakłada, że w związku z nabyciem ZCP od Y dojdzie do powstania dodatniej wartości firmy o jakiej jest mowa w art. 16g ust. 2 Ustawy o CIT.
W związku z powyższym po stronie Wnioskodawcy powstała wątpliwość, czy planowany i opisany w zdarzeniu przyszłym zakup zespołu składników materialnych oraz niematerialnych w ramach Transakcji stanowi zakup zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie Ustawy o CIT, gdyż okoliczność ta ma wpływ na dalsze skutki podatkowe po stronie Wnioskodawcy, np. odnoszące się do konieczności weryfikacji czy w związku z transakcją powstanie dodatnia lub ujemna wartość firmy czy też sposobu ustalania wartości początkowej nabytych w ramach Transakcji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
Równocześnie Wnioskodawca wskazuje, że w związku z planowaną Transakcją po stronie Banku mogą również wystąpić określone skutki prawno – podatkowe w zakresie podatku od towarów i usług, jak również podatku od czynności cywilnoprawnych, bowiem od tego, czy wskazana Transakcja będzie podlegać (lub nie) opodatkowaniu VAT uzależnione jest to, czy Bank jako nabywca będzie uprawniony do odliczenia VAT naliczonego od nabywanych składników majątkowych lub czy Wnioskodawca będzie obowiązany jako podatnik do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z nabyciem ZCP.
Z tego względu, po stronie Wnioskodawcy powstała wątpliwość, czy planowany i opisany w zdarzeniu przyszłym zakup zespołu składników materialnych oraz niematerialnych w ramach Transakcji stanowi zakup zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie Ustawy o VAT, bowiem okoliczność ta ma wpływ na dalsze skutki podatkowe po stronie Banku.
Pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych
Czy opisana w zdarzeniu przyszłym, Transakcja będzie stanowić transakcję zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT, w związku z czym Bank w odniesieniu do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wchodzących w skład ZCP będzie zobowiązany do ustalenia ich łącznej wartości początkowej w oparciu o art. 16g ust. 10 Ustawy o CIT, a w konsekwencji do ustalenia również, czy w ramach nabycia doszło do powstania dodatniej wartości firmy w oparciu o art. 16g ust. 2 Ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych
Zdaniem Wnioskodawcy, opisana w zdarzeniu przyszłym, Transakcja będzie stanowić transakcję zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2026 r. poz. 554 ze zm., dalej: „Ustawa o CIT”), w związku z czym Bank w odniesieniu do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wchodzących w skład ZCP będzie zobowiązany do ustalenia ich łącznej wartości początkowej w oparciu o art. 16g ust. 10 Ustawy o CIT, a w konsekwencji do ustalenia również, czy w ramach nabycia doszło do powstania dodatniej wartości firmy w oparciu o art. 16g ust. 2 Ustawy o CIT.
Uzasadnienie stanowiska
Zgodnie z art. 16a ust. 1 Ustawy o CIT, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
3. inne przedmioty
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.
Natomiast jak stanowi art. 16b ust. 1 Ustawy o CIT, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c Ustawy o CIT, nabyte od innego podmiotu, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:
1. (uchylony)
2. spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
3. (uchylony)
4. autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,
5. licencje,
6. prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej,
7. wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.
Jak natomiast stanowi art. 16b ust. 2 pkt 2 lit. a Ustawy o CIT, amortyzacji podlega również, z zastrzeżeniem art. 16c, niezależnie od przewidywanego okresu używania wartość firmy, jeżeli wartość ta powstała w wyniku nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze kupna.
Ponadto art. 16g ust. 2 Ustawy o CIT, wskazuje również, że wartość początkową firmy stanowi dodatnia różnica między ceną nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, ustaloną zgodnie z ust. 3 i 5, albo nominalną wartością wydanych udziałów (akcji) w zamian za wkład niepieniężny a wartością rynkową składników majątkowych wchodzących w skład kupionego, przyjętego do odpłatnego korzystania albo wniesionego do spółki albo spółki niebędącej osobą prawną przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, odpowiednio z dnia kupna, przyjęcia do odpłatnego korzystania albo wniesienia do spółki albo spółki niebędącej osobą prawną.
