0111-KDIB2-1.4010.457.2026.1.BJ
W zakresie ustalenia, czy Spółka, zawierająca jako finansujący umowy leasingu, o których mowa w art. 17b ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem których są urządzenia przeznaczone do przyjmowania opakowań objętych systemem depozytowym powinna stosować 20% stawkę amortyzacji przewidzianą dla kas fiskalnych i rejestrujących KŚT 669 zgodnie z poz. 06 wykazu stawek amortyzacyjnych dla (załącznik nr 1 do ustawy o CIT).
- Sygnatura
- 0111-KDIB2-1.4010.457.2026.1.BJ
- Rodzaj dokumentu
- Interpretacja indywidualna
- Data wydania
- Organ
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- Status
- Aktualna
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 lipca 2026 r. za pośrednictwem platformy e-Urząd Skarbowy wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka, zawierająca jako finansujący umowy leasingu, o których mowa w art. 17b ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem których są urządzenia przeznaczone do przyjmowania opakowań objętych systemem depozytowym (…) powinna stosować 20% stawkę amortyzacji przewidzianą dla kas fiskalnych i rejestrujących KŚT 669 zgodnie z poz. 06 wykazu stawek amortyzacyjnych dla (załącznik nr 1 do ustawy o CIT).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest podatkową grupą (…) (dalej: X), w której skład wchodzą:
1) A S.A (jako spółka dominująca oraz reprezentująca X),
2) B S.A. oraz
3) C S.A.
X powołana została na podstawie umowy z (…) r., a pierwszy jej rok podatkowy trwał od 1 stycznia do 31 grudnia (…) roku. Na mocy umowy z dnia (…) roku (Rep. A nr (…)) przedłużono funkcjonowanie X na kolejne 3 lata podatkowe, tj. na okres od 1 stycznia (…) roku do 31 grudnia (…) roku. Na mocy umowy z dnia (…) roku (Rep. A nr (…)) przedłużono funkcjonowanie X na kolejne 3 lata podatkowe, tj. na okres od 1 stycznia (…) r. do 31 grudnia (…) roku.
Niniejszym, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych od początku (…) roku jest X, której członkiem jest B S.A. (dalej: „Spółka”).
B S.A. jest spółką akcyjną, polskim rezydentem podatkowym, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce (w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych). Spółka prowadzi działalność przede wszystkim w zakresie (…). Zgodnie z informacjami zawartymi w Krajowym Rejestrze Sądowym, przedmiotem działalności Spółki jest przede wszystkim (…).
Spółka, jako leasingodawca (finansujący), zawiera z klientami (jako leasingobiorcami, korzystającymi) umowy leasingu (w rozumieniu art. 17a pkt 1 ustawy o CIT), na podstawie których oddaje do odpłatnego używania środki trwałe przez uzgodniony okres. Jednym z przedmiotów leasingu są (…) (zwane również (…) lub (…)) to urządzenia przeznaczone do przyjmowania opakowań objętych systemem depozytowym, w szczególności butelek (…) o pojemności do 3 litrów, (…) do 1 litra oraz niektórych opakowań szklanych wielokrotnego użytku. Są to urządzenia realizujące szereg procesów o charakterze zarówno technicznym, jak i finansowym, wyposażone w zaawansowane moduły rozpoznawania i weryfikacji opakowań, systemy optyczne, czujniki kształtu i kodów kreskowych, a także w elementy informatyczne umożliwiające rejestrację transakcji i drukowanie (…) do rozliczenia przy (…). Niektóre automaty mogą zwracać gotówkę bezpośrednio, jeżeli mają funkcję wydawania gotówki.
Każde przyjęcie opakowania jest zapisywane w pamięci urządzenia wraz z określeniem jego wartości depozytowej. (…) ewidencjonuje fakt przyjęcia opakowania oraz dokonuje jego kwalifikacji jako jednostki o ustawowo określonej wartości finansowej. Wraz z przyjęciem opakowania urządzenie generuje dokument zwrotu, który stanowi podstawę wypłaty kaucji lub dokonania rozliczenia przy kasie sklepowej.
