0112-KDIL2-1.4011.737.2026.2.MKA
Możliwość skorzystania z ulgi na powrót.
- Sygnatura
- 0112-KDIL2-1.4011.737.2026.2.MKA
- Rodzaj dokumentu
- Interpretacja indywidualna
- Data wydania
- Organ
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- Status
- Aktualna
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 sierpnia 2026 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 7 września 2026 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej składa Pani w związku z rozmową telefoniczną z pracownicą właściwego urzędu skarbowego, która po złożeniu przez Panią zeznania podatkowego za 2025 r. skontaktowała się z Panią z prośbą o doprecyzowanie sytuacji związanej z zastosowaniem ulgi na powrót oraz o przedstawienie dodatkowych dokumentów potwierdzających Pani pobyt za granicą. W związku z tym zdecydowała się Pani wystąpić o interpretację indywidualną, aby jednoznacznie potwierdzić prawidłowość zastosowania ulgi na powrót.
Za granicę wyjechała Pani we wrześniu 2017 r. Od tego czasu Pani życie zawodowe oraz źródło utrzymania były związane przede wszystkim z pracą za granicą. W kolejnych latach pracowała Pani m.in. w Holandii, Belgii oraz Danii. Szczególnie istotny jest okres bezpośrednio poprzedzający Pani powrót do Polski, ponieważ przez ponad trzy lata Pani mieszkała i pracowała w Danii. Od lipca 2021 r. mieszkała tam Pani razem ze swoim ówczesnym partnerem, w zakwaterowaniu zapewnionym mu w związku z wykonywaną przez niego pracą. Z powodów zdrowotnych własne zatrudnienie rozpoczęła Pani nieco później - 17 sierpnia 2021 r. W Danii pracowała Pani do 7 czerwca 2024 r. W tym okresie Pani życie zawodowe było związane z Danią, a uzyskiwane tam dochody rozliczała Pani w duńskim systemie podatkowym. W latach 2021-2024 składała Pani duńskie rozliczenia podatkowe. Posiada Pani również dokument PDU1 zawierający wykaz okresów zatrudnienia w Danii oraz dokumentację dotyczącą wykonywanych zleceń, zawierającą adresy miejsc, w których wykonywała Pani pracę. 8 maja 2023 r. została Pani zarejestrowana w Danii pod adresem, pod którym faktycznie Pani mieszkała, co potwierdza załączony dokument. Wcześniej nie mogła Pani zostać zarejestrowana pod tym adresem, ponieważ właściciel zakwaterowania nie wyrażał na to zgody. Było to zakwaterowanie związane z pracą Pani ówczesnego partnera, w którym występowała dość duża rotacja mieszkańców. Z tego względu przez pewien czas nie posiadała Pani formalnej rejestracji pod adresem, pod którym faktycznie Pani mieszkała. Nie chciała Pani również kierować korespondencji pod adres, gdzie była tak duża rotacja mieszkańców dlatego też posługiwała się Pani głównie Polskim adresem. Nie oznaczało to jednak, że w tym czasie mieszkała Pani w Polsce. W okresie Pani pobytu za granicą zdarzały się krótkie pobyty w Polsce związane z pracą. Dwa z nich trwały zaledwie kilka dni i były związane z krótkimi zleceniami podczas festiwalu (…). Wykonywała Pani również pojedyncze zlecenia graficzne dla polskich podmiotów, które realizowała Pani zdalnie. W 2022 r. uzyskała Pani niewielki dochód z pracy wykonywanej w Polsce, który wykazała Pani w polskim zeznaniu podatkowym. W zeznaniu tym podała Pani polski adres oraz skorzystała Pani z ulgi dla młodych. Okres ten miał charakter przejściowy - w tym czasie nie miała Pani ustabilizowanego miejsca zamieszkania w Polsce i tymczasowo przebywała Pani w domu rodzinnym ówczesnego partnera. Praca w Polsce była związana z próbą powrotu do Polski, jednak Pani umowa o pracę nie została przedłużona i po zakończeniu tego okresu ponownie wyjechała Pani za granicę. Rozliczenie dochodu uzyskanego z tej krótkotrwałej pracy w Polsce wynikało z wykonywania pracy na terytorium Polski, a nie z zamiaru deklarowania stałego miejsca zamieszkania w Polsce. Pracę w Danii zakończyła Pani 7 czerwca 2024 r., a 26 sierpnia 2024 r. rozpoczęła Pani pracę w Polsce, zgodną z wyuczonym zawodem. Początkowo traktowała Pani ten okres jak sprawdzenie możliwości pozostania w Polsce. Po przejściu okresu próbnego i uzyskaniu stabilnego zatrudnienia podjęła Pani ostateczną decyzję o pozostaniu w Polsce. W tym momencie nastąpiło przeniesienie Pani ośrodka interesów życiowych do Polski. W celu potwierdzenia powyższych informacji przekazała Pani dokument PDU1 - zawierający wykaz okresów zatrudnienia w Danii, duńskie rozliczenia podatkowe za lata 2021-2024, dokument potwierdzający rejestrację w Danii z 8 maja 2023 r., przykładową dokumentację zleceń wykonywanych w Danii, zawierającą adresy miejsc, w których wykonywała Pani pracę.