Równocześnie art. 16g ust. 10 Ustawy o CIT, wskazuje, że w razie nabycia w drodze kupna lub przyjęcia do odpłatnego korzystania przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, łączną wartość początkową nabytych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowi:
1) suma ich wartości rynkowej - w przypadku wystąpienia dodatniej wartości firmy, ustalonej zgodnie z ust. 2;
2) różnica między ceną nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, ustaloną zgodnie z ust. 3 i 5, a wartością składników majątkowych niebędących środkami trwałymi ani wartościami niematerialnymi i prawnymi - w przypadku niewystąpienia dodatniej wartości firmy.
Zgodnie natomiast z art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT, ilekroć w tej ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Przy czym Ustawa o CIT nie definiuje pojęcia : „przedsiębiorstwa”. W praktyce interpretacyjnej przyjmuje się jednak, że na potrzeby stosowania przepisów Ustawy o CIT pojęcie to należy rozumieć w oparciu o definicję „przedsiębiorstwa” zawartą w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r., Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2026 r. poz. 795, dalej: „KC”) .
Mianowicie, zgodnie z art. 55¹ KC, przedsiębiorstwem jest zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, który obejmuje w szczególności:
1) oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
2) własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
3) prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
4) wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
5) koncesje, licencje i zezwolenia;
6) patenty i inne prawa własności przemysłowej;
7) majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
8) tajemnice przedsiębiorstwa;
9) księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Powyższa definicja określa przedsiębiorstwo w sensie przedmiotowym. Wyliczenie opisane w art. 55¹ KC ma charakter przykładowy. Sposób sformułowania przepisu tworzy domniemanie prawne, które zakłada, że przedsiębiorstwo obejmuje wszelkie majątkowe i niematerialne aktywa, które są chronione prawnie i służą realizacji celów gospodarczych, o ile tworzą zorganizowaną całość.
Biorąc pod uwagę powyższe definicje, by dany zespół składników mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione następujące kryteria:
1. musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
2. zespół ten powinien być wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie,
3. powinien być wyodrębniony finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie,
4. składniki te powinny być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych oraz zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania.
Zatem celem ustalenia, czy ZCP, którego zakup w ramach Transakcji planuje Bank spełnia powyższe wymagania uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie Ustawy o CIT, konieczne jest rozważanie powyższych przesłanek przez pryzmat elementów stanowiących przedmiot rozważanej transakcji nabycia ZCP przez Wnioskodawcę.
Ø Istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań
Zgodnie z definicją wskazaną w art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT, zorganizowana część przedsiębiorstwa obejmuje zarówno zespół składników materialnych i niematerialnych, jak i zobowiązania odnoszące się do przenoszonych składników. Zespół ten zakłada zatem istnienie pewnego poziomu powiązań organizacyjnych pomiędzy składnikami przedsiębiorstwa. Jako przykład takich składników wymienia się m.in.: aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadrę pracowniczą.
W opisanym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym, przeniesieniu dokonanym na gruncie Transakcji, będą podlegać zarówno składniki materialne, jak i niematerialne oraz zobowiązania, a zatem wszystkie elementy konstytuujące zbiór składników konieczny do zaistnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie Ustawy o CIT.
Składnikami majątkowymi wchodzącymi w skład ZCP będą bowiem:
- posiadane obecnie przez Y środki trwałe wykorzystywane w ramach prowadzenia działalności maklerskiej oraz środki trwałe w budowie;
- posiadane przez Y wartości niematerialne i prawne powiązane z działalnością maklerską, w tym licencje do systemów maklerskich, baz danych, oprogramowania serwerowego i biurowego, narzędzi wykorzystywanych do zarządzania ryzykiem oraz sporządzania sprawozdawczości, innego specjalistycznego oprogramowania
- służącego do obsługi rozliczeń, prowadzenia księgowości, a także realizacji procesów informatycznych i operacyjnych związanych ze świadczeniem usług maklerskich;
- prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych przez Y, związanych funkcjonalnie z ZCP, tj. umów zawieranych z klientami w ramach prowadzonej działalności maklerskiej oraz umów dotyczących operacyjnego prowadzenia tej działalności, w tym m. in. umowy najmu przestrzeni biurowej, umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych oraz innych usług niezbędnych do bieżącego funkcjonowania tej działalności, jak również zobowiązania i należności wynikające z umów wskazanych powyżej;
- środki pieniężne zgromadzone na wybranych kontach bankowych;
- pracownicy związani z działalnością maklerską prowadzoną przez Y, zatrudnieni m.in. w departamentach oraz zespołach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, podlegających transferowi do Banku na gruncie planowanego zakupu ZCP;
- zobowiązania i należności wynikające z innych tytułów niż te, które zostały wskazane powyżej.
