0114-KDWP.4011.432.2026.2.MG
Możliwość skorzystania z preferencyjnego sposobu rozliczania jako osoba samotnie wychowująca dziecko.
- Sygnatura
- 0114-KDWP.4011.432.2026.2.MG
- Rodzaj dokumentu
- Interpretacja indywidualna
- Data wydania
- Organ
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- Status
- Aktualna
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 sierpnia 2026 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 25 sierpnia 2026 r. oraz 1 września 2026 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W latach 2022-2024 pozostawała Pani w związku małżeńskim, jednak faktycznie nie prowadziła Pani wspólnego gospodarstwa domowego z mężem. Mąż w tym okresie przebywał na terytorium Ukrainy, a po przyjeździe do Polski zamieszkał w innej miejscowości. Nie prowadzili Państwo wspólnego gospodarstwa domowego, nie posiadali wspólnego budżetu ani nie funkcjonowali jako wspólnota rodzinna. Całość obowiązków związanych z wychowaniem dziecka (urodzonego w 2008 roku), w tym bieżąca opieka, podejmowanie decyzji wychowawczych oraz ponoszenie kosztów utrzymania dziecka, spoczywała wyłącznie na Pani. Nie otrzymywała Pani wsparcia finansowego ani faktycznego wsparcia w wychowaniu dziecka ze strony ojca dziecka. Związek małżeński został formalnie rozwiązany przez rozwód w kwietniu 2025 roku. W okresie objętym wnioskiem nie miały do Pani ani do Pani dziecka zastosowania przepisy art. 30c ustawy o PIT ani przepisy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
W okresie, którego dotyczy wniosek, miała Pani miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W marcu 2022 r. przyjechała Pani wraz z synem do Polski i od tego czasu mieszkała Pani wraz z synem w Polsce. W Polsce znajdowało się Pani centrum interesów życiowych. W Polsce również uzyskiwała Pani dochody z pracy.
W latach 2022–2024 uzyskiwała Pani dochody opodatkowane według skali podatkowej. W okresie od maja do sierpnia 2022 r. pracowała Pani na podstawie umowy zlecenia, natomiast od października 2022 r. pracowała Pani na podstawie umowy o pracę.
Pani syn, (…), urodził się (…) 2008 r.
W Pani małżeństwie nie została orzeczona separacja. Ojciec Pani syna nie został pozbawiony praw rodzicielskich i nie odbywał kary pozbawienia wolności.
W okresie, którego dotyczy wniosek nie była Pani matką ani opiekunem prawnym innych dzieci. W okresie, którego dotyczy wniosek, w stosunku do Pani ani do Pani syna nie miały zastosowania przepisy dotyczące opodatkowania podatkiem liniowym ani przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Nie miały również zastosowania przepisy dotyczące podatku tonażowego ani aktywizacji przemysłu okrętowego.
Ojciec Pani syna posiadał władzę rodzicielską, jednak w okresie objętym wnioskiem faktycznie nie uczestniczył w codziennym wychowaniu i opiece nad synem. W latach 2022–2024 ojciec dziecka mieszkał na Ukrainie. Pani syn mieszkał z Panią w Polsce. Ojciec dziecka nie uczestniczył w codziennych obowiązkach związanych z wychowaniem, utrzymaniem i opieką nad synem. Kontakt ojca z synem odbywał się jedynie sporadycznie telefonicznie. Pod koniec grudnia 2024 r. ojciec dziecka przyjechał do Polski, jednak również po przyjeździe nie udzielał Pani ani Pani synowi pomocy finansowej. Ojciec Pani syna nie sprawował nad nim codziennej opieki i nie uczestniczył w jego wychowaniu. W okresie, którego dotyczy wniosek, syn mieszkał z Panią w Polsce, a wszystkie obowiązki związane z jego wychowaniem i opieką wykonywała Pani samodzielnie. Ojciec dziecka mieszkał w tym czasie na Ukrainie i kontaktował się z synem jedynie sporadycznie telefonicznie. Pod koniec grudnia 2024 r. przyjechał do Polski, jednak nie przejął obowiązków związanych z codzienną opieką nad synem i nie udzielał Pani ani synowi pomocy finansowej.
Ojciec dziecka nie uczestniczył w podejmowaniu decyzji dotyczących wychowania, edukacji, leczenia ani innych istotnych spraw związanych z synem. Wszystkimi tymi sprawami zajmowała się Pani samodzielnie.
Samodzielnie ponosiła Pani koszty utrzymania syna oraz koszty związane z jego edukacją. Samodzielnie kupowała Pani synowi odzież oraz rzeczy potrzebne do szkoły i praktyk. Każdego roku samodzielnie kupowała Pani również książki szkolne dla syna i ponosiła związane z tym koszty. Samodzielnie zajmowała się Pani również wszystkimi sprawami związanymi ze szkołą syna oraz poszukiwaniem dla niego praktyk zawodowych. W przypadku choroby lub innych problemów zdrowotnych syna również sama zajmowała się Pani jego leczeniem i ponosiła związane z tym koszty. W szczególności wszystkie koszty związane z leczeniem syna po złamaniu przez Niego nogi ponosiła Pani samodzielnie. Ojciec dziecka nie płacił alimentów i nie udzielał Pani ani synowi pomocy finansowej.
