0114-KDIP1-2.4012.428.2026.3.JO
Rozpoznanie dwóch odrębnych transakcji w modelu współpracy agencyjnej tj. dostawy towarów przez Spółkę na rzecz klienta końcowego, dokumentowanej fakturą VAT lub paragonem, oraz świadczenia usługi pośrednictwa w sprzedaży przez Operatora (Agenta) na rzecz Spółki.
- Sygnatura
- 0114-KDIP1-2.4012.428.2026.3.JO
- Rodzaj dokumentu
- Interpretacja indywidualna
- Data wydania
- Organ
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- Status
- Aktualna
Interpretacja indywidualna
- stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 czerwca 2026 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy dwóch odrębnych transakcji w modelu współpracy agencyjnej tj. dostawy towarów przez Spółkę na rzecz klienta końcowego, dokumentowanej fakturą VAT lub paragonem, oraz świadczenia usługi pośrednictwa w sprzedaży przez Operatora (Agenta) na rzecz Spółki. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 28 lipca 2026 r. (wpływ 28 lipca 2026 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca - A. SPÓŁKA AKCYJNA (dalej: „A” lub „Spółka”) - prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej prowadzonej za pośrednictwem Internetu (PKD 47.91.Z wg klasyfikacji PKD 2007).
Spółka jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Spółka jest właścicielem i operatorem platformy technologicznej dostępnej pod adresem (…) (dalej: „Platforma A”), umożliwiającej zarządzanie sprzedażą wielokanałową na platformach marketplace, takich jak (…), (…), (…) i innych.
Spółka zamierza zawierać umowy agencyjne (dalej: „Umowa Agencyjna”) z osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą lub spółkami (dalej: „Operatorzy”), na podstawie których Operatorzy będą pośredniczyć w sprzedaży towarów należących do Spółki na platformach marketplace. Umowa Agencyjna jest oparta na przepisach art. 758 i następnych ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1071; dalej: „KC”) dotyczących umowy agencyjnej.
Model współpracy przedstawia się następująco:
a) Spółka jest faktycznym sprzedawcą towarów. Spółka posiada umowy z hurtowniami i dostawcami, z których bazy produktowej korzysta. Spółka odpowiada za logistykę (magazynowanie, pakowanie, wysyłkę) oraz obsługę klienta końcowego (reklamacje, zwroty, gwarancje).
b) Operator (Agent) posiada aktywne konto na platformie marketplace (np. (…)), zarejestrowane na swoją firmę. Operator udostępnia to konto jako kanał sprzedaży towarów Spółki. Operator prezentuje i promuje towary z bazy produktowej Spółki na swoim koncie marketplace.
c) Operator nie nabywa towarów od Spółki w celu ich dalszej odsprzedaży. Operator nie staje się w żadnym momencie właścicielem towarów.
d) Stroną umowy sprzedaży z klientem końcowym jest Spółka. Spółka wystawia faktury VAT lub paragony fiskalne na rzecz klientów końcowych.
e) Operator za swoje usługi pośrednictwa otrzymuje wynagrodzenie w formie prowizji, obliczanej jako procent od marży wypracowanej na sprzedaży.
f) Operator wystawia Spółce fakturę VAT z tytułu usług pośrednictwa w sprzedaży za dany okres rozliczeniowy.
Przepływ środków pieniężnych:
a) Klient końcowy dokonuje płatności za towar za pośrednictwem platformy marketplace.
b) Platforma marketplace (np. (…)) przekazuje środki pieniężne na rachunek bankowy Operatora powiązany z jego kontem marketplace. Zgodnie z regulaminami platform marketplace, rachunek bankowy musi być zarejestrowany na firmę Operatora (tj. podmiot prowadzący konto marketplace).
c) Operator jest zobowiązany na mocy Umowy Agencyjnej do przekazania otrzymanych środków pieniężnych na rachunek bankowy Spółki w ustalonym terminie (nie dłuższym niż 3 dni robocze od wpływu), po potrąceniu należnej mu Prowizji.
d) Alternatywnie, Spółka może dokonywać rozliczenia Prowizji odrębnie, tj. Operator przekazuje Spółce całość otrzymanych środków, a Spółka wypłaca Prowizję Operatorowi na podstawie wystawionej faktury. Prowizje i opłaty pobierane przez platformy marketplace (np. prowizja (…)) stanowią koszt Spółki i są uwzględniane przy kalkulacji marży. Model ten jest analogiczny do klasycznego modelu agencyjnego stosowanego w handlu tradycyjnym, z tą różnicą, że kanałem sprzedaży jest platforma marketplace, a wymóg rejestracji konta marketplace na firmę Operatora wynika wyłącznie z regulaminów tych platform.
Polityka cenowa:
Spóła samodzielnie i wyłącznie ustala ceny sprzedaży towarów oferowanych za pośrednictwem kanałów Operatora/Partnera. Operator/Partner nie ma prawa do samodzielnego ustalania, modyfikowania ani negocjowania cen sprzedaży z Klientami. Operator/Partner nie ponosi ryzyka cenowego ani handlowego związanego z niesprzedaniem towaru.
Dynamiczna prowizja:
Prowizja naliczana Operatorowi/Partnerowi w Panelu Administracyjnym Platformy A ma charakter wstępny (szacunkowy) do momentu pełnej realizacji zamówienia. Ostateczna kwota prowizji może ulec zmianie w trakcie realizacji w wyniku: anulowania zamówienia, zwrotu towaru, reklamacji, zmiany kosztów wysyłki lub braku dostępności towaru u dostawcy Spółki. Ostateczna prowizja jest ustalana po osiągnięciu przez zamówienie statusu „Zrealizowane” w systemie Platformy.
Okres ochronny konsumenta:
Dodatkowo, nawet po osiągnięciu przez zamówienie statusu „Zrealizowane”, Prowizja nie jest dostępna do wypłaty przez okres 14 dni kalendarzowych od dnia dostarczenia towaru Klientowi - jest to okres prawa konsumenta do odstąpienia od umowy zawartej na odległość (art. 27 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1796). Dopiero po upływie tego okresu (o ile Klient nie skorzystał z prawa odstąpienia) Prowizja staje się wymagalna i dostępna do wypłaty w Panelu Administracyjnym Platformy. W przypadku zwrotu towaru w tym okresie, Prowizja zostaje proporcjonalnie pomniejszona lub anulowana.
Mechanizm potrącenia prowizji:
Operator Marketplace zatrzymuje (potrąca) kwotę należnej mu prowizji z środków pieniężnych otrzymanych od platformy marketplace, przed przekazaniem pozostałej kwoty na rachunek bankowy Spółki. Potrącenie odbywa się na podstawie kompensaty umownej (art. 353¹ KC). Prowizja w Panelu Administracyjnym widoczna jest w dwóch kategoriach: „Prowizja Wypłacona" (potrącona z transferu) i „Prowizja do Wypłaty” (dodatkowa kwota do przelania przez Spółkę).
Program Partnerski:
Wnioskodawca prowadzi dodatkowo „Program Partnerski Spółki” skierowany do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Partner prowadzi sklep internetowy (...) korzystający z Platformy A. Pieniądze od klientów trafiają bezpośrednio na rachunek bankowy Spółki (nie przechodzą przez konto Partnera). Partner otrzymuje wynagrodzenie (prowizję) za skuteczne pośrednictwo w sprzedaży. Model ten jest funkcjonalnie analogiczny do programów polecających stosowanych przez instytucje finansowe (banki).
