Przejdź do treści

0111-KDIB1-1.4010.451.2026.3.KM, 0111-KDIB1-1.4017.12.2026.2.KM

Dotyczy ustalenia skutków podatkowych związanych z podziałem przez wydzielenie części majątku Spółki do Nowo Zawiązanej Spółki.

Sygnatura
0111-KDIB1-1.4010.451.2026.3.KM, 0111-KDIB1-1.4017.12.2026.2.KM
Data wydania
Organ
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
Status
Aktualna

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych oraz Ordynacji podatkowej jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 lipca 2026 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 24 lipca 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący m.in. podatku dochodowego od osób prawnych i Ordynacji podatkowej. Uzupełnili go Państwo pismem z 28 sierpnia 2026 r. (wpływ tego samego dnia) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1.  Zainteresowany będący stroną postępowania:

A spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca”, „A” „Spółka Dzielona”);

2.  Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

B Gesellschaft mit beschränkter Haftung (GmbH), dalej: „B”).

Opis zdarzenia przyszłego

1.    Informacje ogólne o A i grupie kapitałowej C

A spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…) (dalej: „A”, „Spółka Dzielona”, „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem dla celów podatkowych i podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: „CIT”) od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Spółka Dzielona jest także zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). A została wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego w (…) 2001 roku.

Wyłącznym wspólnikiem A posiadającym 100% udziałów jest spółka prawa niemieckiego – B GmbH z siedzibą w (…), będąca rezydentem podatkowym Niemiec i objęta tam nieograniczonym obowiązkiem podatkowym (dalej: „B”).

A należy do międzynarodowej grupy kapitałowej C (dalej: „Grupa C” lub „Grupa”). Działalność Grupy C polega w szczególności na (…). Grupa C oferuje również usługi (…). Grupa C wywodzi się z (…), gdzie została utworzona i obecnie prowadzi działalność w (…) państwach na świecie, w tym w Polsce.

W ramach polskiej części Grupy C można wyodrębnić następujące linie biznesowe, które są obecnie rozproszone w różnych podmiotach, tj.:

1.    D, która zajmuje się (…).

2.    E, która zajmuje się (…).

D i E wspólnie są dla potrzeb wewnętrznych określane jako „G”, które odnosi się wyłącznie do rodzaju (…) i technologii przetwarzania. Obejmuje ono działalności E i D ze względu na podobieństwo procesów technologicznych, ale nie stanowi linii biznesowej ani wyodrębnionej struktury organizacyjnej. Jednocześnie jednostki E i D nie podejmują decyzji operacyjnych w porozumieniu ze sobą i pozostają od siebie niezależne. (…). W konsekwencji każda jednostka funkcjonuje w oparciu o odrębny model operacyjny, obsługuje inne źródła (…) oraz różne grupy odbiorców i rynki końcowe. Produkty kierowane są do różnych sektorów gospodarki, w zależności od charakteru działalności danej jednostki.

3.    F zajmuje się (…). Obecnie F działa w ramach spółki A.

W ramach spółki A obecnie wyodrębnione są cztery obszary działalności (linie biznesowe), tj.:

1.    F,

2.    D,

3.    E,

4.    Dział wsparcia i usług korporacyjnych (dalej: „działalność korporacyjna”).

W rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego dla A zarejestrowane są następujące oddziały Spółki:

-        A spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Oddział D w (…) – zajmuje się m.in. (…),

-        A spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Oddział E w (…) – zajmuje się m.in. (…),

-        A spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Oddział w (…) – zajmuje się m.in. (…),

-        A spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Oddział F w (…) – zajmuje się m.in. (…),

-        A spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Oddział D w (…) – zajmuje się (…),

-        A spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Oddział H w (…) – zajmuje się (…).

W A funkcjonuje Regulamin Organizacyjny, stanowiący załącznik do uchwały Zarządu A z (…) 2026 roku, w którym określone są zasady funkcjonowania i organizacji A z uwzględnieniem odrębnych jednostek organizacyjnych. Zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym, jednostki organizacyjne A, w tym (…):

-        prowadzą odrębne rodzaje działalności gospodarcze wraz z dokładnym opisem działalności prowadzonej przez dany oddział Spółki,

-        posiadają środki trwałe, które są przypisane poszczególnym jednostkom organizacyjnym i są ewidencjonowane w sposób umożliwiający identyfikację ich miejsce użytkowania,

-        prowadzą odrębną wewnętrzną sprawozdawczość tak, aby było możliwe przypisanie do poszczególnych jednostek organizacyjnych przychodów/kosztów, wygenerowanie sprawozdania finansowego (w tym wyniku finansowego),

-        zatrudniają we własnym imieniu pracowników i prowadzą samodzielną politykę zatrudnienia, a w każdej z nich funkcjonują odrębne regulaminy (pracy, wynagradzania i zakładowego funduszu świadczeń socjalnych),

-        w sprawach bieżących dotyczących działalności oddziału są reprezentowane na zewnątrz przez odpowiednich dyrektorów na podstawie pełnomocnictw udzielonych przez zarząd Spółki.

2.    Reorganizacja – podział A przez wydzielenie D i przeniesienie do Spółki Nowo Zawiązanej

Zewnętrzny inwestor (podmiot niepowiązany) wyraził zainteresowanie nabyciem działalności, w postaci Oddziału w K (dalej: „K”) zajmującego się (…) (dalej: „X”) – (…) – D.

Działalność K jest prowadzona w ramach A, jednak z uwagi na konieczność przejęcia oddziału w pełni operacyjnego i w postaci gotowej działalności wraz z niezbędnymi pozwoleniami zintegrowanym i (…) w celu zapewnienia bezpieczeństwa epizootycznego, niezbędne jest wydzielenie działalności K do odrębnego podmiotu i przeprowadzenie transakcji w formie nabycia udziałów w spółce (tzw. share deal). W przeciwnym wypadku – np. w przypadku transakcji zbycia aktywów w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa istnieje poważne ryzyko prawne, że przedmiotowe pozwolenia nie zostałyby przeniesione z uwagi na brak sukcesji prawnej, co w konsekwencji doprowadzałoby do zatrzymania pracy Oddziału K.

W związku z powyższym, celem dostosowania struktury do wymogów inwestora w zakresie nabycia w pełni operacyjnego i funkcjonującego wraz z pozwoleniami niezbędnymi do prowadzenia działalności biznesu, Grupa C planuje przeprowadzenie wydzielenia K z A i przeniesienie go do Spółki Nowo Zawiązanej (nowo zawiązanej) – podział przez wydzielenie (dalej: „Podział”). Po Podziale, w ramach Spółki Dzielonej byłaby prowadzona działalność linii biznesowych F, E oraz działalność korporacyjna (dalej łącznie jako: „Pozostałe Linie Biznesowe”).

Spółka Nowo Zawiązana będzie spółką kapitałową utworzoną w procesie podziału jako spółka nowo zawiązaną z siedzibą w Polsce, prowadzącą działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka Nowo Zawiązana będzie polskim rezydentem dla celów podatkowych, podlegającym opodatkowaniu podatkiem CIT od całości swoich dochodów na terytorium Polski bez względu na miejsce ich osiągania.

Podział nastąpi w trybie z art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 18 z późn. zm., dalej: „KSH”), tj. przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na nowo zawiązaną spółkę za udziały Spółki Nowo Zawiązanej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez wydzielenie).

Po dokonaniu Podziału, na bazie nabytych składników majątku, Spółka Nowo Zawiązana będzie kontynuować działalność realizowaną przez Spółkę Dzieloną w ramach K w pełnym zakresie. Jednocześnie, Spółka Dzielona będzie kontynuowała dotychczasową działalność prowadzoną w ramach linii biznesowych F, E oraz działalność korporacyjną. Spółka Nowo Zawiązana kontynuując działalność D nie będzie uzależniona od aktywów Spółki Dzielonej.

Należy wskazać, że w okresie przejściowym po podziale Spółki Dzielonej może zaistnieć przejściowo potrzeba, aby w pewnym ograniczonym zakresie Spółka Dzielona świadczyła usługi lub dostarczała towary na rzecz Spółki Nowo Zawiązanej po Podziale. Jeśli taka potrzeba zaistnieje, usługi te byłyby tymczasowo świadczone na bazie odrębnej umowy zawartej pomiędzy Spółką Dzieloną a Spółką Nowo Zawiązaną i będą dotyczyć wsparcia w zakresie usług o charakterze pomocniczym w stosunku do głównego przedmiotu działalności K, przy czym zakres tych usług, jeżeli okażą się potrzebne, zostanie ustalony przez strony na dalszym etapie. Usługi te będą miały charakter przejściowy i pomocniczy w stosunku do głównego obszaru działalności Spółki Nowo Zawiązanej po podziale i wyłącznie do momentu, kiedy Spółka Nowo Zawiązana zorganizuje te usługi i dostawy towarów we własnym zakresie.

Obszary działalności A są obecnie i na moment Podziału również będą wyodrębnione w ramach struktury organizacyjnej Spółki Dzielonej. Zarówno K, jak i Pozostałe Linie Biznesowe posiadają bowiem zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zasobów ludzkich pozwalających na samodzielne wykonywanie zadań związanych z przypisaną im działalnością operacyjną oraz mają status odrębnego pracodawcy w rozumieniu Kodeksu Pracy.

3.    Informacje ogólne – K

K, to działalność określana jako D, która stanowi jeden z czterech obszarów działalności funkcjonujących obecnie w ramach spółki A.

Działalność K polega na (…).

Działalność D w ramach A prowadzona jest w K. W K znajduje się zakład produkcyjny i prowadzona jest tam działalność operacyjna tej linii biznesowej.

4.    Informacje ogólne - Pozostałe Linie Biznesowe

Pozostałe Linie Biznesowe funkcjonujące obecnie w ramach A to: F, E i działalność korporacyjna.

Działalność gospodarcza F polega na (…). F (…).

Działalność E polega na (…). Działalność E w ramach A prowadzona jest w (…) (zakład produkcyjny) oraz w (…) (zakłady (…)).

Działalność korporacyjna w ramach A polega na pełnieniu centralnych funkcji korporacyjnych dla spółek z grupy C w Polsce, jak również obejmuje funkcje zarządczo-doradcze, księgowe, kadrowo-płacowe, marketing i zakupy centralne. Działalność korporacyjna prowadzona jest w (…), gdzie funkcjonuje m.in. Zarząd A.

5.    Wyodrębnienie organizacyjne – K

K jest odrębną jednostką biznesową w ramach struktury organizacyjnej A wyodrębnioną w postaci oddziału na podstawie uchwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników A, sporządzonej w formie aktu notarialnego dnia (…) 2001 roku, zgodnie z którą postanowiono o powstaniu Oddziału Spółki A w K. Na podstawie uchwały zarządu A z (…) 2011 roku postanowiono również o uzyskaniu przez K statusu samodzielnego pracodawcy w rozumieniu Kodeksu Pracy. Jednocześnie uchwałą nr (…) Zarządu Spółki Dzielonej z dnia (…) 2014 roku zostały zaktualizowane wszystkie nazwy Oddziałów m.in. nazwa Oddziału K, jaka jest ujawniona w odpisie z rejestru przedsiębiorców. Dodatkowo w dniu (…) 2014 roku wprowadzono dla Oddziału K odrębny Regulamin Wynagradzania wraz z załącznikami w zakresie zasad zaszeregowania, przeszeregowania i awansowania, zaszeregowania na stanowiskach administracyjnych oraz zasad wynagradzania pracowników na stanowiskach kierowców.

Oddział A w K, zajmuje się wyodrębnionym segmentem działalności A, tj. (…) pod nazwą A spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Oddział D w K. K stanowi niezależny i odrębny oddział spółki A w rozumieniu cywilnoprawnym i jest odrębnym zakładem produkcyjnym.

K prowadzi działalność w ramach jednostki biznesowej D, która nie jest prowadzona wspólnie ani operacyjnie powiązana z działalnością E. Określenie „G” ma charakter wyłącznie technologiczny i odnosi się do podobieństwa procesów (…). G nie stanowi odrębnej linii biznesowej, wspólnej struktury organizacyjnej ani podstawy wspólnego zarządzania operacyjnego. W konsekwencji nie występuje wspólna struktura zarządzania operacyjnego obejmująca E i D.

Funkcje zarządcze dla działalności D realizowane są przez Dyrektora Zarządzającego A, a w zakresie bieżącego funkcjonowania Oddziału przez Dyrektora Oddziału lub p.o. Dyrektora Oddziału. W ramach działalności w K funkcjonują stanowiska kierownicze właściwe dla tej jednostki, w tym Dyrektor Zakładu oraz Kierownik logistyki (…).

Funkcje związane z pozyskiwaniem (…) oraz koordynacją logistyki realizowane są centralnie w Biurze Zarządu przez Dyrektora ds. pozyskania (…) oraz Zastępcę dyrektora ds. pozyskania (…) i logistyki. Funkcje te mają charakter wsparcia oraz koordynacyjny, oparty na standardach całej grupy, zapewniających identyfikowalność i kontrolę procesów w poszczególnych jednostkach. Analogiczny charakter mają funkcje takie jak Manager sprzedaży, Manager BHP oraz Manager ds. zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska, które realizują zadania w sposób wspólny dla jednostek biznesowych E i D i pełnią rolę wsparcia oraz koordynacji w swoich obszarach, a nie odrębnych struktur zarządzania operacyjnego przypisanych do konkretnej jednostki.

Pomimo istnienia wspólnego poziomu nadzorczego oraz funkcji centralnych o charakterze wsparcia i koordynacji, zakład D w K prowadzi działalność w odrębnej lokalizacji, według własnego modelu operacyjnego, odrębnego od modeli pozostałych jednostek biznesowych, a decyzje dotyczące jego bieżącej działalności są podejmowane przez kierownictwo tego zakładu. Ponadto, pomimo centralizacji pewnych kategorii usług o charakterze pomocniczym, na rzecz K zostaną przeniesione umowy związane z (…) i produktem gotowym, które są niezbędne dla ciągłości prowadzenia działalności przez K po Podziale.

W ramach majątku A, do działalności gospodarczej K zaliczone są następujące składniki majątku Spółki Dzielonej (zasoby):

-        Prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych przez A i związanych z funkcjonowaniem K, w tym m.in.:

-        Umowy sprzedaży i dostawy produktów gotowych;

-        Umowy świadczenia usług dotyczące (…);

-        Umowy związane z najmem;

-        Pozostałe niezbędne umowy związane z samodzielnym funkcjonowaniem Oddziału K.

-        Nieruchomości komercyjne A w K, na której K prowadzi swoją działalność gospodarczą, które obejmują grunty, budynki i lokale (…) oraz inne budowle, w tym, między innymi sieci wodociągowe, energetyczne i kanalizacyjne, oczyszczalnia ścieków czy zbiorniki.

-        Pracownicy K.

-        Środki trwałe (w tym m.in. kotły i inne maszyny, urządzenia techniczne, kontenery, sprzęt biurowy np. komputery, meble, środki transportu np. samochody oraz przyczepy, wózki widłowe i paletowe) oraz wartości niematerialne i prawne (…) związane z działalnością K.

-        Decyzje administracyjne, w tym pozwolenie zintegrowane oraz pozwolenia (…).

-        Należności i zobowiązania oraz rezerwy na zobowiązania związane ze zwykłą (normalną) działalnością D.

-        inne wyposażenie nie zaliczone do środków trwałych, a związane z codziennym funkcjonowaniem Oddziału np. telefony służbowe, itp.

-        Środki pieniężne związane z działalnością D oraz środki pieniężne zgromadzone na rachunku Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

-        Inne aktywa związane z działalnością zakładu D w K, w tym zapasy towarów, materiałów i produktów gotowych znajdujące się na terenie zakładu D, czynne rozliczenia międzyokresowe.

Poniżej znajdują się dodatkowe, szczegółowe informacje dotyczące niektórych składników majątku K.

Nieruchomości

Działalność K koncentruje swoją działalność w zakładzie produkcyjnym w K.

W ramach Podziału do Spółki Nowo Zawiązanej zostanie przeniesiona własność nieruchomości składającej się z działek przemysłowych o numerach (…), położonej w K (grunty). Na przemysłowych działkach znajduje się zorganizowany kompleks infrastruktury produkcyjno-magazynowo-administracyjny, obejmujący m.in. zakład produkcyjny (budynek), budynek administracyjny, warsztat, magazyny, hala, wiatę przeznaczoną do składowania kontenerów, budynek uzdatniania wody, inne budynki służące zakładowi produkcyjnemu, budowle i inne naniesienia np. place i drogi, ogrodzenia, sieci przyłączeniowe, zbiorniki, rurociągi, kontenery etc.