W listopadzie 2022 r. otrzymała Pani jednorazową pomoc z Ośrodka Pomocy Społecznej w wysokości 224 zł. Była to jednorazowa wypłata. W tym czasie Pani nie pracowała. W ramach świadczenia „Dobry Start” otrzymywała Pani świadczenie w wysokości 300 zł na wyprawkę szkolną syna. W latach 2022–2024 otrzymywała Pani również świadczenie wychowawcze „Rodzina 800+” na Pani syna, Świadczenie otrzymywała Pani przez cały okres objęty wnioskiem i przeznaczała je Pani na utrzymanie oraz potrzeby syna.
W latach 2023–2024 syn uczęszczał do szkoły branżowej i otrzymywał wynagrodzenie za praktykę zawodową w wysokości średnio około 600–700 zł miesięcznie.
Pytanie
Czy w przedstawionym stanie faktycznym spełniała Pani warunki do uznania Pani za osobę samotnie wychowującą dziecko oraz czy przysługuje Pani prawo do złożenia korekty zeznań PIT za lata 2022¬2024 z zastosowaniem preferencyjnego rozliczenia?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie spełniała Pani przesłanki do uznania za osobę samotnie wychowującą dziecko, ponieważ faktycznie samodzielnie sprawowała Pani opiekę nad dzieckiem i ponosiła pełną odpowiedzialność za jego utrzymanie i wychowanie. Brak wspólnego gospodarstwa domowego oraz brak wsparcia ze strony ojca dziecka potwierdzają, że w praktyce była Pani jedynym opiekunem dziecka w latach 2022-2024. W związku z tym przysługuje Pani prawo do złożenia korekt deklaracji PIT za te lata jako osoba samotnie wychowująca dziecko.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2026 r. poz. 592 ze zm.):
Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1) małoletnie,
2) pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
3) pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie
- podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.
Stosownie do art. 6 ust. 4d ww. ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.
Na podstawie art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2024 r. poz. 1576, z 2025 r. poz. 619 i 1301 oraz z 2026 r. poz. 203)
W myśl art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:
1) stosuje przepisy:
a) art. 30c lub
b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
- w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2) podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Z powyższego wynika, że ustawodawca uzależnił prawo do skorzystania z preferencyjnych zasad obliczania podatku dochodowego dla osób samotnie wychowujących dzieci od spełnienia łącznie m.in. następujących warunków:
· posiadania statusu osoby samotnie wychowującej dzieci (dziecko);
· wychowywania samotnie w roku podatkowym dzieci (dziecka);
· nieuzyskiwania przez rodzica i dzieci (dziecko) przychodów/dochodów, do których zastosowanie mają przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Osobami samotnie wychowującymi dziecko są przede wszystkim ci rodzice (przysposabiający) lub opiekunowie, którzy pozostają w stanie wolnym. Dotyczy to zarówno osób, które nigdy nie zawierały związku małżeńskiego (panna, kawaler), osób, których związek małżeński ustał wskutek śmierci współmałżonka (wdowa, wdowiec) – z wyjątkiem roku podatkowego, w którym zdarzenie to nastąpiło – jak i osób, których związek małżeński został rozwiązany poprzez prawomocne orzeczenie rozwodu (rozwódka, rozwodnik). Osobami samotnie wychowującymi dzieci mogą być również, wyjątkowo niektóre osoby pozostające w związku małżeńskim. Dotyczy to osób, wobec których orzeczono separację. Nabycie statusu osoby samotnie wychowującej dziecko wymaga jednak prawomocnego orzeczenia o separacji małżonków. Dotyczy to również osób, których małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich. Skutek taki następuje na mocy orzeczenia sądowego. Podobnie jak w przypadku orzeczeń rozwodowych, także i w tym przypadku nabycie statusu osoby samotnie wychowującej dziecko następuje dopiero z chwilą uprawomocnienia się wyroku sądowego w tej kwestii. Osobami samotnie wychowującymi dziecko mogą być również te osoby, których małżonek odbywa karę pozbawienia wolności. Dotyczy to przypadków faktycznego wykonywana tej kary, tzn. sytuacji, w której małżonek tej osoby nie przebywa na wolności.
Jednocześnie przepisy powyższej ustawy nie uzależniają prawa podatnika do preferencyjnego opodatkowania jego dochodów od tego, czy przez cały rok był osobą samotnie wychowującą dzieci. Wystarczające jest zatem, aby taki stan zaistniał w ciągu roku, a nie trwał przez cały rok.
