Przejdź do treści

0114-KDIP1-2.4012.531.2026.2.AP

Zwolnienie z VAT dostaw związanych z realizacją zamówienia SAFE nie ma zastosowania do dostaw dokonywanych na wcześniejszych etapach łańcucha dostaw.

Sygnatura
0114-KDIP1-2.4012.531.2026.2.AP
Data wydania
Organ
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
Status
Aktualna

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 lipca 2026 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy tego czy zwolnienie z VAT dostaw związanych z realizacją zamówienia SAFE obejmuje wyłącznie dostawy dokonywane przez finalnego dostawcę bezpośrednio na rzecz końcowego nabywcy produktu, a nie ma zastosowania do dostaw dokonywanych na wcześniejszych etapach łańcucha dostaw. Uzupełnili Państwo wniosek pismem z 19 sierpnia 2026 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) z siedzibą w (…) jest polskim rezydentem podatkowym, którego rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym. Spółka podlega obowiązkowi podatkowemu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy). Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia kompleksowych usług projektowania, remontów, przebudów, modernizacji i budów (…) oraz (…) dla (…). Zakres działalności Spółki obejmuje m.in. oferowanie sprawdzonych operacyjnie projektów (…) wszystkich klas i typów, jakimi może być zainteresowany B. i C., w tym (…), (…) oraz (…), takie jak (…), (…) czy (…). Wnioskodawca dysponuje zaawansowanym zapleczem technicznym obejmującym kompleks warsztatów produkcyjno-remontowych. Posiadana infrastruktura umożliwia wytwarzanie wysokiej jakości elementów konstrukcyjnych jednostek (…) – (…) - zgodnie z rygorystycznymi normami bezpieczeństwa wymaganymi przy realizacji zamówień dla odbiorcy (…).

Obecnie Spółka prowadzi szereg strategicznych projektów, w tym (…) to kluczowy projekt modernizacyjny C., którego celem jest dostarczenie (…) wyposażonego w zaawansowane systemy (…). Kontrakt na budowę (…), realizowany przez D. („D.”), jako lidera Konsorcjum, wraz z dwoma konsorcjantami (członkami Konsorcjum): Wnioskodawcą oraz E., został zawarty z F. w (…) roku. Wartość kontraktu przekracza (…) złotych, a realizacja projektu zaplanowana jest na lata (…). Realizacja (…) będzie wspierana finansowaniem z Instrumentu na rzecz Zwiększenia Bezpieczeństwa Europy („instrument SAFE”).

W uzupełnieniu udzielili Państwo odpowiedzi na pytania:

1)  Na czym polegają czynności realizowane przez Państwa w ramach Konsorcjum, które zawarło z F. umowę na budowę (…)? Czy dotyczą one dostaw towarów czy świadczenia usług?

Odp. Podział zadań – podział prac został określony umową Konsorcjum, w której rozdzielono określone prace na poszczególnych członków Konsorcjum. Prace te zostały szczegółowo określone i obejmują budowę określonych elementów i dostawę określonych systemów, sprzętu, dokumentacji oraz szkolenia i ubezpieczenie. Wartość i terminy poszczególnych zadań – prac określa harmonogram wykonania przedmiotu zamówienia (Etapowy Harmonogram Dostaw). Zatem prace te dotyczą dostaw towarów oraz świadczenia usług.

2)  W jaki sposób będzie rozliczana transakcja objęta umową między Państwem a Liderem Konsorcjum oraz Liderem Konsorcjum a odbiorcą (F.)? Czy podmiotem uprawionym do wystawienia faktury na rzecz odbiorcy (F.) jest/będzie wyłącznie Lider Konsorcjum?

Odp. Odbiorca (F.) będzie dokonywać płatności na podstawie wystawionej wyłącznie przez Lidera Konsorcjum faktury. Lider Konsorcjum będzie przekazywać wynagrodzenie (i zaliczki) uczestnikom Konsorcjum, stosownie do określonego podziału wynagrodzenia, na podstawie wystawionych przez nich faktur.

3)  Czy (z tytułu wykonywanych przez Państwa czynności w ramach realizacji ww. umowy) będą Państwo wystawiać faktury wyłącznie na rzecz Lidera Konsorcjum? Z jakiego tytułu będą Państwo wystawiać faktury na rzecz Lidera Konsorcjum (co wskazane będzie w pozycji „nazwa (rodzaj) towaru lub usługi”)?

