Przejdź do treści

0114-KDIP1-1.4012.531.2026.3.MKA

Ustalenie, czy usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na rzecz wspólnot mieszkaniowych, korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, dokumentowania usług zarządzania i administrowania nieruchomościami mieszkalnymi, braku wliczania do limitu świadczonych przez Państwa usług zwolnionych na podst. ww. rozporządzenia.

Sygnatura
0114-KDIP1-1.4012.531.2026.3.MKA
Data wydania
Organ
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
Status
Aktualna

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe/w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie:

‒  ustalenia, czy usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na rzecz wspólnot mieszkaniowych, korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień – jest prawidłowe;

‒  dokumentowania usług zarządzania i administrowania nieruchomościami mieszkalnymi – jest prawidłowe;

‒  braku wliczania do limitu świadczonych przez Państwa usług zwolnionych na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 lipca 2026 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na rzecz wspólnot mieszkaniowych, korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów, w jaki sposób należy dokumentować te usługi i czy wartość świadczonych usług należy wliczać do limitu zwolnienia podmiotowego.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło do Organu 24 sierpnia 2026 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług związanych z obsługą nieruchomości na rzecz wspólnot mieszkaniowych.

Przedmiot działalności obejmuje przede wszystkim kompleksowe zarządzanie oraz administrowanie nieruchomościami mieszkalnymi wykonywane na podstawie zawieranych ze wspólnotami mieszkaniowymi umów. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę mają charakter profesjonalny i obejmują całokształt czynności niezbędnych do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania nieruchomości wspólnej oraz wykonywania obowiązków zarządcy wynikających z przepisów prawa i zawartych umów.

Do podstawowych obowiązków Wnioskodawcy należą w szczególności:

‒    prowadzenie bieżącej administracji nieruchomością,

‒    reprezentowanie wspólnot mieszkaniowych wobec organów administracji publicznej, sądów oraz podmiotów trzecich,

‒    prowadzenie dokumentacji wspólnoty,

‒    przygotowywanie projektów planów gospodarczych,

‒    prowadzenie ewidencji kosztów i rozliczeń właścicieli lokali,

‒    organizowanie zebrań właścicieli lokali,

‒    wykonywanie uchwał wspólnot mieszkaniowych,

‒    nadzór nad prawidłowym utrzymaniem nieruchomości,

‒    organizowanie obowiązkowych przeglądów technicznych,

‒    organizowanie usuwania awarii,

‒    zlecanie niezbędnych prac remontowych,

‒    kontrola wykonywania usług przez podwykonawców,

‒    prowadzenie bieżącej korespondencji.

Niezależnie od powyższych czynności Spółka może wykonywać również inne usługi związane z funkcjonowaniem nieruchomości, między innymi:

‒    koordynację prac konserwacyjnych,

‒    nadzór nad firmami sprzątającymi,

‒    organizację prac porządkowych,

‒    nadzór nad pielęgnacją terenów zielonych,

‒    organizację usług technicznych,

‒    koordynację prac remontowych.

W zależności od treści zawieranych umów czynności te mogą: stanowić element kompleksowej usługi zarządzania nieruchomością, albo być świadczone jako odrębne usługi wynagradzane niezależnie od wynagrodzenia za zarządzanie. Wnioskodawca zamierza dokumentować wykonywane czynności zgodnie z ich rzeczywistym charakterem gospodarczym.

Powstały jednak wątpliwości dotyczące: zakresu zwolnienia od podatku VAT dla usług zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, sposobu opodatkowania usług wykonywanych dodatkowo, możliwości jednoczesnego wykonywania usług zwolnionych i opodatkowanych, zasad ustalania limitu sprzedaży określonego w art. 113 ustawy o VAT.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

W nadesłanym do wniosku uzupełnieniu w odpowiedzi na pytania Organu wskazali Państwo:

1)  Czy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT?

Odpowiedź: Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Korzysta ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, przysługującego podatnikom, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 240 000 zł. Wartość sprzedaży Wnioskodawcy podlegająca uwzględnieniu przy ustalaniu tego limitu nie przekroczyła kwoty 240 000 zł.

2)  Jakie czynności wchodzą w skład usługi zarządzania nieruchomościami, które Państwo realizujecie/będziecie realizować na rzecz wspólnot i które to czynności są przedmiotem Państwa wątpliwości? Proszę je wymienić konkretnie i wskazać, które z nich stanowią usługi samodzielne, a które mają charakter pomocniczy.

Odpowiedź: Wnioskodawca świadczy na rzecz wspólnot mieszkaniowych kompleksową usługę zarządzania i administrowania nieruchomościami mieszkalnymi.

