0114-KDWP.4011.395.2026.1.MW
Opodatkowanie działalności gospodarczej prowadzonej przez rezydenta podatkowego USA.
- Sygnatura
- 0114-KDWP.4011.395.2026.1.MW
- Rodzaj dokumentu
- Interpretacja indywidualna
- Data wydania
- Organ
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- Status
- Aktualna
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 lipca 2026 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Posiada Pani obywatelstwo Polskie, ale znajduje się na terytorium USA, w Polsce posiada Pani ograniczony obowiązek podatkowy. Posiada Pani stałe miejsce zamieszkania w USA. Ma Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w USA od 4.06.2025 r. Wyjechała Pani do USA celem przesiedlenia na stałe. Wiążą Panią z USA małżeństwo i wyprowadzenie się do USA – wyjechała Pani na stałe do USA, zawarła związek małżeński z obywatelem USA poprzez wizę K-1.
Posiada Pani powiązania majątkowe - konto bankowe debetowe w (…), dowód osobisty USA, Zieloną kartę, numer ubezpieczenia społecznego, oraz powiązane ubezpieczenie zdrowotne z mężem. Wraz z mężem mieszka Pani w domu należącym do rodziców męża w (…). Aktywność społeczną i wszelkie aktywności kulturowe prowadzi Pani w USA: wydarzenia kulturowe tj. festyny, festiwale, koncerty; życie towarzyskie - spotkania towarzyskie, święta narodowe, wydarzenia rodzinne np. urodziny.
W pełni prowadzi Pani życie w USA z mężem. Uczestniczyła Pani w pełni w USA w życiu towarzyskim, kulturalnym, politycznym, podejmowała aktywności społeczne, sportowe.
Zarejestrowała Pani w Polsce (zgodnie z przepisami ustawy Prawo przedsiębiorców) jednoosobową działalność gospodarczą. Na ten moment, od momentu przesiedlenia na stałe do USA uzyskała Pani tylko i wyłącznie dochody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, o których mowa w przedmiotowym wniosku. Na ten moment nie posiada Pani jeszcze certyfikatu rezydencji USA potwierdzający miejsce zamieszkania w tym kraju. Niemniej jednak planuje Pani o niego wystąpić w niedalekiej przyszłości.
Na ten moment poza dochodami objętymi niniejszym wnioskiem, nie uzyskuje Pani żadnych innych dochodów. Nie będzie Pani prowadziła działalności gospodarczej za pośrednictwem stałej placówki położnej na terytorium Polski. Działalność gospodarcza będzie w całości wykonywana z terytorium USA. Posiada Pani adres działalności gospodarczej w Polsce. Adres JDG w Polsce nie stanowi stałej placówki (zakładu) na terytorium Polski, zgodnie z polsko – amerykańską Umową o unikaniu podwójnego opodatkowania. Czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są w całości wykonywane z terytorium USA.
Uzyskuje Pani dochody ze świadczonych usług z terytorium USA, adres JDG w Polsce jest wskazany tylko i wyłącznie w celach „technicznych”. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi projektowania graficznego (sklasyfikowanej pod PKD 74.12. Z) na rzecz kontrahenta A. (z siedzibą na terytorium Polski). Wykonywanie usług w całości jest zdalne - świadczone usługi są przez Panią z terytorium USA.
Nie posiada na terenie Polski oddziału lub zakładu w myśl właściwej umowy międzynarodowej. Nie posiada Pani pracowników. Umowa na świadczenie usług pomiędzy Panią, a Pani kontrahentem została zawarta na okres od 1.01.2026 do 31.12.2026.
Przy zakładaniu pozarolniczej działalności gospodarczej wybrała Pani opodatkowanie przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Usługi w ramach działalności świadczy Pani wyłącznie dla klientów w Polsce.
Pytanie
Czy przychody uzyskiwane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z opisanym stanem faktycznym, będą opodatkowane w Polsce czy na terytorium USA?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem biorąc pod uwagę przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz postanowienia Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki o unikaniu podwójnego opodatkowania będą opodatkowane tylko i wyłącznie na terytorium Polski.
