0113-KDWPT.4011.587.2026.2.AS
Możliwość rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dziecko.
- Sygnatura
- 0113-KDWPT.4011.587.2026.2.AS
- Rodzaj dokumentu
- Interpretacja indywidualna
- Data wydania
- Organ
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- Status
- Aktualna
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 sierpnia 2026 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 września 2026 r. (data wpływu 23 września 2026 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Sprawa dotyczy Pani … (PESEL …) oraz dokonanych rozliczeń PIT-11 za rok 2023, 2024. Rozliczała Pani PIT jako samotna matka wychowująca syna - …. Syn na co dzień przebywa na Ukrainie, gdzie pobiera naukę w szkole, natomiast w wakacje (w tym wakacje w roku 2023 i 2024) przybywa wraz z Panią w Polsce. Ojciec syna nie przyznaje się do ojcostwa - nie pobiera Pani od niego żadnych alimentów na syna, ani świadczeń, sama Pani wychowuje dziecko. Od momentu ukończenia przez syna 9 r.ż. nie pobiera Pani także żadnych świadczeń z Ukrainy. Syn nie może przebywać w trakcie roku z Panią w Polsce ze względu na brak możliwości opieki nad nim w czasie Pani czasu pracy. Nie wyrobiła Pani synowi także numeru PESEL ze względu na trudności w przyzwyczajeniu się syna do przebywania w Polsce - jest to spowodowane trudnościami z innym językiem, brakiem znajomych i rówieśników - co skutkuje negatywnie dla syna. Nie chce Pani zmuszać syna do nagłych zmian - dlatego przy możliwych okazjach przyjeżdża do Pani do Polski (np. w okresie wakacyjnym) celem spokojnego przyzwyczajania się do zmiany kraju zamieszkania. Na Ukrainie syn jest pod opieką Pani rodziców - jego dziadków, których również Pani utrzymuje finansowo. Pani mama ma 60 lat, nie pobiera żadnej emerytury na Ukrainie, natomiast Pani ojciec ciągle pracuje zawodowo. Każde miesięczne wynagrodzenie przekazuje Pani przez siostrę albo sama Pani przywozi do nich - z tego powodu nie jest Pani w stanie wykazać potwierdzenia tego faktu w formie dokumentowej, poza potwierdzeniem przekroczenia granicy. Na syna pokrywa Pani wszystkie koszty związane z wyżywieniem, ubiorem, leczeniem oraz kształceniem. Syn uczy się w 9 klasie - ostatniej klasie szkoły podstawowej, przygotowującej do egzaminów oraz rekrutacji do szkoły zawodowej lub liceum. Kształcenie dziecka na Ukrainie jest kosztowne - trzeba dokonywać opłat za bardzo wiele rzeczy. Szkoły pobierają pieniądze od rodziców na remont budynków, klas. Artykuły szkolne, książki muszą być zakupione we własnym zakresie, gdyż szkoła nie pokrywa tych kosztów. Ze względu na stan wojny oraz wynikającą z tego inflację, ceny na wszystko wzrosły od 7,6-10,9%. Pani rodzina mieszka przy granicy z Polską, w miejscowości …, co ułatwia Pani częste dojazdy do syna. Również często przesyła Pani paczki na Ukrainę - artykuły spożywcze, ubrania, artykuły szkolne.
Dodatkowo pragnie Pani wskazać, że:
· w latach 2023, 2024 podlegała Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski (w rozumieniu art. 3 ust. 1 i ust. 1 a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych);
· w latach 2023-2024 Pani stan cywilny to była „panna”;
· syn … urodził się .. kwietnia 2011 r;
· w latach 2023-2024 nie stosowała Pani wraz ojcem dziecka opieki naprzemiennej nad synem;
· w latach 2023-2024 tylko Pani posiadała pełną władzę rodzicielską nad synem;
· w latach 2023-2024 miejscem zamieszkania Pani syna była Ukraina - wraz z Pani rodzicami.
Należy jednak wskazać, że poza faktycznym przebywaniem w danym miejscu, zamieszkanie składa się również z woli zamieszkania w konkretnym miejscu - zarówno Pani i syn aktywnie dążą do tego, żeby to Polska była miejscem zamieszkania, a więc animus zamieszkania skierowany jest na Polskę. Jednocześnie syn przebywał w Polsce w okresie wakacji oraz świąt.