W ramach tej usługi wykonuje czynności administracyjne, organizacyjne i finansowo-rozliczeniowe związane z bieżącym zarządzaniem nieruchomością, w szczególności:

a) prowadzi dokumentację dotyczącą nieruchomości i wspólnoty mieszkaniowej;

b) prowadzi obsługę administracyjną wspólnoty;

c) przygotowuje dokumenty i materiały niezbędne do podejmowania uchwał;

d) wykonuje uchwały wspólnoty mieszkaniowej w zakresie powierzonym zarządcy lub administratorowi;

e) prowadzi rozliczenia przychodów i kosztów wspólnoty;

f) nalicza opłaty należne od właścicieli lokali;

g) prowadzi ewidencję wpłat i należności;

h) przygotowuje okresowe rozliczenia oraz sprawozdania dotyczące nieruchomości;

i) prowadzi korespondencję w sprawach wspólnoty;

j)  reprezentuje wspólnotę w zakresie wynikającym z zawartej umowy i udzielonych pełnomocnictw;

k) organizuje zebrania wspólnoty oraz obsługuje proces podejmowania uchwał;

l) monitoruje wykonywanie umów zawartych przez wspólnotę z zewnętrznymi dostawcami.

Wszystkie wymienione czynności stanowią elementy jednej kompleksowej usługi zarządzania i administrowania nieruchomością mieszkalną. Nie są oferowane ani wykonywane jako odrębne, samodzielne usługi.

Wnioskodawca nie wykonuje usług pomocniczych lub pobocznych polegających na sprzątaniu, ochronie, konserwacji, naprawach, wywozie odpadów, utrzymaniu terenów zielonych ani innych usług technicznych.

3)  Pełnego (7-cyfrowego) Symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU 2015 (zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2025 r. poz. 1829) dla świadczonych przez Państwa czynności pomocniczych składających się na usługę zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi.

Odpowiedź: Pytanie dotyczące symbolu PKWiU dla czynności pomocniczych stało się bezprzedmiotowe, ponieważ Wnioskodawca nie świadczy żadnych czynności pomocniczych składających się na usługę zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi.

Świadczone przez Wnioskodawcę kompleksowe usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi są klasyfikowane w grupowaniach:

‒    PKWiU 68.32.11.0 – usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie;

‒    PKWiU 68.32.12.0 – usługi zarządzania nieruchomościami będącymi we współwłasności świadczone na zlecenie.

4) Pełnego (7-cyfrowego) Symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU 2015 (zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2025 r. poz. 1829) dla świadczonych przez Państwa usług pomocniczych.

Odpowiedź: Wnioskodawca nie świadczy odrębnych usług pomocniczych ani pobocznych. W związku z tym nie jest możliwe ani konieczne wskazanie odrębnych symboli PKWiU dla takich usług.

5) Czy zawarte umowy ze wspólnotami mieszkaniowymi obejmujące zarówno czynności pomocnicze jak i czynności samodzielne składające się na usługi zarządzania nieruchomościami są umowami zlecenia? Czy zawieracie Państwo odrębne umowy na poszczególne świadczenia.

Odpowiedź: Wnioskodawca zawiera ze wspólnotami mieszkaniowymi jedną umowę dotyczącą zarządzania lub administrowania nieruchomością mieszkalną. Umowa ma charakter umowy o świadczenie usług, do której odpowiednio stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia.

Umowy nie obejmują odrębnych usług pomocniczych ani samodzielnych usług, takich jak sprzątanie, konserwacja, naprawy, ochrona czy wywóz odpadów. Wnioskodawca nie zawiera również odrębnych umów na wykonywanie takich świadczeń.

6) Co jest głównym (zasadniczym) celem usług świadczonych przez Państwa na zlecenie wspólnot mieszkaniowych? Proszę opisać.

Odpowiedź: Głównym i jedynym zasadniczym celem świadczenia wykonywanego przez Wnioskodawcę jest zapewnienie prawidłowego zarządzania i administrowania nieruchomością mieszkalną należącą do wspólnoty mieszkaniowej.

Celem umowy jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania wspólnoty pod względem administracyjnym, organizacyjnym i finansowo-rozliczeniowym. Celem świadczenia nie jest wykonywanie usług technicznych, porządkowych, konserwacyjnych ani innych usług dodatkowych.

7) Czy między usługami wchodzącymi w skład świadczenia realizowanego przez Państwa na rzecz wspólnot mieszkaniowych istnieje zależność powodująca, że czynności te nie mogą być świadczone odrębnie, jeśli tak należy wskazać na czym konkretnie polega zależność między czynnościami wchodzącymi w skład świadczenia realizowanego przez Państwa na rzecz wspólnot mieszkaniowych, która powoduje, że czynności te nie mogą być świadczone odrębnie?

Odpowiedź: Czynności administracyjne, organizacyjne i finansowo-rozliczeniowe wykonywane przez Wnioskodawcę są ze sobą funkcjonalnie i gospodarczo powiązane oraz służą realizacji jednego celu, którym jest zarządzanie i administrowanie nieruchomością mieszkalną.

Czynności te nie stanowią dla wspólnoty mieszkaniowej odrębnych celów. Z punktu widzenia wspólnoty tworzą jedno kompleksowe świadczenie. Ich sztuczne rozdzielenie nie odpowiadałoby treści zawartej umowy ani gospodarczemu celowi współpracy.