Działki wskazane powyżej są wyposażone w niezbędną infrastrukturę techniczną i użytkową.

Jednocześnie, Spółka Dzielona posiada mapy geodezyjne zawierające szczegółowe informacje o tym, w jakim zakresie te poszczególne nieruchomości są wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej.

Należy wskazać, że w ramach podziału nie zostaną przeniesione na Spółkę Nowo Zawiązaną działki rolne, na których nie jest prowadzona działalność operacyjna K przez Spółkę Dzieloną i Spółka Dzielona nie planuje jej prowadzić. A wystąpiła z wnioskiem o założenie odrębnej księgi wieczystej z uwagi na fakt, iż zewnętrzny podmiot posiadający możliwości prowadzenia działalności rolnej jest zainteresowany nabyciem nieruchomości rolnych znajdujących się w sąsiedztwie nieruchomości komercyjnych K, na których działalność gospodarcza K nie jest prowadzona. Przez działki rolne przebiega w pewnym zakresie infrastruktura techniczna, która obsługuje w części funkcjonowanie K, lecz A zamierza w tym zakresie ustanowić służebność w celu zabezpieczenia możliwości korzystania z tej infrastruktury przez K.

Część nieruchomości, na której znajduje się K, zostanie udostępniona Spółce Dzielonej do czasowego korzystania, na podstawie umowy dzierżawy na potrzeby jednej z Pozostałych Linii Biznesowych, a zakładany okres dzierżawy nie będzie dłuższy niż 2 lata. Korzystanie przez Spółkę Dzieloną z nieruchomości w K będzie miało ograniczony charakter i nie będzie miało wpływu na działalność linii biznesowej D wykonywaną w K.

Pracownicy

Na dzień (…) 2026 roku K zatrudniał (…) osoby, które zostaną przeniesione w ramach Podziału do Spółki Nowo Zawiązanej. W ramach Podziału dojdzie również do przejścia na Spółkę Nowo Zawiązaną części zakładu pracy Spółki Dzielonej związanej z działalnością K w trybie art. 231 Kodeksu pracy, w tym funkcjonującego w ramach K związku zawodowego.

Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne

W ramach Spółki Dzielonej istnieje ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (WNiP), w których każdy środek trwały i WNiP jest przyporządkowany do poszczególnych linii biznesowych A, tj. F, D, E i działalność korporacyjna. Zidentyfikowane w ramach linii biznesowej środki trwałe i wartości niematerialne i prawne umożliwiają samodzielne kontynuowanie działalności linii biznesowej K.

Decyzje administracyjne

Dla działalności biznesowej D w ramach A spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Oddział D w K zostały wydane i obowiązują decyzje administracyjne, głównie (…).

Należności i zobowiązania D

Do działalności K zaliczane są obecnie w systemach A należności związane bezpośrednio z działalnością K a także przyporządkowane są odpowiednie zobowiązania związane z działalnością K.

Pozostałe

K korzysta również z usług i umów zawieranych centralnie na poziomie Grupy C, których beneficjentami są wszystkie linie biznesowe A, a także pozostałe podmioty Grupy C (w szczególności w zakresie oprogramowania, ubezpieczeń, dostaw paliw, czy ochrony mienia). Usługi te mają charakter pomocniczy w stosunku do podstawowej działalności K i nie będą przedmiotem przeniesienia na Spółkę Nowo Zawiązaną w wyniku Podziału, w szczególności ze względu na rozważaną transakcję z zewnętrznym inwestorem, polegającą na sprzedaży 100% udziałów w kapitale zakładowym Spółki Nowo Zawiązanej po Podziale.

6.    Wyodrębnienie organizacyjne – Pozostałe Linie Biznesowe

Pozostałe Linie Biznesowe – tj. F, E i działalność korporacyjna stanowią odrębne jednostki biznesowe w strukturze Spółki Dzielonej. Zarówno, F, jak i E zostały formalnie wyodrębnione w ramach Spółki Dzielonej i stanowią odrębne oddziały Spółki zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym. Działalność korporacyjna (biuro Zarządu) jest formalnie wyodrębniona jako odrębny pracodawca w ramach struktury A i zadania związane z tą działalnością są do niej przyporządkowane również od wielu lat.

W ramach Spółki Dzielonej obowiązuje Regulamin Organizacyjny A, w którym określono m.in. podział funkcji i kompetencji pomiędzy poszczególne jednostki organizacyjne (Oddziały).

Dyrektor Zarządzający A pełni funkcję zarządzającą na poziomie całej organizacji w Polsce, obejmującej również spółki zależne funkcjonujące w ramach Grupy C.

Dyrektor Finansowy, Dyrektor HR, Komunikacji i Marketingu oraz Head of Procurement stanowią funkcje centralne (tzw. shared services), pełniące rolę wsparcia dla wszystkich spółek zależnych oraz jednostek biznesowych funkcjonujących w ramach Grupy C. Wszelkie struktury, zespoły oraz stanowiska podległe tym funkcjom realizują wyłącznie zadania wspierające wobec działalności operacyjnej jednostek biznesowych, w tym w szczególności w obszarach finansów, HR, komunikacji, marketingu oraz procurementu i nie stanowią odrębnych struktur zarządzania operacyjnego.

Działalność F posiada własną strukturę zarządczą, na czele której stoi Dyrektor Generalny F, odpowiedzialny za zarządzanie linią biznesową F oraz jej rozwój, w tym podejmowanie decyzji strategicznych i operacyjnych. W strukturze F funkcję operacyjną pełni Dyrektor Operacyjny F, który odpowiada za obszar produkcji i logistyki w skali całego kraju. W związku z przyjętym modelem organizacyjnym w strukturze F nie występuje odrębne stanowisko Dyrektora Logistyki F, ponieważ kompetencje w zakresie logistyki zostały w całości włączone do zakresu odpowiedzialności Dyrektora Operacyjnego F. Odpowiedzialność w tym obszarze ma charakter ogólnopolski i realizowana jest bez podziału na regiony. Dyrektor Sprzedaży i Rozwoju F odpowiada za całą strukturę sprzedaży, w tym za kierowników regionalnych wraz z ich zespołami przedstawicieli handlowych oraz za dział obsługi klienta. Dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych i Rynku B2B F odpowiada za relacje zewnętrzne, działania w obszarze public affairs oraz wsparcie w budowaniu relacji z klientami biznesowymi.

Działalność E funkcjonuje w odrębnym modelu organizacyjnym i nie posiada własnej, wyodrębnionej struktury zarządzania analogicznej do F. Funkcję zarządczą dla tej jednostki biznesowej realizuje Dyrektor Zarządzający A, analogicznie jak w przypadku działalności D. Funkcje związane z pozyskiwaniem (…) oraz logistyką, tj. Dyrektor ds. pozyskania (…) oraz Zastępca dyrektora ds. pozyskania (…) i logistyki, mają charakter centralny, wspierający i koordynacyjny wobec jednostek biznesowych E i D. Funkcje te, podobnie jak pozostałe funkcje centralne (finanse, HR, komunikacja, marketing, procurement), realizują zadania w zakresie wsparcia, koordynacji oraz standaryzacji procesów na poziomie całej Grupy C.

W ramach majątku A, do działalności gospodarczej Pozostałych Linii Biznesowych zostały przypisane następujące składniki majątku Spółki Dzielonej (zasoby):

-        prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych przez A i związanych z funkcjonowaniem Pozostałych Linii Biznesowych,

-        nieruchomości związane z działalnością Pozostałych Linii Biznesowych, tj. m.in. nieruchomości w (…), (…) i nieruchomość wynajmowana w (…),

-        pracownicy Pozostałych Linii Biznesowych,

-        środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne związane z działalnością Pozostałych Linii Biznesowych,

-        decyzje administracyjne związane z działalnością Pozostałych Linii Biznesowych,

-        strony internetowe związane z działalnością Pozostałych Linii Biznesowych,

-        należności i zobowiązania związane z działalnością Pozostałych Linii Biznesowych,

-        środki pieniężne związane z działalnością Pozostałych Linii Biznesowych,

-        znaki towarowe i logotypy.

7.    Wyodrębnienie finansowe

W ramach wyodrębnienia finansowego A istnieje możliwość prowadzenia odrębnej ewidencji finansowo-księgowej dla K i Pozostałych Linii Biznesowych. Spółka Dzielona, na podstawie odpowiednich MPK wyodrębniła odrębne konta księgowe (kosztowe i przychodowe), w ramach których ewidencjonowane są zdarzenia gospodarcze związane z działalnością K oraz Pozostałych Linii Biznesowych. Pozwala to Spółce Dzielonej przygotowywać odrębne sprawozdania i analizy finansowe zarówno dla K, jak i dla każdej z Pozostałych Linii Biznesowych.

W przypadku kosztów wspólnych dla kilku linii biznesowych, w ramach Spółki Dzielonej (jak np. koszty centralne oraz koszty ponoszone w lokalizacjach, gdzie funkcjonuje więcej niż jedna linia biznesowa) dokonywane są obecnie przeksięgowania pomiędzy liniami biznesowymi. Koszty te rozliczane są pomiędzy K i innymi liniami biznesowymi z wykorzystaniem odpowiednich kluczy alokacyjnych.

Zestawienie obrotów i sald w ramach Spółki Dzielonej prezentuje odrębne pozycje dla każdej z linii biznesowych A, w tym również dla K.

A sporządza odrębny rachunek zysków i strat oraz bilans dla poszczególnych linii biznesowych od około (…). Prognozy EBITDA oraz budżety również przygotowywane są osobno dla każdej z linii biznesowych A, w tym dla K. Powyższe oznacza, że w ramach A możliwe jest szczegółowe ustalenie wyniku finansowego dla każdej z linii biznesowych, w tym dla K.

K nie posiada obecnie odrębnego rachunku bankowego, ale możliwe jest bieżące ustalenie wartości środków pieniężnych na rachunku bankowym Spółki Dzielonej związanych z działalnością K oraz Pozostałych Linii Biznesowych.

8.    Wyodrębnienie funkcjonalne – K

Działalność K polegająca na (…), stanowi odrębne zadania gospodarcze w ramach A. K realizuje swoje działania w sposób samodzielny i z wykorzystaniem własnych, przypisanych do jego działalności składników majątku A (zasobów). W związku z tym, K jest obecnie zdolny do funkcjonowania jako odrębny podmiot gospodarczy.

Do działalności K przypisane są składniki majątku Spółki Dzielonej opisane w sekcji wyodrębnienie organizacyjne, takie jak m.in. prawa i obowiązki wynikające z umów, nieruchomości, pracownicy, środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, decyzje administracyjne, należności oraz zobowiązania.

Zatem, K jest wyposażony w składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia samodzielnej działalności jako odrębna jednostka w Spółce Nowo Zawiązanej i są one wystarczające do skutecznego realizowania zadań K. To oznacza, że K, po Podziale będzie zdolny do funkcjonowania jako odrębny podmiot realizujące własne zadania i cele gospodarcze w ramach Spółki Nowo Zawiązanej.

Po Podziale, Spółka Nowo Zawiązana będzie kontynuować działalność realizowaną przez Spółkę Dzieloną w ramach K w pełnym zakresie realizowanym obecnie w ramach K. Spółka Nowo Zawiązana będzie w stanie realizować w pełni zadania gospodarcze przy wykorzystaniu składników majątku przejętych w wyniku Podziału A. Spółka Nowo Zawiązana, tym samym, nie będzie musiała angażować dodatkowych składników majątku ani podejmować innych istotnych działań faktycznych i prawnych w celu samodzielnego kontynuowania działalności gospodarczej prowadzonej obecnie w ramach K. Jak wskazano powyżej, Spółka Dzielona przypuszczalnie może przejściowo świadczyć usługi o charakterze pomocniczym w stosunku do głównego przedmiotu działalności K takie jak na przykład usługi księgowe czy kadrowo płacowe, przy czym zakres tych usług, jeżeli okażą się potrzebne, zostanie ustalony przez strony na dalszym etapie. Usługi i dostawy będą miały charakter przejściowy i pomocniczy w stosunku do głównego obszaru działalności Spółki Nowo Zawiązanej po podziale zanim Spółka Nowo Zawiązana zorganizuje te usługi i dostawy towarów we własnym zakresie.

9.    Wyodrębnienie funkcjonalne – Pozostałe Linie Biznesowe

Działalność F, E oraz działalność korporacyjna stanowią odrębne zadania i cele gospodarcze w ramach A. Pozostałe Linie Biznesowe realizują swoje działania w sposób samodzielny i z wykorzystaniem własnych, przypisanych do ich działalności składników majątku A (zasobów). W związku z tym, Pozostałe Linie Biznesowe są obecnie zdolne do funkcjonowania jako odrębny podmiot gospodarczy.

Do działalności Pozostałych Linii Biznesowych przypisane są składniki majątku Spółki Dzielonej opisane w sekcji Wyodrębnienie organizacyjne, takie jak m.in. prawa i obowiązki wynikające z umów związanych z funkcjonowaniem Pozostałych Linii Biznesowych, nieruchomości, środki trwałe oraz WNiP, zasoby ludzkie (pracownicy), należności i zobowiązania itp. W związku z tym, Pozostałe Linie Biznesowe zostały wyposażone w składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej w ramach Spółki Dzielonej.

Działalność Pozostałych Linii Biznesowych realizowana jest z użyciem składników przypisanych do tych linii biznesowej. Pozostałe Linie Biznesowe prowadzą swoją działalność poprzez wykorzystanie wyłącznie swoich składników, które są wystarczające do skutecznego realizowania zadań tych linii biznesowych. To oznacza, że Pozostałe Linie Biznesowe będą po Podziale zdolne do funkcjonowania jako odrębny podmiot realizujący własne zadania gospodarcze w ramach Spółki Dzielonej.

Po Podziale, Spółka Dzielona będzie kontynuować działalność realizowaną obecnie w ramach Pozostałych Linii Biznesowych w pełnym zakresie realizowanym obecnie. Spółka Dzielona będzie w stanie realizować w pełni zadania gospodarcze pozostałych Linii Biznesowych przy wykorzystaniu składników, które pozostaną w A po Podziale. Tym samym, Spółka Dzielona nie będzie musiała angażować istotnych dodatkowych składników majątku ani podejmować innych działań faktycznych i prawnych w celu samodzielnego kontynuowania działalności gospodarczej prowadzonej obecnie w ramach Pozostałych Linii Biznesowych.

10. Dodatkowe uwagi

Ponadto, na potrzeby niniejszego wniosku należy wskazać, że:

-        Spółka Nowo Zawiązana przejmie składniki majątku otrzymane w ramach Podziału i wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa – D w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Spółki Dzielonej.

-        Cały majątek otrzymany przez Spółkę Nowo Zawiązaną w wyniku Podziału zostanie przypisany do działalności prowadzonej przez Spółkę Nowo Zawiązaną na terytorium Polski.

-        Na skutek Podziału nie dojdzie do wymiany udziałów Spółki Dzielonej na udziały spółki nowo zawiązanej w sensie ścisłym, lecz do przydziału udziałów w spółce nowo zawiązanej na rzecz B jako jedynego wspólnika Spółki Dzielonej, z jednoczesnym zachowaniem przez niego dotychczas posiadanych udziałów w kapitale zakładowym Spółki Dzielonej.

-        Przyjęta przez wspólnika Spółki Dzielonej (tj. B) dla celów podatkowych wartość udziałów przydzielonych przez Spółkę Nowo Zawiązaną, nie będzie wyższa niż wartość udziałów w Spółce Dzielonej, jaka byłaby przyjęta przez wspólników Spółki Dzielonej dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do Podziału.

-        Udziały w Spółce Dzielonej nie zostały nabyte lub objęte w wyniku wymiany udziałów albo przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów.

-        Ustalona na dzień poprzedzający dzień Podziału wartość rynkowa majątku Spółki Dzielonej otrzymanego przez Spółkę Nowo Zawiązaną będzie odpowiadać wartości emisyjnej udziałów przydzielonych jedynemu wspólnikowi Spółki Dzielonej, tj. B.

-        Ustalona na dzień poprzedzający dzień Podziału wartość rynkowa majątku Spółki Dzielonej otrzymanego przez Spółkę Nowo Zawiązaną będzie wyższa od wartości przyjętej dla celów podatkowych tych składników majątku.