Odp. Tak, z tytułu realizacji umowy Konsorcjum Spółka będzie wystawiać faktury wyłącznie na rzecz Lidera Konsorcjum, w nazwie których będzie wskazywać realizację poszczególnych zadań – prac określonych umową Konsorcjum. Tzn. tylko Lider Konsorcjum będzie wystawiać faktury na odbiorcę (F.).

4)  Czy dysponują lub będą Państwo dysponować Świadectwem zwolnienia, o którym mowa w art. 20 ust. 2 Rozporządzenia Rady (UE) 2025/1106 z dnia 27 maja 2025 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Zwiększenia Bezpieczeństwa Europy („instrument SAFE”) poprzez Wzmocnienie Europejskiego Przemysłu Obronnego (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2025 poz. 1106), dotyczącym realizowanej umowy na budowę (…)? Jeśli tak, to na czyją rzecz jest/będzie wystawione te Świadectwo (całe Konsorcjum, Lider Konsorcjum)? Czy to Świadectwo wskazuje/będzie wskazywać także Państwa jako realizatora umowy?

Odp. Spółka zakłada, że skoro świadectwo zwolnienia z VAT, które służy do potwierdzenia, że transakcja kwalifikuje się do zwolnienia z VAT, wystawiane i potwierdzane przez nabywcę (F.), będzie wystawiane wyłącznie dla Lidera Konsorcjum, który jako jedyny będzie wystawiać faktury na rzecz nabywcy (F.), to także wyłącznie ten podmiot (Lider Konsorcjum) będzie wskazany jako dostawca w tym dokumencie.

Pytanie

Czy zwolnienie z VAT, z odliczeniem VAT zapłaconego na poprzednim etapie, o czym mowa w art. 20 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) 2025/1106 z dnia 27 maja 2025 r. ustanawiającego Instrument SAFE poprzez Wzmocnienie Europejskiego Przemysłu Obronnego (Dz.U.UE.L.2025.1106 z dnia 28 maja 2025 r., „rozporządzenie SAFE”), z którego wynika, że m.in. dostawy produktów związanych z obronnością lub innych produktów do celów obronnych dokonywane w ramach umów wynikających z zamówień wspieranych ze środków instrumentu SAFE są zwolnione z podatku od wartości dodanej (VAT) mającego zastosowanie na mocy dyrektywy 2006/112/WE, obejmuje wyłącznie dostawy dokonywane przez finalnego dostawcę (tu: D., jako lidera Konsorcjum) bezpośrednio na rzecz końcowego nabywcy produktu (kwalifikującego się podmiotu, tu: F.), a nie ma zastosowania to zwolnienie do dostaw dokonywanych na wcześniejszych etapach łańcucha dostaw, w tym między konsorcjantami (w tym Wnioskodawcą) a liderem Konsorcjum (D.), czy jednak obejmuje również transakcje pomiędzy członkami Konsorcjum a liderem Konsorcjum, albo czy – jeszcze szerzej – zwolnienie z VAT obejmuje cały łańcuch dostaw związany z realizacją zamówienia SAFE?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, wprawdzie z jednostkowej interpretacji indywidualnej wydanej (…) r., sygn. (…) wynika, że, cyt. „Zwolnienie SAFE ma charakter przedmiotowy i obejmuje transakcje w całym łańcuchu dostaw związanym z realizacją zamówienia SAFE” stąd brak prawa lidera takiego konsorcjum do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez konsorcjantów, to jednak, skoro: - w art. 20 ust. 1 in fine wskazano, że „zwolnienie jest z odliczeniem VAT zapłaconego na poprzednim etapie”, a ponadto, w wydanych na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111, z późn. zm.) w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe, Objaśnieniach podatkowych z 9 marca 2026 r. dotyczących stosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dostaw produktów związanych z obronnością lub innych produktów do celów obronnych, dokonywanych w ramach umów wynikających z zamówień wspieranych ze środków instrumentu SAFE, sygn. (...), jasno wskazano, że cyt. „Zwolnienie od VAT na podstawie art. 20 rozporządzenia SAFE dotyczy ostatniej transakcji w łańcuchu pomiędzy podmiotem nabywającym a dostawcą produktów związanych z obronnością lub innych produktów do celów obronnych. Zwolnienie od VAT obejmuje zatem wyłącznie dostawy dokonywane przez finalnego dostawcę bezpośrednio na rzecz końcowego nabywcy produktu (kwalifikującego się podmiotu). Do dostaw dokonywanych na wcześniejszych etapach łańcucha dostaw (pomiędzy poddostawcami a finalnym dostawcą) nie ma zastosowania zwolnienie od VAT”, to w przypadku (…) zwolnienie z VAT obejmuje wyłącznie transakcje między liderem Konsorcjum (D.) a F., natomiast dostawy realizowane na wcześniejszym etapie, w tym między konsorcjantami, w tym Wnioskodawcą, a liderem Konsorcjum (D.) są opodatkowane VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Według art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej. Przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby niebędące dostawą towarów. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Spod pojęcia usługi jest natomiast wyłączone takie świadczenie, którego treścią jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stanowi ono bowiem dostawę towarów. Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów. Jeśli tylko mamy do czynienia ze świadczeniem, to na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi ono albo usługę, albo dostawę towarów.