Licencja na Platformę:
Spółka nie jest właścicielem oprogramowania Platformy A. Właścicielem technologii, oprogramowania i praw do Platformy jest B. Ltd. (spółka prawa angielskiego, Company No. (…)). Spółka korzysta z Platformy na podstawie pełnej, niezależnej licencji udzielonej przez B. Ltd. na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, obejmującej prawo do prowadzenia działalności handlowej, zarządzania Operatorami i współpracy z polskimi dostawcami.
Pula Realizacji Zamówień:
W ramach modelu współpracy Spółka udostępnia Operatorom w Panelu Administracyjnym Platformy funkcjonalność „Pula Realizacji Zamówień” (dalej: „Pula Realizacji”). Pula Realizacji jest prepaidowym buforem finansowym służącym do zapewnienia ciągłości realizacji zamówień opłaconych przez klientów końcowych. Mechanizm ten działa następująco:
a) Platformy marketplace (np. (…)) realizują wypłaty środków na rachunek bankowy Operatora z opóźnieniem (cykle rozliczeniowe od kilku do kilkunastu dni roboczych).
b) Tymczasem zamówienia klientów końcowych wymagają natychmiastowej realizacji (zakup towaru u dostawcy, przygotowanie wysyłki).
c) Aby zapewnić ciągłość operacyjną, Operator zasila Pulę Realizacji przelewem ze swojego rachunku bankowego na rachunek bankowy Spółki, wskazując kwotę zasilenia w Panelu Administracyjnym Platformy.
d) Środki z Puli Realizacji są przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów realizacji zamówień klientów (zakup towaru u dostawcy, koszty logistyczne) i stanowią ekonomicznie środki klientów końcowych, którzy już opłacili zamówienia.
e) Operator nie dokonuje tym samym żadnej zapłaty za towar na własny rachunek - zasila jedynie bufor operacyjny kwotą odpowiadającą środkom, które platforma marketplace zatrzymuje tymczasowo w swoim cyklu rozliczeniowym.
f) Saldo Puli Realizacji jest transparentnie widoczne w Panelu Administracyjnym Platformy. Po otrzymaniu wypłaty z marketplace, saldo Puli jest odpowiednio korygowane. Operator może również wypłacić nadwyżkę środków z Puli Realizacji na swój rachunek bankowy.
g) Pula Realizacji nie stanowi formy zakupu towaru przez Operatora, wynagrodzenia za usługę ani pożyczki udzielonej Spółce. Jest to wyłącznie mechanizm operacyjno-finansowy zapewniający płynność realizacji zamówień, których środki finansowe są tymczasowo wstrzymane przez platformę marketplace.
h) Wpłata Operatora do Puli Realizacji nie stanowi transakcji handlowej (zakupu, sprzedaży, usługi) w rozumieniu prawa podatkowego. Jest to operacja analogiczna do zasilenia własnego e-portfela (prepaid wallet) przeznaczonego wyłącznie na cele operacyjne. Podobnie, wypłata nadwyżki z Puli Realizacji na rachunek bankowy Operatora nie stanowi transakcji handlowej - jest to zwrot środków własnych Operatora (lub środków klientów), które nie zostały wykorzystane na realizację zamówień. Obie operacje (zasilenie i wypłata) mają charakter neutralny podatkowo - nie generują przychodu, kosztu ani obowiązku podatkowego dla żadnej ze stron.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.
W odpowiedzi na zadane pytanie wskazali Państwo następująco:
1) od kiedy Spółka prowadzi działalność gospodarczą (prosiłem podać datę),
Spółka A. SPÓŁKA AKCYJNA prowadzi działalność gospodarczą od dnia 13 marca 2026 r. (data rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym pod numerem KRS (…), data rozpoczęcia działalności gospodarczej wpisana do KRS: 13 marca 2026 r.).
2) od kiedy Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i w związku z jakimi czynnościami dokonała tej rejestracji,
Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT od dnia 1 czerwca 2026 r. Rejestracji dokonano w związku z planowaną sprzedażą detaliczną towarów prowadzoną za pośrednictwem Internetu (PKD 47.91.Z) oraz świadczeniem usług elektronicznych związanych z udostępnianiem platformy technologicznej A.
3) czy Spółka posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w innym państwie członkowskim niż Polska (w jakim?),
Nie. Spółka nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w żadnym innym państwie członkowskim Unii Europejskiej. Spółka posiada wyłącznie siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (….). Spółka powiązana - B. Ltd. (Company no. (…)) - ma siedzibę w Wielkiej Brytanii (…), która nie jest państwem członkowskim UE od 1 stycznia 2021 r. Spółka C. Ltd. (Company no. (…)) - ma siedzibę w Wielkiej Brytanii i również nie jest podmiotem prowadzącym działalność na terytorium państwa członkowskiego UE.
4) jakie konkretnie towary Spółka sprzedaje poprzez swoją platformę technologiczną dostępna pod adresem (…) („Platforma A”), należało wskazać i wymienić,
Spółka sprzedaje towary z szerokiego asortymentu obejmującego wiele branż, w tym między innymi:
- elektronika użytkowa i akcesoria (RTV/AGD),
- odzież, obuwie i artykuły modowe,
- artykuły wyposażenia domu i ogrodu,
- zabawki i artykuły dla dzieci,
- artykuły motoryzacyjne i części zamienne,
- oraz inne kategorie produktów dostępnych w bazie produktowych dostawców/hurtowni współpracujących ze Spółką.
Asortyment jest dynamiczny i zleży od aktualnej oferty dostawców/hurtowni, z którymi Spółka posiada umowy handlowe. Spółka nie specjalizuje się w jednej kategorii towarowej - prowadzi sprzedaż wielobranżową za pośrednictwem platform marketplace.
5) czy towary oferowane przez Spółkę na Platformie A są towarami o wartości rzeczywistej nieprzekraczającej wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 150 euro,
Większość towarów oferowanych przez Spółkę ma wartość rzeczywistą nieprzekraczającą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 150 euro. Jednakże w asortymencie Spółki występują również towary o wartości rzeczywistej nieprzekraczającej tę kwotę (np. sprzęt elektroniczny, AGD). Zatem asortyment Spółki obejmuje zarówno towary poniżej, jak i powyżej progu 150 euro.
6) co dokładnie jest przedmiotem umów między Spółką a hurtowniami/dostawcami oraz między Spółką a końcowymi klientami, tj. do czego zobowiązane są strony w związku z zawartymi umowami, jakie są warunki umowy dotyczące zakresu dostawy towarów na rzecz Spółki i przez Spółkę na rzecz końcowych klientów (prosiłem opisać okoliczności zdarzenia),
a) Umowy z hurtowniami/dostawcami:
Przedmiotem umów z hurtowniami/dostawcami jest dostawa towarów na rzecz Spółki. Dostawca zobowiązuje się do udostępnienia bazy produktowej (katalog produktów z cenami hurtowymi, opisami, zdjęciami, stanami magazynowymi), realizacji zamówień złożonych przez Spółkę oraz dostawy towarów bezpośrednio do klienta końcowego (w modelu dropshippingowym) lub do magazynu Spółki (w modelu magazynowym) Spółka zobowiązuje się do zapłaty ceny hurtowej za zamówione towary.
b) Umowy z klientami końcowymi:
Stroną umowy sprzedaży z klientem końcowym jest Spółka (A.). Przedmiotem umowy jest sprzedaż towaru (przeniesienie prawa własności) na rzecz klienta końcowego za określoną cenę detaliczną. Spółka odpowiada za dostawę towaru, udziela gwarancji/rękojmi, obsługuje reklamacje i zwroty zgodnie z ustawą o prawach konsumenta. Spółka wystawia dokument sprzedaży (fakturę VAT lub paragon fiskalny) na rzecz klienta końcowego.