-        Podział dokonywany jest z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Głównym ani jednym z głównych celów Podziału nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Podział ma zostać dokonany między innymi w celu przygotowania K do nabycia przez zewnętrznego inwestora w formie nabycia udziałów Spółki Nowo Zawiązanej (share deal). Wnioskodawca jednocześnie zwraca uwagę, że kwestia oceny uzasadnienia biznesowego nie jest przedmiotem zapytania w ramach niniejszego wniosku i należy przyjąć ją jako element zdarzenia przyszłego, że uzasadnienie to istnieje i w sprawie nie zachodzą przesłanki do zastosowania klauzul abuzywnych.

Wnioskodawca wskazuje również (co zostało podkreślone w petitum niniejszego wniosku), że B uczestniczy w niniejszym wniosku także w charakterze podmiotu, który będzie jedynym udziałowcem Spółki Nowo Zawiązanej – spółki, która powstanie dopiero w toku planowanego Podziału przez wydzielenie i która na dzień złożenia niniejszego wniosku nie istnieje jeszcze jako odrębny podmiot prawny. W świetle art. 14n § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, w sytuacji, gdy zdarzenie przyszłe dotyczy podmiotu mającego dopiero powstać w ramach planowanych działań reorganizacyjnych, uzasadnione jest, aby w zakresie skutków podatkowych przynależnych temu podmiotowi z wnioskiem o wydanie interpretacji wystąpił jego przyszły udziałowiec, tj. wspólnik spółki dzielonej. Takie podejście jest akceptowane w praktyce organów podatkowych i wynika z niemożności samodzielnego działania podmiotu, który jeszcze nie powstał, a którego bezpośrednio dotyczą skutki podatkowe planowanego podziału przez wydzielenie.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku z 28 sierpnia 2026 r. wskazali Państwo, że:

Nieruchomość będąca przedmiotem zapytania jest zlokalizowana w K i funkcjonalnie związana z linią biznesową D, która jest przedmiotem wydzielenia ze Spółki Dzielonej. Funkcjonalnie nieruchomość ta nie jest związana z Pozostałymi Liniami Biznesowymi. Na nieruchomości tej zlokalizowany jest zakład K oraz działalność produkcyjna tej linii biznesowej (D). Nieruchomość ta jest zatem niezbędna dla prowadzenia działalności linii biznesowej D i z tego względu została przypisana do majątku wydzielanego ze Spółki Dzielonej i przenoszonego do Spółki Nowo Zawiązanej. Co więcej, nieruchomość ta jest niezbędna do prowadzenia działalności K w przyszłości po przejęciu przez Zewnętrznego Inwestora.

Z tego względu, nieruchomość została przypisana do majątku wydzielanego ze Spółki Dzielonej i zostanie przeniesiona do Spółki Nowo Zawiązanej jako element zorganizowanej część przedsiębiorstwa K. Co więcej, funkcjonalne związanie tej nieruchomości z działalnością linii biznesowej D i K w zasadzie uniemożliwiało jej przypisanie do działalności prowadzonej w ramach Pozostałych Linii Biznesowych Spółki Dzielonej i pozostawienie w ramach Spółki Dzielonej.

Tym samym planowane wydzielenie i przeniesienie własności nieruchomości do Spółki Nowo Zawiązanej odzwierciedla rzeczywisty, dominujący związek funkcjonalny tej nieruchomości z linią biznesową D i K.

Przedmiotowa nieruchomość jest funkcjonalnie związana z K i działalnością linii biznesowej D.

Wykorzystując posiadane przez Spółkę Dzieloną nieruchomości, niewielka część nieruchomości zlokalizowanej w K jest wykorzystywana przez Spółkę Dzieloną w ramach linii biznesowej F. Linia biznesowa F prowadzi swoją działalność głównie w ramach zakładów produkcyjnych zlokalizowanych w (…), a inne lokalizacje, w tym w szczególności K i przedmiotową nieruchomość wykorzystuje w ramach (…).

Z uwagi na konieczność znalezienia innej lokalizacji dla F w okolicy i zabezpieczenia dla nowej lokalizacji odpowiednich decyzji administracyjnoprawnych, (…), potencjalny Zewnętrzny Inwestor wyraził zgodę, aby F w ograniczonym zakresie tymczasowo korzystał z niewielkiej części nieruchomości K.

K nie jest kluczową lokalizacją dla działalności linii F, a stanowi jedynie czasowo wykorzystywaną przestrzeń techniczno-magazynową. W konsekwencji, związek funkcjonalny ww. nieruchomości z Pozostałymi Liniami Biznesowymi (w tym F) ma charakter ograniczony i ściśle określony czasowo, wynikający wyłącznie z potrzeby zapewnienia miejsca składowania dla linii F do czasu jej przeniesienia do innej lokalizacji.

Pytania

1.    Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym K oraz Pozostałe Linie Biznesowe na moment Podziału przez wydzielenie Spółki Dzielonej będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

2.    Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym w związku z rozważanym Podziałem, powstanie dla Spółki Dzielonej przychód (dochód) podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

3.    Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym w związku z rozważanym Podziałem, powstanie dla Spółki Nowo Zawiązanej przychód (dochód) podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)

4.    Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym w związku z rozważanym Podziałem, w przypadku wspólnika Spółki Dzielonej powstanie przychód (dochód) podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)

5.    Czy w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, należy uznać, że w omawianym zdarzeniu przyszłym w wyniku Podziału wystąpi sukcesja generalna (częściowa), o której mowa w art. 93c § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej i tym samym:

a.    Spółka Nowo Zawiązana nie będzie ponosić odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe związane z K, które powstały przed dniem Podziału, a które uległy konkretyzacji do dnia Podziału, w szczególności za zakończone, lecz nieprzedawnione okresy rozliczeniowe, za które to zobowiązania odpowiedzialność będzie ponosić Spółka Dzielona jako podatnik w tamtym okresie?

b.    Spółka Nowo Zawiązana będzie ponosić odpowiedzialność tylko za zobowiązania podatkowe związane z majątkiem wydzielanym, które powstały od dnia Podziału lub które powstały przed dniem Podziału, ale nie uległy konkretyzacji do dnia Podziału?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 7)

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Zainteresowanych, K oraz Pozostałe Linie Biznesowe na moment Podziału przez wydzielenie Spółki Dzielonej będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa (ZCP) w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Ad. 2

Zdaniem Zainteresowanych, w związku z rozważanym Podziałem, nie powstanie dla Spółki Dzielonej przychód (dochód) podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Ad. 3

Zdaniem Zainteresowanych, w związku z rozważanym Podziałem, nie powstanie dla Spółki Nowo Zawiązanej przychód (dochód) podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Ad. 4

Zdaniem Zainteresowanych, w związku z rozważanym Podziałem, w przypadku wspólnika Spółki Dzielonej nie powstanie przychód (dochód) podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Ad. 5

Zdaniem Zainteresowanych, w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, należy uznać, że w omawianym zdarzeniu przyszłym w wyniku Podziału wystąpi sukcesja generalna (częściowa), o której mowa w art. 93c § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej i tym samym:

a.    Spółka Nowo Zawiązana nie będzie ponosić odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe związane z K, które powstały przed dniem Podziału, a które uległy konkretyzacji do dnia podziału, w szczególności za zakończone, lecz nieprzedawnione okresy rozliczeniowe, za które to zobowiązania odpowiedzialność będzie ponosić Spółka Dzielona jako podatnik w tamtym okresie;

b.    Spółka Nowo Zawiązana będzie ponosić odpowiedzialność tylko za zobowiązania podatkowe związane z majątkiem wydzielanym, które powstały od dnia Podziału lub które powstały przed dniem Podziału, ale nie uległy konkretyzacji do dnia Podziału.

Uzasadnienie stanowiska Zainteresowanych

W zakresie pytania Nr 1

Zgodnie z definicją zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa (ZCP) należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zgodnie z art. 4a pkt 3 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o przedsiębiorstwie oznacza to przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2026 r. poz. 795, dalej: „Kodeks cywilny”).

Jak stanowi art. 551 Kodeks cywilnego, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1)    oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2)    własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3)    prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4)    wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5)    koncesje, licencje i zezwolenia;

6)    patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7)    majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8)    tajemnice przedsiębiorstwa;

9)    księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Wskazany w art. 551 Kodeksu cywilnego zwrot „w szczególności” przesądza, że przepis ten zawiera otwarty katalog składników przedsiębiorstwa. Oznacza to, że do uznania danych składników niematerialnych i materialnych za przedsiębiorstwo nie jest konieczne kumulatywne wystąpienie wskazanych w przepisie składników, jak również inne składniki mogą wchodzić w jego skład.

W oparciu o wskazaną w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT definicję, aby zespół aktywów i pasywów mógł zostać uznany za ZCP, owe aktywa i pasywa muszą łącznie spełniać następujące warunki:

1)    stanowią zespół aktywów i pasywów;

2)    są możliwe do wyodrębnienia z przedsiębiorstwa jako całości zarówno z perspektywy organizacyjnej, jak i finansowej;

3)    są przeznaczone do wykonywania określonych funkcji gospodarczych;

4)    mogą funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo prowadzące działalność gospodarczą.

Oznacza to, że nie wystarcza zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, lecz konieczne jest, aby charakteryzowała się ona odrębnością organizacyjną i finansową, co zapewnia możliwość jej samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym w razie zaistnienia takiej potrzeby. Elementarnym wymogiem jest zatem, aby ZCP stanowiła kompleks składników materialnych i niematerialnych, w tym również zobowiązań. Zespół składników powinien zostać tak wyodrębniony, żeby mógł funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo (lub jego zorganizowana część).

Ustawodawca nie precyzuje szczegółowo sposobu, w jaki spełnienie powyższych przesłanek powinno być weryfikowane.

Organy podatkowe wyjaśniają znaczenie ogólnej definicji ZCP (powyżej wymienionych elementów) w następujący sposób (np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 8 marca 2024 r., Znak: 0114-KDIP2-1.4010.13.2024.3.MR1):

„Zorganizowana część przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”) nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

Przepisy ustawy o CIT nie określają, co należy rozumieć przez wyodrębnienie organizacyjne zespołu składników materialnych i niematerialnych. Zgodnie natomiast z praktyką organów podatkowych, przesłanka wyodrębnienia organizacyjnego zachodzi w sytuacji, gdy ZCP ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej funkcjonującego przedsiębiorstwa, najczęściej jako dział, wydział, oddział, itd., oraz o wyodrębnieniu takim powinny świadczyć odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza także, że składniki majątkowe tworzące część przedsiębiorstwa powinny posiadać cechę odpowiedniego zorganizowania (czynnikiem świadczącym o wyodrębnieniu organizacyjnym jest np. funkcjonalność składników majątkowych przypisanych do realizacji danej działalności), a także odpowiednie miejsce w strukturze firmy.

W ustawie o CIT także nie zawarto regulacji odnoszących się do rozumienia aspektu wyodrębnienia finansowego. W praktyce wyodrębnienie finansowe jest rozumiane jako możliwość przyporządkowania, poprzez odpowiednią ewidencję rachunkową zdarzeń gospodarczych, zarówno aktywów i pasywów (w tym należności i zobowiązań), jak i przychodów i kosztów do danego obszaru działalności i zespołu majątku stanowiącego ZCP.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby wydzielona część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych, musi posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego, jako samodzielny podmiot gospodarczy, realizujący zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. W związku z powyższym, istotne jest, aby ZCP obejmowało elementy niezbędne do dalszego, samodzielnego wykonywania działań gospodarczych, które realizowane są w obecnej strukturze przez przedsiębiorstwo.

Reasumując, aby zatem określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa (zgodnie z definicją zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT), musi odznaczać się pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym”.

Zatem, należy dokonać każdorazowej indywidualnej oceny danego przypadku, żeby określić, czy zestaw aktywów i zobowiązań jest wystarczająco wydzielony w ramach całego przedsiębiorstwa i czy mógłby funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo (lub jego zorganizowana część). W praktyce (orzecznictwo sądów administracyjnych oraz stanowisko organów podatkowych), każdy przypadek jest analizowany z trzech perspektyw:

-        wyodrębnienia organizacyjnego,

-        wyodrębnienia finansowego,

-        wyodrębnienia funkcjonalnego.

Wyodrębnienie organizacyjne

Przez wyodrębnienie organizacyjne rozumie się wydzielenie w zakresie zarządzania i organizacji składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych. W praktyce oznacza to formalne/faktyczne wyodrębnienie wewnętrznej jednostki np. w postaci działu, oddziału, wydziału, wraz z przyporządkowaniem do takiej jednostki pracowników/współpracowników.

Wyodrębnienie następuje najczęściej na podstawie uchwały zarządu spółki, regulaminu, zarządzenia lub innego podobnego aktu, ale może również wynikać ze stanu faktycznego.

W wydawanych indywidualnych interpretacjach podatkowych oraz wyrokach sądów administracyjnych wskazuje się, że o wyodrębnieniu organizacyjnym może świadczyć np. to, że:

-        ZCP jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną w ramach całego przedsiębiorstwa, np. działem, oddziałem;

-        wyodrębnienie organizacyjne jest dokonane na podstawie uchwały zarządu, statutu lub podobnego aktu;

-        ZCP posiada wskazanych pracowników, współpracowników;

-        przedsiębiorstwo zawiera umowy, które dotyczą wyłącznie ZCP, a nie innych części przedsiębiorstwa;

-        aktywa związane z ZCP są wyodrębnione.

Zarówno K, jak i pozostałe linie biznesowe (F, E) są formalnie wyodrębnione w Spółce Dzielonej na podstawie odpowiednich uchwał Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników A podjętych wiele lat temu i stanowią odrębne oddziały Spółki Dzielonej zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym. Działalność korporacyjna (biuro Zarządu) również jest formalnie wyodrębniona jako odrębny pracodawca w ramach struktury A i zadanie związane z tą działalnością są do niej przyporządkowane również od wielu lat.

Działalność gospodarcza w ramach każdej z linii biznesowych A różni się od siebie i posiada odmienne zadania i cele. Zarówno w K, jak i w Pozostałych Liniach Biznesowych istnieje formalnie wyodrębniona struktura organizacyjna, w ramach której do poszczególnych linii biznesowych przyporządkowana jest kadra kierownicza/zarządzająca, która umożliwia efektywne zarządzanie działalnością oraz podejmowanie decyzji o charakterze strategicznym i operacyjnym.

W ramach Podziału dojdzie również do przejścia na Spółkę Nowo Zawiązaną części zakładu pracy Spółki Dzielonej związanej z działalnością K w trybie art. 231 Kodeksu pracy, w tym funkcjonującego w K związku zawodowego.

Dodatkowo:

-        K stanowi odrębny i niezależny zakład produkcyjny, zlokalizowany w innej miejscowości niż pozostałe linie biznesowe (jak wskazano powyżej w opisie zdarzenia przyszłego, część nieruchomości K zostanie udostępniona Spółce Dzielonej do czasowego korzystania, na podstawie czasowej umowy dzierżawy);

-        do K oraz do Pozostałych Linii Biznesowych przypisani są pracownicy wykonujący zadania związane z działalnością poszczególnych linii biznesowych;

-        aktywa związane z działalnością K, jak i Pozostałych Linii Biznesowych są odpowiednio alokowane pomiędzy poszczególne linie biznesowe poprzez ich przypisanie i oznaczenie w dokumentach wewnętrznych A.

W związku z tym, należy uznać, że K i Pozostałe Linie Biznesowe Spółki Dzielonej są wyodrębnione organizacyjnie w ramach Spółki Dzielonej.

Wyodrębnienie finansowe

Przez wyodrębnienie finansowe rozumie się prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób umożliwiający przypisanie odpowiednich aktywów i pasywów oraz przychodów i kosztów do działalności prowadzonej przez ZCP. Zgodnie z dominującym stanowiskiem organów podatkowych, wyodrębnienie finansowe występuje wówczas, gdy możliwe jest ustalenie wyniku finansowego ZCP odrębnie od wyniku finansowego podatnika.

Wyodrębnienie finansowe może być udokumentowane następująco:

-        ewidencja księgowa prowadzona przez przedsiębiorcę pozwala na przyporządkowanie aktywów, pasywów, przychodów i kosztów, które dotyczą działalności gospodarczej ZCP;

-        istnieją oddzielne konta księgowe, na których rejestrowane są zdarzenia związane wyłącznie z ZCP (lub księgowania mają przypisane odpowiednie znaczniki, umożliwiające przypisanie konkretnych zapisów do danego ZCP);

-        ZCP posiada własny, odrębny budżet;

-        ZCP posiada dedykowany rachunek bankowy i/lub środki pieniężne.