W latach 2023-2024:
· ojciec Pani syna nie wykonywał władzy rodzicielskiej w stosunku do syna;
· wyłącznie Pani (bez udziału ojca) wykonywała faktycznie władzę rodzicielską względem syna;
· w stosunku do Pani i do syna nie miały zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisy ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych;
· uzyskiwała Pani dochody opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych ze stosunku pracy;
· nie była Pani matką lub opiekunem prawnym innych dzieci, oprócz syna …;
· prawo do skorzystania z preferencyjnego opodatkowania dochodów jako osoba samotnie wychowująca dzieci nie było przedmiotem żadnego postępowania podatkowego.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego:
Jest Pani obywatelką Ukrainy, stanu wolnego (panną), posiada Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, gdzie osiąga Pani dochody i podlega obowiązkowi podatkowemu.
Jest Pani matką małoletniego syna, urodzonego w 2011 r.. Ojciec dziecka jest Pani znany wyłącznie z imienia - nie utrzymuje z nim Pani żadnego kontaktu. Ojciec dziecka nie został pozbawiony ani ograniczony we władzy rodzicielskiej na mocy orzeczenia sądu, jednak faktycznie władzy tej nie wykonuje - nie uczestniczy w wychowaniu syna, nie utrzymuje z nim kontaktu i nie interesuje się jego sprawami, nie łoży też na jego utrzymanie.
Pani syn zamieszkuje wraz z dziadkami na terytorium Ukrainy, gdzie się uczy. Dziadkowie sprawują nad synem wyłącznie bieżącą, fizyczną opiekę, natomiast wszystkie kluczowe decyzje dotyczące jego wychowania, zdrowia i edukacji podejmuje Pani samodzielnie. Utrzymuje Pani stały kontakt z nauczycielami dziecka, jest Pani bieżąco informowana o postępach dziecka w nauce, problemach czy potrzebach. W całości ponosi Pani koszty utrzymania syna, jego wyżywienia, ubrania oraz edukacji, troszczy się o jego rozwój fizyczny i duchowy, zabezpiecza jego potrzeby bytowe, zdrowotne i edukacyjne, a także ponosi wydatki związane z jego wypoczynkiem oraz pomocą w edukacji szkolnej. Utrzymuje Pani z synem stały kontakt osobisty - syn odwiedza Panią w Polsce w okresie wakacji, ferii, a Pani odwiedza syna na Ukrainie, a poza tym utrzymuje z nim Pani regularny kontakt telefoniczny.
Wskazuje Pani, że przedmiotem niniejszego wniosku jest zaistniały stan faktyczny (lata podatkowe 2023-2024).
Wniosek dotyczy wyłącznie możliwości skorzystania z preferencyjnego rozliczenia podatku jako osoba samotnie wychowująca dziecko, na podstawie art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wniosek nie dotyczy ulgi prorodzinnej, o której mowa w art. 27f tej ustawy.
W roku podatkowym 2023 wyłącznie Pani, bez udziału ojca dziecka, faktycznie wykonywała władzę rodzicielską w stosunku do syna. Ojciec dziecka nie uczestniczył w jego życiu ani wychowaniu, nie utrzymywał z nim kontaktu i nie interesował się jego sprawami. Przez cały 2023 r. to Pani samodzielnie podejmowała wszystkie decyzje dotyczące syna, ponosiła w całości koszty jego utrzymania, wyżywienia, ubrania oraz edukacji, troszczyła się o jego rozwój fizyczny i duchowy, zabezpieczała jego potrzeby bytowe, zdrowotne i edukacyjne, a także ponosiła wydatki związane z jego wypoczynkiem oraz pomocą w edukacji szkolnej. Utrzymywała Pani z synem stały kontakt osobisty i telefoniczny przez cały rok. Dziadkowie, u których syn zamieszkuje na terytorium Ukrainy, sprawowali nad nim jedynie bieżącą, fizyczną opiekę, natomiast wszystkie kluczowe decyzje dotyczące jego wychowania, zdrowia i edukacji podejmowała Pani samodzielnie.
W roku podatkowym 2024 sytuacja faktyczna przedstawiała się analogicznie jak w 2023 r. -opisane powyżej okoliczności miały zastosowanie w niezmienionej formie przez cały 2024 r.
Ojciec dziecka posiadał i nadal posiada władzę rodzicielską względem syna - nie został on pozbawiony ani ograniczony we władzy rodzicielskiej na mocy orzeczenia sądu. Ojciec dziecka faktycznie jednak z tej władzy nie korzysta - nie uczestniczy w wychowaniu syna, nie utrzymuje z nim kontaktu, nie interesuje się jego sprawami i nie łoży na jego utrzymanie.