Wnioskodawca wskazuje, że w zakresie przesłanki istnienia zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, zespół ten nie powinien być rozumiany jako grupa przypadkowych składników lecz jako zorganizowany zbiór tych składników, gdzie punktem odniesienia jest rola, jaką składniki te odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.
W tym zakresie Bank wyjaśnia, że wszystkie wymienione powyżej składniki są ze sobą powiązane w ścisły sposób. Nie da się ich w szczególności rozdzielić z zachowaniem ich dotychczasowej funkcji. Każdy z wymienionych elementów tworzy funkcjonalną całość, dedykowaną do prowadzenia działalności maklerskiej.
Zatem, w związku z faktem, że na ZCP składają się wszystkie elementy konstytuujące „zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania” mogący tworzyć zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie Ustawy o CIT, w ocenie Wnioskodawcy przedmiotowa przesłanka istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostanie spełniona w zakresie ZCP, który będzie podlegać nabyciu przez Wnioskodawcę.
Ø Wyodrębnienie organizacyjne w istniejącym przedsiębiorstwie
W odniesieniu do przesłanki wyodrębnienia organizacyjnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa, Wnioskodawca wskazuje, że przepisy ustawy o CIT, nie definiują pojęcia wyodrębnienia organizacyjnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Niemniej jednak, w ocenie Banku wyodrębnienie organizacyjne oznacza posiadanie przez dany zespół składników majątkowych określonej pozycji w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa. Przykładowymi przejawami takiego wyodrębnienia w strukturze organizacyjnej podmiotu jest: dział, oddział lub wydział. Jednocześnie organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze
Takie podejście potwierdzone zostało również w wyroku WSA w Poznaniu z 10 stycznia 2018 r., sygn. akt I SA/Po 988/17, w uzasadnieniu do którego sąd wskazał, że: „wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako: dział, wydział, oddział itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.”.
Ponadto, zbieżne podejście w tym zakresie prezentują również Organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych, czego przykładem jest m. in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) z 20 maja 2026 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.118.2026.3.AB, w której wskazano, iż: „wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.”.
Tym samym, o wyodrębnieniu organizacyjnym świadczy w szczególności okoliczność, iż wyodrębnienie to wynika z określonych decyzji statutowych (zarządczych itp.), które formalnie nadają jednostce wewnętrznej uprawnienia uzasadniające jej wydzielenie organizacyjne.
W opisywanym zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem niniejszego wniosku, wyodrębnienie organizacyjne ZCP będzie wynikało z przyjętych w Y regulacji organizacyjnych, w tym w szczególności z Regulaminu Organizacyjnego Y, który jednoznacznie określa jednostki organizacyjne, departamenty oraz zespoły przypisane do działalności maklerskiej prowadzonej dotychczas przez Y, tj.:
- Departament Sprzedaży,
- Departament Produktów Handlu Elektronicznego i Innowacji,
- Departament Rynków Kapitałowych,
- Departament Analiz,
- Departament Rozliczeń,
- Zespół Middle Office,
- Zespół Księgowości Własnej,
- Departament Informatyki.
Wnioskodawca nadmienia również, że Regulamin Organizacyjny Y precyzyjnie wskazuje zadania jakie wykonują wskazane powyżej departamenty i zespoły wchodzące w skład ZCP, jak również stanowiska sprawujące nadzór nad tymi jednostkami.
Ponadto, Wnioskodawca wskazuje również, że jednostki organizacyjne wchodzące w skład ZCP posiadają autonomię w podejmowaniu decyzji dotyczących ich działalności, rozumianą jako zdolność do samodzielnego zarządzania swoją działalnością w określonym zakresie, np. w zakresie codziennych spraw dotyczących funkcjonowania jednostki.
Dodatkowo, składniki majątkowe przypisane do ZCP, rozumiane jako zespół składników materialnych oraz niematerialnych, są w praktyce trwale związane z działalnością ZCP. Zgromadzone składniki majątkowe, w powiązaniu z zasobami ludzkimi – tj. pracownikami przypisanymi do departamentów i zespołów wchodzących w skład ZCP – tworzą spójną i funkcjonalnie zintegrowaną strukturę, umożliwiającą samodzielne świadczenie usług maklerskich.