W ramach A prowadzona jest odrębna ewidencja finansowa dla każdej linii biznesowej, w tym również dla K. W systemach księgowych Spółki Dzielonej wyodrębnione są konta kosztowe oraz przychodowe, gdzie rejestrowane są operacje związane z prowadzoną działalnością danej działalności. Do K, a także do Pozostałych Linii Biznesowych przypisane są bezpośrednio przychody z umów oraz zdarzeń gospodarczych związanych z ich działalnością gospodarczą. W przypadku tzw. kosztów wspólnych dla kilku linii biznesowych, w ramach Spółki Dzielonej dokonywane są obecnie przeksięgowania pomiędzy liniami biznesowymi. Koszty te alokowane są wewnątrz A pomiędzy K i Pozostałymi Liniami Biznesowymi z wykorzystaniem odpowiednich kluczy alokacyjnych.

A sporządza odrębny rachunek zysków i strat oraz bilans dla K oraz Pozostałych Linii Biznesowych. Prognozy EBITDA oraz budżety również przygotowywane są osobno dla każdej z linii biznesowych A, tj. zarówno dla K, jak i Pozostałych Linii Biznesowych.

W ramach A funkcjonuje jeden rachunek bankowy, jednak, możliwe jest ustalenie środków pieniężnych na rachunku bankowym Spółki Dzielonej związanych z działalnością K i Pozostałych Linii Biznesowych. W tym zakresie należy zwrócić uwagę, że zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, aby można było mówić o wyodrębnieniu finansowym ZCP nie jest niezbędne posiadanie odrębnego rachunku bankowego (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 lipca 2023 roku, Znak: 0111-KDIB1-1.4010.252.2023.2.AW).

Powyższe oznacza, że w ramach A możliwe jest szczegółowe ustalenie wyniku finansowego i bieżące monitorowanie sytuacji finansowej każdej z linii biznesowych, tj. zarówno dla K, jak i Pozostałych Linii Biznesowych.

W związku z tym, należy uznać, że K i Pozostałe Linie Biznesowe powinny być uznane za wyodrębnione z perspektywy finansowej.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Wyodrębnienie funkcjonalne rozumiane jest jako zdolność do realizacji określonych zadań gospodarczych za pomocą odrębnego zespołu składników majątkowych. Te składniki majątkowe i wykonywana działalność gospodarcza są odrębne od zadań realizowanych przez pozostałe części/działy przedsiębiorstwa.

Najważniejszym kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego jest zdolność ZCP do utworzenia niezależnego przedsiębiorstwa zdolnego do wykonywania swoich zadań gospodarczych poprzez wyodrębniony zespół składników majątkowych (przypisanych do tego ZCP).

ZCP musi posiadać możliwość i potencjał do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej jako niezależny podmiot gospodarczy. Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne wchodzące w skład ZCP muszą umożliwiać następcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach wyodrębnionego przedsiębiorstwa (tj. kontynuowanie dotychczasowej działalności gospodarczej po przeniesieniu ZCP).

Jak wskazuje się w doktrynie oraz judykaturze, o odrębności funkcjonalnej może świadczyć np.:

-        charakter działalności gospodarczej ZCP jest różny od głównej działalności całego przedsiębiorstwa;

-        zdolność do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo;

-        działalność gospodarcza ZCP może być prowadzona w oparciu o aktywa materialne i niematerialne przypisane do ZCP bez angażowania innych aktywów lub zawierania innych umów;

-        profil działalności ZCP różni się od profilu działalności spółki, z której ZCP zostanie wydzielony.

Działalność każdej z linii biznesowych w ramach Spółki Dzielonej jest odrębna i odmienna.

Należy zwrócić uwagę, że K stanowi oddział spółki A zarejestrowany w KRS i jednocześnie jest odrębnym zakładem produkcyjnym. Jako jedyny w ramach A zajmuje się (…).

Z drugiej strony działalność pozostałych linii biznesowych A jest odmienna, w szczególności F zajmuje się (…) a E zajmuje się (…). W ramach działalności korporacyjnej realizowane są natomiast działania o charakterze centralnym, polegające na pełnieniu funkcji o charakterze administracyjno-zarządczym dla spółek z grupy C w Polsce.

Zarówno K, jak i każda z Pozostałych Linii Biznesowych wyposażone są w zespół składników majątkowych, które przekładają się na zdolność do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo dla każdej z linii biznesowych osobno. Należy zwrócić uwagę, że składniki majątkowe związane z działalnością K znajdują się w konkretnej lokalizacji, która jest odrębna od pozostałych zakładów produkcyjnych i lokalizacji A (jak wskazano powyżej w opisie zdarzenia przyszłego, część nieruchomości K zostanie udostępniona Spółce Dzielonej do czasowego korzystania, na podstawie umowy dzierżawy).

Co istotne, K w Spółce Nowo Zawiązanej po Podziale będzie pełnić dokładnie te same funkcje, realizować te same cele i wykonywać tą samą działalność gospodarczą jak dotychczas w ramach Spółki Dzielonej. Szczególnie jest to istotne z perspektywy potencjalnego zbycia K na rzecz zewnętrznego Inwestora, dla którego kluczowym warunkiem jest nabycie w pełni operacyjnego i gotowego do wykonywania dalszych prac przedsiębiorstwa już od pierwszego dnia od nabycia, co tym bardziej wzmacnia argumentację o faktycznym wyodrębnieniu funkcjonalnych K.

Jednocześnie, nie wpłynie to negatywnie na działalność A. A będzie kontynuować działalność gospodarczą w pozostałym zakresie, tj. w ramach działalności przypisanej do Pozostałych Linii Biznesowych, które nie są uzależnione ani istotnie powiązane z działalnością K.

Co więcej, w ocenie Wnioskodawcy, najbardziej istotnym czynnikiem przemawiającym za istnieniem wyodrębnienia funkcjonalnego jest fakt, że zarówno K, jak i Pozostałe Linie Biznesowe już obecnie i od wielu lat funkcjonują jak niezależne przedsiębiorstwa w ramach wyodrębnionych oddziałów Spółki Dzielonej.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że K oraz Pozostałe Linie Biznesowe są wyodrębnione funkcjonalnie, co pozwala na prowadzenie działalności gospodarczej zarówno przez K, jak i Pozostałe Linie Biznesowe jako niezależne podmioty gospodarcze.

Powyższe okoliczności, w ocenie Wnioskodawcy, potwierdzają, że zarówno K, jak i Pozostałe Linie Biznesowe można uznać za odrębne ZCP w rozumieniu przepisów ustawy o CIT, gdyż każdy ZCP:

1)    stanowi zespół aktywów i pasywów;

2)    jest możliwy do wyodrębnienia z przedsiębiorstwa jako całości zarówno z perspektywy organizacyjnej, jak i finansowej;

3)    jest przeznaczony do wykonywania określonych funkcji gospodarczych;

4)    może funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo prowadzące działalność gospodarczą.

Podsumowując, z uwagi na spełnienie opisanych powyżej przesłanek, należy wskazać, że zarówno K, jak i Pozostałe Linie Biznesowe stanowią ZCP w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

W zakresie pytania nr 2

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. Przychody uzyskane w następstwie podziału podmiotów zaliczane są do przychodów z zysków kapitałowych.

Według art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. h ustawy o CIT, za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym przychody wspólnika spółki dzielonej, z wyjątkiem podziału przez wyodrębnienie, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie – majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Jak stanowi art. 7b ust. 1 lit. m ustawy o CIT za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym: przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym:

-        przychody osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przejmującej w następstwie łączenia lub podziału majątek lub część majątku innej osoby prawnej lub spółki,

-        przychody wspólnika spółki łączonej lub dzielonej,

-        przychody spółki dzielonej.

Ponadto, zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 1a, za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziału podmiotów.

Przychód dla spółki dzielonej został unormowany w art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT, zgodnie z którym przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w spółce podlegającej podziałowi (jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa) - wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane, ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału lub wydzielenia, przy czym przepisy art. 14 ust. 2 i 3 ustawy o CIT stosuje się odpowiednio.

Przepis ten dotyczy określenia przychodu dla spółki, która jest poddawana podziałowi, w sytuacji, gdy majątek przejęty w wyniku podziału przez wydzielenie oraz majątek pozostający w spółce nie stanowią ZCP. W takim przypadku przychodem jest wartość rynkowa składników majątkowych przekazanych do nowo utworzonej spółki przejmującej.

W związku z tym, przepis ten może mieć zastosowanie w odniesieniu do Spółki Dzielonej wyłącznie w przypadku, kiedy majątek przejmowany przy podziale przez wydzielenie nie stanowi ZCP.

Warto zwrócić również uwagę na art. 12 ust. 4 pkt 3h ustawy o CIT, który wskazuje, że do przychodów nie zalicza się w spółce podlegającej podziałowi (jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie albo podziale przez wyodrębnienie majątek przejmowany na skutek podziału oraz majątek pozostający w spółce, stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa) - wartości rynkowej składników majątku przeniesionych na spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane ustalonej na dzień poprzedzający dzień podziału lub dzień wydzielenia albo dzień wyodrębnienia.

Zgodnie z argumentacją wskazaną w uzasadnieniu do pytania nr 1, zarówno K jak i Pozostałe Linie Biznesowe będą stanowić ZCP, co w konsekwencji nie będzie skutkować powstaniem przychodu dla Spółki Dzielonej.

Warto zwrócić uwagę, że w myśl art. 12 ust. 13 ustawy o CIT przepisów art. 12 ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d ustawy o CIT nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 14 tej ustawy, jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

W tym zakresie również wskazano, że Podział będący przedmiotem niniejszej wniosku będzie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych i nie jest on motywowany osiągnięciem korzyści podatkowych. Jednocześnie, podkreślić należy, że kwestia uzasadnienia ekonomicznego nie jest przedmiotem zapytania na podstawie niniejszego wniosku.

Zatem, końcowo należy stwierdzić, że po stronie Spółki Dzielonej w efekcie dokonania Podziału przez wydzielenie nie powstanie przychód podatkowy na gruncie ustawy o CIT.

W zakresie pytania nr 3

Jak obszerniej wskazano w uzasadnieniu do pytania nr 2, przychody z podziału spółki stanowią przychody kapitałowe wskazane z art. 7b ust. 1 lit. m oraz 7b ust. 1 pkt 1a ustawy o CIT.

W odniesieniu do podziałów, przychód spółki przejmującej/nowo zawiązanej co do zasady ustala się w oparciu o art. 12 ust. 1 pkt 8c, 8d oraz 8f ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT, przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w części przewyższającej wartość przyjętą dla celów podatkowych składników tego majątku, nie wyższą od wartości rynkowej tych składników.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w części przewyższającej wartość emisyjną udziałów (akcji) przydzielonych udziałowcom (akcjonariuszom) spółek łączonych lub spółki dzielonej.

Z kolei jak wynika z art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 8c, wartości tych składników majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w drodze łączenia lub podziału podmiotów, które:

a)    spółka przejmująca przyjęła dla celów podatkowych w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu przejmowanego lub dzielonego, oraz

b)    spółka przejmująca przypisała do działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym za pośrednictwem zagranicznego zakładu.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, w wyniku planowanego Podziału przez wydzielenie i przeniesienia ZCP w postaci K do Spółki Nowo Zawiązanej, w stosunku do otrzymanych składników majątku Spółka Nowo Zawiązana przyjmie dla celów podatkowych wartości wynikające z ksiąg Spółki Dzielonej. Ponadto, Spółka Nowo Zawiązana przypisze te składniki majątku do działalności prowadzonej w Polsce.

Ponadto, na skutek dokonania podziału i przeniesienia ZCP w postaci K do Spółki Nowo Zawiązanej dojdzie do emisji udziałów udziałowcowi Spółki Dzielonej. Wartość emisyjna udziałów będzie odpowiadać wartość rynkowej przejmowanego majątku.

Wobec tego, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8c i 8d w związku z art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy o CIT nie dojdzie do powstania przychodu po stronie Spółki Nowo Zawiązanej.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT, w przypadku, gdy spółka przejmująca posiada udział (akcje) w kapitale zakładowym spółki dzielonej, przychodem jest ustalona, w części odpowiadającej udziałowi (akcjom) spółki przejmującej w kapitale zakładowym spółki dzielonej, na dzień poprzedzający dzień podziału, wartość rynkowa majątku podmiotu dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą ponad cenę nabycia udziałów (akcji) tej spółki w podmiocie dzielonym.

Przepis ten jednak nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sytuacji, ponieważ Spółka Nowo Zawiązana nie posiada udziałów w kapitale Spółki Dzielonej.

Zauważyć przy tym należy, że w myśl art. 12 ust. 13 ustawy o CIT, przepisów ust. 4 pkt 3e, 3f, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 14 tej ustawy, jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Jak wcześniej wskazano, dokonanie podziału przez wydzielenie Spółki Dzielonej i przeniesienie K do Spółki Nowo Zawiązanej jest podyktowane uzasadnionymi przyczynami ekonomicznymi, zatem stanowisko Wnioskodawców w zakresie braku przychodu po stronie Spółki Nowo Zawiązanej pozostaje aktualne. Jednocześnie pokreślić należy, że kwestia uzasadnienia biznesowego nie jest przedmiotem zapytania na podstawie niniejszego wniosku.

Prawidłowość stanowiska Wnioskodawców była wielokrotnie potwierdzana w wydawanych interpretacjach indywidualnych, m.in.:

-        Interpretacja indywidualna z dnia 30 grudnia 2024 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.577.2024.2.AND:

„Zatem, po stronie Spółki Przejmującej na skutek podziału powstanie przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT. Jednak zostanie on wyłączony na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy o CIT. Jak bowiem wskazali Państwo we wniosku, Państwa Spółka przyjmie dla celów podatkowych wszystkie składniki majątku Spółki Przejmowanej w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych oraz przypisze je do działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.”

„Z uzupełnienia wniosku wynika, że ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału wartość rynkowa majątku Spółki Dzielonej otrzymanego przez Państwa Spółkę nie będzie przewyższać wartości emisyjnej udziałów przydzielonych udziałowcom Spółki Dzielonej. W związku z tym, po Państwa stronie nie powstanie przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT.”

-        Interpretacja indywidualna z dnia 29 listopada 2024 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.496.2024. 2.SH:

„W analizowanej sytuacji obie ww. przesłanki zostaną spełnione, bowiem wskazali Państwo w uzupełnieniu wniosku, że Spółka Przejmująca przyjmie wartość składników majątkowych dla celów podatkowych, w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Spółki Dzielonej (zasada kontynuacji) oraz, że składniki majątku otrzymanego przez Spółkę Przejmującą zostaną przypisane do działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Reasumując, po stronie Wnioskodawcy (Spółki Przejmującej) na skutek planowanego podziału przez wydzielenie nie powstanie przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT w zw. z art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy o CIT.”

„W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału, wartość rynkowa majątku Spółki Dzielonej otrzymanego przez Spółkę, nie będzie przewyższać wartości emisyjnej udziałów przydzielonych udziałowcom Spółki Dzielonej. Zatem, nie powstanie nadwyżka, o której mowa w art. 12 ust. 4 pkt 8d ustawy o CIT. W związku z powyższym, po stronie Spółki Przejmującej na skutek planowanego podziału, nie powstanie przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT.”

-        Interpretacja indywidualna z dnia 16 kwietnia 2024 r., Znak: 0114-KDIP2-1.4010.61.2024.3.JF:

„Jak wskazali Państwo we wniosku, otrzymany po Podziale majątek, Spółka przejmująca przyjmie dla celów podatkowych w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Spółki dzielonej oraz Spółka przejmująca przypisze do działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej. Reasumując, w niniejszej sprawie nie powstanie przychód podatkowy dla Spółki Przejmującej na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT. Ponadto, przez Spółkę Przejmującą zostaną spełnione łącznie przesłanki wynikające z art. 12 ust. 4 pkt 3e, wykluczające ewentualną nadwyżkę z przychodów”.

„Jak wskazali Państwo we wniosku, wartość rynkowa otrzymanego przez Spółkę przejmującą w wyniku Podziału majątku spółki dzielonej odpowiadać będzie wartości emisyjnej udziałów Spółki przejmującej przydzielonych Udziałowcowi. W związku z Podziałem nie przewidziano żadnych dodatkowych dopłat w gotówce. W związku z powyższym, po stronie Spółki Przejmującej w związku z planowanym podziałem przez wydzielenie nie powstanie przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT.”

„W niniejszej sprawie nie znajdzie również zastosowania art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT, bowiem jak wynika z wniosku, Spółka Przejmująca nie posiada i nie będzie posiadać na dzień poprzedzający dzień podziału udziałów w Spółce Dzielonej.”