Ponadto uzupełniła Pani wniosek o następujące informacje.
Decyzję o pozostaniu w Polsce oraz przeniesieniu tutaj swojego centrum interesów życiowych podjęła Pani 30 listopada 2024 r., kiedy otrzymała Pani informację, że po zakończeniu okresu próbnego umowa zostanie przedłużona i będzie mogła Pani kontynuować zatrudnienie na podstawie umowy o pracę. Do tego czasu pracowała Pani na podstawie umowy zlecenia, którą traktowała Pani jako okres próbny. Nie miała Pani pewności, czy będzie mogła kontynuować zatrudnienie w Polsce, dlatego pozostawiała Pani otwartą możliwość powrotu do Danii lub wyjazdu do innego kraju. Informacja o możliwości dalszego zatrudnienia w Polsce, wraz z podwyżką wynagrodzenia, zapewniła perspektywę stabilnej sytuacji zawodowej i finansowej w Polsce. W związku z tym podjęła Pani decyzję o pozostaniu w Polsce na stałe i przeniesieniu tutaj swojego centrum interesów życiowych.
W wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski podlega Pani w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Posiada Pani obywatelstwo polskie.
Chciałaby Pani skorzystać z ulgi na powrót w latach 2025-2028.
W latach 2021-2023 oraz od początku 2024 r. do dnia poprzedzającego przeniesienie miejsca zamieszkania do Polski Pani miejsce zamieszkania znajdowało się w Danii.
W latach 2021-2023 oraz od początku 2024 r. do dnia poprzedzającego przeniesienie miejsca zamieszkania do Polski nie posiadała Pani w Polsce stałego miejsca zamieszkania. Podczas wizyt w Polsce zatrzymywała się Pani czasowo u rodziców swojego ówczesnego partnera lub u swoich rodziców. Pobyt w tych miejscach miał charakter krótkotrwały i był związany przede wszystkim z odwiedzinami rodziny. Od 2021 r. Pani nie posiadała w tych miejscach własnego pokoju ani nie przechowywała tam na stałe swoich rzeczy osobistych lub innych codziennego użytku.