Pani dziecko nie posiada orzeczenia o niepełnosprawności ani żadnej z decyzji lub orzeczeń, o których mowa w art. 26 ust. 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pani dochody, o których mowa w art. 27, art. 30b i art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz art. 30c ust. 2 pkt 2 ustawy, nie przekroczyły w roku podatkowym 2023 kwoty 112 000 zł, właściwej dla podatnika będącego osobą samotnie wychowującą dziecko.
Analogicznie jak w 2023 r., Pani dochody w roku podatkowym 2024 również nie przekroczyły kwoty 112 000 zł, właściwej dla podatnika będącego osobą samotnie wychowującą dziecko.
Nie zostało Pani ustalone świadczenie wychowawcze (500+/800+), o którym mowa w art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci, ani w roku podatkowym 2023, ani w roku podatkowym 2024.
Pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku
Czy w przedstawionym stanie faktycznym spełnia Pani przesłanki, o których mowa w art. 6 ust. 4c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, uprawniające Panią do opodatkowania dochodów za lata podatkowe 2023 i 2024 w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko?
Pani stanowisko w sprawie przedstawione ostatecznie w uzupełnieniu wniosku
Pani zdaniem przysługuje Jej prawo do opodatkowania dochodów za lata podatkowe 2023 i 2024, w sposób przewidziany w art. 6 ust. 4c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych dla osoby samotnie wychowującej dziecko.
Zgodnie z art. 6 ust. 4c ww. ustawy, z preferencyjnego rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dziecko może skorzystać m.in. panna, kawaler, wdowa, wdowiec, rozwódka, rozwodnik, osoba, w stosunku do której orzeczono separację, lub osoba, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności - jeżeli osoba ta jest polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy oraz w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci małoletnie. Zgodnie z art. 6 ust. 8 i 9 ww. ustawy, prawo do preferencyjnego rozliczenia nie przysługuje, jeżeli dochody podatnika, o których mowa w art. 27, art. 30b i art. 30c ustawy, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz art. 30c ust. 2 pkt 2 ustawy, przekroczą w roku podatkowym kwotę 112 000 zł.
Jest Pani panną, posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, a jej dochody w latach 2023 i 2024 nie przekroczyły kwoty 112 000 zł.
Z kolei za samotne wychowywanie dziecka w rozumieniu art. 6 ust. 4c ustawy należy uznać sytuację, w której to wyłącznie jeden rodzic faktycznie sprawuje pieczę nad dzieckiem, podejmuje kluczowe decyzje dotyczące jego wychowania, zdrowia i edukacji oraz ponosi koszty jego utrzymania, niezależnie od tego, czy dziecko fizycznie przebywa pod bezpośrednią, codzienną opieką rodzica, czy też opiekę fizyczną nad nim sprawuje osoba trzecia działająca faktycznie z wiedzą i za zgodą rodzica, nie podejmując przy tym samodzielnie kluczowych decyzji dotyczących dziecka. Sam fakt posiadania przez drugiego rodzica formalnej władzy rodzicielskiej, przy jednoczesnym faktycznym jej niewykonywaniu, nie wyklucza uznania rodzica sprawującego rzeczywistą pieczę za osobę samotnie wychowującą dziecko.
W przedstawionym stanie faktycznym to wyłącznie Pani faktycznie wykonuje władzę rodzicielską względem syna - samodzielnie podejmuje wszystkie decyzje dotyczące jego wychowania, i edukacji, ponosi koszty jego utrzymania oraz utrzymuje z nim stały, osobisty kontakt, podczas gdy ojciec dziecka, mimo formalnego posiadania władzy rodzicielskiej, faktycznie jej nie wykonuje i nie uczestniczy w życiu syna. Sam fakt, że syn w okresie nauki przebywał głównie na Ukrainie, gdzie uczęszczał do szkoły i pozostawał pod opieką dziadków, nie oznacza — Pani zdaniem — że przestała Pani wykonywać władzę rodzicielską albo że nie wychowywała dziecka samodzielnie. Wyłącznie Pani ponosiła ciężar utrzymania i podejmowała zasadnicze czynności rodzicielskie opisane w stanie faktycznym.
Prawo do omawianej preferencji podatkowej przysługuje jednemu z rodziców lub opiekunów prawnych mającemu ściśle określony w art. 6 ust. 4 i art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stan cywilny - przy spełnieniu warunku samotnego wychowywania w roku podatkowym dzieci wymienionych w tych przepisach.