Tym samym, w ocenie Wnioskodawców, planowany Podział przez wydzielenie nie będzie skutkował dla Spółki Nowo Zawiązanej powstaniem przychodu.

W zakresie pytania nr 4

W odniesieniu do podziałów, przychód wspólnika spółki dzielonej co do zasady ustala się w oparciu o art. 12 ust. 1 pkt 8b oraz 8ba ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8b ustawy o CIT przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału wartość emisyjna udziałów spółki przejmującej lub nowo zawiązanej przydzielonych udziałowcowi/akcjonariuszowi spółki dzielonej, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa, przy czym przepis art. 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Przez wartość emisyjną rozumie się, zgodnie z art. 4a pkt 16a ustawy o CIT cenę, po jakiej obejmowane są udziały (akcje), określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku – w innym dokumencie o podobnym charakterze, nie niższą od wartości rynkowej tych udziałów (akcji).

Ponadto, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 8ba ustawy o CIT przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału wartość emisyjna udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej przydzielonych wspólnikowi spółki dzielonej w następstwie podziału podmiotów, z zastrzeżeniem pkt 8b.

Jednakże z art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy o CIT wynika, że do przychodów nie zalicza się, w przypadku połączenia lub podziału spółek, przychodu wspólnika spółki przejmowanej lub dzielonej stanowiącego wartość emisyjną udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną, o którym mowa w ust. 1 pkt 8ba, jeżeli:

1.    udziały (akcje) w podmiocie przejmowanym lub dzielonym nie zostały nabyte lub objęte w wyniku wymiany udziałów (akcji) albo przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów oraz

2.    przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych wartość udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną nie jest wyższa niż wartość udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej, jaka byłaby przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do łączenia lub podziału.

Przepis art. 12 ust. 1 pkt 8b ustawy o CIT odnosi się do ustalenia przychodu dla udziałowca/ akcjonariusza spółki dzielonej w przypadku, gdy majątek przejmowany na skutek podziału lub pozostający w spółce nie stanowi ZCP.

Biorąc pod uwagę, że w ocenie Wnioskodawcy zarówno majątek przejmowany na skutek podziału (K), jak również majątek pozostający w Spółce Dzielonej (Pozostałe Linie Biznesowe) stanowią ZCP, przepis ten nie powinien znaleźć zastosowania. Co za tym idzie B nie osiągnie przychodu z tytułu Podziału Spółki Dzielonej na podstawie tych przepisów.

Jak wskazano wyżej, przychód dla wspólnika może powstać na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8ba ustawy o CIT. Przychód ten jednak nie powstanie w sytuacji, gdy

1.    udziały (akcje) w podmiocie przejmowanym lub dzielonym nie zostały nabyte lub objęte w wyniku wymiany udziałów (akcji) albo przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów oraz

2.    przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych wartość udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną nie jest wyższa niż wartość udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej, jaka byłaby przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do łączenia lub podziału.

W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym spełnione będą oba te warunki, a więc (1) udziały w Spółce Dzielonej posiadane przez B nie zostały nabyte lub objęte w wyniku wymiany udziałów/akcji albo przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów oraz (2) przyjęta przez B dla celów podatkowych wartość udziałów przydzielonych przez Spółkę Nowo Zawiązanej, nie będzie wyższa niż wartość udziałów w Spółce Dzielonej, jaka byłaby przyjęta przez B Spółki Dzielonej dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do Podziału.

Mając powyższe na względzie, planowany Podział Spółki Dzielonej i związane z nim przeniesienie K na Spółkę Nowo Zawiązaną nie będzie powodować powstania przychodu po stronie B.

Podobna argumentacja oraz interpretacja przepisów została wskazana w interpretacjach indywidualnych:

a)    z dnia 9 grudnia 2024 roku, Znak: 0111-KDIB2-1.4010.462.2024.3.AR;

b)    z dnia 5 listopada 2024 roku, Znak: 0114-KDIP2-1.4010.539.2024.1.DK;

c)    z dnia 21 października 2024 roku, Znak: 0114-KDIP2-2.4010.420.2024.2.SJ;

d)    z dnia 1 października 2024 roku, Znak: 0114-KDIP2-2.4010.326.2024.2.KW.

W zakresie pytania nr 5 (pytanie oznaczone we wniosku Nr 7)

Zgodnie z argumentacją wskazaną w uzasadnieniu do pytania nr 1, zarówno K jak i Pozostałe Linie Biznesowe będą stanowić ZCP, co w konsekwencji nie będzie skutkować powstaniem przychodu dla Spółki Dzielonej.

Jak już wskazywano, Podział nastąpi w trybie art. 529 § 1 pkt 4 (KSH – przypis Organu), tj. przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na nowo zawiązaną spółkę za udziały spółki nowo zawiązanej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez wydzielenie).

W wyniku Podziału, zgodnie z art. 531 § 1 KSH spółka przejmująca wstępuje z dniem wydzielenia oraz dniem wyodrębnienia w prawa i obowiązki spółki dzielonej, określone w sporządzanym przez zarząd spółki dzielonej planie podziału. Zgodnie z art. 534 KSH, plan podziału powinien zawierać m.in. dokładny opis i podział składników (aktywów i pasywów) oraz zezwoleń, koncesji lub ulg przypadających spółkom przejmującym lub spółkom nowo zawiązanym.

Cechą szczególną zarówno procesu podziału przez wydzielenie, jak i podziału przez wyodrębnienie jest to, że spółka dzielona nie przestaje istnieć, lecz następuje przeniesienie wydzielanej i wyodrębnianej części majątku na inną spółkę.

Mając na uwadze brzmienie powyższych przepisów, na gruncie KSH ma miejsce sukcesja uniwersalna częściowa, tj. następstwo generalne dotyczące praw i obowiązków związanych z przenoszonymi składnikami majątku. Istotnym elementem jest plan podziału, który określa zakres przenoszonych składników majątku oraz tych, które pozostają w dzielonej spółce.

W związku z powyższym, w wyniku planowanych podziałów w związku z zasadą sukcesji uniwersalnej częściowej, w ramach Podziału Spółka Nowo Zawiązana wstąpi z dniem Podziału w ogół praw i obowiązków K przypisanych jej w planie Podziału.

Sukcesja podatkowa na gruncie Ordynacji podatkowej

Kwestię przejścia praw i obowiązków podatkowych w przypadku podziału przez wydzielenie reguluje Ordynacja podatkowa. Zgodnie z art. 93c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.), osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują z dniem wydzielenia we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im w planie podziału składnikami majątku (sukcesja generalna częściowa).

Jednocześnie, jak wynika z art. 93c § 2 Ordynacji podatkowej, przepis § 1 stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie – także majątek osoby prawnej lub spółki komandytowo-akcyjnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Następstwo prawne, zgodnie z powołanym wyżej przepisem art. 93c Ordynacji podatkowej, należy rozumieć jako kontynuację, od dnia wydzielenia, rozliczeń podatkowych prowadzonych dotychczas przez Spółkę Dzieloną, a nie jako przejęcie przez Spółkę Nowo Zawiązanej całości rozliczeń podatkowych wydzielanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa za okres przed Podziałem. Wynika to również ze szczególnego charakteru podziału przez wydzielenie, zgodnie z którym Spółka Dzielona nie traci swojej podmiotowości prawnej, a jedynie zmniejsza swój majątek o część, która jest przenoszona do odrębnego podmiotu (Spółka Nowo Zawiązana).

Przedmiotem sukcesji prawnopodatkowej przewidzianej w art. 93c Ordynacji podatkowej będą zatem jedynie te prawa i obowiązki dzielonej osoby prawnej, której pozostają w związku z przydzielonymi sukcesorowi (Spółce Nowo Zawiązanej) składnikami majątku, stanowiącymi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Mając na uwadze powyższe oraz z uwagi na fakt, że ustawodawca nie definiuje pojęcia „praw i obowiązków podatkowych związanych ze składnikami majątku”, będących przedmiotem sukcesji na podstawie art. 93c Ordynacji podatkowej, należy przyjąć, że sukcesji będą podlegać prawa i obowiązki, które zostały przypisane do podmiotu przejmującego dzielony majątek (tu: Spółka Nowo Zawiązanej – prawa i obowiązki związane z K).

Decydujące znaczenie ma moment powstania danego prawa lub obowiązku, tj. okoliczność, czy dane prawo lub obowiązek powstało i istniało przed dniem wydzielenia. Wniosek taki wynika z literalnej wykładni art. 93c Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym sukcesji podlegają prawa i obowiązki „pozostające w związku” z przydzielonymi spółce przejmującej lub spółce nowo powstałej w wyniku podziału składnikami majątku. W przepisie tym, ustawodawca posłużył się czasem teraźniejszym. Stąd, przedmiotem sukcesji mogą być wyłącznie „stany otwarte”, tj. prawa i obowiązki, które na dzień wydzielenia „pozostają” jeszcze w związku z przydzielonymi Spółce Nowo Zawiązanej składnikami majątku i nie zostały rozliczone przez Spółkę Dzieloną (innymi słowy, te które nie uległy konkretyzacji na gruncie rozliczeń podatkowych).

A contrario, należy wskazać, że zasady sukcesji podatkowej na gruncie art. 93c Ordynacji podatkowej, nie odnoszą się do praw i obowiązków, które „pozostawały” (stanowią już „okresy zamknięte”) w związku z danymi składnikami majątku przed dniem wydzielenia. Prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy w powyższym zakresie potwierdzają orzeczenia sądów administracyjnych, w tym między innymi w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 listopada 2020 r., sygn. akt II FSK 2081/18: „W przypadku podziału przez wydzielenie decydujące znaczenie ma okoliczność, czy dane prawo lub obowiązek powstało i istniało przed dniem wydzielenia. Wniosek taki wynika z literalnej wykładni art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej. Posłużenie się czasem teraźniejszym oznacza, że przedmiotem sukcesji mogą być wyłącznie stany otwarte, to jest prawa i obowiązki, które na dzień wydzielenia pozostają jeszcze w związku z przydzielonymi spółce przejmującej składnikami majątku. Z literalnej wykładni przepisu wynika, że nie odnosi się on do praw i obowiązków, które pozostawały w związku z danymi składnikami majątku przed dniem wydzielenia. W konsekwencji, jeżeli dane prawo bądź obowiązek powstało przed dniem wydzielenia lub dotyczy okresu poprzedzającego podział, powinno być rozliczone w tym właśnie czasie. Skutki podatkowe z nim związane ściśle wiążą się z rozliczeniami podatkowymi spółki dzielonej, tj. na dzień wydzielenia nie pozostają w związku z wydzielonym majątkiem zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Z kolei w przypadku, gdy dane prawo bądź obowiązek powstało w dniu wydzielenia lub po tej dacie (tj. pozostaje w dniu wydzielenia w związku ze składnikami majątku podlegającymi podziałowi), rozliczenia podatkowe z nim związane powinny dotyczyć wyłącznie spółki przejmującej lub nowo zawiązanej. Następstwo prawne (sukcesję generalną częściową), zgodnie z art. 93c Ordynacji podatkowej, należy rozumieć jako kontynuację – od dnia wydzielenia – rozliczeń podatkowych prowadzonych dotychczas przez spółkę dzieloną, a nie jako przejęcie przez spółkę przejmującą/nowo zawiązaną całości rozliczeń podatkowych wydzielanej części przedsiębiorstwa z okresu przed podziałem.”

Zatem, art. 93c Ordynacji podatkowej wprowadza zasadę sukcesji podatkowej częściowej. Oznacza to, że przedmiotem sukcesji są tylko te prawa i obowiązki podatkowe, które łącznie spełniają następujące warunki:

-        pozostają w bezpośrednim związku ze składnikami majątku stanowiącymi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, które zostały przydzielone spółce przejmującej lub nowo zawiązanej w planie podziału;

-        powstały przed dniem sukcesji, tj. dniem wydzielenia, i nie uległy do tego dnia konkretyzacji (były przed podziałem „stanami otwartymi”) oraz

-        nie zostały zrealizowane przez spółkę dzieloną przed podziałem (przedmiotem sukcesji mogą być tylko stany otwarte, które „pozostają” jeszcze w związku z przydzielonymi składnikami majątku). Analogicznie, przedmiotem sukcesji, zgodnie z art. 93c Ordynacji podatkowej są „prawa i obowiązki”, tj., te z nich, które uległy konkretyzacji przed dniem podziału nie będą przedmiotem sukcesji – nie będą bowiem miały przymiotu „praw i obowiązków”.

Pojęcie „stanów otwartych”, jak zostało wskazane wyżej odnosi się do praw i obowiązków, które na dzień podziału/wydzielenia zaistniały, ale nie uległy konkretyzacji, tj. prawa przysługujące Spółce Dzielonej nie zostały zrealizowane a obowiązki podatkowe nie przerodziły się w zobowiązania podatkowe. Należy bowiem wskazać, że wraz z „konkretyzacją” danych praw i obowiązków, obowiązek podatkowy przeradza się w zobowiązanie podatkowe, które odnosi się do danej osoby podatnika (a nie danej części jego majątku), a tym samym nie jest możliwe przypisanie zobowiązania podatkowego do określonych składników majątku. Innymi słowy, skonkretyzowane prawa i obowiązki będą nierozerwalnie związane ze Spółką Dzieloną (podatnikiem), nawet jeżeli dotyczyłyby wydzielanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W konsekwencji, jeżeli dane prawo bądź obowiązek powstało i skonkretyzowało się przed dniem wydzielenia lub dotyczy okresu poprzedzającego podział, powinno być rozliczone w tym właśnie czasie. Skutki podatkowe z nim związane ściśle wiążą się z rozliczeniami podatkowymi Spółki Dzielonej, tj. na dzień wydzielenia nie „pozostają” w związku z wydzielanym majątkiem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, ponieważ to właśnie te prawa i obowiązki zostały już ostatecznie przypisane do Spółki Dzielonej (uległy skonkretyzowaniu przed dniem podziału a tym samym stały się „stanami zamkniętymi”).

Przekładając powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy, Wnioskodawca pragnie wskazać, że zdaniem Wnioskodawcy:

-        Spółka Dzielona będzie ponosiła wyłączną odpowiedzialność za wszelkie zobowiązania podatkowe oraz ewentualne zaległości podatkowe powstałe do dnia Podziału (w tym, również związane z wydzielaną zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa w postaci K) w związku z faktem, iż to po stronie Spółki Dzielonej obowiązek podatkowy uległ konkretyzacji (stał się „stanem zamkniętym”).

-        Spółka Nowo Zawiązana nie będzie ponosić w tym zakresie odpowiedzialności solidarnej, subsydiarnej lub innej (tj. Spółka Nowo Zawiązana nie będzie ponosiła odpowiedzialności za rozliczenia podatkowe Spółki Dzielonej związane z K, ale dotyczących ostatecznie zamkniętych stanów faktycznych).

-        Spółka Dzielona nie będzie ponosić odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe związane z K, które powstały od dnia Podziału oraz które do momentu Podziału nie zostały skonkretyzowane, za które to zobowiązania od dnia Podziału odpowiedzialności będzie ponosić Spółka Nowo Zawiązana. Innymi słowy, Spółka Nowo Zawiązana będzie ponosiła odpowiedzialność za rozliczenia podatkowe Spółki Dzielonej związane z K w zakresie "otwartych" stanów faktycznych).

Jednocześnie, tytułem uzupełnienia należy wspomnieć o art. 117 § 1 Ordynacji podatkowej, który przewiduje odpowiedzialność solidarną osoby prawnej przejmującej lub powstałej w wyniku podziału za zaległości podatkowe osoby prawnej dzielonej, w przypadku, gdy przejmowany na skutek podziału majątek, a przy podziale przez wydzielenie – także majątek osoby prawnej dzielonej, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jak wskazuje się w literaturze przedmiotu: „Osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału odpowiadają za zaległości podatkowe osoby prawnej dzielonej całym swoim majątkiem. Odpowiedzialność tych podmiotów jako osób trzecich dotyczy jedynie takiej sytuacji, gdy przejmowany majątek, a przy podziale przez wydzielenie – także majątek osoby prawnej dzielonej, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W innym bowiem przypadku nie mamy do czynienia z odpowiedzialnością osób trzecich, ale z sukcesją praw i obowiązków podatkowych (art. 93c Ordynacji podatkowej). Oznacza to, że Ordynacja podatkowa przewiduje dwa reżimy w zakresie odpowiedzialności w przypadku podziału, w tym podziału przez wydzielenie:

-        sukcesję generalną (częściową), o której mowa w analizowanym art. 93c Ordynacji podatkowej, która ma zastosowanie do podziałów obejmujących sytuację przeniesienia lub wydzielenia ze spółki dzielonej części majątku stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa, oraz

-        odpowiedzialność solidarną, która ma zastosowanie do pozostałych przypadków, tj. gdy majątek przejmowany i pozostający w spółce dzielonej nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zakres odpowiedzialności solidarnej, zgodnie z art. 117 § 2 i 3 Ordynacji podatkowej, ulega ograniczeniu do wartości aktywów netto nabytych, wynikających z planu podziału, a w przypadku przez wydzielenie do zaległości z tytułu zobowiązań podatkowych powstałych do dnia wydzielenia.