7) gdzie, w jakim państwie hurtownie/dostawcy mają siedzibę działalności gospodarczej lub stale miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, które uczestniczy w transakcji,
Hurtownie i dostawcy, z którymi Spółka współpracuje, mają siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej. Spółka nie współpracuje z dostawcami z krajów trzecich (spoza UE). Import towarów z krajów trzecich (np. Chin) nie jest elementem opisywanego zdarzenia przyszłego.
8) z jakiego kraju Spółka będzie nabywać towary od hurtowni/dostawców, czy towary wysyłane/dostarczane będą z: państwa trzeciego np. Chin, innego niż Polska kraju UE (jakiego?) czy z terytorium kraju - należało dokładnie opisać,
Spółka nabywa towary od hurtowni/dostawców mających siedzibę na terytorium:
- Polski (większość dostawców),
- innych państw członkowskich UE (wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów).
Spółka na chwilę obecną nie planuje nabywania towarów z krajów trzecich (import) w ramach opisywanego zdarzenia przyszłego.
9) jak konkretnie wygląda proces dostawy towarów, od momentu wyboru oferty przez klienta końcowego na Platformie A do momentu odbioru przez niego zamówienia, w tym jakie podmioty będą brały w tym udział oraz jaką rolę pełnią te podmioty w transakcjach przeprowadzanych za pośrednictwem Platformy A - prosiłem dokładnie opisać etapy transakcji;
Proces dostawy towarów od momentu wyboru oferty przez klienta końcowego do momentu odbioru zamówienia przebiega następująco:
Etap 1 - Złożenie zamówienia: Klient końcowy wybiera towar na platformie marketplace (np. (…)) z oferty wystawionej na koncie Operatora. Klient dokonuje płatności za pośrednictwem platformy marketplace.
Etap 2 - Przekazanie zamówienia do Spółki: Platforma A automatycznie (poprzez integrację API z platformą marketplace) pobiera dane zamówienia i rejteruje je w systemie Platformy A. Spółka jest podmiotem, który zarządza pełnym procesem realizacji zamówienia.
Etap 3 - Zamówienie towaru u dostawcy (model dropshipping) lub kompletacja z magazynu (model magazynowy):
- w modelu dropshippingowym: Spółka automatycznie składa zamówienie u dostawcy/hurtowni, podjąć dane adresowe klienta końcowego. Dostawca wysyła towar bezpośrednio do klienta końcowego.
- w modelu magazynowym: Spółka kompletuje zamówienie z własnego magazynu, pakuje towar i przygotowuje do wysyłki.
Etap 4 - Wysyłka i transport: Spółka organizuje transport towaru do klienta końcowego. Spółka posiada umowy z firmami kurierskimi ((…), (…), (…), itp.) i nadaje przesyłki. W przypadku dostawców realizujących wysyłkę bezpośrednio do klienta (model dropshippingowy z wysyłką dostawcy), transport organizowany jest przez dostawcę na podstawie umowy ze Spółką, lecz Spółka nadzoruje cały proces i komunikuje się z klientem. Spółka jest również w trakcie rejestracji własnego punktu odbioru i nadawania przesyłek.
Etap 5 - Komunikacja z klientem: Spółka w 100% odpowiada za inicjowanie i zarządzanie z klientem końcowym. Sposób realizacji komunikacji różni się w zależności od kanału sprzedaży:
- Kanał marketplace (np. (…)): Platforma marketplace posiada własne wbudowane mechanizmy komunikacji i powiadamiania klientów (np. powiadomienia o statusie zamówienia, wiadomości transakcyjne). Spółka wykorzystuje te mechanizmy, wysyłając zdarzenia (events) do platformy marketplace za pośrednictwem integracji API. Przykładowo: Spółka zmienia status zamówienia na „nadane” i przekuje numer śledzenia przesyłki, Spółka generuje i przesyła do platformy marketplace fakturę VAT lub paragon fiskalny - a platforma marketplace przekazuje te informacje klientowi końcowemu za pośrednictwem swoich mechanizmów (powiadomienia push, email, panel zamówień). Kanał komunikacyjny jest bezpośrednio powiązany z platformą marketplace i kontem marketplace Operatora oraz Platformą A - bez aktywnego udziału Operatora. Operator nie inicjuje żadnych komunikatów, nie zmienia statusów zamówień i nie kontaktuje się z klientem końcowym. Cały proces komunikacji jest zautomatyzowany i kontrolowany wyłącznie przez Spółkę.
- Kanał sklepu internetowego ((…), (…) zintegrowany z Platformą A): Spółka sprawuje bezpośredni, jedyny i w 100% kontrolowany proces kontaktu z klientem końcowym. Wszystkie powiadomienia (potwierdzenie zamówienia, zmiana statusu, numer śledzenia, faktura VAT/paragon, korespondencja posprzedażowa) wysyłane są bezpośrednio przez systemy Spółki do klienta końcowego, bez pośrednictwa jakiejkolwiek platformy trzeciej. Operator/Partner nie uczestniczy w komunikacji z klientem.
Etap 6 - Dostarczenie towaru: Klient końcowy odbiera przesyłkę od kuriera lub w punkcie odbioru. Od momentu dostarczenia towaru rozpoczyna się 14-dniowy okres na odstąpienie od umowy (art. 27 ustawy o prawach konsumenta).
Podmioty biorące udział w procesie i ich role:
- Spółka - faktyczny sprzedawca, właściciel towaru, organizator logistyki, wystawca dokumentów sprzedaży, podmiot odpowiedzialny za obsługę klienta;
- Dostawca/hurtowania - dostarcza towar (bezpośrednio do klienta lub do magazynu Spółki);
- Operator (Agent) - udostępnia konto marketplace jako kanał sprzedaży, nie uczestniczy w fizycznej realizacji zamówienia;
- Platforma marketplace (np. (…)) - infrastruktura technologiczna sprzedaży, pośrednik w płatnościach;
- Firma kurierska - realizacja fizycznego transportu towaru.
10) czy towar przemieszczany/transportowany będzie bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego nabywcy (klienta końcowego),
W modelu dropshippingowym - tak, towar jest transportowany bezpośrednio od dostawcy/hurtowni do klienta końcowego, bez magazynowania przez Spółkę.
W modelu magazynowym - nie, towar jest najpierw dostarczany do magazynu Spółki, a następnie wysyłany z magazynu Spółki do klienta końcowego.
Spółka stosuje oba modele w zależności od dostawcy i specyfiki zamówienia.
11) z jakiego państwa do jakiego państwa przemieszczane/transportowany będzie towar,
Towary przemieszczane są na następujących trasach:
- Polska -> Polska (większość transakcji) - dostawca z Polski wysyła towar do klienta w Polsce;
- inne państwo członkowie UE -> Polska - dostawca z innego kraju UE wysyła towar do magazynu Spółki w Polsce lub bezpośrednio do klienta w Polsce;
- Polska -> inne państwo członkowie UE (Czechy, Słowacja, Węgry) - Spółka wysyła towar z magazynu w Polsce do klientów w tych krajach,
- inne państwo UE -> inne państwo UE - w przypadku dostawcy z jednego kraju UE i klienta w innym kraju UE (scenariusz sporadyczny).