Tym samym, ZCP stanowi organizacyjnie wyodrębnioną część Y. Jednocześnie składniki majątkowe, które mają być przeniesione na Wnioskodawcę na podstawie Transakcji, w momencie dokonania tej Transakcji będą rozdzielone w ramach struktur Y. Zauważyć równocześnie należy, że wszystkie przenoszone składniki majątkowe i niemajątkowe funkcjonują obecnie w ramach Y i są wykorzystywane do prowadzenia działalności maklerskiej w ramach wyodrębnionych departamentów i zespołów wchodzących w skład Y, zaś składniki majątkowe i niemajątkowe, które nie będą przedmiotem przeniesienia w ramach Transakcji nie zostały włączone w ramach struktury organizacyjnej Y do ZCP.
W ocenie Banku, wskazane powyżej okoliczności, w tym w szczególności możliwość przypisania konkretnych jednostek organizacyjnych, departamentów oraz funkcji do działalności maklerskiej wykonywanej dotychczasowo w Y- co znajduje potwierdzenie w regulacjach organizacyjnych Y, potwierdza, że ZCP pozwala się zidentyfikować na tle pozostałych jednostek Y.
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, ZCP będzie spełniać przesłankę wyodrębnienia organizacyjnego w strukturze Y.
Ø Wyodrębnienie finansowe w istniejącym przedsiębiorstwie
Wnioskodawca zwraca ponadto uwagę, że przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji pojęcia „wyodrębnienia finansowego” zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Niemniej jednak, w ocenie Banku, przez wyodrębnienie finansowe należy rozumieć sytuację, w której prowadzona przez podatnika ewidencja księgowa umożliwia przypisanie do zorganizowanej części przedsiębiorstwa przychodów, kosztów, a także należności i zobowiązań.
Pojęcie „wyodrębnienia finansowego” ma charakter klauzuli generalnej, która z samej swojej istoty powinna być interpretowana możliwie szeroko. Oznacza ono w szczególności zdolność do alokacji wskazanych kategorii majątkowych i wynikowych do działalności gospodarczej prowadzonej przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
W praktyce Organów podatkowych wyodrębnienie finansowe oznacza, że sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do jego zorganizowanej części. Powyższe stwierdzenie potwierdza m. in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 maja 2020 r. (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.133.2020.5.EW), w której Organ wskazał, iż: „wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.” Analogiczne stanowisko zaprezentował DKIS również na łamach interpretacji indywidualnej z 17 kwietnia 2026 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.62.2026.3.JF.
Ponadto, powyższe podejście prezentowane jest również przez sądy administracyjne, przykładowo w wyroku NSA z 14 listopada 2019 r., sygn. akt II FSK 24/18, w którym to Sąd stwierdził, że: „wyodrębnienie finansowe oznacza zaś sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań, do tej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest zatem w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć (funkcjonować) niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Nie jest przy tym konieczne funkcjonowanie w ramach oddziału samodzielnie rozliczającego się. Ważne natomiast jest, aby przenoszone należności i zobowiązania były wyodrębnione oraz dały się przyporządkować organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku (tak aby można było przejąć funkcje gospodarcze).”.
Przenosząc powyższe na grunt analizowanego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca wskazuje, że w odniesieniu do ZCP:
- prowadzona jest ewidencja księgowa, która pozwala na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP;
- prowadzony jest rejestr środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, który pozwala wyodrębnić aktywa przyporządkowane do ZCP.
Tym samym, Wnioskodawca wskazuje jednoznacznie, że system finansowo‑księgowy Y pozwala na przyporządkowanie składników majątkowych do ZCP, jak również na jednoznaczną identyfikację aktywów i pasywów, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z ZCP.
W konsekwencji, Bank stoi na stanowisku, iż ZCP, którego nabycie w ramach Transakcji planuje Wnioskodawca stanowi wyodrębniony finansowo od pozostałych składników majątku Y zespół składników materialnych i niematerialnych. Zatem również ta przesłanka konstytuująca powstanie zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinna zostać uznana za spełnioną.