W efekcie, zakres odpowiedzialności powiązany jest z faktem czy majątek przenoszony na podmiot przejmujący lub powstały w wyniku podziału ma status zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Jak już wskazano w poprzednich częściach niniejszego wniosku, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że K przejmowany przez Spółkę Nowo Zawiązaną w wyniku Podziału, jak również Pozostałe Linie Biznesowe pozostające w Spółce Dzielonej, stanowić będą zorganizowane części przedsiębiorstwa. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym w niniejszym wniosku zdarzeniu przyszłym znajdzie zastosowanie art. 93c Ordynacji podatkowej, w związku z czym Spółka Nowo Zawiązana będzie odpowiadać jako sukcesor generalny (częściowy) jedynie w zakresie określonym w art. 93c Ordynacji podatkowej.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w jednolitej linii interpretacyjnej organów podatkowych, które orzekały w podobnych stanach faktycznych/ dotyczących podobnych zdarzeń przyszłych:

-        Interpretacja indywidualna z dnia 2 października 2025 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4017.4.2025.1. ED, w której organ podatkowy na podstawie art. 14c Ordynacji podatkowej odstąpił od przedstawienia uzasadnienia oraz w pełni zgodził się z wnioskodawcami: „W związku z powyższym, Spółka wstąpi wyłącznie w te prawa i obowiązki Spółek Dzielonych, a tym samym będzie odpowiadać wyłącznie za te zobowiązania podatkowe, które powstały od Dnia podziału i które pozostają w związku ze składnikami majątku (...) Sprzedaż oraz (...) Produkcja (tj. które zostały przydzielone Spółce w planach podziału) lub, które powstały przed Dniem Podziału, i które pozostają w związku ze składnikami majątku (...) Sprzedaż oraz (...) Produkcja, ale nie ulegną konkretyzacji za okres do Dnia podziału (będą nadal „stanami otwartymi” na Dzień podziału).”

-        interpretacja indywidualna z 27 lutego 2024 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4017.9.2023.2.AW:
„... przedmiotem sukcesji podatkowej są wszystkie nieskonkretyzowane prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego, które w dniu wyodrębnienia będą pozostawały w związku ze składnikami majątku przydzielonymi w planie podziału do Spółki Nowo Zawiązanej. Przejęciu z mocy prawa na podstawie ww. przepisu podlegają w przypadku podziału tylko te prawa i obowiązki, które dotyczą stanów faktycznych otwartych na dzień podziału. W konsekwencji, art. 93c Ordynacji podatkowej przewiduje sukcesję prawnopodatkową w zakresie tych praw i obowiązków dzielonej osoby prawnej, które pozostają w związku z przydzielonymi Spółce Nowo Zawiązanej w planie podziału składnikami majątku.”

-        Interpretacja indywidualna z dnia 26 sierpnia 2021 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4017.7.2021.1.BS, w której organ podatkowy odstąpił od przedstawienia uzasadnienia oraz w pełni zgodził się z wnioskodawcami: „W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że w wyniku podziału przez wydzielenie, sukcesji podatkowej podlegać będą te prawa i obowiązki związane z wydzielanymi składnikami majątkowymi przydzielonymi Spółce Przejmującej w Planie Podziału, które nie uległy konkretyzacji do dnia podziału. W konsekwencji Spółka Przejmująca nie będzie ponosić odpowiedzialności za zobowiązania Spółki Dzielonej, które uległy konkretyzacji do tego dnia. Natomiast, Spółka Przejmująca będzie ponosić odpowiedzialność tylko za zobowiązania podatkowe związane z Wydzielaną Częścią Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej powstałe od Dnia Podziału, za które to zobowiązania odpowiedzialności nie będzie ponosić Spółka Dzielona”.

Reasumując, biorąc pod uwagę, że w wyniku Podziału Spółka Nowo Zawiązana przejmie część składników majątkowych związanych z K (jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa), określonych w planie Podziału, należy uznać, że w omawianym zdarzeniu przyszłym wystąpi sukcesja generalna (częściowa), o której mowa w analizowanym art. 93c Ordynacji podatkowej i tym samym:

-        Spółka Dzielona będzie ponosić odpowiedzialność tylko za zobowiązania podatkowe związane z K, które powstały przed dniem Podziału, a które uległy konkretyzacji do dnia podziału, w szczególności za zakończone, lecz nieprzedawnione okresy rozliczeniowe oraz nie będzie ponosić odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe związane z K, które powstały od dnia Podziału lub które powstały przed dniem podziału, ale nie uległy konkretyzacji do dnia Podziału.

-        Spółka Nowo Zawiązana nie będzie ponosić odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe związane z K, które powstały i uległy konkretyzacji do dnia Podziału, w szczególności za zakończone, lecz nieprzedawnione okresy rozliczeniowe. Jednocześnie, Spółka Nowo Zawiązana będzie ponosić odpowiedzialność za zobowiązania podatkowe związane z K, które powstały od dnia Podziału i/lub które powstały przed dniem podziału, ale nie uległy konkretyzacji do dnia Podziału.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku we wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz w zakresie Ordynacji podatkowej jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny w zakresie pytania Nr 5 (oznaczonego we wniosku Nr 7) dotyczącego Ordynacji podatkowej.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady organizacji i funkcjonowania spółek prawa handlowego oraz problematyka podziału spółek została uregulowana w przepisach ustawy z dnia 15 września 2000 r. ustawy Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 18 ze zm., dalej: „KSH”).

Stosownie do postanowień art. 528 § 1 KSH:

Spółkę kapitałową i spółkę komandytowo-akcyjną można podzielić na dwie albo więcej spółek kapitałowych lub spółek komandytowo-akcyjnych. Nie jest dopuszczalny podział spółki akcyjnej i spółki komandytowo-akcyjnej, jeżeli kapitał zakładowy nie został pokryty w całości.

Natomiast zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 KSH:

Podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących, nowo zawiązanych lub spółki dzielonej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez wydzielenie).

Jest to jedyny podział, który nie skutkuje rozwiązaniem spółki dzielonej (art. 530 § 1 i § 2 KSH).

Celem podziału przez wydzielenie jest to, że spółka dzielona nie przestaje istnieć, a następuje jedynie przeniesienie części jej majątku na inny podmiot.

Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych spółki dzielonej przy podziale przez wydzielenie regulują przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 554 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Jednocześnie, jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z treścią art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m ustawy o CIT:

Za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym:

-        przychody osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przejmującej w następstwie łączenia lub podziału majątek lub część majątku innej osoby prawnej lub spółki,

-        przychody wspólnika spółki łączonej lub dzielonej,

-        przychody spółki dzielonej.

W myśl art. 7b ust. 1 pkt 1a ustawy o CIT:

Za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziału podmiotów.

Powołane przepisy nie stanowią jednak podstawy powstania zobowiązania podatkowego, a jedynie wskazówkę, do jakiego rodzaju przychodów wskazane powyżej przychody powinny być zaklasyfikowane. Samo powstanie ewentualnego przychodu reguluje art. 12 ustawy o CIT.

Wątpliwości Zainteresowanych w zakresie pytania Nr 1 dotyczą ustalenia, czy przedstawionym zdarzeniu przyszłym K oraz Pozostałe Linie Biznesowe na moment Podziału przez wydzielenie Spółki Dzielonej będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 554, dalej: „ustawa o CIT”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wynika z cytowanego przepisu, status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

-        stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),

-        jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,

-        jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,

-        mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że jednym z podstawowych elementów istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Aby zatem określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa (zgodnie z definicją zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT), musi odznaczać się pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość).

Uznanie zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa możliwe jest zatem w sytuacji jednoczesnego spełnienia wszystkich przesłanek określonych w powołanym przepisie.

Wskazać należy, że jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że A należy do międzynarodowej grupy kapitałowej C (dalej: „Grupa C” lub „Grupa”). Działalność Grupy C polega w szczególności na (…). Grupa C oferuje również usługi (…).

W ramach spółki A obecnie wyodrębnione są cztery obszary działalności (linie biznesowe), tj.:

1.    F,

2.    D,

3.    E,

4.    Dział wsparcia i usług korporacyjnych (dalej: „działalność korporacyjna”).

Zewnętrzny inwestor (podmiot niepowiązany) wyraził zainteresowanie nabyciem działalności, w postaci Oddziału w K (dalej: „K”) zajmującego się (…) (dalej: „X”) – (…) – D.

Grupa C planuje przeprowadzenie wydzielenia K z A i przeniesienie go do Spółki Nowo Zawiązanej (nowo zawiązanej) – podział przez wydzielenie (dalej: „Podział”). Po Podziale, w ramach Spółki Dzielonej byłaby prowadzona działalność linii biznesowych F, E oraz działalność korporacyjna (dalej łącznie jako: „Pozostałe Linie Biznesowe”).

Podział nastąpi w trybie z art. 529 § 1 pkt 4 KSH, tj. przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na nowo zawiązaną spółkę za udziały Spółki Nowo Zawiązanej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez wydzielenie).

Spółka Nowo Zawiązana będzie spółką kapitałową utworzoną w procesie podziału jako spółka nowo zawiązaną z siedzibą w Polsce, prowadzącą działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

W odniesieniu do ww. wątpliwości, wskazać należy, że przedstawione we wniosku okoliczności pozwalają na uznanie, że zarówno przenoszony majątek stanowiący K, jak i majątek stanowiący Pozostałe Linie Biznesowe – pozostający w Spółce, będą cechowały się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym i zarazem mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące przypisane im zadania.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że K, to działalność określana jako D, która stanowi jeden z czterech obszarów działalności funkcjonujących obecnie w ramach spółki A. Działalność K polega na (…). Działalność D w ramach A prowadzona jest w K. W K znajduje się zakład produkcyjny i prowadzona jest tam działalność operacyjna tej linii biznesowej.

Pozostałe Linie Biznesowe funkcjonujące obecnie w ramach A to: F, E i działalność korporacyjna. Działalność gospodarcza F polega na (…). F (…). Działalność E polega na (…). Działalność E w ramach A prowadzona jest w (…) (zakład produkcyjny) oraz w (…) (zakłady (…)). Działalność korporacyjna w ramach A polega na pełnieniu centralnych funkcji korporacyjnych dla spółek z grupy C w Polsce, jak również obejmuje funkcje zarządczo-doradcze, księgowe, kadrowo-płacowe, marketing i zakupy centralne. Działalność korporacyjna prowadzona jest w (…), gdzie funkcjonuje m.in. Zarząd A.

W odniesieniu do wyodrębnienia organizacyjnego K wskazali Państwo, że K jest odrębną jednostką biznesową w ramach struktury organizacyjnej A wyodrębnioną w postaci oddziału na podstawie uchwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników A. Na podstawie uchwały zarządu A z (…) 2011 roku postanowiono również o uzyskaniu przez K statusu samodzielnego pracodawcy w rozumieniu Kodeksu Pracy. Jednocześnie uchwałą nr (…) Zarządu Spółki Dzielonej (…) 2014 roku zostały zaktualizowane wszystkie nazwy Oddziałów m.in. nazwa Oddziału K, jaka jest ujawniona w odpisie z rejestru przedsiębiorców. Dodatkowo (…) 2014 roku wprowadzono dla Oddziału K odrębny Regulamin Wynagradzania wraz z załącznikami w zakresie zasad zaszeregowania, przeszeregowania i awansowania, zaszeregowania na stanowiskach administracyjnych oraz zasad wynagradzania pracowników na stanowiskach kierowców.

Oddział A w K, zajmuje się wyodrębnionym segmentem działalności A, tj. (…) pod nazwą A spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Oddział D w K. K stanowi niezależny i odrębny oddział spółki A w rozumieniu cywilnoprawnym i jest odrębnym zakładem produkcyjnym.

K prowadzi działalność w ramach jednostki biznesowej D, która nie jest prowadzona wspólnie ani operacyjnie powiązana z działalnością E. Określenie „G” ma charakter wyłącznie technologiczny i odnosi się do podobieństwa procesów (…). G nie stanowi odrębnej linii biznesowej, wspólnej struktury organizacyjnej ani podstawy wspólnego zarządzania operacyjnego. W konsekwencji nie występuje wspólna struktura zarządzania operacyjnego obejmująca E i D.

Funkcje zarządcze dla działalności D realizowane są przez Dyrektora Zarządzającego A, a w zakresie bieżącego funkcjonowania Oddziału przez Dyrektora Oddziału lub p.o. Dyrektora Oddziału. W ramach działalności w K funkcjonują stanowiska kierownicze właściwe dla tej jednostki, w tym Dyrektor Zakładu oraz Kierownik logistyki (…).

Funkcje związane z pozyskiwaniem (…) oraz koordynacją logistyki realizowane są centralnie w Biurze Zarządu przez Dyrektora ds. pozyskania (…) oraz Zastępcę dyrektora ds. pozyskania (…) i logistyki. Funkcje te mają charakter wsparcia oraz koordynacyjny, oparty na standardach całej grupy, zapewniających identyfikowalność i kontrolę procesów w poszczególnych jednostkach. Analogiczny charakter mają funkcje takie jak Manager sprzedaży, Manager BHP oraz Manager ds. zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska, które realizują zadania w sposób wspólny dla jednostek biznesowych E i D i pełnią rolę wsparcia oraz koordynacji w swoich obszarach, a nie odrębnych struktur zarządzania operacyjnego przypisanych do konkretnej jednostki.

Pomimo istnienia wspólnego poziomu nadzorczego oraz funkcji centralnych o charakterze wsparcia i koordynacji, zakład D w K prowadzi działalność w odrębnej lokalizacji, według własnego modelu operacyjnego, odrębnego od modeli pozostałych jednostek biznesowych, a decyzje dotyczące jego bieżącej działalności są podejmowane przez kierownictwo tego zakładu. Ponadto, pomimo centralizacji pewnych kategorii usług o charakterze pomocniczym, na rzecz K zostaną przeniesione umowy związane z (…) i produktem gotowym, które są niezbędne dla ciągłości prowadzenia działalności przez K po Podziale.

W ramach majątku A, do działalności gospodarczej K zaliczone są następujące składniki majątku Spółki Dzielonej (zasoby):

-        Prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych przez A i związanych z funkcjonowaniem K, w tym m.in.:

-        Umowy sprzedaży i dostawy produktów gotowych;

-        Umowy świadczenia usług dotyczące (…);

-        Umowy związane z najmem;

-        Pozostałe niezbędne umowy związane z samodzielnym funkcjonowaniem Oddziału K.

-        Nieruchomości komercyjne A w K, na której K prowadzi swoją działalność gospodarczą, które obejmują grunty, budynki i lokale (…) oraz inne budowle, w tym, między innymi sieci wodociągowe, energetyczne i kanalizacyjne, oczyszczalnia ścieków czy zbiorniki.

-        Pracownicy K

-        Środki trwałe (w tym m.in. kotły i inne maszyny, urządzenia techniczne, kontenery, sprzęt biurowy np. komputery, meble, środki transportu np. samochody oraz przyczepy, wózki widłowe i paletowe) oraz wartości niematerialne i prawne (…) związane z działalnością K,

-        Decyzje administracyjne, w tym pozwolenie zintegrowane oraz pozwolenia (…),

-        Należności i zobowiązania oraz rezerwy na zobowiązania związane ze zwykłą (normalną) działalnością D,

-        inne wyposażenie nie zaliczone do środków trwałych, a związane z codziennym funkcjonowaniem Oddziału np. telefony służbowe, itp.,

-        Środki pieniężne związane z działalnością D oraz środki pieniężne zgromadzone na rachunku Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,

-        Inne aktywa związane z działalnością zakładu D w K, w tym zapasy towarów, materiałów i produktów gotowych znajdujące się na terenie zakładu D, czynne rozliczenia międzyokresowe.