Oferowane przez Wnioskodawcę (…) jako przedmiot finansowania w ramach tzw. leasingu operacyjnego spełniają warunki uznania ich za środki trwałe w rozumieniu art. 16a ustawy o CIT oraz nie podlegają wyłączeniu od amortyzacji na podstawie art. 16c ustawy o CIT.
W przypadku leasingu operacyjnego normatywny okres amortyzacji środków trwałych będących przedmiotem leasingu (tj. okres, w którym odpisy amortyzacyjne, wynikające z zastosowania stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiącym załącznik nr 1 do ustawy o CIT (dalej: „Wykaz stawek amortyzacyjnych”), zrównują się z wartością początkową środków trwałych) wyznacza minimalny okres, na jaki jest zawierana przez Wnioskodawcę umowa leasingu operacyjnego, przedmiotem której jest (…).
W związku z powyższym, w celu ustalenia parametrów dla umów leasingu operacyjnego, których przedmiotem są (…), Wnioskodawca musi ustalić prawidłową roczną stawkę odpisów amortyzacyjnych na podstawie Wykazu stawek amortyzacyjnych.
Na wniosek Spółki Główny Urząd Statystyczny pismem z dnia (…) roku nr (…) potwierdził, że automat do (…), przeznaczony do zwrotnego przyjmowania opakowań (…), mieści się w grupowaniu: KŚT grupa 6 rodzaj 669 „Pozostałe urządzenia nieprzemysłowe”.
W pozycji 06 Wykazu stawek amortyzacyjnych przewidziano dla kas fiskalnych i rejestrujących wprost stawkę 20%:
|
Pozycja |
Stawka % |
Symbol KŚT (grupa, podgrupa lub rodzaj) |
Nazwa środków trwałych |
|
06 |
20 |
669 |
Kasy fiskalne i rejestrujące (z wyjątkiem zaliczonych do poz. 04 - zespoły komputerowe) |
W związku z powyższym Spółka powzięła wątpliwości, czy (…) sklasyfikowane pod symbolem KŚT 669 – pozostałe urządzenia nieprzemysłowe posiadające funkcje ewidencyjne i dokumentacyjne (wydruk kuponu) podlegają amortyzacji wg 20% stawki.
Pytanie
Czy Spółka, zawierająca jako finansujący umowy leasingu, o których mowa w art. 17b ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem których są urządzenia przeznaczone do przyjmowania opakowań objętych systemem depozytowym (…) powinna stosować 20% stawkę amortyzacji przewidzianą dla kas fiskalnych i rejestrujących KŚT 669 zgodnie z poz. 06 wykazu stawek amortyzacyjnych dla (załącznik nr 1 do ustawy o CIT)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, do środków trwałych będących urządzeniami przeznaczonymi do przyjmowania opakowań objętych systemem depozytowym (…) należy stosować stawkę amortyzacyjną 20% (dwadzieścia procent).
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o CIT, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2) maszyny, urządzenia i środki transportu,
3) inne przedmioty
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.
Zgodnie z art. 16i ust. 1 ustawy o CIT, odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, z zastrzeżeniem art. 16j-16ł, dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych i zasad, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1.
Źródłem informacji na temat stawek amortyzacyjnych jest więc Wykaz stawek amortyzacyjnych stanowiący załącznik nr 1 do ustawy o CIT. Stawki amortyzacyjne ustalone w Wykazie stawek amortyzacyjnych są przyporządkowane do określonych symboli Klasyfikacji Środków Trwałych (dalej: „KŚT”).
(…) nie zostały jednakże wymienione wprost w żadnej grupie (podgrupie, rodzaju) KŚT. W związku z tym, aby ustalić stawkę amortyzacyjną właściwą dla urządzenia w postaci (…) konieczne jest ustalenie:
a) do jakiej grupy (podgrupy, rodzaju) KŚT ten środek trwały należy i
b) jaka stawka amortyzacji została do tej grupy (podgrupy, rodzaju) bądź konkretnego środka trwałego w ramach danego rodzaju przyporządkowana w Wykazie stawek amortyzacyjnych.