8) Czy w ramach zawartych umów ze wspólnotami mieszkaniowymi dokonują Państwo wyceny nieruchomości, wykonują czynności związane z utrzymaniem porządku w budynkach, włączając sprzątanie wnętrz, dokonują konserwacji i drobnych napraw, usuwania śmieci oraz świadczą usługi ochrony sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem: 81.10.10.0?

Odpowiedź: W ramach umów zawartych ze wspólnotami mieszkaniowymi Wnioskodawca:

‒ nie dokonuje wyceny nieruchomości;

‒ nie wykonuje usług sprzątania wnętrz budynków;

‒ nie wykonuje usług utrzymania porządku;

‒ nie dokonuje konserwacji ani drobnych napraw;

‒ nie wykonuje usług usuwania śmieci;

‒ nie świadczy usług ochrony;

‒ nie świadczy usług sklasyfikowanych w PKWiU 81.10.10.0.

Jeżeli wspólnota mieszkaniowa korzysta z wymienionych usług, są one wykonywane przez odrębnych, wyspecjalizowanych wykonawców na podstawie umów zawartych z tymi podmiotami.

Nie stanowią one usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

9)  Czy wszystkie czynności opisane we wniosku wykonywane przez Państwa rzecz wspólnot mieszkaniowych, wykonują Państwo w ramach własnej bazy pracowniczej i sprzętowej, czy też zlecacie Państwo ich wykonanie odrębnym podmiotom?

Odpowiedź: Czynności składające się na usługę zarządzania i administrowania nieruchomościami Wnioskodawca wykonuje przy wykorzystaniu własnych zasobów osobowych i organizacyjnych.

Wnioskodawca nie zleca innym podmiotom wykonania usług zarządzania i administrowania nieruchomościami. Jednocześnie Wnioskodawca nie wykonuje usług technicznych, porządkowych, konserwacyjnych, naprawczych, ochroniarskich ani usług wywozu odpadów.

Wnioskodawca wyjaśnia, że obecnie zawarte umowy dotyczą wyłącznie zarządzania i administrowania nieruchomościami mieszkalnymi. Wnioskodawca nie świadczy na rzecz wspólnot mieszkaniowych żadnych dodatkowych, pobocznych ani samodzielnych usług, w szczególności usług sprzątania, konserwacji, napraw, ochrony, wywozu odpadów ani wyceny nieruchomości.

Pytania ostatecznie doprecyzowane w nadesłanym uzupełnieniu

1) Czy usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na rzecz wspólnot mieszkaniowych korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów, jeżeli spełnione są wszystkie przesłanki tego przepisu (oznaczone we wniosku nr 1)?

2) Czy dopuszczalne jest dokumentowanie odrębnymi fakturami usług zwolnionych oraz usług opodatkowanych, jeżeli odpowiada to rzeczywistemu charakterowi  wykonywanych świadczeń (oznaczone we wniosku nr 4)?

3) Czy w zakresie dotyczącym art. 113 ustawy o VAT usługi zarządzania /administracji nieruchomościami mieszkalnymi nie podlegają uwzględnieniu przy ustalaniu limitu sprzedaży (oznaczone we wniosku nr 5)?

Państwa stanowisko w sprawie doprecyzowane w nadesłanym uzupełnieniu

W ocenie Wnioskodawcy przedstawiony stan faktyczny odpowiada modelowi działalności, który w dotychczasowej praktyce interpretacyjnej był kwalifikowany jako świadczenie usług zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi korzystających ze zwolnienia od podatku VAT. Zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi spełniają warunki zastosowania zwolnienia przewidzianego w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów. Dopuszczalne jest równoczesne wystawianie faktur dokumentujących usługi zwolnione od podatku oraz faktur dokumentujących usługi opodatkowane(stawką 8% dla budownictwa mieszkaniowego), o ile odpowiada to rzeczywistemu charakterowi wykonywanych świadczeń.

Zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez niego na zlecenie usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 czerwca 2025 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Zgodnie z powołanym przepisem zwolnieniem objęte są usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych, sklasyfikowane w grupowaniach PKWiU ex 68.32.11.0 oraz PKWiU ex 68.32.12.0.

Zdaniem Wnioskodawcy wartości świadczonych na zlecenie usług zarządzania i administrowania nieruchomościami mieszkalnymi nie należy uwzględniać przy ustalaniu wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Usługi te korzystają ze zwolnienia przedmiotowego od podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 powołanego rozporządzenia, a zatem ich wartość podlega wyłączeniu z wartości sprzedaży na podstawie art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi zarządzania i administrowania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie wspólnot mieszkaniowych, nie stanowią „transakcji związanych z nieruchomościami”, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy o VAT.

Należy bowiem odróżnić czynności zarządzania i administrowania nieruchomością od transakcji bezpośrednio dotyczących nieruchomości, takich jak sprzedaż, najem, dzierżawa, ustanowienie prawa do nieruchomości lub przeniesienie takiego prawa.