Dodatkowo, w Pani ocenie w USA nie powstaje obowiązek podatkowy z tytułu prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej. Stanowisko to opiera Pani na założeniu, że polski kontrahent nie posiada zakładu w USA, a świadczone przez Panią usługi nie tworzą w USA stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Według art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Według art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Ponadto należy mieć na uwadze przepis art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Ocena, czy podatnik podlega w Rzeczypospolitej Polskiej ograniczonemu czy nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, powinna być dokonana w każdym przypadku indywidualnie, z uwzględnieniem postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że przeniosła Pani swoje centrum interesów życiowych do USA. Tam posiada Pani stałe miejsce zamieszkania, rodzinę, zobowiązania finansowe. Posiada Pani Zieloną Kartę oraz bierze aktywny udział w tamtejszym życiu społecznym i kulturalnym. Mieszka Pani w domu należącym do rodziców Pani męża. Pani życie w pełni koncentruje się w USA.
Odnosząc się do kwestii opodatkowania dochodów uzyskanych z działalności (JDG) zarejestrowanej w Polsce, prowadzonej w sposób zdalny z terytorium USA , w pierwszej kolejności zwracam uwagę, że - jak Pani wskazała - jest Pani rezydentem podatkowym Stanów Zjednoczonych i w związku z tym podlega Pani w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Zatem w przedmiotowej sprawie zastosowanie ma Umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w Waszyngtonie dnia 8.10.1974 r.
W opisie sprawy wskazała Pani również, że działalność gospodarczą zarejestrowaną w Polsce prowadzi Pani w całości zdalnie, przebywając na terytorium USA. W Polsce nie posiada Pani biura ani stałej placówki, nie zatrudnia Pani pracowników.
W myśl art. 3 ust. 2b pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
Na podstawie art. 3 ust. 2d ustawy:
Za dochody (przychody), o których mowa w ust. 2b pkt 7, uważa się przychody wymienione w art. 29 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 2b pkt 1-6.
Analiza stanu faktycznego wskazuje, że w Polsce ma Pani ograniczony obowiązek podatkowy. Oznacza to, że podlega Pani obowiązkowi podatkowemu w Polsce tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na jej terytorium. Za takie dochody uważa się m.in. ww. dochody (przychody) z działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Polski, w tym poprzez położony na terytorium RP zagraniczny zakład.
Zgodnie z art. 5a pkt 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o zagranicznym zakładzie oznacza to:
a) stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający miejsce zamieszkania na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,
b) plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający miejsce zamieszkania na terytorium innego państwa,
c) osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje
- chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.
Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku, gdy właściwa umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Polska, nie stanowi inaczej.
W myśl art. 8 ust. 1 Konwencji polsko - amerykańskiej:
Zyski z przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa powinny być opodatkowane tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Umawiającym się Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 Umowy:
Jeżeli przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa wykonuje działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład, to w każdym Umawiającym się Państwie należy przypisać temu zakładowi takie zyski, które mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem.
Stosownie do art. 8 ust. 3 Konwencji:
Przy ustalaniu zysków zakładu dopuszcza się odliczenie nakładów ponoszonych dla tego zakładu, włącznie z kosztami zarządzania i ogólnymi kosztami administracyjnymi, niezależnie od tego, czy powstały w tym państwie, w którym leży zakład, czy gdzie indziej.
Z cytowanego wyżej przepisu art. 8 Umowy polsko - amerykańskiej wynika, że dochód (przychód) osoby mającej miejsce zamieszkania w USA z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Polski może być opodatkowany w Polsce, jeżeli działalność prowadzona jest przez położony na terytorium tego państwa zakład. W takim przypadku dochód (przychód), który może być przypisany temu zakładowi, może być opodatkowany w Polsce. Natomiast, jeżeli działalność na terytorium Polski nie jest prowadzona za pomocą położonego w tym państwie zakładu, dochód (przychód) podatnika podlega opodatkowaniu wyłącznie w państwie, w którym znajduje się jego miejsce zamieszkania.
W myśl art. 6 Umowy:
1. Dla celów niniejszej Umowy określenie "zakład" oznacza stałe miejsce, w którym całkowicie lub częściowo wykonuje się działalność gospodarczą przedsiębiorstwa.
2. Określenie "zakład" oznacza w szczególności:
a) filię,
b) biuro,
c) fabrykę,
d) warsztat,
e) kopalnię , kamieniołom lub inne miejsce wydobycia zasobów naturalnych,
f) plac budowy, budowę lub montaż, które trwają dłużej niż 18 miesięcy.