Towary nie są transportowane z krajów trzecich (spoza UE).
12) czy wywóz towarów nastąpi w ramach transportu o nieprzerwanym charakterze, tj. od momentu rozpoczęcia transportu do chwili wywozu tego towaru na terytorium innego państwa członkowskiego/państwa trzeciego nie wystąpią przerwy niezwiązane bezpośrednio z organizacją transportu do miejsca docelowego;
Tak, w modelu dropshippingowym transport ma charakter nieprzerwany - towar jest transportowany bezpośrednio od dostawcy do klienta końcowego bez przerw niezwiązanych z organizacją transportu.
W modelu magazynowym transport przebiega w dwóch etapach: (1) od dostawcy do magazynu Spółki, (2) z magazynu Spółki do klienta końcowego. Każdy z tych etapów ma charakter nieprzerwany, lecz pomiędzy nimi występuje składowanie towaru w magazynie Spółki.
13) kto będzie odpowiedzialny za transport towarów, który uczestnik transakcji będzie miał zawartą umowę z przewoźnikiem/zewnętrzną firmą transportową na przewóz towarów z miejsca rozpoczęcia transportu na rzecz klienta końcowego, w czyim imieniu/na czyją rzecz będzie działał przewoźnik - prosiłem dokładnie opisać okoliczności zdarzenia,
Za transport towarów odpowiedzialna jest Spółka (A.). W zdecydowanej większości przypadków to Spółka posiada umowę z firmą kurierską ((…), (…), (…), i in.) i organizuje wysyłkę towaru do klienta końcowego. Przewoźnik działa na rzecz Spółki - przesyłki nadawane są w imieniu Spółki lub z upoważnienia Spółki.
W przypadku części dostawców realizujących wysyłkę w modelu dropshippingowym, dostawca posiada własną umowę z firmą kurierską i wysyła towar bezpośrednio do klienta końcowego, jednakże Spółka nadzoruje i koordynuje ten proces (monitoruje status wysyłki, komunikuje się z klientem, zapewnia obsługę posprzedażową).
14) jeśli towary będą dostarczane z kraju trzeciego (z państwa, które nie należy do UE), to w którym państwie odbywa się dopuszczenie towarów do obrotu w Unii Europejskiej, który kraj jest państwem importu i czy państwo importu jest państwem przeznaczenia, tj. państwem, w którym Państwa Spółka dokonuje dostawy towarów na rzecz klientów końcowych,
Nie dotyczy. Spółka obecnie nie planuje nabywania towarów z krajów trzecich (spoza UE) w ramach opisywanego zdarzenia przyszłego. Wszyscy dostawcy mają siedzibę na terytorium Polski lub innych państw członkowskich UE.
15) czy Spółka jest zarejestrowana do procedury szczególnej OSS,
Na dzień składania niniejszego uzupełnienia Spółka nie jest jeszcze zarejestrowana do procedury szczególnej OSS (One Stop Shop). Spółka jest jednak w trakcie procesu rejestracji do procedury OSS, z uwagi na fakt dokonywania dostaw towarów na rzecz klientów końcowych w innych państwach członkowskich UE (Czechy, Słowacja, Węgry) i przekroczenie progu, o którym mowa w pkt 26 poniżej.
16) w przypadku, gdy towary są importowane z kraju trzeciego to:
a) kto dokonuje odprawy celnej, kto płaci podatek z tytułu towarów importowanych do UE,
Nie dotyczy - Spółka nie importuje towarów z krajów trzecich.
b) czy Spółka jest zarejestrowana w procedurze importu (IOSS) w celu zadeklarowania i zapłacenia podatku VAT należnego,
Nie - Spółka nie jest zarejestrowana w procedurze IOSS, gdyż nie dokonuje sprzedaży na odległość towarów importowanych z krajów trzecich.
17) jaki jest status podatkowy klientów końcowych, czy są to (konsumenci) osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, czy też podmioty prowadzące działalność gospodarczą;
Klienci końcowi dokonujący zakupów za pośrednictwem platform marketplace są w zdecydowanej większości konsumentami - osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (transakcje B2C). Sporadycznie zdarzają się również zakupy dokonywane przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą (transakcje B2B). Spółka nie weryfikuje statusu podatkowego każdego nabywcy na etapie składania zamówienia na platformie marketplace - zakup jest dostępny dla wszystkich użytkowników danej platformy.
18) gdzie klienci końcowi będą posiadać miejsce zamieszkania/zwykłe miejsce pobytu, a w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - siedzibę działalności gospodarczej bądź stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej;
Klienci końcowi posiadają miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terytorium:
- Rzeczpospolitej Polskiej (zdecydowana większość klientów),
- Republiki Czeskiej, Republiki Słowackiej i Węgier (klienci z rynków, na które Spółka rozszerza działalność).
W przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - posiadają siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
19) jednoznacznie wskazać w którym momencie i gdzie (w jakim kraju) Państwa Spółka nabywa prawo do rozporządzania towarami nabywanymi od hurtowni/dostawców jak właściciel (nie chodzi tutaj o fizyczne posiadanie towaru lub aspekt prawny, lecz o rozporządzenie nim, np. prawo do jego sprzedaży) oraz gdzie Spółka przenosi to prawo na rzecz jakiegokolwiek innego podmiotu (którego) - należało wyjaśnić okoliczności zdarzenia,
Spółka (A.) nabywa prawo do rozporządzania towarami nabywanymi od hurtowni/dostawców jak właściciel w momencie przyjęcia zamówienia przez dostawcę/hurtowni na podstawie umowy handlowej pomiędzy Spółką a dostawcą. W sensie ekonomicznym Spółka nabywa prawo do dysponowania towarem:
- w modelu magazynowym - w momencie przyjęcia towaru do magazynu Spółki na terytorium Polski;
- w modelu dropshippingowym - w momencie potwierdzenia przyjęcia zamówienia przez dostawcę (towar zostaje przeznaczony do realizacji zamówienia Spółki). W przypadku dostawców z Polski - na terytorium Polski; w przypadku dostawców z innego państwa UE - na terytorium tego państwa UE.
Spółka przenosi prawo do rozporządzania towarem jak właściciel na klienta końcowego w momencie dostarczenia towaru klientowi końcowemu (wydania towaru).
Prawo do rozporządzania towarem nie jest w żadnym momencie przenoszone na Operatora - Operator nie staje się właścicielem towaru ani nie nabywa prawa do rozporządzania nim.