Z opisu sprawy i jego uzupełnienia wynika, że w marcu 2022 r. przyjechała Pani wraz z synem do Polski i od tego czasu mieszkała Pani wraz z synem w Polsce. W Polsce znajdowało się Pani centrum interesów życiowych. W latach 2022-2024 pozostawała Pani w związku małżeńskim, jednak faktycznie nie prowadziła Pani wspólnego gospodarstwa domowego z mężem. Mąż w tym okresie przebywał na terytorium Ukrainy, a po przyjeździe do Polski zamieszkał w innej miejscowości. Nie prowadzili Państwo wspólnego gospodarstwa domowego, nie posiadali wspólnego budżetu ani nie funkcjonowali jako wspólnota rodzinna. Całość obowiązków związanych z wychowaniem dziecka (urodzonego w 2008 roku), w tym bieżąca opieka, podejmowanie decyzji wychowawczych oraz ponoszenie kosztów utrzymania dziecka, spoczywała wyłącznie na Pani. Nie otrzymywała Pani wsparcia finansowego ani faktycznego wsparcia w wychowaniu dziecka ze strony ojca dziecka. Ojciec Pani syna posiadał władzę rodzicielską, jednak w okresie objętym wnioskiem faktycznie nie uczestniczył w codziennym wychowaniu i opiece nad synem. Kontakt ojca z synem odbywał się jedynie sporadycznie telefonicznie. Pod koniec grudnia 2024 r. ojciec dziecka przyjechał do Polski, jednak również po przyjeździe nie udzielał Pani ani synowi pomocy finansowej. Związek małżeński został formalnie rozwiązany przez rozwód w kwietniu 2025 roku. Wskazuje Pani ponadto, że w Pani małżeństwie nie została orzeczona separacja, a ojciec Pani syna nie został pozbawiony praw rodzicielskich i nie odbywał kary pozbawienia wolności.
W zaistniałej sytuacji powzięła Pani wątpliwość, czy może Pani skorzystać z ulgi jako samotnie wychowująca dziecko za lata podatkowe 2022-2024.
Przystępując do oceny możliwości skorzystania przez Panią z preferencyjnego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za lata 2022 -2024 w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko, należy podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78 poz. 483 ze zm.), stanowiącego, że:
Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie.
Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Co więcej, zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w powołanym wyżej art. 9 ust. 1 ww. ustawy.
Stąd też, korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich przesłanek wymaganych do jej zastosowania.
Należy zauważyć, że ustawodawca uzależnił prawo do skorzystania z preferencyjnych zasad rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych od spełnienia m.in. warunku posiadania określonego statusu cywilnoprawnego wymienionego w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Prawo do omawianej preferencji podatkowej przysługuje jedynie temu z rodziców, który będąc osobą stanu wolnego (za wyjątkiem ściśle w ustawie określonym) faktycznie w roku podatkowym samotnie dziecko wychowuje, czyli sprawuje nad nim samodzielnie ciągłą opiekę, bez udziału drugiego rodzica w procesie wychowawczym. W konsekwencji, aby skorzystać z preferencyjnego opodatkowania swoich dochodów na zasadach przewidzianych w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy mieć ściśle określony stan cywilny oraz wychowywać samotnie dziecko (dzieci).
Mając zatem na uwadze zacytowane przepisy prawa oraz opis sprawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie została spełniona przesłanka pozwalająca na uznanie Pani za osobę samotnie wychowującą dzieci, tj. nie należy Pani do jednej z kategorii osób wymienionych w powołanym powyżej przepisie (nie jest Pani panną, wdową, rozwódką albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą pozostającą w związku małżeńskim, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności), stanowiącym zamknięty katalog osób uznanych przez ustawodawcę za osobę samotnie wychowującą dziecko. Jak sama Pani poinformowała, w okresie, którego dotyczy wniosek pozostawała Pani formalnie w związku małżeńskim. W latach podatkowych 2022-2024 nie została orzeczona separacja, małżonek nie został pozbawiony władzy rodzicielskiej oraz nie odbywał kary pozbawienia wolności.
W konsekwencji, dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy bez znaczenia pozostaje ocena, czy w latach 2022–2024 faktycznie samodzielnie wykonywała Pani wszystkie obowiązki związane z wychowaniem i utrzymaniem syna. Nawet bowiem przy przyjęciu, że w istocie samodzielnie sprawowała Pani bieżącą opiekę nad synem, okoliczność ta nie może prowadzić do uznania Pani za osobę samotnie wychowującą dziecko w rozumieniu art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, skoro w tym okresie pozostawała Pani w związku małżeńskim, a żadna z przewidzianych w tym przepisie wyjątkowych okoliczności dotyczących małżonka nie wystąpiła.
Wobec powyższego, okoliczność, że w latach 2022-2024 formalnie była Pani mężatką, nie została orzeczona przez Sąd między Panią i Pani mężem separacja, a Pani mąż nie został pozbawiony przez Sąd praw rodzicielskich w stosunku do syna i nie odbywał kary pozbawienia wolności, wyklucza możliwość uznania, że przysługuje Pani prawo do skorzystania z preferencyjnego rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dziecko. W konsekwencji, z tego względu nie spełniła Pani warunków określonych w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wobec czego nie przysługuje Pani prawo do skorzystania z preferencyjnego rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dziecko za lata 2022-2024 r.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
Interpretacja a sytuacja podatnika
Stanowisko organu przedstawione w interpretacji dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku. Ocena, czy odnosi się ono do sytuacji innego podatnika, wymaga analizy jego dokumentów — w ramach obsługi księgowej zajmuje się tym biuro.