W ramach Podziału do Spółki Nowo Zawiązanej zostanie przeniesiona własność nieruchomości składającej się z działek przemysłowych o numerach (…), położonej w K (grunty). Na przemysłowych działkach znajduje się zorganizowany kompleks infrastruktury produkcyjno-magazynowo-administracyjny, obejmujący m.in. zakład produkcyjny (budynek), budynek administracyjny, warsztat, magazyny, hala, wiatę przeznaczoną do składowania kontenerów, budynek uzdatniania wody, inne budynki służące zakładowi produkcyjnemu, budowle i inne naniesienia np. place i drogi, ogrodzenia, sieci przyłączeniowe, zbiorniki, rurociągi, kontenery etc.

Działki wskazane powyżej są wyposażone w niezbędną infrastrukturę techniczną i użytkową.

W ramach Podziału dojdzie również do przejścia na Spółkę Nowo Zawiązaną części zakładu pracy Spółki Dzielonej związanej z działalnością K w trybie art. 231 Kodeksu pracy, w tym funkcjonującego w ramach K związku zawodowego.

Dla działalności biznesowej D w ramach A spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Oddział D w K zostały wydane i obowiązują decyzje administracyjne, głównie (…).

Do ww. działalności zaliczane są również należności związane bezpośrednio z działalnością K a także przyporządkowane są odpowiednie zobowiązania związane z działalnością K.

Natomiast w zakresie wyodrębnienia organizacyjnego Pozostałych Linii Biznesowych wskazali Państwo we wniosku, że Pozostałe Linie Biznesowe – tj. F, E i działalność korporacyjna stanowią odrębne jednostki biznesowe w strukturze Spółki Dzielonej. Zarówno, F, jak i E zostały formalnie wyodrębnione w ramach Spółki Dzielonej i stanowią odrębne oddziały Spółki zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym. Działalność korporacyjna (biuro Zarządu) jest formalnie wyodrębniona jako odrębny pracodawca w ramach struktury A i zadania związane z tą działalnością są do niej przyporządkowane również od wielu lat.

W ramach Spółki Dzielonej obowiązuje Regulamin Organizacyjny A, w którym określono m.in. podział funkcji i kompetencji pomiędzy poszczególne jednostki organizacyjne (Oddziały).

Dyrektor Zarządzający A pełni funkcję zarządzającą na poziomie całej organizacji w Polsce, obejmującej również spółki zależne funkcjonujące w ramach Grupy A.

Dyrektor Finansowy, Dyrektor HR, Komunikacji i Marketingu oraz Head of Procurement stanowią funkcje centralne (tzw. shared services), pełniące rolę wsparcia dla wszystkich spółek zależnych oraz jednostek biznesowych funkcjonujących w ramach Grupy A. Wszelkie struktury, zespoły oraz stanowiska podległe tym funkcjom realizują wyłącznie zadania wspierające wobec działalności operacyjnej jednostek biznesowych, w tym w szczególności w obszarach finansów, HR, komunikacji, marketingu oraz procurementu i nie stanowią odrębnych struktur zarządzania operacyjnego.

Działalność F posiada własną strukturę zarządczą, na czele której stoi Dyrektor Generalny F, odpowiedzialny za zarządzanie linią biznesową F oraz jej rozwój, w tym podejmowanie decyzji strategicznych i operacyjnych. W strukturze F funkcję operacyjną pełni Dyrektor Operacyjny F, który odpowiada za obszar produkcji i logistyki w skali całego kraju. W związku z przyjętym modelem organizacyjnym w strukturze F nie występuje odrębne stanowisko Dyrektora Logistyki F, ponieważ kompetencje w zakresie logistyki zostały w całości włączone do zakresu odpowiedzialności Dyrektora Operacyjnego F. Odpowiedzialność w tym obszarze ma charakter ogólnopolski i realizowana jest bez podziału na regiony. Dyrektor Sprzedaży i Rozwoju F odpowiada za całą strukturę sprzedaży, w tym za kierowników regionalnych wraz z ich zespołami przedstawicieli handlowych oraz za dział obsługi klienta. Dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych i Rynku B2B F odpowiada za relacje zewnętrzne, działania w obszarze public affairs oraz wsparcie w budowaniu relacji z klientami biznesowymi.

Działalność E funkcjonuje w odrębnym modelu organizacyjnym i nie posiada własnej, wyodrębnionej struktury zarządzania analogicznej do F. Funkcję zarządczą dla tej jednostki biznesowej realizuje Dyrektor Zarządzający A, analogicznie jak w przypadku działalności D. Funkcje związane z pozyskiwaniem (…) oraz logistyką, tj. Dyrektor ds. pozyskania (…) oraz Zastępca dyrektora ds. pozyskania (…) i logistyki, mają charakter centralny, wspierający i koordynacyjny wobec jednostek biznesowych E i D. Funkcje te, podobnie jak pozostałe funkcje centralne (finanse, HR, komunikacja, marketing, procurement), realizują zadania w zakresie wsparcia, koordynacji oraz standaryzacji procesów na poziomie całej Grupy A.

W ramach majątku A, do działalności gospodarczej Pozostałych Linii Biznesowych zostały przypisane następujące składniki majątku Spółki Dzielonej (zasoby):

-        prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych przez A i związanych z funkcjonowaniem Pozostałych Linii Biznesowych,

-        nieruchomości związane z działalnością Pozostałych Linii Biznesowych, tj. m.in. nieruchomości w (…) i nieruchomość wynajmowana w (…),

-        pracownicy Pozostałych Linii Biznesowych,

-        środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne związane z działalnością Pozostałych Linii Biznesowych,

-        decyzje administracyjne związane z działalnością Pozostałych Linii Biznesowych,

-        strony internetowe związane z działalnością Pozostałych Linii Biznesowych,

-        należności i zobowiązania związane z działalnością Pozostałych Linii Biznesowych,

-        środki pieniężne związane z działalnością Pozostałych Linii Biznesowych,

-        znaki towarowe i logotypy.

Mając powyższe na względzie, należy uznać, że K oraz Pozostałe Linie Biznesowe są wyodrębnione organizacyjnie w Spółce Dzielonej.

W odniesieniu do wyodrębnienia finansowego, wskazali Państwo, że w ramach wyodrębnienia finansowego A istnieje możliwość prowadzenia odrębnej ewidencji finansowo-księgowej dla K i Pozostałych Linii Biznesowych. Spółka Dzielona, na podstawie odpowiednich MPK wyodrębniła odrębne konta księgowe (kosztowe i przychodowe), w ramach których ewidencjonowane są zdarzenia gospodarcze związane z działalnością K oraz Pozostałych Linii Biznesowych. Pozwala to Spółce Dzielonej przygotowywać odrębne sprawozdania i analizy finansowe zarówno dla K, jak i dla każdej z Pozostałych Linii Biznesowych.

W przypadku kosztów wspólnych dla kilku linii biznesowych, w ramach Spółki Dzielonej (jak np. koszty centralne oraz koszty ponoszone w lokalizacjach, gdzie funkcjonuje więcej niż jedna linia biznesowa) dokonywane są obecnie przeksięgowania pomiędzy liniami biznesowymi. Koszty te rozliczane są pomiędzy K i innymi liniami biznesowymi z wykorzystaniem odpowiednich kluczy alokacyjnych.

Zestawienie obrotów i sald w ramach Spółki Dzielonej prezentuje odrębne pozycje dla każdej z linii biznesowych A, w tym również dla K.

A sporządza odrębny rachunek zysków i strat oraz bilans dla poszczególnych linii biznesowych od około (…). Prognozy EBITDA oraz budżety również przygotowywane są osobno dla każdej z linii biznesowych A, w tym dla K. Powyższe oznacza, że w ramach A możliwe jest szczegółowe ustalenie wyniku finansowego dla każdej z linii biznesowych, w tym dla K.

K nie posiada obecnie odrębnego rachunku bankowego, ale możliwe jest bieżące ustalenie wartości środków pieniężnych na rachunku bankowym Spółki Dzielonej związanych z działalnością K oraz Pozostałych Linii Biznesowych.

Przedstawione powyżej informacje pozwalają na uznanie, że zarówno K jak i Pozostałe Linie Biznesowe są wyodrębnione finansowo w ramach Spółki Dzielonej.

W odniesieniu natomiast do wyodrębnienia funkcjonalnego w zakresie działalności K wskazali Państwo, że ww. działalność stanowi odrębne zadania gospodarcze w ramach A. K realizuje swoje działania w sposób samodzielny i z wykorzystaniem własnych, przypisanych do jego działalności składników majątku A (zasobów). W związku z tym, K jest obecnie zdolny do funkcjonowania jako odrębny podmiot gospodarczy.

Do działalności K przypisane są składniki majątku Spółki Dzielonej opisane w sekcji wyodrębnienie organizacyjne, takie jak m.in. prawa i obowiązki wynikające z umów, nieruchomości, pracownicy, środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, decyzje administracyjne, należności oraz zobowiązania.

K jest wyposażony w składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia samodzielnej działalności jako odrębna jednostka w Spółce Nowo Zawiązanej i są one wystarczające do skutecznego realizowania zadań K. To oznacza, że K, po Podziale będzie zdolny do funkcjonowania jako odrębny podmiot realizujące własne zadania i cele gospodarcze w ramach Spółki Nowo Zawiązanej.

Po Podziale, Spółka Nowo Zawiązana będzie kontynuować działalność realizowaną przez Spółkę Dzieloną w ramach K w pełnym zakresie realizowanym obecnie w ramach K. Spółka Nowo Zawiązana będzie w stanie realizować w pełni zadania gospodarcze przy wykorzystaniu składników majątku przejętych w wyniku Podziału A. Spółka Nowo Zawiązana, tym samym, nie będzie musiała angażować dodatkowych składników majątku ani podejmować innych istotnych działań faktycznych i prawnych w celu samodzielnego kontynuowania działalności gospodarczej prowadzonej obecnie w ramach K. Jak wskazano powyżej, Spółka Dzielona przypuszczalnie może przejściowo świadczyć usługi o charakterze pomocniczym w stosunku do głównego przedmiotu działalności K takie jak na przykład usługi księgowe czy kadrowo płacowe, przy czym zakres tych usług, jeżeli okażą się potrzebne, zostanie ustalony przez strony na dalszym etapie. Usługi i dostawy będą miały charakter przejściowy i pomocniczy w stosunku do głównego obszaru działalności Spółki Nowo Zawiązanej po podziale zanim Spółka Nowo Zawiązana zorganizuje te usługi i dostawy towarów we własnym zakresie.

Powyższe informacje pozwalają na uznanie, że działalność K jest wyodrębniona funkcjonalnie w Spółce Dzielonej.

Natomiast w odniesieniu do wyodrębnienia funkcjonalnego dotyczącego Pozostałych Linii Biznesowych, zauważyć należy, że we wniosku wskazali Państwo, że ww. działalności stanowią odrębne zadania i cele gospodarcze w ramach A. Pozostałe Linie Biznesowe realizują swoje działania w sposób samodzielny i z wykorzystaniem własnych, przypisanych do ich działalności składników majątku A (zasobów). Pozostałe Linie Biznesowe są obecnie zdolne do funkcjonowania jako odrębny podmiot gospodarczy.

Do działalności Pozostałych Linii Biznesowych przypisane są składniki majątku Spółki Dzielonej opisane w sekcji Wyodrębnienie organizacyjne, takie jak m.in. prawa i obowiązki wynikające z umów związanych z funkcjonowaniem Pozostałych Linii Biznesowych, nieruchomości, środki trwałe oraz WNiP, zasoby ludzkie (pracownicy), należności i zobowiązania itp. W związku z tym, Pozostałe Linie Biznesowe zostały wyposażone w składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej w ramach Spółki Dzielonej.

Działalność Pozostałych Linii Biznesowych realizowana jest z użyciem składników przypisanych do tych linii biznesowej. Pozostałe Linie Biznesowe prowadzą swoją działalność poprzez wykorzystanie wyłącznie swoich składników, które są wystarczające do skutecznego realizowania zadań tych linii biznesowych. Pozostałe Linie Biznesowe będą po Podziale zdolne do funkcjonowania jako odrębny podmiot realizujący własne zadania gospodarcze w ramach Spółki Dzielonej.

Po Podziale, Spółka Dzielona będzie kontynuować działalność realizowaną obecnie w ramach Pozostałych Linii Biznesowych w pełnym zakresie realizowanym obecnie. Spółka Dzielona będzie w stanie realizować w pełni zadania gospodarcze pozostałych Linii Biznesowych przy wykorzystaniu składników, które pozostaną w A po Podziale. Spółka Dzielona nie będzie musiała angażować istotnych dodatkowych składników majątku ani podejmować innych działań faktycznych i prawnych w celu samodzielnego kontynuowania działalności gospodarczej prowadzonej obecnie w ramach Pozostałych Linii Biznesowych.

Powyższe potwierdza zatem, że Pozostałe Linie Biznesowe są wyodrębnione funkcjonalnie.

Mając na względzie powyższe, należy stwierdzić, że zarówno K jak i Pozostałe Linie Biznesowe na moment Podziału przez wydzielenie Spółki Dzielonej będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa (ZCP) w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 1 jest prawidłowe.

Wątpliwości Zainteresowanych w zakresie pytania Nr 2 dotyczą ustalenia czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym w związku z rozważanym Podziałem, powstanie dla Spółki Dzielonej przychód (dochód) podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W odniesieniu do powyższego, wskazać należy, że z art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT wynika, że:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności, w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie albo podziale przez wyodrębnienie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa – wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału lub dzień wydzielenia albo dzień wyodrębnienia, przy czym przepisy art. 14 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Na postawie art. 12 ust. 4 pkt 3h ww. ustawy:

Do przychodów nie zalicza się w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie albo podziale przez wyodrębnienie majątek przejmowany na skutek podziału oraz majątek pozostający w spółce, stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa – wartości rynkowej składników majątku przeniesionych na spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane ustalonej na dzień poprzedzający dzień podziału lub dzień wydzielenia albo dzień wyodrębnienia.

Ponadto, zgodnie z art. 12 ust. 13 ustawy o CIT:

Przepisów ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Natomiast w świetle art. 12 ust. 14 ustawy o CIT:

Jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

W myśl art. 12 ust. 15 ustawy o CIT:

Przepisy ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b mają zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami, o których mowa w:

1)    art. 3 ust. 1, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek lub podmiotów mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo

2)    art. 3 ust. 1, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo

3)    art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Zgodnie z art. 12 ust. 16 ww. ustawy:

Przepisy ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d stosuje się odpowiednio do podmiotów wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy.

Biorąc pod uwagę powołaną powyżej literalną treść art. 12 ust. 1 pkt 9 oraz art. 12 ust. 4 pkt 3h ustawy o CIT, należy stwierdzić, że ww. przepisy ustawy o CIT odnoszą się do sytuacji, podziału spółki oraz podziału przez wydzielenie albo podziału przez wyodrębnienie. W pierwszym przypadku wskazanych przepisów ustawodawca wskazuje, że przychód występuje w sytuacji, gdy majątek przejmowany nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, natomiast w dwóch pozostałych przypadkach zawartych w tych przepisach prawodawca uznał, że przychód wystąpi w sytuacji, gdy majątek przejmowany lub majątek pozostający w spółce nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem, żeby skorzystać z wyłączenia z przychodów obydwie części majątku muszą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W konsekwencji wystąpienie przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT, uzależnione jest od posiadania przez obydwie części przedsiębiorstwa podlegającego podziałowi przez wydzielenie atrybutu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 4a pkt 4 ww. ustawy.

Wobec powyższego, skoro jak wskazano powyżej, że zarówno K jak i Pozostałe Linie Biznesowe na moment Podziału przez wydzielenie Spółki Dzielonej będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa (ZCP) w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, to w konsekwencji w związku z planowanym podziałem poprzez wydzielenie, po stronie Spółki Dzielonej nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT w zw. z art. 12 ust. 4 pkt 3h ustawy o CIT.

Wobec powyższego, należy podzielić Państwa stanowisko wskazujące, że w związku z rozważanym Podziałem, nie powstanie dla Spółki Dzielonej przychód (dochód) podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 2 jest prawidłowe.

W zakresie pytania Nr 3 wątpliwości Zainteresowanych dotyczą ustalenia czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym w związku z rozważanym Podziałem, powstanie dla Spółki Nowo Zawiązanej przychód (dochód) podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W odniesieniu do powyższych wątpliwości, wskazać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w części przewyższającej wartość przyjętą dla celów podatkowych składników tego majątku, nie wyższą od wartości rynkowej tych składników.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w części przewyższającej wartość emisyjną udziałów (akcji) przydzielonych udziałowcom (akcjonariuszom) spółek łączonych lub spółki dzielonej, z tym że przychód nie powstaje w przypadku połączenia przeprowadzanego na podstawie art. 5151 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych.