20) który z podmiotów Państwa Spółka czy Operatorzy będzie:
a) określał bezpośrednio lub pośrednio warunki, na których dokonywana będzie dostawa towarów,
Wyłącznie Spółki. Spółka samodzielnie i wyłącznie ustala ceny sprzedaży, warunki dostawy, koszty wysyłki, politykę zwrotów i reklamacji. Operator nie ma wpływu na warunki transakcji.
b) brał udział bezpośrednio lub pośrednio w zatwierdzaniu obciążeń związanych z dokonywaną płatnością za towary,
Wyłącznie Spółki. Płatności od klientów końcowych realizowane są za pośrednictwem platformy marketplace, a Spółki zarządza całym procesem transakcyjnym poprzez integrację API. Operator nie uczestniczy w procesie zatwierdzania płatności.
c) brał udział bezpośrednio lub pośrednio w procesie zamawiania lub dostawy towarów,
Wyłącznie Spółka. Spółka automatycznie przetwarza zamówienia, składa zamówienia u dostawców, organizuje wysyłkę i monitoruje dostawę. Operator nie uczestniczy w fizycznej realizacji zamówienia - jego rola ogranicza się do udostępniania konta marketplace jako kanału sprzedaży.
21) który z podmiotów Państwa Spółka czy Operatorzy będzie:
a) decydować jakie towary są oferowane na Platformie A,
Wyłącznie Spółka. Spółka zarządza bazą produktową i decyduje, które towary z oferty dostawców są dostępne na Platformie A. Operator korzysta z bazy produktowej udostępnionej przez Spółkę i nie może dodawać własnych towarów.
b) posiadać dane klientów końcowych, którzy dokonują zakupów towarów na Platformie A,
Wyłącznie Spółka. Dane klientów końcowych (imię, nazwisko, adres dostawy, email, telefon) przetwarzane są przez Spółkę jako administratora danych osobowych. Operator ma ograniczony dostęp do danych zamówień wyłącznie w zakresie niezbędnym do prowadzenia konta marketplace (zgodnie z regulaminem danej platformy), lecz nie przetwarza ich na własne potrzeby.
c) zapewniać techniczne rozwiązania umożliwiające m.in. zaoferowanie towarów na sprzedaż, złożenie zamówienia, dokonanie płatności za towar nabyty za pośrednictwem Portalu A (np. funkcjonalność „koszyka” zakupów i opcje/sposoby płatności),
Wyłącznie Spółka (we współpracy z platformą marketplace). Spółka zapewnia technologię Platformy A (integracje API z marketplace, automatyzację wystawiania ofert, zarządzanie zamówieniami, systemy płatności). Platforma marketplace (np. (…)) zapewnia infrastrukturę transakcyjną (koszyk, płatności online). Operator nie zapewnia żadnych rozwiązań technicznych.
d) ustalać zasady na jakich odbywają się zwroty towarów sprzedawanych za pośrednictwem Portalu A, w tym kto jest odpowiedzialny za pokrycie kosztów takich zwrotów,
Wyłącznie Spółka. Spółka ustala politykę zwrotów zgodnie z ustawą o prawach konsumenta i samodzielnie pokrywa koszty zwrotów towaru. Operator nie uczestniczy w procesie zwrotów towarów.
e) ponosić odpowiedzialność tytułem rękojmi za wady towarów,
Wyłącznie Spółka. Jako faktyczny sprzedawca, Spółka ponosi pełną odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady towarów wobec klientów końcowych (art. 556 i nast. Kodeksu cywilnego). Operator nie ponosi odpowiedzialności z tytułu rękojmi.
f) ustalać wymogi dotyczących składowania towarów, sposobów transportu lub wysyłki tych towarów do klientów końcowych oraz płatności za tego rodzaju usługi,
Wyłącznie Spółka. Spółka posiada własny magazyn, organizuje transport (umowy z firmami kurierskimi) i ustala standardy pakowania i wysyłki. Operator nie uczestniczy w procesie logistycznym.
g) zapewniać wsparcie klientom końcowym/użytkownikom związaną z transakcjami realizowanymi za pośrednictwem Portalu A czy też obsługiwać proces związany ze zwrotami bądź wymianą towarów nabytych za pośrednictwem ww. Portalu,
Wyłącznie Spółka. Spółka w 100% odpowiada za obsługę klienta, w tym: odpowiedzi na pytania, reklamacje, zwroty, wymiany. W kanale marketplace - Spółka wysyła zdarzenia i komunikaty do platformy marketplace za pośrednictwem integracji API (zmiana statusów, przesyłanie dokumentów transakcyjnych, odpowiedzi na wiadomości klientów), a platforma marketplace przekazuje te informacje klientowi końcowemu za pośrednictwem swoich wbudowanych mechanizmów komunikacyjnych. Kanał komunikacji przebiega bezpośrednio pomiędzy Platformą A a platformą marketplace - bez aktywnego udziału Operatora. W kanale sklepu internetowego - Spółka prowadzi bezpośrednią, jedyną i w 100% kontrolowaną komunikację z klientem końcowym, bez jakiekolwiek pośrednictwa. W obu kanałach Operator nie uczestniczy w obsłudze klienta.
h) przyznawać ewentualne rabaty, zniżki i inne podobne rozwiązania, które mogą mieć wpływ na cenę towarów sprzedawanych za pośrednictwem Portalu A (np. karty lojalnościowe, itp.),
Wyłącznie Spółka. Spółka samodzielnie ustala politykę rabatową, promocje i zniżki. Operator nie ma prawa do samodzielnego udzielania rabatów ani modyfikowania cen.
i) informować klienta końcowego o szczegółach płatności takich jak cena, jej składowe, dodatkowe koszty, terminy płatności, sposoby zapłaty itp.,
Spółka - za pośrednictwem platformy marketplace. Cena, jej składowe, koszty wysyłki, terminy i sposoby płatności prezentowane są na stronie oferty na platformie marketplace. Treść oferty jest generowana i kontrolowana przez Spółkę (opisy, ceny, koszty wysyłki).
j) inicjować proces zapłaty,
Proces płatności inicjowany jest przez platformę marketplace (np. (…)), która zapewnia infrastrukturę płatniczą ((…), (…), przelewy, itp.). Spółki konfiguruje opcje płatności za pośrednictwem integracji API z marketplace. Operator nie uczestniczy w procesie płatności.
k) organizować wysyłkę lub transport towarów nabytych za pośrednictwem Portalu A do miejsca przeznaczenia,
Wyłącznie Spółka - jak opisano szczegółowo w pkt 9 i 13 powyżej. Spółka organizuje transport (umowy z kurierami, nadawanie przesyłek) lub koordynuje wysyłkę realizowaną przez dostawcę w modelu dropshippingowym.
22) który z podmiotów i komu będzie przekazywać potwierdzenie oraz informacje o szczegółach zamówienia, zwłaszcza w zakresie sposobu i miejsca dostarczenia towaru nabytego za pośrednictwem Platformy A,
Spółka w 100% odpowiada za inicjowanie i przekazywanie potwierdzeń oraz informacji o szczegółach zamówienia. Mechanizm przekazywania informacji klientowi końcowemu różni się w zależności od kanału sprzedaży.
W kanale marketplace (np. (…), (…), (…)): Platforma marketplace posiada własne wbudowane mechanizmy komunikacji z klientem (powiadomienia, wiadomości transakcyjne, panel zamówień). Spółka wysyła zdarzenia (events) do platformy marketplace za pośrednictwem integracji API, a platforma marketplace przekazuje je klientowi końcowemu. W szczególności Spółka:
- zmienia statusy zamówienia (potwierdzenie, nadanie przesyłki, dostarczanie) - platforma marketplace powiadamia o tym klienta;
- przekazuje numer śledzenia przesyłki - platforma marketplace udostępnia go klientowi;
- generuje i przesyła dokumenty transakcyjne (faktura VAT/paragon) - platforma marketplace załącza je do zamówienia klienta;
- prowadzi korespondencję z klientem poprzez system wiadomości platformy marketplace.