Ø Wyodrębnienie funkcjonalne w istniejącym przedsiębiorstwie
Ostatnie kryterium, jakie poddać należy analizie to kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego w istniejącym przedsiębiorstwie, co polega na weryfikacji, czy dany zespół składników materialnych i niematerialnych jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych oraz, czy może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze przypisane mu w dotychczasowym przedsiębiorstwie.
W świetle powyższego, zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej, którą realizuje w strukturze danego przedsiębiorstwa.
Powyższe potwierdzone zostało w interpretacji indywidualnej z 1 marca 2024 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.717.2023.2.MK, w uzasadnieniu której DKIS stwierdził, że: „Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.” (analogicznie DKIS stwierdził również m.in. w interpretacji indywidualnej z 17 kwietnia 2026 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.62.2026.3.JF).
Jednocześnie Organy podatkowe potwierdzają również, iż z wyodrębnieniem funkcjonalnym zorganizowanej części przedsiębiorstwa mamy do czynienia w przypadku, gdy:
- zorganizowana część przedsiębiorstwa posiada potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy,
- zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie funkcjonować w oparciu o własne zasoby (tj. nie wymaga dodatkowych elementów w postaci nakładów finansowych bądź innych składników, aby można go uznać za niezależne przedsiębiorstwo),
- zorganizowana część przedsiębiorstwa posiada przypisane aktywa niezbędne do prowadzenia działalności w zakresie działalności wykonywanej dotychczas w strukturze,
- zespół składników majątkowych jest na tyle zorganizowany, że zorganizowana część przedsiębiorstwa będzie dysponować wszelkimi składnikami materialnymi oraz niematerialnymi, które pozwolą na prowadzenie działalności gospodarczej, do której został przeznaczony,
- zorganizowana część przedsiębiorstwa ma możliwość kontynuowania dotychczasowej działalności przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu istniejących zobowiązań z dotychczasowymi klientami, kontrahentami.
Wyodrębnienie funkcjonalne zachodzi zatem, kiedy zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie wykonywać zadania przypisane dotychczas w ramach przedsiębiorstwa.
Dodatkowo, aby można było mówić o wyodrębnieniu funkcjonalnym przenoszonych składników, musiałyby one pozostawać między sobą we wzajemnych interakcjach w taki sposób, że należałoby je traktować jako zorganizowany, autonomiczny zespół wyodrębniony w przedsiębiorstwie podmiotu zbywającego. Jak zostało już wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, w przypadku transakcji, do której odnosi się niniejszy wniosek, składniki będące jej przedmiotem (ZCP) stanowią autonomiczny, zorganizowany zespół.
ZCP jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych (działalności maklerskiej), które jasno wynikają z jego wyodrębnienia w Y. W tym celu w ramach ZCP wyodrębniono odpowiednie aktywa trwałe i obrotowe służące wykonywaniu tej działalności. Jednocześnie z tymi aktywami bezpośrednio powiązano kadrę kierowniczą oraz pracowników zatrudnionych w departamentach i zespołach wchodzących w skład ZCP. Opisane we wniosku połączenia i zależności pomiędzy składnikami tworzącym ZCP potwierdzają, że jest on przeznaczony do realizacji konkretnych zadań gospodarczych związanych działalnością maklerską.
Podkreślić również należy, że ZCP stanowi zespół składników majątkowych, które zdolne są do realizacji przypisanych im zadań gospodarczych, tj. w wypadku ZCP zadań związanych z prowadzeniem działalności maklerskiej, co wynika z faktu, iż w obecnym przedsiębiorstwie Y, w ramach jego struktury organizacyjnej, ZCP realizuje zadania gospodarcze związane z prowadzeniem działalności maklerskiej.
Jednocześnie ZCP i sieć tworzących go powiązanych funkcjonalnie składników, w ocenie Banku, pozwala na przyjęcie, że ZCP mógłby stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania związane z działalnością maklerską, które obecnie są wykonywane przez ZCP w ramach Y. W szczególności, należy przyjąć, że składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład ZCP pozwalają na zachowanie ciągłości działalności, bez przestojów z powodu konieczności dodatkowych zakupów środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, zatrudnienia nowych pracowników, etc. Każdy z opisanych składników tworzących ZCP potwierdza, że ZCP będzie mogła prowadzić samodzielną działalność maklerską poza Y.