W tym miejscu należy wskazać, że przez wartość emisyjną udziałów (akcji) rozumie się, zgodnie z art. 4a pkt 16a ustawy o CIT:

Ilekroć w ustawie jest mowa o wartości emisyjnej udziałów (akcji) - oznacza to cenę, po jakiej obejmowane są udziały (akcje), określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku – w innym dokumencie o podobnym charakterze, nie niższą od wartości rynkowej tych udziałów (akcji).

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 3e ww. ustawy:

Do przychodów nie zalicza się w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 8c, wartości tych składników majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w drodze łączenia lub podziału podmiotów, które:

a)    spółka przejmująca przyjęła dla celów podatkowych w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu przejmowanego lub dzielonego oraz

b)    spółka przejmująca przypisała do działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym za pośrednictwem zagranicznego zakładu.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności ustalona, w części odpowiadającej udziałowi spółki przejmującej w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej, na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału, wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą ponad cenę nabycia udziałów (akcji) tej spółki w podmiocie przejmowanym – w przypadku gdy spółka przejmująca posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej taki udział.

Wskazać należy, że aby dokonać oceny pod kątem powstania przychodu w związku z przejęciem części majątku Spółki Dzielonej przez spółkę przejmującą (nowo zawiązaną) w drodze podziału przez wydzielenie na gruncie ustawy o CIT dla spółki przejmującej (Nowo Zawiązanej), należy przeanalizować przepisy art. 12 ust. 1 pkt 8c, 8d i 8f tej ustawy, ponieważ te przepisy regulują kwestę powstania przychodu z ww. tytułu od strony spółki przejmującej. Jednocześnie wskazać należy, że z przepisów tych nie wynika, aby brak powstania tego przychodu uzależniony był od tego czy składniki majątku, które otrzyma spółka przejmująca oraz te, które pozostaną w spółce dzielonej, muszą stanowić zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa. Zatem dla rozstrzygnięcia konsekwencji podatkowych w tym zakresie nie ma znaczenia czy ww. składniki majątku stanowią ZCP.

Odnosząc się do kwestii powstania ewentualnego przychodu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT mogącego powstać po stronie Spółki Nowo Zawiązanej w wyniku planowanego Podziału, wskazać należy, że z cytowanego już wyżej art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT wynika, że wartość przychodu na skutek podziału powinna zostać określona jako ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału wartość rynkowa majątku podmiotu dzielonego otrzymanego przez Nowo Zawiązaną Spółkę jako Spółkę Przejmującą w części przewyższającej wartość przyjętą dla celów podatkowych składników tego majątku, nie wyższą od wartości rynkowej tych składników.

Zatem, przychodem po stronie Spółki Nowo Zawiązanej może być ewentualna nadwyżka wartości majątku ponad wartość przyjętą dla celów podatkowych składników tego majątku.

We wniosku wskazali Państwo, że ustalona na dzień poprzedzający dzień Podziału wartość rynkowa majątku Spółki Dzielonej otrzymanego przez Spółkę Nowo Zawiązaną będzie wyższa od wartości przyjętej dla celów podatkowych tych składników majątku.

Niemniej jednak z uwagi na art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 8c, wartości tych składników majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w drodze łączenia lub podziału podmiotów, które:

a)    spółka przejmująca przyjęła dla celów podatkowych w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu przejmowanego lub dzielonego, oraz

b)    spółka przejmująca przypisała do działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym za pośrednictwem zagranicznego zakładu.

W analizowanej sytuacji obie ww. przesłanki zostaną spełnione, bowiem we wniosku wskazali Państwo, że:

-        Spółka Nowo Zawiązana przejmie składniki majątku otrzymane w ramach Podziału i wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa – D w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Spółki Dzielonej.

-        Cały majątek otrzymany przez Spółkę Nowo Zawiązaną w wyniku Podziału zostanie przypisany do działalności prowadzonej przez Spółkę Nowo Zawiązaną na terytorium Polski.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że po stronie Spółki Nowo Zawiązanej na skutek planowanego podziału przez wydzielenie nie powstanie przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT w zw. z art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy o CIT.

Odnosząc się natomiast do kwestii powstania przychodu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT wskazać należy, że art. 12 ust. 1 pkt 8d oraz art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT są komplementarne. Oznacza to, że jeśli spółka przejmująca nie posiada udziałów w spółce dzielonej, zastosowanie ma wyłącznie art. 12 ust. 1 pkt 8d. Jeśli posiada 100% udziałów, wyłącznie art. 12 ust. 1 pkt 8f. Natomiast jeśli posiada w spółce przejmowanej mniej niż 100% udziałów, zastosowanie mają oba przepisy. Łącznie pozwalają one opodatkować majątek przejęty przez spółkę, a jaka wartość majątku jest opodatkowana na podstawie każdego z nich zależy od udziału spółki przejmującej w kapitale zakładowym spółki dzielonej.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT, przychodem dla spółki przejmującej może być ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału wartość rynkowa majątku podmiotu dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą w części przewyższającej wartość emisyjną udziałów (akcji) przydzielonych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki dzielonej.

We wniosku wskazali Państwo, że ustalona na dzień poprzedzający dzień Podziału wartość rynkowa majątku Spółki Dzielonej otrzymanego przez Spółkę Nowo Zawiązaną będzie odpowiadać wartości emisyjnej udziałów przydzielonych jedynemu wspólnikowi Spółki Dzielonej, tj. B.

Zatem, nie powstanie nadwyżka, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT.

W związku z tym, po stronie Spółki Nowo Zawiązanej na skutek planowanego podziału, nie powstanie przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT.

Przychodem po stronie Spółki Nowo Zawiązanej, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT, może być również ustalona, w części odpowiadającej udziałowi spółki przejmującej w kapitale zakładowym spółki dzielonej, na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału, wartość rynkowa majątku podmiotu dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą ponad cenę nabycia udziałów (akcji) tej spółki w podmiocie przejmowanym – w przypadku, gdy spółka przejmująca posiada w kapitale zakładowym spółki dzielonej taki udział.

Z opisu sprawy wynika, że wyłącznym wspólnikiem A posiadającym 100% udziałów jest spółka prawa niemieckiego. Wobec tego, art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT nie będzie miał zastosowania do Spółki nowo zawiązanej, bowiem Spółka Nowo Zawiązana nie posiada udziałów w kapitale Spółki Dzielonej.

Mając na względzie powyższe, stwierdzić należy, że w związku z rozważanym Podziałem, nie powstanie dla Spółki Nowo Zawiązanej przychód (dochód) podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 3 jest prawidłowe.

W zakresie pytania Nr 4 wątpliwości Zainteresowanych dotyczą ustalenia czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym w związku z rozważanym Podziałem, w przypadku wspólnika Spółki Dzielonej powstanie przychód (dochód) podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8ba ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału wartość emisyjna udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej przydzielonych wspólnikowi spółki przejmowanej lub dzielonej w następstwie łączenia lub podziału podmiotów, z zastrzeżeniem pkt 8b.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8b ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału wartość emisyjna udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej przydzielonych wspólnikowi spółki dzielonej, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa, przy czym przepis art. 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 4a pkt 16a ustawy o CIT:

Ilekroć w ustawie jest mowa o wartości emisyjnej udziałów (akcji) – oznacza to cenę, po jakiej obejmowane są udziały (akcje), określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku – w innym dokumencie o podobnym charakterze, nie niższą od wartości rynkowej tych udziałów (akcji).

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy o CIT:

Do przychodów nie zalicza się w przypadku połączenia lub podziału spółek, przychodu wspólnika spółki przejmowanej lub dzielonej stanowiącego wartość emisyjną udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną, o którym mowa w ust. 1 pkt 8ba, jeżeli:

a)    udziały (akcje) w podmiocie przejmowanym lub dzielonym nie zostały nabyte lub objęte w wyniku wymiany udziałów albo przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów oraz

b)    przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych wartość udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną nie jest wyższa niż wartość udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej, jaka byłaby przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do łączenia lub podziału.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości, wskazać należy, że wskazać należy, że art. 12 ust. 1 pkt 8b ustawy o CIT należy analizować łącznie z art. 12 ust. 1 pkt 8ba ustawy o CIT.

Zarówno w powyżej powołanym art. 12 ust. 1 pkt 8ba, jak i w art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy o CIT ustawodawca odwołał się do pojęcia „wartości emisyjnej”.

Należy zauważyć, że zgodnie z uzasadnieniem do projektu ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 2105), wprowadzone zmiany miały na celu uszczelnienie systemu podatkowego m.in. poprzez zagwarantowanie neutralności dla tych czynności reorganizacyjnych, w których kontynuowana jest wycena restrukturyzowanego majątku. W uzasadnieniu tym wskazano bowiem, że:

W tym zakresie projekt przewiduje regulacje dotyczące reorganizacji podmiotów (w ramach wymiany udziałów, łączenia, podziału, aportu), w tym mającej charakter transgraniczny, poprzez uszczelnienie obecnie istniejących przepisów, tj. zapewnienie neutralności podatkowej restrukturyzacji w przypadku kontynuacji wyceny restrukturyzowanego majątku a w przypadku udziałów (akcji) zapewnienie tej neutralności dla pierwszej wymiany udziałów, łączenia lub podziału (str. 163 uzasadnienia).

Jak wynika z ww. cytatu, wymienione przez projektodawcę transakcje wymiany udziałów, łączenia i podziału od 1 stycznia 2022 r. mają być ograniczone co do ich neutralności podatkowej w podatku dochodowym w zakresie drugiej tego typu transakcji, w ramach której dochodzi do emisji udziałów lub akcji oraz w sytuacji, gdy nie zostanie zrealizowana zasada kontynuacji wyceny.

Z normy prawnej wyrażonej w przepisach ustawy o CIT obowiązujących od 1 stycznia 2022 r. wynika, że – co do zasady – czynności reorganizacyjne (połączenia, podziały spółek oraz wymiana udziałów) generują przychód podlegający opodatkowaniu bez względu na status majątku przejętego, wydzielonego oraz majątku pozostającego po wydzieleniu w spółce dzielonej, tj. bez względu czy ww. majątek spełnia warunki zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Zakładając racjonalność ustawodawcy, właśnie w tym celu ustawą zmieniającą dodano do ustawy o CIT powołany powyżej art. 12 ust. 1 pkt 8ba oraz art. 12 ust. 4 pkt 12.

Z literalnego brzmienia art. 12 ust. 1 pkt 8ba ustawy o CIT wynika, iż ma on zastosowanie z zastrzeżeniem pkt 8b.

W celu wyjaśnienia skutków zastosowania w ww. przepisie wyrażenia „z zastrzeżeniem” należy wskazać, że przepis aktu prawnego interpretuje się uwzględniając treść innych przepisów, które mogą modyfikować zakres przepisu interpretowanego. Niektóre z przepisów modyfikujących, wskazuje się przez użycie w przepisie centralnym wyrażenia „z zastrzeżeniem”, wskazując (co najmniej niektóre) przepisy modyfikujące przepis centralny. To czy – w efekcie uwzględnienia przepisu modyfikującego – powstanie sytuacja zwężenia zakresu obowiązków zawartych w przepisie centralnym, czy ich rozszerzenie, zależy od treści tego przepisu, którego uwzględnienie owo zastrzeżenie wymaga.

Uwzględniając powyższe należy uznać, że w wyniku użycia w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 8ba, wyrażenia „z zastrzeżeniem pkt 8b”, dokonano modyfikacji jego zakresu poprzez ograniczenie stosowania przepisu jedynie do restrukturyzacji, m.in. w przypadku polegającym na podziale przez wydzielenie, w której majątek pozostający w spółce, jak i przejmowany stanowią ZCP w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Wprowadzenie dwóch przepisów odnoszących się do przychodu ustalanego na podstawie „wartości emisyjnej udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej przydzielonych udziałowcowi (akcjonariuszowi) spółki dzielonej” wyklucza stosowanie znaczenia któregokolwiek z nich a contrario.

Przyjęcie wykładni art. 12 ust. 1 pkt 8b ustawy o CIT a contrario, czyniłoby treść zawartą w art. 12 ust. 1 pkt 8ba w zw. z art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy o CIT regulacją martwą, a to podważałoby zasadę racjonalnego ustawodawcy, który przepisów martwych lub nieistotnych czy zbędnych nie ustanawia.

Jak wyżej wskazano, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 8ba ustawy o CIT, przychodem jest ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału wartość emisyjna udziałów (akcji) spółki przejmującej/nowo zawiązanej przydzielonych wspólnikowi spółki dzielonej w następstwie podziału podmiotów, z zastrzeżeniem pkt 8b.

Wskazać w tym miejscu należy, że z przytoczonego przepisu art. 12 ust. 1 pkt 8b ww. ustawy wynika, że opodatkowanie dochodu w momencie podziału spółek uzależnione jest od statusu majątku przejmowanego oraz pozostającego w spółce na skutek podziału. Jeśli będzie miał miejsce podział spółek, a majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce (w przypadku podziału przez wydzielenie) nie będzie stanowić zorganizowanej część przedsiębiorstwa, to dochód (przychód) udziałowca (akcjonariusza) spółki dzielonej będzie stanowić przydzielona wartość emisyjna udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej, ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału.

Jak już wskazano w uzasadnieniu do pytania Nr 1, zarówno K jak i Pozostałe Linie Biznesowe na moment Podziału przez wydzielenie Spółki Dzielonej będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa (ZCP) w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Tym samym, po stronie wspólnika Spółki Dzielonej nie powstanie przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8b ustawy o CIT.

Niemniej jednak, neutralność podatkową uzyskamy, gdy przychód ustalony na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8ba ustawy o CIT zostanie wyłączony z przychodów podlegających opodatkowaniu po spełnieniu warunków określonych w art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy o CIT.

Z przywołanego powyżej art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy o CIT wynika, że – aby nie wystąpił dla wspólnika spółki dzielonej przychód podatkowy – muszą być spełnione następujące warunki:

a)    udziały (akcje) w podmiocie przejmowanym lub dzielonym nie zostały nabyte lub objęte w wyniku wymiany udziałów albo przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów oraz

b)    przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych wartość udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną nie jest wyższa niż wartość udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej, jaka byłaby przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do łączenia lub podziału.

Obydwie przesłanki (lit. a i b) muszą być spełnione łącznie, co w analizowanej sprawie ma miejsce. Z opisu sprawy bowiem wynika, że:

-        udziały w Spółce Dzielonej nie zostały nabyte lub objęte w wyniku wymiany udziałów albo przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów;

-        przyjęta przez wspólnika Spółki Dzielonej (tj. B) dla celów podatkowych wartość udziałów przydzielonych przez Spółkę Nowo Zawiązaną, nie będzie wyższa niż wartość udziałów w Spółce Dzielonej, jaka byłaby przyjęta przez wspólników Spółki Dzielonej dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do Podziału.

W związku z tym stwierdzić należy, że w wyniku planowanego podziału, po stronie wspólnika Spółki Dzielonej nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 4 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wyłącznie oceny stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i Ordynacji podatkowej, natomiast w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku od czynności cywilnoprawnych wydane zostanie/zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz wyroku Sądu Administracyjnego stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Zauważyć należy, że zbadanie przesłanek i celów podziału przez wydzielenie jest w pełni możliwe dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego. Tym samym stwierdzenie, że przedstawiony przez Państwa w opisie zdarzenia przyszłego podział dokonany będzie z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a jego głównym bądź jednym z głównych celów nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, nie może podlegać ocenie organu, w trybie i na zasadach przewidzianych dla instytucji interpretacji indywidualnej. Z tego też względu informację tą przyjęto jako niepodlegający weryfikacji przez organ interpretacyjny element opisu zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-     Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-     Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)    z zastosowaniem art. 119a;

2)    w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)    z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-        Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

A spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-        w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-        w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej zgodnie z którym:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.


Źródło: system EUREKA Ministerstwa Finansów (Krajowa Informacja Skarbowa) ↗. Dokument urzędowy — nie stanowi przedmiotu prawa autorskiego (art. 4 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

Interpretacja indywidualna chroni wyłącznie wnioskodawcę, któremu została wydana, i tylko w zakresie, w jakim stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe odpowiada opisowi z wniosku. Dla innych podatników ma charakter informacyjny.

Interpretacja a sytuacja podatnika

Stanowisko organu przedstawione w interpretacji dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku. Ocena, czy odnosi się ono do sytuacji innego podatnika, wymaga analizy jego dokumentów — w ramach obsługi księgowej zajmuje się tym biuro.