Prawo do rozliczenia dochodów jako osoba samotnie wychowująca dziecko przysługuje więc temu z rodziców lub opiekunów prawnych, który faktycznie samotnie wychowuje dziecko.
Skoro ojciec dziecka nie uczestniczy w procesie wychowawczym, to na Pani spoczywa odpowiedzialność za wychowanie małoletniego dziecka pod kątem społecznym i emocjonalnym, jego zdrowie oraz edukację.
W związku z powyższym, w Pani ocenie, spełnia Pani wszystkie przesłanki określone w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uprawniające do rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dziecko za lata podatkowe 2023 i 2024, a także za kolejne lata podatkowe, w których opisany stan faktyczny nie ulegnie zmianie.
Stoi Pani na stanowisku, że samotnie wychowuje dziecko ciągle przez cały rok podatkowy, że ma Pani prawo do rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dziecko nawet w przypadku uznania, że podczas pobytu syna na Ukrainie nie wychowuje go samotnie. Bezsprzecznie samotne wychowanie wystąpi w trakcie przebywania dziecka w Polsce, w trakcie wakacji, ferii czy przy innych okazjach pobytu w Polsce. Zgodnie bowiem z orzecznictwem Sądów Administracyjnych samotne wychowywanie nie musi mieć miejsca przez cały rok podatkowy. Stosownie do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 maja 2026 r. sygn. II FSK 16/26: „należy odróżnić treść władzy rodzicielskiej od jej wykonywania, gdyż samo posiadanie władzy rodzicielskiej, w tym jej powierzenie jednemu z rodziców i jej pozbawienie drugiego z rodziców, nie oznacza jeszcze jej wykonywania. Wykonywanie władzy rodzicielskiej polega na sprawowaniu faktycznej pieczy nad małoletnim dzieckiem w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój, a w szczególności podejmowanie przez rodzica (rodziców) obowiązków w zakresie zaspokojenia potrzeb fizycznych, edukacyjnych i duchowych dziecka. Wykonywanie władzy rodzicielskiej należy zatem odnieść do konkretnych okoliczności faktycznych, w oparciu o zachowania i konkretną aktywność rodziców wobec dziecka (…) Samotne wychowywanie nie musi przy tym mieć miejsca przez cały rok podatkowy, co kwestionuje organ podatkowy. Przepisy nie uzależniają także samotnego wychowywania dziecka od ustalenia procentowego, który z rodziców sprawują opiekę w okresie dłuższym. Ustawodawca nie wprowadził ograniczeń czasowych uzasadniających skorzystanie z tej preferencji, co daje prawo do korzystania z niej zarówno osobom wychowującym dziecko samotnie przez znaczny okres czasu w roku podatkowym, jak i osobom, które samotnie wychowują dziecko przez krótki okres roku podatkowego, ani też nie powiązał zakresu prawa do skorzystania z preferencyjnego sposobu opodatkowania z czasem samotnego wychowania dziecka w roku podatkowym (np. poprzez zastosowanie współczynnika procentowego).”
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Z jego treści wynika, że:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1) małoletnie,
2) pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
3) pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie
- podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.
Na podstawie art. 6 ust. 4d ww. ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.
Art. 6 ust. 4e omawianej ustawy, stanowi, że:
Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:
1) dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub
2) przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152
- w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 2194 oraz z 2024 r. poz. 1615), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2024 r. poz. 1576).
W świetle art. 6 ust. 8 ww. ustawy:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:
1) stosuje przepisy:
a) art. 30c lub
b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
- w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2) podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Uwzględniając cytowane uregulowania prawne wskazać należy, że przepis art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia enumeratywnie osoby, którym przysługuje status osób samotnie wychowujących dzieci, odwołując się zarówno do statusu cywilnoprawnego osoby wychowującej dzieci (panna, kawaler, wdowa, wdowiec, rozwódka, rozwodnik), jak również do tego, że osoba ta musi faktycznie wychowywać dzieci samotnie.
Przy czym ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje dla potrzeb jej wykładni i stosowania samotnego wychowywania, ani nie odsyła w tym zakresie do odrębnych regulacji.
Dla ustalenia znaczenia „samotnie” oraz „wychowywać” należy zatem odwołać się w pierwszej kolejności do językowych reguł interpretacyjnych.
Zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN „wychować — wychowywać” to: (1) «zapewnić dziecku opiekę i doprowadzić je do samodzielności», (2) «przygotować kogoś do pracy w jakiejś dziedzinie».