Kanał komunikacyjny jest bezpośrednio powiązany z kontem marketplace Operatora, platformą marketplace oraz Platformą A. Operator nie uczestniczy w tym procesie - nie inicjuje żadnych komunikatów, nie zmienia statusów i nie kontaktuje się z klientem. Cały proces jest zautomatyzowany i kontrolowany wyłącznie przez Spółkę.
W kanele sklepu internetowego ((…), (…) zintegrowany z Platformą A): Spółka sprawuje bezpośredni, jedyny i w 100% kontrolowany proces komunikacji z klientem końcowym. Wszystkie potwierdzenia, powiadomienia o statusie zamówienia, numery śledzenia, dokumenty transakcyjne (faktura VAT/paragon) oraz korespondencja posprzedażna wysyłane są bezpośrednio przez systemy Spółki do klienta końcowego - bez pośrednictwa jakiejkolwiek platformy trzeciej i bez udziału Operatora/Partnera.
23) czy Operatorzy będą podmiotami, którzy mają na celu głównie umożliwiać kontakt klientów końcowych z Państwa Spółką poprzez Platformę A w celu zawarcia umowy sprzedaży, w wyniku której Spółka będzie przenosiła prawo do rozporządzania towarami jak właściciel na klientów końcowych a nie na Operatorów,
Tak. Operatorzy udostępniają swoje konto marketplace jako kanał sprzedaży, umożliwiając klientom końcowym dokonywanie zakupów towarów Spółki. W tym sensie Operatorzy umożliwiają kontakt klientów końcowych ze Spółką (A.) poprzez platformę marketplace w celu zawarcia umowy sprzedaży, w wyniku której Spółka (A.) przenosi prawo do rozporządzania towarami jak właściciel na klientów końcowych, a nie na Operatorów.
Operator nie staje się w żadnym momencie stroną umowy sprzedaży z klientem końcowym. Operator nie nabywa prawa własności do towarów. Rola Operatora ogranicza się do pośrednictwa (agencji) - udostępniania kanału sprzedaży i promocji towarów Spółka.
24) co będzie składało się na cenę towaru oferowanego na platformie Spółki i kto będzie decydował o elementach jakie ta cena powinna zawierać, tj. Państwa Spółka, Operator bądź inny podmiot (jaki?), czy cena towaru dla klienta końcowego będzie obejmować wynagrodzenie Operatora - prosiłem opisać okoliczności zdarzenia,
Na cenę towaru oferowanego na platformie Spółki składają się:
- cena hurtowa (netto) towaru u dostawcy/hurtowni,
- marża Spółki,
- koszty logistyczne (wysyłka, pakowanie),
- prowizja platformy marketplace (np. prowizja (…)),
- podatek VAT.
O wszystkich elementach ceny decyduje wyłącznie Spółka (A.). Operator nie ma prawa do ustalania, modyfikowania ani negocjowania cen sprzedaży z klientami. Operator nie ponosi ryzyka cenowego ani handlowego.
Cena towaru dla klienta końcowego nie obejmuje bezpośrednio wynagrodzenia (prowizji) Operatora jako odrębnej pozycji. Prowizja Operatora jest kalkulowana przez Spółkę jako procent od marży wypracowanej na sprzedaży i stanowi element wewnętrznego rozliczenia pomiędzy Spółką i Operatorem, a nie element ceny detalicznej płaconej przez klienta.
25) czy Spółka, Operatorzy bądź inne podmioty (jakie?) mają prawo do dokonywania zmian w opisie towarów zamieszczonych na Platformie A lub do jakiejkolwiek ingerencji po umieszczeniu towaru na Platformie A,
Opisy towarów zamieszczanych na platformach marketplace są generowane i kontrolowane wyłącznie przez Spółkę. Opisy pochodzą z bazy produktowej Platformy Spółki i są automatycznie synchronizowane z kontami marketplace Operatorów za pośrednictwem integracji API.
Operator nie może samodzielnie modyfikować opisów towarów w sposób wykraczający poza zakres możliwości i zezwoleń Platformy A. Wszelkie ewentualne zmiany dokonane przez Operatora na koncie marketplace są automatycznie nadpisywane przez system Platformy A w ciągu kilku minut. Spółka sprawuje bezpośrednią kontrolę nad treścią ofert prezentowanych klientom końcowym, w tym nad cenami, opisami, zdjęciami i parametrami produktów.
26) czy całkowita wartość Państwa dostaw towarów, o których mowa w art. 22a ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT na terytorium państw członkowskich UE wynikających z powołanego przepisu, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10.000 euro lub jej równowartości wyrażonej w złotych kwoty wynoszącej 42 000 zł,
Tak. Całkowita wartość dostaw towarów Spółki, o których mowa w art. 22a ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT na terytorium państw członkowskich UE (Czechy, Słowacja, Węgry) przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwotę 10.000 euro (równowartość 42 000 zł). Z tego względu Spółka jest w trakcie rejestracji do procedury szczególnej OSS (One Stop Shop) w celu prawidłowego rozliczania VAT od odstaw transgranicznych.
Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług
Czy w opisanym modelu współpracy agencyjnej prawidłowe jest rozpoznanie dwóch odrębnych transakcji na gruncie ustawy o VAT:
a) dostawy towarów przez A. (Spółkę) na rzecz klienta końcowego, dokumentowanej fakturą VAT lub paragonem wystawionym przez Spółkę, oraz
b) świadczenia usługi pośrednictwa w sprzedaży przez Operatora (Agenta) na rzecz Spółki, dokumentowanej fakturą VAT wystawioną przez Operatora na Spółkę ze stawką 23% VAT (lub ze zwolnieniem podmiotowym na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT)?
(pytanie oznaczone we wniosku jako Pytanie 1 (VAT))
Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług
Ad Pytanie 1 (VAT):
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym modelu współpracy agencyjnej prawidłowe jest rozpoznanie dwóch odrębnych transakcji na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.; dalej: „ustawa o VAT”):
a) Pierwsza transakcja stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, dokonaną przez Spółkę na rzecz klienta końcowego. Spółka jest faktycznym sprzedawcą - posiada prawo do rozporządzania towarem jak właściciel, odpowiada za logistykę i obsługę klienta. Operator nie nabywa w żadnym momencie prawa własności do towarów. Spółka prawidłowo dokumentuje tę transakcję fakturą VAT lub paragonem fiskalnym wystawionym na klienta końcowego.
b) Druga transakcja stanowi świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - usługę pośrednictwa w sprzedaży świadczoną przez Operatora na rzecz Spółki. Operator pośredniczy w zawieraniu umów sprzedaży pomiędzy Spółką a klientami, działając jako agent w rozumieniu art. 758 § 1 Kodeksu cywilnego. Usługa ta podlega opodatkowaniu stawką podstawową VAT (23%) lub korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (do limitu 200 000 zł rocznego obrotu). Operator dokumentuje tę usługę fakturą VAT wystawioną na Spółkę.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w utrwalonej linii interpretacyjnej organów podatkowych dotyczącej modeli pośrednictwa w sprzedaży, w tym w szczególności w modelu dropshippingu agencyjnego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 1 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast na mocy przepisu art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pod pojęciem usługi należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy.