Świadczenie usług zarządzania i administrowania nie powoduje zmiany właściciela nieruchomości, ustanowienia prawa do nieruchomości ani przekazania prawa do korzystania z niej. Przedmiotem świadczenia jest wykonywanie czynności administracyjnych, organizacyjnych i finansowo-rozliczeniowych na rzecz wspólnot mieszkaniowych.

W konsekwencji wynagrodzenia uzyskiwanego przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia usług zarządzania i administrowania nieruchomościami mieszkalnymi, korzystających ze zwolnienia przedmiotowego od podatku VAT, nie należy wliczać do limitu sprzedaży określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 listopada 2025 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.582.2025.2.PM, dotyczącej niewliczania do wartości sprzedaży określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT usług zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczonych na rzecz wspólnot mieszkaniowych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:

‒  ustalenia, czy usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na rzecz wspólnot mieszkaniowych, korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień – jest prawidłowe;

‒  dokumentowania usług zarządzania i administrowania nieruchomościami mieszkalnymi – jest prawidłowe;

‒  braku wliczania do limitu świadczonych przez Państwa usług zwolnionych na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775):

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy:

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrz Wspólnotową dostawę towarów.

Z powołanych przepisów wynika, że przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do „grona” usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy.

Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

‒    w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

‒    świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Z kolei zgodnie z art. 5a ustawy:

Towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła częstokroć do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku, zwolnień od podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Wskazać należy, że w myśl § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1829):

Wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), zwaną dalej „PKWiU 2025”, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

Jednocześnie zwrócić należy uwagę, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 832 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem:

Zwalnia się od podatku usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0);

Należy przy tym zaznaczyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o ex - rozumie się przez to zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie, bądź wyłączenie, dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania – konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia jednoznacznie wynika, że elementem warunkującym prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług dla czynności zarządzania nieruchomościami, jest charakter oraz przeznaczenie nieruchomości, w odniesieniu do której usługa ta jest świadczona.

Wobec tego należy wskazać, że zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęte są jedynie te usługi zarządzania nieruchomościami, które mieszczą się w grupowaniach PKWiU wymienionych w przywołanym wyżej przepisie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, oraz dotyczą nieruchomości mieszkalnych i są świadczone na zlecenie, a jednocześnie nie są usługami w zakresie wyceny nieruchomości mieszkalnych.

W związku z tym, zastosowanie zwolnienia od podatku na mocy § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, uzależnione jest od mieszkalnego charakteru całej zarządzanej nieruchomości, nie zaś od przeznaczenia poszczególnych, znajdujących się w niej lokali. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy zarządzanie odnosi się nie do nieruchomości jako całości, ale do pojedynczego lokalu znajdującego się w tej nieruchomości. W tej sytuacji bowiem, taki pojedynczy lokal należy traktować jak odrębną nieruchomość.

Odpowiednia kwalifikacja wykonywanych usług, a tym samym zaklasyfikowanie do odpowiedniego grupowania PKWiU jest podstawą prawidłowego zastosowania ww. zwolnienia.

Należy wskazać, że w dziale 68 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług znajdują się usługi związane z obsługą nieruchomości. Dział ten ma swoje umiejscowienie w sekcji L, która obejmuje:

‒ kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek,

‒ wynajem i obsługa nieruchomości własnych lub dzierżawionych,

‒ usługi agencji nieruchomości,

‒ usługi zarządzania nieruchomościami świadczone na zlecenie (włączając usługi w zakresie wyceny).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „nieruchomość mieszkalna”, w tym zakresie należy zatem powołać się na definicję zawartą w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB).

W świetle Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne. Budynki mieszkalne według PKOB, to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych, natomiast w przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem (rozporządzenie Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych – Dz. U. Nr 112, poz. 1316, ze zm.).

Zatem, jeżeli przedmiotem zarządzania jest cały budynek mieszkalny, czynność ta podlega zwolnieniu zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia. Natomiast jeżeli usługa zarządzania dotyczy wyłącznie określonych części nieruchomości mieszkalnej, przy czym części te (np. część wspólna budynku, czy też przynależny teren) nie mają charakteru mieszkalnego, wówczas taka usługa zarządzania podlega opodatkowaniu według stawki podatku VAT odpowiedniej dla przedmiotu świadczonej usługi.

Należy także zauważyć, że kwestie zarządzania nieruchomościami zostały uregulowane w ustawie z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 399 ze zm.):

W myśl art. 184a ustawy o gospodarce nieruchomościami:

Zarządca nieruchomości to przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą z zakresu zarządzania nieruchomościami.

Stosownie do art. 185 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami:

Zakres zarządzania nieruchomością określa umowa o zarządzanie nieruchomością, zawarta z jej właścicielem, Wspólnotą mieszkaniową albo inną osobą lub jednostką organizacyjną, której przysługuje prawo do nieruchomości, ze skutkiem prawnym bezpośrednio dla tej osoby lub jednostki organizacyjnej. Umowa wymaga formy pisemnej lub elektronicznej pod rygorem nieważności.