(…) to urządzenia przeznaczone do przyjmowania opakowań objętych systemem depozytowym, w szczególności butelek (…) o pojemności do 3 litrów, puszek metalowych do 1 litra oraz niektórych opakowań szklanych wielokrotnego użytku. Są to urządzenia realizujące szereg procesów o charakterze zarówno technicznym, jak i finansowym, wyposażone w zaawansowane moduły rozpoznawania i weryfikacji opakowań, systemy optyczne, czujniki kształtu i kodów kreskowych, a także w elementy informatyczne umożliwiające rejestrację transakcji i drukowanie kuponów kaucyjnych do rozliczenia przy kasie sklepowej. Każde przyjęcie opakowania jest zapisywane w pamięci urządzenia wraz z określeniem jego wartości depozytowej. (…) ewidencjonuje fakt przyjęcia opakowania oraz dokonuje jego kwalifikacji jako jednostki o ustawowo określonej wartości finansowej. Wraz z przyjęciem opakowania urządzenie generuje dokument zwrotu, który stanowi podstawę wypłaty kaucji lub dokonania rozliczenia przy kasie sklepowej.
Czyniąc zadość wymogowi przypisania środka trwałego do grupy KŚT, Spółka wystąpiła do Głównego Urzędu Statystycznego z wnioskiem o przypisanie właściwego symbolu KŚT dla automatu do (…). Główny Urząd Statystyczny pismem z dnia (…) roku nr (…) potwierdził, że (…), przeznaczony do zwrotnego przyjmowania opakowań (…), mieści się w grupowaniu: KŚT grupa 6 rodzaj 669 „Pozostałe urządzenia nieprzemysłowe”.
W pozycji 06 Wykazu stawek amortyzacyjnych dla symbolu KŚT 669 przewidziano stawkę 20%:
|
Pozycja |
Stawka % |
Symbol KŚT (grupa, podgrupa lub rodzaj) |
Nazwa środków trwałych |
|
06 |
20 |
669 |
Kasy fiskalne i rejestrujące (z wyjątkiem zaliczonych do poz. 04 - zespoły komputerowe) |
(…) zostały zgodnie z klasyfikacją KŚT potwierdzoną przez GUS zaliczone do grupy urządzeń nieprzemysłowych 669, zatem klasyfikowane są w tym samym grupowaniu co kasy rejestrujące i fiskalne.
Kasy rejestrujące i fiskalne do urządzenia wprost opisane w przepisach o podatku od towarów i usług. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów kasa rejestrująca to urządzenie służące do ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Szczegółowe wymogi kasy rejestrującej zostały wskazane w rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących. Kasa rejestrująca w myśl przywołanych regulacji służy do ewidencji sprzedaży. Zatem kasa rejestrująca pełni przede wszystkim funkcje ewidencyjną. Oprócz funkcji ewidencyjnej urządzenie posiada moduł fiskalny, który po fiskalizacji służy do rejestracji kwoty podatku należnego z tytułu dokonanej sprzedaży.
W ocenie Wnioskodawcy (…) służą do ewidencjonowania zwrotu opakowań w ramach systemu kaucyjnego, zatem rejestrują obrót opakowaniami, są wykorzystywane do rozliczeń z tytułu zwrotu kaucji oraz do rozliczeń finansowych pomiędzy sklepem, producentami i operatorem systemu. W konsekwencji pełnią funkcje rejestrujące i ewidencyjne przypisane do kas rejestrujących. Istotne przy tym jest, że system kaucyjny opierający się mechanizmie pobierania i zwrotu kaucji za opakowania objęte systemem nie określa szczegółowych wymogów technicznych dotyczących automatów zwrotnych (…) ani zakresu danych rejestrowanych przez te urządzenia, niemniej jednak (…) aby spełniać swoją rolę musi co najmniej:
a) identyfikować i rejestrować wartość kaucji przypisaną do konkretnego opakowania,
b) zapisywać tę wartość w systemie informatycznym,
c) generować dokument potwierdzenia operacji,
d) wysyłać dane do centralnej bazy, na podstawie których dokonywane są rozliczenia finansowe.