W latach 2021-2023 oraz od początku 2024 r. do dnia poprzedzającego przeniesienie miejsca zamieszkania do Polski nie przebywała Pani na terytorium Polski dłużej niż 183 dni. W 2021 r. rozpoczęła Pani rok w Belgii. W Polsce przebywała Pani od końca marca do początku lipca. Następnie w lipcu wyjechała Pani do Danii, gdzie rozpoczęła Pani pobyt związany z pracą i zamieszkaniem. Od tej pory, poza jednorazowym, 3 dniowym przyjazdem do Polski w listopadzie 2021 r., związanym z kontrolą w szpitalu, przebywała Pani w Danii do końca roku. W 2022 i 2023 r. znaczną większość czasu przebywała Pani w Danii, gdzie Pani mieszkała, pracowała i spędzała czas wolny. Do Polski przyjeżdżała Pani jedynie na krótkie pobyty związane z odwiedzaniem rodziny i znajomych. W 2024 r. do dnia przeniesienia miejsca zamieszkania do Polski również nie przebywała Pani w Polsce dłużej niż 183 dni. Do Polski wróciła Pani w związku ze znalezieniem pracy, którą rozpoczęła Pani 26 sierpnia 2024 r. Przyjechała Pani około tygodnia wcześniej, aby mieć czas na organizację i przygotowanie się do rozpoczęcia pracy. Do 30 listopada 2024 r. traktowała Pani jednak swój pobyt w Polsce jako okres próbny i pozostawiała Pani możliwość powrotu do Danii lub wyjazdu do innego kraju.
Posiada Pani certyfikat rezydencji podatkowej wydany przez właściwy organ duński, potwierdzający miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Danii od 8 maja 2023 r. Wcześniej, mimo faktycznego pobytu i pracy w Danii, nie występowała Pani o wydanie takiego dokumentu, ponieważ nie był Pani potrzebny w związku z wykonywaną pracą ani innymi formalnościami. Posiadała Pani duński numer CPR oraz faktyczne miejsce zamieszkania w Danii, które były wystarczające do codziennego funkcjonowania i wykonywania pracy. Gdy otrzymała Pani umowę o pracę w Polsce skontaktowała się Pani z właściwym urzędem w celu uzyskania informacji dotyczących wyrejestrowania z Danii. Uzyskała Pani wówczas informację, że w przypadku niekontynuowania pracy w Danii certyfikat rezydencji po pewnym czasie traci aktualność, jednak nie uzyskała Pani informacji o konkretnej dacie jego wygaśnięcia.
Przed wyjazdem za granicę mieszkała Pani nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych w Polsce, w domu rodzinnym swoich rodziców.
W latach 2025-2028 uzyskuje Pani i będzie uzyskiwała dochody ze stosunku pracy. Obecnie Pani pracuje Pani na podstawie umowy o pracę i nie planuje jej zmiany w najbliższym czasie.
Do Danii wyjechała Pani wraz ze swoim ówczesnym partnerem, z którym pozostawała Pani w poważnym związku i wspólnie planowali Państwo przyszłość. Pomimo że, nie byli Państwo w związku małżeńskim Państwa życie było w dużym stopniu wspólne. Wspólnie Państwo podejmowali decyzje dotyczące miejsca zamieszkania, pracy oraz dalszego życia. Po przyjeździe do Danii w lipcu 2021 r. początkowo nie miała tam Pani wielu znajomych, jednak stosunkowo szybko nawiązała Pani nowe relacje. Mieszkali Państwo w domu należącym do pracodawcy partnera, w którym zakwaterowane były również inne osoby związane z jego pracą. Dzięki temu szybko nawiązała Pani znajomości z osobami w podobnym wieku. W Danii poznała Pani również w pracy dwie osoby, z którymi nawiązała Pani szczególnie bliską przyjaźń. Pomimo powrotu do Polski nadal utrzymują Państwo kontakt i planują wspólne wyjazdy. Do Danii zabrała Pani również swojego psa, który towarzyszył Pani podczas pobytu za granicą. W Danii znajdowały się Pani rzeczy osobiste oraz przedmioty związane z codziennym życiem i zainteresowaniami, m.in. telewizor, sprzęt kuchenny, rower, rolki i łyżwy. Mieszkała tam Pani wspólnie z partnerem i psem. Pomimo tego, że w miejscu zakwaterowania często zmieniali się pozostali mieszkańcy, mieli tam Państwo własną przestrzeń i poczucie prywatności. Wspólnie Państwo dbali o miejsce, w którym mieszkali, kupowali wyposażenie oraz dbali o otoczenie. Do Polski przyjeżdżała Pani w tym okresie przede wszystkim w odwiedziny do rodziny i znajomych, zazwyczaj około sześciu razy w roku na tydzień lub dwa. Większość Pani wcześniejszych relacji koleżeńskich w Polsce z czasem osłabła ze względu na rzadkie wizyty. Utrzymała Pani jednak bliską relację z jedną przyjaciółką, którą odwiedzała Pani podczas pobytów w (…). Podczas pobytów w Polsce często przebywała Pani również u rodziny swojego ówczesnego partnera w (…). Mieli tam Państwo lepsze warunki do wspólnego pobytu oraz dobre relacje z jego rodziną. Były to jednak każdorazowo pobyty czasowe związane z odwiedzinami. W domu rodzinnym nie miała Pani w tym okresie własnego pokoju - Pani wcześniejszy pokój zajmował młodszy brat, dlatego podczas wizyt korzystali Państwo z pokoju przechodniego/salonu. W związku z tym również pobyty w domu rodzinnym miały charakter wizyt, a nie stałego zamieszkania.