Na podstawie art. 184b ustawy o gospodarce nieruchomościami:

Zarządzanie nieruchomością polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu zapewnienie racjonalnej gospodarki nieruchomością, a w szczególności:

1) właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości;

2) bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości;

3) właściwej gospodarki energetycznej w rozumieniu przepisów prawa energetycznego;

4) bieżące administrowanie nieruchomością;

5) utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem;

6) uzasadnione inwestowanie w nieruchomość.

Jak wskazano powyżej, przepis § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, zwalnia od podatku od towarów i usług usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0). Odpowiednia kwalifikacja wykonywanych usług, a tym samym zaklasyfikowanie do odpowiedniego grupowania PKWiU jest podstawą prawidłowego zastosowania ww. zwolnienia.

Należy wskazać, że w dziale 68 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług znajdują się usługi związane z obsługą rynku nieruchomości. Dział ten ma swoje umiejscowienie w sekcji L, która to nie obejmuje między innymi: usług związanych z utrzymaniem porządku w budynkach klienta, włączając sprzątanie wnętrz, konserwacje i drobne naprawy, usuwanie śmieci, usługi ochrony, sklasyfikowanych w 81.10.10.0.

Przepis § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, odwołuje się do grupowania ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0, które to zawiera się w dziale 68, co skutkuje tym, że wyłączenia zawarte w sekcji L dotyczą również tej regulacji.

Z objaśnień do PKWiU wynika, że grupowanie 68.32.11.0 obejmuje:

‒    usługi zarządzania domami i innymi nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie,

‒    usługi zarządzania budynkami wielomieszkaniowymi (lub budynkami o wielorakim wykorzystaniu, które są przede wszystkim przeznaczone na cele mieszkalne),

‒    usługi zarządzania miejscami pod przewoźne domy mieszkalne,

‒    usługi pobierania opłat za czynsz,

‒    usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi stanowiącymi Wspólnoty mieszkaniowe.

Z opisu sprawy wynika, że nie są Państwo zarejestrowani jako, czynny podatnik VAT. Prowadzą Państwo działalność gospodarczą polegającą na kompleksowym zarządzaniu oraz administrowaniu nieruchomościami mieszkalnymi na rzecz wspólnot mieszkaniowych. Usługi te świadczone są na podstawie umów o charakterze zlecenia, do których stosuje się odpowiednie przepisy Kodeksu cywilnego. Z każdą ze wspólnot zawierana jest jedna, kompleksowa umowa.

W ramach tej usługi wykonują Państwo czynności administracyjne, organizacyjne oraz finansowo-księgowe związane z bieżącym zarządzaniem nieruchomością, w szczególności:

a) prowadzą dokumentację dotyczącą nieruchomości i wspólnoty mieszkaniowej;

b) prowadzą obsługę administracyjną wspólnoty;

c) przygotowują dokumenty i materiały niezbędne do podejmowania uchwał;

d) wykonują uchwały wspólnoty mieszkaniowej w zakresie powierzonym zarządcy lub administratorowi;

e) prowadzą rozliczenia przychodów i kosztów wspólnoty;

f) naliczają opłaty należne od właścicieli lokali;

g) prowadzą ewidencję wpłat i należności;

h) przygotowują okresowe rozliczenia oraz sprawozdania dotyczące nieruchomości;

i) prowadzą korespondencję w sprawach wspólnoty;

j) reprezentują wspólnotę w zakresie wynikającym z zawartej umowy i udzielonych pełnomocnictw;

k) organizują zebrania wspólnoty oraz obsługują proces podejmowania uchwał;

l) monitorują wykonywanie umów zawartych przez wspólnotę z zewnętrznymi dostawcami.

Wszystkie wymienione czynności stanowią elementy jednej kompleksowej usługi zarządzania i administrowania nieruchomością mieszkalną. Nie są oferowane ani wykonywane jako odrębne, samodzielne usługi.

Wnioskodawca nie wykonuje usług pomocniczych lub pobocznych polegających na sprzątaniu, ochronie, konserwacji, naprawach, wywozie odpadów, utrzymaniu terenów zielonych ani innych usług technicznych.

Świadczone przez Państwa kompleksowe usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi są klasyfikowane w grupowaniach:

‒ PKWiU 68.32.11.0 – usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie;

‒ PKWiU 68.32.12.0 – usługi zarządzania nieruchomościami będącymi we współwłasności świadczone na zlecenie.