Funkcja te świadczą o charakterze ewidencyjnym i rozliczeniowym (…), które to cechy są właściwe dla kas rejestrujących.
Dodatkowym argumentem jest, że (…) to urządzenia wprowadzone na rynek wraz z wprowadzeniem systemu (…), czyli w (…) r. Zatem są urządzenie nieznanie w momencie uchwalania Klasyfikacji Środków Trwałych obowiązującej od 2017 r. Niemniej jednak z uwagi na ewidencyjne i rozliczeniowe funkcje tych urządzeń, (…) należy uznać za urządzenia amortyzowane 20% stawką.
Potwierdzeniem takiego podejścia jest interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 13 marca 2026 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.91.2026.1.EJ.
Mając na względzie powyższe, Wnioskodawca wnosi o uznanie jego stanowiska za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji. Ponadto wskazać należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikacji (…), o których mowa we wniosku do odpowiedniej grupy Klasyfikacji Środków Trwałych. Interpretacja została wydana przy założeniu, że (…) zostaną zaklasyfikowane do grupy KŚT 669.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 544 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Powyższa definicja kosztu uzyskania przychodu ma charakter ogólny. Z tej przyczyny przy kwalifikacji danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów konieczne jest każdorazowe zbadanie, czy koszt ten pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami (lub możliwością ich osiągania) albo służy zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.
Jako konieczne do spełnienia warunki przy kwalifikacji kosztu do kosztów uzyskania przychodów zarówno w literaturze, jak i orzecznictwie przyjmuje się, że koszt:
- musi być poniesiony przez podatnika,
- musi być definitywny,
- musi pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- musi pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym o jakim mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT lub służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów,
- nie może być wymieniony w negatywnym katalogu z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT,
- musi być właściwie udokumentowany.
W zależności od stopnia powiązania kosztu z osiąganym przychodem, koszty uzyskania przychodów dzielimy na bezpośrednio i pośrednio (inne niż bezpośrednio) związane z przychodami.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o CIT:
Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.
Jak wynika z powyższego, kosztem uzyskania przychodów mogą być również odpisy amortyzacyjne.
Na podstawie art. 16a ust. 1 ustawy o CIT:
Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2) maszyny, urządzenia i środki transportu,
3) inne przedmioty
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.
Oznacza to, że wymienione w pkt 1-3 powyższej regulacji środki trwałe będą podlegały amortyzacji po spełnieniu następujących warunków:
- zostały nabyte lub wytworzone we własnym zakresie,
- stanowią własność lub współwłasność podatnika – amortyzacji podatkowej podlegają wyłącznie środki trwałe, do których przysługuje podatnikowi prawo własności, z wyjątkiem środków używanych przez leasingobiorcę na podstawie umowy leasingu finansowego oraz tych wymienionych w art. 16a ust. 2 ustawy o CIT,
- są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania - ustawodawca nie określił bliżej tych warunków, jednakże należy stwierdzić, że warunki te spełnia składnik majątku, który jest wyposażony we wszystkie elementy konstrukcyjne pozwalające na jego funkcjonowanie zgodnie z przeznaczeniem, ponadto sprawne technicznie i zalegalizowane prawnie w formie stosownych uprawnień, homologacji i pozwoleń na użytkowanie,
- przewidywany okres ich używania jest dłuższy niż rok - to podatnik samodzielnie decyduje o tym, jak długo będzie używany dany składnik,
- są wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu,
- nie są wymienione w katalogu środków trwałych wymienionych w art. 16c ustawy o CIT.