Zgodnie z art. 1 Rozporządzenia Rady (UE) 2025/1106 z dnia 27 maja 2025 r. ustanawiające Instrument na rzecz Zwiększenia Bezpieczeństwa Europy („instrument SAFE”) poprzez Wzmocnienie Europejskiego Przemysłu Obronnego (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2025 poz. 1106), zwanego dalej „Rozporządzeniem SAFE”:

W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się Instrument na rzecz Zwiększenia Bezpieczeństwa Europy (SAFE) poprzez Wzmocnienie Europejskiego Przemysłu Obronnego (zwany dalej "instrumentem SAFE") zapewniający państwom członkowskim pomoc finansową umożliwiającą im przeprowadzenie pilnych i poważnych inwestycji publicznych wspierających europejski przemysł obronny w odpowiedzi na obecną sytuację kryzysową.

W niniejszym rozporządzeniu określa się warunki i procedury udzielania państwom członkowskim i realizacji przez nie pomocy finansowej w ramach instrumentu SAFE, a także ustanawia się przepisy dotyczące uproszczonych i przyspieszonych procedur udzielania zamówień realizowanych na zasadzie współpracy na zakup produktów związanych z obronnością i innych produktów do celów obronnych należących do następujących kategorii:

a) kategoria pierwsza: amunicja i pociski rakietowe; systemy artyleryjskie, w tym zdolności do precyzyjnych głębokich uderzeń; zdolności w zakresie walki naziemnej i ich systemy wsparcia, w tym wyposażenie żołnierzy i broń piechoty; małe drony (klasa NATO 1) i powiązane systemy antydronowe; ochrona infrastruktury krytycznej; cyberbezpieczeństwo; oraz mobilność wojskowa, w tym kontrmobilność;

b) kategoria druga: systemy obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej; morskie zdolności nawodne i podwodne; drony inne niż małe (klasy NATO 2 i 3) i powiązane systemy antydronowe; czynniki warunkujące potencjał sił, takie jak między innymi strategiczny transport powietrzny, tankowanie w powietrzu, systemy C4ISTAR, a także zasoby kosmiczne i usługi kosmiczne; ochrona aktywów kosmicznych; sztuczna inteligencja i walka elektroniczna.

Na podstawie art. 2 Rozporządzenia SAFE:

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1) "produkt związany z obronnością" oznacza towary, usługi i roboty budowlane objęte zakresem stosowania dyrektywy 2009/81/WE, określone w jej art. 2;

2) "inne produkty do celów obronnych" oznaczają wszelkie towary, usługi i roboty budowlane inne niż te objęte zakresem stosowania dyrektywy 2009/81/WE, określone w jej art. 2, które są niezbędne lub przeznaczone do celów obronnych;

3) "zamówienie realizowane na zasadzie współpracy" oznacza procedurę udzielania zamówień na produkty związane z obronnością lub inne produkty do celów obronnych oraz wynikające z niej umowy, realizowane przez co najmniej jedno państwo członkowskie otrzymujące pomoc finansową w ramach instrumentu SAFE oraz jedno dodatkowe państwo członkowskie lub jedno z państw członkowskich Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu będących członkami Europejskiego Obszaru Gospodarczego (zwanych dalej "państwami EOG-EFTA") lub Ukrainę. Ponadto zamówienie realizowane na zasadzie współpracy może obejmować państwa przystępujące, kraje kandydujące i potencjalnych kandydatów oraz inne państwa trzecie, z którymi Unia zawarła partnerstwo w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony (instrument niewiążący). Zamówienia realizowane na zasadzie współpracy mogą obejmować istniejące umowy w sprawie zamówień publicznych, które spełniają te same warunki.

W myśl art. 16 ust. 1 – 3 oraz ust. 12 ww. Rozporządzenia:

1. Zamówienia realizowane na zasadzie współpracy kwalifikują się do wsparcia w ramach instrumentu SAFE tylko wtedy, gdy spełniają warunki kwalifikowalności określone w niniejszym artykule.