W ramach umów zawartych ze wspólnotami mieszkaniowymi nie świadczą Państwo usług polegających na wycenie nieruchomości, sprzątaniu wnętrz budynków, utrzymaniu porządku, usuwaniu śmieci oraz ochronie. Nie dokonują Państwo również konserwacji ani drobnych napraw, jak i nie wykonują usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 81.10.10.0. Jeżeli wspólnota mieszkaniowa korzysta z wymienionych usług, są one świadczone przez odrębne, wyspecjalizowane podmioty na podstawie umów zawartych bezpośrednio z tymi wykonawcami. Czynności te nie są przez Państwa wykonywane.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności sprowadzają się do ustalenia, czy usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na rzecz wspólnot mieszkaniowych, korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna się ona składać z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności prowadzących do realizacji określonego celu – do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, gdy cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Jeśli więc wykonywanych jest więcej czynności i są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość pod względem ekonomicznym i gospodarczym, to wówczas dla potrzeb VAT należy potraktować je jako jedną czynność opodatkowaną. Skutkiem tego, świadczenie pomocnicze, co do zasady dzieli los prawny świadczenia głównego, w szczególności w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego, miejsca świadczenia oraz stawki podatku od towarów i usług. Tym samym, świadczeniami powiązanymi ze sobą pod względem ekonomicznym i gospodarczym będą świadczenia pomocnicze oraz świadczenia główne uzasadniające ekonomiczne istnienie świadczeń pomocniczych.

W przypadku, gdy w skład świadczonej usługi wchodzą usługi pomocnicze, czyli takie, które nie stanowią dla klienta celu samego w sobie, a są jedynie uzupełnieniem usługi głównej, opodatkowanie całego świadczenia winno nastąpić według stawki obowiązującej dla usługi zasadniczej.

Z uwagi na powyższe, jeżeli transakcja składa się z zespołu świadczeń i czynności, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich dokonywana jest rozpatrywana transakcja. Po pierwsze więc, czy są to świadczenia odrębne, czy też jest to jedno świadczenie, a po drugie, czy w tym ostatnim przypadku to jedno świadczenie powinno zostać zakwalifikowane jako świadczenie usług.

Koncepcję opodatkowania świadczeń kompleksowych wypracował Trybunał Sprawiedliwości UE, w wydanych orzeczeniach na podstawie pierwotnie obowiązującej Szóstej Dyrektywy Rady (77/388/EWG) oraz obecnie obowiązującej Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r., w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, ze zm.). W szczególności w wyroku w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd., Trybunał uznał, że:

„(…) każde świadczenie usług powinno być, co do zasady, traktowane jako świadczenie odrębne i niezależne. Jeżeli jednak dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej”.

W wyroku TSUE z 11 czerwca 2009 r. w sprawie C-572/07 RLRE Tellmer Property sro przeciwko Finanční ředitelství v Ústí nad Labem, Trybunał wskazał, że:

„(...) w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem które mogą oddzielnie prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, jeżeli nie są od siebie niezależne. Jest tak na przykład w sytuacji, gdy można stwierdzić, że jedno lub więcej świadczeń stanowi świadczenie główne, a inne świadczenie lub świadczenia stanowią jedno lub więcej świadczeń pomocniczych dzielących los podatkowy świadczenia głównego. W szczególności dane świadczenie należy uważać za świadczenie pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, gdy dla klientów nie stanowi ono celu samego w sobie, lecz środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z głównej usługi usługodawcy. (...) jednolite świadczenie występuje w przypadku, gdy dwa lub więcej elementy albo dwie lub więcej czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny”.

Należy zauważyć, że wskazane zwolnienie w § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień dotyczy usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczonej na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0).

Odniesienie przedstawionego stanu prawnego do okoliczności analizowanej sprawy prowadzi do wniosku, że skoro przedmiotem czynności wykonywanych przez Państwa w ramach umowy zlecenia na rzecz wspólnot mieszkaniowych będzie usługa, na którą składają się wymienione we wniosku czynności opisane w pkt a–l, których zasadniczym celem jako całości jest zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi, to świadczenia te stanowią łącznie usługę złożoną. Celem umowy jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania wspólnoty pod względem administracyjnym, organizacyjnym oraz finansowo-księgowym. Świadczenie to nie obejmuje wykonywania usług technicznych, porządkowych, konserwacyjnych ani innych usług dodatkowych.

Czynności administracyjne, organizacyjne i rozliczeniowe wykonywane przez Państwa są ze sobą funkcjonalnie i gospodarczo powiązane oraz służą realizacji jednego celu – zarządzania i administrowania nieruchomością mieszkalną. Czynności te nie stanowią dla wspólnoty mieszkaniowej odrębnych celów; z punktu widzenia beneficjenta tworzą jedno kompleksowe świadczenie. Ich sztuczne rozdzielenie nie odpowiadałoby treści zawartej umowy ani gospodarczemu celowi współpracy.

W konsekwencji, świadczenia wymienione w pkt a-l - nie są czynnościami samoistnymi, lecz składają się na kompleksową usługę zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczoną przez Państwa na rzecz wspólnot mieszkaniowych. Ponadto, jak wynika z wniosku nie wykonują Państwo usług technicznych, porządkowych, konserwacyjnych, naprawczych, ochroniarskich ani wywozu odpadów.