W Danii znajdowało się Pani podstawowe i stałe źródło dochodu. Pracowała tam Pani i uzyskiwała wynagrodzenie, które zapewniało Pani utrzymanie oraz umożliwiało odkładanie pieniędzy. Nie posiadała Pani nieruchomości ani inwestycji w żadnym z tych krajów. Nie posiadała Pani również kredytów. Wynagrodzenie z pracy w Danii wpływało na posiadany przez Panią rachunek bankowy w Polsce w banku (…). Rachunek ten posiadała Pani już wcześniej i zdecydowała się Pani nadal z niego korzystać ze względów praktycznych. W tym samym banku posiadała Pani również ubezpieczenie na życie. W Polsce wykonywała Pani ponadto dwie krótkie umowy zlecenia związane z pracą podczas festiwalu (…). Każda z tych prac trwała zaledwie kilka dni i traktowała je Pani jako okazjonalne, dodatkowe źródło dochodu.
W tym okresie nie prowadziła Pani istotnej aktywności społecznej, politycznej, kulturalnej ani obywatelskiej i nie należała Pani do organizacji ani klubów w Polsce czy w Danii.
W Danii realizowała Pani swoje zainteresowania i spędzała znaczną część wolnego czasu. Zajmowała się Pani malowaniem obrazów i miała tam Pani wydzielone miejsce przeznaczone do malowania oraz potrzebne do tego narzędzia. W tym okresie powstała również większa kolekcja Pani obrazów. W czasie wolnym jeździła Pani na rowerze i rolkach oraz zwiedzała Danię. Często Pani odwiedzała (…), w której również wykonywała pracę, ponieważ Pani zatrudnienie miało charakter mobilny i wiązało się z przemieszczaniem się pomiędzy różnymi miejscami w Danii. Zdarzało się Pani pozostawać w (…) po pracy i spędzać tam czas na rolkach. Wieczory zazwyczaj spędzała Pani wspólnie z partnerem w miejscu Państwa zamieszkania. Większość urlopów przeznaczali Państwo na podróże. Stabilna sytuacja finansowa pozwalała na organizowanie kilku wyjazdów w ciągu roku. Do Polski przyjeżdżali Państwo przede wszystkim w celu odwiedzenia rodziny i znajomych. Pobyt w (…) zazwyczaj trwał jedną lub dwie noce, choć zdarzało się Pani pozostawać tam do około tygodnia. Często następnie jechała Pani, lub jechali Państwo do (…), gdzie również spędzali Państwo czas z rodziną i znajomymi partnera, a także aktywnie - jeżdżąc na rowerze, spacerując i organizując krótkie wycieczki. W tym okresie korzystała Pani z polskiej opieki zdrowotnej. Było to związane z kontynuowaniem leczenia i kontroli w placówce w Polsce, w której wcześniej była Pani leczona. Zdecydowała się Pani kontynuować opiekę w Polsce ze względu na znajomość Pani przypadku przez tamtejszych lekarzy oraz możliwość komunikowania się w języku polskim. W Danii w tym okresie nie korzystała Pani z opieki zdrowotnej, ponieważ nie potrzebowała Pani takiej pomocy, poza sytuacją opisaną powyżej.