W myśl art. 106a pkt 1 i 2 ustawy:
Przepisy niniejszego rozdziału, stosuje się do:
1) sprzedaży, z wyjątkiem:
a) przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów,
b) czynności rozliczanych w procedurach szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9, dla których państwem członkowskim identyfikacji w rozumieniu przepisów tych rozdziałów jest państwo członkowskie inne niż Rzeczpospolita Polska;
2) dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
a) państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
b) państwa trzeciego.
Z kolei stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
Na podstawie art. 106b ust. 3 ustawy:
Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1) czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,
b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,
1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a) przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,
b) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
2) sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118
- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
Jak wynika z przywołanych przepisów podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. Ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT. Natomiast na żądanie nabywcy, niebędącego podatnikiem podatku VAT, wyrażone w odpowiednim czasie, podatnik jest zobowiązany wystawić fakturę.
Wszystkie elementy, jakie powinna zawierać faktura określa art. 106e ust. 1 ustawy.
W świetle przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.
Faktura jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie ww. dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy), a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Na podstawie art. 111 ust. 3a ustawy:
Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:
1) wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
a) w postaci papierowej lub
b) za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony;
2) dokonywać niezwłocznego zgłoszenia właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących każdej nieprawidłowości w pracy kasy;
3) udostępniać kasy rejestrujące do kontroli stanu ich nienaruszalności i prawidłowości pracy na każde żądanie właściwych organów;
4) poddawać kasy rejestrujące w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7a pkt 4 obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis kas rejestrujących;
5) (uchylony)
6) przechowywać kopie dokumentów kasowych przez okres wymagany w art. 112, zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217);
7) stosować kasy rejestrujące wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, z zastrzeżeniem ust. 3b;
8) dokonać wydruku dokumentów wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, z wyjątkiem dokumentów, o których mowa w pkt 1 lit. b;
9) prowadzić i przechowywać dokumentację o przebiegu eksploatacji kasy rejestrującej, z uwzględnieniem przepisów wydanych na podstawie ust. 7a i ust. 9 pkt 1;
10) (uchylony)
11) poddać obowiązkowemu przeglądowi technicznemu kasy rejestrujące, które zostały przez podatnika utracone, a następnie odzyskane, przed ich ponownym zastosowaniem do prowadzenia ewidencji;
12) zapewnić połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3;
13) zakończyć używanie kas rejestrujących w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy kas rejestrujących, zapewniając zabezpieczenie danych z kasy rejestrującej.
Z cytowanego wyżej art. 111 ust. 1 ustawy jednoznacznie wynika, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej ciąży na podatnikach dokonujących sprzedaży na rzecz dwóch rodzajów podmiotów, mianowicie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Należy podkreślić, że obowiązek ten dotyczy wyłącznie sprzedaży, która została dokonana na rzecz tych wyżej wymienionych podmiotów. Tym samym obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej nie wystąpi w przypadku sprzedaży na rzecz innych podmiotów, bowiem sprzedaż na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (w tym osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) należy udokumentować fakturą zawierającą elementy określone w art. 106e ust. 1 ustawy.
Przedmiotem Państwa wątpliwości sformułowanych w pytaniu nr 1 jest kwestia czy w opisanym modelu współpracy agencyjnej prawidłowe jest rozpoznanie dwóch odrębnych transakcji na gruncie ustawy o VAT, tj. dostawy towarów przez Spółkę na rzecz klienta końcowego, dokumentowanej fakturą VAT lub paragonem, oraz świadczenia usługi pośrednictwa w sprzedaży przez Operatora (Agenta) na rzecz Spółki.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej prowadzonej za pośrednictwem Internetu. Spółka jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz jest właścicielem i operatorem platformy technologicznej dostępnej pod adresem (…) („Platforma A”), umożliwiającej zarządzanie sprzedażą wielokanałową na platformach marketplace, takich jak (…), (…), (…) i innych.
W związku z prowadzoną działalnością Spółka zamierza zawierać m.in. umowy agencyjne („Umowa Agencyjna”) z osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą lub spółkami („Operatorzy”), na podstawie których Operatorzy będą pośredniczyć w sprzedaży towarów należących do Spółki na platformach marketplace.
Model współpracy przedstawia się następująco:
a) Spółka jest faktycznym sprzedawcą towarów. Spółka posiada umowy z hurtowniami i dostawcami, z których bazy produktowej korzysta. Spółka odpowiada za logistykę (magazynowanie, pakowanie, wysyłkę) oraz obsługę klienta końcowego (reklamacje, zwroty, gwarancje).
b) Operator (Agent) posiada aktywne konto na platformie marketplace (np. (…)), zarejestrowane na swoją firmę. Operator udostępnia to konto jako kanał sprzedaży towarów Spółki. Operator prezentuje i promuje towary z bazy produktowej Spółki na swoim koncie marketplace.
c) Operator nie nabywa towarów od Spółki w celu ich dalszej odsprzedaży. Operator nie staje się w żadnym momencie właścicielem towarów.
d) Stroną umowy sprzedaży z klientem końcowym jest Spółka. Spółka wystawia faktury VAT lub paragony fiskalne na rzecz klientów końcowych.
e) Operator za swoje usługi pośrednictwa otrzymuje wynagrodzenie w formie prowizji, obliczanej jako procent od marży wypracowanej na sprzedaży.
f) Operator wystawia Spółce fakturę VAT z tytułu usług pośrednictwa w sprzedaży za dany okres rozliczeniowy.
Przepływ środków pieniężnych przedstawia się w sposób następujący:
a) Klient końcowy dokonuje płatności za towar za pośrednictwem platformy marketplace.
b) Platforma marketplace (np. (…)) przekazuje środki pieniężne na rachunek bankowy Operatora powiązany z jego kontem marketplace. Zgodnie z regulaminami platform marketplace, rachunek bankowy musi być zarejestrowany na firmę Operatora (tj. podmiot prowadzący konto marketplace).
c) Operator jest zobowiązany na mocy Umowy Agencyjnej do przekazania otrzymanych środków pieniężnych na rachunek bankowy Spółki w ustalonym terminie (nie dłuższym niż 3 dni robocze od wpływu), po potrąceniu należnej mu Prowizji.
d) Alternatywnie, Spółka może dokonywać rozliczenia Prowizji odrębnie, tj. Operator przekazuje Spółce całość otrzymanych środków, a Spółka wypłaca Prowizję Operatorowi na podstawie wystawionej faktury. Prowizje i opłaty pobierane przez platformy marketplace (np. prowizja (…)) stanowią koszt Spółki i są uwzględniane przy kalkulacji marży. Model ten jest analogiczny do klasycznego modelu agencyjnego stosowanego w handlu tradycyjnym, z tą różnicą, że kanałem sprzedaży jest platforma marketplace, a wymóg rejestracji konta marketplace na firmę Operatora wynika wyłącznie z regulaminów tych platform.
Polityka cenowa:
Spóła samodzielnie i wyłącznie ustala ceny sprzedaży towarów oferowanych za pośrednictwem kanałów Operatora/Partnera. Operator/Partner nie ma prawa do samodzielnego ustalania, modyfikowania ani negocjowania cen sprzedaży z Klientami. Operator/Partner nie ponosi ryzyka cenowego ani handlowego związanego z niesprzedaniem towaru.