Należy zauważyć, że § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia nie uzależnia możliwości skorzystania z tego przepisu od podmiotu realizującego usługi zarządzania lecz od charakteru oraz przeznaczenia całej zarządzanej nieruchomości.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że czynności wymienione w pkt a–l, które wykonują i zamierzają Państwo wykonywać na rzecz wspólnot mieszkaniowych, stanowią usługi kompleksowego zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi. Usługi te – sklasyfikowane pod symbolami PKWiU 68.32.11.0 (Usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie) oraz PKWiU 68.32.12.0 (Usługi zarządzania nieruchomościami o charakterze mieszkalnym, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności, świadczone na zlecenie) – korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Zatem oceniając Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznaję je za prawidłowe.

Przechodząc do dalszych Państwa wątpliwości dotyczących sposobu dokumentowania usług zarządzania i administrowania nieruchomościami mieszkalnymi, wskazać należy, że zasady dokumentowania przez podatników czynności podlegających opodatkowaniu regulują przepisy art. 106a–106q ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Natomiast, zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Z kolei w myśl art. 106b ust. 2 ustawy:

Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 , art. 113 ust. 1 i 9 , art. 113a ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 .

Zgodnie z art. 106b ust. 3 pkt 2 ustawy:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1) czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4 ,

b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4 ,

1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4 ,

b) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2) sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów do wystawienia faktury zobowiązani są – co do zasady – wszyscy podatnicy podatku od towarów i usług, zarówno podatnicy czynni, jak i zwolnieni, wykonujący działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy. Faktury są dokumentami potwierdzającymi wykonywanie czynności podlegającej opodatkowaniu.

Generalnie ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną od podatku na podstawie przepisów ustawy lub rozporządzeń wykonawczych do niej oraz sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT. Nie pozbawia on wszakże podatników dokonujących tych czynności prawa do wystawiania faktury dokumentującej te czynności. Wystawienie faktury w opisanych przypadkach jest co do zasady pozostawione wyborowi wykonującego czynność, za wyjątkiem sytuacji, gdy nabywca, w ustawowym terminie wystąpi z żądaniem wystawienia faktury dokumentującej czynności zwolnione od podatku.

Mając na uwadze powyższe, skoro świadczone przez Państwa usługi kompleksowego zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi (sklasyfikowane pod symbolami PKWiU 68.32.11.0 oraz PKWiU 68.32.12.0) korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r., co do zasady nie mają Państwo obowiązku wystawiania faktur dokumentujących te czynności na rzecz wspólnot mieszkaniowych. Obowiązek taki powstanie wyłącznie w sytuacji, gdy wspólnota mieszkaniowa zgłosi żądanie wystawienia faktury w ustawowym terminie.

W zakresie pytania nr 2 Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Odnosząc się zatem do Państwa wątpliwości w zakresie braku wliczania do limitu świadczonych przez Państwa usług zwolnionych na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia należy wskazać, że:

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 240 000 zł.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)  wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41 ,

c) usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

Podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1-12 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Jak wynika ze wskazanych wyżej przepisów, obliczając limit sprzedaży uprawniający podatnika do zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, nie bierze się pod uwagę m.in. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, z wyjątkami wskazanymi w art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują wprost pojęcia „transakcji związanych z nieruchomościami”. Niemniej jednak, zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz sądów administracyjnych, aby usługa mogła zostać uznana za związaną z nieruchomością, musi istnieć wystarczająco bezpośredni związek z tą nieruchomością, a sama nieruchomość musi stanowić centralny i niezbędny element świadczenia. Usługi polegające na kompleksowym zarządzaniu oraz administrowaniu budynkami mieszkalnymi w sposób oczywisty spełniają te kryteria, gdyż ich istotą jest bezpośrednia piecza nad fizycznym i prawnym stanem konkretnego obiektu budowlanego.

Kluczowe dla analizowanej sprawy jest również ustalenie, czy przedmiotowe usługi mają charakter transakcji pomocniczych. Za czynności pomocnicze uznaje się takie świadczenia, które nie są bezpośrednio związane z zasadniczą działalnością gospodarczą podatnika, występują sporadycznie lub stanowią jedynie marginalny element jego struktury obrotów.

Ustawodawca zarówno w akcie zasadniczym, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy nie zdefiniował pojęcia charakter „pomocniczy”. W takim przypadku w pierwszej kolejności stosuje się wykładnię językową, w taki bowiem sposób ustawodawca komunikuje się z podatnikiem jako adresatem normy. Dopiero gdy wykładnia językowa nie prowadzi do jednoznacznych rezultatów dopuszczalne jest skorzystanie z pozajęzykowych dyrektyw interpretacyjnych.

Według internetowego słownika synonimów (strona internetowa - http://synonim.net/synonim/pomocniczy), synonimami do słowa „pomocniczy” są pojęcia: „pomocny, wspierający, poboczny, akcesoryjny, dodatkowy, dopływowy, posiłkowy, subsydialny, subsydiarny, uzupełniający, wspomagający”.