W latach 2021-2023 oraz w okresie od początku 2024 r. do dnia przeniesienia miejsca zamieszkania do Polski większą część czasu przebywała Pani w Danii. Do Polski przyjeżdżała Pani głównie na krótkie, czasowe pobyty związane z odwiedzaniem rodziny i znajomych. Większość czasu spędzała Pani w Danii, gdzie Pani mieszkała, pracowała i prowadziła swoje codzienne życie.
Pytanie
Czy w przedstawionym stanie faktycznym spełnia Pani warunki do skorzystania z ulgi na powrót, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, na podstawie przedstawionego stanu faktycznego oraz załączonych dokumentów spełnia Pani warunki do skorzystania z ulgi na powrót, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. W wymaganym okresie przed powrotem do Polski Pani miejsce zamieszkania znajdowało się poza Polską. Od lipca 2021 r. mieszkała Pani w Danii, gdzie przebywała Pani do czasu powrotu do Polski. Od 17 sierpnia 2021 r. była Pani również zatrudniona w Danii. W tym czasie Dania była również miejscem Pani życia osobistego - mieszkała tam Pani ze swoim ówczesnym partnerem, miała tam Pani znajomych i prowadziła Pani codzienne życie. Pracę w Polsce rozpoczęła Pani 26 sierpnia 2024 r., a po przejściu okresu próbnego i uzyskaniu stabilnego zatrudnienia podjęła Pani decyzję o pozostaniu w Polsce, co wiązało się z przeniesieniem Pani ośrodka interesów życiowych do Polski. Pani zamieszkanie i pobyt w Danii potwierdzają w szczególności duńskie rozliczenia podatkowe za lata 2021-2024, dokument PDU1 zawierający wykaz okresów zatrudnienia, dokument potwierdzający rejestrację w Danii z 8 maja 2023 r. oraz dokumentacja dotycząca wykonywanej przez Panią pracy na terenie Danii. W związku z powyższym uważa Pani, że spełnia warunki do skorzystania z ulgi na powrót.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.):
Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:
a) ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,
b) z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
c) z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
d) z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
- w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.
Na podstawie art. 21 ust. 39 ustawy:
Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 21 ust. 43 ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:
1) w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz
2) podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:
a) trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
b) okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
3) podatnik:
a) posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub
b) miał miejsce zamieszkania:
- nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub
- na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz
4) posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz
5) nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Ww. przepisy zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2022 r. przez art. 1 pkt 13 lit. a tiret 13 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.).
Ponadto z art. 53 ww. ustawy zmieniającej wynika, że:
Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy zmienianej w art. 1, ma zastosowanie do podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.
Zatem, ww. ulga, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 przedmiotowej ustawy polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy – tak jak Pani – przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Polski po 31 grudnia 2021 r.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W myśl natomiast art. 4a ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
W celu skorzystania z ww. preferencji podatkowej, tj. tzw. „ulgi na powrót” spełnione muszą być jednak wszystkie dodatkowe warunki wskazane w art. 21 ust. 39, 43 i 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Aby zapewnić sobie możliwość skorzystania z omawianej preferencji podatkowej, należy zarówno przez trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmieniono miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz w okresie od początku roku, w którym zmieniono miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego ten dzień, nie posiadać miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i co istotne – w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej należy mieć nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Z analizy sprawy wynika, że do Polski wróciła Pani w związku ze znalezieniem pracy, którą rozpoczęła Pani 26 sierpnia 2024 r. Przyjechała Pani około tygodnia wcześniej, aby mieć czas na organizację i przygotowanie się do rozpoczęcia pracy. Do 30 listopada 2024 r. traktowała Pani swój pobyt w Polsce jako okres próbny i pozostawiała Pani możliwość powrotu do Danii lub wyjazdu do innego kraju. Decyzję o pozostaniu w Polsce oraz przeniesieniu tutaj centrum interesów życiowych podjęła Pani 30 listopada 2024 r., w wyniku czego podlega Pani w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został więc spełniony.