Dynamiczna prowizja:
Prowizja naliczana Operatorowi/Partnerowi w Panelu Administracyjnym Platformy A ma charakter wstępny (szacunkowy) do momentu pełnej realizacji zamówienia. Ostateczna kwota prowizji może ulec zmianie w trakcie realizacji w wyniku: anulowania zamówienia, zwrotu towaru, reklamacji, zmiany kosztów wysyłki lub braku dostępności towaru u dostawcy Spółki. Ostateczna prowizja jest ustalana po osiągnięciu przez zamówienie statusu „Zrealizowane” w systemie Platformy.
Okres ochronny konsumenta:
Dodatkowo, nawet po osiągnięciu przez zamówienie statusu „Zrealizowane”, Prowizja nie jest dostępna do wypłaty przez okres 14 dni kalendarzowych od dnia dostarczenia towaru Klientowi - jest to okres prawa konsumenta do odstąpienia od umowy zawartej na odległość (art. 27 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1796). Dopiero po upływie tego okresu (o ile Klient nie skorzystał z prawa odstąpienia) Prowizja staje się wymagalna i dostępna do wypłaty w Panelu Administracyjnym Platformy. W przypadku zwrotu towaru w tym okresie, Prowizja zostaje proporcjonalnie pomniejszona lub anulowana.
Mechanizm potrącenia prowizji:
Operator Marketplace zatrzymuje (potrąca) kwotę należnej mu prowizji z środków pieniężnych otrzymanych od platformy marketplace, przed przekazaniem pozostałej kwoty na rachunek bankowy Spółki. Potrącenie odbywa się na podstawie kompensaty umownej (art. 353¹ KC). Prowizja w Panelu Administracyjnym widoczna jest w dwóch kategoriach: „Prowizja Wypłacona" (potrącona z transferu) i „Prowizja do Wypłaty” (dodatkowa kwota do przelania przez Spółkę).
Odnosząc się do Państwa wątpliwości związanych z modelem współpracy agencyjnej należy zauważyć, że Operator (Agent) z którym Spółka zawrze Umowę Agencyjną udostępni Spółce swoje aktywne konto na platformie marketplace (np. (…)) w taki sposób, że na swoim koncie będzie prezentował i promował towary należące do Spółki. Z tytułu zawartej umowy Operator będzie otrzymywał od Spółki wynagrodzenie w formie prowizji, obliczanej jako procent od marży wypracowanej na sprzedaży towarów przez Spółkę. Przy czym, jak Państwo wskazują, Operator nie będzie nabywał towarów od Spółki w celu ich dalszej odsprzedaży, gdyż stroną umowy sprzedaży z klientem końcowym będzie Spółka. Przedmiotem umowy jest sprzedaż towaru (przeniesienie prawa własności) na rzecz klienta końcowego za określoną cenę detaliczną. Spółka odpowiada za dostawę towaru, udziela gwarancji/rękojmi, obsługuje reklamacje i zwroty zgodnie z ustawą o prawach konsumenta. To Spółka ustala ceny sprzedaży towarów oferowanych za pośrednictwem kanałów Operatora. Operator nie ma prawa do samodzielnego ustalania, modyfikowania ani negocjowania cen sprzedaży z klientami, nie ponosi on ryzyka cenowego ani handlowego związanego z niesprzedaniem towaru. Klient końcowy wybiera towar na platformie marketplace (np. (…)) z oferty wystawionej na koncie Operatora. Sprzedaż towarów na rzecz klientów końcowych Spółka będzie dokumentowała fakturą lub paragonem fiskalnym. Klient za zakupiony towar dokona zapłaty za pośrednictwem platformy marketplace (np. (…)), która przekazuje środki pieniężne na rachunek bankowy Operatora powiązany z jego kontem marketplace. Następnie na mocy Umowy Agencyjnej Operator przekaże otrzymane środki pieniężne na rachunek bankowy Spółki po potrąceniu należnej mu Prowizji lub alternatywnie rozliczenie Prowizji nastąpi odrębnie, tj. Operator przekaże Spółce całość otrzymanych środków, a Spółka wypłaci Prowizję Operatorowi na podstawie wystawionej faktury.
A zatem uznać należy, że w okolicznościach niniejszej sprawy mamy do czynienia z dwoma odrębnymi transakcjami realizowanymi pomiędzy Spółką a Operatorem oraz pomiędzy Spółką a klientem końcowym. Transakcja pomiędzy Spółką a klientem końcowym stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, gdyż jak Państwo wskazali, to Spółka jest stroną umowy sprzedaży towaru zawartą z klientem końcowym, Operator nie nabywa od Państwa towaru w celu jego sprzedaży. Rola Operatora polega jedynie na udostępnieniu Spółce swojego konta na platformie marketplace (np. (…)) i prezentowaniu oraz promowaniu na nim towarów należących do Spółki. Natomiast transakcja pomiędzy Spółką a Operatorem stanowi świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, gdyż zgodnie z Umową Agencyjną Operator udostępniania Spółce swoje konto na platformie marketplace (np. (…)) na którym prezentuje i promuje towary Spółki. Za to świadczenie Operator otrzymuje wynagrodzenie (prowizję obliczaną jako procent od marży wypracowanej na sprzedaży).
Jak wynika z opisu sprawy klientami końcowymi, którzy dokonują zakupów za pośrednictwem platform marketplcace są w zdecydowanej większości konsumenci - osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, przy czym sporadycznie mogą zdarzać się sytuacje, że klientami końcowymi są podmioty prowadzące działalność gospodarczą. Zakup jest dostępny dla wszystkich użytkowników danej platformy. Klienci końcowi posiadają miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terytorium Polski oraz Republiki Czeskiej, Republiki Słowackiej i Węgier. W przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - posiadają one siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości dotyczących dokumentowania transakcji dostaw towarów na rzecz klientów końcowych należy wskazać, że Spółka będzie prawidłowo dokumentowała dostawę towarów na rzez klientów końcowych będących podatnikami za pomocą faktur, co wynika wprost z treści art. 106b ust. 1 ustawy. Odnośnie natomiast klientów końcowych będących konsumentami (osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej) w sytuacji, gdy miejscem świadczenia (opodatkowania) dokonanej transakcji będzie terytorium Polski to Spółka będzie zobowiązana do ewidencjonowania tych czynności za pomocą kasy rejestrującej.
W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1, zgodnie z którym w opisanym modelu współpracy agencyjnej prawidłowe jest rozpoznanie dwóch odrębnych transakcji, tj. dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, dokonaną przez Spółkę na rzecz klienta końcowego dokumentowanej fakturą VAT lub paragonem oraz świadczenia usługi pośrednictwa w sprzedaży przez Operatora na rzecz Spółki uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnienia określonego w pytaniu nr 1 w przedmiocie podatku od towarów i usług. W przedmiocie podatku od towarów i usług (pytania nr 4 i 5), w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych (pytania nr 2, 3, 6, 7, 9 i 10) oraz w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych (pytania nr 6, 7, 9, 10, 8 pkt a, b, c, d) - zostały wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Zatem przedmiotowa interpretacja rozstrzyga w zakresie zastosowania przepisów regulujących podatek od towarów i usług względem Państwa, a nie wywiera skutku prawnego dla Operatorów.
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 662 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja a sytuacja podatnika
Stanowisko organu przedstawione w interpretacji dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku. Ocena, czy odnosi się ono do sytuacji innego podatnika, wymaga analizy jego dokumentów — w ramach obsługi księgowej zajmuje się tym biuro.