Przepisy unijnej Dyrektywy w zakresie VAT posługują się określeniem „incidental transactions” w ramach odpowiedniego przepisu, co na język polski może być tłumaczone jako „transakcje incydentalne/uboczne”. Termin „incydentalny” wg Słownika języka polskiego (Słownika Wydawnictwa Naukowego PWN) oznacza przy tym „mający małe znaczenie lub zdarzający się bardzo rzadko”, natomiast termin „uboczny” oznacza „dotyczący czegoś pośrednio, mniej istotny lub dodatkowy”. Transakcje o charakterze „incydentalnym” oznaczają zdarzenia występujące nie tyle rzadko, ile ubocznie, przy określonej okazji, nawet gdyby występowały w sposób powtarzalny.

Pojęcie „incydentalności” odnosi się więc nie tyle do samej częstotliwości występowania danego zdarzenia, co raczej do jego poboczności względem zasadniczej działalności podatnika.

Także w wersji francuskiej omawianej VI Dyrektywy użyto określenia „accessoire”, a w wersji niemieckiej „Hilfsumsaetze”, co wskazuje, że w analizowanym kontekście istotne jest, aby były to czynności poboczne, czy też pomocnicze do zasadniczej działalności podatnika (wspomniane powyżej trzy wersje językowe VI Dyrektywy są kompatybilne i wskazują na pomocniczy, poboczny charakter omawianych czynności). Podobnie, polska wersja językowa Dyrektywy 2006/112, która zastąpiła VI Dyrektywę, odstępuje od sformułowania „transakcje sporadyczne” i określa omawiane czynności jako „transakcje pomocnicze”.

Transakcje pomocnicze zatem to takie, które nie są związane z zasadniczą działalnością podatnika, a przychody z ich tytułu nie są bezpośrednim, stałym i koniecznym uzupełnieniem tej działalności. Tak więc, aby ocenić, czy dana czynność może być uznana za pomocniczą, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim to, czy stanowi ona uzupełnienie zasadniczej działalności gospodarczej podatnika.

Jeżeli dana działalność stanowi stały i niezbędny element wbudowany w funkcjonowanie przedsiębiorstwa podatnika, to transakcje takie nie mogą być uznane za pomocnicze.

Zatem, aby ocenić, czy świadczona usługa ma charakter „pomocniczy”, należy wziąć pod uwagę to, czy stanowi ona uzupełnienie zasadniczej działalności gospodarczej podatnika.

W opisanym stanie faktycznym usługi zarządzania i administrowania nieruchomościami mieszkalnymi stanowią główny, stały i przeważający przedmiot Państwa działalności gospodarczej. Świadczenia te są wykonywane w sposób ciągły, na podstawie długoterminowych umów ze wspólnotami mieszkaniowymi, generując zasadniczą część Państwa przychodów. W konsekwencji nie mogą być one uznane za transakcje o charakterze pomocniczym.

Tym samym, z uwagi na fakt, że świadczone przez Państwa usługi zarządzania stanowią transakcje związane z nieruchomościami i nie mają charakteru usług pomocniczych, zachodzi wyłączenie, o którym mowa w art. 113 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy.

Zatem wartość usług zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, które to usługi korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, powinna być wliczana do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, stwierdzam, że wartość świadczonych przez Państwa usług zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi (jako transakcji związanych z nieruchomościami) należy wliczać do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. W konsekwencji, po przekroczeniu przez Państwa łącznej kwoty sprzedaży w wysokości 240 000 zł, utracą Państwo prawo do zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w tym przepisie, co pozostaje jednak bez wpływu na dalsze stosowanie zwolnienia przedmiotowego dla usług zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi.

W zakresie pytania nr 3 Państwa stanowisko uznaje się za nieprawidłowe.

W odniesieniu do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej, należy zwrócić uwagę na to, że interpretacje indywidualne są wydawane w indywidualnych sprawach i nie wiążą innych organów wydających interpretacje indywidualne w sprawach innych podatników, co jest tym bardziej zrozumiałe zważywszy na różnorodność i odmienność okoliczności faktycznych występujących w każdej z indywidualnych spraw podlegających interpretacjom. Również interpretacja powołana przez Państwa na poparcie własnego stanowiska rozstrzyga w odmiennym stanie faktycznym od sytuacji przedstawionej we wniosku. Zatem z uwagi na różnorodność i odmienność okoliczności faktycznych występujących w każdej z indywidualnych spraw, powołana przez Państwa interpretacja indywidualna, została potraktowana jako element Państwa argumentacji, nie może stanowić podstawy do rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 4 i 5 dotyczących podatku od towarów i usług. W zakresie pozostałych pytań zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowali Państwo świadczone usługi do odpowiedniego PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Źródło: system EUREKA Ministerstwa Finansów (Krajowa Informacja Skarbowa) ↗. Dokument urzędowy — nie stanowi przedmiotu prawa autorskiego (art. 4 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

Interpretacja indywidualna chroni wyłącznie wnioskodawcę, któremu została wydana, i tylko w zakresie, w jakim stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe odpowiada opisowi z wniosku. Dla innych podatników ma charakter informacyjny.

Interpretacja a sytuacja podatnika

Stanowisko organu przedstawione w interpretacji dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku. Ocena, czy odnosi się ono do sytuacji innego podatnika, wymaga analizy jego dokumentów — w ramach obsługi księgowej zajmuje się tym biuro.