Środek trwały podlega amortyzacji w sytuacji, gdy w dniu przyjęcia do używania jest kompletny i zdatny do użytku. Składnik majątku spełnia kryterium kompletności, jeżeli jest wyposażony we wszystkie elementy konstrukcyjne, umożliwiające jego funkcjonowanie zgodnie z przeznaczeniem. Poprzez sformułowanie „zdatny do użytku” należy rozumieć możliwość faktycznego oraz prawnego użytkowania.
Stosownie do art. 16d ust. 1 ustawy o CIT:
Podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 16a i 16b, których wartość początkowa określona zgodnie z art. 16g nie przekracza 10 000 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.
W myśl art. 16d ust. 2 ustawy o CIT:
Składniki majątku, o których mowa w art. 16a-16c, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 9 ust. 1, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 4.
Na podstawie art. 16f ust. 3 ustawy o CIT:
Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się zgodnie z art. 16h-16m, gdy wartość początkowa środka trwałego albo wartości niematerialnej i prawnej w dniu przyjęcia do używania jest wyższa niż 10 000 zł. W przypadku gdy wartość początkowa jest równa lub niższa niż 10 000 zł, podatnicy, z zastrzeżeniem art. 16d ust. 1, mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16h-16m albo jednorazowo w miesiącu oddania do używania tego środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, albo w miesiącu następnym.
Stosownie do treści art. 16i ust. 1 ustawy o CIT:
Odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, z zastrzeżeniem art. 16j-16ł, dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych i zasad, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1.
W tym miejscu wskazać należy, że amortyzacja podatkowa stanowi formę rozłożonego w czasie obniżenia kosztów podatkowych wartością używanych w prowadzonej działalności gospodarczej przedmiotów, które zużywają się w okresie dłuższym niż 1 rok (środków trwałych). Okres amortyzacji jest zwykle zbliżony do standardowego okresu użytkowania danego rodzaju środków trwałych, co znajduje odzwierciedlenie w wysokości stawek amortyzacyjnych wskazanych w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiących załącznik nr 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Aby dany składnik majątku mógł zostać zaliczony do środków trwałych, musi stanowić własność lub współwłasność podatnika.
Wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych stanowi Załącznik nr 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stawki amortyzacyjne przyporządkowane są do środków trwałych oznaczonych symbolami. Ich rozwinięcie znajduje się w Klasyfikacji Środków Trwałych, którą określa Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r. w sprawie klasyfikacji środków trwałych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1864) będące rozporządzeniem wykonawczym do ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1799 ze zm.).
Klasyfikacja Środków Trwałych (dalej: „KŚT”) jest usystematyzowanym wykazem środków trwałych (obiektów) służących do celów ewidencyjnych, ustalania stawek odpisów amortyzacyjnych oraz badań statystycznych.
Należy jednak zauważyć, że zarówno przepisy ww. ustawy o statystyce publicznej, jak i wydanego w celu jej wykonania rozporządzenia, nie są przepisami prawa podatkowego, a w konsekwencji, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, nie mogą być przedmiotem niniejszej interpretacji.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy Spółka, zawierająca jako finansujący umowy leasingu, o których mowa w art. 17b ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem których są urządzenia przeznaczone do przyjmowania opakowań objętych systemem depozytowym (…) powinna stosować 20% stawkę amortyzacji przewidzianą dla kas fiskalnych i rejestrujących KŚT 669 zgodnie z poz. 06 wykazu stawek amortyzacyjnych dla (załącznik nr 1 do ustawy o CIT).