3. Bez względu na postanowienia ustępów 1 i 2 nie stanowią zakładu następujące stałe miejsca działalności gospodarczej używane wyłącznie w jednym lub więcej z niżej wymienionych celów:
a) placówki, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania albo wydawania dóbr albo towarów przedsiębiorstwa,
b) zapasy dóbr albo towarów przedsiębiorstwa, utrzymywanych wyłącznie dla składowania, wystawiania lub wydawania,
c) zapasy dóbr albo towarów przedsiębiorstwa, utrzymywanych wyłącznie w celu obróbki lub przerobu przez inne przedsiębiorstwo,
d) stałe placówki utrzymywane wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów dla przedsiębiorstwa albo w celu uzyskiwania informacji,
e) stałe placówki utrzymywane dla celów reklamowych, dla dostarczania informacji, dla badań naukowych lub dla podobnej działalności o przygotowawczym lub pomocniczym charakterze, prowadzonej dla przedsiębiorstwa.
Dokonując interpretacji postanowień umowy polsko-amerykańskiej należy zwrócić uwagę na tekst Modelowej Konwencji stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawieranych przez Polskę, jak również brzmienie Komentarza do niej. Zostały one wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień. Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.
Zgodnie z Komentarzem do Konwencji Modelowej OECD (pkt 4 Komentarza do art. 3 ust. 1) fakt, czy działalność jest prowadzona w ramach przedsiębiorstwa powinien być interpretowany na podstawie ustawodawstwa wewnętrznego poszczególnych Państw. Termin "przedsiębiorstwo" należy przy tym rozumieć nie w znaczeniu podmiotowym, ale jako prowadzenie działalności handlowej lub przemysłowej przez rezydenta państwa będącego stroną umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Z Komentarza do art. 5 Modelowej Konwencji wynika, że pojęcie "zakład" jest stosowane głównie w celu określenia prawa umawiającego się państwa do opodatkowania zysków przedsiębiorstwa drugiego umawiającego się państwa. Na mocy artykułu 7 umawiające się państwo nie może opodatkować zysków przedsiębiorstwa drugiego umawiającego się państwa, chyba że przedsiębiorstwo to prowadzi działalność gospodarczą za pośrednictwem zakładu położonego w pierwszym państwie.
Przepis art. 5 określa znaczenia pojęcia "zakład", tj. podaje podstawowe elementy zakładu w rozumieniu konwencji. Określenie "zakład" oznacza "stałą placówkę, przez którą przedsiębiorstwo prowadzi całkowicie lub częściowo swoją działalność". Definicja ta zawiera następujące warunki:
· istnieje placówka działalności gospodarczej, tj. pomieszczeń, a w pewnych okolicznościach maszyn i urządzeń (miejsce gdzie działalność jest prowadzona)
· placówka musi mieć charakter stały, tzn. musi być utworzona w określonym miejscu z pewnym stopniem trwałości;
· prowadzenie działalności przedsiębiorstwa za pośrednictwem tej stałej placówki, oznacza to, że osoby, które w taki lub inny sposób są zależne od przedsiębiorstwa, prowadzą działalność przedsiębiorstwa w państwie, w którym stała placówka jest położona.
Zasadniczo wszystkie wyżej wymienione przesłanki prowadzące do uznania, że dana osoba ma na terenie Polski stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej powinny być spełnione łącznie. Brak spełnienia któregokolwiek spośród wymienionych warunków oznacza, że nie powstanie zakład w postaci stałej placówki w rozumieniu właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Określenie "placówka" obejmuje każde pomieszczenie, środki lub urządzenia wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, niezależnie od tego, czy są wykorzystywane wyłącznie w tym celu. Placówka - jako miejsce prowadzenia działalności gospodarczej - może istnieć również wtedy, gdy nie ma żadnych pomieszczeń lub gdy nie są one wymagane do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa; wystarczy posiadanie pewnej przestrzeni do własnej dyspozycji. Nie ma znaczenia, czy przedsiębiorstwo jest właścicielem, czy najemcą lokalu, środków lub urządzeń, czy dysponuje nimi w inny sposób.