2. Procedury dotyczące zamówień realizowanych na zasadzie współpracy i zamówienia odnoszące się do produktów związanych z obronnością obejmują wymogi dotyczące udziału wykonawców i podwykonawców biorących udział w zamówieniach realizowanych na zasadzie współpracy określonych w ust. 3–13 i 15 niniejszego artykułu, bez uszczerbku dla wszelkich warunków określonych w umowach, o których mowa w art. 17.

3. Wykonawcy i podwykonawcy biorący udział w zamówieniach realizowanych na zasadzie współpracy muszą mieć siedzibę i posiadać zarządcze struktury wykonawcze w Unii, w państwie EOG–EFTA lub w Ukrainie. Nie mogą podlegać kontroli państwa trzeciego, które nie jest państwem EOG–EFTA lub Ukrainą, ani innego podmiotu z państwa trzeciego, który nie ma siedziby w Unii, w państwie EOG–EFTA ani Ukrainie (…)

12. Do celów niniejszego artykułu termin „podwykonawcy biorący udział w zamówieniu realizowanym na zasadzie współpracy” oznacza dowolny podmiot prawny, który dostarcza kluczowych czynników produkcji, posiadających unikalne cechy niezbędne do działania produktu, któremu przydzielono co najmniej 15 % wartości zamówienia, i który potrzebuje dostępu do informacji niejawnych w celu wykonania umowy.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 Rozporządzenia SAFE:

Do celów niniejszego rozporządzenia dostawy, wewnątrzwspólnotowe nabycia i import produktów związanych z obronnością lub innych produktów do celów obronnych dokonywane w ramach umów wynikających z zamówień wspieranych ze środków instrumentu SAFE są zwolnione z podatku od wartości dodanej (VAT) mającego zastosowanie na mocy dyrektywy 2006/112/WE. Zwolnienie jest z odliczeniem VAT zapłaconego na poprzednim etapie.

Na podstawie art. 20 ust. 2 Rozporządzenia SAFE:

Świadectwo zwolnienia z VAT określone w załączniku służy do potwierdzenia, że transakcja kwalifikuje się do zwolnienia z VAT na mocy niniejszego rozporządzenia. Świadectwo to jest opieczętowane przez właściwe organy państwa członkowskiego podmiotu nabywającego produkty związane z obronnością lub inne produkty do celów obronnych w ramach umów wynikających z zamówień wspieranych ze środków instrumentu SAFE i przechowywane przez dostawcę tych produktów w jego ewidencji.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia kompleksowych usług projektowania, remontów, przebudów, modernizacji i budów (…) oraz (…) dla (…). Obecnie Spółka prowadzi szereg strategicznych projektów, w tym (…). (…) to kluczowy projekt modernizacyjny C., którego celem jest dostarczenie nowoczesnego (…) wyposażonego w zaawansowane systemy (…). Kontrakt na budowę (…), realizowany przez Konsorcjum: D. („D.”), jako lidera Konsorcjum, wraz z dwoma konsorcjantami (członkami Konsorcjum): Wnioskodawcą oraz E., został zawarty z F. w (…) roku. Realizacja (…) będzie wspierana finansowaniem z Instrumentu na rzecz Zwiększenia Bezpieczeństwa Europy („instrument SAFE”). Podział zadań – podział prac został określony umową Konsorcjum, w której rozdzielono określone prace na poszczególnych członków Konsorcjum. Prace te obejmują budowę określonych elementów i dostawę określonych systemów, sprzętu, dokumentacji oraz szkolenia i ubezpieczenie. Zatem prace te dotyczą dostaw towarów oraz świadczenia usług. Odbiorca (F.) będzie dokonywać płatności na podstawie wystawionej wyłącznie przez Lidera Konsorcjum faktury. Lider Konsorcjum będzie przekazywać wynagrodzenie (i zaliczki) uczestnikom Konsorcjum, stosownie do określonego podziału wynagrodzenia, na podstawie wystawionych przez nich faktur. Z tytułu realizacji umowy Konsorcjum Spółka będzie wystawiać faktury wyłącznie na rzecz Lidera Konsorcjum. Zakładają Państwo, że świadectwo zwolnienia z VAT będzie wystawiane wyłącznie dla Lidera Konsorcjum, który jako jedyny będzie wystawiać faktury na rzecz nabywcy (F.) i wyłącznie ten podmiot (Lider Konsorcjum) będzie wskazany jako dostawca w tym dokumencie.

Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy zwolnienie z VAT dostaw związanych z realizacją zamówienia SAFE obejmuje wyłącznie dostawy dokonywane przez finalnego dostawcę bezpośrednio na rzecz końcowego nabywcy produktu, a nie ma zastosowania do dostaw dokonywanych na wcześniejszych etapach łańcucha dostaw.