Z opisu sprawy wynika m.in., że prowadzicie Państwo działalność przede wszystkim w zakresie leasingu oraz udzielania pożyczek. Jako leasingodawca (finansujący), zawieracie Państwo z klientami (jako leasingobiorcami, korzystającymi) umowy leasingu (w rozumieniu art. 17a pkt 1 ustawy o CIT), na podstawie których oddajecie do odpłatnego używania środki trwałe przez uzgodniony okres. Jednym z przedmiotów leasingu są (…). (…) (zwane również …) to urządzenia przeznaczone do przyjmowania opakowań objętych systemem depozytowym, w szczególności butelek (…) o pojemności do 3 litrów, puszek metalowych do 1 litra oraz niektórych opakowań szklanych wielokrotnego użytku. Są to urządzenia realizujące szereg procesów o charakterze zarówno technicznym, jak i finansowym, wyposażone w zaawansowane moduły rozpoznawania i weryfikacji opakowań, systemy optyczne, czujniki kształtu i kodów kreskowych, a także w elementy informatyczne umożliwiające rejestrację transakcji i drukowanie kuponów kaucyjnych (z informacją o liczbie opakowań i łącznej kwocie kaucji) do rozliczenia przy kasie sklepowej lub w punktach obsługi klienta. Niektóre automaty mogą zwracać gotówkę bezpośrednio, jeżeli mają funkcję wydawania gotówki.
Każde przyjęcie opakowania jest zapisywane w pamięci urządzenia wraz z określeniem jego wartości depozytowej. (…) ewidencjonuje fakt przyjęcia opakowania oraz dokonuje jego kwalifikacji jako jednostki o ustawowo określonej wartości finansowej. Wraz z przyjęciem opakowania urządzenie generuje dokument zwrotu, który stanowi podstawę wypłaty kaucji lub dokonania rozliczenia przy kasie sklepowej.
Oferowane przez Państwa (…) jako przedmiot finansowania w ramach tzw. leasingu operacyjnego spełniają warunki uznania ich za środki trwałe w rozumieniu art. 16a ustawy o CIT oraz nie podlegają wyłączeniu od amortyzacji na podstawie art. 16c ustawy o CIT.
W przypadku leasingu operacyjnego normatywny okres amortyzacji środków trwałych będących przedmiotem leasingu (tj. okres, w którym odpisy amortyzacyjne, wynikające z zastosowania stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiącym załącznik nr 1 do ustawy o CIT (dalej: „Wykaz stawek amortyzacyjnych”), zrównują się z wartością początkową środków trwałych) wyznacza minimalny okres, na jaki jest zawierana przez Państwa umowa leasingu operacyjnego, przedmiotem której jest (…).
W związku z powyższym, w celu ustalenia parametrów dla umów leasingu operacyjnego, których przedmiotem są (…), musicie Państwo ustalić prawidłową roczną stawkę odpisów amortyzacyjnych na podstawie Wykazu stawek amortyzacyjnych.
Na wniosek Spółki Główny Urząd Statystyczny pismem z dnia (…) roku nr (…) potwierdził, że automat (…), mieści się w grupowaniu: KŚT grupa 6 rodzaj 669 „Pozostałe urządzenia nieprzemysłowe”.
Przenosząc cytowane wyżej przepisy prawa podatkowego na grunt przedmiotowej sprawy stwierdzić należy, że skoro:
1) opisane w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym (…), oddajecie Państwo jak (leasingodawca) klientom (leasingobiorcom) do odpłatnego używania,
2) (…) jako przedmiot finansowania w ramach tzw. leasingu operacyjnego spełniają warunki uznania ich za środki trwałe w rozumieniu art. 16a ustawy o CIT oraz nie podlegają wyłączeniu od amortyzacji na podstawie art. 16c ustawy o CIT,
3) (…) zostały przez Państwa sklasyfikowane w grupowaniu KŚT 669
to zgodzić należy się z Państwem, że w przypadku ww. (…) właściwą stawką amortyzacyjną będzie stawką wynikającą z załącznika nr 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przewidzianą dla tego rodzaju KŚT w wysokości 20%.
Zatem, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej, wskazać należy, iż dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy podatnika, osadzonej w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja a sytuacja podatnika
Stanowisko organu przedstawione w interpretacji dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku. Ocena, czy odnosi się ono do sytuacji innego podatnika, wymaga analizy jego dokumentów — w ramach obsługi księgowej zajmuje się tym biuro.