Jak Pani wskazała w latach 2021-2023 oraz od początku 2024 r. do dnia poprzedzającego przeniesienie miejsca zamieszkania do Polski Pani miejsce zamieszkania znajdowało się w Danii. Do dnia przyjazdu do Polski posiadała Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Danii. Ponadto, wskazała Pani, że posiada polskie obywatelstwo.
Zatem, zrealizowała Pani także wymagania wskazane w art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a) ww. ustawy. Spełniła Pani również warunek określony w art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. b) ww. ustawy. Co równie istotne, spełniła Pani również wymóg z art. 21 ust. 43 pkt 3 ww. ustawy.
Kolejnym istotnym kryterium umożliwiającym zastosowanie „ulgi na powrót” jest stosownie do art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy, posiadanie certyfikatu rezydencji lub innych dowodów dokumentujących miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia.
Zgodnie z art. 5a pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie mowa jest o certyfikacie rezydencji - oznacza to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.
Z treści ww. regulacji wynika, że dokumentowanie miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do „ulgi na powrót” może alternatywnie nastąpić posiadanym przez podatnika certyfikatem rezydencji lub innym dowodem. Wystarczy zatem, że podatnik posiada inne dokumenty, które potwierdzą jego miejsce zamieszkania w innym państwie, niemniej muszą być to dokumenty potwierdzające miejsce zamieszkania dla celów podatkowych. Takimi dokumentami mogą być np. umowa o pracę, albo umowa najmu mieszkania za granicą, albo zaświadczenie od byłego pracodawcy.
Choć przepisy podatkowe nie wymieniają w tym zakresie żadnego katalogu, to należy pamiętać, że zgodnie z art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.):
Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.
Powyższe oznacza, że innymi dowodami wskazującymi na miejsce zamieszkania poza Polską mogą być m.in. umowa o pracę, historia zatrudnienia, zagraniczne zeznania podatkowe, zagraniczna umowa najmu nieruchomości, paski wynagrodzeń, wyciągi bankowe czy też zagraniczne zaświadczenie od pracodawcy. Można w tym zakresie przedstawić również inne dowody.
Z przedstawionego przez Panią opisu sprawy wynika, że posiada Pani certyfikat rezydencji podatkowej wydany przez właściwy organ duński, potwierdzający miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Danii od 8 maja 2023 r. Dodatkowo posiada Pani inne dowody dokumentujące Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w poprzednim państwie Pani zamieszkania w opisanym okresie – m. in. dokument PDU1 - zawierający wykaz okresów zatrudnienia w Danii, duńskie rozliczenia podatkowe za lata 2021-2024, dokument potwierdzający rejestrację w Danii z 8 maja 2023 r., przykładową dokumentację zleceń wykonywanych w Danii, zawierającą adresy miejsc, w których wykonywała Pani pracę. Spełniła Pani zatem warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ponadto wskazała Pani, że w latach, w których chce Pani skorzystać z ulgi na powrót, uzyskuje Pani i będzie uzyskiwała dochody ze stosunku pracy.
W konsekwencji, przysługuje Pani prawo do skorzystania z tzw. „ulgi na powrót”, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotowe zwolnienie z opodatkowania obejmuje przychody do wysokości nieprzekraczającej łącznie w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte z tytułów wymienionych w przepisie – w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym nastąpiło przeniesienie miejsca zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44. Zatem przysługuje Pani prawo do skorzystania z „ulgi na powrót” w latach 2025 – 2028.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Ponadto zaznaczam, że – tak jak wyjaśniłem w wezwaniu - wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie przeprowadzam postępowania dowodowego, w związku z czym nie jestem obowiązany, ani uprawniony, do oceny dokumentów załączonych do wniosku; jestem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Panią i Pani stanowiskiem.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja a sytuacja podatnika
Stanowisko organu przedstawione w interpretacji dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku. Ocena, czy odnosi się ono do sytuacji innego podatnika, wymaga analizy jego dokumentów — w ramach obsługi księgowej zajmuje się tym biuro.