Jak wynika z przytoczonych przepisów dokumentem potwierdzającym prawo do zastosowania zwolnienia z VAT na mocy rozporządzenia SAFE konkretnej transakcji jest świadectwo zwolnienia z VAT, odpowiednio wypełnione i opieczętowane przez właściwy organ państwa członkowskiego nabywcy produktów związanych z obronnością lub innych produktów do celów obronnych w ramach umów wynikających z zamówień wspieranych ze środków instrumentu SAFE.

Posiłkując się Objaśnieniami podatkowymi z dnia 9 marca 2026 r. dotyczącymi stosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dostaw produktów związanych z obronnością lub innych produktów do celów obronnych, dokonywanych w ramach umów wynikających z zamówień wspieranych ze środków instrumentu SAFE, na które powołujecie się Państwo w swoim stanowisku, należy wskazać, że zwolnienie od VAT na podstawie art. 20 rozporządzenia SAFE dotyczy ostatniej transakcji w łańcuchu pomiędzy podmiotem nabywającym a dostawcą produktów związanych z obronnością lub innych produktów do celów obronnych. Zwolnienie od VAT obejmuje zatem wyłącznie dostawy dokonywane przez finalnego dostawcę bezpośrednio na rzecz końcowego nabywcy produktu (kwalifikującego się podmiotu). Do dostaw dokonywanych na wcześniejszych etapach łańcucha dostaw (pomiędzy poddostawcami a finalnym dostawcą) nie ma zastosowania zwolnienie od VAT.

W przypadku umowy konsorcjum należy każdorazowo ustalić, która transakcja jest ostatnią w łańcuchu dostaw, tj. kto jest dostawcą i podmiotem nabywającym. Tylko ta ostatnia transakcja może korzystać ze zwolnienia z VAT. Pozostałe transakcje w łańcuchu w ramach umowy konsorcjum powinny być opodatkowane na zasadach ogólnych. Konsekwentnie, w świadectwie zwolnienia z VAT należy wskazać wyłącznie podmioty biorące udział w tej ostatniej transakcji.

Wskazaliście Państwo, że w ramach (…) dokonujecie Państwo dostaw towarów i świadczenia usług na rzecz Lidera Konsorcjum (D.) wraz z którym realizujecie Państwo umowę wspieraną finansowaniem z Instrumentu na rzecz Zwiększenia Bezpieczeństwa Europy („instrument SAFE”), której celem jest dostarczenie nowoczesnego (…). Podział prac został określony umową Konsorcjum, w której rozdzielono określone prace na poszczególnych członków Konsorcjum. Z tytułu tej umowy będziecie Państwo wystawiać faktury wyłącznie na rzecz Lidera Konsorcjum. Odbiorca (F.) będzie dokonywać płatności na podstawie wystawionej wyłącznie przez Lidera Konsorcjum faktury. Lider Konsorcjum będzie przekazywać wynagrodzenie (i zaliczki) uczestnikom Konsorcjum, stosownie do określonego podziału wynagrodzenia, na podstawie wystawionych przez nich faktur.

Z racji tego, że w przypadku umów finansowanych z instrumentu SAFE zwolnienie z podatku VAT dotyczy jedynie ostatniej transakcji w łańcuchu pomiędzy podmiotem nabywającym a dostawcą, to w Państwa przypadku zwolnienie z VAT będzie obejmować wyłącznie transakcje między liderem Konsorcjum (D.) a nabywcą (F.), natomiast dostawy realizowane na wcześniejszym etapie, w tym między Spółką a liderem Konsorcjum będą opodatkowane właściwą stawką podatku VAT.

Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie wydania interpretacji.

Jednocześnie informuję, że interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony opis sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony inny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków podatkowych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·      Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·      Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·      Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·      w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·      w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Źródło: system EUREKA Ministerstwa Finansów (Krajowa Informacja Skarbowa) ↗. Dokument urzędowy — nie stanowi przedmiotu prawa autorskiego (art. 4 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

Interpretacja indywidualna chroni wyłącznie wnioskodawcę, któremu została wydana, i tylko w zakresie, w jakim stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe odpowiada opisowi z wniosku. Dla innych podatników ma charakter informacyjny.

Interpretacja a sytuacja podatnika

Stanowisko organu przedstawione w interpretacji dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku. Ocena, czy odnosi się ono do sytuacji innego podatnika, wymaga analizy jego dokumentów — w ramach obsługi księgowej zajmuje się tym biuro.