Zatem, „wychowywać” w słownikowym rozumieniu oznacza: zapewniając byt doprowadzić do osiągnięcia pełnego rozwoju psychicznego i fizycznego. Wychowywanie polega na stałym troszczeniu się o byt materialny dziecka oraz o jego rozwój emocjonalny. Wychowanie dziecka można określić jako kształtowanie osobowości dziecka poprzez kształtowanie jego samodzielności, obowiązkowości, rozwijanie predyspozycji intelektualnych i umiejętności praktycznych, kształtowanie światopoglądu, systemu wartości oraz postaw emocjonalnych.
Natomiast, „samotny” to: (1) «żyjący sam, bez rodziny, przyjaciół», (2) «znajdujący się w określonej sytuacji, w określonym czasie zupełnie sam», (3) «spędzany, odbywany w pojedynkę, bez towarzystwa», (4) «znajdujący się na odludziu».
Przez osobę samotnie wychowującą dziecko, o której mowa w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy więc rozumieć osobę, która faktycznie w pojedynkę w pełni lub w przeważającej mierze wychowuje dziecko bez udziału drugiego rodzica w procesie wychowawczym, stale, na co dzień troszcząc się nie tylko o byt materialny, ale także rozwój emocjonalny dziecka.
Dodatkowo podkreślenia wymaga, że dla preferencyjnego opodatkowania dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r. istotne znaczenie ma regulacja zawarta w treści art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z którego wynika, że nie ma ono zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Co więcej, aby móc skorzystać z omawianej preferencji podatkowej nie jest konieczne posiadanie statusu osoby samotnie wychowującej dziecko (określonej ww. przepisem) przez cały rok podatkowy. Wystarczające jest, aby taki stan zaistniał w ciągu roku, a nie trwał przez cały rok.
Odnosząc przedstawione uregulowania prawne na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że skoro, w 2023 r. i 2024 r.:
· posiadała Pani pełną władzę rodzicielską nad małoletnim synem, który przebywał na Ukrainie wraz z Pani rodzicami, gdzie pobiera naukę w szkole podstawowej;
· utrzymywała Pani stały kontakt z nauczycielami dziecka, na bieżąco informowano Panią o postępach dziecka w nauce, problemach czy jego potrzebach;
· w całości ponosiła Pani koszty utrzymania syna, jego wyżywienia, ubrania oraz edukacji, troszczyła się o jego rozwój fizyczny i duchowy, zabezpieczała jego potrzeby bytowe, zdrowotne i edukacyjne, a także ponosiła wydatki związane z jego wypoczynkiem oraz pomocą w edukacji szkolnej;
· utrzymywała Pani z synem stały kontakt osobisty i telefoniczny;
· wszystkie kluczowe decyzje dotyczące wychowania syna, zdrowia i edukacji podejmowała Pani samodzielnie;
· w wakacje syn przybywał wraz z Panią w Polsce;
· ojciec dziecka nie uczestniczył w wychowaniu syna, nie utrzymywał z nim kontaktu i nie interesował się jego sprawami, nie łożył też na jego utrzymanie;
· nie była Pani matką lub opiekunem prawnym innych dzieci, oprócz małoletniego syna
to spełniła Pani warunki określone w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W konsekwencji, za 2023 r. i 2024 r. ma Pani prawo do skorzystania z preferencyjnego rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dziecko na zasadach określonych w art. 6 ust. 4c i ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pani stanowisko uznałem za prawidłowe pomimo wskazania, że prawo do preferencyjnego rozliczenia nie przysługuje, jeżeli dochody podatnika przekroczą w roku podatkowym kwotę 112 000 zł, bowiem wyjaśnić należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależniają prawa do skorzystania z preferencyjnego rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dziecko od wysokości dochodów uzyskiwanych przez rodzica korzystającego z tej ulgi.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Końcowo - odnosząc się do powołanego wyroku Sądu Administracyjnego - wskazać należy, że dotyczy on konkretnej, indywidualnej sprawy podatnik podjętej w określonym stanie faktycznym i jest wiążące tylko w tej sprawie. Dlatego, stosownie do art. 87 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.), nie jest źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym nie może być wiążące dla Organu wydającego interpretację indywidualną.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja a sytuacja podatnika
Stanowisko organu przedstawione w interpretacji dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku. Ocena, czy odnosi się ono do sytuacji innego podatnika, wymaga analizy jego dokumentów — w ramach obsługi księgowej zajmuje się tym biuro.