Wnioskodawca zauważa również, że przy ocenie, czy dany zespół składników majątkowych powinien być traktowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o CIT, należy również uwzględnić następujące okoliczności:
- zamiar nabywcy kontynuowania działalności prowadzonej uprzednio przez zbywcę z wykorzystaniem składników majątkowych stanowiących przedmiot transakcji; oraz
- rzeczywistą możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki majątkowe stanowiące przedmiot transakcji.
Potwierdza to również wyrok NSA z 27 sierpnia 2019 r., sygn. akt I FSK 1265/17, w którym Sąd stwierdził, że: „istotne jest więc, aby zbyta zorganizowana część przedsiębiorstwa służyła nabywcy do prowadzenia działalności gospodarczej z zachowaniem przeznaczenia nabytego zespołu składników majątkowych, aby nie została zlikwidowana działalność, której tenże zespół składników majątkowych może służyć.”.
W tym zakresie Wnioskodawca stwierdza, że celem Transakcji jest nabycie kompletnego zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, które będą służyć prowadzeniu działalności maklerskiej przez Bank oraz które mogłyby zarazem stanowić oddzielne przedsiębiorstwo prowadzące działalność maklerską.
Zauważyć również należy, że po dokonaniu transakcji, to na Wnioskodawcy spoczywać będzie obowiązek zapewnienia prawidłowego funkcjonowania przejmowanego zespołu składników majątkowych i niemajątkowych należących uprzednio do Y, a ponadto Wnioskodawca przejmie też wówczas prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych przez Y w celu prowadzenia działalności maklerskiej przy użyciu właśnie tych składników majątkowych i niemajątkowych przedsiębiorstwa Y, które staną się przedmiotem zbycia na rzecz Wnioskodawcy.
Tym samym, ZCP jako przedmiot Transakcji stanowić będzie wyodrębniony funkcjonalnie zespół składników materialnych i niematerialnych, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem będzie zdolny do prowadzenia samodzielnej działalności po przetransferowaniu z przedsiębiorstwa Y do przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.
Podsumowując, ponieważ ZCP, jako przedmiot transakcji stanowi zespół składników, który przeznaczony jest do realizacji określonych zadań gospodarczych, a ponadto zdaniem Wnioskodawcy wyodrębniony jest także w przedsiębiorstwie Y w aspektach: funkcjonalnym, organizacyjnym i finansowym, uznać należy, że Transakcja powinna zostać uznana za transakcję nabycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o CIT.
Tym samym, skoro – jak wykazał Wnioskodawca – nabywany przez Bank w ramach Transakcji zespół składników będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT, to wartość początkową nabytych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych na potrzeby amortyzacji Wnioskodawca zobowiązany będzie ustalić z uwzględnieniem regulacji art. 16g ust. 10 Ustawy o CIT.
W konsekwencji, łączna wartość początkowa środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych w ramach Transakcji powinna odpowiadać:
- sumie ich wartości rynkowej - jeśli powstaje dodatnia wartość firmy (ustalona zgodnie z art. 16g ust. 2 Ustawy o CIT), albo
- różnicy między ceną nabycia ZCP (ustaloną zgodnie z art. 16g ust. 3 i 5) a wartością składników niebędących środkami trwałymi ani wartościami niematerialnymi i prawnymi – jeśli dodatnia wartość firmy nie powstaje.
Jednocześnie, z uwagi na fakt, że sposób ustalenia łącznej wartości początkowej środków trwałych oraz WNiP na podstawie art. 16g ust. 10 Ustawy o CIT uzależniony jest od wystąpienia (bądź niewystąpienia) dodatniej wartości firmy, Wnioskodawca będzie zatem zobowiązany do weryfikacji, czy w związku z nabyciem ZCP w ramach Transakcji powstała dodatnia wartość firmy na podstawie art. 16g ust. 2 Ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Przedmiotem tej interpretacji jest odpowiedź na pytania oznaczone we wniosku Nr 1 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie podatku od towarów i usług zostało/zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, iż rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla Organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące.
Natomiast, odnosząc się do przywołanych przez Państwa wyroków sądów administracyjnych stwierdzić należy, że orzeczenia sądowe nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaY(art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja a sytuacja podatnika
Stanowisko organu przedstawione w interpretacji dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku. Ocena, czy odnosi się ono do sytuacji innego podatnika, wymaga analizy jego dokumentów — w ramach obsługi księgowej zajmuje się tym biuro.