Sam fakt, że przedsiębiorstwo ma do własnej dyspozycji pewną przestrzeń służącą jego działalności gospodarczej wystarczy, aby zaistniała stała placówka gospodarcza. Nie wymaga się, aby przedsiębiorstwo posiadało formalne prawo do dysponowania taką placówką.
Określenie "za pośrednictwem" należy interpretować w szerokim sensie, mającym zastosowanie do każdej sytuacji, w której działalność gospodarcza jest prowadzona w konkretnym pomieszczeniu, czy przestrzeni pozostającej w tym celu do dyspozycji przedsiębiorstwa. Aby placówka mogła stać się zakładem przedsiębiorstwo musi prowadzić własną działalność całkowicie lub częściowo za jej pośrednictwem.
Zgodnie z definicją placówka musi być "stała". Musi istnieć więź między placówką a określonym punktem geograficznym. Ponieważ placówka musi być stała, zakład może istnieć tylko wówczas, gdy placówka ma określony stopień trwałości, tzn. nie ma charakteru tymczasowego. Placówka może stanowić zakład nawet wówczas, gdy w rzeczywistości istnieje przez krótki okres, jeśli ze względu na szczególny rodzaj działalności jest prowadzona tylko przez bardzo krótki okres.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług projektowania graficznego. Nie ma Pani w Polsce biura, stałego stanowiska pracy, pracowników, współpracowników, zaplecza technicznego ani innej infrastruktury, przez którą całkowicie albo częściowo prowadzona byłaby działalność gospodarcza. Usługi wykonywane są wyłącznie zdalnie z terytorium USA.
W dniu 1 stycznia 2026 r. zawarła Pani umowę B2B z polską spółką A. Zawarta umowa ma trwać do 31 grudnia 2026 r. Usługi świadczy Pani wyłącznie dla klientów w Polsce. W złożonym wniosku wskazała Pani, że adres pod jakim zarejestrowana jest w Polsce Pani działalność gospodarcza nie stanowi stałej placówki. Z treści wniosku wynika, że adres został wskazany wyłącznie w celach „technicznych”.
Mając powyższe na uwadze, uznaję, że Pani jako rezydent USA nie będzie posiadać zakładu na terytorium Polski. W opisie sprawy wskazała Pani, że usługi projektowania graficznego były wykonywane zdalnie z terytorium USA, przy wykorzystaniu bieżącego miejsca Pani pobytu w USA. Usługi te mogą być wykonywane zdalnie, bez konieczności posiadania przez Panią stałej placówki, biura, pracowników ani zaplecza technicznego w Polsce.
W związku z powyższym, stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Panią z tytułu działalności w USA stanowią zyski z działalności gospodarczej w rozumieniu art. 8 Umowy polsko - amerykańskiej w zw. z art. 5a pkt 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które zgodnie z postanowieniami art. 8 Umowy polsko - amerykańskiej podlegają opodatkowaniu na terytorium USA. Jest to działalność wykonywana w sposób zdalny spoza terytorium Polski. Uwzględniając całokształt okoliczności faktycznych przedstawionych w opisie stanu faktycznego, działalność ta nie stanowi zakładu na terytorium Polski.
W konsekwencji, w sytuacji kiedy posiada Pani w Polsce ograniczony obowiązek podatkowy i zarejestrowana w Polsce działalność nie spełnia przesłanek tzw. zagranicznego zakładu na terytorium Polski, nie powstaje obowiązek zapłaty podatku z tego tytułu w Polsce.
Zatem, Pani dochód jako osoby mającej miejsce zamieszkania w USA z tytułu usług projektowania graficznego nie podlega opodatkowaniu w Polsce.
Tym samym Pani stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W tym miejscu wskazuję, że interpretacja indywidualna dotyczy tylko zagadnienia objętego zadanym pytaniem, tj. dotyczy Pani obowiązku podatkowego w Polsce. Kwestia dotycząca ustalenia Pani rezydencji podatkowej stanowi element stanu faktycznego. Nie została poruszona w interpretacji, gdyż nie było to przedmiotem Pani zapytania.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 143; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja a sytuacja podatnika
Stanowisko organu przedstawione w interpretacji dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku. Ocena, czy odnosi się ono do sytuacji innego podatnika, wymaga analizy jego dokumentów — w ramach obsługi księgowej zajmuje się tym biuro.